eitaa logo
سید محمدجواد موسوی‌فرد
1.1هزار دنبال‌کننده
613 عکس
219 ویدیو
7 فایل
طلبه حوزه علمیه قم، روضه خوان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام شاید اینجا برای اندکی عمیق‌تر شدن در اعتقادات و مسائل اجتماعی مناسب باشد ارتباط با بنده: https://eitaa.com/Mousavifard
مشاهده در ایتا
دانلود
سخنرانی- حجت الاسلام و المسلمین سید محمدجواد موسوی فرد.MP3
46.89M
◽️ضرورت درک و کنش‌گری سیاسی برای حفظ دین هیات محبان فاطمه زهرا سلام الله علیها، اهواز جلسه چهارم ◾️تفاوت تفقه در دین و بصیرت در دینداری ◾️ دو مولفه مفهومی بصیرت ◾️ روضه حضرت حرّ @elmetawhid
◽️ ویروس و دینداری عامیانه! در زیارت اول امام حسین علیه السلام آمده است: "اراده تکوینی خداوند در اداره امور عالم ابتدا به خانه شما نازل می‌شود و سپس از آن به کل عالم می‌رسد". اراده و نگاه اهل بیت علیهم السلام زمین و زمان و فلک را نگاه داشته ولی نباید از این معارف برداشت‌های عوامانه شود. این که ویروس به مجلس سیدالشهداء راه ندارد از آن سخنان بی‌مبنا و بی معناست. ملاحظه نخست این است که آیا در کنار امر مقدس (مثل امام معصوم یا حرم مطهر یا مجالس حسینیه) خطر بلا اثر می‌شود؟ چه کسی و بر اساس چه سندی می‌تواند چنین ادعایی کند؟ اصلا مگر خود اهل بیت علیهم السلام بیمار نمی‌شدند؟ مگر خطرات و سموم بر بر بدن اهل بیت علیهم السلام اثر نمی‌کرده؟ کسی که چنین اعتقادهای سستی داشته باشد از معارف اهل بیت طرفی نبسته! ثانیا مجالس حسینی دارالشفایند و من هم کاملا معتقد به این مطلبم، اما معنای شفاء مگر این معنای سطحی است که ما تصور کردیم؟ مثلا استجابت دعا مگر معنایش این است که هر آنچه هر کس بخواهد عینا به او داده می‌شود؟ مسلما خیر! استجابت معنایی اعم از آنچه تصور کرده‌ایم دارد. شفا نیز چنین است؛ معنای شفا دادن اهل بیت لزوما خوب شدن از بیماری نیست و اساسا اهل بیت علیهم السلام به مصلحت خداوندی کار می‌کنند نه اراده من و تو! بنده تا کنون هیچ فقیهی -به حمل شایع- ندیدم که حکم به این سخنان عوامانه کرده باشد. مجلس عزای حسین علیه السلام هرگز نباید تعطیل شود ولی شکل مجلس لزوما آن چیزی نیست که تا کنون بوده است. @elmetawhid
سخنرانی - حجت الاسلام سیدمحمدجواد موسوی فرد.MP3
40.72M
◽️ضرورت درک و کنش‌گری سیاسی برای حفظ دین هیات محبان فاطمه زهرا سلام الله علیها، اهواز جلسه پنجم ◾️معنای عالم بودن به زمان ◾️ مصداق عالم بودن به زمان ◾️ مدرنیته؛ پدیده غالب عصر حاضر ◾️ روضه حضرت عبدالله بن الحسن سلام الله علیه @elmetawhid
36.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اگر تصور می‌کنید آمریکا منتظر بود فایزر را به ما بفروشد و ما واکسن را نگرفتیم این گزارش شبکه آمریکایی Vox را ببینید!
سخنرانی - حجت الاسلام سیدمحمد جواد موسوی فرد.MP3
45.33M
◽️ضرورت درک و کنش‌گری سیاسی برای حفظ دین هیات محبان فاطمه زهرا سلام الله علیها، اهواز جلسه ششم ◾️دو راه حمله و هجمه به دین توسط مدرنیته ◾️ اول- علم مدرن با روش تجربی با سکولاریزه کردن دانش ◾️ روایتی بسیار مهم در باب احتیاج و استغناء در باب علم ◾️ دوم- دولت‌های مدرن ◾️ روضه حضرت قاسم بن الحسن سلام الله علیه @elmetawhid
سخنرانی - سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدجواد موسوی فرد.MP3
49.37M
◽️ضرورت درک و کنش‌گری سیاسی برای حفظ دین هیات محبان فاطمه زهرا سلام الله علیها، اهواز جلسه هفتم ◾️لیبرال دموکراسی، رقیب عمده حاکمیت دین ◾️ بررسی ارزش آزادی در اسلام ◾️ مدارا به جای اصالت آزادی ◾️ روضه حضرت علی اصغر سلام الله علیه @elmetawhid
سخنرانی - حجت الاسلام و المسلمین سید محمدجواد موسوی فرد .MP3
48.14M
◽️ضرورت درک و کنش‌گری سیاسی برای حفظ دین هیات محبان فاطمه زهرا سلام الله علیها، اهواز جلسه هشتم ◾️آزادی اجتماعی مشروط به چه اموری است؟ ◾️چهار ملاحظه درباره آزادی و محدوده آن ◾️ روضه حضرت علی اکبر سلام الله علیه @elmetawhid
بدأت حكاية زینب! کوتاه کن کلام... بماند بقیّه اش مرده است احترام... بماند بقیّه اش از تیرهای حرمله یک تیر مانده بود آن هم نشد حرام... بماند بقیّه اش هر کس که زخمی از علی و ذوالفقار داشت آمد به انتقام... بماند بقیّه اش شمشیرها تمام شد و نیزه ها تمام شد سنگ­ها تمام... بماند بقیّه اش گویا هنوز باور زینب نمی شود بر سینه ی امام...؟ بماند بقیّه اش پیراهنی که فاطمه با گریه دوخته در بین ازدحام... بماند بقیّه اش راحت شد از حسین همین که خیالشان شد نوبت خیام....بماند بقیّه اش رو کرد در مدینه که یا ایّهاالرّسول یافاطمه! سلام... بماند بقیّه اش از قتلگاه آمده شمر و ز دامنش خون علی الدّوام... بماند بقیّه اش سر رفت آه، بعد هم انگشت رفت، کاش از پیکر امام بماند بقیّه اش بر خاک خفته‌ای و مرا می­‌برد عدو من می­روم به شام... بماند بقیّه اش دلواپسم برای سرت روی نیزه ها از سنگ پشت بام... بماند بقیّه اش دلواپسی برای من و بهر دخترت در مجلس حرام... بماند بقیّه اش حالا قرار هست کجاها رود سرش؟ از کوفه تا به شام... بماند بقیّه اش تنها اشاره ای کنم و رد شوم از آن از روی پشت بام ... بماند بقیّه اش قصّه به "سر" رسید و تازه شروع شد شعرم نشد تمام... بماند بقیّه اش محمّد رسولی
نکته! نوکر همه مادحان و مرثیه‌خوانان اباعبدالله الحسین علیه السلام هستیم ولی برخی از ایشان فرهنگ عزاداری را به سمت و سوی خوبی نمی‌برند.. بدون تردید ذائقه دین اسلام با موسیقی آلات محور هماهنگ نیست، مقصودم طرد کلی نیست ولی قطعا دین اسلام به این مساله روی خوش نشان نداده است. حال آیا می‌شود عزای سالار شهیدان را که بی‌نظیرترین مستحبات و عبادات است با امری که رضایت خداوندی در آن معلوم نیست همراه کرد؟ بنده تردید جدی دارم. دلم برای نوحه‌های دهه شصت و هفتاد تنگ شده، نوحه‌هایی بدون آلات موسیقی و طنین تند "حسین حسین" گفتن میکروفون دوم! نوحه "بنشین تا به تو گویم زینب" حاج حسین فخری و "یا اباعبدالله الحسین" یونس حبیبی..
◽️ شورشی یا مطیع؟! بالاخره کار "امیر عبداللهیان"، توهین بود یا اقتدار؟! قاعدتا قضاوت درباره این گونه مطالب سواد روابط بین الملل می‌خواهد اما احتمالا این چند نکته بتواند پاسخ منتقدان باشد: یکم. به نظر می‌رسد مفروض منتقدان این است که وزیر خارجه باید کاملا در چارچوب قوانینی که دیگران وضع کردند بگنجد، باید "شهروند مطیع جامعه جهانی" باشد و پروتکل‌ها را مو به مو اجرا کند! وزیر نامحترم قبلی این چنین و بلکه شورتر از این چنین بود. وظیفه‌اش نبود انگلیسی صحبت کند اما می‌کرد حتی در کشور خودش، نباید زانو می‌زد اما زد. برای کشوری که انقلابی است گنجیده شدن در چارچوب‌های بین‌المللی یعنی مرگ آن انقلاب، لازم نیست شورشی باشیم اما نباید هم مطیع محض بود. دوم. تصور دیگری وجود دارد که این اقتدارها برای دشمن است و نه دوست! و در کشور دوست و برادر عراق نباید خلاف قوانین رفتار کرد. این پیش‌فرض هم اشتباه است، دنیا سفید یا سیاه نیست، دوست، شریک، رقیب و دشمن و حتی طیف‌های دیگر هم هست. برخورد با هر یک متفاوت است. ثانیا دولت الکاظمی - بنا به گزارش‌ها- اجلاسیه را طبق میل آمریکا و خلاف جبهه مقاومت طراحی کرده بود. در چنین شرایطی برخی اعتراضات را با مذاکره و برخی را باید با رفتارهای نمادین دیپلماتیک اعلام کرد. آقای رئیسی در اعتراض به دعوت نشدن بشار اسد به این اجلاسیه نرفتند و آقای امیرعبداللهیان هم تلاش کردند با این حرکت، انزوا کشاندن مقاومت را پاسخ دهند. سوم. احتمالا گفته می‌شود این حرکت‌ها هزینه دارد. قطعا هزینه دارد اما جمله طلایی رهبر انقلاب را به یاد آورید؛ هم مقاومت هزینه دارد و هم سازش. ۸ سال هزینه رفتارهای ساز‌ش‌گونه و سخیف و ضعیف دو شخصیت غرب‌گرا بلکه غرب‌زده را دادیم و نتیجه‌اش غیر از مشکلات داخلی، جرات آمریکا در ترور ق.ا.س.م عزیزمان بود. مقاومت غیر از این که وظیفه شرعی است هزینه کمتری هم دارد. جمله آخر: علوم انسانی عرصه جزم اندیشی نیست، هیچ کدام از گزاره‌های فوق را جازمانه نگفتم.. کنش و واکنش انسانی پیچیده‌تر از این حرف‌هاست. شورشی باشیم یا مطیع؟ هیچ یک! راه سومی هم وجود دارد؛ مقاومت عقلانی!
◽️ چرایی حمایت اصلاح طلبها از مقاومت افغانستان چرا اصلاح طلب‌ها بر خلاف نظام گفتمانی و علی‌رغم داشتن اندیشه لیبرالی طرفدار مقاومت افغانستان شده‌اند؟ مسأله عجیب به نظر می رسد؛ این که جریان نزدیک به غرب با نظام گفتمانی جنگ‌ستیز و حتی دفاع‌ستیز و با سابقه محکوم ساختن و حتی تمسخر روحیه مقاومت هم وطنانش این چنین در قضیه افغانستان کف و خون بالا بیاورد و رجزهای حماسی و چهره سازی قهرمانی از «مسعود» به بار آورد چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ هنوز پاسخ قاطعی پیدا نکرده‌ام و نمی‌دانم که این چه مسأله‌ای است که حسین دهباشی به ظاهر آرام و خیلی مؤدب و سوآز تحصیل کرده را این چنین عصبانی و بی ادب و هتاک کرده است؟ در این گونه موارد احتمالات را بررسی می کنم؛ شما هم کمک کنید تا به نتیجه برسیم. مجموعا سه احتمال به ذهن بنده می رسد ولی روشن است که احتمال اول یعنی دفاع از مقاومت و مظلوم و امثال این کلمات با ریخت و قیافه این جماعت سازگاری ندارد پس بنده به راحتی این احتمال را کنار می گذارم. خوب دقت کنید! مطالبه این جماعت «حضور نظامی ایران» در افغانستان است نه استفاده از ظرفیت های متعدد برای حل مشکل. احتمال دوم. اندیشه اصلاح طلبی شدیدا با روی کار آمدن گروه‌های ایدئولوژی محور مخالف‌اند و از این رو از طالبان نه هراسناک و بیمناک‌اند بلکه آن را خلاف مصالح عامه بشر و رشد و ترقی دوران مدرن می‌دانند. لکن معنای این احتمال آن است که اصلاح طلب‌های داخلی دارای نفاق شدیدند و حکومت دینی داخل ایران را به دلایل منافقانه تحمل می کنند تا به قدرت رسیده و از مواهب قدرت بهره ببرند. من این احتمال را درباره برخی از این جماعت منتفی نمی دانم اما پذیرش کلیت آن به معنای پذیرش منافق بودن اصلاح طلبان است. احتمال سوم. منافع آمریکا اقتضا می‌کند ایران را درگیر ماجرای افغانستان کرده و از این درگیری نهایت استفاده را ببرد. توضیح: ظاهرا و بر اساس برخی تحلیل‌ها دلیل حمایت چین از طالبان مسأله جاده ابریشم و منافع فوق العاده اقتصادی است که عائد چین می گردد. با خروج آمریکا این هلوی پوست کنده دست چین افتاده و معنای این اتفاق، گام بسیار مهم برای پایان هژمونی آمریکا در منطقه است. اما چرا باید ایران را درگیر کنند؟ بنابر این احتمال برخی از این جماعت آگاهانه و برخی با تحریک بزرگترهایشان تلاش دارند ایران را درگیر با ارتجاع طالبان کرده تا باتلاق افغانستان جبهه سیاسی مقابل ایالات متحده را زمین گیر کرده و ایجاد هر گونه اتحاد سیاسی اقتصادی و در نتیجه ضعف جبهه غرب را منتفی سازد. این احتمال هم منتفی نیست اما معنایش اولا خباثت بیش از اندازه و بلکه رذالت این جماعت است، ثانیا این احتمال به معنای شکست بسیار سنگین آمریکا در افغانستان است، یعنی آن چیزی که در رسانه ها ظاهر شده است. اما آیا واقعا چنین است؟ نمی دانم، واقعا معلوم نیست آمریکا به این سادگی افغانستان را رها کرده باشد. چند نکته: ۱. مسلما معنای این جملات آن نیست که جمهوری اسلامی از ظرفیت‌های متعدد خود برای حل مشکل افغانستان استفاده نکند. جمهوری اسلامی در مقابل کشور بوسنی که در قلب اروپا بود سکوت نکرده بود چه رسد به همسایه مهم و تأثیر گذارش. ۲. آیا لزومی دارد چنین تلاشهایی رسانه ای شود؟ فکر نمی کنم. ممکن است این تلاشها بنا به دلایل متعددی در خفا صورت پذیرد دقیقا مثل دخالت ایران در لبنان و سوریه که تا مدت ها علنی نشده بود. ۳. راه حل افغانستان طولانی مدت است؛ برای حل مشکل باید مردم به میدان بیایند و برای این منظور باید آگاه سازی مردم هدف شود نه رویکرد نظامی. ۴. حضور نظامی ایران در افغانستان به احتمال خیلی زیاد سبب اتحاد همین دو جبهه علیه ایران خواهد شد و این همان باتلاق افغانستان است. ۵. این نتایج مربوط به اصلاح طلب‌های رادیکال است و میانه‌روها مشمول این احتمالات نیستند.