eitaa logo
| معماری هجری |
445 دنبال‌کننده
196 عکس
91 ویدیو
3 فایل
معماری یعنی تحقق ظرف حیات انسان؛ انسانی که غایتش عبد بودن است ارتباط @AG_094
مشاهده در ایتا
دانلود
🏞 گلزار شهدا، کهف‌الشهدا، شاه‌عبدالعظیم (ع)، امام‌زاده صالح (ع)، جمکران، یادمان‌های مناطق جنگی در جنوب و... این‌ها مکان‌هایی است که تبدیل شده‌اند به محل تجمع مومنین و خانواده‌های متدین. در این مکان‌ها علاوه بر نماز و دعا و زیارت، زیرانداز پهن می‌کنند می‌نشینند و گپ می‌زنند و تفریح ‌می‌کنند. تفاوتش با پارک‌ها و مجتمع‌های تفریحی-تجاری این است که دیگر در تفریحات‌شان قلیون و سیگار نیست، سگ‌گردانی نمی‌بینم، صحنه‌های غیراخلاقی و هنجارشکن نیست و به قول معروف تفریح سالم است. آن کسانی هم که عموماً برای تفریح به پارک‌ها می‌روند و احیانا سگ دارند و اهل دخانیات هستند به این مکان‌ها می‌روند ولی در این‌جا دیگر خبری از آن رفتارهایشان نیست چون جو و فضای روانی محیط جوری دیگریست و به انسان اجازه هرکاری نمی‌دهد. ✅ نگاه تمدنی در شهرسازی یعنی همین. فضاهای عمومی را چطور طراحی کنیم که خنثی نباشد؟ که مخاطب را واگذار به هوای نفسش نکند؟ ✅ شهدای جنگ سخت به ما کلی خروجی نرم داده‌اند. حول مدفن‌شان می‌شود فضا به وجود آورد. فضایی برای ترویج معنویت و اخلاق و سبک زندگی سالم. 🇮🇷 هفته دفاع مقدس گرامی باد 🏙 معماری هجری @memarihejri_ir
✅ زیارت اربعین، اُمّت‌سازی می‌کند. 💬 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری: 🔸 «آن ماجرایی که به ظهور ختم می‌شود عاشوراست. امتی که در عصر ظهور شکل می‌گیرد حول محور سیدالشهدا شکل می‌گیرد. چون هزینه ساخت است و قلوب را متمایل به اهل‌بیت(ع) می‌کند. «إِنَّ لِقَتْلِ  الْحُسَيْنِ حَرَارَةً فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ لَا تَبْرُدُ أَبَداً». این شعله‌های امام حسین(ع) است که محبت را می‌سازد. پس وقتی عاشورا محور اجتماع قلوب بشود، زیارت سیدالشهدا و زیارت هم یکی از ارکان شکل‌گیری امت می‌شود. همان‌طوری که کعبه و و بیت امت‌سازی می‌کند، زیارت امام حسین(ع) هم امت‌سازی می‌کند؛ حتی در بعضی روایات است که نقش زیارت امام حسین(ع) در شکل‌گیری امت امام زمان(عج)، از نقش کعبه بیشتر است. پس یکی از ارکان ساختن امت، هجرت به امام و شکل‌گیری یک جمع مهاجر است. 🔸 همان‌طور که زیارت یکی از ارکان شکل‌گیری جامعه امام زمانی است، گسترش غربی هم از ارکان شکل‌گیری جامعه نوین غربی است و در دنیا خیلی بر سر توریسم سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ حتی در کشور ما هم بعضی‌ها از سر غفلت و بعضی‌ها از سر عمد می‌خواهند مدل توریسم غربی را به اسم منبع تولید ثروت گسترش بدهند. نکته توریسم این است که این رفت‌وآمدها باعث انتقال فرهنگ مدرن از دنیای غرب به کشور ما می‌شود و جامعه ما بر محور فرهنگ غرب شکل می‌گیرد.» @mirbaqeri_ir استاد حسن عباسی 💠 @Hasanabbasi_ir
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸بوی بهشت از پانصد سال راه هم می‌رسد/ مغرور نشویم🔸 حافظ در یک بیت معنای بلندی را بازگو کرده که برای خیلی از ما فهم آن آسان نیست و بلکه ممکن نیست، می‌گوید: کس ندیده است ز مشک ختن و نافۀچین آنچه من هر سحر از باد صبا می‌بینم حلالش باد! می‌گوید: من عطری از این باد صبا استشمام می‌کنم که کسی از مشک ختن و نافۀ چین استشمام نکرده. حالا، تو بگو اینها در اسلام نیست! اگر انکار کردی، برای اسلام بهتر می‌شود؟ بگو این بوها نیست و بگو همه‌اش خیالات است! همین حرم که می‌روید غیر از عطری که به آن می‌زنند و گلابی که می‌پاشند، عطر دیگری هم دارد. در همین صحن حرم امام رضا (علیه السلام)، ده- بیست سال قبل (1)، نماز می‌خواندم که بویی آمد که نه بوی گلاب بود و نه بوی عطر. بوی عجیبی می‌آمد. وقتی به کسی که اهل این راه بود گفتم، گفت: آری، بوی بهشت از پانصد سال راه هم می‌آید! یعنی هنوز ممکن است پانصد سال راه تا بهشت داشته باشی، غرور پیدا مکن که به جایی رسیده‌ای! هنوز تا بهشت پانصد سال فاصله است. حرف به موقع و بجایی است. چون انسان تا یک بویی به مشامش رسید مثل بوی علم یا بوی ایمان، پیش خود می‌گوید: بله، همه چیز درست شد. در باز شد و چشم و گوشم باز شد. اما به او می‌گویند: نه آقا، هنوز پانصد سال فاصله ‌داری و خیلی کار دارد تا برسی. (1) در حدود دهۀ 50 شمسی @haerishirazi
▫️دو نوع نگاه به تخت جمشید در بیان رهبر انقلاب 🏙 معماری هجری @memarihejri_ir
▫️تُخْرِبُ مَا يَبْقَى وَ تَعْمُرُ فَانِياً فَلاَ ذَاكَ مَعْمُورٌ وَ لاَ ذَاكَ عَامِرٌ وَ هَلْ لَكَ إِنْ وَافَاكَ حَتْفُكَ بَغْتَةً فَلَمْ تَكْتَسِبْ خَيْراً لَدَى اَللَّهِ عَاذِر أَ تَرْضَى بِأَنْ تَفْنَى اَلْحَيَاةُ وَ تَنْقَضِي وَ دِينُكَ مَنْقُوصٌ وَ مَالُكَ وَافِرٌ. ▫️آنچه را كه باقى مى‌ماند، ويران مى‌كنى و آنچه را كه فانى است، آباد مى‌كنى و هيچ كدامش آباد نيست. آيا انديشيده‌اى اگر مرگت ناگهانى فرا رسد و هيچ خيرى كه در پيشگاه خدا عذرخواه تو باشد بدست نياورده‌اى، آيا فقط‍‌ به اين خشنودى كه در زندگى ثروتمند و مال تو افزون باشد و حال آن‌كه دين تو كاسته باشد؟ 💠 امام سجاد علیه السلام روضة الواعظین جلد 2 - ص 421 🏙 معماری هجری @memarihejri_ir
✅ شاه‌کاری از استاد لرزاده در مسجد سپهسالار تهران استاد حسن عباسی 💠 @Hasanabbasi_ir
✅ جواهردشت، گیلان، ایران 📸 : Morteza nezhadabbasi استاد حسن عباسی 💠 @Hasanabbasi_ir
🔰مقصد کجاست؟ ❓آیا پیشرفت در عمران و معماری به معنای توسعه و استحکام بخشی و دقت در جزئیات باعث تعالی یک تمدن است؟ 💠 بنا بر آنچه از روایات آخرالزمانی موجود است، شیوه عمران پیش از ظهور در کنار دنیاپرستی و اسراف تفسیر شده و از خانه‌های مرتفع و مستحکم و زینت شده نام برده می‌شود. اما پس از ظهور آبادانی و عمران عمومی است که در جهان توسعه می‌یابد. 💠 پس از انقلاب بزرگ فرانسه زمانی که انسان از آسمان جدا شد و از پوزیتیویسم به امانیسم رسید، نوعی کفرکیشی جدید یا نئوپاگانیسم را به ارمغان آورد که در برون داد آن انسان خود را از موجودی هاجر به ساکن تعبیر می‌کند. بعبارتی دیگر از محل گذر به محل جایزه و تنها محل موجود تعریف می‌کند و دقیقا در چنین نقطه‌ای و عطف به چنین تعریفی حجم معماری امروزی و دقت به جزییات آن توجیه می‌یابد. برخلاف انسان هاجر، آنچه برای انسان ساکن ارزش و ملاک قرار می‌گیرد؛ حال حاضر او و توجه مادی است. در چنین جامعه‌ای بدیهی است که امور مختلف از قبیل تعلیم و تربیت، علم و پژوهش، فناوری، سیاست و... به جهتی حرکت خواهند کرد که جامعه آن مورد را هدف و غایت خود درنظر گرفته است. 💠 جامعه به مثابه انسان شخصیت و مفهومی را حمل می‌کند که این شخصیت درگذر یک یا چند سده طی ذره ذره رفتارهای صحیح یا غلط، شاکله آن جامعه را تشکیل می‌دهد و یک جامعه به سمتی حرکت خواهد کرد که مردم جامعه به آن هدف فکر می‌کنند و رویاسازی می‌کنند. لذا می‌توان گفت جامعه توان انتخاب دارد که آیا معماری و عمران او صرفا در حوزه متریالیستی و مادی گرایانه حرکت کند یا خیر! چرا که در جامعه ای با مبنا و نگاه مادی‌گرایانه در معماری، اقتصاد، سیاست و... زیبایی دنیا و بقا در دنیا مطرح می‌شود و لاجرم چنین جامعه‌ای برای قشر مرفه کالای لوکس با جزییات دقیق و بالا پدید خواهد آورد. و به نوعی مصرف‌گرایی بدون توجه به کارکردها و چرایی‌ها مطرح می‌شود و خارج شدن از کارکردها و صرفا لوکس و پرجزئیات بودن یک کالا از نشانه‌های فساد و افول یک جامعه است. 📝 متن کامل یادداشت در سایت ▶️ memarihejri.ir/622 🏙 معماری هجری @memarihejri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹زبان ناقوس کلیسا در بیان امیر المومنین (ع) ای اهل‌الدنیا رها کنید این سرای فانی را... 🏙 معماری هجری @memarihejri_ir
🔹در گذشته حیوانات خانگی، یعنی سگ و خروس و ... در حیات خانه جای داشتند که هم برای رفع نیاز صاخب خانه بود هم نگهداری از خود حیوانات مناسب با خلقت‌شان. امروز اما سگ که قبلاً برای نگهبانی و مراقبت از خانه و گله و بیشتر هم در روستاها استفاده می‌شد تبدیل به کالای مصرفی طبقه بورژوا شده تا آن را به ابزاری تبدیل کند برای شوی زندگی و سرگرمی خود. حالا هم مفهوم زندگی را اینقدر حقیر کرده‌اند در حد هم‌نشینی با حیوانات. 🏙 معماری هجری @memarihejri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️برای مشخص نمودن چیستی معماری و عمران به تبیین دو گزاره نیازمندیم: ✅ نخست آنکه غایت خلقت پدیده چیست؟ این انسانی که می‌خواهیم برای او معماری کنیم و عمران و آبادانی رقم بزنیم چه غایتی دارد و برای چه هدفی خلق شده است؟ ✅ گزاره دوم این است که ظرفیت شکل حیات را روشن کنیم. انسانی که غایت خلقت او را روشن کردیم برای رسیدن و نیل به این غایت به چه ظرفی برای حیات نیاز دارد؟ 💠 در قرآن کریم خداوند غایت خلقت انسان را عبودیت تعریف می‌کند (وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ). حال ما می‌خواهیم برای انسانی معماری و شهرسازی کنیم که این انسان قرار است در نهایت عبد شود و به مقام عبودیت در نسبت با ذات اقدس باری تعالی برسد. معماری و عمران در نگاه اسلام یعنی شکل دادن ظرف حیات انسان در جهت رسیدن او به مقام عبودیت. 🏙 معماری هجری @memarihejri_ir
🔷بزرگترین شهر واقعیت مجازی دنیا/زمین مجازی ۵/۸ میلیارد تومان!! به گزارش تجارت نیوز : 🔹یک قطعه زمین که شش دانگ برای شماست.حدود ۶۰۰ متر زمین دست نخورده و بکر که شما می توانید رویاهایتان را آنجا برآورده کنید. 🔺زندگی دوم در حال تبدیل شدن به زندگی اول و کل زندگی بشر است. 🏙 معماری هجری @memarihejri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ پائیز دیدنی روستای دهبار، طرقبه مشهد 🍁 استاد حسن عباسی 💠 @Hasanabbasi_ir
💠 رابطه ایمان با آباد کردن زمین قرآن کریم فرمان آباد کردن زمین را به بشر داده و از او به جدّ خواسته در آبادانی زمین بکوشد. لازم است دقت شود چه کسانی توفیق انجام آن را دارند؟ قرآن کریم درباره آباد کردن مراکز مذهبی می‌فرماید: «إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالیَوْمِ الآخِرِ»؛ چنان که انسان‌های مؤمن توفیق آبادانی مراکز مذهبی را دارند، از کعبه که قبله همه مراکز مذهبی و مطاف مسلمانان است تا سایر مساجد و بناهای مذهبی، عمارت آنها همه به دست انسان‌های مؤمن انجام می‌گیرد. هم‌چنین توفیق آبادانی زمین را انسان‌های باایمان دارند؛ حاکمان بی‌ایمان و سردمداران مستکبر، جامعه را به فساد می‌کشانند؛ چنان که در شرق و غرب جهان، بشریت به نابودی حرث و نسل و کشتار و تجاوز، آلودگی و ناامنی محیط زیست مبتلاست، نه تنها انسان بلکه موجودات زنده دریایی و صحرایی نیز از فساد آنان در امان نمانده است: «إِنَّ المُلُوکَ إِذَا دَخَلُوا قَرْیَه أَفْسَدُوهَا وَجَعَلُوا أَعِزَّه أَهْلِهَا أَذِلَّه»، « وَإِذَا تَوَلَّی سَعَی فِی الأَرْضِ لِیُفْسِدَ فِیهَا وَیُهْلِکَ الحَرْثَ وَالنَّسْلَ وَاللّهُ لاَ یُحِبُّ الفَسَادَ ». همچنان که در مقابل عامران مسجد کسانی هستند که مانع عمارت مساجد می‌شوند: « وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَسَاجِدَ اللّهِ أَنْ یُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ وَسَعَی فِی خَرَابِهَا » [3]، در برابر آبادگران زمین نیز عدّه‌ای در صدد تخریب محیط زیست و فساد در روی زمین هستند. 📔 اسلام و محیط زیست (آیت‌الله جوادی آملی) - صفحه 28 و 29 🏙 معماری هجری @memarihejri_ir
✅ اتوبان مدرس، تهران 📸 : IG | Mohabbat.mkh استاد حسن عباسی 💠 @Hasanabbasi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 ۵ میلیون خانه خالی و کسانی که خانه دوم و سوم دارند در کشور وجود دارد 💬 فرهاد بیضایی، مدیر سابق گروه سیاستگذاری مسکن دانشگاه علم و صنعت: 🔹 تا ساختار بازار مسکن در کشور را اصلاح نکنیم، حتی اگر سالی یک میلیون هم مسکن بسازیم، اثرش بر بازار کوتاه مدت خواهد بود. اندیشه جویان استاد حسن عباسی 📡 @Hasanabbasi_students
⭕️ هر روز صبح را باید با دیدن این چهره‌ها آغاز کنیم و شب را با دین این چهره‌ها به پایان برسانیم. حقیقتاً این تجاوز به ذهن (به تعبیر قرآنی فواد) ماست. 🔻 امید رامز 🏙 معماری هجری @memarihejri_ir
💠 رسول گرامی اسلام (صلّی الله علیه و آله و سلّم) چنین فرمودند: «من أماط عن طریق المسلمین ما یؤذیهم، کتب الله له أجر قراءه أربعماه آیه، کلّ حرفٍ بعشر حسنات»[۲]؛ هر کس از راه مسلمانان، چیزی را که باعث آزار رهگذر است برطرف کند، خداوند اجر خواندن چهارصد آیه قرآن را در دیوان عمل او ثبت می‌کند که ثواب قرائت هر حرف، ده حسنه است. 💠 منظور از راه، خصوص مسیر زمینی نیست، بلکه شامل معبر دریایی و پل ارتباطی هوایی نیز می‌شود. مقصود از چیزی که آزار می‌کند، خصوص موانع عبوری نیست، بلکه هر چه مایه اذیت عابران بوده و بعضی از مزایای سلامت یا نشاط جامعه را از بین می‌برد؛ مانند بوی زباله، دود کارخانه، آلودگی صوتی و سنگینی ترافیک مشمول سخن نغز آن حضرت است و قداست رعایت اصول زیست محیطی همسان حرمت تلاوت متن مقدس دینی است. [۲]. بحارالانوار، ج ۷۵، ص ۵۰. 📘 کتاب اسلام و محیط زیست (آیت‌الله جوادی آملی) - صفحه ۸۵ 🏙 معماری هجری @MemariHejri_ir
✅ ‏مسجد وکیل شیراز ✌جنبش مردمی حلال‌زاده‌ها 📡 @HalalZadeha
بی‌خدایی و اخلاقی زیستن ارزشی ندارد! ⭕️ آرمان‌شهری که در آن انسان‌ها خوب هستند و اخلاق‌مدار زندگی می‌کنند اما خداناباور، رویای فیلسوفان غرب است. اما چنین آرمان‌شهری در دیدگاه قرآنی بی‌ارزش و باطل است. چرا که ده‌ها بار در آیات متعدد در کلام وحی، عمل صالح بعد از ایمان ذکر شده و به تعبیر مرحوم علی شریعتی عمل صالح بدون ایمان صفرهایی بی‌ارزش است که خوانده نمی‌شوند مگر اینکه یکِ ایمان را پشت آن‌ها بگداریم. ⭕️ البته این نکته را هم باید در نظر داشت مگر ممکن است جامعه‌ای ارتباطش با منشأ عالم و خالق هستی را قطع کند و به قول هابز به گرگ تبدیل نشود؟! 🔻حال ببینید ارنست بلوخ فیلسوف امید چه نسخه‌ای به بشریت ارائه می‌دهد: "اگر قرار بر این باشد که انسان، اخلاقی عمل کند، می‌بایست بهشت آسمان به عنوان صندوق ضمانت پاداش‌ها از میان برود و تهی شود. اما اگر انسان بخواهد پاسدار یگانه‌ی خیر اعلای پایدار و جهت‌دهنده به سلسله‌ی غایاتش باشد، باید بهشت به عنوان قلمرو اتوپیایی آزادی ما، آرمان‌شهری زمینی باشد. خداناگرایی، مقدمه پیدایش آرمان‌شهر واقعی است، و به عکس، آرمان‌شهر واقعی نیز لازمه خداناگرایی است. آن خداناگرایی که آرمان‌شهری واقعی داشته باشد، به منزله‌ی نابودی دین و هم‌چنین نابودی امید شرک‌آلود به دین و استوارسازنده انسان بر پای خویش است." (ارنست بلوخ، خداناگرایی در مسیحیت) 💠 آرمان‌شهر قرآنی جامعه‌ای است که در آن انسان‌ها خالق خویش را می‌شناسند و او را عبودیت می‌کنند (ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون). در منطق توحیدی انسان یا عملش صالح است یا فاسد. عمل صالح عملی است که هم حسن فعلی داشته باشد و هم برای خدا باشد (حسن فاعلی). غیر از این هر عملی فاسد است اگرچه ظاهری عوام‌پسند داشته باشد. ما خلق شده‌ایم تا به شناخت خدا و به تبع آن به عبودیت نائل شویم نه اینکه صرفا کارهای خوب بکنیم. حیوانات نیز از این مدل کارهای خوب و اخلاقی انجام می‌دهند. 🏙 معماری هجری @MemariHejri_ir
27.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ دانشمندانی که به کفر و الحاد خود اعتراف می کنند و کتب آنها در دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران تدریس می شود. 🔸 برگرفته از فیلم سینمایی خدا نمرده است (محصول ۲۰۱۴) 🏙 معماری هجری @MemariHejri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 در تنظیم امور فرمود: را مرد باید تهیه کند، امّا و که بالاتر از مسکن است، به عهده است؛ این کار سنگین را به عهده گذاشته است، چون زن را خدا طرزی آفرید که او قدرت بر و دارد. این مهربانی آن مَلات (نرم) است؛ درست است که مرد می تواند باشد، ولی این هنر در مرد کم است. فرمود: را، را، اساس را رَحم اداره می کند؛ ملکه رحم زنها هستند. (خلق لکم من انفسکم ازواجاً لتسکنوا الیها). این عظمت زن است، این جلال زن است، این شکوه زن است، این حق‌شناسی خدا درباره زن‌هاست‌. این جلال و عظمتی که خدا در به زن‌ها داد، چه کسی داد؟! آيت‌الله جوادی آملی - ۱۳۹۷/۱۰/۲۰ 🏙 معماری هجری @MemariHejri_ir
💢 در روایات متعدد از معصومین داریم که حضور در بازار فقط باید برای رفع نیاز و کوتاه باشد و توقف کردن و هم چنین خوردن و آشامیدن در بازار را مذموم دانسته‌اند اما امروز به لطف کاپیتالیسم و مادی شدن همه چیز، همه جا به بازار تبدیل شده: خیابان، مترو، اماکن زیارتی، محیط های تفریحی و... 💢 وقتی اقتصاد و سودمحوری بنیاد شکل‌گیری جامعه می‌شود همه جا تبدیل می‌شود به محل کسب سود مالی. از همه چیز باید سود اقتصادی حاصل شود. از تفریح مردم، از زیارت و اعمال معنوی مردم، از ارتباطات مردم با یکدیگر در فضای مجازی و غیرمجازی و... 💢 نمونه‌ای از به چالش کشیدن این فرهنگ را در پیاده‌روی اربعین می‌بینیم؛ جایی که مناسبات مالی و مادی به حداقل خود می‌رسد و روابط بر اساس مودت و محبت دینی است. امام خمینی (ره) جمله‌ای دارند که نقل به مضمون این است که باید بانک ما به گونه‌ای باشد که مردم وقتی وارد آن می‌شوند همان حسی و حالی را پیدا کنند که به مسجد وارد می‌شوند. 🏙 معماری هجری @MemariHejri_ir
💠 حاج سعید قاسمی معمار است، از یکی بهترین دانشگاه‌های کشور هم فارغ‌التحصیل شده است. شبانه روز خود را گذاشته است تا برای محرومین و مستضعفینی که در نقاط گم شده‌ی کشور زندگی می‌کنند خانه بسازد. 💠 دلیل این حرکت حاج‌ سعید این است که او قبل از آنکه متخصص حوزه‌ی معماری و عمران باشد، یک انسان مجاهد و انقلابی است. برای انسان مجاهد و انقلابی تخصص اصالت ندارد و به اقتضای تکلیف سراغ هر تخصصی می‌رود. 🔻او هم می‌توانست مانند بسیاری از کسانی که خود را معمار می‌دانند پول‌های کلان بگیرد و طراحی‌های خاص ارائه دهد و پس از اجرا، عمری این کارها را به عنوان رزومه خود در چشم همه فرو کند، اما هیهات که انسانی مجاهد و انقلابی این‌چنین حقیرانه زیست کند. 💢 این کجا که تخصص خود را خرج التیام بخشیدن به زندگی مردمی کنی که صاف و صادق زندگی کرده‌اند و توزیع نادرست ثروت و امکانات باعث شده طعم فقر را بچشند و قرار است در این خانه‌ها نماز بخوانند و روزه بگیرند و آن کجا که تخصص و وقت و انرژی خود را صرف طراحی و ساخت خانه‌ها و ویلاهای لاکچری برای عده‌ای ثروتمند کنی که بر گُرده همین انسان‌ها ثروت جمع کرده‌اند و احتمالا قرار نیست در آن‌ خانه‌ها یادی از خدا شود. ✅ اگر تعهد و نگاه الهی نباشد تخصص به ابزاری در دست اهل قدرت و ثروت تبدیل می‌شود و متخصص برده‌ای برای این دو گروه خواهد شد. 🏙 معماری هجری @MemariHejri_ir