◽️چند سؤال درباره یک دیدار
1. پاپ نه دلش برای صلح سوخته و نه تاکنون قدمی برای صلح برداشته است، صلح خواهی ابزار کار مستکبران است وقتی نتوانند از طریق جنگ اهداف کثیفشان را پیگیری کنند.ساده لوح کسی است که شعار سلم و صلح اینها را باور کند. بنابراین سؤال جدی می شود که چه امیدی در سر پرورانده که به دیدار مرجعیت عالی عراق آمده است؟
2. برای من، که پاپ شایسته هیچ احترامی نیست و هیچ نکته مثبتی در او نمی یابم ولی برای عده ای از همین مسلمانان درک عظمتی از پاپ دارند و از این ملاقات بسیار ذوق زده شده اند این دیدار خیلی هم مؤثر و جهت دار است. در واقع پاپ این دیدار را انجام داد تا به این ساده لوحان بفهماند از نظر من بزرگ شیعیان آیت الله سیستانی است و نه آیت الله خامنه ای. هر چند به حول و قوه الهی در این تفرقه افکنی ناامید و دست از پا درازتر خواهد شد.
3. نکته دیگر این است که درست در زمانی که سفر رئیس محترم قوه قضائیه به عراق برای پیگیری اخراج آمریکا از عراق صورت گرفته است پاپ با آیت الله سیستانی دیدار می کند، بعید می دانم این دیدار بی ربط به آن موضوع باشد. خصوصا این که گفته می شود پاپ تمایلی برای این دیدار نداشته و به اصرار آمریکایی ها این سفر را انجام داده است. در این صورت یک سؤال جدی پیش می آید و آن این که چه زمینه ای مشاهده کرده اند که برای مانع شدن از اخراج آمریکایی ها این دیدار را انجام داده اند؟
4. گاه یک جمله یا یک خط وقتی دنبال می شود زحمات را هبا و هدر می کند و اتفاقا جبهه کفر در القای این جملات و پیگیری این خطوط استاد است، زمانی در جریان حکمیت گفته شد «نه علی باشد نه معاویه» و از سوی ساده لوحان پذیرفته شد ولی نتیجه اش این شد که علی شهید شود و معاویه تثبیت. امکان دارد این سفرها [صرفا برای مثال] برای آن باشد که به برادران عراقی گفته شود نه ایران باشد و نه آمریکا» و البته نتیجه معلوم است.
اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْكُو إِلَيْكَ فَقْدَ نَبِيِّنَا وَ غَيْبَةَ وَلیِّنا وَ كَثْرَةَ عَدُوِّنَا وَ شِدَّةَ الْفِتَنِ بِنَا وَ تَظَاهُرَ الزَّمَانِ عَلَيْنَا فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَعِنَّا عَلَى ذَلِكَ بِفَتْحٍ مِنْكَ تُعَجِّلُهُ وَ بِضُرٍّ تَكْشِفُهُ وَ نَصْرٍ تُعِزُّهُ وَ سُلْطَانِ حَقٍّ تُظْهِرُهُ وَ رَحْمَةٍ مِنْكَ تُجَلِّلُنَاهَا وَ عَافِيَةٍ مِنْكَ تُلْبِسُنَاهَا بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ
◽️ جیغ بنفش علیه گاندو
۱. چرا این حجم از حمله به گاندو؟ به نظر طبیعی نمیآید، وزرا و مشاورانش را به خط کرده که یکی پس از دیگری علیه گاندو توئیت کنند و شب ها هم که پایشان را از روی سانسور بر نمی دارند. قضیه چیست؟
یک دلیل ساده این است که وجود جاسوس در کنار گوششان یعنی نقطه ضعف و اینها دلشان می خواهد همچنان قهرمان مردم باشند!! یا این که نگراناند که نکند مردم ظنین شوند نکند بعضی از همینها هم جاسوس باشند و هنوز افشا نشدهاند!
۲. یک دلیل دیگر هم به ذهن میرسد که از این مسائل راهبردیتر است، قضیه صرفا این نیست که دستگیری جاسوس یعنی گرفتن نقطه ضعف از اینها، بلکه مسأله این است که نظام گفتمانی یک جناح و ادبیاتی که به خورد یک ملت می دهد با این گونه سریال ها و فیلمها به هم می ریزد.
جناح غربگرا (خواه اصلاحطلبش باشد یا کارگزارانی یا حتی اصولگرا) موجودیت و مشروعیتش مبتنی بر یک نظام گفتمانی است که عمده آن بدبین نبودن به غرب و توهم خواندن توطئه و حتی برادر بزرگتر دیدن آمریکا و انگلستان است. طبعا همه این آدمها در یک سطح فکر نمیکنند و بعضی غرب پرستند و برخی غربزده و تعدادی هم غربگرا، اما همهشان در یک نقطه مشترکاند و آن دست برداشتن از نزاع بیجهت با آمریکا و انگلستان است. از نظر اینها هر پدیدهای که باعث شود ذهنیت انسان ایرانی نسبت به آمریکا (و به طور کلی تمدن لیبرال) منفی شود مطرود است خواه ترور ژنرال ایرانی باشد خواه نمایش یک سریال موفق از خرابکاریهای جاسوس گونه آمریکا و انگلستان. خب جیغ بنفش می کشند که «آهای! کلی زحمت کشیدیم و کدخدا را بزَک کردیم، به ذهن مخاطب ما دست نزنید!»
#گاندو
◽️ انیمیشن روح و مساله تناسخ
🔹انیمیشن «روح» هر چند به حسب ظاهر «معنای زندگی» و مبارزه با پوچی را هدف گرفته است اما در بخش قابل توجهی از فیلم اتفاقی میافتد که شاید توجهی بدان نداشته باشیم و آن مسأله «تناسخ» است. اما «تناسخ» چیست؟
معنای نخست تناسخ این است که روح بعد از مرگ به بدن دیگری تعلق پیدا کند مثل اتفاقی که در همین انیمیشن برای کاراکتر اصلی (جو گاردنر) و شماره ۲۲ افتاد.
ولی تناسخی که در آیین هندو بدان معتقدند چیزی مفصلتر از این است و آن تناسخ طبق قانون «کارما»ست. قانون کارما یا "انتقام کیهانی" بدین معناست که در یک چرخه مداوم روح انسانها به این دنیا بازمیگردد و در بدن موجودات مختلف قرار میگیرد تا هم تکامل بیابد و هم پاداش و عقاب را متناسب با تعلق روح به بدنهای در شرایط مختلف درک کند.
در واقع تناسخ نظریه مقابل معاد است و به همین جهت از ائمه هدی علیهمالسلام به صورت متواتر روایت رسیده است که «مَنْ قَالَ بِالتَّنَاسُخِ فَهُوَ كَافِرٌ بِاللَّهِ الْعَظِيمِ مُكَذِّبٌ بِالْجَنَّةِ وَ النَّارِ». این روایت از امام رضا علیهالسلام در کتاب عیون اخبار الرضاست.
🔸 لابد سوال شده است که مشکل اصلی تناسخ چیست؟
باید توجه داشت که صرف بازگشت روح به دنیا در همه فروض و صورتهای ممکناش مشکلی ندارد و منکران تناسخ چنین چیزی را ممنوع و غیر مقبول نمیدانند بلکه مشکل در معنای دوم تناسخ است یعنی از جایی شروع می شود که تناسخ بخواهد جای معاد را بگیرد در این صورت است که می گوییم:
در واقع بزرگترین مشکل تناسخ «بی دلیل» بودن آن است، فرضا اگر تناسخ ممکن هم باشد صرف امکان آن دلیل بر وقوعش نیست.
و اگر تناسخ را آموزهای دینی بدانیم طبعا باید آن دین از نقطه نظر عقلی مقبول افتد، در حالی که دین بودا و آیین هندو قابل قبول نیست و این البته بحث مستقلی می طلبد.
اگر تناسخ به معنای اول مورد نظر باشد نیز گاهی روح در بدن دیگری حلول می کند و گاه در بدنی که در واقع بدن خود همین روح است حلول می کند، این مورد دوم بلا اشکال است و موضوعاتی مثل زنده شدن عزیر نبی و رجعت بر همین اساس بلا اشکال هستند.
این که چرا گفته شد «بدنِ همین روح» نکته ای دارد که در شماره بعد بدان خواهم پرداخت.
اما آیا شکل اول قابل قبول است؟ یعنی دقیقا چیزی که در «سول» اتفاق افتاد؟
ملاصدرا معتقد است خیر، ممکن نیست. دلیل ملاصدرا اصطلاحا «رجوع فعل به قوه» نام دارد و با زبان خیلی ساده به این معناست که ارتباط بدن و روح ارتباط قراردادی و مبتنی بر اعتبار نیست بلکه روح حقیقتا بر آمده از بدن و امتداد کمالی آن است، انسان پدیده ای است که پیداییاش جسمانی است اما جسمی که در اثر تکامل جوهری به عالم ماوراء جسمانی رسیده، مجرد از ماده شده که به اصطلاح به آن «روح» گفته می شود. بر این اساس هر بدنی اختصاصا متعلق به یک روح است و حلول روح در بدن دیگر مثل آن است که (با تسامح بسیار در تشبیه) شما بخواهید موتور هواپیما را بر یک اتومبیل سوار کنید.
#تناسخ
آداب الصلوة، جلسه ۲۳.mp3
1.75M
#آداب_الصلوة
🌸🍃🌸🍃🌸🍃
شرح کتاب آداب الصلوة امام خمینی، جلسه ۲۳
مقام دوم از مقصد دوم، باب دوم
◽️اشارهای به مطالب فصل
◽️ درک حضور مانع سبب مبادرت به ستر عیوب است
◽️ اگر سالک خود را در محضر حضرت حق ببیند
◽️مراتب سهگانه عورات و زشتیها
◽️ ادب ظاهری حضور در محضر حضرت حق جل و علا
https://eitaa.com/elmetawhid
شیعتُنا (۱)
شرح مختصر وصیت امام صادق علیه السلام به عبدالله بن جندب
وَصِيَّتُهُ علیه السلام لِعَبْدِ اللَّهِ بْنِ جُنْدَبٍ رُوِيَ أَنَّهُ علیهالسلام قَالَ يَا عَبْدَ اللَّهِ لَقَدْ نَصَبَ إِبْلِيسُ حَبَائِلَهُ فِي دَارِ الْغُرُورِ فَمَا يَقْصِدُ فِيهَا إِلَّا أَوْلِيَاءَنَا.
🍃🍃
تحقیقا شیطان دام های خود را در منزلگاه فریب پهن کرده است و مقصود او جز شیعیان ما نیستند.
🍃🍃
۱.دامهای شیطان در منزلگاه فریب معنا پیدا میکند، در موطنی که فریب ممکن نیست شیطان توان وسوسه ندارد.
۲. دار الغرور صفت دنیاست، منظور از غرور فریب است و ریشه فریب خوردن طمع است: يا بَني آدَمَ لا يَفْتِنَنَّكُمُ الشَّيْطانُ كَما أَخْرَجَ أَبَوَيْكُمْ مِنَ الْجَنَّة.
۳. اگر کسی ریشه های طمع را در خود ببندد یا این که دنیایی نباشد وسوسه شیطان در او بی اثر است. عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع قَالَ أَكْثَرُ مَصَارِعِ الْعُقُولِ تَحْتَ بُرُوقِ الْمَطَامِعِ.
پن:
لا یفتننکم: شما را نفریبد.
مصارع العقول: زمین خوردن های عقل
بروق المطامع: برق شمشیر طمع بر سر انسان.
شیعتنا (۲)
لَقَدْ نَصَبَ إِبْلِيسُ حَبَائِلَهُ فِي دَارِ الْغُرُورِ فَمَا يَقْصِدُ فِيهَا إِلَّا أَوْلِيَاءَنَا.
مقصود شیطان از فریب جز شیعیان ما نیستند.
پیام ها:
۱. شیطان تمرکزش را بر انحراف شیعیان گذاشته و این مفاد صریح این روایت و نیز مضمون آیه شریفه قرآن کریم است: قالَ فَبِما أَغْوَيْتَني لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَكَ الْمُسْتَقيمَ (۱۶، اعراف) صراط مستقیم علی بن ابی طالب است و شیطان در این مسیر نشسته است.
۲. وقتی سرمایه های اصلی یعنی توحید و ولایت را نداشته باشی، هیچ یک از اعمالت خیر نیست و به همین دلیل شیطان وقتش را بیهوده تلف نمی کند.
۳. از جمع آیات و روایات چنین برداشت می شود که شیطان با دو گروه کاری ندارد: خیلی خوبها (مخلصین) و بدهای معمولی
و دو گروه را هدف خود قرار داده: خوبهای معمولی و خیلی بدها (اولیاء الشیطان)
#ماه_رمضان
#حدیث_عبدالله_بن_جندب
https://eitaa.com/elmetawhid
آداب الصلوة، جلسه ۲۴.mp3
1.72M
#آداب_الصلوة
🌸🍃🌸🍃🌸🍃
شرح کتاب آداب الصلوة امام خمینی، جلسه ۲۴
مقام دوم از مقصد دوم، باب دوم
◽️قدم اول برای درک حضور لایتناهای خداوند
◽️ ذهن باید آرام شود
◽️ ما دائما خداوند را مشاهده میکنیم ولی تطبیق نمیکنیم
◽️ روایت امام صادق علیهالسلام درباره مشاهده دائمی خداوند
https://eitaa.com/elmetawhid
آداب الصلوه، جلسه 25.mp3
1.78M
#آداب_الصلوة
🌸🍃🌸🍃🌸🍃
شرح کتاب آداب الصلوة امام خمینی، جلسه ۲۵
مقام دوم از مقصد دوم، باب دوم
◽️چگونه درک حضور میسر است؟
◽️قدم دوم: درک استدلالی را به درک قلبی تبدیل کنیم
◽️چگونه درک استدلالی را به درک قلبی تبدیل کنیم؟
◽️راه نخست: تفسیر همه پدیدههای طبیعی و انسانی بر اساس حضور خداوند
https://eitaa.com/elmetawhid
شیعتنا (۳)
وَ لَقَدْ جَلَّتِ الْآخِرَةُ فِي أَعْيُنِهِمْ حَتَّى مَا يُرِيدُونَ بِهَا بَدَلا
شیطان به طور مسلم دام های خود را در منزلگاه فریب پهن کرده و قصد شکار هیچ کس جز پیروان ما را ندارد، در حالی که آخرت در چشم شیعیان ما به شدت بزرگ می نماید تا جایی که هیچ جایگزینی برای آن نمی خواهند.
پیام ها:
۱. راه عمده مقابله با شیطان احساس برتری بدون چون و چرای آخرت بر دنیاست، تا دنیا جذابیت دارد بستر فریب مهیاست.
۲. گویا ترس از جهنم و شوق به بهشت در معادلات مومنین نقش زیادی ندارد، آیات بهشت و جهنم را بدون احساس تلاوت میکنیم و این نشان از بیرغبتی و نترسی دارد. این یک بیماری است و باید درمان شود.
#ماه_رمضان
#حدیث_عبدالله_بن_جندب
https://eitaa.com/elmetawhid
شیعتنا (۴)
ثُمَّ قَالَ آهِ آهِ عَلَى قُلُوبٍ حُشِيَتْ نُوراً.
ترجمه:
آه! مشتاقم به دیدار شیعیانی که به واسطه دوری از دنیا و تجلی آخرت بر قلب ایشان، درونشان مملو از نور شده است.
پیامها:
۱. مفاد شکوائیههای متعدد امامان معصوم از شیعیان این است که دینداری عوامانه مطلوب اهل بیت علیهم السلام نیست و هیچ کارآمدی برای ایشان ندارد. "شیعه تنوری" و "خیلی خوب بودن" و نه "خوب معمولی بودن" را آرزو میکنند.
۲. نورانیتی که در اثر دوری از دنیا حاصل میشود سبب فهم عمیق روابط عالم تکوین و درک شایسته قرآن کریم است. بر طالبان علم دینی این مساله لزوم مضاعف دارد. زشت است طلبه علم دینی دنیاگرا شود.
#ماه_رمضان
#حدیث_عبدالله_بن_جندب
https://eitaa.com/elmetawhid
آداب الصلوة، جلسه ۲۵.mp3
1.87M
#آداب_الصلوة
🌸🍃🌸🍃🌸🍃
شرح کتاب آداب الصلوة امام خمینی، جلسه ۲۶
مقام دوم از مقصد دوم، باب دوم
◽️چگونه درک حضور میسر است؟ (۲)
◽️ حجابهای قلب مانع از درک حضور حضرت حق است
◽️ راههای جبری کشف حجابهای قلب
◽️راه اختیاری کشف حجاب قلب
◽️معنای کمال انقطاع
https://eitaa.com/elmetawhid
آداب الصلوة، جلسه ۲۷.mp3
1.74M
#آداب_الصلوة
🌸🍃🌸🍃🌸🍃
شرح کتاب آداب الصلوة امام خمینی، جلسه ۲۷
مقام دوم از مقصد دوم، باب دوم (اعتبارات قلبیه ستر عورت)
◽️پوشاندن عیبها هم به خاطر حضور در محضر الهی است و هم به خاطر شرمنده نشدن در روز قیامت
◽️ چرا شرمندگی قیامت بسیار شدیدتر از دنیاست؟
◽️خاصیت سوالهای روز قیامت
https://eitaa.com/elmetawhid
شیعتنا (۵)
إِنَّمَا كَانَتِ الدُّنْيَا عِنْدَهُمْ بِمَنْزِلَةِ الشُّجَاعِ الْأَرْقَمِ وَ الْعَدُوِّ الْأَعْجَم
ترجمه:
دنیا برای شیعیان ما به مثابه مار خوش خط و خال و دشمن زبان نفهم است.
پیامها:
۱. مسلما دنیای مذموم مکان نیست بلکه نسبت و رابطه نادرستی است که ما با این مکان برقرار می کنیم؛ نسبت های نادرست با دنیا عبارت اند از لهو(مشغولیتِ غافل کننده) لعب (سرگرمی بی هدف)، زینت، تفاخر و تکاثر (مدام در اندیشه زیاده خواهی).
۲. امام علیه السلام زاویه دید شیعیان به دنیا را تنظیم می کنند، دنیا برای شیعیان ما فریبندهی خطرناک (مار زیبا) است. فریب میدهد و جذب میکند اما هنگامی که در دل دنیا قرار گرفتی مسموم شدهای و هلاکت حیات معنویات نزدیک است.
۳. دنیا دشمن زبان نفهم است و تنها زبان جنگ را میداند نه مذاکره و کنار آمدن، تنها راه آلوده نشدن به دنیا پاک کردن صورت مسأله است یعنی زهد ورزیدن.
#ماه_رمضان
#حدیث_عبدالله_بن_جندب
آداب الصلوة، جلسه ۲۸.mp3
2M
#آداب_الصلوة
🌸🍃🌸🍃🌸🍃
شرح کتاب آداب الصلوة امام خمینی، جلسه ۲۸
مقام دوم از مقصد دوم، باب دوم (اعتبارات قلبیه ستر عورت)
◽️رویکرد اخلاقی به ستر عیوب
◽️رویکرد عرفانی به ستر عیوب
◽️ فنای فیالله رافع همه عیبهای ظاهری و باطنی است
◽️ گزاره کلیدی در مساله فنای الهی
https://eitaa.com/elmetawhid
آداب الصلوة، جلسه ۲۹.mp3
2.52M
#آداب_الصلوة
🌸🍃🌸🍃🌸🍃
شرح کتاب آداب الصلوة امام خمینی، جلسه ۲۹
مقام دوم از مقصد دوم، باب دوم (اعتبارات قلبیه ستر عورت)
◽️ درباره کتاب مصباح الشریعة
◽️ بیان نکات کلی روایت مصباح الشریعة
۱. لباس از اختصاصات انسان است
۲. ستر عیوب ظاهری به وسیله طاعت
۳. ستر عیوب باطنی به وسیله ترس از خداوند و توبه و انابه
۴. مشغولیت به عیوب خود سبب کم شدن اشتباهات انسان میشود
https://eitaa.com/elmetawhid
آداب الصلوة، جلسه ۳۰.mp3
2.62M
#آداب_الصلوة
🌸🍃🌸🍃🌸🍃
شرح کتاب آداب الصلوة امام خمینی، جلسه ۳۰
مقاله دوم(آداب مقدمات نماز)
مقصد سوم (آداب قلبیه مکان نمازگزار)
فصل اول؛ در معرفت مکان
◽️ معنای عرفی و فلسفی مکان
◽️ شناخت مکانها به حسب مراتب وجودی انسان
◽️مرتبه نخست: مکان مرتبه طبیعی وجود انسان، دنیاست
◽️ بیان ادب قلبی حضور در این مکان
https://eitaa.com/elmetawhid
◻️ چرا احمدی نژاد "نه"!
رئیس پر جنجال دولت های نهم و دهم هم خوبیهای بزرگی دارد و هم بدیهای بزرگ، او نقطه قوتش در به حرکت انداختن تعطیلیها و جسارتی است که در خط شکنیها دارد، بنبستهایی که کمتر کسی می تواند به آنها نزدیک شود، از سوی دیگر توان اقناع عمومی را با بیان سادهی آموزگاری داراست، آمارها را به سادگی و با تسلط بیان می کند و یک جریان اجتماعی سیاسی را با نقدهای روشن و همه فهم تحلیل می کند.
اما او حداقل سه اشکال خیلی بزرگ هم دارد که هیچ گونه نمی توان با ریاست جمهوری او کنار آمد:
۱. ایراد اول مرد بهاری این است که شدیدا به جامعه نخبگانی بدبین است و حتی این نگاه منفی را چندین بار منعکس هم کرده است. نتیجه این نگاه منفی «تنها» و «منزوی» شدن احمدی نژاد است، احمدی نژاد با همه درگیر است از سپاه و حوزه علمیه و مراجع عظام تقلید گرفته تا اصولگرای سنتی و مدرن و اصلاح طلب و چپ و راست و دانشگاهی و حوزوی؛ همه با او و او با همه چالش جدی دارند. تا اینجای کار شاید قابل تحمل باشد (که نیست) اما او حتی با رهبری نظام هم چالش جدی دارد.
واقع بین باشیم؛ مملکت داری هم احتیاج به پشتوانه مردمی دارد و هم حمایت نخبگانی، نخبگان حلقه بسیار مهم مدیریتیاند و بدون آنها کارها به سامان نمیرسد، در حالی که احمدی نژاد تنهای تنهای تنهاست.
۲. ایراد بزرگ دیگر او آن است که تمایل به ایجاد جنجال از طریق بیان اتهامات اثبات نشده دارد، در حالی که بارها و بارها گفته شده است روش برخورد با فساد و مفسد این جنجالهای هیجان ساز نیست، مشکل بزرگ این خصیصه آن است که هر دم و هر لحظه مردم منتظرند او انگشت اتهام به سمت چه کسی دراز می کند و در نتیجه شقاق و شکاف مردم و حاکمیت را بیشتر می کند؟! اتهام به هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری از یک طرف، اتهام به برادران لاریجانی و اخیرا حداد عادل نشان میدهد او خط قرمزی در این تهمتزنیهای نابجا ندارد.
۳. مشکل بزرگ دیگر او آن است که حتی با رهبر معظم انقلاب هم کنار نمیآید، رئیس جمهور از هر جناحی که باشد باید بتواند با رهبری و اندیشههای رهبری کار کند، کسی نمیتواند نظر ایشان را تغییر دهد و بنابراین دست کم سه رئیس جمهور اخیر برای این که ایشان را تحت فشار قرار دهند با معیشت مردم بازی میکنند تا از طریق مردم ایشان را مجبور به پذیرش کنند و البته بیچاره مردم که زندگیشان بازیچه مشتی سیاست باز قرار گرفته است.
رهبر انقلاب بر عهد انقلاب و آرمانها پای بند است اما رؤسای جمهور متأسفانه یا به دلیل آن که دل در گرو غرب دارند و یا مثل احمدینژاد اندیشه های عجیب و غریبی دارند در صدد تقابل با ایشان هستند. بالاخره یک جایی این تقابل باید تمام شود.
#انتخابات
#احمدی_نژاد
آداب الصلوة، جلسه ۳۱.mp3
2.49M
#آداب_الصلوة
🌸🍃🌸🍃🌸🍃
شرح کتاب آداب الصلوة امام خمینی، جلسه ۳۱
مقاله دوم(آداب مقدمات نماز)
مقصد سوم (آداب قلبیه مکان نمازگزار)
فصل اول؛ در معرفت مکان
◽️ بررسی "ادب قلبی مکان عبادت"
◽️ "اعتکاف" مفهوم کلیدی در "ادب قلبیِ مکان"
◽️ نخستین مکان عبادت، دنیاست
◽️ دومین مکان عبادت "بدن عنصری" است
◽️ سومین مکان عبادت "بدن برزخی" است
https://eitaa.com/elmetawhid
◾️ روحی لک الفداء یا امیرالمؤمنین
باز امشب منادی کوفه،از امامی غریب می خواند
گوشه ی خانه دختری تنها،دارد اَمن یجیب می خواند
مثل اینکه دوباره مثل قدیم،چشم اَز خون دل تری دارد
این پرستار نازنین گویا،باز بیمار بستری دارد
چادر پُر غبار مادر را،سرسجاده برسرش کرده
بین سر درد امشب بابا،یاد سر درد مادرش کرده
آه در آه ،چشمه در چشمه،متعجب زبان گرفته!پدر
خار درچشم، اُستخوان به گلو،درگلوم اُستخوان گرفته پدر
آه بابا به چهره ات اصلاً،زخم ودرد و وَرم نمی آید
چه کنم من شکاف زخم سرت،هرچه کردم به هم نمی آید
باز سر درد داری وحالا،علت درد پیکرم شده ای
ماه «اَبرو شکسته» باباجان،چه قَدَر شکل مادرم شده ای
سرخ شد باز اَز سر این زخم،جامه تازه تنت بابا
مو به مو هم به مادرم رفته،نحوه راه رفتنت بابا
پاشو اَز جا کرامت کوفه،آنکه خرما به دوش می بردی
زود در شهر کوفه می پیچد،که شما بازهم زمین خوردی
دیشب اَز داغ تا سحر بابا،خواب دیدم وَگریه ها کردم
اَز همان بُغچه ای که مادر داد،کَفنی باز دست وپا کردم
کاملاً در نگاه تو دیدم،مثل اینکه مسافری این بار
گر شما می روی برو اما،بهر ما فکر معجری بردار
کودکانی که نانشان دادی،روزگاری بزرگ می گردند
می نویسند نامه اَما بعد،بی وفا مثل گرگ می گردند
یا زمین دار گشته و آن روز،همه افراد خیزران کارند
یا که آهنگری شده آن جا،تیرهای سه شعبه می آرند
وای اَز مردمان بی احساس،دردهای بدون اندازه
وای اَز آن سوارکاران و،نعل اسبی که می شود تازه
وای اَز دست های نامَحرم،آتش ودود وچادر و دامان
وای اَز کوچه ی یهودی ها،سنگ باران قاری قرآن...
*علی زمانیان*
#شب_قدر
#یا_امیر_المومنین
روز متعلم!
کاش در کنار روز معلم، روز "متعلم" هم داشته باشیم تا در آن روز به پاس احترام به دانشآموزان و دانشجویان و طلاب به مقام علم ارج نهاده شود؛
که همگان بدانند علم ارزش ذاتی دارد و به خاطر بازار کار رشته تحصیلی انتخاب نکنند،
که بدانند مقایسه علم و ثروت مقایسه زشت و کودکانهای در مقیاس مقایسه انسانیت و جمادیت است،
که بدانیم و بدانند علم آموزی حرص میخواهد و اشتهای سیری ناپذیر، تا در میانه دانش، مطالب علمی را ناجویده و هضمنکرده به خورد ملت ندهند.
که بدانیم و بدانند "علم" خشیت انسان به پروردگار را زیاد میکند و دانشمندی که خضوع و خشیت ندارد اسم دانش را به یدک میکشد.
#روز_معلم_مبارک
◽️ آیا عذری در نشناختن داریم؟
از علامه امینی نقل شده که فرمودند:
روز قیامت یقه غاصبان خلافت را خواهم گرفت چون زمانی را که میتوانستم صرف نشر فضائل علی بن ابیطالب کنم را مجبور شدم در اثبات غاصب بودن آنها صرف کنم.
آیا ما برای وقت نگذاشتن برای شناخت برترین مخلوق خداوند (بعد از رسول الله) حجتی داریم؟
آیا زمانی را که صرف شناخت جماداتی که به صورت تکنولوژیهای روز درآمدهاند میکنیم و دچار ابتهاج از فلان ماشین و بهمان موبایل و رایانه و ... میشویم را نباید صرف شناخت "انسان کامل" کنیم؟
به خود گوشزد کردهایم که بیاعتنایی امیرالمؤمنین به ما در عالم برزخ و قیامت چقدر عذاب آور است؟
#یا_علی_روحی_لروحک_الفداء
#یا_امیر_المومنین
◽️هو الاول و الآخر!
(۱) قال الرسول صلیالله علیه و آله لاخیه علی بن ابیطالب:
[یا علی]! لاَ أَسْتَغْنِي عَنْكَ فِي اَلدُّنْيَا وَ اَلْآخِرَةِ
من در دنیا و آخرت از تو بینیاز نیستم، در هر دو عالم به تو محتاجم.(بحار، ج۳۱، ص۴۳۲)
(۲) عبدالله بن مسعود هم میگوید دیدم رسول خدا صلی الله علیه و آله در سجده میگوید:
فَوَجَدْتُهُ رَاكِعاً وَ سَاجِداً وَ هُوَ يَخْشَعُ فِي رُكُوعِهِ وَ سُجُودِهِ وَ يَقُولُ - اَللَّهُمَّ بِحَقِّ عَلِيٍّ وَلِيِّكَ إِلاَّ مَا غَفَرْتَ لِلْمُذْنِبِينَ مِنْ أُمَّتِي.(بحار، ج ۳۶، ص ۷۳)
خدایا به حق "علی" از گناهان امت من بگذر!
#یا_علی_روحی_لروحک_الفداء
#یا_امیر_المومنین
هدایت شده از معارف
📣#پذیرش مرکز تخصصی آموزش فلسفه قم ، سال تحصیلی ۱۴۰۰_ ۱۴۰۱
♻️مرکز تخصصی آموزش فلسفه قم تحت اشراف آیت الله فیاضی با محوریت اجتهاد در معارف برای سال تحصیلی ۱۴۰۱_۱۴۰۰ از بین داوطلبان حوزوی در مقطع سطح ۲ و ۳ طلبه می پذیرد .
⏳زمان ثبت نام:
۲۸ فروردین لغایت ۳۱ تیر
⚠️ کلیه داوطلبانی که موفق به ثبت نام در سامانه پذیرش مراکز تخصصی مدیریت حوزه نشده اند ، می توانند حضوری و یا مجازی اطلاعات خود را وارد نمایند تا در نوبت مصاحبه قرار گیرند .
⬅️ داوطلبان فرم ثبت نام مندرج در کانال را تکمیل نمایند و برای ادمین کانال مرکز به آدرس زیر ارسال نمایند:
@mt_falsafeh
🔹ارتباط با ادمین:
@khatami1369
📳تلفن تماس ⬅️ ۰۹۳۶۶۶۲۳۶۲۲ _
۰۹۱۳۷۳۶۸۶۵۵
⌚️ زمان پاسخگویی: ساعت ۱۴ تا ۱۸
https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96