eitaa logo
پنجره🇮🇷
111 دنبال‌کننده
664 عکس
314 ویدیو
24 فایل
موضوعات متنوع دینی محمد گلایری مدرس حوزه علمیه @MohammadGelayeri46 ۰۹۱۱۳۱۲۵۵۴۲ 📢نقل مطالب کانال بدون ذکر منبع مجاز است
مشاهده در ایتا
دانلود
تشکیل شد ، دولت « ما می » بیشک جز با تلاش کار پیش نمی رود -قوی آرزوی ما است https://eitaa.com/MohammadGelayeri
معاد 3 بیش از ثلث آیات قرآن ارتباط با زندگی ابدی دارد، در یک دسته از آیات، بر لزوم ایمان به آخرت تاکید شده مانند «والذین یومنون بما انزل الیک و ما انزل من قبلک و بالاخره هم یوقنون» (بقره 4) در صفات متقین« و الذین یقیمون الصلاه و یوتون الزکاه و هم بالاخره هم یوقنون » (القمان/4،و به عینه در نمل /3 ) ، و در دسته ی دیگری پی آمدهای انکار آن گوشزد شده «و ان الذین لا یومنون بالاخره اعتدنا لهم عذابا الیما»(اسراء/10) «بل کذبوا بالساعد واعتدنا لمن کذب بالساعه سعیرا »(فرقان /11، و سبا8، مومنون /74 و ...) و در دسته سوم نعمتهای ابدی (الرحمن /46، تا آخر سوره: الواقعه/15 – 38- الدهر 11-21) ودر دسته چهارمی عذابهای جاودانی بیان شده است.« انا اعتدنا للکافرین سلاسل و اغلالاً و سعیرا، ان الابرار شیربون من کاس کان مزاجها کافوراً، عینا شیرب بها عباد ا.. یفجرونها تفجیرا (انسان/4-6، والحاقه/20-27،الملک/6-11، الواقعه/42-56 و سجده /14 ) وهمچنین در آیات فراوانی رابطه بین اعمال نیک و بد با نتایج اخروی آنها ذکر گردیده و نیز با شیوه های گوناگونی امکان و ضرورت رستاخیز مورد تاکید و تبیین قرار گرفته و به شبهات منکران پاسخ داده شده؛ چنانکه منشاء کجروی ها فراموش کردن یا انکار قیامت و روز حساب معرفی شده است.( ص/ 6 ، سجده/14 و گذشت قیامت /3-5) (مصباح ، آموزش عقاید /3/11 ) https://eitaa.com/MohammadGelayeri
آشنائی با 2 به مناسبت وفات استاد دانشمند مرحوم محمدرضا در خصوص جايگاه معرفت عقلي و سهم عقل در فهم دين اختلاف و تشتت آرا در ميان منتحلين به اين نظريه وجود دارد...در ميان متقدمان داعيه تفكيك مطالبي به چشم مي‏خورد كه گويا از اساس با دانش عقلي و استدلالي و اقامه برهان بر مطالب، اعتراض دارند. براي نمونه به برخي از نكات و مطالب كتاب روحاني بزرگوار ميرزا مهدي اصفهاني اشاره مي‏شود. (جوادی آملی ، منزلت عقل در هندسه معرفت ديني - ص 185) میرزا مهدی (1303-1365ه)سال 1340 ه از نجف وارد مشهد شد و دیدگاه خود را در کنار فقه و اصول ضمن برگزاری مجالس تدریس حول مبدأ و معاد در ذهن شاگردان خود کاشت ، برخی از پیروان این طریقه اسم آن را مکتب تفکیک گذاشتند (مقدمه ناشر بر کتاب تبیهات حول المبدأ و المعاد ، تالیف حسینعلی مروارید ، صص 5 و 6 ) تقریر معتدل و ملایمی از مکتب تفکیک که اخیرا بیشتر رواج پیدا کرده است ( آملی ، منزلت عقل در هندسه معرفت ديني - ص 190 ) خلاصه مدعيات تقرير معتدل از مكتب تفكيك، به شرح ذيل است: 1. وحي و انبيا و نيز ائمه(عليهم‌السلام) معصوم‏اند و نبايد با درآميختن آنها با علوم و معارف عقلي و شهودي، ناب بودن و حق محض بودن آنها را مخدوش و مشوب كرد. 2. كلام ناب و حق محض را بايد خالي‏الذهن ادراك كرد، پس بدون دستاوردهاي عقلي و شهودي بايد با كلام وَحْياني و روايي ناب مواجه شد. 3. دخالت دادن مطالب و معارف عقلاني و شهودي، بر دامنه اختلافات در فهم كتاب و سنت دامن مي‏زند، زيرا اين معارف بشري و خطاپذيرند و آميختگي آنها با معارف اسلامي و خطا ناپذير صواب نيست. 4. عدم تفكيك مرز وحي با معارف عقلي و شهودي و استمداد از آنها در فهم كتاب و سنت موجب رواج تأويل و كنار زدن تفسير مي‏گردد.(همان ، صص 192و193) https://eitaa.com/MohammadGelayeri
مرجع در راه از نظر رئیس : 🎥 رئیسی: محور در این دولت خدمت به مردم است 🔹در منظومه فکری و اندیشه امام انگیزه خدمتگزاری، خدمت به مردم برای خداست. اولین گام در خدمت به مردم برای خدا، خداباوری است، اولین و مهمترین پاسخگویی یک مدیر و مسئول به خداوند متعال است. 🔹امام به ما آموخت با قدرت خدا بر همه مشکلات می‌توان غلبه کرد. مشکلات امروز مردم بسیار است، حل این مشکلات در گرو آن است که از خدا و شهیدان مدد بگیریم و آنچه در توان داریم انجام دهیم. 🔹بهترین مبیّن خط امام امروز رهبری است. رهبر است که می‌تواند خط امام را برای ما تبیین کند. این خط نورانی باید همواره مورد توجه دولت‌مردان باشد. @Farsna https://eitaa.com/MohammadGelayeri
4 امور فطری در همه افراد نوع ولو با شدت و ضعف وجود دارد و از آن جهت که فطری است نیاز به آموزش ندارد اگر چه می شود با آموزش تقویتش کرد و در طول تاریخ ثابت است.شهید می فرماید: وجود تمایل به چیزی دلیل بر وجود آن در خارج است، تشنگی دال وجود بر آب است. وقتی ما میل به بقاء داریم پس جاودانگی باید در عالم خارج باشد والا این میل لغو و غیر حکیمانه خواهد بود و چون این جاودانگی در این عالم که عالم حرکت است وجود ندارد پس در عالم دیگری هست، نظیر دستگاه هاضمه و تنفس برای کودک در رحم مادر که اگر تولدی نبود لغو و بی فایده بود، پس جاودانگی فطری است و لازمه ی آن وجود معاد است.عدل الهی / 185و 186 با تلخیص https://eitaa.com/MohammadGelayeri
آشنائی با 3 به مناسبت وفات استاد دانشمند مرحوم محمدرضا در كنار نقل منبع ديني است. اين سخن هرگز به معناي آن نيست كه عقل و استدلالِ تجريدي و نيز حس و تجربه هم‏افق و هم‏طراز با وحي است و و فيلسوف و متكلم قابل قياس با انبيا هستند، زيرا مراد از نقل، ادراك و فهم بشر از وحي است نه خودِ وحي، چون خودِ وحي فقط در دسترس انسانهاي كامل معصوم؛ مانند انبياست و آنچه در دسترس بشر عادي است فهم و تفسير وحي است، پس آنچه هم‏طراز و در كنار عقل منبع معرفت ديني قرار مي‏گيرد، ادراك معتبر و مضبوط بشر از وحي است[ آملی منزلت عقل در هندسه معرفت ديني - صفحه 181] https://eitaa.com/MohammadGelayeri
5 گذشت که اعتقاد به معاد است و فطری بودن آن از راه فطرت جاودانه طلبی اثبات شد (امام راحل) از دو راه دیگر فطری بودن معاد را می توان اثبات کرد: یکم: انسان دنبال راحتی مطلق است و این را در همه ی اعصارمی توان مشاهده کردکه انسان به دنبال رسیدن به راحتی بدون زحمت است و آن گمشده را هر کس در چیزی می یابد و به آن تعلق می یابد، چنین راحتی در عالم نیست، همه لذتهای این عالم به همراه آلامی است کمرشکن ، درد و رنج و غصه و اندوه سرتا سر عالم را فرا گرفته و در تمام دوره های زندگی بشر یک نفر نیست که رنجش مساوی با راحتش باشد تا چه رسد به راحتی خالص. پس به ناچار عالمی باید باشد که این راحتی مطلق و بدون آمیختگی به زحمت در آن باشد و آن آخرت است. دوم :# انسان فطرتا طالب و نفوذ اراده است و این عالم به گونه ای است که این حریت و نفوذ اراده درآن نیست، برای این که مواد این عالم و اوضاع این دنیا آن و تنگی آن از حریت بشر تعصی دارد(= آن را برمی تابد.) پس باید عالمی باشد که اراده در آن نافذ باشد و مواد آن از اراده عصیان نکند. پس با دو بال راحت طلبی و حریت خواهی که به حسب فطرت الهی «فطرة الله فطر الناس علیها» (روم 30) در انسان به ودیعه گذاشته شده است که انسان با آنها به ملکوت اعلی و قرب الهی پرواز کند. ( ، چهل حدیث / 186 و 187 نثر موسسه تنظیم آثار – چ 22، 1379) https://eitaa.com/MohammadGelayeri
بسم الله الرحمن الرحیم گرفتن در آیا این که می گویند فلانی در شبستان امامزاده خوابید و شفا گرفت ، یا در عزاداری امام حسین ع شرکت کرد و یا مشهد و کربلا رفت و شفا گرفت درست است ؟ یکی می گفت که شخصی در حرم امام ره رفت تا برای شفا خود از بیماری سرطان دعا کند ، دیگری به او گفت که خود او در حال زنده بودن نتوانست سرطان خود را شفا دهد و از همین سرطان فوت کرد چطور سرطان تو را شفا می دهد. همه امامان علیهم السلام به شهادت رسیدند.(حر عاملی ، وسائل الشیعه ، آل البیت علیهم السلام ، ج14 ص 568) از طرفی آنقدر شفا یافتن فراوان اتفاق می افتد و حاجت گرفتن زیاد پیش می آید که انسان یقین پیدا می کند که این یک واقعیت است . در مشاهد مشرفه وزیارتگاه ها ی معصومین و یا امام زاده های بزرگ دفاتر ثبت کرامات وقایع را بعد از بررسی ثبت می کنند . اعتقاد به فطری است و حتی انسانهایی که اهل طاعت و یا حتی اهل دیانت نیستند در عمق جان خود امداد غیبی را باور دارند . مانند نذر مادر متوکل هدیه فرستادن برای امام هادی تا بیماری متوکل شفا پیدا کند.(منتهی الآمال ج 3 ص 1876 ، زندگی نامه امام هادی ع فصل 5 ، مطلب 4) بنا بر این یک سؤال و شبهه می ماند و آن این که اگر پیامبران ، امامان و امام زادگان خودشان یا مقبره شان شفا بخش است پس چرا برای خودشان شفا بخش نبود ، عیسای شفا بخش کور مادر زاد نتوانست جلوی مرگ خود را بگیرد ، امام حسین ع و حضرت عباس ع نتوانستند جلوی مرگ خود را بگیرند حتی تشنه به شهادت رسیدند. جواب این است که : 1 کرامت و معجزه برای وقت اضطرار است 2 برای وقتی است که عمر شخص به پایان نرسیده باشد ، «ان اعبدو الله و اتقوه و اطیعون یغفر لکم من ذنوبکم و یؤخرکم الی اجل مسمی ان اجل الله اذا جاء لا یؤخر لو کنتم تعلمون» عبادت و تقوای خدا را پیشه کنید و از من اطاعت کنید تا خداوند گناهانتان را ببخشد و و مرگتان را تا اجل مسمی به تأخیر اندازد ، اما اجل مسمی فرا رسد تأخیر نمی افتد اگر می دانستید( نوح 3 و 4) و نیز ال عمران ۱۵۴ https://eitaa.com/MohammadGelayeri
🔰 مشکلات و خطاها غالباً ریشه فرهنگی دارد 🔻 رهبر انقلاب صبح امروز در دیدار رئیس‌جمهور و هیئت دولت سیزدهم: خیلی از این خطاهایی که ما در بخشهای مختلف انجام میدهیم، ناشی از فرهنگ حاکم بر ذهن ماست. اگر ما اسراف داریم، اگر ما تقلید کورکورانه داریم، اگر ما سبک زندگی غلط داریم، اینها ناشی از مشکلات فرهنگی است، فرهنگ حاکم بر ذهنهاست که در عمل این مشکلات را به وجود می‌آورد. زندگی های تقلیدی، زندگهای تجملاتی و اشرافیگری، غالباً منشأ و ریشه‌ی فرهنگی دارد. . ۱۴۰۰/۶/۶ شنبه, ۶ شهریور ۱۴۰۰. کانال‌اطلاع رسانی @khabarbabol https://eitaa.com/MohammadGelayeri
۶ عوامل انکار معاد : 1.عدم درک حقیقت انسان : برای تحقق معاد سه چیز لازم است : یکی آنکه اثبات کنیم که در انسان چیزی غیر از بدن وجود ندارد، دو دیگر آنکه آن چیز مستقل از بدن می تواند باقی بماند. سوم آنکه : انسانیت انسان به معنی روح است، یعنی علاوه بر این که باید روح و نیز آن اثبات شود باید ثابت گردد که تمام فعالیت انسان همین روح است و کافی نیست که بگوئیم جز انسان الی الابد باقی می ماند بنابراین وقتی می توانیم عقلا معتقد به بقاَء انسان و معاد باشیم که این سه چیز را درباره روح بپذیریم. (مصباح ، معارف قرآن، ص 444) 2.ضعف شناخت از جهانخلقت : ی اکثر مردم عملشان را به امور مادی اختصاص می دهند و جز به امور محسوس شناخت و لذا اجر دنیا را می طلبند و زینت دنیوی را می جویند و از معارف حقه غافل می شوند. «علمون ظاهرا من الحیاه الدنیاو هم عن الاخره هم غافلون » (روم 7 و امیزان ذیل کریمه) 3.گناه یک شخص معتقد را به جائی می کشاند رسما معاد را انکار می کند. «ویل یومئذ للمکذبین الذین یکذبون بیوم الدین و ما یکذب به الاکل معتد اثیم اذا تتلی علیه آیاتنا قال اساطیر الاولین کلا بل ران علی قلوبهم ما کانوا یکسبون » (مطففین 10-14) یعنی : روز جزاء را فقط افراد متجاوز از حد بندگی و افراد گناهکار تکذیب می کنند یعنی فرورفتن در شهوات و پیروی از هوای نفس و فراموش کردن حد بندگی و ذلت عبودیت کار فرد را به جایی می کشاند که قیامت و جزا را به کلی منکر می شود. علت اصلی انکار و تکذیب اینها این است که در اثر ارتکاب گناهان دلهایشان زنگار و جلاء قلب خود را از داده اند و در نتیجه نمی توانند خیر و شر را تشخیص دهند و حق را از باطل متمایز کنند. https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هشدار: هر پیام دریافتی از شماره شخصی با متن سامانه ثنا یا ابلاغیه الکترونیک قضایی یا شکایت علیه شما جعلی و به قصد سرقت اطلاعات حساب شماست. پیامک ارسالی با سر شماره; https://eitaa.com/MohammadGelayeri
شب 21 726، وفات آية الله حسن بن يوسف بن المطهّر الحلّى معروف به حلّى- ، و برخی 11 محرم گفته اند و آن جناب پسر خواهر محقّق حلّى است آن بزرگوار بر جماعتى از علما تلمّذ كرده كه از جمله ايشان است محقّق طوسى و كاتبى قزوينى صاحب شمسيّه و دايى‏اش محقّق و پدرش شيخ يوسف. وفات آن جناب در حلّه واقع شد. جنازه‏اش را به نجف حمل كردند و در ايوان مقدّس حضرت امير المؤمنين عليه السلام او را به خاك سپردند. ( ، وقائع الایام ،صص 247 و 248 ) از تألیفات او در معقول جوهر النضید در شرح منطق تجرید و کشف المراد در شرح کلام تجرید استادش محقق طوسی است ، و در فقه از جمله تألیفات او تذکرة الفقهاء و قواعد الاحکام است https://eitaa.com/MohammadGelayeri