eitaa logo
دکتر محمدرضا کرامتی
494 دنبال‌کننده
906 عکس
1هزار ویدیو
39 فایل
دکتر رشته علوم قرآن و حدیث از دانشگاه فردوسی مشهد «نشر مطالب کانال، فقط همراه لینک آن رواست» نکات تفسیری نقد ترجمه‌های قرآن، آثار متفکران و... مفردات قرآن معرفی کتاب فرق کلمات طرح سؤال عقاید امامیه اخلاق احکام و... @mohammadrezakaramatitafsirdoost
مشاهده در ایتا
دانلود
12.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آية الله جوادی آملی «این که از وجود مبارک حضرت امير مؤمنان سلام الله علیه است که البته همه ائمه سلام الله علیهم این مناجات را می ‌خواندند، در آن ادلال هست، ناز هست. غیر از اینها ممکن بود، کسی این‌طور حرف بزند؟! در همین مناجات «شعبانیه» آمده است: «إِلَهِی إِنْ أَخَذْتَنِی بِجُرْمِی أَخَذْتُكَ بِعَفْوِكَ»؛ خدایا اگر مرا مؤاخذه کنی، بگویی چرا گناه کردی، من هم تو را مؤاخذه می‌ کنم که تو که بزرگ ‌تر بودی چرا عفو نکردی! این از چه کسی بر می ‌آید؟ ما چنین ائمه ‌ای داریم، چنین اولیایی داریم که با خدا این‌طور حرف می ‌زنند. به ما هم گفتند بخوان، نگفتند این مخصوص آنهاست...» [کرامتی «آیت الله العظمی جوادی آملی» رو به «آية الله جوادی آملی» تغییر داد. معنای این تغییر این نیست که ایشون مرجِع تقلید نیستند بلکه علت دیگه‌ای باعث شد العظمی رو ننویسم] ✅موسسه قرآن و نهج‌البلاغه _ قم 📣کانال تخصصی جامع دو نور 🆔https://eitaa.com/twonoor
سلام عليكم در متن زیر که بخشی از کتاب علامه جوادی آملی است، چه اشتباه لفظی وجود دارد؟ (هم عبارت اشتباه رو بگید و هم عبارت درست رو) تغيير و تبديل احكام الهی از هيچ كس اغماض‌پذير نيست؛ حتّی پيامبر گرامی اسلام (صلی الله عليه و آله و سلم) تهديد شده است كه اگر در اين راه كوتاهی كند، به بدترين شكل مؤاخذه می‌شود؛ (لو تقوَّل علينا بعض الأقاويل لأَخذنا منه اليمين ثمّ لقطعنا منه الوَتين)[1]. =========== [1]ـ سوره‌ی حاقّه، آيات [آیه‌های] 44 ـ 46. نسبت دين و دنيا، صفحه 214 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
بسم الله الرحمن الرحیم و من حيث خرجت فولّ وجهك شطر المسجد الحرام وحيث ما كنتم فولّوا وجوهكم شطره لئلاّ يكون للنّاس عليكم حجّةٌ إلاّ الّذين ظلموا منهم فلا تخشوهم واخشوني ولأتمّ نعمتي عليكم و لعلّكم تهتدون(150) استقبال مسلمانان در نماز به بيت مقدس، افزون بر طعن تبعيت از يهود و عدم استقلال در قبله، دو اعتراض متفاوت اما به ظاهر منصفانه و مستدل را درپي داشت: 1. اعتراض مشركان درباره عدم استقبال پيامبر اسلام (صلّي الله عليه وآله وسلّم) به اثر جاويدان حضرت ابراهيم، يعني كعبه، با اينكه مدعي پيروي از دين حنيف آن حضرت بود. 2. اشكال اهل كتاب به اينكه مطابق كتابهاي آسماني نبايد قبله دائمي پيامبر خاتم (صلّي الله عليه وآله وسلّم) بيت مقدس باشد. تغيير قبله به اين‌گونه طعنها و اعتراضها پايان داد؛ ليكن با اعتراض سفيهانه‌اي درباره عدم ثبات قبله مسلمانان روبه‌رو شد. به اين اعتراض و سؤال نيز چنين پاسخ داده شد كه همه جهات ازآنِ خداست و هيچ جهتي تعيّن ذاتي براي قبله بودن ندارد. از آن پس اعتراضها، ظالمانه و لجوجانه بود، كه تصلّب و استقامت مسلمانان بر اساس خشيت توحيدي، راه برخورد با آن شناسانده شد، بنابراين، با تغيير قبله، اهل جدال هيچ حجت جدلي بر مسلمانان نداشتند و ستم پيشگان هماره در ستيز با حق بوده و هستند. اِتمام نعمت الهي در مسئله قبله و هدايت مسلمانان به صراط مستقيم در اين باره و در نتيجه رهايي آنان از تحيّرِ ناشي از اعتراضهاي كافران و مشركان، از ديگر ثمرات تغيير قبله است. تسنيم ج ۷ صص ۴۷۵ و ۴۷۶ https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
تخصصی آشنایی با بنان خاص علامه عبد الله جوادی طبری آملی دلم می‌خواد به بعضی از نکاتی که در این اثر بنانی ایشان وجود داره، اشاره کنم. امیدوارم خدا توفیقم دهد. تصویرهای ذیل از تفسیر تسنیم ج ۲۸ صص ۶۶۲ و ۶۶۳ برداشته شده (بعد از اتمام تفسیر آیه‌ی ۴۹ أعراف) 👇 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
دکتر محمدرضا کرامتی
بسم الله الرحمن الرحیم با دقت در متن بنانی علامه جوادی آملی، حد اقل 20 نکته قابل عرضه است: در بند اول، 1. سرمدي، هم ازلی (بی‌آغاز) هم ابدی (بي‌پايان) است. 2. برای تفنن در تعبیر، به عبارات «سزاست»، «رواست» و «بجاست» دقت شود. 3. به عبارت‌های «ختمی نبوت» و «ختمی امامت» نظر گردد. 4. عبارت‌های دوده و أسره، همین‌طور. 5. منظورش از آوردن کلمه‌ی موجود در تعبیر مهدی موجود موعود اینه که عقیده شیعه در مورد مهدویت، أَدَقّ از نظر غير شیعیان است. 6. تولی و تبری هر دو مطرح شده‌ان. در بند دوم، 7. از عبارت بازبینی فهمیده می‌شه ایشون بعد از آماده شدن مجلدات تفسیر تسنیم، آن‌ها را مورد ملاحظه قرار می‌دن. 8. از عبارت بیست و یکم رمضان معلوم می‌شه اولیای الهی در ایام تعطیل رسمی هم دست از کار فرهنگی برنمی‌دارن. 9. ذکر تاریخ شمسی در کنار تاریخ قمری متوجه می‌شیم که به هر دو تاریخ قمری و شمسی عنایت دارن و شاید تاریخ قمری در اولویت. 10. احمدآباد از روستاهای شهرستان دماوند است که ایشون در آنجا خونه و باغ دارن و تابستان آنجا می‌رن و مشغول امور علمی و فرهنگی می‌شن. کرامتی چند سال پیش اونجا رفت و خوشحال بود که ایشون رو می‌بینه اما آن روز وسایلشونو آوردن گفتن خودشان فردا میان و ما هم نتونستیم بمونیم تا فردا زیارتشون کنیم. 11. عبارات «قدر... و مقدر»، «شب و روز قدر»، «زمان... و متزمن»، «تکلم... و تجلی» شایان توجهن. 12. معلوم می‌شه: روز قدر هم مثل شب آن، مبارک و ارزشمنده. 13. متزمن چیزی است که در ظرف زمان قرار داره و منظور قرآن است. 14. کلام خدا در قرآن، جلوه‌گر شده. در بند سوم (تصویر دوم)، 15. مراد از حبل آویخته (آویختن در مقابل انداختن) قرآنه. چون یه سر ریسمان آویخته، دست خداست و سر دیگه‌ی آن به دست ماست که باید طبق کریمه‌ی «و اعتصموا بحبل الله جميعا و لا تتفرقوا» به آن ریسمان چنگ زده به سوی خدا بریم. ریسمان انداخته شده، دیگه به بالا متصل نیست. 16. نزول قطرات باران به نحو تجافی است (بعد از نزول جاش در بالا خالی است) اما نزول قرآن به نحو تجلی است (بعد از نزول، جاش خالی نمی‌شه). 17. اعتصام به فقط قرآن، چاره‌ساز نیست بلکه باید همراه عترت اطهار عليهم السلام باشه. 18. منظور از يد یُمْنَی، دست راست و معنای داثره، از بین رونده است. حرره بيده الیمنی الداثره: نوشت آن را با دست راست از بین رونده‌اش. 19. تاج افتخار هر کسی باید عبد خدا بودن باشه، لذا قبل از اینکه اسم عالی‌شون (عبد الله) رو ذکر کنن، خودشونو «العبد» معرفی کرده‌ان. 20. چون ایشون از آمل است و آمل بخشی از طبرستان است و اسم منسوب به طبرستان، طبری است لذا در نوشتن اسم شریفشون، کلمه‌ی «الطبریّ» رو ذکر کرده‌ان. محمدرضا کرامتی ۲۹ شعبان ۱۴۴۵ مطابق ۲۰ اسفند ۱۴۰۲. https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
دکتر محمدرضا کرامتی
#تشخیص_اشتباه سلام عليكم در متن زیر که بخشی از کتاب علامه جوادی آملی است، چه اشتباه لفظی وجود دارد؟
جواب سؤال دیروز عبارت اشتباه: «الیمین». عبارت درست: «باليمين». دو عضو بزرگوار جواب درست دادن: اولین نفر از شهر مشهد و دومین نفر از شهر گرمه (از شهرهای خراسان شمالی). جوابشون به ترتیب: باسلام آیه شریفه ۴۵ حاقه (منه بالیمین) درست است نه الیمین. ------ سلام منه «الیمین» بالیمین https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
12.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
[کرامتی: نظر نشریه تایمز در مورد امام خامنه‌ای حَفَظَهُ اللهُ] https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
بسم الله الرحمن الرحیم كما أرسلنا فيكم رسولاً منكم يتلوا عليكم آياتنا ويزكّيكم ويعلّمكم الكتاب والحكمة ويعلّمكم ما لم تكونوا تعلمون (151) رسالت پيامبر اسلام (صلّي الله عليه وآله وسلّم) دعاي مستجاب حضرت ابراهيم(عليه‌السلام) است. بيگانه و ناشناخته بودن يك پيامبر و اختلاف نژادي و زباني او با جامعه، از عوامل عدم پذيرش رسالت آن پيامبر از سوي مردم است. خداي سبحان همه اين امور را از رسول اكرم (صلّي الله عليه وآله وسلّم) نفي كرد. آن حضرت هم در بين مردم و هم از نژاد آنان بود و از اين رو مقبوليت وي همانند مشروعيت او داراي نصاب خاص خود بود. تلاوت آيات الهي بر مردم، تزكيه نفوس و تعليم كتاب، يعني مجموعه قوانين و مقررات دين، و آموزش حكمت؛ يعني دانش نظري و عملي و سخنان مبرهن، مستحكم و متضمن اسرار درباره بود و نبود و بايد و نبايدها در عقايد، اخلاق، فقه و حقوق، همچنين آموختن علومي كه جز از طريق وحي به آن دسترسي نيست، از اهداف رسالت پيامبر گرامي (صلّي الله عليه وآله وسلّم) است. توجه مردم به اين برنامه‌ها زمينه پذيرش رسالت را در آنان فراهم مي‌كند. تلاوت، خواندنِ همراه با تعليم و ارائه طريق سير، يا گونه‌اي از خواندن است كه شنونده را به تدبّر فرامي‌خواند. كلام خداوند نشانه‌اي دالّ بر وجود اوست، از اين رو از آن به «آيات‌» تعبير شده است. تزكيه، علت غايي و هدف اصلي بعثت پيامبر گرامي (صلّي الله عليه وآله وسلّم) و تعليمْ وسيله نيل به آن است. تقديم ذكري تزكيه بر تعليم در اين آيه، به لحاظ مقدم بودن هدف بر وسيله، تقدم علت غايي در وجود علمي و... است و در اينجا، يعني در مقام امتنان، مبادرت به ذكر فايده بهتر است. تقديم مزبور همچنين براي اشاره به اين است كه آن حضرت نخست مردم را از رجس شرك تطهير كرده، سپس احكام و معارف دين را به آنان مي‌آموزد. افزون بر اينكه تفنن در تقديم و تأخير تزكيه و تعليم در مواضع مختلف، افاده مي‌كند كه هر يك از اين دو در حد خود نعمت خداست كه شكر خاص را مي‌طلبد. وحي و نبوت براي همه جوامع بشري ضروري و دائمي است، زيرا پيامبران، معارفي به انسانها مي‌آموزند كه اولاً رسيدن جامعه به آنها بايسته و ضروري است و ثانياً رسيدن به آن معارف جز از راه وحي مقدور انسانها نيست؛ خواه در عقل فردي يا در عقل جمعي. تسنيم ج ۷ صص ۴۹۱ و ۴۹۲ https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
مي توان تفسير را ابتدا به نقلي و عقلي و سپس تفسير نقلي را به دو قسم تقسيم كرد كه محصول اين تقسيم، اقسام سه گانه‌ي زير است: 1 ـ تفسير قرآن به قرآن 2 ـ تفسير قرآن به سنّت 3 ـ تفسير قرآن به عقل اماتفسير قرآن بر اساس رأي كه در اصطلاح مفسران «تفسيربه رأي» ناميده مي شود، در واقع «تفسير» نيست، بلكه «تطبيق» و تحميل رأي بر قرآن است. قرآن كريم سفره اي تهي از طعام نيست تا هر كس غذاي دست پخت خود را بر سر آن تناول كند، بلكه به تعبير رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) قرآن «مَأدُبه»، يعني غذاي آماده است: «القرآن مأدبة الله فتعلّموا مأدبته ما استطعتم»[2] =========== [2]ـ بحار، ج 89، ص 19. تسنيم ج ۱ ص ۵۹ کرامتی: در تاریخ سه‌شنبه ۶ تیرماه ۱۴۰۲ ترجمه‌های مترجمان محترم در مورد بخشی از آیه‌ی ۱۵۱ بقره (و یعلمکم ما لم تکونوا تعلمون) مورد نقد قرار گرفت. با این عبارت: «و یعلمکم ما لم تکونوا تعلمون» می‌تونید جست‌وجو کرده، بیابید و استماع کنید. https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
ترکیب وصفی و ترکیب اضافی خاطرات سفر با اتوبوس اگه ما در أفعال و ألفاظ دیگران بیش از یک احتمال در نظر بگیریم درصد خطای برداشت‌مان کم می‌شه. خاطره‌ای براتون نقل کنم (البته خاطرات دیگه‌ای هم از سفر با اتوبوس دارم از جمله، خاطره‌ سِبیل) با اتوبوس به تهران می‌رفتم. مسؤولان اتوبوس احساس وظیفه کرده و چیزی که از نماز مهم‌تر تلقی می‌کنن پخش فیلم برای مسافران است فیلمی به نمایش گذاشتن که اسمش «عشق طاهر» بود. من به رسم «حمل بر صحت» ترکیب «عشق طاهر» رو ترکیب وصفی تلقی کردم (برداشت کردم که در این فیلم عشقی رو نشون می‌دن که طاهر و پاک است و آلودگی به گناه وجود نداره) اما وقتی نگاهمو به فیلم امتداد دادم فهمیدم که منظور نام‌گذار از ترکیب «عشق طاهر»، ترکیب اضافی است (مردی به نام طاهر عاشق شده بود و مقید هم نبود که آلوده به گناه نشه). اونجا بود که فهمیدم خود خطا بود آنچه می‌پنداشتم (نباید عشق طاهر رو موصوف و صفت در نظر می‌گرفتم چون منظور سازنده‌اش مضاف و مضاف إليه بوده). https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402