اهمیت «درستی لحن خواندن» ۳
گاهی بعد از خواندن کلمهای اگر مکث کوتاه کنیم، جمله، معنایی میدهد و اگر بلافاصله با کلمهی ب دی بخوانیم معنای دیگری میدهد.
حالا متن زیر را که از سطر آخر ص 225 از جلد 23 تفسیر تسنیم انتخاب شده است، بخوانید (یک یار بعد از کلمهی تنها مکث کنید یک بار مکث نکنید):
... چون او رزّاق علی الإطلاق است و تنها روزی دهنده است... .
محمدرضا کرامتی
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
#مناسبتها
سالروز ولادت پربرکت علی، أمير المؤمنین علیه السلام رو تبریک عرض میکنم.
از علامه جوادی آملی یا گوش دادم يا خواندم که بزرگواری از این بیت مرحوم شهریار (برو ای گدای مسکین در خانه علی زن/که نگین پادشاهی دهد از کرم گدا را) اشکال گرفته و خودش پیشنهاد دیگری داشته است. در نرم افزار آثار علامه جوادی که حاوی تمام آثارش نیست، نیافتم اما از اینترنت گشتم و یافتم:
یک روز یکی از بزرگان ، شعر مرحوم شهریار را مطرح کرد و گفت:
شهریار در وصف علی بن ابی طالب(علیه السلام) شعری گفت، افسوس که یک بیتش ناقص است و کم رنگ. گفتم: کدام بیتش نقص دارد؟ گفت:
” برو ای گدای مسکین در خانهی علی زن
که نگین پادشاهی دهد از کرم گدار را”
و بعد ادامه داده که این بسیار بد است! گفت: علی گدا پرور نیست و کریم پرور است. ای کاش شهریار می گفت:
«مرو ای گدای مسکین تو در سرای مولا
که علی همیشه می زد در خانهی گدا را»
در خانه علی هم نرو، بگذار او بیاید! مگر امیرالمومنین گداپرور است؟ علی(سلام الله علیه) کریمپرور است… . علم میخواهی، شفاعت میخواهی، کرامت و مغفرت ذنوب میخواهی؛ برو در خانه علی(علیه السلام). اما دنیا میخواهی، مولا خودش عنایت میکند.
محمدرضا کرامتی
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
#خاطره_علمی_کرامتی
علی، أمير المؤمنين
يا
أمير المؤمنين، علی؟
استاد عزیزم حاج سيد علی هاشمی در جلسهی قرآن فرمود: نظر آقا کاشفی (که استاد محترم حوزه علمیهی امام خمینی بجنورد بودند) این است که اول باید کلمهی علی آورده شود سپس أمير المؤمنين.
بنده به متون نرمافزارها نگاه کردم دیدم هر دو قسم هم آمده (در بعضی علی مقدم بود و در برخی أمير المؤمنين) رفتم قواعد عربی را خواندم دیدم باید علی مقدم شود. رفتم نامهی ۵۳ نهج البلاغه (نامه به مالک اشتر) را نگاه کردم دیدم خود أمير المؤمنين، اول علی را نوشتهاند سپس أمير المؤمنين را:
«نهج البلاغه
نامه 53 - عهد نامه مالك اشتر
بِسْمِ اَللَّهِ اَلرَّحْمَنِ اَلرَّحِيمِ هَذَا مَا أَمَرَ بِهِ عَبْدُ اَللَّهِ عَلِيٌّ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ مَالِكَ بْنَ اَلْحَارِثِ اَلْأَشْتَرَ فِي عَهْدِهِ إِلَيْهِ حِينَ وَلاَّهُ مِصْرَ... .»
در بجنورد، از آقا سید محمد افشینفر شنیدهام که در «اقامه نمازشان «اشهد ان عليا أمير المؤمنين...» میخواند.
محمدرضا کرامتی
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
دکتر محمدرضا کرامتی
#سؤال سلام عليكم. دیروز نماز ظهر در ادارهای بودم تا چشمم به این دعا افتاد دیدم اشتباهاتی دارد. غ
دیروز که این سؤال را تقدیم کردم یکی از اعضای محترم جواب أسَدّ و أخصَر دادند و یکی از اعضای گرامی به من نوشتند من حاضرم هزینه تعویض آن بنر را بدهم تا بنری بزنند که نوشتهاش بیاشکال باشد.
خداوند به هر دو بزرگوار خير عنایت کرده و از یاران امام زمان قرارشان دهد.
جواب أَسَدّ و أخصَر:
سلام
أ. حجةِ
ب. الحسنِ
ج. ساعه
د. ساعةٍ
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
امروز به مناسبت سالروز میلاد مبارک امیر مؤمنان ابو الائمة عليهم السلام روز پدر هم نامگذاری شده است. به تمام پدران محترم تبریک عرض میکنم. امیدوارم مقتدایشان أمير المؤمنين باشد.
خدا پدران سفر کرده را هم مشمول مغفرت و رحمت خاص خودش فرماید.
اللّهُمَّ ٱغْفِرْ لَنا وَ لِوالِدَيْنا و لِوالِدَیْ والِدَیْنا و لِجميعِ المؤمنين و المؤمنات.
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
دکتر محمدرضا کرامتی
#مناسبتها سالروز ولادت پربرکت علی، أمير المؤمنین علیه السلام رو تبریک عرض میکنم. از علامه جوادی آ
الحمد لله این کانال، اعضایی دارد که ایثارگرانه احساس مسؤولیت بالایی دارند. یکی از اعضای محترم و زحمتکش وقتی این پیام مرا خواندهاند زحمت کشیدند فیلم مرتبط از علامه جوادی را برایم ارسال کردهاند👇
29.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فرمایش علامه جوادی طبری آملی در مورد بیت شهریار (برو ای گدای مسکین در خانه علی زن/که نگین پادشاهی دهد از کرم گدا را)
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
40.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 نماهنگ بابا حیدر ❤️
اثر جدید بچههای نجم الثاقب 😍
به مناسبت میلاد مسعود امیرمؤمنان، حضرت علی علیه السلام 🌹
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
دکتر محمدرضا کرامتی
پدر عزیزم مرحوم کربلایی براتعلی (مشهور به علی) کرامتی سال 1307 (در شناسنامه 1306) در تاتار بجنورد متولد و در 23 تیر 1397 از دنیای فناپذیر رحلت (کوچ) کردند.
طبق نقل خودشان، در کودکی علی رغم علاقهی شدید به علمآموزی، مرحوم پدربزرگم نتوانسته بودند ایشان را به مکتب بفرستند.
وقتی پدرم نقل میکردند که: «بچهها به مکتب میرفتند و من در کوچهها همبازی نداشتم که با آنان بازی کنم» هم میخندیدم و هم میگریستم.
در سربازی چون در تیراندازی حائز رتبه شده بودند برای مسابقه کشوری، ایشان را از خراسان به تهران فرستاده بودند. چون روزهای نسبةً زیادی آنجا بودند، وقتی یک سرباز اصفهانی علاقه زیاد مرحوم پدر را میبیند به او سواد میآموزد بعدا شوهر «مرحوم عمه بزرگم» به ایشان قرآن یاد میدهد.
و اين سالهای آخر عمرشان که نمیتوانستند کار باغ و بیابان انجام دهند پیوسته یا قرآن میخواندند یا کتابهای خوبی که ما برایشان میبردیم.
در فصلی که گندمهایمان را درو میکردیم دقیقا یادم میآید هم گندم درو میکردند هم از مظلومیت امام حسین علیه السلام میخواندند و اشک میریختند. حضور در آن صحنه و مشاهدهی هم کار کردن و هم اشک ریختن مرحوم پدرم برایم بسیار ارزشمند بود و حاضر نبودم آن حضور را با چیزی عوض کنم.
حافظه عجیبی داشتند مطالبی که از منبریها میشنیدند یا در کتابها میخواندند، کلمه به کلمه به خاطر میسپردند و برای ما دقیق نقل میکردند.
صبحها با تلاوت قرآن ایشان بیدار میشدیم و بعد خیلی زود راهی بیابان میشدیم.
مرحوم پدرم علاوه بر «کشاورزی، باغداری و دامداری» خیلی مختصری که داشتند، بنا، حلبساز و نجار هم بودند و کار مردم روستا را راه میانداختند.
چون بنّا بودند، خیلی از اوقات در روستاهای اطراف و بجنورد کار میکردند. و مرحوم مادرم کارهای بیابان و خانه را به نحو عالی اداره میکردند.
خدایا پدر زحمتکشم را که وقتی برای دیگران کار میکردند (روز مزد) ساعت کاری نداشتند و در تابستان از صبح زود تا تاریکی شب برای صاحب کار، کار میکردند و مادر بسیار باهوش، ایثارگر و مهربانم را و والدین اعضای محترم را مشمول غفران و رحمت خاص خودت بفرما.
محمدرضا کرامتی
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
#مناسبتها
اعتکاف
مکان اعتکاف
...
فقهاي اماميه بر دو قولاند: عدّهاي اعتكاف را لزوماً در يكي از چهار مسجد درست ميدانند[3]
و بعضي مسجد مداين را نيز اضافه كردهاند. عدهاي ديگر، اعتكاف را در هرمسجدي كه نماز جماعت در آن برگزار شده باشد، صحيح ميدانند.[4]
براساس رواياتي كه نوع محققاني چون صاحب جواهر(قدسسرّه) طبق آنها فتوا دادهاند، مكان اعتكاف منحصر در مساجد چهارگانه نيست، بلكه در هر مسجد جامعي كه در آن نماز جماعت صحيح خوانده شده باشد رواست.[5]
اين روايات در بحث روايي خواهد آمد. البته اعتكاف در مساجد چهارگانه مزبور افضل است.
===========
[3]ـ كتاب الخلاف، ج2، ص227.
[4]ـ جواهر الكلام، ج17، ص170 ـ 173.
[5]ـ همان، ج7، ص173.
زمان اعتكاف
...
معروف نزد فقهاي اماميه، اعتبار اصل زمان است و حدّاقل آن زمان نيز سه روز است.[3]
صحّت اعتكاف مشروط به روزه است، از اين رو در زمانهاي ويژه كه روزه حرام است، مانند عيد فطر و اضحي، اعتكاف مشروع نيست.[4]
برگزاري اعتكاف در ماه مبارك رمضان، به ويژه دهه سوم آن، بسيار راجح است.[5]
===========
[3]ـ جواهر الكلام، ج17، ص166 ـ 167.
[4]ـ همان، ص165.
[5]ـ همان، ص160 ـ 161.
تسنيم، ج 9 صص 476 تا 478
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم عجل لولیک الفرج
[خیلی طولانی است]
#گزیده_تفسیر_سوره_نساء_آیه
ومَن لَم يَستَطِع مِنكُم طَولاً اَن يَنكِحَ المُحصَناتِ المُؤمِناتِ فَمِن ما مَلَكَت اَيمانُكُم مِن فَتَياتِكُمُ المُؤمِناتِ واللهُ اَعلَمُ بِايمانِكُم بَعضُكُم مِن بَعضٍ فانكِحوهُنَّ بِاِذنِ اَهلِهِنَّ وآتوهُنَّ اُجورَهُنَّ بِالمَعروفِ مُحصَناتٍ... (۲۵)
پس از بيان اقسامي از نكاح هاي حرام، براي اينكه هيچ كس بهانه اي براي آلوده شدن به گناه بي عفتي نداشته باشد، اين آيه در ارائه راهي براي پاكدامني و نجات از گناه مي فرمايد: اگر كسي مال زياد[1]
ندارد كه زنان آزاد را به همسري خود برگزيند، با كنيزان ازدواج كند، زيرا مهريه، شرايط و هزينه هاي زندگي آنان كمتر از زنان آزاد است.
انتظارات زن آزاد از همسر خود در همه هزينه ها بيش از كنيز است و بدين جهت منظور از «طول» در اين آيه تنها قدرت بر پرداخت مهر نيست، بلكه توانايي مالي بر پرداختن مهر و ساير هزينه هاي زندگي است و اگر در روايتي «طول» به معناي مهريه آمده است تمثيل است نه تعيين.
بر پايه اين آيه كه تخصيص يا تقييد عموم يا اطلاق (واُحِلَّ لَكُم ما وراءَ ذلِكُم)[2]
نسبت به كنيزان است نكاح با كنيزان حلال و صحيح نيست مگر به دو شرط: 1. فقدان استطاعت و ناتواني از ازدواج با زنان آزاد؛ 2.خوف عنت (يعني خوف مشقتِ منجر به ارتكاب گناه، كه حالتي نفساني است) نه خود عنت.
با توجه به ظهور سياق آيات مورد بحث كه مناسب با حكم وضعي (صحت و فساد) است نه اخلاقي، ازدواج با كنيز نسبت به كسي كه شرايط
===========
[1]ـ ماده «طول» به معناي فراواني و زيادي بادوام است. مراد از وصف خداوند سبحان به «ذي الطول» نيز اين است كه او داراي بركت و فضل مستمر و طولاني است (ر.ك: مجمع البحرين، ج5، ص412 ـ 413، «ط و ل»).
[2]ـ سوره نساء، آيه 24.
ازدواج با كنيز را ندارد، باطل است.
غرض آنكه «عدم استطاعت از ازدواج با زنان آزاد»، شرط جواز و حليت وضعي ازدواج با كنيز است و مراد از حليت و حرمت مزبور نيز حكم وضعي (صحت و بطلان) است نه حكم تكليفي تا اگر ثروتمندي با كنيز ازدواج كرد معصيتي مرتكب شده باشد، بلكه كاري لغو و باطل كرده است و ازدواج او جايز يعني صحيح نيست هرچند برخي روايات بر جواز آن دلالت دارند همان گونه كه ازدواج با كنيز بدون خوف عنت صحيح نيست، بنابراين عموم يا اطلاق آيه 32 سوره نور و آيه 221 سوره بقره نيز كه جواز نكاح با كنيز را به ناتواني از ازدواج با زن آزاد مقيّد و مشروط نكرده اند، با آيه مورد بحث كه «عدم استطاعت» را شرط فقهي و حكم لزومي مي داند[1]
نه حكم ارشادي و اخلاقي تخصيص يا تقييد زده مي شود؛ نه اينكه به قرينه آن دو، ظاهر اين آيه بر كراهت حمل و گفته شود: اولاً حكم آيه مورد بحث تكليفي است نه وضعي، ثانياً آن حكم تكليفي، كراهت است نه حرمت و در نتيجه ازدواج با كنيز در صورت استطاعت مزبور نه باطل است و نه حرام.[2]
حاصل آنكه نكاح با كنيز بدون دو شرط ياد شده، باطل است.
منظور از (المُحصَنات) در صدر آيه، زنان آزاد است نه زنان شوهردار چون ازدواج با زن شوهردار حرام (باطل) است و نه زنان مسلمان، زيرا وصف (المُؤمِنات) را در پي دارد. ظاهراً به قرينه آيه 5 سوره مائده، قيد (المُؤمِنات) در برابر زنان اهل كتاب است نه زنان مشرك، از اين رو كسي كه
===========
[1]ـ كاربرد لغت استطاعت در قرآن، در موارد شرط لزومي است.
[2]ـ در تفسير جمله اَن تَصبِروا خَيرٌ لَكُم نيز مطلبي در اين باره خواهد آمد.
نمي تواند با زنان آزاد مسلمان ازدواج كند، ازدواجش با كنيز جايز است؛ خواه بتواند با زنان اهل كتاب ازدواج كند يا نتواند.
مراد از (ما مَلَكَت اَيمانُكُم) كنيز خود انسان نيست، زيرا اولاً كنيز هركسي طبق ملك يمين بر او حلال است و به عقد ازدواج نياز ندارد. ثانياً شخص كنيزدار غالباً فقير نيست و توان ازدواج با زن آزاد و پرداخت مهريه و هزينه او را دارد و از اين رو نمي تواند با كنيز ازدواج كند. تعبير (مَلَكَت اَيمانُكُم) به لحاظ وحدت نوعي امّت اسلامي است، چون همه آنان كنيزان امت اسلامي اند؛ گويا كنيز شما كنيز ديگران است و كنيز ديگران كنيز شماست.
طرح فتوت و جوانمردي و آزادگي نه فرومايگي و خواري و بردگي با تعبير
ادامه دارد 👇