eitaa logo
دکتر محمدرضا کرامتی
496 دنبال‌کننده
904 عکس
1هزار ویدیو
39 فایل
دکتر رشته علوم قرآن و حدیث از دانشگاه فردوسی مشهد «نشر مطالب کانال، فقط همراه لینک آن رواست» نکات تفسیری نقد ترجمه‌های قرآن، آثار متفکران و... مفردات قرآن معرفی کتاب فرق کلمات طرح سؤال عقاید امامیه اخلاق احکام و... @mohammadrezakaramatitafsirdoost
مشاهده در ایتا
دانلود
دکتر محمدرضا کرامتی
#قواعد_نوشتن_همزه ج _ همزه‌ی وسط کلمه، پس از مصوّتِ کوتاه َ و پیش از مصوت بلند آ به صورت مد بالای ا
کرامتی بارها در کلاس‌ها گفته است: تلفظ صحیح کلِمات را از افرادی مثل حاج آقا قِراءتی و حاج شیخ حسین انصاریان یاد نگیریم بلکه از افرادی مثل علامه جوادی آملی و محققِ مرحوم، آية الله فاطمی نیا یاد بگیریم. البته منظورم این نیست که عبارت «ذهاب» کتاب خاطرات را خود آقای قراءتی علامت گذاری کرده است. https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
10.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مسئولان مردم را ناامید نکنند و نکات مثبت را هم بیان کنند. تولیت آستان قدس رضوی: مسائل اصلی و فرعی را تشخیص دهیم و فهم و درک درستی از آن‌ها داشته باشیم. امروز هرچه باعث ایجاد دوگانه‌های جعلی شود، برای کشور بسیار خطرناک است. کانال اطلاع رسانی خدمه حرم مطهر👇👇 نسیم رضوان https://nasimrezvan.com/EmamRezaHaram ایتا https://eitaa.com/EmamRezaHaram اداره اطلاع رسانی و رسانه حرم مطهر رضوی
14.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‌ ♨️ ثابتی، نماینده مجلس خطاب به پزشکیان: اگر میخواهید گریه کنید به حال مردم گریه کنید! 📌 بزرگترین کانال خبری تحلیلی در ایتا @fori_sarasari
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم عجل لولیک الفرج وآتوا اليَتامي أموالَهُم ولاتَتَبَدَّلوا الخَبيثَ بِالطَّيِّبِ ولاتَأكُلوا أموالَهُم إلي أموالِكُم إنَّهُ كانَ حوباً كَبيرا (نساء، 2) از خطوط كلي و اصلي اسلام رعايت مسائل حقوقي، عاطفي و امور شخصي يتيمان است. بر همين اساس اين آيه بينش و روش جاهلي در سودجويي از يتيمان، محروم كردن آنان از ارث، تهاجم به مال يتيم و اتلاف آن و سوء استفاده از آن را ابطال و همگان، اعم از اوليا و اوصياي يتيم و ديگران را از امساك مال يتيم و خيانت كيفي و كمي در پرداخت آن نهي مي كند و سه حكم مهم درباره مال يتيم دارد: 1. وجوب بازگرداندن اموال يتيمان به آنان: (وآتوا اليَتامي أموالَهُم). اطلاق اين حكم، بر حرمت دفع و رفع مال از يتيمان دلالت دارد و امساك آن تصرف نابجا و حرام است. البته وجوب ايتاي فوري يا در زمان حال ـ يعني قبل از بلوغ ـ نيست، بلكه در آينده و پس از آزمودن و احراز شرايط ـ يعني پس از بلوغ شرعي (رشد طبيعي) و مالي (رشد اقتصادي) ـ است، زيرا بازگرداندن مال يتيم در زمان يُتْم (بي سرپرستي) به اتلاف مال شبيه تر است تا حفظ آن. 2. نهي از تبدّل خبيث به طيّب: (ولاتَتَبَدَّلوا الخَبيثَ بِالطَّيِّب). مراد از خبيث و طيّب در اين آيه، خبيث و طيّب معنوي است كه حرام و حلال الهي مصداقي از آن است. هرگونه انتخاب ناروا، به ترجيح خبيث بر طيّب، مشمول اطلاق نهي مزبور است و مصداقي از تبدّل خبيث به طيّب، حرام را به جاي حلال صرف كردن و از حلال منصرف شدن و به حرام روي آوردن است. سرپرستان ايتام نيز اگر به جاي امانتْ خيانت و به جاي حفظْ سهل انگاري كنند، كار آنان از همين سنخ است. خلاصه آنكه آيه شريفه مي فرمايد: مال حلال و طيّب خود را با مال يتيمان كه بر شما خبيث و حرام و تصرف در آن حرام است، به جهت كيفيت بهتر و كميت بيشتر آن مخلوط و تبديل و تعويض نكنيد كه حلال را بدهيد و حرام را بگيريد. بر اين اساس، مرغوب و نامرغوب بودن انگيزه تبديل مذموم و محرم است؛ نه اينكه مراد از خبيث و طيّب در اين آيه خبيث و طيّب در امور مادي بوده باشد كه مرغوب و نامرغوب مصداقي از آن است. 3. حرمت تعدّي در مصرف، با مخلوط كردن مال خود با اموال يتيم و آن ها را ضميمه مال خود كردن و تصرف در مجموع آن، كه هدف از آن تهاجم به مال اوست: (ولاتَأكُلوا أموالَهُم إلي أموالِكُم). (إلي أموالكم) كه مهم ترين اثر و تصرف انسان است، كنايه از هرگونه تصرف، و جامع اقسام سه گانه مذكور در آيه است و به جمله اخير اختصاص ندارد. قيد «إلي أمولِكُم» بر انضمام مالي به مال ديگر دلالت مي كند، پس مخاطبان جمله سوم افراد متمكن هستند كه تصرف آن ها در مال يتيم قبيح تر از ولي ايتام دانسته شده است. البته گرفتن اجرت زائد بر مقدار معروف از سوي سرپرستان ايتام كه نيازمندند نيز حرام و مشمول نهي جمله اخير است. امساك (رايگان برداشتن)، تبدّل و تعويض بي مورد و ضميمه كردن مال يتيم به مال خود و تجاوز در آن، هر سه، مصداق تصرف باطل و حرام اند و چون تصرف نابجا و ناروا در مال يتيم از گناهان بزرگ است، از اين رو خداوند سبحان اقسام سه گانه آن را با جمله (إنَّهُ كانَ حوباً كَبيرا) معلّل كرده است. تسنيم ج 17 صص 213 تا 215 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
اسما و صفات الهی که در پایان آیات یاد می‌شوند، در حکم تعلیل و برهان مطلب آیه‌اند. تسنيم 575/30 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
🔰 معرفی و دانلود رایگان کتاب الغدیر 🔹 اَلْغَدیر فِی الْکِتابِ وَ السُّنّة وَ الْاَدَب، معروف به الغدیر کتابی به زبان عربی با موضوع اثبات امامت و خلافت بلافصل امام علی(ع) در واقعه غدیر، نوشته عبدالحسین امینی است. 🔸این کتاب در ۱۱ جلد تنظیم شده و علامه امینی برای نوشتن این کتاب به کتابخانه‌های کشورهای مختلف از جمله هند، مصر و سوریه سفر کرده است. 🔹 چنانکه علامه امینی گفته، او بیش از صد هزار کتاب را دیده و بیش از ده هزار کتاب را مطالعه کرده است. نوشتن کتاب الغدیر بیش از ۴۰ سال طول کشیده است.  ❇️ برای دانلود رایگان این کتاب می توانید از لینک های زیر استفاده کنید: ۱. جلد اول 🔹 متن عربی 👈 دانلود 🔸 ترجمه فارسی 👈 دانلود ۲. جلد دوم 🔹 متن عربی 👈 دانلود 🔸 ترجمه فارسی 👈 دانلود ۳ جلد سوم 🔹 متن عربی 👈 دانلود 🔸 ترجمه فارسی 👈 دانلود ۴. جلد چهارم 🔹 متن عربی 👈 دانلود 🔸 ترجمه فارسی 👈 دانلود ۵. جلد پنجم 🔹 متن عربی 👈 دانلود 🔸 ترجمه فارسی 👈 دانلود ۶. جلد ششم 🔹 متن عربی 👈 دانلود 🔸 ترجمه فارسی 👈 دانلود ۷. جلد هفتم 🔹 متن عربی 👈 دانلود 🔸 ترجمه فارسی 👈 دانلود ۸. جلد نهم 🔹 متن عربی 👈 دانلود 🔸 ترجمه فارسی 👈 دانلود ۹. جلد نهم 🔹 متن عربی 👈 دانلود 🔸 ترجمه فارسی 👈 دانلود ۱۰. جلد دهم 🔹 متن عربی 👈 دانلود 🔸 ترجمه فارسی 👈 دانلود ۱۱. جلد یازدهم 🔹 متن عربی 👈 دانلود 🔸 ترجمه فارسی 👈 دانلود ♻️ در ثواب نشر این لیست سهیم باشید.              ا•┈┈••••✾•▪️•✾•••┈┈•ا تسنیم، بزرگترین کتابخانه علوم اسلامی در بستر ایتا 👈 عضو شوید 🆔 @tasnim_pdf https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قرآن خوانی امروز رئیس جمهور نهج البلاغه خوان مان در خراسان شمالی
دکتر محمدرضا کرامتی
قرآن خوانی امروز رئیس جمهور نهج البلاغه خوان مان در خراسان شمالی
فراموشی نه برای ما عيب مهمی است نه برای مسؤولان رده بالا. زیاد فراموش کردن برای افراد عادی کشور خیلی عیب نیست. اما «زیاد فراموش کردن»، «برای مقام دوم کشور» گرچه گناه نیست اما عیب است. محمدرضا کرامتی https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم عجل لولیک الفرج [کرامتی: مطلب امروز در عین سخت بودن فهم محتوا، بسیار بسیار مهم است چون جواب شبهه‌ای مهم (چرا چند همسری در اسلام رواست.] و إن خفتم ألاّ تقسطوا في اليتامي فانكحوا ما طاب لكم من النساء مثني و ثلاث و رباع فإن خفتم ألاّ تعدلوا فواحدة أو ما ملكت أيمانكم ذلك أدني ألاّ تعولوا (3) برخي مردان به طمع تصاحب ثروت دختران يتيم با ايشان ازدواج مي كردند؛ ولي حقوق ايشان را در مهريه، تأمين هزينه هاي زندگي و مانند آن رعايت نمي كردند؛ و گاه پس از تصاحب اموالشان آنان را از خانه بيرون مي كردند، در حالي كه نه مالي براي آن ها مانده بود كه خود را اداره كنند و نه ديگر كسي به ازدواج با ايشان رغبت مي كرد. قران كريم در ستيز با اين گونه روش هاي ظالمانه، با تعبيرهايي قهرآميز مردم را از تصرف ظالمانه در اموال ايتام و تضييع حقوق آنان بازداشته و در محور نخست اين آيه نيز در حكمي ارشادي و ترتيبي ـ و بالاتر از حكم حفظ اموال يتيم، بدان لحاظ كه اهميت حفظ پيوند با يتيمان از نظر روحي و عاطفي بيش از حفظ اموال است ـ عدم جواز ازدواج با دختران يتيم در صورت ترس عقلايي از عدم رعايت قسط و عدل درباره حقوق آنان را مطرح فرموده است؛ بدين معنا كه اگر كسي به عدم ارتكاب خلاف قسط و عدل، علم يا اطمينان ندارد، به ازدواج با دختران يتيم نينديشد و از آن بپرهيزد و با زنان و دختران پاك و حلال غيريتيم ازدواج كند. زن و شوهر حقوق مالي و اخلاقي متقابلي دارند و در صورت ازدواج با دختران يتيم نيز بايد اين حقوق رعايت شوند. جزاي شرط (إن خِفتُم... ) جمله «فلا تنكحوهن» است كه حذف و جمله (فَانكِحوا ما طابَ لَكُم مِنَ النِّساء) جايگزين آن شده است. منظور از (اليَتامي) در اين آيه، دختران بالغ اند؛ نه خردسالاني كه قابليت ازدواج ندارند. واژه «يتيم» در لغت بر بالغ نيز اطلاق مي شود، همان گونه كه بر اساس علاقه «ما كان»، به كسي كه در گذشته يتيم بوده و اكنون بالغ است يتيم مي گويند. البته يتيم بالغ در حكم غيريتيم است. محور دوم، جواز ازدواج دائمي با دو يا سه يا چهار زن، در صورت توانايي مرد بر رعايت عدالت بين همسران است؛ وگرنه معذور نخواهد بود: (فَانكِحوا ما طابَ لَكُم مِنَ النِّساءِ مَثني وثُلاثَ ورُباعَ فَإن خِفتُم ألاَّتَعدِلوا فَواحِدَة). يك همسر به گفتن نياز نداشت، افزون بر آنكه ذيل آيه، آن را در صورت هراس عقلايي از عدم رعايت عدالت بين همسران بيان كرده است: (فَإن خِفتُم ألاَّ تَعدِلوا فَواحِدَة). امر «فَانكِحوا» چون به دنبال توهّم حظر آمده است بر جواز و رفع حظر دلالت مي كند نه وجوب. اصل نكاح و نيز تعدد آن در صورت وثوق به اجراي عدالت، جايز است نه واجب؛و همانند تحليل اصل نكاح كه ضرورتي اجتماعي است، تجويز تعدد ازواج نيز امري است ضروري، زيرا: 1.نيروي شهوت جنسي در مردان بيش از زنان است و بايد از راه درست ارضا گشته و نبايد آنان را به تعدي و فجور و فحشا بكشاند. 2.در حوادث، جنگ ها و جنايات، مردان بيش از زنان قرباني مي شوند. 3.آمادگي مرد براي توليد مثل، سال ها بيش از زنان است. 4.رشد فكري، بلوغ جنسي، آمادگي و صلاحيت براي ازدواج در دختران زودتر از پسران است و از اين رو شمار دختران آماده ازدواج بيش از پسران است؛ همچنين بايد توجه داشت: 1.اسلام بنيان زندگي و جامعه اسلامي را بر عقل نهاده است و نه فقط بر عاطفه؛ و تربيت اسلامي زن را به گونه اي مي پروراند و غيرت غريزي و طبيعي احتمالي او را با فطرتْ تعديل و هماهنگ مي كند كه از تعدد زوجات با رعايت كامل قسط و عدل نمي رنجد و عواطف او جريحه دار نمي گردد. 2.معيار ارزيابي و كرامت در اسلام، تقواست[1] نه تعدد زوجات و مانند آن، تا به استناد جواز آن، ارزش يك مرد برابر چند زن پنداشته شود. ازدواج، خريد و فروش نيست كه دو طرف معامله از نظر قيمت و تعداد با هم سنجيده شوند. ازدواج با زناني جائز است كه «طيّب» يعني حلال باشند: (فَانكِحوا ما طابَ لَكُم مِنَ النِّساء). مراد آيه، زن مرغوب (زيبا) نيست، زيرا منظور از «طيّب»، حلال است، در مقابل خبيث كه همان حرام است. منظور از «ما» در اين جمله، جنس زنان حلال است نه ذات آن ها، و چون سخن از وصف است نه ذات ( (فَانكِحوا ما طاب) يعني «فانكحوا الطيّب» ) و وصف، كاربرد «ما» را ايجاب مي كند، در اين آيه به زنان بي احترامي نشده است، افزون بر اينكه در قرآن واژه «ما» درباره ذوي العقول، بلكه درباره خداي سبحان نيز به كار رفته است. «واو» عطف در (مَثني وثُلاثَ ورُباعَ) ناظر به تنويع است و چندهمسري ها را چند صنف و قسم مي كند؛ همچنين برخلاف حرف عطف «أو» كه بر تخيير ابتدايي فقط دلالت دارد، ناظر به جواز اجتماع معطوف و معطوف عليه است؛ بدين معنا كه هر كه دو همسر دارد در صورت داشتن شرايط مي تواند در شمار كساني درآيد كه سه يا چهار همسر دارند. ادامه دارد👇 =========== [1]ـ سوره حجرات، آيه 13.
اين آيه در مقام تحديد است، از اين رو عدد مزبور مفهوم دارد. احاديث معتبر نيز عهده دار حرمت ازدواج بيش از چهار زن آزادند. تعبير آيه شريفه نيز دو تا دو تا، سه تا سه تا و چهار تا چهار تاست؛ نه دو تا و سه تا و چهار تا كه جمع آن ها نُه بشود. هر مسلماني در هر كاري بايد عدالت را رعايت كند. به لحاظ اهميت ويژه تشكيل خانواده، هركس قصد ازدواج دارد و به ويژه كسي كه خواهان ازدواج متعدد است، افزون بر عدالت عمومي (انجام واجبات و ترك محرمات) بايد عدالت بين همسران را نيز پاس بدارد و چون عدالت شرط تحصيلي است نه حصولي، هر كه توان تحصيل عدالت را نداشته باشد حق ندارد ازدواج متعدد انجام دهد: (فَإن خِفتُم ألاَّ تَعدِلوا فَواحِدَة). رعايت عدالت و رفتار يكسان با همسران در محدوده ماديات و حقوق همسري، مانند تأمين هزينه زندگي، مسكن، پوشاك و مراعات امور زناشويي (نه در گرايش و محبت هاي قلبي) به هزينه كردن مطابق با شئون زن و به مقدار متعارف است؛ يعني از حدِّ معروف (عقل و نقل پسند) و متعارف كمتر نباشد. رعايت عدالت و رفتار يكسان با همسران متعدد، در امور مادي، مقدور و مورد تكليف است؛ ولي محبت قلبي چون در اختيار انسان نيست تكليفي هم به آن تعلق نگرفته است. محور سوم آيه اين است كه در صورت عجز از رعايت حقوق يك زن آزاد، به نكاح با كنيزان مملوك اكتفا شود كه حقوق كمتري دارند؛ وگرنه در اين آيه به ذكر كنيزان نياز نبود. تقديم كلمه (فَواحِدَة) نيز براي بيان مقدم بودن زنان آزاد بر كنيزان است. البته شوهر بايد حقوق كنيز را نيز رعايت كند. گفتني است مالك كنيز شدن در حكم عقد نكاح است و ازدواج با كنيزان درباره مالك وي مطرح نيست. جمله (فَإن خِفتُم ألاَّتَعدِلوا فَواحِدَة أو ما مَلَكَت أيمانُكُم) بدين معناست كه اگر توان رعايت عدالت را نداريد با يك همسر آزاد يا يك كنيز ازدواج كنيد نه بيشتر، زيرا در اين فرض، بر شما تعدد زوجات جايز نيست؛ خواه همه آن ها آزاد باشند يا كنيز يا آميخته اي از هر دو. قرآن كتاب هدايت و تربيت بشر است و از اين رو قوانين جامعه را با احكام اخلاقي هماهنگ كرده است. بر همين اساس، ذيل اين آيه، پيشگيري از انحراف و به ستم گراييدن افراد را حكمت تشريع احكام ياد شده بيان مي كند: (ذلِكَ أدني ألاّتَعولوا). تسنيم ج 17 صص 237 تا 241 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
فرق سُبُّوح و قُدُّوس خدا سبوح است، يعنی از اسمای قبیح پیراسته است. خدا قدوس است، یعنی از اسمای حسن هم مُنَزَّه است. برگرفته از تسنيم 279/31 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402