#روزنامه_کیهان
🔹 یک شنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲
🔻نشانی ما در پیامرسانهای سروش، آیگپ، ایتا
@kayhannewspaper
#روزنامه_کیهان
🔹 دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲
🔻نشانی ما در پیامرسانهای سروش، آیگپ، ایتا
@kayhannewspaper
5.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
روحانی جوانی که در پرکاری، میتونه الگو باشه.
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
بسم الله الرحمن الرحیم
گزيده تفسير آیهی ۱۳ بقره:
وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُواْ كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُواْ أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلآ إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَـكِن لايَعْلَمُونَ
خداي سبحان براي تجليل از مهاجران و انصار، به منافقان مي گويد: همانند مردم مسلمان ايمان آوريد، ليكن منافقان كه بر اثر بينش مادّي، وحي را افسانه و ايمان به غيب را باوري سفيهانه مي پنداشتند، خود را روشنفكر و مسلمانان را بي خرد مي دانستند. خداوند نيز با تأكيد مي فرمايد: آنان خود سفيهند، گرچه نمي دانند.بي خبري منافقان از سفاهت خويش،بر اثر اسارت عقل آنان است.
تفسير تسنیم ج ۲ ص ۲۷۶
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
اگه عبارت قرآنی «وَ عَلَىٰ أُمَمٍ مِّمَّن مَّعَكَ (هود ٤٨)» رو با رعایت تجوید بخونیم، حرف میم چند بار تلفظ میشه؟ جواب، فقط عدد باشه. اگه مایل بودین، اسمتونو همراه جواب بنویسید.
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
16.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نماهنگ بسیار زیبای حریفت منم
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آزمون ولایتمداری و ولایتپذیری.
توسط روشنگر توانا حجة الإسلام راجی
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
#روزنامه_کیهان
🔹 چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲
🔻نشانی ما در پیامرسانهای سروش، آیگپ، ایتا
@kayhannewspaper
بسم الله الرحمن الرحیم
گزيدهی آیههای ۱۴ و ۱۵ سورهی بقره:
وَإِذَا لَقُواْ الَّذِينَ آمَنُواْ قَالُواْ آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْاْ إِلَي شَيَاطِينِهِمْ قَالُواْ إِنَّا مَعَكُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِءُونَ (14) اللهُ يَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَيمُدُّهُمْ فِي طُغْيَانِهِمْ يَعْمَهُونَ (15)
در اين دو آيه، با تعبيرهاي گوناگون، تمايل دروني منافقان به كفر افشا شده است و چون «شيطان» به معناي موجود مكار و گريزان از حق است، به آنان «شيطان» اطلاق شده است. منافقان نزد مؤمنان ابراز ايمان مي كردند و چون با دوستان خود خلوت مي كردند، مي گفتند: ما با شماييم و مؤمنان را استهزا مي كنيم.
خداوند نيز مي گويد خدا آنان را استهزا مي كند و در طغيان خود رهايشان مي كند تا سرگردان باشند. اين دو استهزا متفاوت است؛ زيرا استهزاي منافقان اعتباري و فاقد هر گونه اثر واقعي است، اما استهزاي خداوند تكويني است(آنان را سبك مغز و سبك قلب مي كند).
گرچه نگه داشتن منافقان در تباهي، كار مأموران قهر الهي(شيطان و تبهكاران) و از باب اضلال كيفري است، ولي چون همه امور عالم به دست خداست، خداوند اين كار را به خود اسناد مي دهد.
تسنيم، ج 2، صص 281 و 282
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
به مناسبت سالروز بزرگداشت علامه سید محمد حسین طباطبایی رضوان الله علیه (متوفای 24 آبان 1360 هجری شمسی) مطلبی (تقریبا سخت) در مورد ایشون، از یکی از برجستهترین شاگردانش أعنی آية الله جوادی آملی تقدیم میگردد:
اخلاص و جوشش تفسير وحي
جان ملكوتي اگر رهن تن نشود، مي تواند دانش زميني را براي رهيافت به بينش آسماني، وسيله قرار دهد، زيرا ريشه همه دانشهاي صائب، مخزن الهي است. عقل برهاني پيام خدا را در نهاد خود دارد و با اثاره وحي شكوفا مي گردد و مي تواند رهنمودهاي وحي را بهتر ادراك كند و يافته هاي خود را بدون اختلاط يا امتزاج با باورهايي كه خارج از قلمرو حجيّت است، به عنوان تفسير قرآن عرضه كند. بهترين نردبان اين ترقّي، سجده در پيشگاه خداوند است.
نخستين فيض چنين ترقّي اي، تحوّل روحي يافتن، مشاهده امور مستور بر ديگران، احساس طمأنينه كه در طبيعت يافت نمي شود و بالاخره سالك را مجذوب كردن است. حضرت استاد علاّمه طباطبايي(قدسسرّه) در اين باره چنين فرموده اند:
در اوايل تحصيل كه به صرف و نحو اشتغال داشتم، علاقه زيادي به ادامه تحصيل نداشتم و از اين روي هر چه مي خواندم، نمی فهميدم و چهار سال به همين نحو گذرانيدم. پس از آن يكباره عنايت خدايي دامنگيرم شده، عوضم كرد و در خود يك نوع شيفتگي و بي تابي نسبت به تحصيل كمال حس نمودم....[1]
اين بارقه را مي توان ظهور دولت قرآن دانست كه در هنگام گسترش اين صبح صادق، شمس الوحي اي به نام الميزان في تفسير القرآن طلوع كرد و به بركت متن خود (قرآن كريم) پهنه زمان و سينه زمين را روشن ساخت.
هَيمنه دولت قرآن بر دولتهاي ديگر را مي توان در ارزيابي مُلك رسول گرامي صلي الله عليه و آله و سلم و مُلك سليمان(عليهالسلام) يافت، زيرا دولت سليمان(عليهالسلام) بر مدارِ (غُدُوُّها شَهرٌ ورَواحُها شَهر)[2]
راه يك ماهه را در بامداد يا شامگاهي مي پيمود، چون مَركب رهوار او باد بود: (فَسَخَّرنا لَهُ الرّيح)[3]
؛ ولي دولت قرآن بر محورِ (لَيلَةُ القَدرِ خَيرٌ مِن اَلفِ شَهر)[4]
راه هزار ماهه (هشتاد ساله) را يك شبه طي مي كند؛ گذشته از آنكه طي الزمان از طي المكان ممتاز است. آنان كه از دولت قرآن بهره مندند و هرچه دارند، از دولت قرآن دارند، گاهي مي سرايند: «كاين طفل، يك شبه ره يك ساله مي رود»[5]
و زماني مي سرايند: «يك بيت ازين قصيده به از صد رساله بود».[6]
چنين بارقه هايي كه در سيره علمي و عملي بزرگ مردان تاريخ رخ مي دهد، محصول رضا به قضاي الهي و تخضّع در پيشگاه اوست.
===========
[1]ـ آيينه مهر، ص11 ـ 13.
[2]ـ سوره سبأ، آيه 12.
[3]ـ سوره ص، آيه 36.
[4]ـ سوره قدر، آيه 3.
[5]ـ ديوان غزليات حافظ، ص305، غزل 225.
[6]ـ همان، ص291، غزل 214.
كسي كه از چنين لامعي بهره مند شود، از منطقه موجودهاي ناقص پرواز مي كند و به مرز مستكفي مي رسد.
اخلاص حضرت استاد(قدسسرّه) مايه جوشش شريف ترين دانش (تفسير وحي) و پايه نافذترين اثر در دلهاي مخاطبان وي است. رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمود: مَن أَخلص لله أربعين صباحاً ظهرت ينابيع الحكمة من قلبه علي لسانه.[2]
البته اخلاص جزو متمّم قابليّت است، وگرنه مبدأ فاعلي بالذات خداي سبحان است. نفوذ عميق و عريق رهنمود حضرت علاّمه(قدسسرّه) از مرز عمل صالح صعود كرد و به پرورش صالحان رسيد، زيرا مهم ترين سند براي خاموش كردن نائره شبهات در فرايند انقلاب اسلامي، بيانات معظّم له در تدريس و تأليف بود كه اساس دين قويم را از تهاجم حفظ مي كرد و قوي ترين مرجع براي از بين بردن شبيخون بيگانه، كتاب قيّم الميزان و ساير آثار سترگ آن اَبَر مرد وحي شناس بود.
معتبرترين پايگاه علمي براي مقاومت پيروان امام راحل(قدسسرّه) محصول قلم آن نويسنده معارف آسماني بود كه چنين قلمي مصداق بارز سوگند خداست:
===========
[2]ـ نهج الفصاحه، ج2، ص534.
(ن والقَلَمِ وما يَسطُرون)[1]
و نتيجه مركّب آن عالم حق مداري است كه در وصف چنين مركّبهايي از رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم رسيده است: يوزن يوم القيامة مداد العلماء و دم الشهداء فَيرجّحُ مداد العُلماء علي دم الشهداء.[2]
آري، آن فوز مستور، هماره افازه مي شود، ليكن دردمند نيست؛ وگرنه ديگران هم بيافرينند آنچه طباطبايي(قدسسرّه) آفريد.
اين راه براي عموم علاقه مندان قرآن و عترت باز است. حوزويان و دانشگاهيان فرصت مغتنمي در پيش دارند و آگاه اند كه عمر، نه درآمد و ميراث و نه جايزه و هديه و هبه است تا بتوان آن را رايگان هزينه كرد، بلكه سرمايه اي است كه تبديل آن به سرمايه اي برين، تنها راه بهره برداري از آن است.
===========
[1]ـ سوره قلم، آيه 1.
[2]ـ نهج الفصاحه، ج2، ص1031.
شمس الوحی تبريزی، صص 66 تا 68
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
دکتر محمدرضا کرامتی
اگه عبارت قرآنی «وَ عَلَىٰ أُمَمٍ مِّمَّن مَّعَكَ (هود ٤٨)» رو با رعایت تجوید بخونیم، حرف میم چند با
جواب سوال آخر میشه ۸
کرامتی: علت ارائه این جواب، تقدم زمانی دریافت آن است.
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402