013-03-alemran (10).mp3
4.2M
#سوره_مبارکه_آل_عمران | 13
✨ قدْ كَانَ لَكُمْ آيَةٌ فِي فِئَتَيْنِ الْتَقَتَا فِئَةٌ تُقَاتِلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ أُخْرَى كَافِرَةٌ يَرَوْنَهُمْ مِثْلَيْهِمْ رَأْيَ الْعَيْنِ وَ اللَّهُ يُؤَيِّدُ بِنَصْرِهِ مَنْ يَشَاءُ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَعِبْرَةً لِأُولِي الْأَبْصَارِ
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
♻️ قطعا در برخورد ميان دو گروه براى شما نشانه اى [و درس عبرتى] بود. گروهى در راه خدا مى جنگيدند و ديگر [گروه] كافر بودند كه آنان [=مؤمنان] را به چشم، دو برابر خود مى ديدند و خدا هر كه را بخواهد به يارى خود تاييد مى كند. يقينا در اين [ماجرا] براى صاحبان بينش، عبرتى است.
____________________________
﷽ ؛
📝 برخی نکات :
➖
✨ @Nafaahat
نکته ها
این آیه مربوط به جنگ بدر است كه دو گروهِ مسلمانان و كفّار در برابر یكدیگر قرار گرفتند. در این نبرد تعداد مسلمانان سیصد وسیزده نفر بود كه هفتاد وهفت نفر آنها از مهاجرین و دویست وسى وشش نفر از انصار بودند. پرچمدار مهاجرین حضرت على علیه السلام و پرچمدار انصار سعدبن عباده بود. مسلمانان هفتاد شتر، دو اسب، شش زره و هشت شمشیر داشتند، ولى لشكر كفر بیش از هزار رزمنده و صد اسبسوار داشت. مسلمانان در آن جنگ با دادن بیست و دو شهید - 14 نفر از مهاجرین و 8 نفر از انصار - بر دشمن كافر با 70 كشته و 70 اسیر پیروز شدند.
جنگ بدر با پیش بینى قبلى انجام نشد. هدف، مصادره اموال كفّار به تلافى مصادرهى اموال مسلمین مهاجر از مكّه بود كه به جنگ و برخورد نظامى انجامید. «فى فئتین التقتا»
🤔 سؤال: در این آیه مىخوانیم كه كفّار، مسلمانان را دو برابر دیدند؛ «یرونهم مثلیهم» در حالى كه در آیه 44 سوره انفال مىخوانیم: مسلمانان در چشم كفّار كم جلوه كردند؛ «یقلّلكم فى اعینهم» چگونه چنین چیزى ممكن است؟
✔️ پاسخ: در آغاز جنگ، مسلمین را كم دیدند تا جرأت هجوم پیدا كنند و از كفّار مكّه كمك نخواهند، ولى در هنگام جنگ، آنان را زیادى دیدند و خود را باختند. بنابراین كم دیدن و زیاد دیدن در دو مرحله و دو زمان بود، لذا تناقضى نیست.[تفسیر صافى]
✨ @Nafaahat
پيام ها
1- هدف جنگ باید خدا و دین خدا باشد. «فى سبیل اللّه»
2- رزمندگان مسلمان داراى یك هدف هستند. «فئة تقاتل فى سبیل اللّه» (ولى رزمندگان كافر هركدام براى هدفى به جنگ آمدهاند.)
3- آنجا كه خدا بخواهد دیدها، برداشتها و افكار عوض مىشود. با همین چشم همین جمعیّت را دو برابر مىبیند. «یرونهم مثلیهم رأى العین»
4- یكى از امدادهاى غیبى، ایجاد رُعب در دل دشمنان است. «یرونهم مثلیهم... و اللّه یؤیّد»
5 - جنگ بدر نشان داد كه اراده خداوند بر اراده خلق غالب، و تنها امكانات مادّى، عامل پیروزى نیست. «یؤیّد بنصره من یشاء»
6- گرچه خداوند هر كَس را بخواهد یارى مىكند؛ «من یشاء» ولى شرط یارى آن است كه مردم در مقام نصرت دین او بپاخیزند.[1] «فى سبیل اللّه»
7- هدف از بیان تاریخ باید عبرت و پندگیرى باشد. «لعبرة»
8 - گرچه حوادث براى همه مایهى پند و عبرت است؛ «كان لكم آیة» ولى درس گرفتن از نشانهها، بصیرت و بینش مىخواهد. «لعبرة لأولى الأبصار»
9- كسانى كه از جنگ بدر درس نگیرند، صاحب بصیرت نیستند. «لعبرةلاولى الابصار»
_______________________
1) در جاى دیگر نیز مىفرماید: «ان تنصروا اللّه ینصركم» (محمّدصلی الله علیه و آله، 7)
✨ @Nafaahat
014-03-alemran (11).mp3
4.06M
#سوره_مبارکه_آل_عمران | 14
✨ زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاءِ وَ الْبَنِينَ وَ الْقَنَاطِيرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ وَ الْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَ الْأَنْعَامِ وَ الْحَرْثِ ذَلِكَ مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَ اللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
♻️ دوستى خواستنيها[ى گوناگون] از زنان و پسران و اموال فراوان از زر و سيم و اسبهاى نشاندار و دامها و كشتزار[ها] براى مردم آراسته شده [ليكن] اين جمله مايه تمتع زندگى دنياست و [حال آنكه] فرجام نيكو نزد خداست.
____________________________
﷽ ؛
📝 برخی نکات :
➖
✨ @Nafaahat
نکته ها
«قَناطیر» جمع «قِنطار» به معناى مال زیاد است و آمدن كلمهى «مُقَنطرة» به دنبال آن، براى تأكید بیشتر است. نظیر اینكه بگوییم: آلاف و اُلوف، هزاران هزار.
«خَیل» به معناى اسب و اسب سوار، هردو آمده است و «مُسَوّمة» یعنى نشاندار. اسبهایى كه به خاطر زیبایىِ اندام و یا تعلیمى كه مىدیدند، داراى برجستگىهاى خاصّى مىشدند، به آنها «خَیل مُسوّمة» مىگفتند.
جلوهكردن دنیا در نظر انسان، گاهى از طریق خیالات شخصى و گاهى از سوى شیطان و گاهى از جانب اطرافیان متملّق صورت مىگیرد. از طریق اوهام شخصى: «یحسبون انّهم یُحسِنون صُنعاً»[كهف، 104] و «فرَآه حسَناً»[فاطر، 8] و از سوى شیطان: «زُیّن لهم الشیطان اعمالهم»[انعام، 43] و از طرف اطرافیان متملّق «زُیّن لفرعون سوء عمَله»[غافر، 37]
مصادیق جلوههاى دنیا كه در آیه ذكر شده، با توجّه به زمان نزول آیه است و مىتواند در هر زمانى مصادیق جدیدى داشته باشد. طلا و نقره، كنایه از ثروت اندوزى، و اسب كنایه از مركب و وسیلهى نقلیّه است.
🤔 سؤال: با اینكه خداوند زینت بودن مال و فرزند را پذیرفته است؛ «المال و البنون زینة الحیوة الدنیا»[كهف، 46] پس چرا این آیه در مقام انتقاد است؟
✅ پاسخ: زینت بودن چیزى، غیر از دلبستگى به آن است. در این آیه، انتقاد از دلبستگى شدید است كه از آن به «حبّ الشهوات» تعبیر مىكند.
كلمهى «بَنین» شامل دختران نیز مىشود، نظیر اینكه مىگوییم: عابرین محترم، از پیادهرو حركت كنند؛ كه شامل زنان عابر نیز مىشود.
امام صادقعلیه السلام با استناد به «حبّ الشهوات من النساء...» فرمودند: مردم در دنیا و آخرت از چیزى بیشتر از زنان لذّت نمىبرند... اهل بهشت نیز بیش از هر چیز به نكاح تمایل دارند تا خوردنىها و آشامیدنىها.[كافى، ج 5، ص321]
این روایت دلیل تقدّم «النساء» را بر دیگر موارد بیان مىكند.
✨ @Nafaahat
پيام ها
1- علاقهى طبیعى به مادّیات، در نهاد هر انسانى وجود دارد، آنچه خطرناك است فریب خوردن از زینتها وجلوههاى آن، و عدم كنترل دلبستگىهاست. «زُیّن للنّاس...»
2- جلوهى دنیا براى مردمِ عادّى است، نه افراد فرزانه.[1] «زُیّن للناس»
3- علاقهى بیش از حدّ به زن و فرزند، بیش از هر چیز مایهى دلبستگى انسان به دنیا مىگردد. «حبّ الشهوات من النساء والبنین»
4- مراقب باشیم كه زینتها و جلوههاى دنیا، مقدّمهى #غفلت از آخرت است. «زُیّن للناس... واللّه عنده حسن المآب»
5 - یكى از عوامل بد عاقبت شدن، شیفتگى و دلبستگى به دنیاست. زیرا عاقبت نیكو تنها نزد خداست. «زُیّن للناس... و اللّه عنده حسن المآب»
6- یكى از #شیوههاى_تربیتى، تحقیر مادّیات و بیان عظمت معنویات است. «ذلك متاع الحیوة الدنیا و اللّه عنده حسن المآب»
7- بهترین راه براى كنترل علائق مُخرّب، مقایسه آن با الطاف جاودانهى الهى است. «و اللّه عنده حسن المآب»
—————————————————————-
1) در نظر همسر فرعون كه فرزانهى تاریخ است، كاخ و طلاى او بىارزش است. «نَجّنى من فرعون و عمله». تحریم، 11.
✨ @Nafaahat
015-03-alemran (12).mp3
2.18M
#سوره_مبارکه_آل_عمران | 15
✨ قُل أَؤُنَبِّئُكُمْ بِخَيْرٍ مِنْ ذَلِكُمْ لِلَّذِينَ اتَّقَوْا عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَ أَزْوَاجٌ مُطَهَّرَةٌ وَ رِضْوَانٌ مِنَ اللَّهِ وَ اللَّهُ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
♻️ بگو آيا شما را به بهتر از اينها خبر دهم؟ براى كسانى كه #تقوا پيشه كرده اند، نزد پروردگارشان باغهايى است كه از زير [درختان] آنها نهرها روان است. در آن جاودانه بمانند و همسرانى پاكيزه و [نيز] خشنودى خدا [را دارند] و خداوند به [امور] بندگان [خود] بيناست.
____________________________
﷽ ؛
📝 برخی نکات :
➖
✨ @Nafaahat
پيام ها
1- در دعوت مردم به حق، آنان را به مقایسهى دنیا و آخرت دعوت كنیم. «قل أؤنبّئكم بخیر...»
2- دوام و ثباتِ بهشت، و رضایت خداوند كجا و لذائد موقّت و ناپایدار دنیا كجا؟ «ذلك متاع الحیوة الدنیا... قل أونبّئكم»
3- افراد با تقوا، شیفتهى زرق و برق دنیا نمىشوند. «متّقین» در این آیه، در مقابل «ناس» در آیهى قبل بكار رفته است.
4- ملاك رسیدن به نعمتهاى آخرت، تقوى است. «للذین اتقوا»
5 - تشویق باید هماهنگ با خواستههاى طبیعى وفطرى باشد. «انهار، ازواج، خالدین»
6- پاكدامنى و پاكیزگى، برترین ارزش است. «أزواج مطهرة»
7- لذّتهاى متّقین تنها محدود به لذایذ مادّى نیست، رضایت الهى بالاترین لذّت معنوى است. «رضوان من اللّه»
8 - ادّعاى تقوى را كم كنیم، خداوند بصیر و داناست. «واللّه بصیر بالعباد»
✨ @Nafaahat
#قرار_روزانه | 052
#تفسیر آیه به آیه استاد #قرائتی حفظهاللهتعالی
╭┅────────┅╮
✨ @Nafaahat
╰┅────────┅╯
👇👇👇
016-03-alemran (13).mp3
3.31M
#سوره_مبارکه_آل_عمران | 16 - 17
✨ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا إِنَّنَا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ ❁ الصَّابِرِينَ وَالصَّادِقِينَ وَالْقَانِتِينَ وَالْمُنْفِقِينَ وَالْمُسْتَغْفِرِينَ بِالْأَسْحَارِ
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
♻️ همان كسانى كه مى گويند پروردگارا ما ايمان آورديم پس گناهان ما را بر ما ببخش و ما را از عذاب آتش نگاه دار ✧ [اينانند] شكيبايان و راستگويان و فرمانبرداران و انفاق كنندگان و آمرزشخواهان در سحرگاهان.
____________________________
﷽ ؛
📝 برخی نکات :
➖
✨ @Nafaahat
اَلَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا إِنَّنَآ ءَامَنَّا فَآغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَ قِنَا عَذَابَ الْنَّارِ
ترجمه
(پرهیزگاران) كسانىاند كه مىگویند: پروردگارا! براستى كه ما ایمان آوردهایم، پس گناهان ما را ببخش و ما را از عذاب آتش حفظ فرما.
پيام ها
1- متّقین، همواره در انابه و دعا هستند. «یقولون»
2- ایمان، زمینهى عفو الهى است. «آمنّا فاغفرلنا»
3- عفو، از شئون ربوبیّت و لازمهى تربیت است. «ربّنا... فاغفرلنا»
4- ترس از قهر و عذاب خداوند، از نشانههاى تقواست. «قنا عذاب النار»
5 - به كارهاى خوبتان اعتماد نكنید. با آنكه اهل تقوا هستید، باز هم از قهر الهى باید ترسید. «قنا عذاب النار»
✨ @Nafaahat
الْصَّبِرينَ وَالْصَّدِقِينَ وَالْقَنِتِينَ وَالْمُنْفِقِينَ وَالْمُسْتَغْفِرِينَ بِالْأَسْحَارِ
ترجمه
(پرهیزگاران، همان) صابران و راستگویان و فرمان برداران فروتن و انفاق كنندگان و استغفار كنندگان در سحرها هستند.
نکته ها
افراد با تقوى داراى #ویژگى هاى ذیل هستند:
1- صبر در برابر مشكلات، صبر بر ترك گناهان و صبر بر انجام واجبات.
2- صداقت در گفتار و رفتار.
3- خضوع و فروتنى در انجام دستورات، بدون غرور و خود برتربینى.
4- انفاق از هر چه خداوند به آنان روزى كرده است.
5 - مناجاتهاى سحرى و آمرزشخواهى از خداوند. آرى! #سحر مناسبترین زمان براى دعاست.[1]
در برخى روایات آمده است: اگر كسى یكسال به طور مداوم، در قنوت #نماز_شب هفتاد مرتبه #استغفار كند، مشمول این آیه مىشود.[2]
ابىبصیر از امام صادقعلیه السلام دربارهى «المستغفرین بالسحار» پرسید، حضرت فرمودند: رسول خداصلى الله علیه وآله در نماز وتر هفتاد مرتبه استغفار مىكرد.[3]
مفضلبن عمر مىگوید به امام صادقعلیه السلام عرض كردم: نماز شب من فوت مىشود و من بعد از نماز صبح آن را قضا مىكنم؟ حضرت فرمودند: اشكالى ندارد، ولى آن را براى خانوادهات آشكار نكن، چون آن را سنّت مىپندارند و در این صورت عمل به گفتار خداوند: «المستغفرین بالاسحار» را ابطال مىكند.[4]
پيام ها
1- هم رسیدگى به خلق، هم عبادت خالق. «والمنفقین و المستغفرین بالاسحار»
2- تقوا به معناى انزوا، بىخبرى و گوشهگیرى نیست، متقّى باید جامع كمالات باشد. «الصابرین والصادقینو...»
————————————————-
1) امام صادقعلیه السلام فرمود: مراد از استغفار در سحر، نماز در آن وقت است. تفسیر مجمعالبیان.
2) تفسیر اطیبالبیان ؛ منلایحضر، ج1، ص309.
3) تهذیبالاحكام، ج2، ص120.
4) مستدرك، حدیث 3259.
✨ @Nafaahat
هدایت شده از مباحث
توصیه مرحوم آیت الله قاضی ره.mp3
2.91M
🎙 استاد مکرّم حجتالاسلام و المسلمین #ناصری حفظه الله تعالی
🎧 #توصیه مرحوم آیت الله قاضی به #علامه_طباطبایی رضوان الله تعالی علیهما در رابطه با #نماز_شب
✔️ @nasery_ir
🌐 @Mabaheeth
هدایت شده از مباحث
📲 #برنامه_اندروید | #طنین_وحی
✨ از فهم قرآن لذت ببرید.
📖 نخستین ترجمه گفتاری نمایشی کل #قرآن_کریم با ایفای نقش 162بازیگر به همراه #تلاوت ۵ قاری، در اپلیکیشن رایگان «طنین وحی»
📥 دریافت :
📎 https://b2n.ir/924350
🌐 اطلاعات بیشتر:
🖇 www.taninevahy.com
✍️ این نرمافزار که مراحل پژوهش، نگارش، ضبط، افکتگذاری و آواگذاری آن در مرکز تحقیقات رایانهای حوزه علمیه اصفهان هفت سال به طول انجامید با قیمت ۴۸ هزار تومان عرضه شد که اکنون به مناسبت ماه مبارک رمضان به صورت #رایگان اهدا میگردد.
📲 با نصب نرمافزارِ «طنین وحی»، قرآن را به شیوهای تازه بشنوید و از شنیدنِ آن لذّت ببرید و آن را با دیگران نیز به اشترک بگذارید!
🏷️ کد معرف : 47RY2E0
✨ @Nafaahat
🌐 @Mabaheeth
018-03-alemran (14).mp3
3.15M
#سوره_مبارکه_آل_عمران | 18
✨ شهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ وَالْمَلَائِكَةُ وَأُولُو الْعِلْمِ قَائِمًا بِالْقِسْطِ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
♻️ خدا كه همواره به عدل قيام دارد گواهى مى دهد كه جز او هيچ معبودى نيست و فرشتگان [او] و دانشوران [نيز گواهى مى دهند كه] جز او كه توانا و حكيم است هيچ معبودى نيست.
____________________________
﷽ ؛
📝 برخی نکات :
➖
✨ @Nafaahat
نکته ها
خداوند با ایجاد نظام واحد در هستى، بر یگانگى ذات خود گواهى مىدهد، یعنى هماهنگى و نظم موجود در آفرینش، همه گواه بر حاكمیّت قدرتى یگانه بر هستى است، چنانكه در دعاى صباح مىخوانیم: «یا مَن دلّ على ذاته بذاته»
آفتاب آمد دلیل آفتاب گر دلیلت باید از وى رُخ متاب
امام باقرعلیه السلام فرمودند: مراد از «اولوا العلم» در آیه، انبیا واوصیا هستند.[1]
هر كجا تعدّد هست، محدودیّت نیز هست. خانهى بىحدّ نمىتواند بیش از یكى باشد. اگر گفتیم: فلان چراغ، نور بىنهایت دارد، جایى براى چراغ دوّم باقى نمىماند. خدا بىنهایت است، زیرا اگر نهایت داشته باشد به نیستى برمىخورد و هیچ بىنهایتى قابل تعدّد نیست، لذا خداوند قابل تعدّد نیست واو یكتاست.
_____________________
1) تفسیر نورالثقلین.
✨ @Nafaahat
پيام ها
1- شهادت عملى، بهترین نوع شهادت است. هماهنگى در میان آفریدهها، بهترین نمونهى گواهى بر یكتایى خداست. «شهد اللّه انّه لااله الاّ هو»
2- راه #ایمان به خدا، علم است وعلم واقعى، انسان را با سرچشمه هستى آشنا مىكند. «واولوا العلم»
3- دانشمندان، در كنار فرشتگان قرار مىگیرند. «والملائكة واولوا العلم»
4- عدل الهى، در كنار توحید مطرح است. بر خلاف دیگر قدرتمندان كه هر كجا احساس یكتایى و نداشتن رقیب و شریك كنند، زور مىگویند، او یكتایى است كه به پا دارندهى عدل است. «لااله الاّ اللّه... قائماً بالقسط»
✨ @Nafaahat
019-03-alemran (15).mp3
2.42M
#سوره_مبارکه_آل_عمران | 19
✨ إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ وَ مَا اخْتَلَفَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ إِلَّا مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْيًا بَيْنَهُمْ وَ مَنْ يَكْفُرْ بِآيَاتِ اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
♻️ در حقيقت دين نزد خدا همان اسلام است و كسانى كه كتاب [آسمانى] به آنان داده شده با يكديگر به اختلاف نپرداختند؛ مگر پس از آنكه علم براى آنان [حاصل] آمد آن هم به سابقه حسدى كه ميان آنان وجود داشت و هر كَس به آيات خدا كفر ورزد پس [بداند] كه خدا زودشمار است.
____________________________
﷽ ؛
📝 برخی نکات :
➖
✨ @Nafaahat
پيام ها
1- ایمان به یگانگى، عدالت، عزّت و حكمت خداوند (كه در آیه قبل بود،) زمینهى تسلیم شدن انسان است. «ان الدّین عند اللّه الاسلام»
2- لازمهى تسلیم بودن در برابر خداوند، پذیرش اسلام به عنوان آخرین دین الهى است. «ان الدّین عند اللّه الاسلام»
3- تجاوز از مرزهاى حق، سبب بروز اختلاف است. «وما اختلف الّذین... بغیاً»
4- سرچشمهى بسیارى از اختلافات مذهبى، حسادتها و ظلمهاست؛ نه جهل و بىخبرى. «من بعد ما جائهم العلم»
5 - حسد، زمینهى كفر است. «بغیاً... و من كفر»
6- كتاب وعلم، به تنهایى سبب نجات نمىگردند. «اوتوا الكتاب، جائهمالعلم، منیكفر»
7- كسانى كه آگاهانه ایجاد اختلاف مىكنند، بزودى سیلى مىخورند. «سریع الحساب»
✨ @Nafaahat
020-03-alemran (16).mp3
3.1M
#سوره_مبارکه_آل_عمران | 20
✨ فإِن حَاجُّوكَ فَقُلْ أَسْلَمْتُ وَجْهِيَ لِلَّهِ وَمَنِ اتَّبَعَنِ وَقُلْ لِلَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ وَالْأُمِّيِّينَ أَأَسْلَمْتُمْ فَإِنْ أَسْلَمُوا فَقَدِ اهْتَدَوْا وَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّمَا عَلَيْكَ الْبَلَاغُ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
♻️ پس اگر با تو به محاجه برخاستند بگو من خود را تسليم خدا نموده ام و هر كه مرا پيروى كرده [نيز خود را تسليم خدا نموده است] و به كسانى كه اهل كتابند و به مشركان بگو آيا اسلام آورده ايد پس اگر اسلام آوردند قطعا هدايت يافته اند و اگر روى برتافتند فقط رساندن پيام بر عهده توست و خداوند به [امور] بندگان بيناست.
____________________________
﷽ ؛
📝 برخی نکات :
➖
✨ @Nafaahat