eitaa logo
مشفقون
3.7هزار دنبال‌کننده
599 عکس
543 ویدیو
12 فایل
"و هُم مِن السّاعةِ مُشفِقون" هدف عمل به وظیفه است... و یقین داریم آنچه میدانیم در مقابل آنچه نمیدانیم مثل قطره ای از اقیانوس است والله المستعان طلبه ای در قم محمد صالح مشفقی پور طالقانی👇 (https://eitaa.com/MoshfeghipourSaleh )
مشاهده در ایتا
دانلود
امامِ حرم یا امام ؟ حکایتی از همراهی یک طلبه با برخی از ائمه جماعات یکی از کشور های عربی در تهران (قسمت سوم) در مسیر به سمت جماران بی تعارف و بی سانسور در مورد همه چیز با برادران عرب زبانمان گپ زدیم و بحث کردیم... اختلافات مرحوم منتظری با امام و رهبری... خانه نشینی برخی علما... وضعیت حجابِ تهران... اختلافات مرحوم هاشمی و رهبری... جریان شیرازی ها... جریان مقتدی صدر و ... . اولش خیلی با احتیاط حرف می زدند و گاهی وقتی یکی از آن ها صریحا در مورد سؤال می کرد، برخیشان او را ساکت می کردند... اما از اواسط بحث وقتی دیدند ما با صراحت و خیلی راحت و منطقی پاسخ می دهیم و تعصبِ بیجا نداریم؛ دیگر بی سانسور سؤال می کردند و پاسخ می شنیدند... (البته بی تعارف خدا خدا میکردم از خانواده خود امام و برخی نوه هایشان سؤال نکنند که حقیقتا برای خودم هم هنوز جواب درست و درمونی پیدا نکردم که الحمدلله سؤالی نکردند و البته خیلی از مرحوم آقا مصطفی هم چیزی نمی دانستند و بیشتر احمد آقا را می شناختند) در حین بحث، هر از گاهی یکی از همراهانِ هم وطن، آن ها را به دیدن خیابان ها و اتوبان ها تشویق می کرد... وقتی رسیدیم جماران، موقع پیاده شدن، بابت بحث ها تشکر می کردند، فکر کنم تا به حال این قدر صریح و راحت در مورد ایران( از صدر تا ذیلش) سؤال نکرده بودند. بار اول بود که می آمدم جماران. چند صلوات فرستادم که اینجا آبروی ما حفظ شود. رسیدیم درب جماران. بسته بود! گفتیم "یا خدا! چرا باید بسته باشه؟" که یک دفعه یک سربازی آمد و در را باز کرد و خیلی مؤدبانه با یک بازرسی ساده دوستان را عبور داد و وسایل ممنوعه را با احترام از ایشان گرفت. یک مقدار که آمدم جلوتر عکسِ بزرگ یکی از تازه گذشتگانِ انقلاب به دیوار بود! تحت عنوان "امیر بی گزند" سؤال کردیم چرا عکس ایشان اینجاست؟ گفتند همسر مرحوم امر فرموده است که این عکس باید اینجا باشد! به هر حال مشغول صحبت از جماران برای این دوستان خارجی شدیم... یکی دو نفر از مسئولین جماران هم ما را همراهی کردند... خیلی کار خوبی کردند... تو دلم گفتم "نه! مثل اینکه اینجا فرق داره" انصافا هم احساس می کردم امام هنوز آنجاست. شاید به این خاطر بود که بار اولم بود. ولی واقعا سادگی آن اتاقی که همیشه فقط تو تلوزیون دیده بودم مرا بهت زده کرده بود. دیدم دوستان عرب هم خشکشون زده بود... وقتی اتاق امام و آن مبل را دیدم و یاد برخی مسئولینِ بعد از امام افتادم فقط آه کشیدم! بعد از اینکه نماز را خواندیم، از مسئولین آنجا آمدند و گفتند در زیر زمین تصاویری از امام هست، بیائید و ببینید. خیلی خوشحال شدم. کنار هر عکس، توضیحی هم به سه زبان فارسی و عربی و انگلیسی نوشته بودند. فضای کوچکی بود اما خدا را هزاران بار شکر که بود! البته تو یکی دو تا قفسه، عکس ها و لوح تقدیر هایی از یادگارِ یادگارِ امام بود که هر چه فکر کردم ربطش را به عکس های امام نفهمیدم! به قول ما طلبه ها لا یتچسبک بود... بعد هم یک سری از کتاب های امام را به ما هدیه دادند. در کل نظرم خیلی برگشت و خدا را شکر کردم و یک فاتحه دیگر برای امام خواندم. آخرِ سفر به یکی از هم وطنان که مسئول اصلی آوردن چنین گروه هایی به ایران بود گفتم که حتما گروه ها را بعد از حرم، جماران بیاورید... نه به خاطر خیابان ها... بلکه به این خاطر که به امام ظلم نکنید و حقیقت امام را معرفی کنید. یاعلی 💎 @Moshfeghoun 💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حتما ببینید #نوکری یا کارمندی؟ حاج آقا #علم_الهدی [امام جمعه ای که یکی در میان فحشش می دهند😔] #امام_حسین (ع) #محرم 💎 @Moshfeghoun 💐
خواب باشد برای بعد از شهادت... معمولا کسانی که در عرصه های مختلف فضای مجازی، سعی در تولید محتوای دینی و مناسب دارند، در فضای حقیقی زندگی خود هم مشغله های بسیار زیادی دارند. اما در شرایطی که مشاهده می شود از چند هفته قبل از محرم، دشمنان کیانِ تشیع با همراهی برخی دوستانِ نادان، فعالیت های خود را برای هجمه به دین و اسلام ناب چند برابر می کنند؛ آیا شایسته نیست که این عزیزان هم حتی از خواب خود کم کنند و تولید محتواهای ارزشی و مناسب را دوچندان نمایند؟ یاعلی🌹 🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻 رونوشت به تمام عزیزانی که در جهت نشر محتواهای مناسب در تلاشند و بین مطالب سره و ناسره تفاوت می گذارند. 💎 @Moshfeghoun 💐
🔺 آیا در ، باتوم سهم کارگران می شود و تبلت سهم نمایندگان!؟ 🔺 مگر در اسلام نداریم که خدا از هر چه بگذرد از غصب حق کارگر نمی گذرد؟(1) 🔺 مگر در نداریم که "اجرت کارگر را قبل از خشک شدن عرقش بپرداز" ؟(2) 🔺 و مگر این نگفت که "خدا نیاورد آن روزى را که سیاست ما و سیاست مسئولین کشور ما پشت کردن به دفاع از و رو آوردن به حمایت از گردد و اغنیا و ثروتمندان ازاعتبار و عنایت بیشترى برخوردار شوند. معاذالله که این با سیره و روش انبیا و امیرالمؤمنین و ائمه معصومین- علیهم السلام- سازگار نیست" ؟(3) 👈 پس مشکل از کجاست؟ مشکل از اسلام ماست يا انقلاب ما و یا از مسلمانیِ ما؟؟ آیا انقلاب را به دست نااهلان و نامحرمان سپرده ایم؟؟ ❌ مشکل از کجاست که کسی دلش به حال کارگر نمی سوزد؟؟ آن بهانه ای یافته تا دولتِ ناهمخوانش را بنوازد...!😔 آن و سکوت کرده تا مبادا دولت همخوانش نوازش شود...! آن به اصطلاح روشنفکر چنان ذوقی سراسر وجودش را گرفته که دوباره بهانه ای دارد تا حکومت اسلامی و آخوندی را تخطئه کند و از نظریه دین حداقلی و اندیویژوالیته اش بگوید...! آن سبک مغز سلطنت طلب قرون وسطاییِ خوش خیال هم به امید اینکه فردا نظام کله پا می شود، می خوابد... اما بیچاره ! _____________ (1) میزان الحکمة/ ج1/ ص25. (2) میزان الحکمة/ ج1/ ص26. (3) http://www.imam-khomeini.ir/fa/c78_45358/ 💎 @Moshfeghoun 💐
#معرفی_کتاب كتابى در جهت افزایش #معرفت_حسينى و #پاسخ_شبهات این کتاب در حقیقت با اشاره و نوعی سفارش #رهبری نگاشته شده است. "در پرتو آذرخش" آیة الله #مصباح 💎 @Moshfeghoun 💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سفر #رهبری به #کردستان سرزمین #فداکاری های بزرگ سرزمین صفا و #وفاداری ⛔️ "سیاست خباثت آلودی" به دنبال "تلقینی شیطانی" است 💎 @Moshfeghoun 💐
باید بچشد عذاب #تنهایی را فردی که ز عصر خود فراتر باشد... (دکتر شفیعی کدکنی) 💎 @Moshfeghoun 💐
عظّم الله اجورنا بمصابنا بالحسین علیه السلام، و جعلنا و ایاکم من الطالبین بثاره مع ولیه من آل محمد علیهم السلام. التماس دعا 💎 @Moshfeghoun 💐
شیطنت برخی خواص و سادگی توده مردم 🔸 "اگر گفته شود بزرگ ترين عامل از مسير صحيح خود، مردم بوده است، سخن گزافى نيست. 🔸 البته نقش هايى كه فتنه ها را طراحى مى كردند قابل انكار نيست چون آنها نقش اصلى را بازى مى كردند. اما اگر توده مردم از آنها نمى كردند، آنها هم كارى از پيش نمى بردند. اگر سادگى مردم نبود، شياطين نمى توانستند نقشه هاى خود را پياده كنند... 🔸 در مورد ساده لوحى مردم شام [هم] داستان هاى فراوانى در تاريخ نقل شده است..." (1) یاعلی _______________ (1) در پرتو آذرخش/ آیة الله مصباح/ بنی امیه در کمین خلافت/ ص21. 💎 @Moshfeghoun 💐
⚡️نقدی بر سخنان مرحوم پیرامون قیام (ع) 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 کانال تلگرامی "نامه های حوزوی" درهفته گذشته، بخشی از سخنرانی مرحوم احمد قابل را منتشر کرد. مضمون سخنان مرحوم قابل چنین است: "هدف امام حسین(ع) قیام برضد یزید و تشکیل حکومت نبود. ایشان فقط قصد امر به معروف و نهی ازمنکر داشتند؛ لکن تهدید حکومت باعث شد ایشان برای تأمین امنیت به مکه و سپس کوفه فرار کنند." نقد کامل و داوری نهایی درباره این فرضیه نیازمند فرصتی مبسوط است. لکن با مراجعه به برخی منابع تاریخی نکات بسیار مهمی پیرامون سخنان مرحوم قابل به دست می آید: 🔷 پس از شهادت امام مجتبی(ع)، برخی افراد از امام حسین(ع) درباره قیام بر ضد معاویه کسب تکلیف می کنند. حضرت ضمن دعوت آنها به صبر تا زمان مرگ معاویه، می فرمایند: "…إنّي لأرجو أن يكون رأي أخي _ رحمه الله _ في الموادعة و رأيي في جهاد الظلمة رشدا و سدادا…:…امیدوارم نظر برادرم _ خدایش رحمت کند _ در مورد صلح و نظر من در مورد جهاد با ستمگران، صحیح و بی نقص باشد…". (موسوعة الامام الحسين ع/ج۱/ص۲۷به نقل از:انساب الأشراف/بلاذری و…) این نقل نشان می دهد حضرت از مدتها قبل تصمیم به جهاد پس از مرگ معاویه داشته اند. 🔷 سیدالشهداء(ع) در نامه ای به معاویه می نویسند: "…و ماأردت لك محاربة ولا عليك خلافا و ماأظنّ لي عندالله عذرا في ترك جهادك…:…من قصد جنگ با تو و مخالفت با تو ندارم و [لکن] گمان نمی کنم نزد خداوند عذری برای ترک جهاد بر ضدتو داشته باشم…". (همان/ص۳۸ به نقل از:البدایه و النهایه/ابن کثیر و…) این نقل نشان می دهد حضرت علاوه بر نهی از منکر، جهاد با معاویه را هم وظیفه الهی می دانسته اند. 🔷 امام حسین(ع) در زمان معاویه کاروانی از یمن که حامل بیت المال بود و از راه مدینه به دمشق می رفت را مصادره فرموده و در میان مستمندان تقسیم کردند. (سیره پیشوایان/ص۱۶۰ به نقل از:حياة الامام الحسين/باقر شريف القرشي به نقل از:شرح نهج البلاغه/ابن أبی الحدید) این نقل نشان می دهد که حضرت حتی در زمان صلح با معاویه هم فقط نهی از منکر نمی کردند؛ بلکه گاهی با استفاده از قوه قهریه، اقدام عملی نیز انجام می دادند. 🔷 حضرت در وصیت به محمد حنفیه، علاوه بر امر به معروف و نهی از منکر، عمل به سیره پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) را نیز به عنوان هدف بیان می دارند. توجه به اینکه "مبارزه با طاغوت" و "تشکیل حکومت" سیره قطعی این دو بزرگوار است؛ ممکن است ناقض فرضیه مرحوم قابل باشد. 🔷 اهل كوفه در نامه هایشان تصریح می کنند که: ۱.در نمازهای عید و نمازجمعه حاکم کوفه شرکت نمی کنند. ۲.حاضرند او را از کوفه اخراج کنند. ۳.حاضرند حکومت حضرت را بپذیرند. (موسوعة الامام الحسين ع/ج١/ص۳۷۵ به نقل از:الإمامه و السیاسه/ابن قتیبه) 🔷 اباعبدالله(ع) دعوت مردم کوفه را می پذیرند سپس شروطی برای حاکم ذکر می فرمایند که خودشان مصداق آن هستند: "…ما الإمام إلّا الحاكم بالكتاب، القائم بالقسط، الدائن بدین الحق، الحابس نفسه علی ذات الله والسلام." (همان/ص۴۱۲ به نقل از:الإرشاد/مفید و…) 🔷 امام(ع) در نامه به اهالی بصره نه تنها سخنی از تأمین امنیت خودشان به میان نمی آورند؛ بلکه خود را سزاوارترین فرد برای جانشینی رسول الله(ص) معرفی می کنند و در نهایت آنها را به "اطاعت از خود" دعوت می کنند.(همان/ص۴۲۲ به نقل از:التاریخ/طبری و…) 🔷 برخی منابع نقل می کنند که حضرت از بزرگان بصره کمک خواستند و آنها را به "قیام" همراه خودشان دعوت نمودند.(همان/ص۴۲۳ به نقل از:فتوح/ابن اعثم) 🔶پی افزود احمد قابل از روشنفکران دینی ضد انقلاب و از شاگردان برجسته و مورد توجه خاص آیت الله منتظری بود. اطرافیان آقای منتظری پیشتر نیز ارائه تحلیل های عاشورایی مخالف مشهور و مجادله برانگیز در کارنامه داشته اند. کتاب شهید جاوید به قلم شیخ نعمت الله صالحی نجف ابادی٬ یک نمونه از چنین آثاری است که با تایید مکتوب آقای منتظری چاپ شد و انتقادهای شدیدی به محوریت آیت الله العظمی گلپایگانی برانگیخت. جالب آنکه چنین تحلیل های تحریف آمیزی توسط برخی کانالهای حوزوی بازنشر می شود. مدیر کانال نامه های حوزوی عضو تحریریه نشریه خیمه و با دانشگاه مفید٬ و رسانه هایی چون مباحثات٬ تقریرات و... همکاری رسانه ای دارد. @rozaneebefarda‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
"دنبال این #راحتی_خیالی نرید..." آیة الله #مصباح #دشمن_شناسى ای کاش گوش شنوایی بود...😔 و ای کاش حداقل درس بگیریم...😔 #برجام 💎 @Moshfeghoun 💐
، ژن محبوب/ کلامی بچگانه و از سر تفاخر یا مبنایی روان شناسانه و غیر قابل قبول؟ 🔹 "با توجه به نظریات ، به صورت خلاصه می توان گفت: عوامل مؤثر در شکل گیری انسان را می توان به دو دسته تقسیم کرد: 1⃣ عوامل وراثتی و . 2⃣ عوامل محیطی. ✅ [اما با توجه به شواهد نقض متعدد] این اشکال بر مبنای روان شناسان وارد می شود که نمی توان گفت تنها عامل تشکیل دهنده شخصیت افراد، و است... بلکه عوامل دیگری در این زمینه دخالت دارند... ✅ [همچنین] اگر ما تأثیر وراثت و محیط را تأثیر کامل بدانیم، در این صورت باید به نوعی قائل شویم. [چون نه عوامل وراثتی به دست اوست و نه محیط اطراف او و ساختارش در اختیار اوست] ... 🔹 [اما متأسفانه] چنین طرز تفکری که گرایشی جبر گرایانه است، امروزه در بسیاری از کشورهای غربی وجود دارد... یکی از عوامل رواج فرهنگ و تسامح در مغرب زمین هم همین گرایش است. 🔹 به تعبیر دیگر، افراد چنین تصور می کنند که هرکس خوب است، عوامل غیر اختیاری ارثی یا محیطی او را خوب ساخته است. در مقابل نیز هرکس بد است، اجتماعی که او در آن زندگی می کند خراب بوده و در نتیجه او را فاسد کرده است و یا عوامل ارثی که در اختیار او نیست، در شخصیت او تأثیر گذاشته است. لذا چنین شخصی را نباید کرد. باید به یکدیگر بگذاریم و برخوردی همراه با "" داشته باشیم! باید تحمل داشته باشیم و به خرج ندهیم. نباید افراد را مذمت کنیم! بالأخره شرایط، افراد را اینگونه ساخته است... ✅ این روحیه بالطبع نوعی حالت بی تفاوتی و سهل انگاری نسبت به دیگران را ایجاب می کند... اما همچنان که می دانید برخورد با مردم این گونه نبوده است که خوب بودن یا بد بودن افراد را میراثی از پدر و یا در نتیجه ی تأثیر محیط دانسته و با سادگی از کنار آن بگذرند. با مطالعه در بیانات کریم در می یابیم که قرآن کریم مطلبی غیر از این را می فرماید.." (1) یاعلی _____________ (1) در پرتو آذرخش/ آیة الله مصباح/ وراثت و محیط، تنها عوامل صعود و سقوط انسان؟/ ص75_79. 💎 @Moshfeghoun 💐
به خود خدا قسم! این آیه ی قرآنه👇 وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَٰئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا. ﻭ ﺍﺯ ﭼﻴﺰﻱ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻋﻠﻢ ﻧﺪﺍﺭی [ ﺑﻠﻜﻪ ﺑﺮﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺯ ﺷﻨﻴﺪﻩ ﻫﺎ ، ﺳﺎﺩﻩ ﻧﮕﺮی ﻫﺎ ، ﺧﻴﺎﻟﺎﺕ ﻭ ﺍﻭﻫﺎم ﺍﺳﺖ ]ﭘﻴﺮﻭی ﻣﻜﻦ ; ﺯﻳﺮﺍ ﮔﻮﺵ ﻭ ﭼﺸﻢ ﻭ ﺩﻝ [ ﻛﻪ ﺍﺑﺰﺍﺭ ﻋﻠﻢ ﻭ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻭﺍﻗﻌی ﺍﻧﺪ ] ﻣﻮﺭﺩِ ﺑﺎﺯﺧﻮﺍﺳﺖ ﺍﻧﺪ .(1) پ.ن: مگر ما نیستیم؟ مگر ما نیستیم که رو می بوسیم!؟ خدا وکیلی تو این شبکه های مجازی، به این آیه عمل می کنیم!؟ اندیشه کنیم. یاعلی🌹 ________________ (1) سوره اسراء/ آیه 36/ ترجمه انصاریان. 💎 @Moshfeghoun 💐
حضور آیت الله #نوری_همدانی از مراجع عظام تقلید در میوه فروشی برای خرید. 13/7/96. #قم. 💎 @Moshfeghoun 💐
آیا هر خبری را باور کنیم؟ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ. ای کسانی که ایمان آورده‌اید! اگر شخص فاسقی خبری برای شما بیاورد، درباره آن تحقیق کنید، مبادا به گروهی از روی نادانی آسیب برسانید و از کرده خود پشیمان شوید. (1) اندیشه کنیم و عمل كنيم. یاعلی🌹 ________________ (1) سوره حجرات/ آیه 6/ ترجمه آیة الله مكارم. 💎 @Moshfeghoun 💐
https://t.me/irhesan/33 دو عروسک به نام زینب و محسن 🔸 زینب و محسن دو زائر اربعین هستند که چندسالی است زائرین کودک امام حسین(ع) را در پیاده روی همراهی می کنند. 🔸 هدف این طرح این است که برای زائرین کودک آقا نیز قدم هایی مناسب بردارد. قرار است تبدیل به دو شخصیت محبوب و دوست داشتنی برای کودکان شوند. دو شخصیتی که زائر اربعین امام حسین (ع) هستند. 🔸 عروسک های زینب و محسن اولین گام برای آشناییِ کودکان با این دو شخصیت بوده اند و از این پس با داستان، انیمیشن و انواعی از هدایا حضور خود را در ذهن و دل کودکان بیشتر خواهند کرد. تا هر کودکی با مراجعه به زینب و محسن به راحتی دلبسته پیاده روی اربعین شود و با فرهنگ این مراسم آشنا شود. ✅ توضیحاتی در خبرگزاری ایکنا: http://iqna.ir/fa/news/3646177/ ✅ جهت آشنایی بیشتر و از این طرح به این کانال مراجعه بفرمایید: ➡️ @irhesan ✅ یک نمونه عکس العمل زیبای زائر کوچکِ حضرت را بعد از دریافت عروسک، مشاهده بفرمایید: https://t.me/irhesan/28 پ.ن: بارها تأثیر گذاری اهدای این عروسک ها به کودکان را در مسیر پیاده روی، از نزدیک تجربه کرده ام. به این امید که اینگونه طرح ها حمایت بشوند. یاعلی 💎 @Moshfeghoun 💐
رابطه دین و اخلاق و چند نکته: 🔸 در زمینه رابطه اخلاق و دین، مباحث متعدد و تخصصیِ مفصلی مطرح است که قطعا با یک یا دو پست قابل ارائه نمی باشد. 🔸 علاقه مندان به این مباحث می توانند به کتاب " " آیة الله مراجعه و آن را مطالعه نمایند. این کتاب متن نسبتا روانی دارد. 🔸 پیشینه این بحث به قبل از اسلام (زمان ) باز می گردد و اتفاقا در مباحث علمای اسلام به صورت مستقل، در این باب و تحت این عنوان صحبتِ چندانی نشده است. (شاید احساس نیاز نبوده است) 🔸 نظریات و آراء متعددی در این زمینه وجود دارد، گرچه نظر اکثر متکلمان شیعی تقریبا مشخص است. 🔸 اگر این آراء و نظریه ها را در یک دامنه در نظر بگیریم، یک سر دامنه مبتلا به است که اخلاق و دین را کاملا و حتی گاهی متعارض! می دانند.(مانند برخی فلاسفه غربی) در سرِ دیگر دامنه شاهد هستیم که اساسا قائل به هیچ گزاره اخلاقی (و حسن و قبح افعال) مستقلا از دین و آنچه خدا بیان کند، نیستند!! یعنی می گویند: "هرچه که خداوند بگوید خوب است، پس خوب است و هرچه که بگوید بد است، پس بد است" و افعال به خودیِ خود متصف به خوبی یا بدی نمی شوند. (مانند اشاعره از متکلمین اهل سنت) 🔸 آنچه در ایران توسط برخی افراد مسمّی به مطرح می شود(چه بسا به خاطر تأثر از اندیشه های غربی و ترجمه کتب آنان) بیشتر مایل به جانب افراطیِ مسأله هست. (استقلال و اصالت اخلاق) 🔸 آنچه از آراء علمای به دست می آید(مخصوصا با توجه به بحث های عمیق آنان در باب عقلی) این است که آنان گرچه می پذیرند که افعال به خودیِ خود متصف به حسن و قبح می شوند(پذیرش حسن و قبح در ) اما برای فهم حسن و قبحِ بسیاری از همان افعال، عقل نیازمند وحی است و به تنهایی به شناخت نمی رسد.(عدم پذیرش حسن و قبحِ بسیاری از افعال در ) 🔸 طبیعتا در این موضوع، ما از اخلاق و دین بسیار مهم است. منظور ما از اخلاق، آنچه که فقط روابط انسانی و اجتماعی را بیان کند، نیست. و منظور ما از دین، آنچه که فقط روابط انسان و خداوند را بیان کند، نیست. همچنین این مسأله بدون در نظر گرفتن غایت و در این نوشته مد نظر نیست. 🔸 بنابراین اکثر قریب به اتفاق علمای شیعی، دین را مجموعه ای از ، اخلاق و احکام می دانند و قائل به بین اخلاق و دین هستند به این ترتیب که اخلاق جزئی از دین هست. 🔸 گاهی در برخی نوشته ها ادعا می شود که تقسیم دین به این سه بخش(عقاید و احکام و اخلاق) بی مبناست حال آن که این ادعا دقیق به نظر نمی رسد. علاقه مندان به عنوان نمونه مراجعه نمایند به شرح اصول کافی از صدر المتألهین/ ج2/ص37. 🔸 طبیعتا برخی از همان روشنفکرها که آراء نزدیک به افراط دارند و را کاملا(ثبوتا و اثباتا) مقدم بر می دانند در کلام خود استناداتی به برخی آیات قرآن و روایات هم دارند؛ اما به صورت کلی باید بیان کنم که اثبات چنین نظریه ی تقلیدی(دانسته یا ندانسته)، با و روایات اگر محال نباشد بسیار دشوار و تکلف آفرین است. 🔸 در این موضوعِ اخیر، کلامی از حضرت امیر(ع) در خطبه قاصعه از نهج البلاغه ذکر می کنم که البته روایاتی از سایر معصومین(ع) هم به چنین مضمونی وجود دارد که مؤید نظر اکثر علما است(یعنی عدم پذیرش حسن و قبح در مقام اثبات و عدم کفایت اخلاق بدون دین و استقلالِ تام آن از دین) که استناد به آن در مقالات و کتب مختلف، به چشم این حقیر نخورده است: "خداوند از همان لحظه که پیامبر(ص) را از شیر گرفتند(دوران کودکی)، بزرگترین فرشته خود را همراه او ساخت تا او را شبانه روز به سوی مکارم اخلاق و نیکی ها راهنمایی کند." ⬅️ پیامبر بزرگوار که اعقل عقلاء بودند، چه نیازی به این فرشته داشته اند؟ ⬅️ در مورد سایر مردم با درجه عقلی به مراتب پایین تر از حضرت رسول(ص) چگونه حکم می کنیم؟ 🔸 طبیعتا راه تحقیق و تأمل بیشتر در این مسأله باز است و بلکه این مسأله محتاج تحقیق و تأمل بیشتر هست. یاعلی🌹 💎 @Moshfeghoun 💐
🔸 در تحیر و تشتت و در جا زدنِ (1) همین بس که افرادش چشم به دهانِ کسانی بسته اند که هر از گاهی می بینیم همان کسان، در مبانی اولیه انقلاب دچار مشکل هستند و خودشان در حال آزمون و خطا هستند. 🔸 قرار بر ادامه ی همین روند باشد این انقلاب قدمی در جهت اهداف اسلامی اش حرکت نخواهد کرد... 🔸 کسانی عمامه به سر و بی عمامه که گرچه همه محترمند، اما همه یا با تریبون دار شده اند یا با و یا با اصل "خالف تُعرف" یعنی نقد کردن برخی از چیزها مثل و حوزه و ... . 🔸 منظور این نیست که آن کسان دلسوز و دغدغه مند نیستند... اما نباید فردی را در جایی که جایگاه حقیقی اش نیست بنشانیم... ❓بی تعارف یک سؤال: جوانان انقلابی که اندیشه های امثال و و و حاج آقا را روزانه در فضای مجازی و حقیقی به نقد و نظر و چالش می کشند، عاقبت خوش تری دارند یا جوانانی که به نقد و نظر بزرگوارانی چون حاج آقا و حاج آقا و آقای و آقای و فلان و بهمان رجل _ با عرض احترام خدمت ایشان و امثالشان_ (که خودشان هر از گاهی اندر خم یک کوچه اند) می پردازند...؟؟ کدام دسته شایسته تئوریسین بودن و اند؟؟ (2) ✅ این درد را کجا ببریم که در سطح جامعه، تریبون درستی نیست که اندیشه های دسته اول را بیان و تبیین کند؟ اما الی ما شاء الله تریبون های دیگر با اندیشه هایی بعضا ناتمام و روش هایی بعضا نادرست، مشغول به کارند... ✅ ای کاش به فکر ارتقای هرچه بیشتر سطح بحث ها و اندیشه هایمان باشیم... یاعلی🌹 ________________ (1) ابدا منظورِ این حقیر از جبهه انقلاب، حزب اصول گرایی نیست. (2) بحث در اینجاست که "ما" نباید امثال آن دسته دوم را به عنوان تئوری پرداز ببینیم والا فکر نمی کنم خود آن بزرگواران برای خودشان چنین جایگاهی قائل باشند یا به دنبالش باشند. 💎 @Moshfeghoun 💐
یعنی یک کشور درحالی که دشمنِ غدار و سابقه دارش، با همراهی چند کوتوله دیگر(سعود و صهیون) تمام قد، در مقابل هویت و تاریخ و ملیت و استقلالش ایستاده اند، منتها الیه افق فکری برخی مردمانش: روز تولد و رفع محدودیت از فلان عمامه به سری است که در مقابل بسیاری از عملکردهای گذشته اش باید یک لنگه پا بایستد؛ و یا اهمیت بخشیِ بیش از حد به موضوعِ فرعی فلان عضو زرتشتیِ به مشکل بر خورده در شورای اسلامی یزد است؛ جهان سوم همینجاست... چشم نچرخانید! 💎 @Moshfeghoun 💐
یاد باد آن روزگاران یاد باد! رئیس جمهور محترم : 1⃣ " با آمریکا امکان پذیر و شدنی است اما سخت است هرچند بنده معتقدم مذاکره با آمریکا راحت تر از مذاکره با اروپاست چرا که اروپایی ها به دنبال آقا اجازه از آمریکا هستند. از این رو دولت آینده باید بتواند رابطه ایران و آمریکا را از حالت به مرحله تنش که یک مرحله پایین تر است برساند." (۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ در جمع دانشجویان دانشگاه شریف) 2⃣ " من اگر اشتباه کردم، با صراحت در برابر ملت می‌کنم. همچنین من از ملت بزرگم درخواست کمک خواهم کرد. من با نام معصومین مدیریت ناتمام خود را توجیه نمی‌کنم."  (۱۸ خرداد ۹۲، در همایش «تدبیر و امید» در ورزشگاه شیرودی) ✅ نتیجه گیری با شما... 💎 @Moshfeghoun 💐
ترامپ یا آمریکا؟ آیا این که برخی فقط از حرف می زنند و طوری القا می کنند که حسابِ سایر دولت مردانِ از ترامپ جداست، عین بی انصافی و جهالت نیست؟ شاید هم قصدشان این است که این راهِ چندین بار تجربه شده ی ، مسدود نشود! عاقل باشیم! 💎 @Moshfeghoun 💐
ظاهرا نونِ بعضی ها تو است/ رسانه ها دقیقا کجایند/ نصیحت کننده ها کجایند/ امروز آیة الله آملى ، صحبت های دكتر در واکنش به اظهارات ترامپ را ، و دانستند. نمی دانم چرا اینگونه صحبت ها، آن طور که باید و در مقایسه با خبرهای تفرقه افکن، رسانه ای نمی شود. به عنوان یک معتقد به ، با شنیدن این جملات از ایشان خوشحال شدم و ای کاش هر چه زود تر شاهد برداشته شدن یک قدم هم توسط رئیس جمهور محترم باشیم. ✅ در اختلاف سلایق، دیدگاه ها و حتی مبانی و همچنین بیان اشکالات، به هیچ وجه نباید طوری عمل کنیم که شویم؛ یا دوستان را کنیم؛ البته اگر به این کشور و این انقلاب پایبندیم! 💎 @Moshfeghoun 💐
قرار نبود آقای قرائتی معصوم باشد/ ما هم قرار نبود بی انصاف باشیم. یک مدت ها قبل بنده به همراه جمعی سر سفره ناهار بودیم و اخبار سراسری شبکه یک را هم می دیدیم. یک دفعه در خلال یکی از خبر ها چهره هم به نمایش در آمد! هر کسی یک چیزی گفت: _ اِ آقای دوربینی...! _ آره بابا، این بنده خدا انگار کَم داره! عقده دیده شدن داره. _ بابا چند وقت پیش باهاش مصاحبه کردند و رسما نشونش دادن ولی این دست بردار نیست. _ این کار و زندگی نداره؟ _گفتم که بابا دیوونه است! _نه بابا! من یک بار تو نماز جمعه دیدمش، عادی به نظر می رسید. _ ولی به گمونم از یک کارگردان تو چینش دوربین ها وارد تره ...! و ... . (1) این جملات پراکنده تا هفت و هشت دقیقه ای ادامه داشت و این یعنی هفت هشت دقیقه از اخبار را گوش ندادیم! لذا اصل کار آقای قرائتی قابل توجیه هست؛ کدام معلمی است که هر از گاهی تَشَر نزند؟ آن هم معلمی که سن و سالی از او گذشته باشد؟ گرچه توقع انتخاب روش بهتری توسط ایشان بود. چراکه همانطور که خود ایشان بهتر از امثال من می دانند و متواضعانه و صادقانه عذرخواهی هم کردند، برای هر کسی زیباست و برای زیباتر! ولی ای کاش ما داشته باشیم! طرف با هزار تا فحش و توهین که کمترینش "تاریخ مصرف گذشته" هست، از رفتار غیر اخلاقی آقای می نالد! یکی نیست بگوید آخر مؤمن! اگر رفتار ایشان بی اخلاقی است، این جور حرف زدنِ شما اسمش چیست؟ بعضی ها منتظرند یک اتفاقی بیفتد و از آن برای هر چیزی استفاده کنند. یکی حکومت را می زند، یک قوه قضائیه را، یکی صدا و سیما را، یکی مدیران را، دیگری آخوند ها را و یکی پیشینه سیاسی ایشان را یاد آوری میکند!! مرز و موعظه با تعییر و را رعایت کنیم. ________________ (1) بنده شناختی از آقای دوربینی ندارم. بیان این خاطره صرفا به این جهت بود که واقعا در مواردی حضور ایشان موجب حواس پرتی گوینده، حضار و حتی بینندگان می شود. والا اگر قرار باشد آقا دوربینی ها را بگیرند، باید از مجلس شورای اسلامی شروع کنند!!! 💎 @Moshfeghoun 💐
چه کسی گفته است دو به علاوه دو می شود چهار!؟ با خواندن این مطلب خواهید فهمید که گاهی دو به علاوه دو نمی شود چهار!! یعنی گاهی و نتیجه ها، نادیده و انکار می شود. هر دو مطلبِ ذیل، برگرفته از منابع معتبر است، نتیجه ای را که می گیرید مقایسه کنید با آنچه که در عمل واقع شده است: 1⃣ حضرت رسول (ص) در روایتی ضمن تأکید بر حجت بودنِ خویش به اصحابش هشدار داد که بدانید به زودی مردی قدرت را به دست خواهد آورد و به شما خواهد گفت: شما را بس است و به سنت و احادیث نبوی نیازی ندارید!! اما بدانید هر آنچه حرام دانسته مثل آن است که خداوند حرام کرده باشد. (1) 2⃣ خلیفه اول بعد از اینکه حاکم شد به بهانه جلوگیری از اختلاف مردم، به آنان گفت: سخنی از رسول خدا نقل نکنید و حلال و حرام در قرآن، شما را بس است." (2) ✅ قضاوت و نتیجه گیری با شما... پ.ن: در منابع اهل سنت موارد زیادی دیده می شود که حقایقی بدیهی و واضح، نادیده گرفته می شود. یاعلی🌹 _____________ (1) سنن أبی داوود/ج2/ص392 (2) مسند احمد/ ج1/ 336 💎 @Moshfeghoun 💐