eitaa logo
پنجره🇮🇷
113 دنبال‌کننده
648 عکس
308 ویدیو
24 فایل
موضوعات متنوع دینی محمد گلایری مدرس حوزه علمیه @MohammadGelayeri46 ۰۹۱۱۳۱۲۵۵۴۲ 📢نقل مطالب کانال بدون ذکر منبع مجاز است
مشاهده در ایتا
دانلود
5 گذشت که اعتقاد به معاد است و فطری بودن آن از راه فطرت جاودانه طلبی اثبات شد (امام راحل) از دو راه دیگر فطری بودن معاد را می توان اثبات کرد: یکم: انسان دنبال راحتی مطلق است و این را در همه ی اعصارمی توان مشاهده کردکه انسان به دنبال رسیدن به راحتی بدون زحمت است و آن گمشده را هر کس در چیزی می یابد و به آن تعلق می یابد، چنین راحتی در عالم نیست، همه لذتهای این عالم به همراه آلامی است کمرشکن ، درد و رنج و غصه و اندوه سرتا سر عالم را فرا گرفته و در تمام دوره های زندگی بشر یک نفر نیست که رنجش مساوی با راحتش باشد تا چه رسد به راحتی خالص. پس به ناچار عالمی باید باشد که این راحتی مطلق و بدون آمیختگی به زحمت در آن باشد و آن آخرت است. دوم :# انسان فطرتا طالب و نفوذ اراده است و این عالم به گونه ای است که این حریت و نفوذ اراده درآن نیست، برای این که مواد این عالم و اوضاع این دنیا آن و تنگی آن از حریت بشر تعصی دارد(= آن را برمی تابد.) پس باید عالمی باشد که اراده در آن نافذ باشد و مواد آن از اراده عصیان نکند. پس با دو بال راحت طلبی و حریت خواهی که به حسب فطرت الهی «فطرة الله فطر الناس علیها» (روم 30) در انسان به ودیعه گذاشته شده است که انسان با آنها به ملکوت اعلی و قرب الهی پرواز کند. ( ، چهل حدیث / 186 و 187 نثر موسسه تنظیم آثار – چ 22، 1379) https://eitaa.com/MohammadGelayeri
بسم الله الرحمن الرحیم گرفتن در آیا این که می گویند فلانی در شبستان امامزاده خوابید و شفا گرفت ، یا در عزاداری امام حسین ع شرکت کرد و یا مشهد و کربلا رفت و شفا گرفت درست است ؟ یکی می گفت که شخصی در حرم امام ره رفت تا برای شفا خود از بیماری سرطان دعا کند ، دیگری به او گفت که خود او در حال زنده بودن نتوانست سرطان خود را شفا دهد و از همین سرطان فوت کرد چطور سرطان تو را شفا می دهد. همه امامان علیهم السلام به شهادت رسیدند.(حر عاملی ، وسائل الشیعه ، آل البیت علیهم السلام ، ج14 ص 568) از طرفی آنقدر شفا یافتن فراوان اتفاق می افتد و حاجت گرفتن زیاد پیش می آید که انسان یقین پیدا می کند که این یک واقعیت است . در مشاهد مشرفه وزیارتگاه ها ی معصومین و یا امام زاده های بزرگ دفاتر ثبت کرامات وقایع را بعد از بررسی ثبت می کنند . اعتقاد به فطری است و حتی انسانهایی که اهل طاعت و یا حتی اهل دیانت نیستند در عمق جان خود امداد غیبی را باور دارند . مانند نذر مادر متوکل هدیه فرستادن برای امام هادی تا بیماری متوکل شفا پیدا کند.(منتهی الآمال ج 3 ص 1876 ، زندگی نامه امام هادی ع فصل 5 ، مطلب 4) بنا بر این یک سؤال و شبهه می ماند و آن این که اگر پیامبران ، امامان و امام زادگان خودشان یا مقبره شان شفا بخش است پس چرا برای خودشان شفا بخش نبود ، عیسای شفا بخش کور مادر زاد نتوانست جلوی مرگ خود را بگیرد ، امام حسین ع و حضرت عباس ع نتوانستند جلوی مرگ خود را بگیرند حتی تشنه به شهادت رسیدند. جواب این است که : 1 کرامت و معجزه برای وقت اضطرار است 2 برای وقتی است که عمر شخص به پایان نرسیده باشد ، «ان اعبدو الله و اتقوه و اطیعون یغفر لکم من ذنوبکم و یؤخرکم الی اجل مسمی ان اجل الله اذا جاء لا یؤخر لو کنتم تعلمون» عبادت و تقوای خدا را پیشه کنید و از من اطاعت کنید تا خداوند گناهانتان را ببخشد و و مرگتان را تا اجل مسمی به تأخیر اندازد ، اما اجل مسمی فرا رسد تأخیر نمی افتد اگر می دانستید( نوح 3 و 4) و نیز ال عمران ۱۵۴ https://eitaa.com/MohammadGelayeri
🔰 مشکلات و خطاها غالباً ریشه فرهنگی دارد 🔻 رهبر انقلاب صبح امروز در دیدار رئیس‌جمهور و هیئت دولت سیزدهم: خیلی از این خطاهایی که ما در بخشهای مختلف انجام میدهیم، ناشی از فرهنگ حاکم بر ذهن ماست. اگر ما اسراف داریم، اگر ما تقلید کورکورانه داریم، اگر ما سبک زندگی غلط داریم، اینها ناشی از مشکلات فرهنگی است، فرهنگ حاکم بر ذهنهاست که در عمل این مشکلات را به وجود می‌آورد. زندگی های تقلیدی، زندگهای تجملاتی و اشرافیگری، غالباً منشأ و ریشه‌ی فرهنگی دارد. . ۱۴۰۰/۶/۶ شنبه, ۶ شهریور ۱۴۰۰. کانال‌اطلاع رسانی @khabarbabol https://eitaa.com/MohammadGelayeri
۶ عوامل انکار معاد : 1.عدم درک حقیقت انسان : برای تحقق معاد سه چیز لازم است : یکی آنکه اثبات کنیم که در انسان چیزی غیر از بدن وجود ندارد، دو دیگر آنکه آن چیز مستقل از بدن می تواند باقی بماند. سوم آنکه : انسانیت انسان به معنی روح است، یعنی علاوه بر این که باید روح و نیز آن اثبات شود باید ثابت گردد که تمام فعالیت انسان همین روح است و کافی نیست که بگوئیم جز انسان الی الابد باقی می ماند بنابراین وقتی می توانیم عقلا معتقد به بقاَء انسان و معاد باشیم که این سه چیز را درباره روح بپذیریم. (مصباح ، معارف قرآن، ص 444) 2.ضعف شناخت از جهانخلقت : ی اکثر مردم عملشان را به امور مادی اختصاص می دهند و جز به امور محسوس شناخت و لذا اجر دنیا را می طلبند و زینت دنیوی را می جویند و از معارف حقه غافل می شوند. «علمون ظاهرا من الحیاه الدنیاو هم عن الاخره هم غافلون » (روم 7 و امیزان ذیل کریمه) 3.گناه یک شخص معتقد را به جائی می کشاند رسما معاد را انکار می کند. «ویل یومئذ للمکذبین الذین یکذبون بیوم الدین و ما یکذب به الاکل معتد اثیم اذا تتلی علیه آیاتنا قال اساطیر الاولین کلا بل ران علی قلوبهم ما کانوا یکسبون » (مطففین 10-14) یعنی : روز جزاء را فقط افراد متجاوز از حد بندگی و افراد گناهکار تکذیب می کنند یعنی فرورفتن در شهوات و پیروی از هوای نفس و فراموش کردن حد بندگی و ذلت عبودیت کار فرد را به جایی می کشاند که قیامت و جزا را به کلی منکر می شود. علت اصلی انکار و تکذیب اینها این است که در اثر ارتکاب گناهان دلهایشان زنگار و جلاء قلب خود را از داده اند و در نتیجه نمی توانند خیر و شر را تشخیص دهند و حق را از باطل متمایز کنند. https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هشدار: هر پیام دریافتی از شماره شخصی با متن سامانه ثنا یا ابلاغیه الکترونیک قضایی یا شکایت علیه شما جعلی و به قصد سرقت اطلاعات حساب شماست. پیامک ارسالی با سر شماره; https://eitaa.com/MohammadGelayeri
شب 21 726، وفات آية الله حسن بن يوسف بن المطهّر الحلّى معروف به حلّى- ، و برخی 11 محرم گفته اند و آن جناب پسر خواهر محقّق حلّى است آن بزرگوار بر جماعتى از علما تلمّذ كرده كه از جمله ايشان است محقّق طوسى و كاتبى قزوينى صاحب شمسيّه و دايى‏اش محقّق و پدرش شيخ يوسف. وفات آن جناب در حلّه واقع شد. جنازه‏اش را به نجف حمل كردند و در ايوان مقدّس حضرت امير المؤمنين عليه السلام او را به خاك سپردند. ( ، وقائع الایام ،صص 247 و 248 ) از تألیفات او در معقول جوهر النضید در شرح منطق تجرید و کشف المراد در شرح کلام تجرید استادش محقق طوسی است ، و در فقه از جمله تألیفات او تذکرة الفقهاء و قواعد الاحکام است https://eitaa.com/MohammadGelayeri
حلی او قواعد را برای پسرش محمد معروف به فخر المحققین نوشت و در آخر آن وصیتنامه ی نوشت که در ابتدای آن آورد : «من در این کتاب ما حصل فتاوی را برای تو تلخیص کردم ، و قواعد شریعت اسلام را در آن با الفاظ مختصر و عبارات روان برای تو بیان کردم ، راه صحیح و درست را برای تو توضیح دادم ، در حالی که عمرم به پنجاه رسید و در دهه شصت عمرم وارد شدم ، که پیامبر صلی الله علیه و آله آن را شروع در معرض مرگ قرار گرفتن دانست .» قواعد الأحكام في معرفة الحلال و الحرام؛ ج‌3، ص: 714 3 جلد، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم، قم - ايران، اول، 1413 ه‍ ق https://eitaa.com/MohammadGelayeri
شب بيست و دوم‏ ، سنه 460، ابو جعفر محمد بن الحسن الطوسى- شیخ طوسی- در نجف اشرف وفات يافت‏ و در خانه خود که اکنون مسجد است دفن شد ، رضوان الله تعالی علیه ، او صاحب نظر و تألیف در علوم مختلف است ، از جمله آثار او تهذیب و استبصار است که دو کتاب از چهار کتاب اصلی حدیث شیعه است و در کتار «کافی» از کلینی و «فقیه» از صدوق به کتب اربعه معروف هستند قمی ، وقايع الايام، ص: 249 https://eitaa.com/MohammadGelayeri
: ۱-یاد قیامت به زندگی جهت می دهد ۲-، رفتار انسان بر اساس پاسخگویی در آن روز تنظیم می شود ۳-و به جای صرف تمام توان برای جمع کردن مال و موقعیت به مقدار نیاز اکتفا می کند ۴-و بخشی از اوقات را برای ذخیره آن روز سرمایه گذاری می کند ، ۵- وقتی به مقدار نیاز اکتفا کرد و حرص جمع مال نداشت از خدا راضی خواهد بود ، ۶- برای همین از حضرت امیر علیه السلام روایت شده است : «خوشا بحال كسى كه در ياد معاد است و براي هنگام حساب قيامت كار ميكند و به كفاف معيشت قناعت دارد و از خدا خشنود است.» طُوبَى لِمَنْ ذكَرَ المَعَادَ، وَعَمِلَ للحساب، و قَنِعَ بِالكَفَافِ، وَرَضِىَ عَنِ اللَّهِ (نهج البلاغه حکمت:۴۴) https://eitaa.com/jorenab
هدایت شده از جرعه ناب
سوال: حدیث کِساء از حیث سند و دلالت چگونه است؟ جواب : ۱-اصل داستان کِساء امر مسلمی است اینکه نبی اکرم صلی الله علیه واله وسلم حضرت زهرا سلام الله علیها و حضرت علی علیه السلام و امام حسن و امام حسین علیهما السلام را تحت کِساء جمع کرد و فرمود  «اللهم هؤلاء أهلی فأذهب عنهم الرجس و طهرهم تطهیرا» خدایا اینان اهل بیت من هستند از آن‌ها پلیدی را دور کن و آن‌ها را پاک گردان در منابع معتبر شیعه و سنی آمده است به عنوان نمونه کتب شیعی مانند دلایل الامامه طبری ص۲۱ مجمع البیان طبرسی ج۸ص۵۵۹ و منابع اهل سنت مانند صحیح مسلم ج۱۵ص۱۹۰ مسند احمدج۷ص۴۱۵ ۲-آن چیزی که به عنوان حدیث کِساءمطرح است در منابع معتبر ذکر نشده است و مرحوم شیخ عباس قمی نیز آنرا در مفاتیح ذکر نکرد بلکه دیگران بدان اضافه کردند ۳- آنچه در این حدیث وجود دارد خالی از غلو است و همچنین در آن چیزی که مخالف اعتقاد شیعه باشد وجود ندارد ۴-به نظر می رسد آنچه در آخر این حدیث هست که هرکس خبر مارا در محفلی بگوید مراد ذکر و یاد اهل بیت علیهم السلام است که در کتب روایی روایات درین باره وجود دارد چون اولا: یاد اهل بیت علیهم السلام مصداق آشکار تعظیم شعائر الهی است مَنْ یُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَاِنَّهَا مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ؛(حج:۳۲) هر كه نشان‌های خداوند را بزرگ بدارد، آن از تقوا و پرهیزگارى دل‌هاست ثانیا در روایت آمده است یكدیگر را ملاقات كنید و از احادیث ما بگویید؛ چرا كه حدیث ما جلابخش قلوب است. همانا دل‌ها، چونان شمشیرها، زنگار می‌گیرند؛ جلا و صیقل دل‌ها به ذكر حدیث است عن رسولُ الله(صلى الله علیه وآله): تَذاكَروا وَتَلاقُوا و تَحَدَّثُّوا فَاِنَّ الْحَدِیثَ جَلاَء الْقُلوُبِ. إِنَّ القُلوبَ لَتَرینَ كَمَایَرینَ السَّیْف جَلاَؤُها الْحَدِیثُ. ( بحارالانوارج۱ص۲۰۲) ۵-به نظر نمی رسد خواندن حدیث کِساءاز نظر شرعی مشکلی داشته باشد هرچند بهتر است به عنوان خبری که از معصوم نقل شده بدان نگاه نشود بلکه به عنوان یک رویداد تاریخی که ذکرفضائل اهل بیت علیهم السلام است خوانده شود https://eitaa.com/jorenab
# اعمال1: بخشی از آیاتی که درباره است درباره تجسم اعمال است . آیات و روایات بسیاری دال بر تجسم اعمال است. (امام راحل ،چهل حدیث) مراد از تجسم اعمال این است که هر یک از اعمال خوب و بد ما صورتی باطنی و ملکوتی دارد که در عالم آخرت که نشاه ی روز حقایق است با صورتهای باطنی خود مجسم می شوند. چهره ی واقعی عمل نیز همیشه تناسب خاصی با کیفیت ظاهری عمل دارد، در تفسیر نمونه آمده است: همانگونه که خوردن مال یتیم و غصب حقوق او دلش را می سوزاند و روح او را آزار می دهد چهره ای واقعی این عمل نیز آتش سوزان است. ان الذین یاکلون اموال الیتامی ظلما انما یاکلون فی بطونهم نار او سیصلون سعیرا علامه طباطبایی در المیزان ذیل کریمه: آیه دال بر تجسم اعمال است و سعیر از اسماء آتش آخرت است. یعنی می سوزند با آتش و با آن عذاب می شوند. http://semnan.fahma.org/liveroom*