eitaa logo
سید محمدجواد موسوی‌فرد
1.1هزار دنبال‌کننده
611 عکس
217 ویدیو
7 فایل
طلبه حوزه علمیه قم، روضه خوان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام شاید اینجا برای اندکی عمیق‌تر شدن در اعتقادات و مسائل اجتماعی مناسب باشد ارتباط با بنده: https://eitaa.com/Mousavifard
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على سيدنا محمد و آله الطاهرین
درباره هدف ظهور حضرت صاحب الامر علیه السلام هم می توان حداقلی اندیشید و هم حداکثری: هدف حداقلی همان است که به عموم مردم وعده داده شده که بعد از ظلم فراگیر عدالت بی نظیری برای بشر رقم خواهد خورد، جامعه شکلی الهی پیدا خواهد کرد و نهادها و سازمان های اجتماعی کاملا متفاوتی خواهیم داشت ان شاء الله اما هدف حداکثری برای حداقلی از انسانها مطلوب و حتی شاید مفهوم باشد؛ غایت حداکثری ظهور حضور در محضر ولی الله الاعظم است. انسان، در فنای ولی الله انسان است، زندگی بدون وجه الله نکبت است و در واقع ما بدون بقیة الله از کمترین ظرفیت های حیات استفاده می کنیم. ما بدون ماء معین حیات نداریم. "این وجه الله الذی الیه یتوجه الاولیاء" "متی ننتفع من عذب مائک فقد طال الصدی" "متی نغادیک و نراوحک فنقر عینا" "متی ترانا و نراک"
🔹 چند نکته درباره اتفاقات اخیر 👈 نکته اول- صاحب نظران سیاسی بین المللی، این اتفاق نظر را دارند که جمهوری اسلامی بدیل (آلترناتیو) ندارد یعنی هیچ حکومتی که مثل جمهوری اسلامی وفاق حداکثری بر آن باشد جایگزین آن نخواهد شد و در صورت سقوط جمهوری اسلامی تجزیه ایران حتمی است. اما رفتار شناسی آمریکا (و قدرت های بین المللی) در صد سال اخیر نشان می دهد تجزیه را از طریق جنگ داخلی صورت می دهند. تجزیه دولت عثمانی بعد از جنگ جهانی اول، تجزیه دو کره، تجزیه هند و پاکستان و اخیرا تجزیه خاورمیانه (که البته عملی نشد) همه با جنگ های متعدد صورت گرفته است. بنابراین هر گونه ناامنی در ایران می تواند بستر اجرای نقشه تجزیه از طریق جنگ داخلی گردد و این یعنی ورود ایران به یک دوره طولانی جنگ و برادر کشی. در نظر داشته باشید که سوریه فقط سه قومیت و مساحتی نزدیک به یک پنجم ایران را داشت و در عین حال 9 سال است درگیر جنگ داخلی است.
👈 نکته دوم. ماهیت حوادث اخیر با ماهیت فتنه 88 متفاوت بود، فتنه 88 یک انقلاب رنگی بود که از طریق نافرمانی مدنی و به صورت نسبتا آرام، هدف تغییر رژیم را به دنبال داشت. اما در حوادث اخیر، خشونت عریان و رفتارهای وحشیانه زیادی وجود داشت که هدف براندازی را دنبال نمی کرد، بلکه به نظر می رسد یک هدف حداکثری داشت و یک هدف حداقلی؛ هدف حداکثری ایجاد جنگ داخلی بود لکن این هدف به زودی به دست نمی آمد، لذا هدف حداقلی را دنبال می کردند که شواهد نشان می دهد «انتقام» بود نه «براندازی». انتقام آل سعود و منافقین از ضربه های مهلکی که اخیرا دریافت کرده اند. برانداز و معترض چرا باید قرآن و 13 هزار جلد کتابهای یک کتابخانه یا جهیزیه و ماشین شخصی مردم و محل کسب و کار مردم را در آتش بسوزاند؟
👈 نکته سوم- این باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود که اگر با مسببان اصلی (منافقین و آل سعود) مقابله به مثل نشود باز هم باید منتظر تکرار این حوادث باشیم. البته پیاده نظام های آموزش دیده ایشان نیز بایست به اشد مجازات، محکوم گردند تا خیال سلب امنیت از هر بی سر و پایی زدوده شود. ترحم بر ایشان یک خطای بسیار بزرگ و پایین آوردن هزینه ناامنی دوباره است. 👈 نکته چهارم- دولت مدعی تدبیر باید توضیح دهد که چرا چنین مصوبه جنجالی و حساس را بدون مقدمات و اطلاع رسانی و توجیه افکار عمومی اجرا کرده است؟
قال مولی الموحدین علی بن ابی طالب علیه افضل التحیة و السلام: کل مسمی بالوحدة غیر الله سبحانه قلیل. ترجمه: هر چیزی غیر از خداوند وقتی تنها و یکی است کم و اندک است. (ولی وحدت خداوند سبب قلیل بودن او نیست). شرح مختصر: همه موجودات وقتی همراه با مثل خودشان می شوند قوی تر و پر تعداد تر هستند اما خداوند اگر مثل خود را داشته باشد اندک می شود چون مثل خداوند، خدایی دیگر است که او را محدود می کند و خدای نامحدود از خدای محدود قدرت مند تر است. پس وحدت خداوند سبب قدرت بی نهایت اوست و وحدت سایر اشیاء سبب ضعف آنها.
چرا چهل سال است نتوانستند جمهوری اسلامی را ساقط کنند؟ 🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 1- ممکن است هر کس، دلیلی به ذهنش بیاید، شبکه های رسانه ای غربی و غربگرا و غربزده، از خباثتشان، دلیل مطلب را دیکتاتوری نظامی جمهوری اسلامی می دانند. ولی اکنون مقام مناظره نیست و واقعا می خواهیم بدانیم چرا جمهوری اسلامی را نتوانستند ساقط کنند؟ این سه دلیل از نظر بنده عمده ترین هاست، دلیل های جزئی تری هم دارد: ☀️☀️ 2- دلیل اولش این است که کمتر حکومتی مثل جمهوری اسلامی فدایی دارد، مردم کشورهای دیگر ممکن است برای کشور خود بمیرند اما برای نظام سیاسی شان نمی میرند، یعنی حکومت برایشان اهمیت اصلی و موضوعیت ندارد، اما در جمهوری اسلامی آن عده ای که پشتوانه نظامند، حاضرند برای بقای این نظام سیاسی خود را فدا کنند. این ویژگی حرص خیلی ها را در آورده چون خودشان چنین عزمی برای نظام مطلوب خود ندارند (یاد سبزهای 88 بیفتید که تا چند سیلی خوردند مامانشان را یاد کردند) ☀️☀️ 3- دلیل دیگرش این است که علم، دانش و منطق در نظام جمهوری اسلامی ارزش فوق العاده دارد؛ اگر چه حکومت، دینی است اما نمی خواهد مردم به صورت تعبدی حرف را بپذیرند، البته جمهوری اسلامی از نظر رسانه ای خیلی خیلی ضعیف است اما در همان محدوده ای که حرف خود را می زند خیلی منطقی و علمی صحبت می کند. منظورم این است که به چارچوب های علمی لگد نمی زند بلکه از دانش و دانشمندان استقبال می کند و رهبران آن خود دانشمندان درجه اول هستند. ☀️☀️ 4- دلیل سوم این است که نظام اسلامی، از ویژگی منحصر به فردی به نام «دستگاه روحانیت» برخوردار است. اگر چه روحانیت مثل سابق یکدست و یکرنگ و محبوب نیست اما بر خلاف روشنفکرهای برج عاج نشین به میان مردم می رود و با آنها زندگی می کند، سختی های آن را لمس می کند و در عین حال پیام انقلاب را «قرآنی»،«حسینی» و «مهدوی» دانسته و آن را تقویت می کند.
🔸عن فاطمةَ الزّهراءِ سلامُ الله علیها: "لا إله إلا الله" کلمةٌ جَعَلَ الإخلاصَ تأویلَها 🔹ترجمه: "لا اله الا الله " سخنی است که خداوند، تحقق عینی آن را اخلاصِ در عمل قرار داده است. 🔸شرح مختصر: توحید را به نظری و عملی تقسیم کرده اند، توحید نظری یکی دانستن خداوند و پیراستن و تنزیه او از شریک و شبیه است، اما توحید عملی، عینیت دادن به آن دانسته در زندگی است. یکی از تجلیات عملی و عینی شدن توحید، اخلاص عمل از انگیزه های غیر الهی است. انسان مخلص جلوه توحید عینی است.
🍃🌺🍃🌺🍃🌺🌲🍃 مستند "اخراج شده" (Εxpelled) یک مستند چند بار دیدنی است، موضوع مستند مصاحبه با استادان و دانشمندان آمریکایی است که به دلیل نقد از دانشگاه اخراج شده اند یا محدودیت های شدید برای ایشان اعمال شده است. مستند را می توانید از آپارات با زیر نویس فارسی دانلود کنید. چند نکته درباره مستند: ☀☀ ۱. این مستند تمام رؤیاهای شما درباره آزادی اندیشه و عقیده و ... در آمریکا را به لجن می کشد! استبداد فوق العاده از جانب حاکمیت به صورت تهوع آوری به تصویر کشیده شده است. برای مثال کارت بانکی برخی از این "اخراج شده ها" سوزانده شده تا نتوانند حتی نیازهای اولیه شان را برآورده کنند حتی نام برخی از دانشمندان را برای چاپ در هر نشریه و کتاب یا در فضای اینترنت ممنوع می کنند. ☀☀ ۲. ما طی پست های متعدد و مدت دار به تفصیل به نقد خواهیم پرداخت اما عجالتا مشاهده این مستند نکات علمی خوبی را نیز در دل خود دارد که برای شکستن هیمنه و مقابله با اتفاق نظری که در دانشگاه های ایران نسبت به این نظریه القا می شود کافی است. ☀☀ ۳. شهید مطهری می فرمود در عصر حاضر علم اسیر قدرت است. این جمله را خیلی جدی بگیرید؛ هر گونه تحول ریشه ای در علم و تولید متوقف بر تردید در تمام یا اغلب یافته های علوم وارداتی و بررسی دوباره آنهاست. ☀☀ ۴. برخی گزاره های علوم طبیعی برای غرب حکم جهان بینی داشته و حیثیتی است به همین جهت با چنگ و دندان از آن مراقبت می کنند.
🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 🔸"لَم یَلِدْ وَ لَمْ یُولَد" 🔹ترجمه دقیق: خداوند اشیاء و مخلوقات را نزاییده و خود زاییده موجود دیگر نیست. 🔸شرح مختصر: بعضی علت ها معلول و مخلوق خود را "تولید" می کنند مثل کارخانه ای که یک محصول را تولید می کند ولی برخی علت ها، معلول را "متجلی" می کنند مثل اشعه خورشید که تجلی یافته از خود خورشید است. در رابطه تولیدی ارتباط علت و معلول بعد از تولید قطع می شود اما در رابطه "تجلی" معلول پیوستگی و ارتباط دائم دارد. آیه شریفه هر گونه ارتباط تولیدی (مثل مادر و فرزند و کارخانه و محصول) بین خداوند و مخلوقات را نفی می کند.
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 می گویند در اصفهان قدیم باروت کمیاب شده بود و مثل کالای قاچاق با آن برخورد می کردند. روزی پیرمردی از روستاهای اطراف اصفهان، بر الاغ خود بار سنگین باروت گذاشت و به سوی اصفهان رفت. در ورودی شهر سربازها جلوی او را گرفتند و گفتتد نمی شود باروت را به داخل شهر ببری، او مصر بود که اینها شادونه است و باروت نیست! عاقبت یکی از سربازها کبریتی روشن کرد و کنار باروت ها انداخت، نتیجه معلوم بود؛ همه باروت ها منفجر شد و الاغ بیچاره هم تکه تکه شد. ناگهان پیرمرد برگشت و گفت: "دیدی گفتم همه اش شادونه است". 😳
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 🔹امام صادق علیه السلام: مَنْ عَرَفَ اللّه‏َ خافَهُ ، وَ مَنْ خافَ اللّه‏َ حَثَّهُ الْخَوفُ مِنَ اللّه‏ِ عَلَى الْعَمَلِ بِطاعَتِهِ وَ الاَخْذِ بِتَأديبِهِ ، فَبَشِّرِ الْمُطيعينَ المُتَأَدِّبينَ بِاَدَبِ اللّه‏ِ وَ الآخِذينَ عَنِ اللّه‏ِ اَنَّهُ حَقٌّ عَلَى اللّه‏ِ اَنْ يُنْجيَهُ مِنْ مُضِلاّتِ الْفِتَنِ. 🔸ترجمه: کسی که خداوند را بشناسد از،او خواهد ترسید، کسی که از،خداوند بترسد انگیزه برای طاعت پیدا می کند و حتی ادب در برابر پروردگارش زیاد می،شود. پس اطاعت کنندگان مؤدب را خبری خوش دهید که خداوند چنین اشخاصی را در حوادث گمراه کننده نجات خواهد داد. 🔹نکات حدیث: ۱."خوف" به ترس،عقلانی گفته می شود در مقابل "جبن" که ترس های غیر عقلانی است. ۲. خوف از خداوند نتیجه شناخت خداوند است و لزوما ربطی به گناه کردن ندارد؛ چنین خوفی ناشی از هیبت و ابهت و قهاریت پروردگار متعال است. ۳. دینداری مؤدبانه مرتبه بالاتری از دینداری عادی است، برکت خداشناسی آن قدر زیاد است که اشخاص را مؤدب هم می سازد. ۴. نتیجه اطاعت و ادب آن است که خداوند بنده اش را رها نمی کند و شاید بتوان نتیجه گرفت که بی ادب و فاسق را خداوند رها کرده است.
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 برخی دوستان درباره عنوان کانال پرسیدند که البته لازم بود از ابتدا توضیحی عرض کنم: 🔸 علم توحید که معنای روشنی دارد و همان خداشناسی منظور است؛ منظور از خداشناسی در مرتبه نخست خداشناسی استنباطی یا اجتهادی که از آیات و روایات استفاده می شود است. اما مباحث را منحصر در یک نوع خداشناسی نخواهیم کرد؛ هم خداشناسی کلامی و پاسخ به شبهات ملحدین و منکرین را در دستور کار قرار خواهیم داد و هم خداشناسی فلسفی و نیز خداشناسی عرفانی را در حد بضاعت شرح و بسط خواهیم داد ان شاء الله. 🔹مقصود از عنوان "توحید علم" اشاره به یک نظریه مهم در باب است، از این منظر روح توحید در تمام علوم و فرهنگ بشری بایست حضور داشته باشد و این محتاج گفتمان سازی و یک جهاد علمی است. بنابراین در حد وسع، لوازم و ملزومات و نتیجه حضور اندیشه توحیدی در علوم انسانی و گاه در علوم تجربی را مورد بحث قرار خواهیم داد ان شاء الله. 🔹 البته در خلال مباحث حتما استفاده های اخلاقی از روایات شریف، مباحث اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را نیز مورد توجه قرار می دهیم. 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 🔶 أمیرالمؤمنین علیه‌السلام: لَمْ یََقعْ عَلیه الأوْهامُ فَتُقَدِّرَه شَبَحاً ماثِلاً وَ لَم تُدرِکْهُ الأبْصارُ ‌‌‌‌‌فَیکونَ بَعدَ انْتِقالِها حائِلاً. 🔹 ترجمه دقیق:‌‌‌‌‌ تصور و تخیل انسانها توانایی آن را ندارد که خداوند را آن‌گونه که هست در ذهن آورد تا تصویر مناسبی از او بنمایاند. چشم‌ها نیز نمی‌توانند او را ببینند تا هنگام چرخش چشم، خداوند پوشیده و پنهان گردد. 🔶 شرح مختصر: ۱. ذهن ما یا تصویر را مستقیم از خارج ذهن می‌گیرد و یا از جانب خودش تخیل مناسب درست می‌کند مثل شهری که تا کنون ندیده‌اید و برای شما تعریف کرده‌اند. خداوند را به هیچ کدام از این دو شیوه نمی‌توان در ذهن آورد. ۲. اگر شیئی جسمانی و محدود باشد وقتی روبروی آن هستیم مشاهده‌اش می‌کنیم ولی هنگام چرخاندن چشم از دیده پنهان می‌شود، لکن خداوند در عین این که به احاطه ذهن ما در نمی‌آید هیچ‌گاه پنهان از قلب و ادراکات باطنی ما نیست.