از محققان محترم کانال میخواهم «با یقین منطقی» بفرمایند آیا در نیویورک آمریکا خیابانی به نام «جرف هار» وجود دارد؟
در صورت مثبت بودن جواب، آیا برجهایی که در 11 سپتامبر 2001 منفجر شدند در این خیابان بودند؟
جواب این دو سؤال را برای بیان یکی از خاطرات علمیام میخواهم.
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
❤ #خط_دیدار | مروری بر بیانات صبح امروز رهبر انقلاب در دیدار بانوان. ۱۴۰۳/۹/۲۷
💠درباره حضرت صدیقه کبری(س)
📌این بزرگوار از شگفتیهای آفرینش است
♦️دختر جوانی که در اوایل جوانی
❇️از لحاظ معنوی و رتبه هویت ملکوتی و جبروتی
🔹به جایی برسد که خشم او موجب خشم خدا بشود،
🔹خشنودی او مایه خشنودی خدا بشود
🔸در سختیها، غمگسار پیغمبر
🔸در جهاد، همراه امیرالمؤمنین
🔸در عبادت، خیرهکننده چشم فرشتگان
🔸در سیاست، سُراینده آن خطبههای فصیح و بلیغ و آتشین
🔺تربیتکننده امام حسن
🔺تربیتکننده حسینبنعلی
🔺تربیتکننده زینب
📌کودکیِ او
📌جوانی او
📌ازدواج او
📌سیره زندگی
💎همه اینها برترین الگوهایی هستند که نشاندهنده قله زن مسلمان محسوب میشوند
💠درباره مسئله زن
👈انگیزه دخالت سرمایهداران عالم و استعمارگران در مسئلهی زن،
❌یک نگاه نظری و فلسفی نیست
📌دستاندازی سیاسی و استعماری است
💢این ریاکاری را ما در مسائل گوناگونی، در عملکرد فعّالان سیاسی و اقتصادی غربی دیدهایم
🔍نمونه:
⭕️طرح بحث آزادی زن و استقلال مالیِ زن
♦️باطن قضیه:
🔺میخواستند زنها را برای کارگری بیاورند، آن هم با دستمزد کمتر از مردان
⭕️مسئله آزادی بردگان در آمریکا در اواخر قرن۱۹
♦️باطن قضیه:
🔺شمالیها تازه به صنعت دست پیدا کرده بودند و احتیاج به کارگر داشتند
🔺مایل بودند از بردگان جنوب آمریکا به عنوان کارگر در کارخانهشان استفاده کنند
⚠️امروز هم همینجور است
⏪در این جنجالهای موجود دنیا در زمینه زن،
🔖مسئله فمینیسم، حقوق زن، آزادی زنان و حقوق زنان ظواهر کار است؛
🚨پشت اینها سیاستها و انگیزههای ناسالمی وجود دارد
👈انگیزهها صرفاً سیاسی است، صرفاً استعماری است، وسیله نفوذ است
🔰اگر بخواهیم منشوری از دیدگاه اسلام درباره زن تنظیم بکنیم که موادی داشته باشد:
1️⃣اوّلین موضوع مسئله «زوجیّت» و تشکیل خانواده است
2️⃣تفاوت نداشتن زن و مرد برای رسیدن به حیات طیبه
3️⃣تفاوت نداشتن زن و مرد از لحاظ استعدادهای بینهایت در تواناییهای فکری و روحی
🔺بنابراین زن میتواند و در مواردی میباید در این عرصهها ورود کند
4️⃣نقشهای متفاوت زن و مرد در محیط خانواده
⚠️این دلیل برتری نمیشود
⚖️حقوق زن و مرد بر این پایهها محاسبه نمیشود؛ حقوق یکسانی دارند
5️⃣محدودیتهای زن و مرد از لحاظ ارتباطات معاشرتی
📌البته این بیبندوباریهایی هم که امروز در غرب وجود دارد، همیشه نبوده
⭕️۲-۳ قرن پیش... ملاحظات زیادی وجود داشته که امروز آن ملاحظات در بین غربیها نیست
❇️اسلام روی
✅مسئله حجاب
✅مسئله عفاف
✅مسئله نگاه
👈تکیه دارد.
6️⃣مسئله ارزش معنوی «مادری»
⚠️امروز بعضیها «مادری» را بد تصویر میکنند؛
♻️اگر کسی بگوید فرزندآوری برای خانوادهها لازم است،
🗣طعنه میزنند، مسخره میکنند که «شما زن را برای بچه میخواهید، برای فرزندآوری میخواهید»
💎مادری افتخار است
❤️به مادر محبت کنید،
❤️خدمت کنید،
❤️از او اطاعت کنید،
❤️به او احترام کنید،
🔰او بهشت را به شما خواهد داد
💠درباره پیشرفت زنان در انقلاب اسلامی
♦️زن ایرانی توانست
👌از هویت و فرهنگ کشور صیانت کند
👌از سنتهای تاریخی و اصیل کشور صیانت کند؛
📍با متانت و حیای خودش، با عفتی که به خرج داد
📌در دانشگاه
📌در فعالیتهای سیاسی
📌در فعالیتهای بینالمللی وارد شد،
👈امّا فاسد نشد؛
🔺خیلی مهم است.
❇️امروز خوشبختانه زنهایی که به اجتهاد فقهی رسیدهاند کم نیستند
👇ما اینهمه
✅دانشمند زن
✅استاد دانشگاه زن
✅شاعر زن
✅نویسنده زن
✅هنرمند زن
📌آن هم با تدین، هیچ وقت نداشتیم.
⚠️منتها توجه کنیم که دشمن هم بیکار نیست، مشغول طراحی است
⏪دشمنان خیلی زود فهمیدند که
⚔️با شیوههای سختافزاری نمیشود انقلاب را شکست داد؛
📡رفتند سراغ شیوههای نرمافزاری
💢شیوههای نرم، تبلیغات است، وسوسهها است،
⛔️بیصداقتیهایی است که در شعارهایشان وجود دارد که انسان مشاهده میکند:
⭕️نام میگذارند به عنوان دفاع از یک زن در یک کشور اغتشاش راه میاندازند
👆همه جامعه زنان بایستی در این زمینه خودشان را موظف بدانند
◀️یکی از امور مسلمین که باید به آن اهتمام ورزید، عبارت است از همین
🚨مقابله با شیوههای جنگ نرم برای انحراف از ارزشها در مسائل مربوط به بانوان و زنان
💠درباره مسئله منطقه
⭕️در منطقه با این حرکتی که در سوریه انجام گرفت
⭕️با جنایتهایی که رژیم صهیونیستی و آمریکا انجام میدهد
⭕️کمکهایی که بعضی دیگر به اینها میکنند
◀️خیال کردند که قضیّه مقاومت تمام شد؛
❌سخت در اشتباهند
✨روح سیدحسن نصراللّه زنده است
✨روح سنوار زنده است
🌟شهادت، اینها را از عرصه وجود بیرون نبُرد؛
❇️فکرشان باقی است، راهشان ادامه دارد
👈آن کسی که ریشهکن خواهد شد اسرائیل است.
#کلمات_قصار
قُرّة العين
«قُرّة» همان اشک خنک است. اشک غم و حزن، اشکی گرم است؛ اما اشک نشاط و سرور خنک است. از این رو عامل سرور و نشاط را «قُرّة العين» گویند.
تسنيم 367/1 پانوشت 1
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
6.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
😂 اندکی شادی 😂
🔹 زن حاج آقا رو توی خیابون میگیرن .؟!
🔹 اینو ببینید یکم شاد بشین و از غم دور بشیبن،
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
-واقعاً نـــفهمیدیم این عــــربـــی که تو
مدرسهها یادمون دادن کجا بدردمون
خورد 😂
┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅
http://eitaa.com/joinchat/2600469043C9f2c8335c7
┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم عجل لولیک الفرج
#گزیده_تفسیر_سوره_آلعمران_آیه
لايَغُرَّنَّكَ تَقَلُّبُ الَّذينَ كَفَروا فِي البِلاد (196) مَتاعٌ قَليلٌ ثُمَّ مَأواهُم جَهَنَّمُ وبِئسَ المِهاد (197)
اولوا الالباب به سبب ويژگي هاي ممتازشان، از انعام الهي يعني پيروزي و كاميابي دنيايي و اجر معنوي برخوردارند. كافران به سبب فقدان آن اوصاف بايد گرفتار نقمت باشند. خداوند سبحان در پاسخ به پرسش مقدّر از «راز رفاه و برخورداري هاي فراوان كافران» مي فرمايد كه دگرگوني و سلطه كافران در سرزمين ها شما را نفريبد، زيرا همه داشته هاي كافران متاعي اندك و ناپايدار است. به آنان نعمت هاي گوناگون داده شده تا سپاسگزاري كنند؛ امّا آن ها كفر ورزيده و نعمت ها را در راه باطل صرف مي كنند. مدتي به آنان مهلت داده مي شود و در حال كفر، مرفّه و متنعّم اند؛ آن گاه ناگهان آنان را با مكر گرفته و در دنيا بساط آن ها را برمي چينند و پيش از چشيدن كيفر نهايي در قيامت، در همين دنيا نيز به دست عذاب الهي سپرده خواهند شد و فرجام دنيا هرگز به كام آنان و منافقان نخواهد بود و كامياب و زنده و ماندگار، مؤمنان به ويژه پيام آوران الهي اند، بنابراين ظاهر نعمت و رفاه كاذب كافران، امن است و باطن آن عذاب؛ و حيات آنان همانند دوزخي است محفوف به لذايذ؛ و هرگز چنين رفاهي مطلوب نخواهد بود، زيرا به زودي همين ظاهر و پوسته نيز برطرف و نقمت فراگير مي شود. بدين لحاظ اِنعام به كافرانِ بي اعتنا به ارشاد پيامبران(عليهمالسلام) براي استدراج و مؤاخذه آنان است.
حاصل اينكه اگر كافران در تحولات سياسي، نظامي يا تبدّلات اقتصادي و اجتماعي چند صباحي متنعّم بودند، ظاهر و باطن آن تحوّل و اين تبدّل يكسان نيست و به زودي ظاهر آن همانند باطن، مشتعل مي شود، پس جايي براي غرور و اغترار نيست و غرور در آنجا و از آن روست كه انسانِ سطحي نگر تنها به ظاهر نظام خلقت، يعني به دنيا مي نگرد و هرگز از چهره باطن آن يعني آخرت، خبر نمي گيرد.
گفتني است رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم در پرتو عصمت الهي از اغترار و مانند آن مصون است؛ ليكن چون همانند ديگران مكلف است و نيز به عنوان گيرنده وحي، مخاطب آيه شريفه است كه همه مؤمنان مخاطب آن اند.
در اين آيه بر دوزخ «مهاد» اطلاق شده است؛ بدين معنا كه كافران با اِلحاد و دنياپرستي، فرش و بستر خويش را آماده ساخته و آن را مي گسترند. در صورت ملحوظ بودن معناي «راحت» در واژه «مهاد»، اطلاق آن بر دوزخ از باب تهكّم و استهزاست.
تسنيم ج 16 صص 741 و 742
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
#وجه_تسمیه
سَیِّد
«سيّد» اصلش يا «سَويد» بر وزن فعيل بوده (مانند كريم و شريف) يا «سَيْود» بر وزن فيعِل كه به سيّد بدل شده است.[6]
سيادت، تشخّص همراه چيرگي و برتري در قبال افراد ديگر است و اين مفهوم در امر مادي و معنوي صادق است و با اختلاف موارد فرق مي كند: گاهي اين تشخّص از تكبّر و اِنانيت [کرامتی: احتمالاً أَنانیّت درست باشد و احتمالاً أَنانیّت از ضمیر عربی أنا (به معنای من) درست شده باشد. بعد از نوشتن مطلب داخل کروشه رفتم سراغ فرهنگ لغت دهخدا و دیدم احتمالم غلط نبوده است. گمان میکنم در ذهن تنظیمکننده کتاب علامه جوادی آملی موقع نوشتن این کلمه، کلمهی «عِنان» خودنمایی کرده است] است كه ناپسند است و زماني مِهتري و سلطه ظاهري و طبيعي است؛ مانند آقايي طبيعي در خانواده يا سيادت در ميان قوم از جهت علم و بزرگواري؛ و گاهي در رنگ هاست به مناسبت تندي و
===========
[6]ـ ر.ك: لسان العرب، ج3، ص228 ـ 230، «س ود».
تيرگي كه به رنگ سياه اطلاق مي شود[1]
، از اين رو راغب مي گويد: «سيّد» سرپرست جمعيت زياد (سواد الناس) است و به آن نسبت داده مي شود: «سيّد القوم»؛ و چون از شرايط سرپرست جماعت اين است كه مهذّب و پاك باشد، به هر انسان با فضلي سيّد گفته مي شود: (وسَيِّداً).[2]
===========
[1]ـ امّا اطلاق «سيادت» بر مجد و شرف و مقام معنوي همان طور كه در روايات و ادعيه و زيارات آمده است مجاز است (التحقيق، ج5، ص312، «س و د»).
[2]ـ مفردات، ص432، «س و د».
تسنيم، جلد 14، صص 178 و 179
(تفسیر کریمهی 39 آل عمران)
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم به اميرالمؤمنين(عليه السلام) فرمودند: «... سيّد سخنها قرآن و سيّد قرآن سوره بقره و سيّد سوره بقره، آيةالكرسي است»[2].
===========
[2]ـ تفسير ابوالفتوح، ج1، ص37.
تسنيم، جلد 2، صفحه 31
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
#خصال_نشانهی_کمال_مؤمن
40- أميناً علي الأمانات؛ بر امانت ها امين است[، خواه امانت هاي مالي، خواه امانت هاي عِرْضي و حيثيتي و خواه امانت هاي علمي].
41- بعيداً من الخيانات؛ از خيانت ها گريزان است. رعايت امانت، مصداق هاي فراواني دارد كه به تناسب موارد آن، گسترهي خيانت نيز روشن مي گردد.
42- إلفه التقي؛ دوست و يار او تقواست.
43- و حلفه الحياء؛ همنشين او حياست.
44- كثير الحذر؛ حذر، پرهيز و هوشمندي او فراوان است، يعني هميشه از خودش مراقبت مي كند، مانند كسي كه در زمين پرخار و پر تيغ راه مي رود. چنان كه نسبت به دشمن بيرون هم همواره حَذِر و هوشيار است: (خُذُوا حِذْرَكم)[3].
===========
[3]ـ سورهي نساء، آيات 71 و102.
ادب فناي مقربان جلد1، ص 284
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
🖌سلام خدمت اعضای محترم کانال قاعده نورانیه
📌 ان شاءالله شنبه ها بعد از نماز مغرب(ساعت ۶/۵) تدریس تجوید برای اعضای محترم کانال از سراسر کشور عزیزمان، ایران اسلامی
توسط آقای مجید رمضانی داور و مدرس تجوید و قرائت قرآن کریم
لینک کلاس شنبه ها عصر در کانال قاعده نورانیه بارگزاری خواهد شد.
🍃🍃🍃🍃🍃
لطفا در ثواب نشر خوبیها سهیم باشید و دوستانتون به کانال قاعده نورانیه دعوت کنید
🆔@noranieh_qaedeh
کانال قاعده نورانیه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شوخی شهید محبوبمان، سید حسن نصر الله
دلمان برای این قهرمان میدان مقاومت تنگ شده همانطور که برای سيدِ مظلومِ محرومان، شهید رئیسی عزیزمان تنگ شده است.
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402