eitaa logo
نهج البلاغه
37هزار دنبال‌کننده
6.9هزار عکس
2.7هزار ویدیو
61 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر
مشاهده در ایتا
دانلود
حکمت 139 نهج البلاغه.mp3
1.54M
🌸🍃🌸🍃 🍃 📚شرح و تفسیر (کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et
🌟قَالَ علیه السلام ثَمَرَةُ التّفرِیطِ النّدَامَةُ وَ ثَمَرَةُ الحَزمِ السّلَامَةُ 🌟(ثمره ی دوراندیشی درستی و سلامت و نتیجه ی کوتاهی در کار، پشیمانی است). تفریط، عبارت از دوراندیش نبودن در کارهاست. چون قبلا معلوم شده است که دوراندیشی عبارت از پیش بینی نسبت به رویدادهایی است که ممکن است در آینده انجام گیرد، و این کار به درستی و سلامتی نزدیکتر و از فریب خوردن دورتر خواهد بود، بنابراین پیش بینی حوادث باعث می شود که انسان از خطر آنها مصون بماند، اما پیش بینی نکردن و کوتاهی در عمل نسبت به پیشامدهای آینده موجب می شود که انسان به دام آنها افتاده و از خطر آنها در امان نماند. و در نتیجه باعث پشیمانی پس از عمل می گردد. پس پشیمانی از جمله نتایج تقصیر و کوتاهی در عمل است 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص185 🔶 @Nahj_Et
📩نامه اى از امیرالمؤمنین به اسود بن قطبه فرمانرواى حلوان ▫️وَابْتَذِلْ نَفْسَکَ فِيمَا افْتَرَضَ اللهُ عَلَيْکَ، رَاجِياً ثَوَابَهُ، وَمُتَخَوِّفاً عِقَابَهُ 🟤نفس خويش را در راه انجام آنچه خدا بر تو واجب کرده است به اميد ثوابش و ترس از کيفرش تسليم و خاضع کن» ✍اشاره به اينکه اگر مى خواهى از پاداش هاى الهى در دنيا و آخرت بهره مند شوى و از کيفرهايش در دو سرا در امان باشى، در انجام واجباتى که بر تو به عنوان يک والى است کاملا کوشا باش و غرور مقام، تو را از تسليم و تواضع باز ندارد. 📙 🔶 @Nahj_Et
💬 | متن پیام: با سلام من یکی از اعضای پرو پا قرص این کانال هستم از شرح مطالب لذت می برم بدون شرح بعضی از مفاهیم مشکل است ✍️سلام مخاطب گرامی از حسن ظن و توجه شما سپاسگزاریم. موفق باشید 🌹🌹🌹🌹🌹
💠قَالَ علیه السلام لَا خَیرَ فِی الصّمتِ عَنِ الحُکمِ کَمَا أَنّهُ لَا خَیرَ فِی القَولِ بِالجَهلِ 💠(در دم فرو بستن از سخن حکیمانه، خیری نیست، چنان که در سخن گفتن از روی نادانی خیری وجود ندارد). دم فرو بستن از سخن حکیمانه، جانب تفریط از فضیلت گفتار، و سخن گفتن از روی نادانی صفت ناپسندی است نقطه ی مقابل آن، اما حق و عدالت، همان سخن به حکمت گفتن است که فضیلتی است در گفتار. (همین حکمت با شماره کلمه قصار 377 در صفحه 742 نیز آمده است.) 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص186 🔶 @Nahj_Et
📿إِنَّ اللّهَ سُبْحَانَهُ جَعَلَ الطَّاعَةَ غَنِيمَةَ الاَْكْيَاسِ عِنْدَ تَفْرِيطِ الْعَجَزَةِ 🟠خداوند سبحان طاعت خود را غنيمت زيركان قرار داده هنگامى كه افراد ناتوان (و هوسباز) كوتاهى مى كنند»؛ ✍ زيرا امام علیه السلام، مطيعان را با فاجران مقايسه مى فرمايد گويى جهان را صحنه جنگى به حساب مى آورد كه هوشمندان به مبارزه با لشكر شيطان و هواى نفس مى پردازند و بر آنها پيروز مى شوند وغنيمتى كه در اين جنگ سرنوشت ساز نصيب آنها مى شود اطاعت فرمان پروردگار است؛ ولى ناتوانها و فاجران كوتاهى مى كنند و در اين ميدان در برابر شيطان و هواى نفس شكست مى خورند و همه چيز را از دست مى دهند. نه تنها غنيمتى به دست نمى آورند بلكه سرمايه هاى عمر و ايمان و عنايات پروردگار را از كف خواهند داد. 📙 🔶 @Nahj_Et
💢قَالَ علیه السلام مَا اختَلَفَت دَعوَتَانِ إِلّا کَانَت إِحدَاهُمَا ضَلَالَةً 💢(دو دعوت با یکدیگر مخالف نمی افتند مگر یکی از آن دو، (دعوت به) گمراهی باشد.) اختلاف واقعی تنها بین دو نقیض است. و چون دعوت یا به حق است که همان رفتن به راه خداست و یا دعوت به غیر حق است. چون به هر راهی جز راه حق دعوت کنند گمراهی از راه حق و انحراف از راه خداست، ناگزیر دو دعوت اختلاف نخواهند داشت، مگر این که یکی از آنها به راه حق و دیگری به راه گمراهی رفته و یا باعث گمراهی باشد، و این د لیل بر بطلان این عقیده است که هر مجتهدی به حق است. اما عقیده ای که از امام (علیه السلام) نقل شده و به ما رسیده است آن است که حق یکی است و در یک طرف است، و آن که به حق رسیده و بر حق است یک طرف است. 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص187 🔶 @Nahj_Et
🔹قَالَ علیه السلام مَا شَکَکتُ فِی الحَقّ مُذ أُرِیتُهُ 🔹(درباره ی حق از وقتی که آن را شناخته ام تردیدی به خود راه نداده ام). کسی که زمینه ی دریافت و درک حق را دارد، همچون علی (علیه السلام) و استادی چون پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) در آماده سازی و تربیت او، با مدت طولانی همراهی وی با چنین استادی که امام (علیه السلام) داشت، محال است در امری که برهان آن را به چشم می بیند تردید کند و از حق محروم بماند. 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص188 🔶 @Nahj_Et
💬 | متن پیام: سلام من خواستم بگم اتفاقا از وقتی کانالتون با تفاسیر همراه شده جذابتر شده.مچکرم @Nahj_Et ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ⏱ساعت: ۱۸:۰۱:۴۳ ⏰تاریخ: چهارشنبه تیر ۱۴۰۲
🍃🌹قَالَ علیه السلام مَا کَذَبتُ وَ لَا کُذّبتُ وَ لَا ضَلَلتُ وَ لَا ضُلّ بیِ 🍃🌹(نه دروغ گفته ام و نه به من نسبت دروغ داده اند، نه گمراه شده ام و نه کسی را گمراه کرده ام). اما دروغ نگفتن و گمراه نبودن آن بزرگوار، به خاطر تربیت او از کودکی به راستگویی و اخلاق پسندیده است به حدی که این صفات برای او ملکه شده و دروغگویی و گمراهی را از وی دور می کند و او را از این صفات ناپسند باز می دارد. اما این که آن حضرت را دروغگو ندانسته اند در اخباری که از رویدادهای آینده و علم غیب به او نسبت داده اند و کسی به وسیله ی او گمراه نشده است از آن روست که خبردهنده ی آن اخبار معصوم، یعنی پیامبر (صلی الله علیه و آله) است، و عصمت با این دو مورد منافات دارد و مستلزم هدایت و عدم انحراف شخص راهنمایی شده است. 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص189 🔶 @Nahj_Et
💠🔹قالَ علیه السلام لِلظّالِمِ الباَدیِ غَداً بِکَفّهِ عَضّةٌ 💠🔹(فردای قیامت شخص ستمگر انگشت ندامت به دندان گزد).نکته شايان توجه اين است که امام (عليه السلام) در اين جا ظالم را مقدم بر «بادى» کرده يعنى آن کسى که آغازگر ظلم است، از اين نظر که شخص دوم اگر مقابله به مثل کند ظلم نيست بلکه احقاق حقى است و اگر بيش از مقابله به مثل کند باز قبح و زشتى ظلم او به اندازه کسى که آغازگر ظلم است، نمى باشد و (غد) را کنایه از روز قیامت آورده است، و گزیدن دست را کنایه از پشیمانی در اثر کوتاهی در برابر امر خداوند، چنان که در آیه مبارکه آمده است: و یوم یعض الظالم علی یدیه. و هدف امام (علیه السلام) دور داشتن از ستمکاری است. 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص190 🔶 @Nahj_Et