eitaa logo
دکتر محمدرضا کرامتی
496 دنبال‌کننده
904 عکس
1هزار ویدیو
39 فایل
دکتر رشته علوم قرآن و حدیث از دانشگاه فردوسی مشهد «نشر مطالب کانال، فقط همراه لینک آن رواست» نکات تفسیری نقد ترجمه‌های قرآن، آثار متفکران و... مفردات قرآن معرفی کتاب فرق کلمات طرح سؤال عقاید امامیه اخلاق احکام و... @mohammadrezakaramatitafsirdoost
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم يا أيُّهَا النّاسُ كُلوا مِمّا فِي الأرضِ حَلالاً طَيِّباً ولاتَتَّبِعوا خُطُواتِ الشَّيطانِ إنَّهُ لَكُم عَدُوٌّ مُبين (168) دستور به «خوردن» در اين آيه شريفه، براي بيان اباحه است؛ نه براي اِلزام تصرّف و اَكل. به گواهي «مِن» تبعيضيّه در (مِمّا فِي الأرض)، چنين نيست كه هر آنچه در زمين است حلال و تصرّف در همه اشيا براي همگان مباح باشد، گرچه ممكن است اشياي غير مباح در كل نظام انساني به حال مجموع سودمند باشد. حلّيت و حرمت خوردن چيزي، گاه دائر مدار خود اكل است و گاه منشأ آن، حلّيت و حرمت مأكول است. اين آيه شريفه كه در آن اباحه به حلالِ طيّب محدود شده، ناظر به حلّيت و حرمت مأكول است؛ نه حليت و حرمت اَكل. مأكول حلال طيّب، هر مأكول مباحي است كه موافق طبع، يعني مطلوب و پاكيزه باشد. عنوان (فِي الأرض) خود زمين را شامل نمي‌شود و برفرض شمول، وصف «طيب بودن» سبب خروج خاك و سنگ و مانند آن از حوزه مأكولهاي حلال است. تنها ملاك شناخت حليت و حرمت اشيا امر و نهي شارع مقدّس است، از اين رو افراط و تفريط در حلال و حرام، با تحريم حلال و تحليل حرام الهي، «بدعت» و نسبت دادن آن به خداوند «افتراء» است. حرامخوار، پيرو شيطان است، زيرا حرامخواري همچون بدعت‌گذاري از گامهاي شيطان است، به گونه‌اي كه نخستين وسيله و راه فريب دادن او «خوردن» بود. گامهاي شيطان منحصر در بدعت‌گذاري نيست. او در تمام حرامها گام دارد، چنان‌كه خداي سبحان در آيات ديگر به شماري از خطوه‌هاي او تصريح مي‌كند. از آمدن نهي از پيروي گامهاي شيطان بعد از بيان اباحه الهي نيز چنين بر مي‌آيد كه هرچه در برابر دستور خداست حكم شيطان است. دشمني شيطان نسبت به انسانها روشن و آشكار است، به نحوي كه حتّي خود او از افشاي آن باكي ندارد. شيطان عداوت خود را از راههاي فراواني كه در طول يكديگر است و نسبت به اشخاص گوناگون، مختلف است اعمال مي‌كند. شيطان، براي رهزني بشر به كمين نشسته و در پي آن است كه زمام همه انسانها را به دست گيرد، با اين همه تنها بر كساني كه ولايت وي را پذيرفته‌اند سلطنت دارد و دست او از سلطه بر مؤمنان حقيقي كوتاه است. تسنيم ج ۸ صص ۴۷۶ و ۴۷۷ https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
[با تبریک سال‌روز ولادت پربرکت امام حسن مجتبی علیه السلام با یکی از نواهی ایشان از طریق یکی از آثار علامه جوادی آملی آشنا می‌شویم. إن شاء الله منتهی شویم‌‌] امام مجتبي (عليه السلام) مي فرمايد: هرگز خود را با بدان و اهل دنيا نسنجيد وگرنه ضرر كرده ايد. خود را با شهداي كربلا و ياران پاك ابا عبدالله الحسين (عليهم السلام) بسنجيد، با آنان كه چهل سال با وضوي نماز عشاي خود نماز صبح را خواندند! راه باز است و به مقام بلند رسيدن وقف كسي نيست، همت را بايد بلند داشت. به ما آموخته اند كه هر شب جمعه در دعاي كميل از خدا بخواهيم ما را به حدي برساند كه بالاتر از آن حد كسي نيست: «وأقربهم منزلةًمنك وأخصّهم زلفةً لديك» تنها همت ما اين نباشد كه به جهنم نرويم، خداوند در قيامت بسياري از افراد را نمي سوزاند، بچه ها، ديوانه ها، مستضعفاني كه دسترسي به معارف و احكام الهي نداشته اند به جهنم نمي روند، به جهنم نرفتن هنر نيست[1] =========== [1]ـ عبادت اگر براي ترس از جهنم باشد چون عبادت بندگان است... (نهج البلاغه، حكمت 237). حكمت عبادات، ص 123 کرامتی: ظاهرا نقل فرمایش امام مجتبی حد اکثر در عبارت «ضرر کرده‌اید» تمام می‌شود. بقیه‌ی مطلب (مثال‌ها) از آية الله جوادی آملی است. https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عقیده‌ی ما [شیعیان إثنی عشری] در مورد صفات نبی عليه السلام معتقدیم نبی باید متصف به اکمل صفات خُلقی و عقلی باشد مانند شَجاعت، سیاست، تدبیر، صبر و تیزهوشی. عقائد الإمامية ص ۵۵ (تلخیص و ترجمه شد) https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
این پیام از سوی یکی از اعضای محترم کانال است: باسلام و احترام عزیز بزرگوار در پیام‌رسان ایرانی بله، امکان وضعیت گذاشتن یا همان استوری وجود دارد و می‌توان از این امکان برای تبلیغات فرهنگی بهره برد. برای این منظور از زبانه وسط این پیام‌رسان گزینه جریان را بزنید و بعد در قسمت بالا سمت چپ نوشته افزودن ماجرا، در آن قسمت می‌توانید استوری مورد علاقه خود را به صورت عکس یا فیلم یا متن انتخاب کرده و بگذارید. اگر همه عزیزان همکاری کنند و استوری بگذارند آرام آرام فرهنگ سازی می‌شود و رونق خواهد گرفت. جهاد در فضای مجازی را فراموش نکنیم یا علی مدد
بسم الله الرحمن الرحیم إنّما يأمركم بالسوء والفحشاء وأن تقولوا علي‌لله مالاتعلمون (169) نخستين گام شيطان در اضلال انسان بعد از تلقين جهل علمي و القاي انديشه باطل، «وسوسه» عملي و پس از آن «امر» است كه خودْ وسوسه متكامل و متراكم است. در «امر» نيز اوّلين گام و مأمورٌ به او «سوء»، آنگاه «فحشاء» و سپس «تشريع و بدعت» است؛ يعني نخست تمرّد عملي در برابر قانون مشروع و سپس جرأت تشريعي براي قانونگذاري است. كار شيطان جز امر به زشتي چيز ديگري نيست و مأموران او در اين امر، توده مردم‌اند. امر شيطان به سوء و به بدتر از آن، يعني فحشا، در مقابل امر خداي سبحان به عدل و به بالاتر از آن، يعني احسان است. وسوسه و امر، همچون «عداوت»، هم به نفس وهم به شيطان اسناد داده شده است. البته وسوسه كننده و آمر اول، شيطان است، و نفسِ فريب خورده تبهكار عاملِ مباشِر و قريب و مجري طرح و دستور اوست. شيطان پس از آنكه كسي را به سوء و فحشا واداشت او را كه به جاهلانه سخن گفتن عادت داد به تدريج وادار مي‌كند تا جاهلانه سخن گفتن را در مسائل اعتقادي اخلاقي، فقهي و حقوقي به مرز بدعت برساند و چيزي را كه نمي‌داند با علم و عمد به خداوند نسبت دهد. چنين نسبتي، تشريع و از بزرگ‌ترين گناهان و در حدّ كفر است. تسنيم ج ۸ صص ۵۱۸ و ۵۱۹ https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍁 شعر نغز؛ اگر مکر خدا مکر است خواهی دید ای شیطان! یهودا می‌شود مصلوب و عیسی زنده می‌ماند. فرو می‌پاشد آری هیبت پوشالی صهیون کماکان غیرت طوفان الاقصی زنده می‌ماند. شهادت را نمی فهمند کورند و نمی بینند فلسطین دم به دم می‌میرد اما زنده می‌ماند. به قعر گور خواهد برد ابلیس آرزویش را بر اوج قله‌ها «انا فتحنا» زنده می‌ماند لحظاتی از شعرخوانی شاعران در دیدار دیشب؛ ⚘شعرخوانی آقای علی سلیمیان ✏️ رهبر معظم انقلاب: باید یک نهضتی برای ترجمه انجام بگیرد. اگر همین غزل در غزه ترجمه شود یک غوغایی بر پا خواهد کرد. این لحن و بیان و احساس منتقل شود. آن مردم و مبارزین به این طور قوت قلب دادن‌ها احتیاج دارند. https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
17.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
*❤️ تصاویر تعدادی از شهدا که توسط هوش مصنوعی به شکل زنده درآمده اند. ای کاش می شد شهدا با هوش مصنوعی به زبان می آمدند و از حال و هوای خودشان با ما سخن می گفتند ! ای کاش می شد از آینده با ما حرف می زدند ! ای کاش می شد پلی می زدند تا ما همیشه آنان را در کنارمان حس می کردیم ! و - ای کاش هوش مصنوعی می توانست شرایطی را بوجود آورد تا دوباره و هر لحظه که دل تنگ شان می شدیم، آنان را در آغوش می گرفتیم و گرمای وجودشان را حس می کردیم......* https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
بسم الله الرحمن الرحیم وإذا قيل لهم اتبعوا ما أنزل الله قالوا بل نتّبع ما ألفينا عليه آباءَنا أَوَلَوْ كان آباوُهم لايعقلون شيئاً ولايهتدون (170) پيروي از روش نياكان، پاسخ مشترك همه مشركان و معاندان رسالت به دعوت پيامبران(عليهما‌السلام) به پيروي از «ما أنزل الله»، يعني براهين عقلي و نقلي معتبر با تشخيص عقل كامل و نقل تام است. بسياري از روش نياكان، نه مستند به وحي و نه متكي به عقل است و كسي كه اعتقادات خود را بر اموري استوار كند كه نه برهان عقلي آن را تأييد كرده، نه دليل نقلي آن را تصحيح كند، نه عاقل است و نه مهتدي. احياي روش چنين نياي نابخرد و گمراهي اجابت دعوت شيطان است. كافران گمراه نه خود اهل تحقيق عقلي‌اند، نه اهل اهتداي نقلي و نه مقلّد عاقلان مهتدي. اصل نزد آنان روش پيشينيان و لزوم پيروي از آن است، نه حق و تبعيّت از آن، از اين رو دنباله‌رو گذشتگان‌اند، هرچند آن گذشتگان نيز نه عاقل باشند و نه مهتدي. سرّ ابتلاي مشركان و معاندان دين الهي به شرك يا عناد نسبت به دين نيز عدم تحقيق يا فتور و قصور و تقصير و مانند آن در منابع، مباني و مبادي تحقيق است. انسان در اهتدا نيازمند پيروي از دستور موجودي است كه اهتداي ذاتي دارد و محتاج هدايت غير نيست، همان‌گونه كه در اصل آفرينش و هستي خود نيازمند موجودي است كه هستي عين ذات اوست. راه اثبات ضرورت اين پيروي و طريق تشخيص مطابقت روش انسان با روش مهتدي و هادي بالذات، عقل برهاني يا نقل معتبر است. انحراف از راه عقل و وحي و مقابله با آن بر اثر شبهه علمي يا شهوت عملي، سفاهت و ضلالت است. تسنيم ج ۸ صص ۵۳۵ و ۵۳۶ https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
ـ⁣⁣⁣⁣🍂🌼🍂🌼🍂 ـ⁣⁣⁣⁣🌼🍂🌼🍂 ـ⁣⁣⁣⁣🍂🌼🍂﷽ ـ⁣⁣⁣⁣🌼🍂 ـ⁣⁣⁣⁣🍂 اگه خانم‌ها در ماه رمضان برای عادت‌نشدن از قرص يا آمپول استفاده كنن، آيا روزه‌شون درسته؟ 📚 همه مراجع: هیچ‌کدوم اشکالی نداره و روزه درسته. 👈 البته قرص رو در طول روز نمی‌شه مصرف کرد. 👈 اما این‌جور آمپول‌ها چون توی عضله تزریق می‌شن و تقویتی هم نیستن، حتی در طول روز هم، اشکال نداره. ⭕️ نکته: این‌که گفتیم اشکال نداره، به‌معنی توصیه به انجام اون نیست. ما نمی‌دونیم که این‌جور قرص و آمپول‌ها برای بدن ضرر داره یا نه! اگه ضرر داره، استفاده نکنین. ایناش رو با پزشک مشورت کنین؛ ما فقط مسئله شرعی‌ش رو گفتیم. 🔺توضیح‌المسائل ۱۶مرجع، م۱۵۷۶؛ منهاج‌الصالحین، ج۱، کتاب الصوم‌التاسع؛ زنجانی، رساله، م۱۵۸۵؛ فاضل، رساله، م۱۶۳۰؛ تبریزی، استفتائات، ج۱، س۶۸۱؛ مکارم، رساله، م۱۳۳۹؛ خامنه‌ای، اجوبة‌الاستفتائات، س۷۶۷؛ گلپایگانی، رساله، م۱۵۸۵؛ بهجت، استفتائات، ج۲، س۲۸۶۹؛ صافی، جامع‌الأحکام، ج۱، س۴۷۳؛ سیستانی، رساله جامع، ج۱، م۱۹۵۸. ⬅️ احکام به زبان خیلی ساده/عضو شوید ·—————··𑁍··—————· https://eitaa.com/joinchat/1924136962Cb1c8fdf901 ·—————··𑁍··—————· 🌼🍂🌼🍂🌼🍂🌼🍂🌼🍂🌼🍂
چون سالگرد معراج است، این مطلب تقدیم می‌گردد: معراج رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) از چند جهت قابل بررسي است: 1 آيا معراج در بيداري بود يا در خواب؟ 2 آيا فقط روحاني بود يا روحاني و جسماني؟ 3 سير آن حضرت تا كجا بود و مشهودهايش چه بود و چه اندوخته هايي آورد؟ 4 منشأ عروج آن حضرت چه بود؟ شناخت ابعاد و خصوصيات اين سير مي تواند امكان و ميزان اقتداي به صاحب اصلي مقام عروج، يعني حضرت رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) را براي سالكان مشخص كند. قرآن و سنت قطعي، مسئله‌ي معراج را تا حدودي بيان كرده اند. براي معراج دو مقطع از سير بود: يكي سير زميني رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) از مسجد الحرام تا بيت المقدس، و ديگري سير از مسجد اقصي به سدرة المنتهي. آنچه مربوط به سير زميني است در سوره‌ي «إسراء» و آنچه مربوط به سير آسماني است در سوره‌ي «نجم» بيان شده است. ... پس معراج، در بيداري بود نه در خواب، در مكه بود نه در مدينه، جسماني و روحاني بود نه خصوص روحاني؛ گرچه ادراك و شهود غيب، از آنِ روح است نه جسم؛ چنانكه كسي كه مشغول بحث در معارف عقلي است، معارف عقلي را جان او مي فهمد نه جسم او، گرچه او در حال مطالعه و تأمّل جسم دارد ولي جسم او در فهم آن معارف نقشي ندارد؛ زيرا فهميدن و كشف و شهود معارف غيبي، مربوط به جان است... جهت اطلاع بیشتر کتاب سيره رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در قرآن آية الله جوادی آملی (تفسیر موضوعی ج ۹) صص ۶۳ تا ۸۵ خوانده شود. https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
تأثير انذار و باور به قيامت ... خداي سبحان رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) را بشير، نذير، مبشّر و منذر معرفي كرد اما «حصر» را تنها در مورد انذار به كار برد و فرمود: كار تو فقط انذار است: (إن أنت إلا نذير)[1] ، (إنما أنت منذر ولكل قوم هاد)[2] و نبي اكرم هم فرمود: (إن أنا إلا نذير مبين)[3]؛ من فقط براي انذار و ترساندن مبعوث شدم. اين حصر نسبي، براي آن است كه مسئله هراسناك بودن از قيامت، بيش از هر چيز ديگر مؤثر بوده و تهديد بجا مهمتر از تحبيب مي باشد. و تأثير انذار بيش از تبشير است. تبشير، بيان تشويقي است و بسياري از افراد از بيان تشويقي طرفي نمي بندند اما از بيان انذاري متأثر شده بر حذر مي‌شوند. نمونه اين كه گرچه مزايا و فضايل فراواني براي نماز شب ذكر شده است اما بسياري از افراد از خواندن نماز شب محرومند، ليكن نماز صبح را حتماً مي‌خوانند تا گرفتار عذاب و جهنم نشوند. بنابر اين اعتقاد و توجه به معاد از اين جهت مهم است كه ترس از عذاب، بسياري از انسانها را به راه مي‌آورد. =========== [1]ـ سوره‌ي فاطر، آيه‌ي 23. [2]ـ سوره‌ي رعد، آيه‌ي 7. [3]ـ سوره‌ي شعراء، آيه‌ي 115. سيره رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در قرآن (تفسیر موضوعی ج ۹) ص ۲۲۹. https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402