🔹در گذشته حیوانات خانگی، یعنی سگ و خروس و ... در حیات خانه جای داشتند که هم برای رفع نیاز صاخب خانه بود هم نگهداری از خود حیوانات مناسب با خلقتشان.
امروز اما سگ که قبلاً برای نگهبانی و مراقبت از خانه و گله و بیشتر هم در روستاها استفاده میشد تبدیل به کالای مصرفی طبقه بورژوا شده تا آن را به ابزاری تبدیل کند برای شوی زندگی و سرگرمی خود. حالا هم مفهوم زندگی را اینقدر حقیر کردهاند در حد همنشینی با حیوانات.
🏙 معماری هجری
@memarihejri_ir
24.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▫️برای مشخص نمودن چیستی معماری و عمران به تبیین دو گزاره نیازمندیم:
✅ نخست آنکه غایت خلقت پدیده چیست؟ این انسانی که میخواهیم برای او معماری کنیم و عمران و آبادانی رقم بزنیم چه غایتی دارد و برای چه هدفی خلق شده است؟
✅ گزاره دوم این است که ظرفیت شکل حیات را روشن کنیم. انسانی که غایت خلقت او را روشن کردیم برای رسیدن و نیل به این غایت به چه ظرفی برای حیات نیاز دارد؟
💠 در قرآن کریم خداوند غایت خلقت انسان را عبودیت تعریف میکند (وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ). حال ما میخواهیم برای انسانی معماری و شهرسازی کنیم که این انسان قرار است در نهایت عبد شود و به مقام عبودیت در نسبت با ذات اقدس باری تعالی برسد. معماری و عمران در نگاه اسلام یعنی شکل دادن ظرف حیات انسان در جهت رسیدن او به مقام عبودیت.
🏙 معماری هجری
@memarihejri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ پائیز دیدنی روستای دهبار، طرقبه مشهد 🍁
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
💠 رابطه ایمان با آباد کردن زمین
قرآن کریم فرمان آباد کردن زمین را به بشر داده و از او به جدّ خواسته در آبادانی زمین بکوشد. لازم است دقت شود چه کسانی توفیق انجام آن را دارند؟ قرآن کریم درباره آباد کردن مراکز مذهبی میفرماید: «إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالیَوْمِ الآخِرِ»؛ چنان که انسانهای مؤمن توفیق آبادانی مراکز مذهبی را دارند، از کعبه که قبله همه مراکز مذهبی و مطاف مسلمانان است تا سایر مساجد و بناهای مذهبی، عمارت آنها همه به دست انسانهای مؤمن انجام میگیرد. همچنین توفیق آبادانی زمین را انسانهای باایمان دارند؛ حاکمان بیایمان و سردمداران مستکبر، جامعه را به فساد میکشانند؛ چنان که در شرق و غرب جهان، بشریت به نابودی حرث و نسل و کشتار و تجاوز، آلودگی و ناامنی محیط زیست مبتلاست، نه تنها انسان بلکه موجودات زنده دریایی و صحرایی نیز از فساد آنان در امان نمانده است: «إِنَّ المُلُوکَ إِذَا دَخَلُوا قَرْیَه أَفْسَدُوهَا وَجَعَلُوا أَعِزَّه أَهْلِهَا أَذِلَّه»، « وَإِذَا تَوَلَّی سَعَی فِی الأَرْضِ لِیُفْسِدَ فِیهَا وَیُهْلِکَ الحَرْثَ وَالنَّسْلَ وَاللّهُ لاَ یُحِبُّ الفَسَادَ ».
همچنان که در مقابل عامران مسجد کسانی هستند که مانع عمارت مساجد میشوند: « وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَسَاجِدَ اللّهِ أَنْ یُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ وَسَعَی فِی خَرَابِهَا » [3]، در برابر آبادگران زمین نیز عدّهای در صدد تخریب محیط زیست و فساد در روی زمین هستند.
📔 اسلام و محیط زیست (آیتالله جوادی آملی) - صفحه 28 و 29
🏙 معماری هجری
@memarihejri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 ۵ میلیون خانه خالی و کسانی که خانه دوم و سوم دارند در کشور وجود دارد
💬 فرهاد بیضایی، مدیر سابق گروه سیاستگذاری مسکن دانشگاه علم و صنعت:
🔹 تا ساختار بازار مسکن در کشور را اصلاح نکنیم، حتی اگر سالی یک میلیون هم مسکن بسازیم، اثرش بر بازار کوتاه مدت خواهد بود.
اندیشه جویان استاد حسن عباسی
📡 @Hasanabbasi_students
⭕️ هر روز صبح را باید با دیدن این چهرهها آغاز کنیم و شب را با دین این چهرهها به پایان برسانیم.
حقیقتاً این تجاوز به ذهن (به تعبیر قرآنی فواد) ماست.
🔻 امید رامز
🏙 معماری هجری
@memarihejri_ir
💠 رسول گرامی اسلام (صلّی الله علیه و آله و سلّم) چنین فرمودند: «من أماط عن طریق المسلمین ما یؤذیهم، کتب الله له أجر قراءه أربعماه آیه، کلّ حرفٍ بعشر حسنات»[۲]؛ هر کس از راه مسلمانان، چیزی را که باعث آزار رهگذر است برطرف کند، خداوند اجر خواندن چهارصد آیه قرآن را در دیوان عمل او ثبت میکند که ثواب قرائت هر حرف، ده حسنه است.
💠 منظور از راه، خصوص مسیر زمینی نیست، بلکه شامل معبر دریایی و پل ارتباطی هوایی نیز میشود. مقصود از چیزی که آزار میکند، خصوص موانع عبوری نیست، بلکه هر چه مایه اذیت عابران بوده و بعضی از مزایای سلامت یا نشاط جامعه را از بین میبرد؛ مانند بوی زباله، دود کارخانه، آلودگی صوتی و سنگینی ترافیک مشمول سخن نغز آن حضرت است و قداست رعایت اصول زیست محیطی همسان حرمت تلاوت متن مقدس دینی است.
[۲]. بحارالانوار، ج ۷۵، ص ۵۰.
📘 کتاب اسلام و محیط زیست (آیتالله جوادی آملی) - صفحه ۸۵
🏙 معماری هجری
@MemariHejri_ir
❌ بیخدایی و اخلاقی زیستن ارزشی ندارد!
⭕️ آرمانشهری که در آن انسانها خوب هستند و اخلاقمدار زندگی میکنند اما خداناباور، رویای فیلسوفان غرب است. اما چنین آرمانشهری در دیدگاه قرآنی بیارزش و باطل است. چرا که دهها بار در آیات متعدد در کلام وحی، عمل صالح بعد از ایمان ذکر شده و به تعبیر مرحوم علی شریعتی عمل صالح بدون ایمان صفرهایی بیارزش است که خوانده نمیشوند مگر اینکه یکِ ایمان را پشت آنها بگداریم.
⭕️ البته این نکته را هم باید در نظر داشت مگر ممکن است جامعهای ارتباطش با منشأ عالم و خالق هستی را قطع کند و به قول هابز به گرگ تبدیل نشود؟!
🔻حال ببینید ارنست بلوخ فیلسوف امید چه نسخهای به بشریت ارائه میدهد:
"اگر قرار بر این باشد که انسان، اخلاقی عمل کند، میبایست بهشت آسمان به عنوان صندوق ضمانت پاداشها از میان برود و تهی شود. اما اگر انسان بخواهد پاسدار یگانهی خیر اعلای پایدار و جهتدهنده به سلسلهی غایاتش باشد، باید بهشت به عنوان قلمرو اتوپیایی آزادی ما، آرمانشهری زمینی باشد. خداناگرایی، مقدمه پیدایش آرمانشهر واقعی است، و به عکس، آرمانشهر واقعی نیز لازمه خداناگرایی است. آن خداناگرایی که آرمانشهری واقعی داشته باشد، به منزلهی نابودی دین و همچنین نابودی امید شرکآلود به دین و استوارسازنده انسان بر پای خویش است."
(ارنست بلوخ، خداناگرایی در مسیحیت)
💠 آرمانشهر قرآنی جامعهای است که در آن انسانها خالق خویش را میشناسند و او را عبودیت میکنند (ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون). در منطق توحیدی انسان یا عملش صالح است یا فاسد. عمل صالح عملی است که هم حسن فعلی داشته باشد و هم برای خدا باشد (حسن فاعلی). غیر از این هر عملی فاسد است اگرچه ظاهری عوامپسند داشته باشد. ما خلق شدهایم تا به شناخت خدا و به تبع آن به عبودیت نائل شویم نه اینکه صرفا کارهای خوب بکنیم. حیوانات نیز از این مدل کارهای خوب و اخلاقی انجام میدهند.
🏙 معماری هجری
@MemariHejri_ir
27.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ دانشمندانی که به کفر و الحاد خود اعتراف می کنند و کتب آنها در دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران تدریس می شود.
🔸 برگرفته از فیلم سینمایی خدا نمرده است
(محصول ۲۰۱۴)
🏙 معماری هجری
@MemariHejri_ir