eitaa logo
پنجره🇮🇷
112 دنبال‌کننده
667 عکس
316 ویدیو
24 فایل
موضوعات متنوع دینی محمد گلایری مدرس حوزه علمیه @MohammadGelayeri46 ۰۹۱۱۳۱۲۵۵۴۲ 📢نقل مطالب کانال بدون ذکر منبع مجاز است
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از جرعه ناب
فرض کنیدبرای کاری نیاز به کارگر دارید می روید سراغ کارگری به او می گویید چقدر مزد می گیری میگوید متفاوت است سیصد هزار تومان هست چهار صد هزار تومان است پانصد هزار تومان است شما میگویید بیا امروز برای من کارکن من پانصد هزار تومان بهت مزد می دهم وقتی کارش تمام شد علاوه بر پانصد هزار تومان که باهم قرار گذاشتید صدهزار تومان اضافه می دهید می گویید اینهم بخاطر زحمتی کشیدی وقتی میخواهد از پیش شما برود یک جعبه پرتغال هم به او می دهید آیاچنین کارگری می تواند از شما گله کند؟ چون اولابالاترین مزد را به او دادید ثانیا بیشتر از قرارداد به او پرداخت کردید ثالثا اضافه برآن یک جعبه پرتغال هم به او دادید علاوه بر همه اینها می گوید خودت را خسته نکن نمی خواهم به تو سخت بگذرد حال آیه شریفه را بخوانیم لِیَجْزِیَهُمُ اللَّهُ أَحْسَنَ مَا عَمِلُوا وَیَزِیدَهُم مِّن فَضْلِهِ ۗ وَاللَّهُ یَرْزُقُ مَن یَشَاءُ بِغَیْرِ حِسَابٍ (نور:۳۸) می فرماید اولا خداوند آنان را به بهترین اعمالی که انجام داده اند پاداش دهد، ثانیا و از فضل خود بر (پاداش) آنها بیفزاید. ثالثا و خداوند به هرکس بخواهد بی حساب روزی می دهد در مورد سخت نگرفتن هم می فرماید یُرِیدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَلَا یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ بقره:۱۸۵ خداوند، آسایش شما را می خواهد، نه زحمت شما را. @jorenab
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🌸رهبر انقلاب: اقتصاد یکی از نقطه ضعف‌های ماست/ دشمن در زمینه اقتصاد علیه جمهوری اسلامی فعال است و ما هم باید با فکر درست و تلاش خستگی‌ناپذیر فعال باشیم 🔹️رهبر انقلاب عصر امروز در سخنرانی نوروزی در اولین روز از سال ۱۴۰۳: ✏️اقتصاد یکی از مسائل اساسی کشور و یکی از نقطه ضعفهای ما است. اگر اقتصاد کشور وضع مطلوبی پیدا بکند تأثیر در همه‌ی اوضاع عمومی کشور خواهد داشت. میتوان گفت در دین و دنیای مردم میتواند اثر بگذارد. ✏️سالهاست دشمنان تلاش میکنند که اقتصاد کشور را به زانو دربیاورند. به طور جدی این را ما در برخوردهای خصمانه‌ی آمریکا و بقیه‌ی همراهان او در طول زمان احساس کردیم. ✏️مقصودشان فروپاشی اقتصاد ایران است. البته با همت جوانان ما و تلاشهای فراوانی که در این کشور از سوی مردم و مسئولین انجام گرفته دشمن موفق نشد و به حول قوه‌ی الهی باز هم موفق نخواهد شد. ✏️دشمن در قضیه‌ی اقتصادی علیه جمهوری اسلامی پیگیر است، فعال است. ما هم باید فعال باشیم، باید پیگیر باشیم. بایستی مصمم در این راه حرکت کنیم. با فکر درست و تلاش خستگی ناپذیر و شبانه روزی. برای اینکه اقتصاد کشور شکوفا بشود همه‌ی چرخ دنده‌های بزرگ و کوچک کشور باید به کار بیفتد. همه باید تلاش کنند. هم از زیرساختهای کشور استفاده بشود، هم از ابتکارات مردمی استفاده بشود، هم از قدرت مدیریت فعالان اقتصادی و فعالان مدیریتی استفاده بشود. ۱۴۰۳/۰۱/۰۱ 🖼 💻 Farsi.Khamenei.ir
سه شاخصه برای مومن ۱مدیرت معیشت و خرج و دخل ۲صبر بر مصیبت ۳آموختن دانش دین شخصی که در معیشت میانه رو نیست ، نه صلاحیت دنیوی دارد نه اخروی مُحَمَّدُ بْنُ‌ الْحَسَنِ‌ بِإِسْنَادِهِ‌ عَنِ‌ اَلْحَسَنِ‌ بْنِ‌ مُحَمَّدِ بْنِ‌ سَمَاعَةَ‌ عَنْ‌ حَنَانِ‌ بْنِ‌ سَدِيرٍ عَنْ‌ أَبِيهِ‌ عَنْ‌ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ قَالَ‌: مِنْ‌ عَلاَمَاتِ‌ الْمُؤْمِنِ‌ ثَلاَثٌ‌ حُسْنُ‌ التَّقْدِيرِ فِي الْمَعِيشَةِ‌ وَ الصَّبْرُ عَلَى النَّائِبَةِ‌ وَ التَّفَقُّهُ‌ فِي الدِّينِ‌ وَ قَالَ‌ مَا خَيْرٌ فِي رَجُلٍ‌ لاَ يَقْتَصِدُ فِي مَعِيشَتِهِ‌ مَا يَصْلُحُ‌ لاَ لِدُنْيَاهُ‌ وَ لاَ لآِخِرَتِهِ‌. وسائل الشیعه ج۱۷ ص ۶۶ https://eitaa.com/MohammadGelayeri
این مطلب به گونه های دیگر نیز روایت شده است: ۱.در مرسله ابن ابی عمیر از امام صادق علیه السلام تمام کمال را در سه چیز دانست که از جمله آن اندازه داشتن و تدبیر در معیشت است ۲ داوود بن سرحان میگوید دیدم امام صادق علیه السلام با دست خود مشغول پیمانه زدن خرما است ، عرض کردم که کاش فرزندان یا خدمتکاران را می فرمودید انجام دهند امام فرمود: ای داوود اصلاح مسلمان صورت نگیرد جز به سه چیز : ۱آموختن دانش دین ۲ صبر بر مصیبت ۳و تدبیر معیشت مُحَمَّدُ بْنُ‌ يَعْقُوبَ‌ عَنْ‌ عِدَّةٍ‌ مِنْ‌ أَصْحَابِنَا عَنْ‌ أَحْمَدَ بْنِ‌ مُحَمَّدٍ عَنِ‌ اِبْنِ‌ فَضَّالٍ‌ عَنْ‌ دَاوُدَ بْنِ‌ سِرْحَانَ‌ قَالَ‌: رَأَيْتُ‌ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ يَكِيلُ‌ تَمْراً بِيَدِهِ‌ فَقُلْتُ‌ جُعِلْتُ‌ فِدَاكَ‌ لَوْ أَمَرْتَ‌ بَعْضَ‌ وُلْدِكَ‌ أَوْ بَعْضَ‌ مَوَالِيكَ‌ فَيَكْفِيكَ‌ قَالَ‌ يَا دَاوُدُ ، إِنَّهُ‌ لاَ يُصْلِحُ‌ الْمَرْءَ الْمُسْلِمَ‌ إِلاَّ ثَلاَثَةٌ‌ التَّفَقُّهُ‌ فِي الدِّينِ‌ وَ الصَّبْرُ عَلَى النَّائِبَةِ‌ وَ حُسْنُ‌ التَّقْدِيرِ فِي الْمَعِيشَةِ‌ وَ عَنْ‌ مُحَمَّدِ بْنِ‌ إِسْمَاعِيلَ‌ عَنِ‌ اَلْفَضْلِ‌ بْنِ‌ شَاذَانَ‌ عَنِ‌ اِبْنِ‌ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ‌ رِبْعِيٍّ‌ عَنْ‌ رَجُلٍ‌ عَنْ‌ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ قَالَ‌: الْكَمَالُ‌ كُلُّ‌ الْكَمَالِ‌ فِي ثَلاَثَةٍ‌ فَذَكَرَ فِي الثَّلاَثَةِ‌ التَّقْدِيرَ فِي الْمَعِيشَةِ‌ وسائل الشیعه ج۱۷ ص۶۵ https://eitaa.com/MohammadGelayeri
مذمت اظهار مصیبت از حضرت امیر علیه السلام کسی که مصیبت خود را ابراز کند در واقع از پروردگار خود پیش دیگران شکایت کرد ...من أصبح يشكو مصيبة نزلت به فقد أصبح يشكو ربه... نهج البلاغه ابن میثم ، حکمت ۲۱۳ چون شکایت از فعل شکایت از فاعل آن است، مصیبت یا نتیجه فعل شخص مصیبت دیده است مانند زندانی شدن حضرت یونس پس جای گله و شکایت نیست و یا نه مثل به چاه افتادن حضرت یوسف لکن در این صورت بی شک به مصلحت او است وظیفه در هر دو صورت شکایت به خود خدا است آنطور که حضرت یعقوب انجام داد: انما اشکو بثی و حزنی الی الله ( یوسف ۸۳) https://eitaa.com/MohammadGelayeri
احکام نماز ۱در رکعت آخر در نماز مغرب و دو رکعت آخر در نمازهای چهار رکعتی نماز گزار می تواند حمد و می تواند تسبیحات اربعه بخواند ۲ اگر بدون قصد یکی از آن دو را خواند باید دو باره بخواند ، همینطور اگر مثلاً نیتش تسبیحات بود و اشتباهات حمد خواند تحریر الوسیله بحث قرائت و ذکر مسأله ۱۷ و ۱۸ ۳ اگر بعد از محل یادش آمد که بدون قصد مثلاً حمد خواند نماز صحیح است. https://eitaa.com/MohammadGelayeri
از امام حسن مجتبی علیه السلام: نکوترین نکوئی اخلاق خوش است وَ فِي اَلْخِصَالِ‌ عَنْ‌ عَلِيِّ‌ بْنِ‌ عَبْدِ اللَّهِ‌ الْأَسْوَارِيِّ‌ عَنْ‌ أَحْمَدَ بْنِ‌ مُحَمَّدِ بْنِ‌ قَيْسٍ‌ السِّجْزِيِّ‌ عَنْ‌ عَبْدِ الْعَزِيزِ بْنِ‌ عَلِيٍّ‌ السَّرَخْسِيِّ‌ عَنْ‌ أَحْمَدَ بْنِ‌ عِمْرَانَ‌ الْبَغْدَادِيِّ‌ عَنْ‌ أَبِي الْحَسَنِ‌ عَنْ‌ أَبِي الْحَسَنِ‌ عَنْ‌ أَبِي الْحَسَنِ‌ عَنِ‌ اَلْحَسَنِ‌ عَنِ‌ اَلْحَسَنِ‌ عَنِ‌ الْحَسَنِ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ : إِنَّ‌ أَحْسَنَ‌ الْحَسَنِ‌ الْخُلُقُ‌ الْحَسَنُ‌. قَالَ‌ اَلصَّدُوقُ‌ أَبُو الْحَسَنِ‌ الْأَوَّلُ‌ مُحَمَّدُ بْنُ‌ عَبْدِ الرَّحِيمِ‌ التُّسْتَرِيُّ‌ وَ أَبُو الْحَسَنِ‌ الثَّانِي عَلِيُّ‌ بْنُ‌ أَحْمَدَ الْبَصْرِيُّ‌ وَ أَبُو الْحَسَنِ‌ الثَّالِثُ‌ عَلِيُّ‌ بْنُ‌ مُحَمَّدٍ الْوَاقِدِيُّ‌ وَ اَلْحَسَنُ‌ الْأَوَّلُ‌ اَلْحَسَنُ‌ بْنُ‌ عَرَفَةَ‌ الْعَبْدِيُّ‌ وَ اَلْحَسَنُ‌ الثَّانِي اَلْحَسَنُ‌ الْبَصْرِيُّ‌ وَ اَلْحَسَنُ‌ الثَّالِثُ‌ الْحَسَنُ‌ بْنُ‌ عَلِيٍّ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ وسائل السشیعه ج۱۲ صص ۱۵۳ و ۱۵۴ « حسن » ۹ بار به کار رفت ، ۶ بار در سند و ۳ در متن ، که مجموعه ی از جناس تام و ناقص است https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از جرعه ناب
سیوطی در کتاب تاریخ الخلفا از بیهقی و ابن عساکر نقل می کند معاویه حق امام حسن مجتبی علیه السلام راغصب کرده و نمی داد لذا حضرت از نظر مالی در تنگنا قرار گرفت شبی رسول اکرم صلی الله علیه واله وسلم را در خواب دید و از تنگی معیشت گله کرد پیامبر اکرم به او فرمود این دعا را بخوان اَللَّهُمَّ اقْذِفْ في قَلْبِي رَجَاءَكَ وَاقْطَعْ رَجَائِي عَمَّنْ سِوَاكَ حَتى لا أَرْجُو أَحَدًا غَيْرَكَ اَللَّهُمَّ وَمَا ضَعُفَتْ عَنْهُ قُوَّتِي وَقَصُرَ عَنْهُ عَمَلِي ولَمْ تَنْتَهِ إِلَيْهِ رَغْبَتِي وَلَمْ تَبْلُغْهُ مَسْأَلَتِي وَلَمْ يَجْرِ عَلَى لِسَانِي مِمَّا أَعْطَيْتَ أَحَدًا مِنَ الأَوَّلِينَ وَالآخِرِينَ مِنَ الْيَقِينِ فَخُصَّنِي بِهِ يا رَبَّ الْعَالَمِين یک هفته نشد معاویه حق حضرت را که غصب کرده بود به او برگرداند (تاریخ الخلفا ج1 ص 148) @jorenab
پنجره🇮🇷
سیوطی در کتاب تاریخ الخلفا از بیهقی و ابن عساکر نقل می کند معاویه حق امام حسن مجتبی علیه السلام را
سالها پیش که محضر آیةالله فاضل استرآبادی - رضوان الله علیه. - مقدمات و سطح می خواندیم روزی سر کلاس فرمود : برای اداره مالی حوزه دچار تنگا شدیم و من این دعای امام علیه السلام را که سیوطی نقل کرد خواندم و گشایش حاصل شد. https://eitaa.com/MohammadGelayeri
📚 خروج از محل اقامت ده روز 💠 سؤال: که می خواهد ده روز در شهری داشته باشد و در بین ده روز به اطراف آن شهر هم برود، آیا نماز او است یا ؟ ✅ جواب: اگر به مقدار کمتر از دارد، در صورتی که خروج او به گونه ای باشد که عرفا اقامت ده روز در آن شهر صدق کند اشکال ندارد، مثلا دو سه بار بخواهد برود و حداکثر تا نصف روز برگردد، می تواند کند و خروج او منافاتی با قصد اقامت ده روز ندارد، ولی قصد خارج شدن در یک دفعه به مدت 15 ساعت محل اشکال است. 🆔 @leader_ahkam
صلح مجتبی علیه السلام بحث ما این است که آیا اینکه امام حسن قرارداد صلح با معاویه امضا کرد و امام حسین به هیچ وجه حاضر به صلح و تسلیم نشد، ناشی از دو روحیه مختلف است که اگر فرض کنیم در موقع امام حسن امام حسین قرار گرفته بود و به جای امام حسن امام حسین می‌‏بود، سرنوشت چیز دیگری می‏‌بود و امام حسین تا قطره آخر خونش می‏‌جنگید، و همین‌طور اگر در کربلا به جای امام حسین امام حسن می‏‌بود جنگی واقع نمی‌شد و مطلب به‏ شکلی خاتمه می‌یافت؟ یا این مربوط به شرایط مختلف است؛ شرایط در زمان امام حسن یک جور ایجاب می‌کرد و در زمان امام حسین جور دیگری. برای اینکه راجع به شرایط مختلف بحث کنیم باید مبحثی را مطرح نماییم، و معمولاً کسانی که بحث کرده‌اند وارد همین مبحث شده‌اند که شرایط زمان امام حسن با شرایط زمان امام حسین اختلاف داشت و واقعاً مصلحت اندیشی در زمان امام حسن آنچنان ایجاب می‌کرد و مصلحت اندیشی در زمان امام حسین اینچنین. البته ما هم این مطلب را قبول داریم شهید مطهری، سیری در سیره ائمه اطهار علیهم السلام ص ۵۲ https://eitaa.com/MohammadGelayeri
رهبر انقلاب: رسانه‌ها بیش از موشک و پهپاد بر دشمن اثر میگذارد 🔹رهبر انقلاب امشب در دیدار شاعران: شعر رسانه است. امروز در دنیا چالش‌ها و درگیری‌ها، چالش‌های رسانه‌ای است. رسانه‌ها بیش از موشک و پهپاد و هواپیما در عقب راندن دشمن تاثیر می‌گذارند و دلها و ذهن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند. هر کس رسانه قوی‌تر داشته باشد در اهدافی که دارد موفق‌تر خواهد بود. @TasnimNews