هیئت مدیریّه بحث جنجالی
⭕️ #محور_پنجم: 👆👈این که امام فرمود: 《فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُو
👤ترجمه عبارت تا بدین جا طبقِ تفسیر ادبی فوق:
💢راوی می فرماید: شنیدم از ابا الحسن که به صورتِ مستمرّ می فرمود: هر شخصی که در دایره عبودیّت و با دید توحیدی (عبد باشد یا کنیز)، این چنین صفتی داشته باشد: 《امر ما اهل بیت (علیهم السّلام) که تمامِ جوانبِ زندگی را دربر می گیرد از مطالب اجتماعی و اخلاقی گرفته تا مطالب شرعی را زنده نماید و #ادامه دهد》، به تحقیق موردِ رحمتِ خاصّ پروردگار الهی قرار می گیرد به گونه ای که وی را در دنیا و آخرت موردِ بخشش و شادی قرار می دهد؛ سپس راوی از امام سوال مینماید: {چگونه آن عبد امرِ شما را زنده و ادامه دهد؟}؛ امام (صلوات الله علیه) در مقام پاسخ از این سوال می فرماید: {خواستارِ یاد گرفتن علومِ ما اهلُ البیت به صورتِ مستمرّ باشد و #سپس بعد از این که آن علوم را فرا گرفت، آن ها را به صورت مستمرّ به تمامِ مردمِ جهان بفهماند و آن ها را از حقایقِ عالم آگاه سازند}؛ در اینجا امام، راوی را با این که سائل نبود، به منزله سائل لحاظ می کنند و گویا راوی چنین سوال کرده است: {چرا این تعلیم و تعلُّم، امر شما را احیاء می کند؟}؛ #سپس امام در مقامِ پاسخ از این سوال و بیان علّتِ این که چرا تعلیم و تعلُّم، باعثِ احیاء امر اهل بیت شود، فرمود: {قطعاً اگر مردم ظرائف و لطائف های کلام و سخنِ ما اهلُ البیت را در آینده #بفهمند (نه بشنوند)، از ما تبعیّت می نمایند و همچنین اگر در گذشته می فهمیدند از ما تبعیّت می کردند و حال برخی چنین ظرائفی را نفهمیدند و از ما تبعیّت نکردند و نتیجه منجرّ به هلاک شدنِ آن ها گشت}.
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
📝 #مقرّر: هیئت تحریریّه بحث جنجالی
📝لینک گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے:
╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮
⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba
╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
هیئت مدیریّه بحث جنجالی
⌛️ #خاتمه:
💯امام رضا در روایت مذکور، موردِ رحمت خاصّ قرار دادن عبد را معلَّق به《أَحْيَا أَمْرَنَا》قرار داده اند سپس مراد از 《أَمْرَنَا》را اینگونه بیان داشتند: 《يَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ يُعَلِّمُهَا النَّاس》؛ #اکنون سوال در این است که می توان گفت که علوم ادبی علی الخصوص 《علم صرف، علم نحو و علم بلاغت》از مصادیقِ تعبیرِ 《عُلُومَنَا》هستند؟ یعنی می توان گفت: 《علوم ادبی》، موردِ تایید اهل بیت (علیهم السّلام) واقع شده است که عبد در صورتِ تعلیم و تعلُّم آن ها مورد رحمتِ خاصّ قرار گیرد؟
👆👈در مقامِ پاسخ از سوالِ فوق، ابتداء روایتی از امام صادق (علیه السّلام) بیان می شود:
👤شیخ صدوق در کتابِ {الخصال} جلد ۱، صفحه ۲۵۸ در این باره می فرماید: «عَن اَسلَمِیّ عَن اَبِیهِ عَن اَبِی عَبدِ الله قال: تَعَلِّمُوْا العَرَبِیَّةَ فَإنَّهَا کلامُ اللّه الَّذِي تکلَّم بِهِ خَلْقَهُ ...»؛ یعنی علومِ زبان عربی را فرا گیرید زیرا همانا زبانِ عربی، کلامِ خداوند متعال است که به واسطه آن با بندگان خود سخن می نماید؛
✅اگر این روایت در کنار روایتِ امام رضا گذاشته شود، روشن می شود که یکی از مصادیقِ تعبیرِ《عُلُومَنَا》، همان علومِ زبانِ عربی که امام فرمود: 《تَعَلِّمُوْا العَرَبِیَّةَ》 می باشد؛ از طرفی دیگر تمامِ علماء به اتّفاق، معتقدند که #علم_صرف، #علم_نحو و #علم_بلاغت از جمله علوم عربی می باشند لذا با این حساب یکی از مصادیقِ تعبیرِ 《عُلُومَنَا》، 《علمِ صرف، نحو و بلاغت》خواهد بود #حتّی اگر هم روایتِ امام صادق (علیه السّلام) نیز در میان نبود، می توانستیم بگوییم که یکی از مصادیقِ تعبیر 《عُلُومَنَا》،《علم صرف، علم نحو و علم بلاغت》می باشد زیرا قطعاً یکی از مصادیقِ ابزاری که محاسن کلامِ اهل بیت (علیهم السّلام) را به مردم نمایان می گرداند، همین علوم ادبی است زیرا علوم ادبی به عنوان ابزاری برای تفسیر متن لحاظ می شوند و هر فقهی اگر درصدد تفقُّه و اجتهاد در دین باشد و هر مفسّری اگر درصدد تفسیر کلام وحی الهی برآید، می بایست با تعابیر اهل بیت و قرآن کریم که به صورتِ عربی هستند، مانوس باشد و واضح است که اگر مفسّر و یا فقیه علوم ادبی به خصوص علم صرف، نحو و بلاغت را بِتَمَامِهِ به کار نگیرد، خود نمی تواند به محاسن کلام پی ببرد چه برسد به این که بخواهد آن ها را به مردم یاد دهد #لذا با این بیان، یکی از نتایجی که از این روایات گرفته می شود، چنین است: {هر عبدی که خواستارِ یاد گرفتنِ علم صرف، نحو و بلاغت به صورتِ مستمرّ باشد و سپس آن ها را فرا گیرد و به دیگران به صورتِ مستمرّ یاد دهد، موردِ رحمتِ خاصّ الهی واقع می شود}. #البته توجُّه گردد همان طور که عرض شد، علوم ادبی به خصوص این سه علمِ شریف، به عنوان ابزاری برای تفسیر متن هستند لذا زمانی که این علوم خدمتگذار و تفسیر کننده قرآن کریم و روایات اهل بیت (علیهم السّلام) در نظر گرفته شوند، آن گاه عظمت، جایگاه و فائده آن ها نمایان می گردد و به سخن مرحوم طبرسی که فرمود:《و #أقول: إنّ الإعراب أجلّ علوم القرآن》، پی می بریم.
🔸وَآخِرُ دَعْوَانَا أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ🔸
✋سلام و عرض ادب
🤲الحمدلله رب العالمین که بحث ادبیِ روایتِ امام رضا (علیه السّلام) که در روزِ پنج شنبه و جمعه در گروه بحث جنجالی بارگذاری شد، تا حدودی توانسته است اوّلاً اصلِ روایت را با مبانیِ ادبی ترجمه نماید و ثانیاً جایگاه و منفعت و عظمتِ اصلی علوم ادبی_علم نحو را به عموم نمایان کند؛
✍ان شاء الله تمام رفقا سعی کنند آن بحث را مطالعه کنند که خالی از فائده نمی باشد.
👤وجود همانند شما در گروه مایه خرسندی است.
هیئت مدیریّه بحث جنجالی
🔸سلام و خدا قوّت 🤲الحمدلله که گروه بحث جنجالی تا حدودی توانسته است مشکلی از مشکلات را رفع نماید؛ 📝
🎤خبرگزاری ایسنا در این باره فرموده است:
👤حضرت آیت الله نوری همدانی(حفظه الله) با بیان این که متأسفانه برخی از طلاب و فضلای علوم دینی توجُّه کافی بر علوم مقدماتی حوزه علمیه ندارند، تاکید کرد: ادبیات صرف و نحو از اموری است که باید اهتمام بسیار کاملی به آن داشته باشید؛ چرا که هر کس که ادبیات را به خوبی نداند در واقع پایه و اساس خود را محکم نکرده است.
🔺وی ادامه داد: هر کس که به ادبیات صرف و نحو خوب نپردازد 50 سال هم درس بخواند به جایی نخواهد رسید.
🔍ایشان با بیان این که ادبیات فارسی و عربی خود را باید محکم و کامل ببندید، گفت: #حتماً باید در سیر کاربردی این علوم پایه مفردات قرآن کریم را به صورت کامل مورد تمرین قرار دهید.
🔍وی با بیان این که هر درسی که میخوانید اگر کامل در ضمیر عملی ذهن شما قرار #نگرفت دوباره به خواندن آن اهتمام بورزید، گفت: #در_تمرین_کاربردی_صرف و نحو خود اول کل کلمه از حیث صیغه و مبدأ اشتقاق و تمام جزئیات آن را مورد بررسی قرار دهید تا خوب قواعد را درک کنید. در مرحله دوم باید ترکیب و جملهبندی را خوب عملی یاد گرفته و در آخر به ترجمه و تفسیر آن بپردازید.
⚫️در پایان با بیان این که این امور موجب میشود هم قلم طلاب و هم بیان طلاب همچون چشمه جوشان شود، فرمود: طلاب علوم دینی امروز باید با اهتمام به این مقدمات به نقطه تولید علوم نیاز روز برسند.
هیئت مدیریّه بحث جنجالی
🎤خبرگزاری ایسنا در این باره فرموده است: 👤حضرت آیت الله نوری همدانی(حفظه الله) با بیان این که متأسف
✋گرچه سخنِ فوق در آن جا که بیان شده است: {در تمرین کاربردی صرف و نحو خود...} پاسخ سوالی که فرمودید را می دهد لکن در این باره گفته می شود:
🔸آن چه که در بحثِ ترکیب و قوی شدنِ متن خوانی، به نظر از اهمیّت به سزایی برخوردار است، آن می باشد که ابتدائاً عناوینی که در علم نحو ثابت شده اند را به طور کامل تحصیل نماییم یعنی بدانیم دقیقاً عنوان حال، برخوردار از چه مفادی است و در چه جایگاهی استعمال می شود و یا عنوان تمییز، برخوردار از چه مفادی است و در چه جایگاهی استعمال می شود و هکذا زیرا اساسی ترین مشکل، این است که فکر می کنیم که جایگاه استعمالِ عناوینِ نحوی همچون {حال} را می دانیم در حالی که یا نمی دانیم و یا گمان می کنیم که می دانیم؛
🏃♂سپس با تحصیل این عناوین به صورتِ دقیق، در مرحله بعد، می بایست به سراغ متن برویم تا با تمرین، قوّتی که به واسطه تحصیل مفاد عناوین گرفته شد، ظهور نماید لذا مرحله دوّم، روبه رو شدن با آیات و روایات است و در حدّی که در توان است، با آیات و روایات مانوس شویم تا ان شاء الله کم کم این ماشین به راه بیفتد.
👆👈با استمرار این عمل، #شاید امر در تجزیه و ترکیب آسان گردد و متن خوانی قوی گردد؛
✋عمده مشکل ما این است که زمانی که امتحان تجزیه و ترکیب داریم و درصدد مطالعه بر آییم، می خواهیم که عناوین را حفظ کنیم مثلا در کتابی که امتحان از آن می آید، گفته است: {فلان کلمه در فلان آیه سوره یوسف، تمییز است} و {فلان کلمه در فلان آیه سوره یوسف، حال است} و ...، می خواهیم که این عناوین را با مدّ نظر داشتنِ آن کلمه ای که در قرآن آمده است، حفظ کنیم در حالی که معمولاً نتیجه این عمل آن است که سرِ جلسه امتحان قاطی کنیم لکن اگر به آن چه که حضرت آیت الله فرمودند و البته در ابتداءِ این پیام گفته شد، عمل نماییم آن گاه زمانی که امتحان تجزیه و ترکیب داشته باشیم و یا این که با آیه ای روبه رو شدیم، به حفظ کلمات بر نمی آییم بلکه به صورتِ گذرا آن کتاب را مشاهده می کنیم تا کلماتی که تشخیص آن ها سخت است به ذهن آیند و ... .
هیئت مدیریّه بحث جنجالی
✋سلام و عرض ادب 🤲الحمدلله رب العالمین که بحث ادبیِ روایتِ امام رضا (علیه السّلام) که در روزِ پنج شن
🤲شکر خدا که بحث ادبیِ روایتِ امام رضا (علیه السّلام) که در روزِ پنج شنبه و جمعه در گروه بحث جنجالی بارگذاری شد، تا حدودی توانسته است اوّلاً اصلِ روایت را با مبانیِ ادبی ترجمه نماید و ثانیاً جایگاه و منفعت و عظمتِ اصلی علوم ادبی_علم نحو را به عموم نمایان کند؛
🔸این که هیئت تحریریّه بحث جنجالی طلبگی اقدام به چنین امری زده است در حقیقت درصدد است که چند هدف را محقّق نماید:
⚫️۱) انعکاسِ کاربردِ علوم ادبی (علمِ صرف، نحو و بلاغت) در روایت بوده است.
⚫️۲) انعکاسِ شان و جایگاه اصلیِ علوم ادبی و این که بدون لحاظ مباحثِ ادبی نمی توان به تفسیر روایت پرداخت.
🔴۳) این که رفقا با مطالعه آن بحث، خویش با روبه رو شدنِ با هر روایتی چنین سیری را در پی بگیرند و خویش به تفسیر ادبی روایت در حدّ وسع خود بپردازند یعنی سیرِ اصلیِ بحث در دست باشد و خویش به واکاویِ روایاتی که با آن ها مواجه می شوند، بپردازند.
✋امّا علی ایّ حال اگر ادبیاتِ عرب #خدمتگذار روایاتِ اهل بیت (علیهم السّلام) و کلامِ وحیِ الهی، در نظر گرفته شود آن گاه بهتر به سخنِ حضرت آیت الله العُظمی نوریِ همدانی (مد ظلّه) که فرمود: 《هر کس که به ادبیات صرف و نحو خوب نپردازد 50 سال هم درس بخواند به جایی نخواهد رسید》، پی خواهیم بُرد.
🔍امید است دیگر رفقا هم به مطالعه چنین بحثی بپردازند.
هیئت مدیریّه بحث جنجالی
🔺 #بیانِ_دوّم: ترجمه تفصیلیِ روایت: 📝بحث در بیان دوّم را در #پنج_محور پیگیری می نماییم. 🕰زمانِ ارس
🌹بزرگوارید؛
🤲الحمدلله که گروه بحث جنجالی، تا حدودی توانسته است جایگاه اصلیِ ادبیات عرب را نمایان کند؛
🙏وجودِ همانند شما در گروه مایه خرسندی است.
هیئت مدیریّه بحث جنجالی
👤ترجمه عبارت تا بدین جا طبقِ تفسیر ادبی فوق: 💢عبد السّلام می فرماید: شنیدم از ابا الحسن که به صورتِ
🔸بسم الله
🔺سلام و خدا قوّت
🔍هر آن چه انجام می شود از باب وظیفه است قطعاً؛
🤲الحمدلله رب العالمین که گروه در حدّ خود توانسته است در این مسیرِ پر تلاطم، قدمی بر دارد.
❓ پُرسِش #شماره: ۲۰
📚 #موضوع: کاربرد ادبیات عرب در روایات اهل بیت (علیهم السّلام)؛
🔍بررسیِ ادبی روایت امام رضا (علیه السّلام)
🔵 #رجوع کنید #به:👇🔸👇
🔺 https://eitaa.com/kanon_adabi/1472