#نهج_البلاغه
📿مَنْ أَصْبَحَ عَلَى الدُّنْیَا حَزِیناً فَقَدْ أَصْبَحَ لِقَضَاءِ اللَّهِ سَاخِطاً
🌖«کسى که براى دنیا غمگین باشد (درواقع) از قضاى الهى ناخشنود است»;
📙#حکمت_228
🔶 @Nahj_Et
❣امیرالمومنین علیهالسلام مى فرماید:
✨مَنْ أَصْبَحَ عَلَى الدُّنْیَا حَزِیناً فَقَدْ أَصْبَحَ لِقَضَاءِ اللَّهِ سَاخِطاً
💠«کسى که براى دنیا غمگین باشد (درواقع) از قضاى الهى ناخشنود است»
✍با توجه به این که آنچه در عالم رخ مى دهد به اراده خداست و معناى توحید افعالى همین است که «لا مُؤَثِّرَ فِى الْوُجُودِ إلاَّ اللهُ» بنابراین اگر بر اثر حوادثى بخشى از امکانات دنیوى ما از دست برود در واقع قضاى الهى بوده و اگر کسى به سبب آن اندوهگین گردد در واقع به قضاى الهى خشمگین شده است.
🔹به تعبیر دیگر، گاه ضررها و زیان ها و حوادث نامطلوب بر اثر کوتاهى ها و ندانم کارى هاى خود ماست که باید خود را درباره آن ملامت کنیم و گاه بر اثر امورى است که خارج از اختیار ماست و این همان چیزى است که به عنوان قضاى الهى تعبیر مى شود. اندوهگین شدن براى این امور در واقع اظهار ناراحتى در برابر قضاى الهى است.
از سوى دیگر توجه به این حقیقت که انسان باید در برابر قضاى الهى تسلیم باشد دو اثر مثبت در انسان دارد: نخست موجب آرامش روح انسان است و دیگر این که یأس و نومیدى را از انسان دور مى دارد و وى را از حالت انفعالى دور ساخته به سوى آینده اى بهتر حرکت مى دهد.
✔️البته طبیعى است که انسان با از دست دادن مال و ثروت یا مقام و فرزند و امثال آن غمگین مى شود; ولى براى مؤمن این غمگینى امر موقتى است; هنگامى که در قضاى الهى فکر کند و به این نکته توجه نماید که خداوند هم حکیم است هم رحمان و رحیم است و چیزى جز خیر بندگانش را نمى خواهد در این حال غم و اندوه فروکش مى کند و جاى خود را به رضا و تسلیم مى دهد.
📙شرح#حکمت_228
🔶 @Nahj_Et
🔹قَالَ علیه السلام التّوَدّدُ نِصفُ العَقلِ
🔹مقصود از، خرد، عقل عملی است. و کلمه ی عقل، در اینجا مجازا در مورد تصرفات عقل اطلاق شده است، از باب اطلاق نام سبب بر مسبب، و از جمله یM تصرفات عقل در تدبیر امور، محبت به دیگر مردم است. و چون انسان در رفع نیاز زندگی محتاج به دیگران است، و رفتارش با مردم در این جهت یا به گونه ای دوستانه و معاشرت نیکو و خوش برخوردی و گذشت و تشویق است، و یا به گونه ی قهر و غلبه و ترس است که ناگزیر دوستی و محبت و آنچه لازمه ی دوستی است، نیمی از خرد، یعنی نیمی از تصرفات عقل در تدبیر امور زندگی او است.
📙شرح#حکمت_142
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص146
🔶 @Nahj_Et
حکمت 122 نهج البلاغه.mp3
14.52M
🌸🍃🌸🍃
🍃
📚شرح و تفسیر #حکمت_122(کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین #محمدی_شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی
🎤بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
🍃قَالَ علیه السلام الهَمّ نِصفُ الهَرَمِ
🍃اندوه خوردن، نیمی از پیری است .چون پیری یا طبیعی است و یا به دلیل خارجی یعنی غم و اندوه و ترس که باعث پیری می گردد. پس این نوع نیز یک قسم سبب پیری در برابر سبب طبیعی پیری می باشد، و یک قسم از عوامل پیری به منزله ی نیمی از آن است کلمه ی نصف را برای پیری استعاره آورده است، و اندوه و غم، نیمی از علت پیری است.
📙شرح#حکمت_143
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص147
🔶 @Nahj_Et
💠قَالَ علیه السلام یَنزِلُ الصّبرُ عَلَی قَدرِ المُصِیبَةِ وَ مَن ضَرَبَ یَدَهُ عَلَی فَخِذِهِ عِندَ مُصِیبَتِهِ حَبِطَ عَمَلُهُ
💠(صبر و پایداری به اندازه ی غم و اندوه می رسد، و هر کس در هنگام مصیبت دست بی تابی بر زانو زند اجر و پاداش خود را تباه کند.) خداوند برای شکیبایی انسان در مقابل مصیبت، نیرو و استعدادی در او نهاده است، پس هر کس استعداد کامل داشته باشد این مقدار از شکیبایی از طرف خداوند به او افاضه می گردد، و کسی که استعداد این فضیلت را کمتر داشته باشد بلکه ضد آن یعنی بی تابی را پیشه کند اجر و پاداشی را که در برابر صبر و شکیبایی مقرر شده از دست داده است. امام (علیه السلام) آن چیزی را که به طور معمول لازمه ی بی تابی است یعنی زدن دستها بر روی زانوها، کنایه از بی تابی آورده است. و بعضی گفته اند، بلکه اجر و پاداش قبلی این شخص از بین می رود، زیرا شدت بی تابی باعث قضای ناگواری الهی و غضب او، و بی توجهی به مصیبت سبب اجری است که به بردباران وعده داده شده، و این خود انگیزه برای از بین رفتن حسنات از لوح دل و نابودی آنچه لازمه ی صبر یعنی اجر و پاداش اخروی است.
📙شرح#حکمت_144
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص148
🔶 @Nahj_Et
🪐به خودت ضرر مى زنى
#نهج_البلاغه
📿لِرَجُلٍ رَآهُ يَسْعى عَلى عَدوٍّ لَهُ، بِما فيهِ إِضرارٌ بِنَفْسِهِ: إِنَّما أَنْتَ كَالطَّاعِنِ نَفْسَهُ لِيَقْتُلَ رِدْفَهُ
🟠«تو مانند كسى هستى كه نيزه بر خود مى زند تا كسى را كه پشت سرش سوار شده به قتل برساند»
✍«طاعِن» از ريشه «طَعْن» شخصى است كه نيزه مى زند. «رِدْف» به معناى كسى است كه پشت سر ديگرى بر اسب يا شتر سوار مى شود. منظور اين است كه نيزه را در شكم خود فرو كند كه از پشت درآيد وبه شكم دشمنش كه پشت او سوار است برسد. اين نهايت بى عقلى و حماقت است كه براى صدمه زدن به ديگرى، خودش را از ميان بردارد.
📘#حکمت_296
🔶 @Nahj_Et
33.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❣جانم علی(ع)❣
🔹نماهنگ «جانم علی(ع)»
🌹با اجرای گروه سرود نجم الثاقب تهران
🔶 @Nahj_Et
🍃🌹قَالَ علیه السلام کَم مِن صَائِمٍ لَیسَ لَهُ مِن صِیَامِهِ إِلّا الجُوعُ وَ الظّمَأُ وَ کَم مِن قَائِمٍ لَیسَ لَهُ مِن قِیَامِهِ إِلّا السّهَرُ وَ العَنَاءُ حَبّذَا نَومُ الأَکیَاسِ وَ إِفطَارُهُم
🍃🌹(بسا روزه داری که از روزه داشتن جز گرسنگی و تشنگی بهره ای ندارد. و بسا نمازگزاری که از نمازش جز بیداری و رنج فایده ای نمی برد. خوشا بر خواب زیرکان و روزه باز کردن ایشان.) مقصود امام (علیه السلام) آن است که اگر کسی به شرطی از شرایط نماز و روزه خود صدمه بزند و به صورت صحیحح انجام ندهد، از نماز و روزه اش بهره ای نخواهد برد. و بزرگترین شرط روزه و نماز توجه به معبود است، و نواقص زیاد عبادت و نادرستی آنها در بیشتر مردم از باب ناآگاهی به شرایط است. امام (علیه السلام) قیام را کنایه از نماز آورده است. و این که خواب زیرکان را ستوده است به خاطر آن است که آدم زیرک، هوش و زیرکی خود را در راه خیر و به طریق رضای شارع به کار می گیرد و هر چیزی را که در جای خود به کار می برد. و هر کس اینطور باشد. خواب و افطارش و تمام دخل و تصرف در عباداتش را در جای خود، یعنی در جهت رضا و محبت خدا به کار می برد.
📙شرح#حکمت_145
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص149
🔶 @Nahj_Et
🌸✨ یا أَیهَا الرَّسولُ بَلِّغ ما أُنزِلَ إِلَیك مِن رَبِّكَ وَ إِن لَم تَفعَل فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ یعصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا یهدِی الْقومَ الكافِرین
🌷 اى پیامبر، آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده، كامل (به مردم) برسان و اگر نكنى، رسالت او را انجام ندادهای، خداوند تو را از (خطرات احتمالى) مردم، نگاه میدارد؛ و خداوند، جمعیت كافران (لجوج) را هدایت نمیكند. (آیه ۶۷ سوره مبارکه مائده)
💢 ای مردم...
🔹 من در تبلیغ آنچه خداوند بر من نازل فرموده، کوتاهی نکرده و اکنون دلیل نزول #آیه را بیان میکنم: همانا جبرئیل از سوى سلام (نام خداوند) سه مرتبه بر من فرود آمد و فرمانى آورد که در این مکان به پا خیزم و به هر سفید و سیاهی اعلام کنم که علی بن ابیطالب، برادر و وصی و جانشین من در میان امت و #امام پس از من است. جایگاه او نسبت به من، مانند جایگاه #هارون است نسبت به موسى علیهالسلام؛ جز اینکه پیامبری پس از من نخواهد بود.
#فقط_حیدر_امیرالمومنین_است
#یا_علی
#عیدغدیر
🔶 @Nahj_Et
💠قَالَ علیه السلام سُوسُوا إِیمَانَکُم بِالصّدَقَةِ وَ حَصّنُوا أَموَالَکُم بِالزّکَاةِ وَ ادفَعُوا أَموَاجَ البَلَاءِ بِالدّعَاءِ
💠سوسوا: نگهداری کنید، (ایمانتان را به وسیله ی صدقه نگهداری کنید و اموالتان را با دادن زکات محفوظ بدارید، و موجهای بلا را با دعا از خود برانید). توضیح آن که صدقه نسبت به ایمان کامل به منزله ی نگهبان است، و حفظ ایمان بدون صدقه ممکن نیست، و اما پاسداری مال به وسیله ی زکات از آن جهت است که ندادن زکات حاکی از بخل و زیادی طمع است و این انگیزه می شود تا مستحق زکات، صاحب مال را نکوهش می کند و مردم درصدد آزار او برآیند، پس مانع زکات بدان وسیله مال خود را در معرض تلف قرار داده، و با دادن زکات آن را از تلف نگه داشته است. کلمه: (امواج) را از پیشامدهای پیاپی استعاره آورده است و قبلا گذشت که دعا از روی خلوص از جمله عواملی است که نفس را برای اجابت خواسته ی خود، آماده می سازد. هدف امام (علیه السلام) از این بیان، وادارسازی به دادن صدقه، زکات و دعا کردن است.
📙شرح#حکمت_146
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص150
🔶 @Nahj_Et
🍃قَالَ علیه السلام المَرءُ مَخبُوءٌ تَحتَ لِسَانِهِ
🍃(مرد در زیر زبانش نهفته است.) یعنی حالت شخص در سخن نگفتن او پنهان می ماند، بنابراین مضاف (حال) به دلیل روشن بودنش حذف شده است و زیر زبانش، کنایه از سکوت و خاموشی است. توضیح آن که ارزش آدمی به مقدار عقل اوست، و مقدار عقل از ارزش سخن گفتن و کلام شخص به دست می آید چون سخن است که دلیل عقل می باشد. پس اگر همچون حکما و دانایان سخن گفت، روشن می شود که او هم داناست و اگر همچون نادان سخن گفت معلوم می شود که از آن قبیل است و مابین این دو مرتبه مراتب نسبی وجود دارد.
📙شرح#حکمت_148
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص152
🔶 @Nahj_Et
#نهج_البلاغه
┄┄┅═✧❁🔸💎🔸❁✧═┅┄
▫️فَإِنَّ الْمَرْءَ الْمُسْلِمَ مَا لَمْ يَغْشَ دَنَاءَةً تَظْهَرُ، فَيَخْشَعُ لَهَا إِذَا ذُكِرَتْ وَ يُغْرَى بِهَا لِئَامُ النَّاسِ كَانَ كَالْفَالِجِ الْيَاسِرِ الَّذِي يَنْتَظِرُ أَوَّلَ فَوْزَةٍ مِنْ قِدَاحِهِ تُوجِبُ لَهُ الْمَغْنَمَ وَ يُرْفَعُ بِهَا عَنْهُ الْمَغْرَمُ وَ كَذَلِكَ الْمَرْءُ الْمُسْلِمُ الْبَرِيءُ مِنَ الْخِيَانَةِ يَنْتَظِرُ مِنَ اللَّهِ إِحْدَى الْحُسْنَيَيْنِ، إِمَّا دَاعِيَ اللَّهِ فَمَا عِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ لَهُ وَ إِمَّا رِزْقَ اللَّهِ فَإِذَا هُوَ ذُو أَهْلٍ وَ مَالٍ وَ مَعَهُ دِينُهُ وَ حَسَبُهُ.
🟠پس اگر يكى از شما براى برادر خود، برترى در مال و همسر و نيروى بدنى مشاهده كند، مبادا فريب خورد و حسادت كند، زيرا مسلمان (تا زمانى كه دست به عمل پستى نزده كه از آشكار شدنش شرمنده باشد و مورد سرزنش مردم پست قرار گيرد) به مسابقه دهنده اى مى ماند كه دوست دارد در همان آغاز مسابقه پيروز گردد تا سودى به دست آورد و ضررى متوجّه او نگردد.
هم چنين مسلمانى كه از خيانت پاك است انتظار دارد يكى از دو خوبى نصيب او گردد: يا دعوت حق را لبيك گفته عمر او پايان پذيرد «كه آنچه در نزد خداست براى او بهتر است»، و يا خداوند روزى فراوان به او دهد و صاحب همسر و فرزند و ثروت گردد، و هم چنان دين و شخصيّت خود را نگاه دارد.
✍امیر المومنین علیه السلام در اين تحليلِ دلنشين و دلپذيرش، اين حقيقت را بيان مى کند که مسأله مهم در زندگى و سرنوشت انسان، آن است که آلوده به زشتى ها و پستى ها نشود، همان زشتى هايى که سبب سرافکندگى و شرمندگى او مى گردد او را بر سر زبان ها مى اندازد و شخصيتش را در نظر مردم، پائين مى آورد.بنابراين، هر گاه انسان، پاک باشد و پاک زندگى کند، يکى از دو سرنوشت عالى، در انتظار اوست: يا عمر را به نيک نامى پايان مى دهد و به سوى رحمت الهى و پاداش هاى بى مانند او مى شتابد، و يا در بخش ديگرى از عمرش، مشمول مواهب مادّى اين جهان مى گردد و صاحب هر دو بخش از نعمت هاى الهى مى شود.
📙#خطبه_23
🔶 @Nahj_Et
💎 برگی از نهج البلاغه 💎
💐بنا بر روایتی امیرالمومنین
(علیه السلام ) فرمودند :
"اگر درهاى آسمانها و زمينها به روى بنده اى بسته شده باشد، سپس آن بنده، تقواى الهى را پيشه کند، همانا خداوند برای او، راه خروج از آن درهای بسته شده، قرار می دهد."💐
📄 متن روایت 👇
🍀روی ان قال امیرالمومنین
(علیه السلام): "وَلَوْ أَنَّ السَّمَاوَاتِ والاَْرْضِینَ کَانَتَا عَلَى عَبْد رَتْقاً، ثُمَّ اتَّقَى اللهَ، لَجَعَلَ اللهُ لَهُ مِنْهُمَا مَخْرَجاً."🍀
✍چند نکته
۱. تعبیر " بسته شدن درهای آسمانها و زمینها " کنایه از بن بست کامل و صد درصد در زندگی یک فرد است؛ به ویژه که نفرموده "درهای آسمان و زمین" بلکه فرموده "درهای آسمانها و زمینها"، یعنی هر دری را که بتوان در آسمانها و زمینها فرض کرد، همگی بر روی فرد، بسته شده باشد؛ در چنین وضعیتی، تقوا راه گشا و نجات دهنده است.
۲. کلمه "ثم"، گویای این نکته است که این فرد قبلا اهل تقوا نبوده و به همین جهت، این درها بر روی او بسته شده است، اما به مجرد اینکه اهل تقوا شود راه خروج از بن بست برای او ایجاد میشود ؛ یعنی عاقبت بی تقوایی، رسیدن به بن بست مطلق و نتیجه تقوا، گشایش و رهایی از مشکلات است.
۳. واژه "تقوا" در لغت از ریشه "وقایة" به معنی نگه داشتن و در اصطلاح به معنی نگه داشتن جانب و حریم خداست؛ یعنی اطاعت از اوامر و نواهی خدا که با انجام کامل واجبات و ترک کامل محرمات، محقق میشود.
📗 #خطبه_130نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
💠قَالَ علیه السلام هَلَکَ امرُؤٌ لَم یَعرِف قَدرَهُ
💠(آن کس که قدر خود ندانست نابود و تباه شد). در سخن قبل معلوم شد که قدر همان مقدار و منزلت شخص از داشتن فضیلت و نداشتن آن است. و هر کس منزلت خود را نداند، ممکن است از حد تجاوز کند و در نتیجه هلاک شود. مثلا کسی که جایگاه خود را نسبت به دانش نشناسد ممکن است آن را بالاتر از موضع خود قرار دهد و یا نادانی خویش را به عقیده ی خود کمال بپندارد. و در نتیجه به هلاکت اخروی بیفتد و چه بسا هلاکت دنیایی را نیز در پی داشته باشد، و لازمه ی تجاوز او از حد خود، بازیچه دست و زبان مردم شدن و بدان وسیله به هلاکت رسیدن است.
📙شرح#حکمت_149
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص153
🔶 @Nahj_Et
حکمت 123 نهج البلاغه.mp3
8.86M
🌸🍃🌸🍃
🍃
📚شرح و تفسیر #حکمت_123(کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین #محمدی_شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی
🎤بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
🍃قَالَ علیه السلام لِکُلّ امر ِئٍ عَاقِبَةٌ حُلوَةٌ أَو مُرّةٌ
🍃(هر کس سرانجامی شیرین و یا تلخ دارد.) امام (علیه السلام) به دو نوع کار و نتیجه ی عمل خوب و بد انسان اشاره کرده است، پایان خوب، بهشت و لذات بهشتی است که سرانجامی شیرین است، و پایان شر و بد، آتش و عذاب آتش است که سرانجامی تلخ است. دو کلمه ی شیرین و تلخ را استعاره از لذت بخش، و ناپسند آورده است.
📙شرح#حکمت_151
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص155
🔶 @Nahj_Et
🔹قَالَ علیه السلام لِکُلّ مُقبِلٍ إِدبَارٌ وَ مَا أَدبَرَ کَأَن لَم یَکُن
🔹(برای هر پیشامدی بازگشتی است، و چون بازگشت چنان است که نبوده است). مقصود امام (علیه السلام) آن است که پیشامدهای خوشایند دنیا را می باید زاهدانه بنگریم و پیشامدهای سخت آن را بی ارزش و آسان انگاریم، کان از حروف مشبهه به فعل نظیر ان، و بدون تشدید است. و اسمش نیز محذوف می باشد (ضمیر مستتری است که مرجع آن ما ادبر است).
📙شرح#حکمت_152
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص156
🔶 @Nahj_Et
🌿🌺امام (علیه السلام) به مردی که از او درخواست موعظه داشت فرمود:
🍃 (مانند کسی مباش که بدون عمل، به آخرت امیدوار است و با طول املی که دارد، توبه را به تاخیر می اندازد، در دنیا مانند پارسایان سخن می گوید ولی رفتاری چون رفتار علاقمندان به دنیا دارد. اگر دنیا را به او بدهند، سیر نمی شود، و اگر به او نرسد، قناعت نمی کند، از سپاس گفتن نعمتهای داده شده عاجز است با این حال، نسبت به آنچه به او نرسیده است زیاده طلبی می کند. از آنچه دیگران را نهی می کند، خود دست برنمی دارد، و آنچه را که فرمان می دهد، خود به جا نمی آورد، نیکوکاران را دوست دارد اما رفتار آنها را ندارد، گنهکاران را دشمن می دارد، در صورتی که خود یکی از آنهاست. به خاطر گناهان بسیارش از مرگ روی گردان است. با این وصف روی اعمالی که باعث اکراه او از مرگ شده پایدار است، اگر بیمار شود، پشیمان می گردد، و هنگام تندرستی، آسوده و در غفلت است، وقت تندرستی دچار خودخواهی و به هنگام گرفتاری ناامید می گردد، اگر به بلایی گرفتار شود، با نگرانی، دعا و زاری نماید، اما وقت خوشی از روی غرور از آن روی گرداند، در اثر گمان و پندار (برخورداری از عفو و بخشش) هوای نفس بر او چیره می شود اما یقین (به مرگ و عذاب اخروی) سبب تسلط او بر نفس خویش نمی گردد، بر دیگران به گناهی سبکتر از گناه خود بیمناک است...
ادامه دارد.....
📙شرح#حکمت_150
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص154
🔶 @Nahj_Et