eitaa logo
سید محمدجواد موسوی‌فرد
1.1هزار دنبال‌کننده
616 عکس
220 ویدیو
7 فایل
طلبه حوزه علمیه قم، روضه خوان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام شاید اینجا برای اندکی عمیق‌تر شدن در اعتقادات و مسائل اجتماعی مناسب باشد ارتباط با بنده: https://eitaa.com/Mousavifard
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ جریان مشروطه چه بود؟ 🔹1. «مشروطه» به معنای تحدید قدرت پادشاه و مشروط کردن تصمیمات او به آراء نمایندگان و خروج از مطلق العنانی شاهنشاه است، جریان مشروطیت یک تاریخ پر از عبرت و مبدأ صف بندی های سیاسی و اجتماعی امروز است و به همین جهت مطالعه آن اکیدا توصیه می شود. 🔸2. اشکال حاج شیخ فضل الله به مشروطه دست کم از دو جهت است: نخست این که ایشان بر اساس مبانی فقهی خود معتقد بود «قانون گذار» نباید غیر فقیه باشد و اگر بناست مجلسی هم تأسیس شود ضرورتا بایست اعضای آن مجتهد باشند، این اشکال در واقع ناظر به آن است که مردم «حق»ی در ایجاد حکومت و قانون گذاری ندارند و در مقابل این فقها هستند که در زمان غیبت منشأ مشروعیت «حاکم» و «قانون» اساسی هستند. ایشان منتقد جدی «پارلمانتاریسم» به معنای غربی بوده و همین سبب شد که سفارت انگلستان ایشان را مدافع استبداد و حتی وابسته به دربار محمد علی شاه نشان دهد. 🔹3. میرزای نائینی در نجف از طرفداران مشروطه بود لکن نه به این معنا که آن را مشروع بداند، میرزا معتقد بود مشروطه به معنای پارلمان می تواند مانع ظلم مطلق شاهنشاه گردد و از همین جهت مطلوب نسبی است نه مطلوب مطلق. ایشان منشور مشروطه را تحت عنوان «تنبیه الامۀ و تنزیه الملۀ» به رشته تحریر در آورد و در آن تلاش کرد اشکالات «شیخ شهید» را دفع کند، او معتقد بود هر چند اصل سخن میرزا صحیح است و غیر مجتهد حق قانون گذاری ندارد اما افراد عادی می توانند به نیابت و وکالت از مجتهدین، به این مهم بپردازند. 🔸4. اشکال دوم «حاج شیخ» آن بود که مفاهیم اساسی «پارلمان» مفاهیم لغزنده ای هستند که امکان تفسیر غیر قرآنی و غیر فقاهی از آنها ممکن است؛ مفاهیمی مثل «حرّیت»، «مساوات» و ... توسط روشن فکران که آن روزها «منور الفکر» خوانده می شدند غربی تفسیر می شدند و این خطر بزرگی برای فرهنگ تشیع خواهد بود، از این جهت حق با «شیخ شهید» بود و نتایج خسارت باری در اثر نفوذ روشن فکرانی که در حقیقت مهره های استعمار انگلیسی بودند وارد شد. 🔹ملتی که تاریخ خود را نشناسد مجبور به تکرار آن خواهد بود.
مستحب است امروز صد بار گفته شود: الحَمدُ للهِ الَّذی جَعَلَ کَمالَ دینِه و تَمامَ نِعمَتِه بِوِلایَةِ امیرِالمُؤمِنین علی‌ِّ بن‌ِ ابی‌ طالِب علیه‌السَّلام.
🔘خلاصه سخنرانی شب اول در هیئت محبان فاطمة الزهراء سلام الله علیها، اهواز، محرم ۱۴۴۲ موضوع: عرفان عاشورا «دینداری عارفانه» ◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️ ◾️ ۱. دینداری عارفانه، گونه ای متمایز از دینداری است که هم در نوع شناخت، هم در جنس رفتار و هم در انتخاب اهداف متفاوت با سایر انواع دینداری است. ◾️ ۲. شناخت عارف هم نوع متفاوتی از سایر شناخت ها دارد و هم [گاهی] محتوای متمایزی را داراست. نوع این شناخت را «حضوری» می نامند و اسم آن را شهود گذاشته اند. در خطبه متقین شهود بهشت و جهنم را از خصوصیات اهل تقوا می داند. محتوای شهود نیز گاهی متفاوت است و آنچه ما خوب می دانیم را ناپسند و گاهی بالعکس مشاهده می کنند. ◾️۳. جنس رفتار عرفا نیز تمایز جدی دارد، اهل عرفان همت فوق العاده ای در انجام اعمال دینی دارند و ریاضت های قابل توجهی را به جان می خرند. این نوع از افعال به سبب وجود نیروی محرک قوی در درون جان ایشان است. هدف عارف، چنان که در روایت علوی آمده است نه وصال بهشت است نه احتراز از جهنم، هر چند به آن میل دارد و از این گریز، اما هدف او شکر و سپاس خدای تعالی است و او را اهل معبودیت یافته لذا عبادت می کند.
🔘 خلاصه سخنرانی شب دوم موضوع: عرفان عاشورا "شهود حقیقت" ◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️ ▫️1. قدم اول در شناخت عرفانی، گذر از دنیای ظاهری و توجه به باطن و ملکوت عالم است. نگاه به حقیقت عالم کار انسان های عاقل است و ظاهربین ها همیشه گرفتار اندیشه های کودکانه و دربند جذابیت های بچگانه اند. ▫️ 2. گام اول برای وصول به حقیقت توجه به «علم» است. همین علوم تجربی می توانند انسان را با پیچیدگی های عالم خلقت آشنا کنند و ذهن انسان را بدئا از بساطت خارج کنند. ▫️ 3. گام دوم نگرش فیلسوفانه به عالم است، فیلسوف هر چند مثل عارف حقیقت را مشاهده نمی کند اما تلاش می کند آن را در بند مفاهیم آورد. البته قرار نیست همه فیلسوف شوند، اما همان طور که در مسائل شرعی تقلید از فقیهان جایز و بلکه واجب است در اندیشه های زیربنایی نیز مطالعه آثار فیلسوفانی چون علامه طباطبایی، شهید مطهری و .... ضروری است. ▫️ 4. در نهایت گام سوم شهود حضوری حقیقت است. عالم ملکوت حقایق عالم ملک را در بر دارد و شهود آن به مشاهده حقیقت هایی منجر می شود که گاه بسیار شوق آورند و گاه بسیار رعب آور.
سخنرانی - عرفان عاشورا-حجت الاسلام سید محمد جواد موسوی فرد.MP3
37.18M
شب سوم محرم الحرام ۱۴۴۲، هیئت محبان فاطمة الزهرا سلام الله علیها، اهواز "عرفان عاشورا" ◽️امام معصوم چه هنگام متوجه می‌شود امام شده است؟ ◽️ معنای عظمت خداوند ◽️حضور عجیب خداوند متعال در عالم هستی ◽️یک فروغ رخ ساقی... ◽️روضه حضرت رقیه سلام الله علیها
سخنرانی جلسه چهارم-موضوع عرفان عاشورا-حجت الاسلام سید محمدجواد موسوی فرد.MP3
36.01M
شب چهارم محرم الحرام ۱۴۴۲، هیئت محبان فاطمة الزهرا سلام الله علیها، اهواز "عرفان عاشورا" ◽️ اگر خداوند از ما به ما نزدیک‌تر است چرا او را درک نمی‌کنیم؟ ◽️ معنای انقطاع ◽️انقطاع اضطراری و انقطاع اختیاری ◽️کمال الانقطاع ◽️روضه جناب حر بن یزید ریاحی
-حجت الاسلام سیدمحمد جواد موسوی فرد -سخنرانی جلسه پنجم -موضوع عرفان عاشورا.MP3
40.46M
شب پنجم محرم الحرام ۱۴۴۲، هیئت محبان فاطمة الزهرا سلام الله علیها، اهواز "عرفان عاشورا" ◽️ بحران قرن ۲۱ از نگاه فیلسوفان معاصر ◽️انسان قبل از دنیا و در دنیا و بعد از دنیا ◽️ استعداد بی‌نظیر دنیا در ضریب دادن به تکامل دادن انسان ◽️پاسخ به یک جنبه از ابعاد مساله "معنای زندگی" ◽️ لذت بی‌نهایت عزاداران حسینی از هم‌مصاحبتی با اباعبدالله الحسین علیه السلام در صحرای محشر ◽️روضه حضرت عبدالله بن الحسن
سخنرانی -جلسه ششم -موضوع عرفان عاشورا-حجت الاسلام سید محمد جواد موسوی فرد.MP3
38.23M
شب ششم محرم الحرام ۱۴۴۲، هیئت محبان فاطمة الزهرا سلام الله علیها، اهواز "عرفان عاشورا" ◽️دو مدخل برای ادعای نازسازگاری عرفان و سیاست ◽️عرفان درون‌گراست و سیاست برون گرا ◽️بررسی این ادعا ◽️عرفان صلح کل است و سیاست قهرا به منازعه منجر می‌شود ◽️بررسی این ادعا ◽️روضه حضرت قاسم بن الحسن