eitaa logo
مشفقون
4.8هزار دنبال‌کننده
716 عکس
606 ویدیو
14 فایل
"و هُم مِن السّاعةِ مُشفِقون" هدف عمل به وظیفه است... و یقین داریم آنچه میدانیم در مقابل آنچه نمیدانیم مثل قطره ای از اقیانوس است والله المستعان طلبه ای در قم محمد صالح مشفقی پور طالقانی👇 (https://eitaa.com/MoshfeghipourSaleh )
مشاهده در ایتا
دانلود
یکی از دوستان از خبرگزاری مهر طی تماس تلفنی از این ناچیز خواست تا این بحث را با زبانی عمومی تر مجددا بازتاب دهم. به احترام ایشان دو نکته را معروض می دارم: 1. بدون تردید آن دست از هنرمندانی که قرآن را با طلا می نگارند، هدف خیر داشته و درصدد انتشار بیش از پیش فرهنگ قرآنی و معرفی این کتاب آسمانی به مخاطبان مختلف اند؛ به ویژه مورد اخیر که شنیدم از مال شخصی این کار را انجام داده و از کشتی به عنوان نماد نجات بهره برده است. 2. فارغ از نیت هنرمندان، بازخوانی متون دینی نشان می دهد که پیشوایان دینی و آموزه های آنان با همراه ساختن امور منتسب به دین با آرایه ها و پیرایه های دنیوی روی خوش نشان نداده و گاه نهی های آنان تاسرحد حرمت پیش رفته است. از نمونه های آن ورود روایات مختلف در نهی از تزیین مساجد و به ویژه مطلا کردن در و دیوار آنها است؛ چنان که از رسول خدا (ص) نقل شده که فرمود: « لا تزخرفوا مساجدكم ، كما زخرفت اليهود والنصارى بيعهم.» وضعیت موجود در کنیسه ها، کلیساها و معابد مختلف که نقش و نگارهای زرین در همه جای آنها مشهود است، به نیکی این فرمایش رسول اکرم و نگرانی ایشان از شبیه شدن مساجد مسلمانان به این دست از مراکز را تایید می کند. ساده بودن کعبه به عنوان مهم ترین مسجد مسلمانان که قطعاً مورد تاکید اهل بیت (ع) بود، گواه این مدعا است. باز در همین راستاست که از هر گونه دریافت همراه با شرط مزد برای تعلیم قرآن ابراز ناخشنودی شده است. این بحث چندی پیش در درس خارج این ناچیز در بررسی روایات «بَابُ كَرَاهَةِ الْأُجْرَةِ عَلَى تَعْلِيمِ الْقُرْآنِ مَعَ الشَّرْطِ» در جلسه 317 تاریخ 25/7/96 مورد بررسی قرار گرفت. بر همین اساس، اهل بیت نسبت به مطلا کردن قرآن و به عبارت روشن تر نسبت به نگارش قرآن با طلا ابراز ناخشنودی کردند و اگر دلالت روایات را تاسر حد حرمت ندانیم، قطعاً کراهت و ناخشنودی آنان از این امر قابل اثبات است. از دست قضا بحث مطلا کردن قرآن در درس خارج فقه جلسه 324 و در تاریخ 1/9/96 ارایه شد. مرحوم شیخ حر عاملی در کتاب تجارت بابی را با این عنوان گشوده است: «32- بَابُ أَنَّهُ يُكْرَهُ أَنْ يُعَشَّرَ الْمُصْحَفُ بِالذَّهَبِ ...» دو روایت ذیل در این باب ناظر به بحث ماست: 1. «عِيسَى عَنْ سَمَاعَةَ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ رَجُلٍ يُعَشِّرُ الْمَصَاحِفَ بِالذَّهَبِ فَقَالَ لَا يَصْلُحُ فَقَالَ إِنَّهُ مَعِيشَتِي فَقَالَ إِنَّكَ إِنْ تَرَكْتَهُ لِلَّهِ جَعَلَ اللَّهُ لَكَ مَخْرَجاً.» طبق این روایت علامت گذاری در پایان هر ده آیه با طلا که گویا در عصر اهل بیت (ع) رواج پیدا کرده بود، مکروه اعلام شده است. 2. مُحَمَّدِ بْنِ الْوَرَّاقِ قَالَ: عَرَضْتُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع كِتَاباً فِيهِ قُرْآنٌ- مُخَتَّمٌ مُعَشَّرٌ بِالذَّهَبِ وَ كُتِبَ فِي آخِرِهِ سُورَةٌ بِالذَّهَبِ فَأَرَيْتُهُ إِيَّاهُ فَلَمْ يَعِبْ فِيهِ شَيْئاً إِلَّا كِتَابَةَ الْقُرْآنِ بِالذَّهَبِ فَإِنَّهُ قَالَ لَا يُعْجِبُنِي أَنْ يُكْتَبَ الْقُرْآنُ- إِلَّا بِالسَّوَادِ كَمَا كُتِبَ أَوَّلَ مَرَّةٍ. طبق این روایت امام صادق (ع) نگارش قرآن با طلا را عیب گرفت و فرمود بهتر آن است که قرآن را با همان روش سابق و با قلم بنگارید. این امر نشان می دهد که آنان با نگارش قرآن با طلا موافق نیستند. مراجعه به آراء فقهاء نیز نشان می دهد که برخی از آنان تذهیب قرآن و کتابت آن با طلا را حرام و لی عموماً مکروه می دانند. @dr_alinasiri
مقایسه دو موضع گیریِ یک بزرگوار[حاج آقا ] و خیلی از افراد دیگر، نسبت به آثار هنری: دفاع از یک نمونه هنر مثل فیلم آقای 😳 و مخالفت با یک هنرِ ارزشی مثل خطاطی و حکاکی قرآن و معرفی جایگاه أهل بیت(ع) در قالب یک نمادِ مطلا😔 1⃣ تذهیب و خط: "آيا واقعا متوجه نيستيد كه اصل و اساس اين كار محل اشكال و ايراد است؟" فیلم سینمائی: "چرا متوجه نيستيم كه وقتي قرار است در فضاي بين المللي قرار بگيريم و با مخاطب جهاني سخن بگوييم ماجرا خيلي فرق مي كند؟" 2⃣ تذهیب و خط: "كسي كه كشتي قرآن طلا را رونمايي مي كند درسش را خوب خوانده؟... بي سواد نيست؟" فیلم سینمائی: "چرا از اسكار فرهادي خوشحال نباشم؟" 3⃣ تذهیب و خط: "من البته كاملا به نيت و قصد هنرمند محترم صاحب اثر... اطمينان دارم اما بياييد قضاوت كنيم" فیلم سینمائی: "مشكل به نظرم اين جاست كه اولا ما در جبهه انقلاب و فضاي متدينين سطح توقعات و انتظاراتمان از قشرهاي مختلف و صنوف گوناگون متناسب با شرايط آنان و اقتضائات كارشان نيست" 4⃣ تذهیب و خط: "[افتتاح کشتی مطلا] دردناك و تأثر آفرين است" فیلم سینمائی: "اصل اين اتفاق[جایزه اسکار] يك موفقيت براي ايران است" 5⃣ تذهیب و خط: "آيا امكان ندارد روزي كسي بيايد و از جيب خودش هزينه كند تا ما را به دست خود دچار حركت ها و رفتارهايي سازد كه با روح فرهنگ علوي و اساس رويكرد انقلابي منافات دارد؟" فیلم سینمائی: "هنرمند شناخته شده و مطرحِ ايراني[آقای فرهادی] جايزه اسكار را گرفته..." 6⃣ تذهیب و خط: "متأسفانه معيار و ملاك اسلام شناسي و علم دين در اين روزگار نهج البلاغه نيست، چون دردسر و زحمت دارد!" فیلم سینمائی: "چرا انتظاري كه از از يك فيلمساز يا چهره برجسته موسيقي يا نقاش و بازيگر داريم همان توقعي است كه مثلا از يك امام جماعت يا امام جمعه داريم؟" 7⃣ تذهیب و خط: "اشكال از تفكري است كه حضور روحانيان و معممين بزرگوار را به جاي كوخ محرومان و كلبه خرابه مستضعفان در رونمايي كشتي مطلا روا مي داند" فیلم سینمائی: [آقای فرهادی] دو ايراني مطرح و موفق را... به جاي خود فرستاده، قرائت پيامش را به يك زن ايراني داده... و حتى پوشش و لباس نماينده او كنار رفتن مرزها را نشان مي دهد (چنان كه در پيام او نيز هست)، خوب ، چرا بايد با چنين رويدادي مخالفت كرد يا از آن ناخشنود بود و چهره در هم كشيد ؟ " پ.ن1: خدا به همه عمامه به سرها توفیق خدمت به دین و عمل به وظیفه بدهد... پ.ن2: چه کسی گفته معممین به کوخ محرومان نمی روند؟ بیشترِ معممین، خود کوخ نشینی را از بَرَند... پ.ن3: یک سؤال هنرِ دینی را باید چه کسی رونمایی کند؟ آقای فرهادی یا یک عمامه به سر؟ پ.ن4: همه حرف اینجاست که به این کشتیِ قرآنی، که معرِّف جایگاه اهل بیت(ع) است به چشم یک نگاه کنیم و اگر به فرض مشکلی هم وجود دارد، با رعایت عدل و انصاف حرف بزنیم. پ.ن5: در این مسیری که به نام دین و روحانیت و انقلاب می رویم، اگر منِ عمامه به سر از فیلم آقای فرهادی و اسکارش حمایت کنم می شوم روشنفکر و فهمیده و به روز و آزاد اندیش، اگر از کشتی قرآنی دفاع کنم می شوم متحجر و دین خراب کن و تجمل گرا!! واقعا چرا متوجه نیستید!؟ پ.ن6: در تعجبم از افرادی که اول فریاد سر دادند و از زلزله زدگان حرف زدند... بعد که دیدند با هزینه بسیار کمی آن هم به صورت شخصی بوده و اصلا مطلا نبوده، می گویند اصلا بحث طلا نبود و حالا طور دیگری فریاد می زنند. می پرسند چرا یک آخوند رونمایی کرده؟ می گوییم چون یک اثر هنریِ دینی است. حال برخی فقیه شده اند و حکم حرمت استنباط می کنند!! افتاء را به اهلش واگذاریم. https://t.me/morzaeri/4804 💎 @Moshfeghoun 💐
کسانی که اهل تمسخر دیگرانند، در ایمان خود شک کنند... "يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسَىٰ أَنْ يَكُونُوا خَيْرًا مِنْهُمْ وَلَا نِسَاءٌ مِنْ نِسَاءٍ عَسَىٰ أَنْ يَكُنَّ خَيْرًا مِنْهُنَّ ، وَلَا تَلْمِزُوا أَنْفُسَكُمْ وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ ، بِئْسَ الِاسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِيمَانِ وَمَنْ لَمْ يَتُبْ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ" ای کسانی که ایمان آورده‌اید! نباید گروهی از مردان شما گروه دیگر را کنند، شاید آنها از اینها بهتر باشند؛ و نه زنانی زنان دیگر را، شاید آنان بهتر از اینان باشند؛ و یکدیگر را مورد طعن و قرار ندهید و با و ناپسند یکدیگر را یاد نکنید، بسیار بد است که بر کسی پس از ایمان نام کفرآمیز بگذارید؛ و آنها که نکنند، ظالم و ستمگرند! (1) پ.ن1: برخی معلوم الحال، اهل ایمان و را مسخره می کنند و ما هم می خندیم و برای یک دیگر ارسال می کنیم!!😔 پ.ن2: این آیه، مسائل را هم شامل می شود... آیا مجوزی برای مخالفینِ سیاسی خود داریم!؟ __________________ (1) سوره حجرات/ آیه11/ ترجمه آیة الله مكارم. 💎 @Moshfeghoun 💐
هیچ چیز نداشته باشد برای مخالفانش کف و سوت در پی دارد! [قسمت اول] مغالطه در عنوان حجاب اجباری! 1. حجاب در اسلام با توجه به ادله بسیار، واجب است بلکه ضروریِ دین است. واجب است یعنی در مقام عمل لازم الاجراء است و مسلمان باید آن را رعایت کند. 2. باور و اعتقاد به همچون عقیده به تمام معتقدات از جمله عقیده به خود خداوند، قابل اجبار و تحمیل نیست. بلکه هر کس با فکر و اندیشه و تعقل، ملتزم به یک عقیده می شود. ✅ برخی کم اطلاع و برخی مغرضان، این دو را یکی و مخلوط کرده و بدون تفکیکِ مقام عقیده و مقام عمل، از عنوان "حجاب اجباری" استفاده می کنند و عده ای هم کف و سوت و تریبون تحویلشان می دهند!!! ✅ اگر قرار باشد اجبار در مقام عمل را حذف کنیم نباید بین حجاب و سایر احکام اسلامی از جمله حرمت ربا و زنا و وجوب روزه و ... هم که در مقام عمل اجباری است فرقی گذاشت، فلذا آیا این دوستان، به پایبندند!؟ 💎 @Moshfeghoun 💐
هیچ چیز نداشته باشد برای مخالفانش کف و سوت در پی دارد! [قسمت دوم] 🔸 در اینکه برای باورمند کردن هر چه بیشترِ مردم به مقوله (مثل تمام مقوله های فرهنگی و فکری دیگر) باید کار فرهنگیِ حساب شده و مدیریت شده انجام داد شکی وجود ندارد. 🔸 در اینکه در زمینه حجاب (مثل بیشتر امور فرهنگی دیگر) به لطف دولت های فخیمه! جمهوری اسلامی ایران در سال های بعد از انقلاب، کارِ حساب شده ی کافی انجام نشده هم هیچ شکی نیست... 🔸 کسی منکر این ها نیست... اما جالب این است که برخی از افراد و طلاب میان سال، با دَم زدن از "حجاب اجباری"، فرارِ رو به جلو می کنند و به جای پاسخ دادن از عملکرد خود، میدان را عوض می کنند... 💎 @Moshfeghoun 💐
حجاب اجباری هیچ چیز نداشته باشد برای مخالفانش کف و سوت در پی دارد! [قسمت سوم] روحانیِ سید بزرگواری، در آستانه ایام عزای مادرِ مظلوم و معصومش(س) از حجاب اجباری سخن گفته اند.👇 https://t.me/hamidhossaini/830 چندین مغالطه و اشتباه در متن ایشان به نظر می رسد که از یکی از آن ها نمی توان گذشت. 🔸 ایشان در ای [احتمالا ناخواسته ولی] آشکار ادعا می کند: "جالب اینجاست که قرآن هنگام اعلام وجوب حجاب، حکمت آن را شناخته شدن زنان با ایمان و در نتیجه آسودگی و آزار ندیدن آنان اعلام می کند و نه حفظ یا گسترش عفاف و حیا" اما: 1⃣ در قرآن فقط یک آیه در مورد حجاب نداریم. بله، اگر فقط آیه 59 سوره احزاب را ببینیم، شاید به نظر برسد که این ادعای نویسنده، درست باشد ولی آیا نویسنده محترم آیه 31 سوره نور و شأن نزول آن را ندیده اند!!؟ اگر دیده اند پس چرا از آن آیه حرفی نمی زنند و اگر ندیده اند که وای به حال آن کسی که با خواندن یک قسمت و یک آیه، حکم کلی صادر می کند... .(1) 2⃣ نویسنده محترم ابتدا به درستی می گویند که حجاب در آیه 59 سوره احزاب "شناخته شدنِ زنان با ایمان" است ولی بلافاصله می گویند "و نه گسترش حیا و عفاف" !! قاعدتا فرق حکمت و علت برای هر طلبه ای باید روشن باشد(2) و وقتی می گوییم "حکمت" پس ممکن است ادله و دواعی دیگری هم در کار باشد و نمی توان از "حکمت" حرف زد و در همان حال تلقی و القاء "علت" کرد... 🔸 تا چه زمانی قرار است غیر دقیق حرف بزنیم و کاری کنیم که موجب سوء ظن متدینین به خودمان بشویم!؟ ___________ (1) شأن نزول آیه 31 سوره نور: https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=42&lid=0&mid=320240&catid=27461 (2) تفاوت علت و حکمت: https://makarem.ir/compilation/reader.aspx?pid=61791&lid=0&mid=4608 💎 @Moshfeghoun 💐
هیچ چیز نداشته باشد برای مخالفانش کف و سوت در پی دارد! [قسمت چهارم و پایانی] بی تعارف! هر شخص و حتی هر عمامه به سرِ با سوادی که می فهمد چه می گوید و به لوازم حرفش پایبند است، اگر از عنوان "حجاب اجباری" استفاده کرد و از نادرست بودنِ آن، سخن به میان آورد بی انصافی نیست اگر گمان کنیم در حال فریب من و شما است... 💎 @Moshfeghoun 💐
در پایتخت مملکت چه خبره؟ خدا وکیلی این چه جور و مدیریت بحران است که: وقتی میاد گفته میشه از خانه بیائید بیرون! وقتی میاد گفته میشه از خانه نیائید بیرون! مدیران عزیز! خدا قوت! توقعِ این حد از مدیریتِ عالی و درجه یک را از شما نداریم! 💎 @Moshfeghoun 💐
مقام معظم رهبری خطاب به کروبی: "آیا متوجه هستید که چه کار دارید می کنید؟" آقای مدت ها قبل و در زمانی که ظاهرا هنوز "از نظام" بود و نه "بر نظام" ، بعد از شکست خود در انتخابات سال 84 و از آنجا که برخی متأسفانه "" را ندارند به رهبری نامه نوشت و ضمن خدشه در انتخابات و اتهام به برخی نهاد های خاص از خواست تا در موضوع انتخابات مداخله کند. ✅ پاسخ رهبری به این نامه و درخواست اینگونه بود: "من رئوس مطالب شما را نگاه کردم. مطالبی که شما گفتید به کلی دور از شأن شما و در جهت در کشور است.‌ آیا متوجه هستید که چه کار دارید می‌کنید؟‌ آیا متوجه هستید که ایجاد بحران و کاملاً در جهت خواست دشمنانی است که خیز برداشته‌اند برای این که بلایی بر سر انقلاب و نظام جمهوری اسلامی در بیاورند که همه شما را در بر خواهد گرفت. اگر اعتراض به انتخابات دارید مگر راه قانونی وجود ندارد؟ چرا فضا را خراب می‌کنید؟ ممکن است دیگران نیز اعتراضات مشابه داشته باشند. آیا حق می‌دهید آنان فردا همه چیز را زیر سؤال ببرند؟ من از شما مطلقاً انتظار چنین برخوردی ندارم و من به حول و قوه الهی نخواهم گذاشت افرادی در کشور بحران ایجاد کنند."(1) 🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺 پ.ن: با نامه اخیر این شیخ به یاد جمله سرکرده گروهک در سال 88 افتادم که با اعلام حمایت از او، گفت: "کروبى اکنون پس از 21سال به همان‌جا می رسد که رسید. اى کاش که آقایان منتظرى و کروبى و دیگرانى که از این پس به آنان مى‌پیوندند، از سى سال پیش نسبت به همین شقاوت‌ها و شناعت‌ها بیدار و هشیار شده بودند اما باز هم دیر نیست و بنى‌بشر براى جبران مافات تا لحظه وفات فرصت و امکان بازگشت دارد..." (2) _____________ (1) بازگشت از نیمه راه/ ص245. (2) http://www.khabaronline.ir/detail/15087/Politics/parties 💎 @Moshfeghoun 💐
📢 پیشنهاد دانلود 👇 : "در مقابلِ این ها دو چیز لازم است: یکی کار، یکی ابتکار" https://eitaa.com/Moshfeghoun2/52 🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻 نباید را با اشتباه گرفت! به عنوان مثال: فعال فرهنگی عزیز! دوستِ عمامه به سرِ بزرگوار! اینکه ما هم بگوییم: "نه به اجباری" انفعال است نه ابتکار! به نظر می رسد اولین قدم برای کار فرهنگی، فهم و درک مبانی توسط خودمان است...!😔 💎 @Moshfeghoun 💐
انصاف ها کجا رفته!؟/ مشکل شخصی با رئیس جمهور نداریم! https://eitaa.com/Moshfeghoun2/53 🔸 گرچه در موارد زیادی نسبت به ، منتقد و حتی از ایشان ... گرچه در موارد بسیار زیادی عملکردهای ایشان را انقلابی نمی دانم... گرچه هیچ موقع در نظر خودم ایشان را به عنوان یک عمامه به سر [مخصوصا بعد از برخی اظهارنظر های ایشان در مسائل دینی و عقیدتی] قبول نداشته و ندارم... 🔸 و خدا داند که این مخالفت ها مبنایی است و نه از سر جناح بازی که دلِ خوشی از این جناح ها ندارم... اما این ها نباید باعث بشود حتی کار های خوب و صحیحِ ایشان نادیده گرفته بشود و حتی تخطئه بشود...! 🔸 حقیقتا از برخی افراد و رسانه های به ظاهر منتسب به در عجبم که چرا بی تکلف و بی دبدبه و کبکبه ایشان در را هم مورد استهزاء قرار می دهند!!!؟ مگر انقلابی ها چیزی جز همراهی و همدلیِ متواضعانه مسئولین با مردم را می خواهند؟ 🔸 بله، دیر اتفاق افتاد ولی اتفاق افتاد... الآن باید این کار را تأیید و کرد و نباید طوری عمل کرد که گمان بشود ما مشکلِ شخصی با کسی داریم! ✅ هم چیز خوبی است، خدا نصیبمان کند! 💎 @Moshfeghoun 💐
مگر مردم توانایی دارند که امام خود را انتخاب کنند؟/ امام فقط از جانب معین می شود. (ع): 🔸 "آن ها(کسانی که در امر امامت اختلاف کردند و گمان کردند که امامت، انتخابی است و نه انتصابی) کردند... 🔸 مگر مردم منزلت امامت و جایگاه آن در میان امت را می دانند که انتخاب امام توسط آنان درست باشد؟ 🔸 امامت، حقیقتا قدرش والاتر و شأنش بزرگتر و منزلتش عالی تر و مکانش رفیع تر و عمقش ژرف تر از آن است که مردم با خود به آن برسند یا با آرای خود، آن را دریابند یا اینکه امامی را انتخاب کنند... 🔸 کامل شدن نماز، زکات، روزه، حج و جهاد... با امام(و پذیرفتن ولایت او) است... ." (1) پ.ن1: بر خلاف اهل سنت، بر اساس براهین و ادله متعدد عقلی و نقلی معتقد است: انتخاب امام و خلیفه بعد از رسول خدا(ص)، فقط توسط خداوند صورت می پذیرد و نه مردم. پ.ن2: این روایت هم چنین پاسخی است به برخی شیعیان که به شکلی افراطی و بیش از حد، عقل را حجت دانسته و حتی آن را بی نیاز از می دانند. چه بسا بتوان اسم این گروه را دانست، چه بدانند و چه ندانند. ___________ (1) کافی/ ج1/ ص199 💎 @Moshfeghoun 💐