eitaa logo
پنجره🇮🇷
113 دنبال‌کننده
648 عکس
309 ویدیو
24 فایل
موضوعات متنوع دینی محمد گلایری مدرس حوزه علمیه @MohammadGelayeri46 ۰۹۱۱۳۱۲۵۵۴۲ 📢نقل مطالب کانال بدون ذکر منبع مجاز است
مشاهده در ایتا
دانلود
برگزاری تجمع اعتراض آمیز و اظهار خشم و انزجار در برابر آشوب ها و اغتشاشات زمان: یکشنبه ۳مهر ۱۴۰۱، ساعت ۱۰ صبح مسیر راهپیمایی: از چهار راه شهربانی تا میدان باغ فردوس مکان تجمع: میدان باغ فردوس لطفاً به همه اطلاع رسانی نمایید. حضور حداکثری . برنامه ملی است.
راز یک تفاوت (پنجره ی به سیره ی عملی ص )1 1هر روز زندگی ما با طلوع صبح شروع و قبل از نیمه شب به پایان می رسد ، در این بین کار می کنیم ، عبادات انجام می دهیم و از خوردنی و آشامیدنی بهره می بریم ، روز هایی که برای همه ما و در هر روز تکرار می شود ، گاهی هم می شنویم فلانی فوت کرده و در مراسم او شرکت می کنیم 2ظاهر این است که زندگی ما انسانها یک گونه است و همه یک نوع زندگی را تجربه می کنند ، اما واقعیت این است که نتیجه این تکرارها برای همه یک جور نیست یکی به نام نیکی می ماند و دیگری به نام بد و معمول مردم هم نامی از آنها نمی ماند و فراموش می شوند ، برخی با نام نیکی که از خود به جا می گذارند ماندگارمی شوند https://eitaa.com/MohammadGelayeri
راز یک تفاوت (پنجره ی به سیره ی عملی ص )۲ 3.چرا از عده ی نام نیک می ماند ؟ ویژه گی هایی در کارها ، در زندگی آنها بوده است که نام آنها را ماندگار کرد یکی از راههای رسیدن به آن محبت کردن به دیگران و توجه به آنها است ، قرآن به پیامبر دستور می دهد که بال محبت خود را برای مومنین بگستران ،« و اخفض جناحک لمن اتبعک من المونین » (شعرا 215) که البته به شهادت قرآن او نیز به این دستور عمل کرده است «فبما رحمة من الله لنت لهم و لو کنت فظا غلیظ القلب لانفضوا من حولک فاعف عنهم و استغفر لهم و شاورهم فی الامر» (آل عمران 159) این با مردم ملایم رفتار می کنی از رحمت خدا است اگر خشن و سنگ دل بودب از اطرافت پراکنده می شدند، اگر از آنها رنجیدی ببخش و برایشان استغفار کن . حضرت امیر ع در نهج البلاغه فرمود : «من تلن حاشیتُه یَستدم من قومه المودةَ» (خطبه 23) هرکس رفتارش با دیگران نرم باشد دوستی خویشاوندان با او دوام می یابد 4.منظور این نیست که باید با همه مردم دوست شویم و رفت و آمد داشته باشیم ، طبیعی است سلیقه فرق دارد ، مردم متفاوت هستند نمی شود شب و روز دوست هم باشند ، بلکه منطور این است که رفتار ما مثبت باشد سعی کنیم انرژی منفی منتقل نکنیم ، یک مطلب را می شود تند گفت و متهم به تند خویی شد و نرم و دوستانه گفت که کسی هم قبول ندارد کینه نمی کند ، قولوا للناس حسنا (بقره 82) https://eitaa.com/MohammadGelayeri
علیه السلام ، به ديدار برادرش عليه السلام رفت ، وقتی به او نگاه کرد گریست ، امام فرمود چرا گریه می کنی ؟ فرمود گریه ام برای کاری است که با تو کرده اند (مسمومت کردند) امام حسن فرمود مرا فقط مسموم کردند و کشته می شوم و لکن لا يوم کیومک یا اباعبد الله روز کسی به مانند روز (مصیبت شهادت) تو نيست ، سی هزار به جنگ تو می آیند ادعای دارند از امت جد ما هستند ، متفق هستند بر قتل و ریختن خون تو و هتک حرمت تو و اسير کردن فرزندان و زنان و غارت اموال تو ، این روزی است که لعنت بر بنی امیه نازل می شود آسمان خون می بارد و هر چیزی بر تو می گرید حتی وحوش صحراها و ماهیان دریا ها جعفر بن محمد بن نما الحلي «ره» في مثير الأحزان قال: و رويت أن الحسين عليه السلام دخل على أخيه الحسن عليه السلام، فلما نظر إليه بكى فقال: ما يبكيك يا أبا عبد اللّه‌؟ فقال: أبكي لما يصنع بك. فقال له الحسن عليه السلام ان الذي يؤتى إلي سم فأقتل به و لكن لا يوم كيومك يزدلف إليك ثلاثون ألف رجل يدعون أنهم من أمة جدنا فيجتمعون على قتلك و سفك دمك و انتهاك حرمك و سبي ذراريك و نسائك و انتهاب ثقلك فعندها تحل ببني أمية اللعنة و تمطر السماء دما و يبكي عليك كل شيء حتى الوحش في الفلوات و الحيتان في البحار. (قمی ، نفس المهموم ص ۵۸) https://eitaa.com/MohammadGelayeri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از جرعه ناب
عَنِ الْهَرَوِیِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ عَلِیَّ بْنَ مُوسَی الرِّضَا علیهما السلام یَقُولُ رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً أَحْیَا أَمْرَنَا فَقُلْتُ لَهُ وَ کَیْفَ یُحْیِی أَمْرَکُمْ قَالَ یَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ یُعَلِّمُهَا النَّاسَ فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ کَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا (بحار الانوار ج۲ ص۳۰) امام رضا علیه السلام فرمود خداوند رحمت کند  بنده اى که امر ما را زنده کند، پرسیدم چگونه امر شمارا احیا کند؟ فرمود:دانش هاى ما را فرا گیرد و به مردم بیاموزد. اگر مردم زیبایى هاى سخنان ما را بدانند از ما پیروى مى کنند. https://eitaa.com/jorenabچ
عدم انشعاب در شيعه بعد از علیه السلام ۱انشعاب در همه مذاهب و خاصه در چهار دين آسمانىِ‌ كليمى، مسيحى، مجوسى و اسلام و حتى در شعب آنها نيز وجود دارد. مذهب شيعه در زمان سه پيشواى اول از پيشوايان اهل‌بيت (حضرت اميرالمؤمنين على، حسن بن على و حسين بن على عليهم السلام) هيچ‌گونه انشعابى نپذيرفت ..... ۲پس از تا امام دوازدهم كه پيش اكثريت شيعه موعود است انشعاب قابل توجهى به‌وجود نيامد و اگر وقايعى نيز در شكل انشعاب پيش آمده چند روز بيش نپاييده و خودبه‌خود منحل شده است، مانند اينكه جعفر، فرزند امام دهم پس از رحلت برادر خود (امام يازدهم) دعوى امامت كرد و گروهى به وى گرويدند، ولى پس از روزى چند متفرق شدند و جعفر نيز دعوى خود را تعقيب نكرد. همچنين اختلافات ديگرى در ميان رجال شيعه در مسائل علمى كلامى و فقهى وجود دارد كه آنها را انشعاب مذهبى نبايد شمرد. علامة طباطبائی ، شيعه در اسلام صص۶۰و ۶۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
رثای علیه السلام برای خود شيخ صدوق به سند معتبر روايت كرده كه: وارد شد دعبل بر حضرت عليه السّلام به مرو و عرض كرد: يا بن ! من قصيده‏اى براى شما گفته‏ام و قسم خورده‏ام كه قبل از شما براى كسى نخوانم آن را، فرمود: بيار آن را. پس خواند قصيده مدارس آيات را تا رسيده به اين شعر: أرى فيئهم فى غير هم متقسّما و ايديهم من فيئهم صفرات‏ (اموالشان در دست دیگران به عنوان غنیمت تقسیم می شود در حالی که دستشان از آن اموال خالی است ) حضرت گريست و فرمود: راست گفتى اى خزاعى، ... ، چون رسيد به اين شعر: و قبر ببغداد لنفس زكيّة تضمّنها الرّحمن فى الغرفات‏ ( و قبری در بغداد برای جان پاکی است که خداوندش در بهشت جای داده است ) فرمود: آيا ملحق نكنم به اين موضع از قصيده تو دو بيتى كه تمام قصيده تو به آن خواهد بود؟ عرض كرد: ملحق فرما يا بن رسول اللّه. فرمود: و قبر بطوس يا لها من مصيبة ألحّت على الأحشاء بالزّفرات الى الحشر حتّى يبعث اللّه قائما يفرّج عنّا الهمّ و الكربات‏ (قبری در طوس است وای از این مصیبت که آتش حسرت و ناله های جانسوز در وجود من می افزاید تا امام زمان ظهور کند و اندوه و غم را ببرد ) دعبل گفت: يا بن رسول اللّه! اين قبرى كه فرموديد به طوس است قبر كيست؟ فرمود: قبر من است، و ايّام و ليالى منقضى نمى‏شود تا آن كه مى‏گردد طوس محل آمد و رفت شيعه و زوّار من، آگاه باش هر كه زيارت كند مرا در غربت من به طوس، خواهد بود با من در درجه من روز قيامت آمرزيده باشد.... ( قمی منتهی الآمال فارسی ج3صص 1732 و 1733) https://eitaa.com/MohammadGelayeri
قضاي نماز هاي چهار ركعتي 1.نمازهای چهار رکعتی همانطور که فوت شد باید قضای آن به جا آورده شود ، ملاک وظیفه زمان فوت است نه زمان انجام ، بنا بر این اگر چهار رکعتی فوت شد باید چهار رکعتی به جا آرده شود گر چه الآن وظیفه اش دو رکعتی باشد و اگر دو رکعتی فوت شد باید دو رکعتی به جا آورد گر چه الان وظیفه او چهار رکعتی باشد 2.ملاک آخرین زمانی است که نماز فوت می شود ، مثلا وقت اذان حاضر(غير مسافر) بود و نماز را چهار رکعتی به جا نیاورد و رفت سفر و یادش رفت نماز دو رکعتی بخواند و فوت شد باید دو رکعتی قضا را به جا آورد ( تحریر الوسیله، کتاب الصلاة ، القول فی القضاء ، مسأله 5) https://eitaa.com/MohammadGelayeri
شب اوّل (ربیع۱ ، ليلة المبيت) حضرت رسول صلى الله عليه و آله هجرت فرمود از مكۀ معظمه به سوى مدينه و در آن شب در غار ثور پنهان شد و حضرت امير المؤمنين عليه السلام جان شريف خود را فداى جانِ‌ مقدس برادر و پسر عمّ‌ خود، حضرت رسول صلى الله عليه و آله نموده و در فراش آن حضرت خوابيده از شمشيرهاى قبايل مشركين پروا نكرد و فضل خود و مواسات و برادرى را بر جميع عالم ظاهر گردانيد و شرافت دنيا و آخرت را خريد و حق تعالى با ملائكه سماوات به آن حضرت مباهات نمود و آيه كريمۀ: «وَمِنَ‌ النّاسِ‌ مَنْ‌ يَشْرِى نَفْسَهُ‌ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ‌ اللّهِ‌» (برخی از مردم جان خود را با خدا معامله می کنند برای طلب رضای او،_ بقره ۲۰۷ ) در شأن او نازل شد. قمی ، فيض العلام ص ۳۰۳ https://eitaa.com/MohammadGelayeri