چهلم اموات و تعداد فرزندان
📌 از آداب و رسوم امروزی آن است که گفته میشود در برگزاری چهلمین روز درگذشت افراد باید تعداد فرزندان را از عدد ۴۰ کسر کرد.
⁉️ گویا اعتقاد به این موضوع از یک دهه هم تجاوز نمیکند و روشن نیست چنین تصوری از کجا نشأت گرفته و مرسوم شده است.
⏰ این موضوع نمونهای از تحول آداب و رسوم و جدّی شدن آن در طول زمان است.
🏰 اساساً معارف دینی جز تأکید بر حضور در تشییع، توصیهای درباره ختم، سوم، ششم، هفتم یا چهلم ندارد و جز حادثه #اربعین در خصوص سیدالشهدا مراسمی سراغ نداریم.
⬛️ البته آداب و رسوم امروزی و تسلیت به بازماندگان متوفی و بزرگداشت و فاتحه و قراءت #قرآن و دعا برای اموات عملی پسندیده است؛ هر چند متأسفانه برخی مراسمات امروزی، جز تشریفات و نام بردن از حاضران نیست و حتی گاه قراءت قرآن از سوی حاضران فراموش میشود.
@Mostabin
⛔️ آنچه در تاریخ اهلبیت داریم منع از پخت و پز در خانه متوفی و غذا بردن برای خانواده اوست که ما دقیقاً به عکس آن عمل میکنیم.
⚔️ وقتی #جعفر بن ابیطالب در نبرد موته به شهادت رسید پیامبر به دخترش #فاطمه(س) دستور داد تا سه روز برای #اسماء بنت عُمیس (همسر جعفر) غذا ببرد.
🔵 و امام صادق(ع) فرمود غذا خوردن نزد اهل مصیبت، رفتار اهل #جاهلیت است.
📚 الکافی، ۲۱۷/۳؛ من لایحضر، ۱۸۲/۱
#مستبین
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
📚 معرفی آثار ۳۹
نخستین اندیشه های شیعی؛ تعالیم امام محمد باقر(ع)
این کتاب اثر خانم ارزینا آر. لالانی (Arzina R. Lalani) پژوهشگر غربی است که به جهت مزایای آن، حدود ۲۰ سال پیش در ایران از سوی کتاب سال ولايت برگزیده شد.
✍️ نویسنده با مروری بر اندیشه امامت به زندگی امام #باقر(ع) و دوران آنحضرت میپردازد و از جریانهای درونشیعی بحث میکند.
📖 بخشی از کتاب به آموزههای امام پیرامون امامت و دیدگاه ایشان پیرامون توحید، ایمان، تقیه، قضا و قدر پرداخته است..
🧷 این اثر به زبانهاى مختلفی ترجمه و منتشر شده است.
#مستبین
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خرافات قربانی
👀 بنا به گزارشهای تاریخی، از خرافات دوران #جاهلیت این بود که وقتی کسی خانهای میخرید یا کار جدیدی انجام میداد حیوانی میکشت تا از چشمزخم در امان بماند.
🐑 این رفتار از سوی رسولخدا منع شد؛ چنانکه برخی گفتهاند نزول آیه «لَنْ يَنالَ اللَّهَ لُحُومُها وَ لا دِماؤُها وَ لكِنْ يَنالُهُ التَّقْوى مِنْكُمْ» ناظر به این رفتار بود که خون #قربانی را به در و دیوار میمالیدند.
@Mostabin
⛔️ در روایتی از امام #صادق(ع) نیز مالیدن خون عقیقه بر سر نوزاد، از اعمال دوران جاهلیت و شرک دانسته شده است.
🗞 المفصل فی تاریخ العرب قبل الاسلام، ۸۰۸/۶؛ معانی الاخبار، ۲۸۲.
#مستبین
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
📚 معرفی آثار ۴۰
↩️ ادامه دانشنامهها درباره امیرمؤمنان
۲ـ دانشنامه امیرالمؤمنین بر پایه قرآن، حدیث و تاریخ
زیر نظر محمدی ریشهری
تهیه و نشر مؤسسه دارالحدیث
📆 این اثر در ۱۴ جلد به دو صورت سالشمار و موضوعی به زندگانی امیرمؤمنان پرداخته است.
🔖 عنوان عربی کتاب موسوعة الامام علی بن ابیطالب(ع) است که متن عربی در سمت راست و ترجمه فارسی در سمت چپ کتاب درج شده است.
✅ امتیاز دانشنامههای دارالحدیث آن است که علاوه بر جمعآوری مطالب، بخشی را به بررسی و تحقیق اختصاص داده است.
✂️ خلاصه این کتاب با عنوان گزیده دانشنامه و برگردانهایی از آن به زبانهای دیگر موجود است.
@Mostabin
۳ـ دانشنامه امام امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب(ع)
📗 این کتاب در واقع دانشنامه نیست بلکه ترجمه کتاب مفصل مرحوم باقر شریف القَرشی با عنوان موسوعة الامام امیرالمؤمنین است که با عنوان دانشنامه منتشر شده است.
👈 بنابراین به تشابه نام این آثار باید توجه داشت تا با یکدیگر اشتباه نشود. ضمن اینکه هیچیک از سه اثر معرفیشده ساختار دانشنامهای ندارند.
✍️ باقر شریف عالم عراقی (درگذشته ۱۳۹۱ش)، زندگانی ۱۴ معصوم را نوشته و مجموع آنها در ۴۰ جلد با عنوان موسوعة سیرة اهلالبیت منتشر شده است. پنج جلد از این مجموعه به زندگی حضرت زینب، ابوالفضل العباس، مسلم بن عقیل و زید بن علی میپردازد.
#امیرالمؤمنین
#معرفی_آثار
#مستبین
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
حدیث یوم الدار.pdf
416.4K
یوم الدار تا غدیر
🪑 طرح مسئله جانشینی و تعیین امیرمؤمنان به وصایت بهوسیله رسولالله اختصاص به روز غدیر ندارد.
📅 بیست سال قبل از آن و در سومین سال بعثت، رسولخدا این موضوع را در دورهمی خاندان عبدالمطلب یا بنیمطلب مطرح کرد.
📌 نشستی که یوم الدار یا یوم الانذار نام گرفت.
🧷 یوم الدار روز اجتماع بستگان پیامبر در خانه او برای شنیدن دعوت به اسلام؛
🔗 و یوم الانذار اشاره به نزول آیه «أَنْذِرْ عَشيرَتَكَ الْأَقْرَبين» و دستور خداوند به فرستادهاش برای شروع دعوت رسمی خود با فامیل.
🎤 در آن روز پیامبر فرمود کیست که ایمان آوَرَد و وصی و خلیفه من باشد؟ در آن جمع فامیلی جز #علی(ع) کسی دعوت پیامبر را پاسخ نگفت و رسولخدا فرمود این علی جانشین من میان شماست.
@Mostabin
📣 در فاصله یوم الانذار تا غدیر خم، پیامبر(ص) بارها به اشاره و تصریح از جانشینی خود سخن گفت و علی بن ابیطالب(ع) را معرفی کرد.
🔵 اشاره به وصایت امیرمؤمنان در یوم الانذار در منابع معتبری چون تاریخ #طبری (۳۲۱/۲) آمده است: انّّ هذا أخي و وصیّى و خليفتي فيكم.
🟢 مقاله پیوست به بررسی حدیث یوم الدار پرداخته و شبهات مخالفان را پاسخ میدهد.
#یوم_الانذار
#امیرالمؤمنین
#غدیر
#مستبین
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
تأثیر عزاداری بر اخلاق و افسردگی.pdf
180.3K
بسم الله
و صلی الله علیک یا اباعبدالله
محرم ۱۴۴۵
مقاله اول:
تأثیر شرکت در عزاداریهای محرم بر وضعیت خُلقی و درجه افسردگی؛
جامعه آماری دانشجویان یک دانشگاه؛
مجله دست آوردهای روان شناختی
👈 این پژوهش به بررسی تأثیر شرکت در مراسم سوگواری مذهبی دهه اول ماه محرم بر سطح افسردگی شرکت کنندگان پرداخته است.
@Mostabin
↩️ فرضیه:
شرکت در عزاداریهای محرم سبب افسرده شدن افراد نمیشود.
📌 نتایج:
نتیجهگیری محقق آنست که آزمودنیهای سالم شرکتکننده در این پژوهش و همچنین عموم آزمودنیها پس از شرکت در مراسم عزاداری به سمت افسردگی پیش نرفتهاند، اما آزمودنیهای افسرده پس از شرکت در مراسم عزاداری به سمت بهبود پیش رفتهاند.
#مستبین
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
آسیبشناسی عزاداری در ایران.pdf
698.7K
محرم 1445
📃 مقاله دوم: آسیب شناسی مراسم عزاداری با تاکید بر جامعه ایران
فصلنامه پاسخ، ش 26 ـ تابستان 1401
✍️ برخی آسیبها و آفات بررسی شده در این مقاله عبارتند از: اصل قرار گرفتن شور و تضعیف شناخت، تحریف هدف قیام، دروغ، بزرگنمایی، طرح مباحث موهن، قمهزنی، آلات موسیقی و استفاده از سبکهای نامناسب، کاسبکاری از طریق مجالس عزاداری، خرافات.
🔵 بارگذاری مقالات به منظور اطلاع رسانی و آشنایی با آراء مختلف است و همه مطالب آنها، الزاماً دیدگاه مستبین نخواهد بود.
#مستبین
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
رابطه مجالس عزاداری با افسردگی.pdf
572.2K
محرم 1445
3️⃣ مقاله سوم:
بررسی و تحلیل رابطه برپایی مجالس عزاداری با افسردگی
فصلنامه پاسخ
@Mostabin
📌 نتایج:
نتایج پژوهش نشان میدهد که براساس هیچیک از ملاکهای مطرح در تشخیص ناهنجاریها و اختلالات روانی ازجمله «راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی DSM» نهتنها برگزاری مراسم عزاداری و ابراز رفتاری هیجانی غم از مصادیق ناهنجاری و یا اختلال افسردگی نیست؛ بلکه براساس پژوهشهای انجامگرفته اینگونه مراسمها باعث شادی، نشاط و آرامش است.
#مستبین
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
مناسک عاشورا و دین ورزی.pdf
387.9K
محرم 1445
مقاله چهارم:
مناسک عزاداری و گفتمان کربلا در دینورزی اقشار فرودست شهری
نشریه مطالعات فرهنگی و ارتباطات
@Mostabin
گفتمان کربلا و هیئتهای عزاداری در سبک جدید آن در فضاهای شهری بخش اصلی و کانونی فعالیتهای دینی مردم و بالاخص جوانان فرودست شهری را تشکیل میدهد و مهم ترین گفتمان دینی آنهاست. این گفتمان چارچوب اصلی نگاه دینی آنها در فهم و برداشت از مذهب تشیع و باورها و مناسک آن و عمل بر مبنای این فهم را فراهم میکند.
مبنای تئوریک این تحقیق نظریات کلیفورد گیرتز (دین به مثابه نظام فرهنگی) است و از روشهای انسانشناسی تفسیری استفاده میکند.
#مستبین
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
علل عدم بیعت امام با یزید.pdf
451K
محرم 1445
مقاله پنجم:
علل بیعت نکردن امام حسین(ع) با یزید
📘 دوفصلنامه سیره پژوهی اهلبیت شماره 12، سال 1400
✍️ حسین قاضیخانی
@Mostabin
چکیده
❓درباره چرایی عدم بیعت امام حسین(ع) با یزید، دلایلی چون شخصیت فرزند معاویه، ویژگی شیعیان کوفه و سرنوشت الهی مطرح شده است.
🔍 اما بررسیهای تاریخی نشان میدهد امید بستن امام به کوفیان یا تن دادن به سرنوشتی محتوم تأثیر چندانی در عدم بیعت نداشته است. شخصیت یزید نیز تنها بخشی از علت است. تقابل جریان اموی ـ علوی و تلاش بنیامیه برای تخریب شخصیّت امام علی(ع) و شیعیان از مهمترین عوامل تأثیرگذار در بیعت نکردن سیدالشهداست که کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
🔵 بر اساس شیوه معمول جامعه اسلامی با مرگ معاویه، انتخاب خلیفه باید به شورای مسلمانان واگذار میشد. در این صورت با توجه به شخصیت امام حسین(ع) و جایگاه اجتماعی و سیاسی ایشان، امکان داشت تا خلافت به خاندان اهلبیت بازگردد. در حالی که انتخاب یزید به ولیعهدی و تبدیل خلافت به حاکمیت موروثی برای همیشه بازگشت خلافت به اهل بیت را غیر ممکن میساخت.
#مستبین
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
علی اصغر.pdf
321.1K
محرم 1445
مقاله ششم:
🔴 چگونگی شهادت فرزند کوچک امام حسین(ع)
دوفصلنامه سیره پژوهی اهلبیت شماره9، سال 1398
چکیده:
🗡 تیر خوردن نوزاد امام حسین(ع) در واقعه طف از زبان راویان در مقاتل نخستین به شکلهای گوناگون گزارش شدهاست.
📌 فلسفه حضور این طفل شیرخوار در خط مقدم جنگ، هویت قاتل کودک و چگونگی کشته شدنش همواره مورد توجه شیعیان بوده است.
📌 چگونگی شهادت نوزاد و هویت قاتل در مقاتل نخستین و منابع متأخر متفاوت است.
📗 در مقاتل نخستین، دیدار امام با نوزاد تازه متولد شده، اظهار دلتنگی و وداع با فرزند خردسال ذکر شدهاست؛ اما درخواست آب برای این طفل در قرون بعد به ماجرا افزوده شدهاست.
📋 همچنین در منابع متأخر بدون ذکر سندی نام قاتل حرملة بن کاهل اسدی ذکر شده است.
@Mostabin
❌ خبر ماورایی پاشیدن خون کودک به سوی آسمان و برنگشتن آن نیز اولین بار در قرن چهارم از راوی نامشخص ذکر شده و به تدریج در مقاتل قرون بعدی تفصیل یافته است.
#مستبین
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
نقد کتاب خطیب کعبه.pdf
1.73M
محرم 1445
مقاله هفتم:
گنجی نو یافته یا وهمی بر بافته؟!
جویا جهانبخش
دو ماهنامه آینه پژوهش، ش 118، سال 1388.
بخشی از چکیده مقاله:
آیا تاکنون خطبهای که گفته میشود حضرت ابوالفضل(ع) در روز ترویه سال 60 بر بام کعبه ایراد فرموده، خوانده یا از آن خبری دارید؟ اگر برای مطالعه در تاریخ و حدیث، تنها به سراغ مؤلفات اصیل و منابع اصلی میروید و به سخن اهل تدقیق و تحقیق گوش میسپارید، عجب نیست که از این خطبه و خبر آن چیزی نخوانده و نشنیده باشید، زیرا در منابع قدیم و قویم درباره احوال اهلبیت رسالت و قافله حسینی از چنین خطبهای اثری نیست.
@Mostabin
عجیب آنکه تا کنون دو کتاب منتشر شده و به شرح و تفسیر این خطبه پرداخته و آن را به منبعی ناشناخته و متأخر ارجاع دادهاند. مقاله حاضر به نقد یکی از این آثار و محتوای نقل شده از خطبه منسوب میپردازد.
#عباس(ع)
#مستبین
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin