eitaa logo
پنجره🇮🇷
111 دنبال‌کننده
661 عکس
314 ویدیو
24 فایل
موضوعات متنوع دینی محمد گلایری مدرس حوزه علمیه @MohammadGelayeri46 ۰۹۱۱۳۱۲۵۵۴۲ 📢نقل مطالب کانال بدون ذکر منبع مجاز است
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از والقلم ومایسطرون
برررسی شش اختلاف اقوال در تاریخ شهادت امام حسن (ع)(۲) 🔶در اینکه امام چند روز پس از مسمومیت به شهادت رسیدند نیز اختلاف هست و این اختلاف سبب بروز اختلافی دیگر یعنی روز شهادت منجر شد. 🔶برخی گویند امام روز پس از مسمومیت شهید شد 📚(مسعودی، مروج‏ الذهب، ۱۴۰۹ق، ج۲، ص۴۲۷) این قول نادر است. 🔶برخی روز را نقل کردند 📚(بن‌سعد، الطبقات الکبری، ۱۴۱۸ق، ج۱۰، ص۳۴۱؛ شیخ مفید، الارشاد، ۱۴۱۳ق، ج۲، ص۱۵؛ ابن‌شهر‌آشوب‏، المناقب، ۱۳۷۹ق، ج۴، ص۲۹. ) این قول دقیق تر است 🔶برخی نیز روز را پذیرفتند 📚(ابن‌خلکان، وفیات الاعیان ۱۳۶۴ش، ج۲، ص۶۶)که این قول نادر است. http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7
هدایت شده از والقلم ومایسطرون
بررسی شش اختلاف اقوال در تاریخ شهادت امام حسن (ع)(۳) 🔶اختلاف سوم در شهادت امام هست. برخی از بزرگان روز صفر را پذیرفته اند مانند شهید اول( شهید اول، الدروس الشرعیه، ۱۴۱۷ق، ج۲، ص۷) و مرحوم کلینی(کلینی، کافی، ۱۳۶۳ش، ج۱، ص۴۶۱.) و نجفیها این روز را به عنوان شهادت امام عزاداری میکنند. این قول طرفداران کمی دارد هرچند قوی است. در مقابل عده ی زیادی از بزرگان و مورخین روز را روز شهادت امام میدانند ؛بزرگانی مانند شیخ مفید ،شیخ طوسی،شیخ طبرسب و ابن شهر اشوب سیروی(شیخ ، مسار الشیعة، قم، ۴۶-۴۷ ،شیخ ، مصباح المتهجد، ۱۴۱۱ق، ج۲، ص۷۹۰ و شیخ ، اعلام الورى، ۱۴۱۷ق، ج۱، ص۴۰۳ ‏، المناقب، ۱۳۷۹ق، ج۴، ص۲۹)و این نظری دقیق تر و اقوی است http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7
هدایت شده از والقلم ومایسطرون
بررسی شش اختلاف اقوال در تاریخ شهادت امام حسن (ع)(۴) 🔶در شهادت امام نیز اختلاف است . ماه صفر را ماه شهادت میدانند اما بیشتر مورخان اهل سنت ربیع الاول را ماه شهادت میدانند 📚(بلاذری، أنساب الأشراف، ۱۴۱۷ق، ج۳، ص۶۶؛ مقریزی، امتاع الاسماع، ۱۴۲۰ق، ج۵، ۳۶۱؛ دیار بکری، تاریخ الخمیس، دار صادر، ج۲، ص۲۹۳؛ ابن‌عبد البر، الاستیعاب فى معرفة الأصحاب، ۱۴۱۲ق، ج۱، ص۳۸۹)که این نظر مبتنی بر دو ماه پس از مسمومیت است. 🔶در شهادت نیز اختلاف است برخی سال ۴۹ برخی ۵۰ و برخی نیز ۵۱ نقل کردند 📚(بلاذری، أنساب الأشراف، ۱۴۱۷ق، ج۳، ص۶۴؛ کلینی، کافی، ۱۳۶۳ش، ج۱، ص۴۶۱ و ۴۶۲؛ شیخ مفید، الارشاد، ۱۴۱۳ق، ج۲، ص۱۵؛ مقریزی، امتاع الاسماع، ۱۴۲۰ق، ج۵، ۳۶۱؛ دیار بکری، تاریخ الخمیس، دار صادر، ج۲، ص۲۹۳؛ ابن‌عبد البر، الاستیعاب فى معرفة الأصحاب، ۱۴۱۲ق، ج۱، ص۳۸۹.) 🔶اما به نظر میرسد با توجه به قرائنی سال پنجاه دقیق تر باشد 📚(مقدسی، بازپژوهی تاریخ ولادت و شهادت معصومان،۱۳۹۱ش،ص۲۵۵-۲۵۹ http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7
هدایت شده از والقلم ومایسطرون
بررسی شش اختلاف اقوال در تاریخ شهادت امام حسن (ع)(۵) 🔶طبق وصیت امام حسن ایشان فرموده بودند تا کنار رسول خدا دفن شوند 📚(بلاذری، انساب الاشراف، ۱۴۱۷ق، ج۳، ص۶۰-۶۲؛ دینوری، الأخبار الطوال، ۱۳۶۸ش، ص۲۲۱؛ شیخ طوسی، امالی، ۱۴۱۴ق، ص۱۶۰.) 🔶گویند امام پیش از شهادت این نکته را به فرموده بودند و او نیز پذیرفته بود 📚ابن‌عبد البر، الاستیعاب فى معرفة الاصحاب، ۱۴۱۲ق، ج‏۱، ص۳۸۸؛ حلبی، السیرة الحلبیة، ۱۴۲۷ق، ج۳، ص۵۱۷ 🔶گویند مروان این موضوع را معاویه گزارش داد و او مانع شد 📚بلاذری، انساب الاشراف، ۱۴۱۷ق، ج۳، ص۶۲. ادامه..... http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7
هدایت شده از والقلم ومایسطرون
... بررسی شش اختلاف اقوال در تاریخ شهادت امام حسن (ع) (۲) 🔶اما گزارش شیخ ،، شهراشوب متفاوت است. این بزرگان نقل کردند که طبق وصیت بنا شد که امام را جهت وداع کنار قبر رسول خدا ببرند و بعد در کنار قبر جده اش بنت اسد دفن شود.وقتی بنی‌هاشم، تابوت امام مجتبی(ع) را به طرف قبر پیامبر(ص) بردند، مروان همراه عده‌ای از بنی‌امیه، سلاح به دست گرفتند و راه را بستند تا از دفن شدن او کنار قبر پیامبر(ص) جلوگیری کنند 📚شیخ مفید، الارشاد، ۱۴۱۳ق، ج۲، ص۱۸. نیز مراجعه کنید به: بلاذری، انساب الاشراف، ۱۴۱۷ق، ج۳، ص۶۴-۶۵؛ دینوری، الأخبار الطوال، ۱۳۶۸ش، ص۲۲۱؛ شیخ طوسی، امالی، ۱۴۱۴ق، ص۱۶۰-۱۶۱. http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7
امام رضا علیه السلام وفات علیه السلام در آخر صفر واقع شد ، همانطور که ابن اثیر ، طبرسی ، سید شبلنجی و دیگران گفته اند ، در سال 203 در قریه سناباد از طوس نزدیک سناباد ، و در آنجا دفن شد قمی ، الانوار البهیه ، ص 201
عبادت برتر از علیه السلام: عبادت به کثرت روزه و نماز نیست ، عبادت همانا کثرت تفکر در امر خدا(و فعل او ) است. لیست العبادة کثرة الصیام و الصلاة ، و انما العبادة کثرة التفکر فی امر الله کلینی ، کافی ، دار الحدبث ، ج۳ ص۱۴۲ تفکر در امر خدا مثل تغییر فصلها که نشان میدهد این عالم جای تغییر و عدم ثبات است و نباید به بهار دل بست و از زمستان نا امید شد، قیامت و زنده شدن پس از مرگ را باور کن چون مثل بهار و زمستان است و ،،، @MohammadGelayeri
هدایت شده از جرعه ناب
امام رضا علیه السلام هر کس نمی تواند کفاره ی گناهانش را بپردازد، بر محمد و آل محمد بسیار صلوات فرستد زیرا صلوات گناهانش را کاملا از بین می برد قَالَ الرِّضَا علیه السلام: مَنْ لَمْ یَقْدِرْ عَلَی مَا یُکَفِّرُ بِهِ ذُنُوبَهُ فَلْیُکْثِرْ مِنَ الصَّلَاةِ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ فَإِنَّهَا تَهْدِمُ الذُّنُوبَ هَدْماً (بحارالانوار ج۹۱ص۴۷) اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد 🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀 شهادت حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام تسلیت باد 🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀 @jorenab
هدایت شده از غرب آسیا
12.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌امت اسلام، چگونه می‌تواند روی پای خود بایستد؟ رشید بن عیسی سیاستمدار الجزایری: باید این عناصر قدرت، مثل ایران، حزب الله و حماس، در همه جا تکثیر شوند. این عناصر امید بخش، نماد ایمان، تحمل سختی‌ها، کوتاه نیامدن در مقابل دشمنان و اعتماد به نفس هستند. ما هم انسان هستیم، نباید از انسان دیگر بترسیم! جامعه باید عناصر قدرت را تقویت کند. به ایران نگاه کنید! به آسمان‌ها رسیده است، در علوم مختلف پیشرفت کرده، و به همه‌ی دانش‌ها دست یافته است. اخیرا برای زیارت امام رضا به مشهد رفتم، و "می‌خواستم سرویس بهداشتی حرم امام رضا علیه السلام را تمیز کنم، ایرانی‌ها خندیدند و گفتند: باید ۶ ماه در نوبت باشی! آنها خادمی را نشانم دادن که فرمانده‌ی سپاه پاسداران بود، ولی در گمنامی، بین دو هزار نفر، جارو کشی می‌کرد، او در حال کشتن نفس خود بود!! برای من، رهبر یا فرمانده‌ای را پیدا کنید، که اینگونه متواضع باشد، خود را ذلیل کند و برود مسجدی را جارو بزند؛ آن وقت، می‌توانیم به خودمان امیدوار شویم!! مجری: خوب است که وزرا و مقامات ما هم این را بدانند.csab
سه فرمان به صلی الله علیه و آله ۱اعتدال پیشه کن ۲به معروف فرمان ده ۳از (رفتار)جاهلان چشم پوشی کن خذ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ‌ وَ أَعْرِضْ‌ عَنِ‌ الْجاهِلِينَ‌ .(اعراف ۲۹۹) ۱.اخذ به معنای لزوم و یا عدم ترک است. ۲عفو به معنای چشم پوشی است ، ولی در روایت صادقی علیه السلام به حد وسط تفسیر شده است. اگر به معنای چشم پوشی باشد دو نکته باید توجه شود : أ. مراد حقوق شخصی پیامبر ص باید باشد چون عفو حق دیگران ظلم است ب.نکته سوم تکراری می شود. احتمال سومی نیز مطرح است که عفو به معنای زیادی باشد یعنی اضافه اموالشان یعنی خمس بگیر ۳ معروف به معنای آنچه در نزد عقل( و شرع -شبر) نیکو است. ۴ اعراض به معنای چشم پوشی است ، یعنی برابر رفتار جاهلانه آنها بردبار باش ، چون مقابله به مثل موجب لجبازی و دوام رفتار او می شود (منبع المیزان و تفسیر شبر) @MohammadGelayeri
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🌷 ماه ربیع الاول، بهار زندگی است 💻 Farsi.Khamenei.ir