eitaa logo
پنجره🇮🇷
113 دنبال‌کننده
648 عکس
306 ویدیو
24 فایل
موضوعات متنوع دینی محمد گلایری مدرس حوزه علمیه @MohammadGelayeri46 ۰۹۱۱۳۱۲۵۵۴۲ 📢نقل مطالب کانال بدون ذکر منبع مجاز است
مشاهده در ایتا
دانلود
⚠️ما شیعیان یک بار سرمان کلاه رفت... 🍃روز عاشورایی، مرحوم شیخ مرتضی انصاری (رحمت‌الله علیه) جلوی در ورودی صحن مطهر امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (ع) ایستاده بود و از دسته‌جات سینه‌زنی استقبال می‌کرد و در کنار او، أفندی که از طرف حکومت عثمانی حاکم عراق بود، ایستاده بود. أفندی از شیخ انصاری پرسید ای شیخ، ما هم قبول داریم که حسین بن علی (ع) مظلوم شهید شده و یزید انسان پست و خونخواری بود و ما هم در عزای آن بزرگوار غمگین هستیم، اما پرسش من این است که این مراسم یعنی چه؟ سینه‌زنی، زنجیرزنی، دسته راه انداختن، گِل به سر مالیدن و ...، اینها چه هدفی را دنبال می‌کنند؟! مرحوم شیخ انصاری فرمودند سِرّ مطلب این است که ما شیعیان یک بار سرمان کلاه رفت و با این مراسم تلاش می‌کنیم دوباره چنین نشود. 👳‍♂️أفندی پرسید یعنی چه؟ 🌿شیخ انصاری فرمود در جریان غدیر، پیامبر (ص) در برابر صد هزار نفر، علی (ع) را با صراحت به وصایت خود برگزید و شما انکار کردید و گفتید غدیر نبوده یا اگر بوده چیز مهمی نبوده است، فقط سفارش به دوستی با علی (ع) بوده است. اشکال از ما بود که ما عید غدیر خم را با سر و صدا و شعار، بزرگ نداشتیم و این چنین شد. ترسیدیم که اگر عاشورا را هم بزرگ نشماریم و با شعار و تظاهر برگزار نکنیم، شما انکار کنید و بگویید اصلا حسین (ع) شهید نشد یا حسین (ع) را راهزنان میان راه کشتند و یزید (لعنت‌الله علیه) انسان با تقوایی است‼️ 📙صد نکته از هزاران، آیت‌الله حاج شیخ علی رضائی تهرانی https://eitaa.com/dinyaran/6208
ملاک در سال شمسی است یاقمری؟ در رساله ی نوشته شده توسط 6 تن از بزرگان ملاک را قمری قرار داده است ، ولی از فقهای عصر ما آیت الله محمد رضا گلپایگانی ملاک را شمسی می داند ، برای همین احتیاط این است که شمسی لحاظ شود 1.(مسأله 1498): ميزان در يك سال نماز استيجارى سال قمرى است و معتبر در روزه سى روز تمام است البتّه در صورتى كه بطور مطلق گفته شده باشد. (مجمع الرسائل (محشى صاحب جواهر همراه حواشى تعدادى از فقهاى بزرگ مانند: شيخ انصارى، سيد محمد كاظم طباطبايى، ميرزاى شيرازى، محقق خراسانى و محمد باقر شيرازى )، ص: 473‌) لازم به ذکر است محمد باقر شیرازی تابع قرارداد ط فین و اگر تعیین نشده بود مورد انصراف را ملاک دانست 2. س 462- در نماز استيجارى در وقت اجاره، مشخص نشده است كه آيا مقصود از يك سال، سال قمرى است و يا سال شمسى، و همچنين در مورد روزه، مشخص نشده است كه آيا مقصود از يك ماه سى روز كامل است و يا ناقص، عنايت نموده حكم مسأله را مشروحا بيان بفرمائيد. ج 462- ظاهر در اينگونه موارد سال شمسى، و نسبت به روزه هم سى روز است. مجمع المسائل (للگلبايگاني)؛ ج‌4، ص: 159 https://eitaa.com/MohammadGelayeri
یک جرعه عشق روزی حضرت امیر المومنین علیه السلام در بیرون خانه با گروهی از اصحابش بود که برای او فالوده هدیه آوردند ، حضرت فرمود دست دراز کنید و میل کنید ، خودش نیز دست دراز کر د تا فالوده بر دارد ولی دستش را کشید ، پرسیدند چه شد به ما فرمودی بخوریم و خودت دست پس کشیدی ، فرمود یادم آمد که پیامبر از آن میل نفرمود خوشم نیامد که من بخورم. از این کار حضرت یاد کار پسرش در روز افتادم که وارد فرات شد و مشتی آب بر داشت و خواست بنوشد که عطش امام و اهل بیت او را به یاد آورد و آب را ریخت و علی رغم تشنگیش جیزی از آن ننوشید. (قمی ، سفینة البحار ، ج3 ص 542 ، اسوه چ1 قم ، 1414ق) https://eitaa.com/MohammadGelayeri
عزاداری برای امام حسین علیه السلام در بستر تاریخ3 مولوی (672-604) در مثنوی حکایتی نقل می کند که دال بر این است که در عصر او یعنی قرن هفتم هجری قمری مراسم سالار شهیدان علیه السلام در روز یک رسم ریشه دار در بین مردم حلب است : « روز عاشورا همه اهل حلب * باب انطاکیه اندر تا به شب * گرد آید مرد و زن جمعی عظیم * ماتم آن خاندان دارد مقیم * ناله و نوحه کنند اندر بکا * شیعه عاشورا برای کربلا * بشمرند آن ظلمها و امتحان * کز یزید و شمر دید آن خاندان * نعره هاشان می رود در ویل و وشت * پر همی گردد همه صحرا و دشت * دفتر 6 ، ابیات 781-777) خوانی در حد اقل در اواخر قرن نهم و بعد از آن امری مرسوم و متداول بوده است ، ملاحسین واعظ کاشفی نویسنده روضة الشهداء - متوفی به سال 910 – این کتاب را به گفته خود در سنین پیری نوشته است که گویند حدود دو سال قبل از فوت او بوده است و پس از آن به هرات رفت و در آنجا وعظ می کرد و نماز جمعه اقامه می کرد .( کاشفی ، روضة الشهداء ، صص 2 ، 4 و6 ، مقدمه شعرانی ، چ اسبلامیه ) او می نویسد :«جمعی از محبان اهلبیت هر سال که محرم می شود به مصیبت شهداء را تازه می کنند و به عزاداری اولاد پیامبر می پردازند ، همه را دلها بر آتش حسرت بریان و دیده ها از غایت حیرت گریان گردد و اخبار مقتل شهداء که در کتب مسطور است تکرار می کنند » و سپس هدفش از نوشتن روضة الشهداء را نبود مقتل جامع ذکر می کند.( همان ، ص 12 ) پس قبل از حکومت صفویه (906-1145) عزاداری محرم و مقتل خوانی مرسوم بود. https://eitaa.com/MohammadGelayeri
فأنت أخو السبطين في يوم مفخر و في يوم بذل الماء أنت أبو الفضل‏ در روز رزمگاه در کنار دو سبط پیامبر حسن و حسین تو را می بینم و بی درنگ تو را اخوالسبطین می نامم ، و اما در روز عاشورا وقتی درمیان نهر آب تشنه بودی و به یاد برادر و اهلبیت او مشت آب را بر روی انبوه آبها ریختی تو را ابو الفضل می نامم . نفس المهموم ص 307 از ابو جعفر محمد بن امیر الحاج الحسینی) تاسوعای حسینی تسلیت باد https://eitaa.com/MohammadGelayeri
امروز یا عید قربان است کرب و بلا یکسر از خون گلستانست. تسلیت https://www.instagram.com/p/CSvUot3oGYO/?utm_medium=share_sheet
، کانالی با موضوعات دینی و نکاتی که نظرم را جلب می کند و دوست دارم دیگران هم بدانند ، در اینجا می آورم ، از متون ، اولیای دین ، و یا آنچه که از کنار آن نباید بگذرند ملتزم نیست در هر مناسبت یا مطلبی بگذارد ، بنا را بر کمتر گذاشتن مطلب قرار داده است معتقد به و آن ، و ملتزم به و است ی به سوی آزاد اندیشی ، صحیح از دین و است ایتا: https://eitaa.com/MohammadGelayeri splus.ir/mohammadgelayeri :سروش https://www.instagram.com/p/CSy3f_NtxvX/?utm_medium=share_sheet
دوازدهم 95 به قول شهید اول روز وفات امام علیه السلام ( قمی ، وقائع الایام ص 241) شیخ مفید : در 95 هجری در 57 سالگی در مدینه وفات یافت و در کنار عمویش حسن بن علی در بقیع دفن شد و مدت امامت او 34 سال بود. ( مفيد، محمد بن محمد، الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج‏2، ص: 138 - قم، چاپ: اول، 1413 ق. ) محدث قمی : « بدان كه در وفات آن حضرت ما بين علما اختلاف بسيار است. و مشهور آن است كه در يكى از سه روز بوده: دوازدهم محرّم، يا هيجدهم، يا بيست و پنجم آن، سنه نود و پنج، يا نود و چهار، و سال وفات آن حضرت را سنة الفقهاء مى‏گفتند از كثرت مردن فقها و علما. در مدّت عمر شريف آن حضرت نيز اختلاف است، اكثر پنجاه و هفت سال گفته‏اند.» و شيخ كلينى به سند معتبر از حضرت صادق عليه السّلام روايت كرده كه : "حضرت على بن الحسين عليه السّلام را در وقت وفات پنجاه و هفت سال بود، و وفات آن حضرت در سال نود و پنج واقع شد. و بعد از امام حسين عليه السّلام سى و پنج سال زندگانى كرد." » منتهى الآمال فى تواريخ النبى و الآل عليهم السلام(فارسى)، ج‏2، ص: 1167 سبب وفات حضرت قمی : «از اخبار معتبره كه بر وجه عموم وارد شده ظاهر مى‏شود كه آن حضرت را به زهر شهيد كردند. و ابن بابويه و جمعى را اعتقاد آن است كه وليد بن عبد الملك آن حضرت را زهر داده، و بعضى هشام بن عبد الملك گفته‏اند. و ممكن است كه هشام بن عبد الملك به جهت آن عداوت و بغضى كه از آن حضرت در دل گرفت از آن روزى كه آن حضرت در طواف كعبه استلام حجر كرد و هشام نتوانست، و فرزدق شاعر آن جناب را به آن اشعار معروفه مدح كرد چنان كه در فصل معجزات آن حضرت به آن اشاره شد. به اين سبب و سبب‏هاى ديگر برادر خود وليد بن عبد الملك را كه خليفه آن زمان بود وادار كرده باشد كه آن حضرت را زهر دهد. پس هر دو آن حضرت را زهر داده‏اند و صحيح است نسبت قتل آن حضرت به هر دو تن. (همان ، ص: 1168) https://eitaa.com/MohammadGelayeri
مخالفت تيم اقتصادي با علت مخالفت نماينده با كابينه 🎥 محمودزاده: آقای رئیسی، با این تیم اقتصادی که انتخاب کرده‌اید، نمی‌توانید به جنگ اقتصادی بروید 🔹نماینده مخالف کلیات برنامه پیشنهادی دولت: تیم اقتصادی شما فاقد سابقه اجرایی کافی هستند و مخالف پیوستن ایران به FATF هستند. آیا نمی‌شد از همه اقتصاددانان از هر طیف و جناحی دعوت می‌کردید؟ 🔹زنان نیمی از جمعیت کشور هستند، اما چرا زنان در جایگاه دولت سیزدهم جایگاهی ندارند؟ @Farsna https://eitaa.com/MohammadGelayeri
راز نمازو سایر عبادات در کلام امام علیه السلام : در دعای اول سجادیه در بند 8 و 9 اشاره دارد به این که هر یک از انسانها و چهارپایان دارای حدودی هستند ، و عبادات موجب می شود که انسانها از مرز انسانیت به مرز چهارپایان سقوط نکنند . «حمد و سپاس خدایی را که سپاس در برابر نعمتهای گسترده ، پیاپی و فراوان خود (با الهام و ارسال پیامبران ) را به بندگان خود شناساند و آنها را محروم نکرد ، و اگر راه حمد را نمی شناختند از مرزهای انسانیت خارج و به مرز چهارپایان وارد می شدند همانطور که قران کریم در سوره فرقان آیه 44 در باره ی اینگونه انسانها فرمود :"آنها همانند چهارپایان بلکه گمراه تر هستند ." » (8) وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَوْ حَبَسَ عَنْ عِبَادِهِ مَعْرِفَةَ حَمْدِهِ عَلَى مَا أَبْلَاهُمْ مِنْ‏ مِنَنِهِ‏ الْمُتَتَابِعَةِ، وَ أَسْبَغَ عَلَيْهِمْ مِنْ نِعَمِهِ الْمُتَظَاهِرَةِ، لَتَصَرَّفُوا فِي مِنَنِهِ فَلَمْ يَحْمَدُوهُ، وَ تَوَسَّعُوا فِي رِزْقِهِ فَلَمْ يَشْكُرُوهُ. (9) وَ لَوْ كَانُوا كَذَلِكَ لَخَرَجُوا مِنْ حُدُودِ الْإِنْسَانِيَّةِ إِلَى حَدِّ الْبَهِيمِيَّةِ فَكَانُوا كَمَا وَصَفَ فِي مُحْكَمِ كِتَابِهِ: «إِنْ هُمْ إِلَّا كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِيلًا.» https://eitaa.com/MohammadGelayeri
معاد 1 مساله ی از جمله اصول است که آثار اخلاقی بر آن مترتب است. استاد مصباح یزدی می فرماید: از دقت در آیات قرآنی به دست می آید که بخش عمده ای از سخنان پیامبران و بحثها و جدالهایشان با مردم اختصاص به موضوع معاد داشته است و حتی می توان گفت که تلاش آنها برای اثبات این اصل بیش از تلاشی بوده که برای اثبات توحید کرده اند زیرا اکثر مردم سرسختی بیشتری برای پذیرفتن این اصل نشان می داده اند. علت این سرسختی را می توان در دو عامل خلاصه کرد: یکی عامل مشترک در انکار هر امر غیبی و نامحسوس و دیگری: عامل مختص به موضوع معاد یعنی میل به بی بند و باری و عدم مسئولیت ، ... أیحسب الانسان أن لن نجمع عظامه بلی قادرین علی ان نسوی بنانه،بل یرید الانسان لیفجر امامه (القیامه 5-3 ) (آموزش عقاید 3/11/12 نشر با سازمان تبلیغات اسلامی، ج 13 پائیز 74 ) https://eitaa.com/MohammadGelayeri
2 انسان گاه شبهه ی علمی دارد و قرآن با او به عنوان برخورد می کند« ایحسب الانسان ان لن نجمع عظامه ، بلی قادرین علی ان نسوی بنانه » آیا انسان فکر می کند قیامتی نیست و ما استخوانهای پراکنده او را جمع و او را زنده نمی کنیم ؟ چرا قادریم تا سر انگشتان او را نیز کامل کنیم .(قیامت 3 و 4) آنگاه می فرماید که آنها شبهه ی ندارند بلکه شهوت عملی دارند «بل یرید الانسان لیفجر امامه » آنهامی خواهند با انکار مانعی برای گناهان پیش رو نداشته باشند . (قیامت 6) که با آنها به عنوان فرهنگی برخورد می شود. آنکه شبهه ی علمی دارد به عنوان رایزن فرهنگی می پذیرد و در شهوت علمی راهزن فرهنگی را نفی می کند. ( آملی ، سخنرانی در جمع طلاب در مسجد اعظم قم 28/8/1376 و نیز درس فقه سال 79 در فیضیه قم ) https://eitaa.com/MohammadGelayeri