eitaa logo
دکتر محمدرضا کرامتی
494 دنبال‌کننده
905 عکس
1هزار ویدیو
39 فایل
دکتر رشته علوم قرآن و حدیث از دانشگاه فردوسی مشهد «نشر مطالب کانال، فقط همراه لینک آن رواست» نکات تفسیری نقد ترجمه‌های قرآن، آثار متفکران و... مفردات قرآن معرفی کتاب فرق کلمات طرح سؤال عقاید امامیه اخلاق احکام و... @mohammadrezakaramatitafsirdoost
مشاهده در ایتا
دانلود
2.27M
بسم الله الرحمن الرحیم سلام عليكم در این صوت، در مورد تلفظ و خوندن درست این عبارت‌ها صحبت شده: یا لثارات الحسين، ثاری‌کم، اللهم اجعل محیای محيا محمد و آل محمد (صلی الله علیه و آله)، وادی السلام، اقلّاً، اکثراً، تولّی، تبرّی، نبوّت و حییم. https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
محمدرضا کرامتی محرم 3.m4a
28.84M
شب سوم دهه عاشورای چند سال پیش در مسجد امام محمد باقر علیه السلام بجنورد که برادر عزیزم هوشنگ رحمتی ضبط کرده اند. از ایشون خیلی متشکرم. https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
بسم الله الرحمن الرحیم سلام عليكم متن ذیل👇 بخشی از خطبه قاصعه (خطبه 192) نهج البلاغه و در مورد سابقه پرستش ابلیس است. در سطر دوم، علامت‌گذاریِ اشتباه وجود داره. لطفا بفرمایید: یک. کدوم عبارت اشتباه علامت‌گذاری شده است؟ دو. عبارتِ درست چیست؟ سه. چرا اون‌جوری اشتباه است و این‌جوری درست است؟ جواب أسَدّ و أخصَر (محکم‌تر و کوتاه‌تر) رو تا فردا یک‌شنبه 5 شهریور ساعت 09:00 برام بفرستین. اگه مایل بودین، اسمتونو بنویسین. https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
این عکس، از نهج البلاغه مرحوم محمد دشتی چاپ زمستان 1379 است. اما امروز (5 شهریور) که به چاپ سال 1385 دسترسی پیدا کردم، علامت‌گذاری رو اصلاح کرده اند. https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
noormags-نقد_و_بررسی_کتاب_تفسیری_«روضه_الامثال»-1387494.pdf
396.1K
به نام «نقد و بررسی کتاب تفسیری روضة الأمثال» تأليف شیخ احمد بن عبد الله کوزه‌کُنانی. مربوط به رساله دکتری https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
بسم الله الرحمن الرحیم سلام عليكم نقد استاد شهید مطهری بر مورخان در مورد علت سرپرستی علی علیه السلام توسط پیامدار اسلام صلی الله علیه و آله. بعضى از مورخين نوشته‏‌اند سال گرانى و سختى پيش آمد. رسول اكرم به عموهايش عباس و حمزه پيشنهاد كرد كه چون ابوطالب تنگدست است و عائله‏‌اش زياد است، در كفالت عائله‏‌اش شركت كنيم. از ابوطالب خواهش كردند. ابوطالب گفت: عقيل براى خودم، ساير فرزندان مرا هركدام مى‏خواهيد ببريد. عباس طالب را و حمزه جعفر را و رسول اكرم على را گرفتند و با خود بردند. اين داستان به اين صورت، بعيد به نظر مى‏رسد حقيقت داشته باشد، زيرا همه على را در آن وقت طفل پنج شش ساله‏‌اى نوشته‏‌اند و همه نوشته‏‌اند كه جعفر از على ده سال بزرگتر بود و عقيل از جعفر ده سال بزرگتر بود و طالب از عقيل ده سال بزرگتر بود. بنابراين طالب در آن وقت مردى در حدود سى و پنج ساله و عقيل جوانى تقريباً بيست و پنج ساله و جعفر نورسى پانزده ساله بوده. باورى نيست مردانى در حدود سى و پنج ساله و بيست و پنج ساله احتياج به كفالت داشته باشند. سن حمزه كه در اين نقل نامش آمده و همچنين سن خود رسول اكرم نيز در آن وقت در حدود سى و پنج سال بوده؛ يعنى با طالب كه پسر بزرگ ابوطالب بوده تقريباً همسن بوده‏‌اند. معلوم نيست اين داستان اساسى دارد يا ندارد، خصوصاً اينكه تكفّل رسول اكرم على عليه السلام را مربوط به يك سال و دو سال نيست؛ على تا آخر در خانه پيغمبر و تحت تربيت پيغمبر بود و حتى در مواقع عبادت و خلوات عبادت، على را همراه خود می‌برد. گذشته از همه اينها طرز رفتار و محبت رسول خدا نسبت به اميرالمؤمنين در همان دوره كودكى، مى‏‌رساند كه رسول اكرم شخصاً به على عنايت مخصوص داشت، تنها به خاطر حق شناسى از ابوطالب نبود. ابن ابى الحديد از فضل بن عباس نقل می‌كند كه از پدرم عباس پرسيدم: پيغمبر كدام يك از فرزندان خود را از همه بيشتر دوست می‌داشت؟ گفت: على را. من گفتم: من از تو از فرزندانش می‌پرسم كه كدام يك را بيشتر دوست می‌داشت گفت: پيغمبر به اندازه‏‌اى كه على را دوست می‌داشت هيچ كدام از فرزندان خود را دوست نمی‌داشت. آن عنايت مخصوص پيغمبر به على از زمان كودكى، می‌رساند كه علت اصلى اين تكفّل و تحت نظر گرفتن نشأت و تربيت آن حضرت، مناسبات معنوى بوده، او را تربيت می‌كرد كه در آينده همان سمتى را براى او داشته باشد كه هارون براى موسى داشت يعنى معين و كمك و وزير او بوده باشد. خود على عليه السلام درباره رسول اكرم و تربيت خودش در زير دست پيغمبر می‌فرمايد: خداوند متعال موجودى غيبى و فرشته‏‌اى بزرگ همراه پيغمبرش كرد كه او را به فضايل، شب و روز رهبرى و تأييد می‌كرد و من مانند بچه كه دنبال مادر می‌رود، هميشه او را دنبال می‌كردم، هرچه از آن دست از تأييد الهى می‌گرفت از دست ديگر به من بهره می‌رساند و امر می‌كرد در عمل به او اقتدا كنم. اين بود نشأت و تربيت و تعليم على عليه السلام كه برايش شبيه و نظيرى نمی‌توان تصور كرد. خودش می‌فرمايد: من و پيغمبر مانند دو درخت توأم بوديم كه يك ريشه داشته باشد، و من براى او مانند ذراع براى بازو بودم. اين اتصال و پيوستگى، در تمام شئون زندگى اميرالمؤمنين ظاهر است. سيّد رضى می‌گويد: سخنان على نشانه‏‌اى از علم الهى و بويى از سخنان رسول خدا دارد. نهج البلاغه گذشته از اينكه آيت فصاحت و بلاغت است، يك گنجينه نفيسى است از معارف اسلامى و بعد از قرآن بهترين اثرى است كه از اسلام در دست است. كلمات اميرالمؤمنين از همان صدر اسلام مورد عنايت و توجه دوست و دشمن بوده. مجموعه‌ آثاراستادشهيدمطهرى، ج‏22، صص 252 تا 254 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
بسم الله الرحمن الرحیم سلام عليكم این متن از سوی دوست عزیزم حجة الإسلام و المسلمين احمدی - حفظه الله - برای این جانب ارسال شده است که عيناً تقدیم شما اعضای محترم می‌گردد: آثار فرهنگی و اخلاقی پیاده روی اربعین آیت الله العظمی جوادی آملی: خودسازی و اصلاح خصلت های فردی، خانوادگی و اجتماعی در ابعاد گوناگون اخلاق اسلامی و تقویت روحیه معنوی از جمله آثار پیاده روی اربعین است. زائر حسینی در این سفر چند روزه که با اخلاص و عشق وافری آغاز می‌شود، صحنه های زیبایی از طاعت و بندگی بی ریا و ایثار و فداکاری بی شایبه و صبر و استقامت ستودنی و تعاون و همکاری بی مثال و در یک کلام زیست مؤمنانه را از اقشار مختلف مردان و زنان و جوانان و نوجوانان و کودکان و سالخوردگان مشاهده و تجربه می‌کند و در این صحنه های معنوی هویت فرهنگی خود را می یابد و از آنها درس چگونه زیستن می آموزد تا سعادتمندانه و حامدانه و جهادگرانه زندگی کند و با سرانجامی شهید گونه و مظلومانه به خانه ابدی سفر کند و چنان که زیارت اربعین، مسیر زندگی امام حسین سلام الله علیه را ترسیم می نماید:«أَشْهَدُ أَنَّکَ أَمِینُ اللَّهِ وَ ابْنُ أَمِینِهِ عِشْتَ سَعِیداً وَ مَضَیْتَ حَمِیداً وَ متَّ فَقِیداً مَظْلُوماً شَهِیداً»؛ شهادت میدهم که تو امین خدا و فرزند امین اویی، خوشبخت زیستی و ستوده درگذشتی و گم گشته و مظلوم و شهید از دنیا رفتی. از این رو شایسته است که مؤمنان این فرصت طلایی را که کمتر در مکان ها و زمان های دیگر به دست می آید، مغتنم شمارند. کوثر اربعین ص ١٧٣ 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
محمدرضا کرامتی محرم 5.m4a
29.56M
شب چهارم دهه عاشورای چند سال پیش در مسجد امام محمد باقر علیه السلام بجنورد که برادر عزیزم هوشنگ رحمتی ضبط کرده اند. از ایشون خیلی متشکرم. در زمان 25:30 به جای اینکه بگم: «الزهد کله بين کلمتین...» متأسفانه و متعجبانه گفته‌ام: «الزهد من الکلمتین...». اگه متوجه اشتباه دیگری شدید لطفا بهم خبر بدید. https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
برادر عزیزم استاد مجید رمضانی در مورد سفر اربعین برام پیامی فرستاده اند که عیناً تقدیم می‌گردد: ♻️ چند نکته دوستانه درباره اربعین: در این چند روزی که عراق هستید 1️⃣ بین آنچه موکب‌های کوچک عراقی تقدیم شما می‌کنند با آنچه در موکب‌های پر زرق و برق ایرانی‌ها توزیع می‌شود، فرقی قائل نشوید. متاسفانه حضور پر رنگ برخی موکب های ایرانی آنهم با آن همه زرق وبرق در پذیرایی از زائران، حس میزبانی عراقی ها را به چالش کشیده است. سعی کنید در موکب های عراقی هم تا جایی که مقدور است سکنی داشته باشید. آنها باید ببینند اینجا ایرانی و عراقی نداریم و همه یک امت واحده هستیم. 2️⃣ اگر جایی غذای ایرانی توزیع می‌شد، فریاد نزنید غذای ایرانی! با این کار عراقی‌ها احساس می‌کنند که برای آنها نیست! چراکه هیچ موکب عراقی هیچ‌ وقت فریاد نمی‌زند غذای عراقی! 3️⃣ کمک کنید هزینه‌‌های دولت عراق برای جمع آوری زباله و بهداشت مسیرها بیش از پیش نشود. 4️⃣ به اعتقادات مذهبی و عربی عراقی‌ها کاری نداشته باشید. اصلا روی ایرانی و عراقی بودن صحبت نکنید. 5️⃣غذایی نگیرید که نمی‌خورید. عراقی‌ها خیلی خیلی ناراحت می‌شوند! اگر هم گرفتید و بدتان آمد، به روی خودتان نیاورید و از طرف تشکر هم کنید. همان جا جلوی عراقی ها ظرف غذا را دور نیندازید. 6️⃣ مراقب وسایل عمومی و مردمی عراقی‌ها باشید. خودروها، سرویس‌های بهداشتی، محل اسکان و.... 7️⃣ بدانید که عراقی‌ها موظف به خدمت رایگان به شما نیستند! پس هرجا هزینه‌ای داشت پرداخت کنید. مثلا کرایه ماشین! 8️⃣ اگر در منزلی اسکان یافتید، خیال نکنید که میزبان تا هروقت که شما بخواهید،تمایل دارد و می‌تواند از شما پذیرایی کند! 9️⃣ یادتان نرود که عراق کشوری در حال جنگ و به شدت پرخرج است. خرج اضافی برای این کشور نتراشیم. 🔟 در صورت امکان چند هدیه کوچک از ایران خریداری کرده؛ در مسیر به نام ایران به کودکان عراقی هدیه دهید. 1️⃣1️⃣با خادمان موکب ها از هر ملیتی خوشرو باشید، قدردانی کنید و عکس یادگاری بگیرید. 2️⃣1️⃣ بعضا برخی خانم های ایرانی داخل موکب‌ها آرایش می‌کنند. لطفا توجه داشته باشید که زنان عراقی هرگونه آرایش کردن زنان، علی الخصوص در ایام عزای اهل بیت (علیهم السّلام) را به شدت بد و قبیح می‌دانند. 3️⃣1️⃣ در کنار استفاده از تصاویر و نشانه‌هایی که با خود حمل می‌کنید (مانند تصویر رهبر انقلاب یا سردار سلیمانی) حتماً از تصاویر مراجع عظام تقلید عراقی (آیات سیستانی، حکیم و صدر) و یافرماندهان الحشد الشعبی (هادی العامری، ابومهدی مهندس و ... ) هم استفاده کنید. 4️⃣1️⃣ محور غربی، عبری، عربی شدیداً در حال تبلیغ در میان مردم عراق هستند که ایران کشور شما را تسخیر کرده است. حتما با همان عربی دست و پا شکسته به عراقی‌ها بگویید که دفاع از حریم اهل بیت (علیهم السّلام) و مردم عراق را وظیفه دینی ایرانی‌ها می‌دانید و از دوستی و صمیمیت دو ملت و از اینکه به نیابتشان به زیارت امام رضا (ع) خواهید رفت، بگویید. 5️⃣1️⃣ به هیچ وجه به تصاویر، بنرها و موکب‌های جریان شیرازی واکنش نشان ندهید. 6️⃣1️⃣ در مسیر پیاده‌روی، برخی فرقه‌های انحرافی مانند کلبی‌ها، یمانی‌ها، صرخی‌ها و ... حضور دارند. وقتتان را با بحث بیهوده با آنها هدر ندهید و در موکب‌هایشان نیز اقامت نکنید. 7️⃣1️⃣ تقریبا همه شما عزیزان ابراز تصویر برداری مناسب در اختیار دارید (حداقل دوربین گوشی‌هایتان). اتفاقات و صحنه‌های ناب این سفر بی‌نظیر را ثبت و ضبط کرده و با هشتگ‌های انگلیسی در شبکه‌های اجتماعی جهانی (مانند گوگل پلاس، فیس بوک، توییتر، اینستاگرام و ...) به اشتراک بگذارید. 8️⃣1️⃣ هر سال به تعداد خبرنگاران غیر مسلمان کنگره عظیم اربعین افزوده می‌شود. شما عزیزان نمایندگان فرهنگ غنی ایرانی- اسلامی ما هستید. به گونه ای رفتار کنید و سخن بگویید که ایرانیان، به عنوان نمونه استاندارد و قابل یک شیعه به جهانیان معرفی شوند. 9️⃣1️⃣ امسال شیطان و ایادی او تمام حربه های خود را به کار گرفته اند تا راهیان این سفر راکم و کمتر و دل‌های ایشان نسبت به هم را پر از کینه کنند. در این راه فقط به ندای «هل من ناصر» ارباب بیکفن دل بسپارید و گوش بر اصوات تفرقه‌افکنانه سپاهیان ابلیس ببنید. در حدّ توان خویش، کمک‌های مادّی و معنوی خود را نثار برادران و خواهرانی کنید که در عزمشان نسبت به این سفر موانعی وجود دارد. 0️⃣2️⃣ فراموش نکنیم شاید یکی از همین هزاران عزیزی که از کنارشان عبور می کنیم مولا و صاحبمان حضرت ولی عصر ارواحنا فداه باشند. احترام زائران حضرت امام حسین (علیه السلام) و این مسیر مقدّس را حفظ کنیم. نشر دهید لطفا https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
بسم الله الرحمن الرحیم سلام عليكم به نظر شما اگه عبارت‌هایی بین مردم حتی خواص و دانشمندان رایج باشه، به معنای درست بودن آن‌هاست؟ مثلا آیا نوشتن عبارت‌های ملاء، خلاء، ملجاء، ولایت عهدی (به معنای ولی عهد بودن)، بهبودی (به معنای خوب بودن)، مدیون، انشاء الله، گزارشات، پیشنهادات، تَلَمُّذ، فرامین و «من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق» درست است؟ اولا به خودتون جواب بدید بعدش پایین همین پیام رو بخونید. نوشتن درست این عبارات این‌طور است: ملأ، خلأ، ملجأ (این سه مورد، طبق قواعد إملا باید چنین نوشته بشن)، ولایت عهد (چون خودِ کلمه‌ی ولایت، مصدر است لذا لازم نیست یایی به آخر عهد اضافه شود)، بهبود (چون مصدر مُرَخّم است و اصلش، «به بودن» بوده است که نونش حذف شده است)، مَدین (چون عربی است و طبق قواعد، إعلال به حذف دارد)، إن شاء الله (چون إن، یک کلمه است و شاء، کلمه ای دیگر در حالی که إنشاء، به تنهایی در عربی، یک کلمه است و به معنای ایجاد است)، گزارش‌ها، پیشنهادها (چون این دو مورد عربی نیستند لذا با ات جمع بسته نمی‌شن) تَتَلْمُذ (چون رباعی مزید است از باب تَفَعْلُل نه ثلاثی مزید از باب تَفَعُّل)، فرمان‌ها (چون کلمه فرمان، عربی نیست لذا جمع مکسّر بسته نمی‌شه) «من لم یشکر المنعم من المخلوقین لم یشکر الله عز و جل» (چون حدیث معصوم، به صورت بالا در جوامع حديثی دیده نمی‌شه بلکه مثلا در عيون اخبار الرضا عليه السلام ج 2 ص 24 به این صورت است و نیز بنا بر کتاب شرح حديث جنود عقل و جهل امام خمینی، پانوشت ص 188، در کنز العمال ج 3 حدیث شماره‌ی 6443 چنین است: من لم یشکر الناس لا یشکر الله). https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402