#نکته_فرهنگی
#فارسی_را_پاس_بداریم
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
📌«ما خیلی با کلاسیم»
1. میان خصوصیات خوب و بد ما «ایرانی ها»، جو گیر شدن، متأسفانه خیلی روی اعصاب آدم است، یک محقق آمریکایی گفته بود هیچ کشوری در طول تاریخ نتوانسته به اندازه ایران در بازه زمانی خیلی کوتاه رشد جمعیت خود را کاهش دهد. برای ما ایرانی ها خیلی مهم است که دیگران درباره ما چه می گویند. باید فکر کنند «ما خیلی با کلاسیم» .
🍃
2. یکی از نقاطی که ما می خواهیم با کلاسی خود را به رخ بکشیم تلفظ لغات لاتین و خصوصا واژه های انگلیسی است، ما تلاش می کنیم کمیت لغات انگلیسی و کیفیت آنها را بیشتر و بهتر کنیم و احساس می کنیم چقدر با کلاسیم!! حتی برخی تلاش می کنند لهجه و تکیه لغت را هم ادا کنند.
این در حالی است که دیگران نسبت به زبان خود حساسند و لغات بیگانه را طبق ساختار زبان خود تغییر می دهند، مثلا در انگلیسی به «ابن سینا» می گویند «آویسینا»، «الگوریتم» لاتینی شده واژه «الخوارزمی» است، «ارث(earth)» همان «ارض» است، «مریخ» را «مارس» می گویند...«مایکل»، «میشل»، «میخائیل» از نام فرشته مقرب «میکائیل» است. عرب ها به «سزار» می گویند «قیصر»، به «گناه» می گویند «جناح»، «کوردوبا» را «قرطبه» می خوانند و ... . گویا همه به زبان خودشان اهمیت می دهند غیر از ما.
خوب است بدانیم انسان های رشد یافته به زبان و ادبیات اهمیت می دهند.
🍃
3. «امین» زبان و ادب پارسی نگرانی بجایی را در دیدار شعرا مطرح فرمودند:«راجع به زبان، بنده نگرانم؛ واقعاً نگرانم. .. در جریان عمومی، زبان دارد دچار فرسایش میشود؛ این را آدم می بیند. .. من از صدا و سیما گلهمندم به خاطر اینکه به جای اینکه زبان صحیح را، زبان معیار را، زبان صیقلخوردهی کاملاً درست را ترویج کنند، زبان بیهویّت، گاهی غلط، تعبیرهای غلط و بدتر از همه پُر از تعبیرات فرنگی و خارجی و مانند اینها را دارند ترویج میکنند. وقتی مثلاً فلان لغت فرنگی را که حالا یک نویسندهای، یک مترجمی -که ترجمه میکرده یک مقالهی انگلیسی یا فرانسوی را- آورده و عیناً به کار برده، و مجری شما این را در تلویزیون، در رادیو یک بار، دو بار تکرار میکند، این میشود عمومی؛ ما بیخود و مُفتامُفت داریم زبان خودمان را آلوده میکنیم به زوائد مضر».
#زبان_فارسی
امسال توفیق شده است که روزهای سه شنبه و چهارشنبه در مدرسه حقانی، شرح نامه 53 نهج البلاغه شریف را داشته باشیم. به همین مناسبت روزهای سه شنبه و چهارشنبه مباحثی که سر کلاس ارائه می شود را به صورت مختصر با شما عزیزان به اشتراک می گذارم. از تمامی عزیزان اهل علم تقاضا دارم اشکالات این حقیر را گوشزد کنند.
روزهای چهارشنبه در مرکز تخصصی فلسفه اسلامی نیز خطبه 193 (خطبه متقین) را مختصر توضیحی می دهم که آن را نیز به تناوب به اشتراک خواهم گذاشت.
من الله التوفیق
#عهد_نامه_مالک_اشتر
#نامه_53
#جلسه_اول
#سیاست_دینی
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
«هَذَا مَا أَمَرَ بِهِ عَبْدُ اللَّهِ عَلِيٌّ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ مَالِكَ بْنَ الْحَارِثِ الْأَشْتَرَ فِي عَهْدِهِ إِلَيْهِ حِينَ وَلَّاهُ مِصْرَ جِبَايَةَ خَرَاجِهَا وَ جِهَادَ عَدُوِّهَا وَ اسْتِصْلَاحَ أَهْلِهَا وَ عِمَارَةَ بِلَادِهَا».
🍃
🔰ترجمه:
این دستوری است که بنده خدا علی -امیرالمومنین- به مالک بن حارث اشتر در فرمانی که برای او صادر کرده بیان نموده، در آن هنگام که زمام داری مصر را به او سپرد تا حقوق بیت المال در آن سرزمین را جمع آوری کند و با دشمنان آنجا پیکار نماید، به اصلاح اهل آن همت گمارد و به عمران و آبادی شهرها و روستاهای آن بپردازد.
🍃
🔰شرح مختصر:
🔸1. مختصری درباره مالک اشتر:
او در سال 11 یا 12 هجری قمری از یمن به مدینه آمد. اولین درخشش او در جنگ با امپراتوری روم شرقی است(نبرد یرموک در منطقه مرزی اردن و سوریه). او از مخالفان جدی عثمان بود وچندین بار تبعید شد. با نوعی کودتا حکومت کوفه را در زمان عثمان به دست گرفت ولی سپس ابوموسی اشعری یا حذیفه یمانی را به عثمان پیشنهاد کرد. او قبل از جنگ نهروان حین سفر به مصر به شهادت رسید.
🔸2. در اولین فراز از این نامه، امیرالمومنین علیه السلام به رئوس وظایف حاکمیت و حیطه حاکمیت اشاره می کنند:
اول مدیریت نظام اقتصادی(جبایۀ خراجها)،
دوم مسأله امنیت(جهاد عدوّها)،
سوم امور فرهنگی- علمی- معنوی(استصلاح اهلها)،
و چهارم توسعه سخت افزاری و عمرانی شهرها (عمارۀ بلادها)
🔸3. خراج و مالیات غیر از خمس و زکات هستند و هر کدام مصرف ویژه خود را دارند، کشورهای توسعه یافته هم اکنون، عمده در آمدشان از مالیات شهروندان است، مالیات به صورت کلی در ازاء هر نوع استفاده غیر عمومی از امکانات طبیعی، استهلاک طبیعت و نیز بهره برداری های ویژه از سایر مردم قرار می گیرد.
🔸4. امنیت بستر رشد سایر کمالات انسانی است، امنیت را ساده نگیریم، اگر تنها احتمال دهید یک مار خطرناک در منزل شما وارد شده، آیا خواب و خوراک و تفریح خواهید داشت؟ آیا می توانید به علم و هنر و عبادت و ... بپردازید یا این که تا خطر را رفع نکنید آرام نمی نشینید؟ در هرم نیازهای «مازلو» امنیت جزء اساسی ترین نیازهاست و این یعنی اگر امنیت نباشد هیچ رشدی نخواهیم داشت.
🔸5. از تفاوت های حاکمیت دینی با سایر حاکمیت ها آن است که حاکم دینی نسبت به اصلاح مردم، موظف و متعهد است. استفاده از تعبیر استصلاح به جای اصلاح تأکید بر تربیت معنوی و فرهنگی مردم است.
🔸6. هیچ حکومتی نمی تواند به هر بهانه ای توسعه سخت افزاری و درست کردن زیر ساخت ها را کنار بگذارد. ساختن جاده ها، ساختمان ها، پل ها، زیر ساخت های انرژی، حمل و نقل و ارتباطات از وظایف هر حکومتی است که امیرالمومنین نیز آن را جزء وظایف حاکمیت شمرده است.
🔸7. اگر وظایف هر کدام از سازمان ها و وزارت خانه های موجود در زمان ما را ملاحظه کنید از این چهار سرفصل خارج نخواهد بود.
🔸8. شاید سؤال شود چرا امیرالمومنین علیه السلام، سیاست و تمشیت امور را جزء رئوس وظایف نشمرده است؟ پاسخ این است که سیاست بر همه امور چهارگانه فوق، تفوق و برتری دارد یعنی کار سیاست مدار انجام دادن همین امور چهارگانه است.
#نهج_البلاغه
#عهدنامه
#نهج_البلاغه
#سیاست_دینی
#جلسه_دوم
#عامل_بازدارنده_قدرت_مطلق_حاکمان
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
أَمَرَهُ بِتَقْوَى اللَّهِ وَ إِيْثَارِ طَاعَتِهِ وَ اتِّبَاعِ مَا أَمَرَ بِهِ فِي كِتَابِهِ مِنْ فَرَائِضِهِ وَ سُنَنِهِ الَّتِي لَا يَسْعَدُ أَحَدٌ إِلَّا بِاتِّبَاعِهَا وَ لَا يَشْقَى إِلَّا مَعَ جُحُودِهَا وَ إِضَاعَتِهَا وَ أَنْ يَنْصُرَ اللَّهَ سُبْحَانَهُ بِيَدِهِ وَ قَلْبِهِ وَ لِسَانِهِ فَإِنَّهُ جَلَّ اسْمُهُ قَدْ تَكَفَّلَ بِنَصْرِ مَنْ نَصَرَهُ وَ إِعْزَازِ مَنْ أَعَزَّهُ وَ أَمَرَهُ أَنْ يَكْسِرَ مِنْ نَفْسِهِ عِنْدَ الشَّهَوَاتِ وَ يَنْزَعَهَا عِنْدَ الْجَمَحَاتِ «فَإِنَّ النَّفْسَ أَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلَّا مَا رَحِمَ اللَّه».
🍃
ترجمه:
او را به ترس از خدا فرمان مى دهد، و اينكه اطاعت خدا را بر ديگر كارها مقدّم دارد، و آنچه در كتاب خدا آمده، از واجبات و سنّت ها را پيروى كند، دستوراتى كه جز با پيروى آن رستگار نخواهد شد، و جز با نشناختن و ضايع كردن آن جنايتكار نخواهد گرديد. به او فرمان مى دهد كه خدا را با دل و دست و زبان يارى كند، زيرا خداوند پيروزى كسى را تضمين كند كه او را يارى دهد، و بزرگ دارد آن كس را كه او را بزرگ شمارد. و به او فرمان مى دهد تا نفس خود را از پيروى آرزوها باز دارد، و به هنگام سركشى رامش كند، كه «همانا نفس همواره به بدى وا مى دارد جز آن كه خدا رحمت آورد».
🍃
شرح مختصر:
🔸1. در اوان شروع نامه، امیرالمومنین چهار دستور اخلاقی به مالک اشتر می دهند که البته نبایست صرفا آن را توصیه های شایسته عمل بلکه دستورات بایسته دانست. این چهار دستور اخلاقی عبارتند از:
1.1. ایجاد روح تقوا (تقوا یعنی قدرت مالکیت نفس در مقابل شرایط بیرونی و تحولات درونی برای رعایت امر الهی)
1.2. اطاعت از کتاب و سنت: سنت یعنی سیره پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله
1.3. مبارزه با رذائل اخلاقی و شهوات نفس
1.4. مخالفت با هوای نفس
🍃
2. این دستورات مهم را امیرالمومنین علیه السلام به یکی از حاکمان و والیان خود می دهد و به دلیل مناسبت حکم و موضوع باید این دستور را به گونه ای ویژه فهم کنیم.
🍃
3. عوامل بازدارنده ای که تا کنون برای جلوگیری از سوء استفاده حاکمان از قدرت، به ذهن بشر رسیده است عبارتند از
3.1. نشأت گرفتن قدرت از مردم: دموکراسی و جمهوریت مانع خودکامگی و دیکتاتوری مطلق حاکمان می شود.
3.2. توزیع قدرت: نظریه تفکیک قوا و نظریات مشابه درصدد هستند منابع قدرت در یک نهاد، تجیمع نکنند. پول و اسلحه و رسانه نبایست در انحصار یک نهاد خاص گردد و الا منجر به دیکتاتوری می گردد.
3.3. نظام بین الملل: بعد از جنگ جهانی دوم، کشورهای قدرتمند دنیا تصمیم گرفتند ائتلافی تشکیل دهند که مانع از ظهور دیکتاتورهایی مانند هیتلر گردند.
🍃
🔸4. از نظر اسلام، مادامی که نیروی کنترل کننده به درون انسان ها برنگردد هر قدر هم نهادهای بیرونی و ناظران خارجی بیشتر گردند توان جلوگیری از طغیان انسان ها را ندارند.
نیروی کنترل کننده درونی همان تقوا و عدالت و عصمت است، از نظر اسلام حاکم و امام جامعه باید دارای تقوا و عدالت و عصمت باشد: «لا يَنالُ عَهْدِي الظَّالِمين» دلیل گویای این ادعاست.
🍃
🔸5. نقد ساده راه های بشری به این شرح است:
5.1. این که مردم را عامل بازدارنده دیکتاتوری حاکم بدانیم در صورتی است که حاکمان از عوامل فریب و رسانه نتوانند استفاده کنند.
5.2. توزیع قدرت، در صورتی مانع دیکتاتوری است که یک جریان سیاسی به صورت مافیا قدرت ظاهری و باطنی را نتوانند در دست بگیرند و این مسأله تقریبا نزدیک به محال است.
5.3. نظام بین الملل: خود قدرت های جهانی اگر به سمت دیکتاتوری میل کند چه سازوکاری برای تقابل با آن وجود دارد؟
#عهد_نامه
#نامه_53
#نکته_سیاسی
#ضعف_قانون
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
این روزها به این فکر میکنم که اگر خدای ناکرده یک روز رئیسجمهور اسلامی ایران دارای ویژگیهای زیر باشد چگونه میشود او را از قدرت برکنار کرد؟
- از سویی دروغگوی قهار و بیبدیلی باشد که از گفتن دروغهای خیلی بزرگ هیچ ابایی نداشته باشد،
- از سوی دیگر تمام دورهاش را معطل اجرای توافقهای بینالمللی کرده و امور جاری مملکت را رها کند،
- در نتیجه کشور را به حالت نیمه تعطیل درآورده و عقبماندگی متراکمی را ایجاد کند،
- و در نتیجه احساس یأس شدید نسبت به آینده و سرخوردگی مفرط نسبت به دین و حاکمیت دینی در مردم تولید شود،
- در نتیجه گروههای اپوزسیون و مخالف نظام اسلامی یا شیعی دهانشان علیه انقلابیون باز شود،
- از جهت دیگر دارای دیکتاتوری و استبداد شدید بوده و بودجه هر نهادی که علیه اوست را تقطیع یا تحدید میکند،
- و انسان هتاک و بیادب نسبت به رهبری معظم و دستورات ایشان باشد،
- تمام همت خود را صرف اجرای سندهای بینالمللی از جمله ۲۰۳۰ و ... کرده و سندهای تولید شده داخلی را معطل نگاه دارد،
-ادعای تدبیر داشته باشد ولی از سادهترین کارها مثل توزیع سبد کالا و اجرای سهمیه بندی سوخت و حذف یارانه ثروتمندان عاجز باشد،
- با مهندسی حساب شده صندوق آراء مجلس را به نفع خود تغییر دهد،
- روحیه غربگرایی و ستیز علیه دین و اخلاق را در سطوح مختلف ترویج دهد،
- و بالاخره به همه اینها اضافه کنید که انسان متکبر و خود برتربینی هم باشد،
واقعا چه باید کرد؟
چرا در قانون ما غیر از مجلس نمیتواند رئیس جمهور را به زیر بکشد؟ آیا باید سوخت و ساخت تا دوره این رئیس جمهور فرضی تمام شود؟
#دولت_دورو_غ
#حسن_روحانی
#خدا_شناسی
#صفات_خداوند
#معنای_ربّ
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🔸1. «رب» یکی از اوصاف کثیرالاستعمال خداوند در قرآن کریم است به گونه ای که حدود 980 بار در این کتاب الهی تکرار شده است. برخی گمان کرده اند این واژه از «ربی» آمده و به معنای آن است که خداوند «مربّی» و «پرورش دهنده» موجودات عالم است، این گمان صحیح نیست و ماده اصلی «ربّ»، «ربب» است.
🍃
🔹2. «ربوبیت» مشتمل بر دو مفهوم «مالکیت» و «تدبیر» است و «ربّ» یعنی «مالک مدبّر». «ربّ» کسی است که امور مملوک خود را تدبیر می کند.
🍃
🔸3. مالکیت یعنی نوعی اختصاص که سبب صحت و درستی تصرفات گردد. کسی که مالک شیئی است به این معناست که آن شیء نوعی اختصاص به او دارد و تصرفات او در آن شیء از لحاظ قانونی صحیح است.
🍃
🔹4. لکن «مالکیت» های موجود در بین ما انسان ها قراردادی و اعتباری است یعنی برای آن که تصرف در طبیعت از سوی همه انسان ها منجر به نزاع میان ایشان نشود برای خود قرارداد کرده اند که اگر کسی از فلان راه های مشخص (مثل خرید و فروش، هدیه، ارث، حیازت و ...) اختصاص به امور طبیعی پیدا کرد مالک آنهاست و در غیر این صورت غاصب محسوب می گردد.
🍃
🔸5. «مالکیت» حقیقی آن است که وجود «مملوک» وابسته به وجود «مالک» باشد، مثال های روشنی برای این رابطه در دست نداریم ولی شاید بتوان به رابطه ذهن ما و صورت های ذهنی مان مثال زد. صورت های ذهنی ما «مملوک» ما هستند و ما «مالک» آنها. وجود و عدم آنها وابسته به ماست و در واقع همه چیز آنها به دست ماست.
🍃
🔹6. حال اگر «مالک» امور «مملوک» خود را تدبیر کرده و مثلا به اندازه به او رزق برساند، علم اعطا کند، قدرت عنایت کند، و نیز فرزند و خانواده و آبرو و شغل و ثروت و امنیت و ... عطا کند «رب» او محسوب می شود.
«الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمين».
🍃
🔸7. در حدیث قدسی آمده است: «هر گاه بنده من بگوید «الحمد لله رب العالمین» خداوند پاسخ می دهد: «بنده من مرا سپاس گفته و می داند که نعمت هایی که نزد اوست از جانب من است و بلایا و مصیبت ها به عنایت و بخشش من از او دور می گردند».(إِذَا قَالَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ حَمِدَنِي عَبْدِي وَ عَلِمَ أَنَّ النِّعَمَ الَّتِي لَهُ مِنْ عِنْدِي وَ الْبَلَايَا الَّتِي انْدَفَعَتْ عَنْهُ بِتَطَوُّلِي)
#معرفۀ_الله_أعلی_المعارف
#نامه_53
#سیاست_دینی
#هوش_هیجانی_حاکمان
#نهی_از_پوپولیسم
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🔰«ثُمَّ اعْلَمْ يَا مَالِكُ أَنِّي قَدْ وَجَّهْتُكَ إِلَى بِلَادٍ قَدْ جَرَتْ عَلَيْهَا دُوَلٌ قَبْلَكَ مِنْ عَدْلٍ وَ جَوْرٍ وَ أَنَّ النَّاسَ يَنْظُرُونَ مِنْ أُمُورِكَ فِي مِثْلِ مَا كُنْتَ تَنْظُرُ فِيهِ مِنْ أُمُورِ الْوُلَاةِ قَبْلَكَ وَ يَقُولُونَ فِيكَ مَا كُنْتَ تَقُولُ فِيهِمْ وَ إِنَّمَا يُسْتَدَلُّ عَلَى الصَّالِحِينَ بِمَا يُجْرِي اللَّهُ لَهُمْ عَلَى أَلْسُنِ عِبَادِهِ فَلْيَكُنْ أَحَبَّ الذَّخَائِرِ إِلَيْكَ ذَخِيرَةُ الْعَمَلِ الصَّالِح».
🍃
🔰ترجمه:
اى مالك بدان من تو را به سوى شهرهايى فرستادم كه پيش از تو دولت هاى عادل يا ستمگرى بر آن حكم راندند،
و مردم در كارهاى تو چنان مى نگرند كه تو در كارهاى حاكمان پيش از خود مى نگرى، و در باره تو آن مى گويند كه تو نسبت به زمامداران گذشته مى گويى،
و همانا نيكوكاران را به نام نيكى توان شناخت كه خدا از آنان بر زبان بندگانش جارى ساخت، پس نيكوترين اندوخته تو بايد اعمال صالح و درست باشد.
🍃
🔰شرح مختصر:
🔸1- چون مالک در منطقه یمن و عربستان بوده و با منطقه متمدن مصر -شاید- آشنایی چندانی نداشته است لذا حضرت امیر علیه السلام چنین تذکری را در ابتدای نامه لازم می دانند که تو را به منطقه ای فرستاده ام که قبل از تو دولت های زیادی -عادل یا ظالم- بر مردم حکمرانی کرده اند.
🍃
🔹 2- چون حاکمان -نوعا- بعد از رسیدن به حکومت شرایط سابق خویش را فراموش می کنند دستوری از جانب حضرت برای درک حالت مردم صادر شده است و آن تفکر در همان قضاوت ها و گفته هایی است که مالک درباره حکام قبل از خود داشته است. در روان شناسی معاصر به این رفتار تقویت هوش هیجانی گفته می شود یعنی هوش و توان درک حالت های عاطفی دیگران. چون سواره از حال پیاده خبر ندارد بایست از راه هایی برای فعال کردن و تقویت کردن این حالت استفاده کرد.
🍃
🔸 3- در عین حال حضرت، نهی از عوام گرایی (پوپولیسم) می کنند و می گویند حاکمان صالح را تنها از آنچه خداوند بر زبان بندگان خاصش جاری می کند می توان شناخت. پس محبوب ترین چیزی که می توانی ذخیره کنی عمل صالح است نه جلب توجهات و قلوب عموم مردم. البته کسانی که عمل صالح انجام می دهند خداوند محبتشان را در قلب مردم قرار می دهد.
🍃
🔹4- آیا جمله «وَ إِنَّمَا يُسْتَدَلُّ عَلَى الصَّالِحِينَ بِمَا يُجْرِي اللَّهُ لَهُمْ عَلَى أَلْسُنِ عِبَادِه» ناظر به قضاوت های عموم مردم نیست؟ یعنی برای شناخت صالحان باید به زبان عموم مردم نگاه کرد نه بندگان خاص.
اگر چه به صورت قاطع نمی توان پاسخ منفی داد اما به نظر می رسد مقصود از «عباد» در این عبارت بندگان خاص خداوند هستند نه عموم بندگان. چون معنای اول خلاف واقع است و از هر دو جهت می توان خلاف آن را در تاریخ و حتی عصر حاضر مشاهده کرد، از سویی حاکمان ناصالحی که با فریب اذهان عمومی خود را صالح معرفی کرده اند و هنوز هم در تاریخ از آنها به نیکی یاد می شود و از سوی دیگر حاکمان صالحی که نزد مردم منفور بوده اند.
ضمن آن که جمله بعد از این عبارت قرینه - البته نه چندان محکم- بر این ادعاست؛ در ادامه فرموده است «نتیجه این سخن من آن است که باید محبوب ترین ذخیره برای تو عمل صالح باشد» و این یعنی محبوب ترین ذخیره توجه قلوب مردم نباشد.
#نهج_البلاغه
#انتظار
#امام_زمان
#انتظار_شعاری
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🔹1. در برخی نقلهای تاریخی آمده که روستایی در یزد برنامه روز جمعه شان چنین بوده که ابتدای صبح لباس رزم می پوشیدند و سوار بر اسب به دروازه شهر می رفتند و منتظر ندای آسمانی و ظهور حضرت صاحب الامر علیه السلام می ماندند. و هنگام ظهر وقتی از ظهور در آن روز ناامید می شدند دعای ندبه می خواندند و برمی گشتند. از منابع دیگری هم شنیدم که گویا چنین رسمی به صورت فردی در برخی نقاط دیگر ایران شیعه هم بوده است.
🍃
🔸2. در روایت هست که اگر انسان منتظر، مرکبی را اختصاصا برای زمان ظهور و یاری دادن امام عصر نگاه داشته و برای رزم تربیت کند خداوند رزقش را زیاد نموده و او را به آرزویش (یعنی ظهور) می رساند.
آیا روزمرگیهامان اجازه داده یک اقدام عینی برای ظهور داشته باشیم؟ از شنبه تا پنجشنبه کار و درس و مشغولیت.. جمعه هم به غفلت و استراحت و تفریح و بی خبری. چه انتظار عجیبی؟!
#أین_الطالب_بدم_المقتول_بکربلا
#نکتهٔ_منطقی
#خطای_شناختی
#مغالطه_اشاره
#معرفت_شناسی_خداوند
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🔸۱. "خطای شناختی" یعنی فریب های ناخودآگاهی که از ذهنمان می خوریم و برخی آن قدر دقیق و ظریفند که درک آنها محتاج تحصیل یک رشته علمی است.
🍃
🔹۲. آیا تا کنون دقت کردهاید کودکان وقتی واژهای را با اشاره به یک مصداق یاد می گیرند تا مدتی تصور می کنند تنها مصداق آن واژه، همان است؟ مثلا اگر درخت خانهتان را به کودک نشان دهید تا واژه درخت را یاد بگیرد تا مدتی تصور می کند درخت فقط همان است که در خانه ماست!
🍃
🔸۳. یک "خطای شناختی" فوق العاده با ظرافت خطای "اشاره" نام دارد. در این اشتباه، ذهن مصادیق اولیه ای که از یک مفهوم یاد می گیرد را مصداق انحصاری آن تلقی کرده و از همین جهت زندانی ذهن خود می شود.
🍃
🔹۴. برخی تصور می کنند تنها مصداق و راه شادی کردن از مسیرهایی مثل رقص و عیاشی و احیانا هرزگی میسر است و در واقع چنین معادله ای در ذهنشان شکل گرفته که شادی = رقص و عیاشی. احتمالا ایشان اولین شادیشان در چنین فضایی رخ داده است.
🍃
🔸۵. برخی از عزاداران امام حسین علیهالسلام نیز فکر می کنند تنها و تنها راه عزاداری همان است که آنها انجام می دهند و مثلا اگر با برهنه شدن یا قمه و زنجیر مخالفت شود فکر می کنند با عزاداری مخالفت شده است. ایشان نیز چنین تصور می کنند که عزاداری=سینه زدن برهنه و قمه زدن و ...
🍃
🔹۶. این مساله ابعاد اعتقادی هم دارد، مثلا وقتی در قرآن کریم صحبت از دست یا قدرت یا علم خداوند می شود برخی خداوند را انسان دارای دست و زور بازو و دارای ذهن و مغز تصور می کنند.
این مغالطه ابعاد فراوان دیگری هم دارد.
#سواد_رسانه_ای
#نکته_سیاسی
#انتقام_جریان_آمریکایی
از جریانهای اخیر مثل حوادث آبان و مسأله تنگی معیشت و فشار بر افکار عمومی برای تصویب CFT نباید چندان نگران شد چون جریان آمریکایی-عربی و پادوهای داخلی آنها چند ضربه بزرگ خوردهاند و با این کارها به دنبال انتقام جویی اند.
وقتی شما:
هم گرانترین پهپادشان را میزنید،
هم آبروی ملکه دریاها را با گروگان گرفتن نفتکش میبرید،
هم غول نفتی آرامکو را درب و داغان مینمایید،
هم «گاندو» میسازید و توان اطلاعاتیتان را رسانهای می کنید،
هم «گامبو» (روح الله زم) را علی رغم اشراف اطلاعاتی فرانسه و انگلستان دستگیر میکنید،
و چند تا «هم» دیگر؛
باید اجازه بدید اونها هم یکی بزنند دیگر...
#فتنه_بنزینی
#شیخ_از_خدا_بی_خبر
#حسن_روحانی