یا فاطمةُ الزهراءُ
چون در آستانهی سالروز ولادت پربرکت فاطمةُ الزهراء عليها السلام هستیم و عبارت فوق زیاد به کار میرود، خواستم کتابت و تلفظ درستش را تقدیم کنم.
در عبارت «یا فاطمةُ الزهراءُ» کلمهی فاطمة، منادای مفرد است لذا حرف آخرش با ضمه نوشته و خوانده میشود. مانند: «يا اللهُ»، «يا محمّدُ» و «يا علیُّ». کلمهی الزهراء هم، صفت فاطمة است و چون صفت تابع موصوف است لذا حرف آخر آن هم با ضمه نوشته میشود.
یا فاطمةُ الزهراءُ أغیثینا.
محمدرضا کرامتی
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
#مناسبتها
روز تجلیل از شهید مظلوم تندگویان وزیر نفت دولت شهید رجایی
ستارههای خدمت | شهید محمدجواد تندگویان
به مناسبت فرارسیدن ایام سالگرد شهادت شهیدان رجایی و باهنر و هفتهی دولت، پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR بر اساس بخشهایی از بیانات رهبر انقلاب درباره شهدای دولت، مجموعه نماهنگ «ستارههای خدمت» را منتشر میکند.
ششمین و آخرین نماهنگ از این مجموعه به معرفی شهید محمدجواد تندگویان، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران میپردازد:بنده ایشان را قبل از شهادت هم از نزدیک مىشناختم. قبل از اینکه وزیر شود، در جلسهاى که با مرحوم آقاى «بهشتى» و بعضى دیگر در منزل یکى از دوستان برگزار شد، از ایشان هم دعوت کردند که بیاید تا ما ایشان را از نزدیک برانداز کنیم؛ چون بنا بود وزیر «شهید رجایى» شود. مرحوم رجایى مشورت مىکرد و اصرار داشت ما نظر بدهیم. به نظرم در بین ما کسى از ایشان خیلى سابقهاى نداشت؛ شاید آقاى بهشتى یکى دو بار با ایشان ملاقات کرده بود. آقاى تندگویان به جلسه آمد و به تعبیرى باید بگویم همه را مرید خودش کرد. خیلى جوان به نظر مىرسید و تیپ دانشجویى هم داشت. از لحاظ روحیه و رفتار و برخورد و خانواده، خیلى با شخصیت بود. بیانات در دیدار اعضاى هیأت دولت، ۱۳۷۸/۰۹/۲۸
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان تند رییس جمهور علیه خودش
@navad_siasi
طولانیترین شب سال وقتی بود که منتظر خبر پیدا شدن عزیزملت بودیم.
#شهید_خدمت
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم عجل لولیک الفرج
#گزیده_تفسیر_سوره_آلعمران_آیه
لكِنِ الَّذينَ اتَّقَوا رَبَّهُم لَهُم جَنّاتٌ تَجري مِن تَحتِهَا الاَنهارُ خالِدينَ فيها نُزُلاً مِن عِندِ اللهِ وما عِندَ اللهِ خَيرٌ لِلأبرار (198)
بهشت جاويدان و نعمت هاي آن، نُزُل يعني هديه و پذيرايي مهيا و نخست خداوند براي اهل تقواست. اين وعده، وعده به مؤمنان متوسط و مقابل وعيدِ آيه پيشين به كافران است.
اين نعمت ها نازل مي شوند و به متقي مي رسند؛ امّا برخي از نعمت ها نزد خداوند است و براي تنعم از آن ها انسان بارّ بايد صعود كرده و به نزد پروردگار برسد. البته تنها خواص و صاحبان درجات و مراتب برتر از متقيان و ابرار اهل صعودند و نعمت خدا را قبل از تنزّل مي گيرند.
خداوند سبحان براي بيان عظمت مطلب، كلمه جلاله «الله» را تكرار فرمود.
ذكر تقوا و بهره متقيان در صدر آيه و ذكر ابرار در ادامه همان مطلب، به اين اشاره دارد كه اعمال تقوا مي تواند اعمال برّ نيز باشد.
تسنيم ج 16 ص 752
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
#درست_بنویسیم_درست_بخوانیم
اصالت
افرادی، إصالت تلفظ میکنند در حالی که درستش، أَصالت است.
سند از فرهنگ لغت دهخدا👇
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
#عجیب
#اختلاف_شیعه_و_سنی
ازدواج موقت
مقدمه توسط کرامتی:
احکام اسلام از سوی خدای حکیم، عليم و مدبّر است. چون خدا حق است و جز حق از او نازل نمیشود پس تمام احکام اسلام قابل دفاع است و یکی از امور متکلمان اسلامی دفاع از آن احکام است.
کسی پیش یکی از متکلمان اسلامی (سید مرتضی، علَم الهدی) گفت چطور شده همین دستی که دیهاش خیلی بالاست در مسأله سرقت برای چیز کماززشی طبق دستور اسلام باید قطع شود؟
مرحوم علم الهدی (برادر سید رضی جامع نهج البلاغه) فرمود:
عزّ الأمانة اغلاها و ارخصها
ذل الخيانة فافهم حکمة البارئ
عزت امانتداری دست را گرانقیمت کرده است و ذلت خیانت آن را ارزان کرده است پس حکمت (خدای) بارئ را بفهم. منظور این متکلم والامقام این بود که دست تا وقتی ارزشمند است که به دزدی آلوده نشود اما وقت آلوده شد به شدت ارزشش اُفت میکند پس باید حکمت خدا را فهمید.
یکی از احکام قرآن، ازدواج موقت است. وقتی حکمت این حکم را نفهمیم به نظر ما غلط جلوه میکند و داستان ما میشود داستان یک بام و دو هوا (از سویی خدا و قرآن را حکیم میدانیم از طرف دیگر همین حکم ازدواج موقت را نمیپذیریم و در این اعتقاد، از عُمَر بن خطاب پیروی میکنیم چون او در مقابل نص قرآن اجتهاد کرد و ازدواج موقت را ممنوع کرد)
با این مقدمه، فرمایش شهید علامه مطهری (عبارت دقیق شهید علامه مطهری را از علامه جوادی آملی یاد گرفتهام) را تقدیم شما خوانندگان محترم میکنم:
یکی از قوانین درخشان اسلام از دیدگاه مذهب جعفری- که مذهب رسمی کشور ماست- این است که ازدواج به دو نحو میتواند صورت بگیرد: دائم و موقت.
ازدواج موقت و دائم در پارهای از آثار با هم یکی هستند و در قسمتی اختلاف دارند. آنچه در درجه اول این دو را از هم متمایز میکند، یکی این است که زن و مرد تصمیم میگیرند به طور موقت با هم ازدواج کنند و پس از پایان مدت اگر مایل بودند تمدید کنند تمدید میکنند و اگر مایل نبودند از هم جدا میشوند.
دیگر اینکه از لحاظ شرایط، آزادی بیشتری دارند که به طور دلخواه به هر نحو که بخواهند پیمان میبندند. مثلاً در ازدواج دائم خواه ناخواه مرد باید عهدهدار مخارج روزانه و لباس و مسکن و احتیاجات دیگر زن از قبیل دارو و طبیب بشود، ولی در ازدواج موقت بستگی دارد به قرارداد آزادی که میان طرفین منعقد میگردد؛ ممکن است مرد نخواهد یا نتواند متحمل این مخارج بشود یا زن نخواهد از پول مرد استفاده کند.
در ازدواج دائم، زن خواه ناخواه باید مرد را به عنوان رئیس خانواده بپذیرد و امر او را در حدود مصالح خانواده اطاعت کند، اما در ازدواج موقت بسته به قراردادی است که میان آنها منعقد میگردد.
در ازدواج دائم، زن و شوهر خواه ناخواه از یکدیگر ارث میبرند، اما در ازدواج موقت چنین نیست.
پس تفاوت اصلی و جوهری ازدواج موقت با ازدواج دائم در این است که ازدواج موقت از لحاظ حدود و قیود «آزاد» است، یعنی وابسته به اراده و قرارداد طرفین است؛ حتی موقت بودن آن نیز در حقیقت نوعی آزادی به طرفین میبخشد و زمان را در اختیار آنها قرار میدهد.
در ازدواج دائم، هیچ کدام از زوجین بدون جلب رضایت دیگری حق ندارند از بچهدار شدن و تولید نسل جلوگیری کنند، ولی در ازدواج موقت جلب رضایت طرف دیگر ضرورت ندارد. در حقیقت، این نیز نوعی آزادی دیگر است که به زوجین داده شده است.
اثری که از این ازدواج تولید میشود یعنی فرزندی که به وجود میآید، با فرزند ناشی از ازدواج دائم هیچ گونه تفاوتی ندارد.
مهر، هم در ازدواج دائم لازم است و هم در ازدواج موقت، با این تفاوت که در ازدواج موقت عدم ذکر مهر موجب بطلان عقد است و در ازدواج دائم عقد باطل نیست، مهرالمثل تعیین میشود.
همان طوری که در عقد دائم، مادر و دختر زوجه بر زوج، و پدر و پسر زوج بر زوجه حرام و محرم میگردند، در عقد منقطع نیز چنین است، و همان طوری که خواستگاری کردن زوجه دائم بر دیگران حرام است خواستگاری زوجه موقت نیز بر دیگران حرام است. همان طوری که زنای با زوجه دائم غیر، موجب حرمت ابدی میشود زنای با زوجه موقت نیز موجب حرمت ابدی میشود. همان طوری که زوجه دائم بعد از طلاق باید مدتی عده نگه دارد زوجه موقت نیز بعد از تمام شدن مدت یا بخشیدن آن باید عده نگه دارد با این تفاوت که عده زن دائم سه نوبت عادت ماهانه است و عده زن غیر دائم دو نوبت یا چهل و پنج روز. در ازدواج دائم جمع میان دو خواهر جایز نیست، در ازدواج موقت نیز روا نیست.
این است آن چیزی که به نام ازدواج موقت یا نکاح منقطع در فقه شیعه آمده است و قانون مدنی ما نیز عین آن را بیان کرده است.
بدیهی است که ما طرفدار این قانون با این خصوصیات هستیم. و اما اینکه مردم ما به نام این قانون سوء استفادههایی کرده و میکنند، ربطی به قانون ندارد.
لغو این قانون جلوی آن سوء استفادهها را نمیگیرد بلکه شکل آنها را عوض میکند
ادامه دارد👇
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
بعلاوه صدها مفاسدی که از خود لغو قانون برمیخیزد.
ما این مطلب را تحت دو عنوان بررسی میکنیم:
الف. زندگی امروز و ازدواج موقت.
ب. مفاسد و معایب ازدواج موقت.
زندگی امروز و ازدواج موقت
چنانکه قبلاً دانستیم ازدواج دائم مسؤولیت و تکلیف بیشتری برای زوجین تولید میکند. به همین دلیل پسر یا دختری نمیتوان یافت که از اول بلوغ طبیعی که تحت فشار غریزه قرار میگیرد آماده ازدواج دائم باشد. خاصیت عصر جدید این است که فاصله بلوغ طبیعی را با بلوغ اجتماعی و قدرت تشکیل عائله زیادتر کرده است. اگر در دوران ساده قدیم یک پسربچه در سنین اوایل بلوغ طبیعی از عهده شغلی که تا آخر عمر به عهده او گذاشته میشد بر میآمد، در دوران جدید ابداً امکان پذیر نیست. یک پسر موفق در دوران تحصیل که دبستان و دبیرستان و دانشگاه را بدون تأخیر و رد شدن در امتحان آخر سال و یا در کنکور دانشگاه گذرانده باشد، در 25 سالگی فارغ التحصیل میگردد و از این به بعد میتواند درآمدی داشته باشد. قطعاً سه چهار سال هم طول میکشد تا بتواند سر و سامان مختصری برای خود تهیه کند و آماده ازدواج دائم گردد. همچنین است یک دختر موفق که دوران تحصیل را میخواهد طی کند.
جوان امروز و دوره بلوغ و بحران جنسی
شما اگر امروز یک پسر محصل هجده ساله را که شور جنسی او به اوج خود رسیده است تکلیف به ازدواج بکنید، به شما میخندند. همچنین است یک دختر محصل شانزده ساله. عملاً ممکن نیست این طبقه در این سن زیر بار ازدواج دائم بروند و مسؤولیت یک زندگی را- که وظایف زیادی برای آنها نسبت به یکدیگر و نسبت به فرزندان آیندهشان ایجاد میکند- بپذیرند.
کدامیک؟ رهبانیت موقت یا کمونیسم. جنسی یا ازدواج موقت؟
از شما میپرسم: آیا با این حال، با طبیعت و غریزه چه رفتاری بکنیم؟ آیا طبیعت به مرد معینی اختصاص پیدا کند قهراً هر مردی هم به زن معینی اختصاص پیدا میکند، مگر آنکه از یک طرف عدد بیشتری باشند. بدین ترتیب پسر و دختر دوران تحصیل خود را میگذرانند بدون آنکه رهبانیت موقت و عوارض آن را تحمل کرده باشند و بدون آنکه در ورطه کمونیسم جنسی افتاده باشند.
استاد مطهری، نظام حقوق زن در اسلام، صص 48 تا 51
کرامتی: لطفا ما بقی مطلب را از کتاب استاد شهید بخوانید.
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆 مقایسه رفتار #شهید_رئیسی و مسعود پزشکیان پس از دریافت هدیه
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
🌹شب یلدا ۱۴۰۰:
در جمع ایتام و کودکان معلول
🌹شب یلدا ۱۴۰۱:
در منزل شهید آرمان علیوردی
🌹شب یلدا ۱۴۰۲:
در جمع سربازان گلستانی
به یاد شهید سید ابراهیم رئیسی
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402