سلام استادکرامتی عزیزوقتتون بخیردرموردعبارت السلام علیک یاعلی ابن موسی الرضابنده فکرمیکنم درکلمه ابن حرف الف اضافه نوشته شده یعنی علی بن درسته🙏🌹
جواب برادر عزیز بجنوردیمون که دیر رؤیت شد این است 👇. از ایشون هم به نحو خاص متشکرم.
ایضاح: چون پاسخدهندگان محترم اسم شریفشونو مرقوم نفرمودند، فقط به ذکر اسم شهرستانشون اکتفا شد.
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
سلام علیکم ورحمت الله
درخصوص خط زیبای السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
در ادبیات فارسی بکار گیری "" ابن"" در میان عبارت جایز نمی باشد .
عبارت فوق باید نوشته می شد : السلام ... بن موسی الرضا 💐
دکتر محمدرضا کرامتی
سلام علیکم ورحمت الله درخصوص خط زیبای السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا در ادبیات فارسی بکار گیری
این برادر عزیزمون کاری عیسوی علیه السلام انجام دادهاند (زیبایی خط رو هم متذکر شدهاند) که ما هم کاملا تصدیق میکنیم و ایشون رو به خاطر کار عیسویشون تحسین مینماییم.
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
دکتر محمدرضا کرامتی
کتاب صرف ساده صص ۲۱۰ و ۲۱۱ https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
هود
وَقَالَ ارْكَبُوا فِيهَا بِسْمِ اللَّهِ مَجْرَاهَا وَمُرْسَاهَا إِنَّ رَبِّي لَغَفُورٌ رَّحِيمٍ (٤١)
کرامتی: رسم المصحف در این کریمه، طبق نظر مؤلف محترم کتاب صرف ساده نیست.
توضیح: در شماره ۱ این صفحه کتاب گفته بود همزه اسم فقط در بسم الله الرحمن الرحیم (کتبًا و لفظًا) حذف میشه اما در بسم الله (که پشت سرش الرحمن الرحیم نیامده) نباید حذف بشه اما میبینیم که در کتابت قرآن (آیهی ۴۱ سورهی هود عليه السلام) چنین نیست.
البته توجه دارید که رسم المصحف با رسم الخط عربی فرق داره.
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
9.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پیشاپیش سالروز ولادت سرور زنان، حضرت فاطمه سلام الله و صلواته عليها و روز گرامیداشت مقام مادر و روز زن رو به تمام پیروان زهرای اطهر تبریک عرض میکنم.
مغفرت و رحمت خاص خداوند غفور و رحیم، شامل مادران و زنان سفر کرده.
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام عليكم
#گزیده_تفسیر_آیه ۸۹ و ۹۰ بقره
يهوديان در نيايش ها و در گفتگوهاي سياسي اجتماعي، همواره بر مشركان حجاز طلب فتح و پيروزي و رهايي كرده در برابر تجاوز بت پرستان به آنان مي گفتند: در آينده پيامبري مبعوث خواهد شد كه وحي و رسالت موسوي(عليهالسلام) را تصديق مي كند و ما در سايه ايمان به او بر شما شوريده و پيروز خواهيم شد و شما را از اين ديار بيرون خواهيم كرد. آنان براساس تبشير آشكار تورات، از طلوع صاحب نامي كه با كتاب و دين خاص مبعوث مي شود، آگاه بودند و همين خبر مسرّت بخش را زمينه ظفرمندي خود بر مشركان تلقي كرده، خود را نسبت به كافران بت پرست حجاز كه از آموزه وحي الهي محروم و از كتاب خدا به دور بودند، برتر مي دانستند، ليكن هم اينان كه در انتظار نزول قرآن و بعثت رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم بوده و بدان استفتاح و استنصار مي كردند، پس از بعثت، با اين كه پيامبر و قرآن را مي شناختند، عالمانه و عامدانه به آن كفر ورزيدند و با كافران و مشركان هم پيمان شدند و احياناً آنان را بر مسلمانان مقدم مي داشتند. زشتي كفر آنان هنگامي آشكارتر مي گردد كه توجه شود اولاً، تورات در دسترس و همراه يهوديان بود و آنان مي توانستند با رجوع به تورات بر بشارت هاي آن به بعثت رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم وقوف يافته و مصدق بودن قرآن نسبت به تورات را باور كنند. ثانياً، قرآن كه از نزد خدا و حق و صدق و معيار صدق است، گواه حقانيت تورات و صحت پيش گويي هاي آن است.
ناسپاسي و كفرورزي يهود پس از استفتاح و افتخار، گواه مكابره و عناد آنهاست و چون كفر آنان از روي عذر و جهل نبود مورد لعنت خداوند قرار گرفتند.
گمان يهود اين بود كه با كفر به قرآن هويّت خود را باز يافته و جان خود را از عذاب مي رهانند؛ حال اين كه در تجارتْ گاه دنيا اگر انسان هويّت خود را كه بر فطرت الهي آفريده شده و ثمن آن بهشت است با غير خدا معامله كند، خسارت مي بيند. بني اسرائيل بر اثر دنيا دوستي و بغي و حسادت تجارت ناپسند كردند؛ آنان هويت خويش را دادند و كفر را گرفتند؛ پس خود را به بدچيزي و با قيمت پستي فروخته در ميدان تجارت و مسابقه دنيا ره آوردي جز غضب مضاعف و عذاب خوار كننده خداوند به همراه نياوردند و با انحطاط و تنزل از مقام معنوي خود و به همراه خشم مضاعف الهي نزد خداوند و به غضب او بازگشتند.
منشأ آن ناسپاسي و اين تجارت زيانبار، حسادت و بغي يهود بود. اين بغي همچون بيشتر مصاديق آن، ظلم و تجاوز از حدّ و مرز اعتدال و سرانجام هبوط به سوي پايين است.
از برجسته ترين مصاديق فضل الهي، مقام نبوت است كه خداوند حكيم آن را بر هر كس كه بخواهد و شايسته بداند، از آل اسحاق يا آل اسماعيل، نازل مي كند. حسادت بني اسرائيل نسبت به رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم، كه تعبير از وحي و نبوت به «فضل» به آن اشاره دارد، از آن رو بود كه مي پنداشتند پيامبري كه منتظر بعثت وي بودند، از نسل اسرائيل و اسحاق(عليهماالسلام) است. پس آنگاه كه فضيلت نبوت به پيامبر گرامي صلي الله عليه و آله و سلم عطا شد و اين موهبت الهي شامل آل اسماعيل شد، نه آل اسحاق، حسد ورزيدند. نژاد پرستي و قداست موهومي كه براي نسل خود قائل بودند و نيز حسادت سبب شد كه به رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم ايمان نياورند و براي كسي كه در برابر وحي استكبار كرده به آيات الهي كفر ورزد، عذابي خوار كننده و شديد است.
بني اسرائيل، يا بر اثر اعتقادات و اعمال ناشايست و مكرر، يا براي خصوص كفر ورزيدن به رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم و بغي و تجاوز در حق او مشمول غضب مؤكد و شديد خداوند و گرفتار عذاب مهين شدند. اهانت آميز و ذلت آور بودن اين عذاب از آن روست كه برخورد آنان با آيات الهي و ديگر امّت ها و نژادها تحقيرآميز بود و قيامت كه ظرف ظهور حق است، باطن تكبر، خود برتر بيني، كبر و عزت دروغين كه پستي، خواري، فرومايگي و ذلت راستين است، ظاهر مي شود.
تسنيم، ج ۵، صص ۴۸۳ تا ۴۸۶
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
#مفردات_قرآن
سورهی فیل
تضليل به معنای اضلال است، و معنای (كيد آنان را در تضليل قرار داد» آن است كه تلاش آنان را گمراه قرار داد طوری که تلاششان به هدف مقصود هدایت نشد. آنها برای تخریب کعبه حرکت کردند ولى نتيجه، هلاكت خودشان شد.
ابابيل - آنطور كه گفته شده- به معناى جماعتهايى متفرق و گروه گروه است، و معناى آيه اين است كه: خداى تعالى جماعتهاى متفرقى از پرندگان را بر بالاى سر آنان فرستاد.
سِجّيل، سنگريزه از گِلِ خشك. اين واژه فارسى است.
عصف به معناى برگ زراعت است، و عصف مأكول به معناى برگ زراعتى است كه دانهاش خورده شده باشد، و نيز به معناى پوست زراعتى است كه دانهاش خورده شده باشد، و منظور آيه اين است كه اصحاب فيل بعد از هدف گيرى ابابيل، به صورت جسدهايى بىروح در آمدند، و يا اين است كه سنگريزهها با حرارتشان اندرونشان را سوزانيد.
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
13.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹آية الله جوادی آملی:
ایشان(شهید سلیمانی) پارسال که آمده بود قم، یک دیداری با آقایان داشت، وقتی به مؤسسه آمد، عدهای هم همراهش بودند، بعد از اینکه آن آقایان تشریف بردند گفت حاج آقا من کار دارم، گفتم بفرمایید! من دیدم آن پارچه را از جیبش درآورد، گفت این کفن من است، شهادت بدهید! ما چه صلاحیت داریم که شهادت بدهیم! یک کسی که عمری به #قرآن خدمت کرده است، #آبروی ما را حفظ کرده، #امنیت ما را حفظ کرده، #ناموس ما را حفظ کرده، #دین ما را حفظ کرده، #شرف ما را حفظ کرده، #نظام ما را حفظ کرده، حرفهای #امام را حفظ کرده، حرفهای #رهبر را حفظ کرده است! ما گفتیم خیلی خوب! امضا کردیم، خدایا تو شاهدی گفتیم «هو الشاهد»؛ خدایا تو شاهدی! این عزیز ما کارگزار توست! الآن هم با بهترین وجه، خدا او را مهمان خود قرار داد، حشرش با انبیا، حشرش با اولیای الهی، حشرش با شهدای کربلا، حشرش با حسین بن علی بن ابی طالب علیه السلام.»
#حاج_قاسم
👈🏻کانال رسمی دفتر آية الله جوادی آملی
ارسالی از آقا شیخ مهدی کاملی