eitaa logo
نهج البلاغه
37.5هزار دنبال‌کننده
6.7هزار عکس
2.6هزار ویدیو
59 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر
مشاهده در ایتا
دانلود
*وَ سَأَلْتَهُ مِنْ خَزَائِنِ رَحْمَتِهِ مَا لَا يَقْدِرُ عَلَى إِعْطَائِهِ* *غَيْرُهُ مِنْ زِيَادَةِ الْأَعْمَارِ وَ صِحَّةِ الْأَبْدَانِ وَ سَعَةِ* *الْأَرْزَاق‏. ثُمَّ جَعَلَ فِي يَدَيْكَ مَفَاتِيحَ خَزَائِنِهِ بِمَا* *أَذِنَ لَكَ فِيهِ مِنْ مَسْأَلَتِهِ فَمَتَى شِئْتَ اسْتَفْتَحْتَ* *بِالدُّعَاءِ أَبْوَابَ نِعْمَتِهِ وَ اسْتَمْطَرْتَ شَآبِيبَ رَحْمَتِهِ* *🌷امام علی علیه‌السلام فرمودند:* *و از گنجينه هاى رحمت او چيزهايى را* *درخواست كن كه جز او كسى نمى تواند عطا* *كند، مانند عمر بيشتر، تندرستى بدن، و گشايش* *در روزى.* *سپس خداوند كليدهاى گنجينه هاى خود را در* *دست تو قرار داده كه به تو اجازه دعا كردن داد،* *پس هر گاه اراده كردى مى توانى با دعا، درهاى* *نعمت خدا را بگشايى، تا باران رحمت الهى بر تو* *ببارد.* 📚بخشی از نامه ۳۱ نهج‌البلاغه 🔶 @Nahj_Et
شرح_صوتی_حکمت_۱۸۵_و_۱۸۶_و_۱۸۷.mp3
7.91M
شرح حکمت ۱۸۵ انتقام شخصی در دفاع از مظلوم صلابت ، دراختلافات شخصی عفو وگذشت مَتَى أَشْفِي غَيْظِي إِذَا غَضِبْتُ‌ - أَ حِينَ أَعْجِزُ عَنِ الِانْتِقَامِ فَيُقَالُ لِي لَوْ صَبَرْتَ- أَمْ حِينَ أَقْدِرُ عَلَيْهِ فَيُقَالُ لِي لَوْ عَفَوْتَ شرح حکمت ۱۸۶ مسابقه چرا مسابقه در میدان آلودگیها ؟ قرارتان جایی دگر باشد وَ قَدْ مَرَّ بِقَذَرٍ عَلَى مَزْبَلَةٍ .......... هَذَا مَا كُنْتُمْ تَتَنَافَسُونَ فِيهِ بِالْأَمْسِ شرح حکمت ۱۸۷ موعظه ای متفاوت موعظه ضرر و خسارت ، ریشه یابی و عدم تکرار است لَمْ يَذْهَبْ مِنْ مَالِكَ مَا وَعَظَكَ 📙مجازی و تالیفات استاد 🔶 @Nahj_Et
✨﷽✨در مشکلات صبوری کنید ✅أَوَّلُ عِوَضِ الْحَلِيمِ مِنْ حِلْمِهِ، أَنَّ النَّاسَ أَنْصَارُهُ عَلَى الْجَاهِل 🟠نخستين نتيجه اى كه شخص بردبار از بردبارى خود مى برد اين است كه مردم در برابر جاهل و نادان از وى حمايت خواهند كرد» ✍بسيارى از افراد جاهل و نادان پرادعا، بلندپرواز و پرخاشگرند، ازاين رو هنگامى كه در برابر دانشمند وارسته اى قرار گيرند براى اظهار خودنمايى ممكن است انواع اهانت ها را روا دارند. حال اگر شخص عالم و دانشمند و انسان با ايمان و متقى بخواهد در برابر آنها عكس العمل نشان دهد، مقام خود را پايين آورده است; اما اگر حلم و بردبارى در برابر اين افراد نادان و بى ادب به خرج دهد و عكس العملى از خود ظاهر نكند، مردم به مظلوم بودن او اعتراف مى كنند و به حكم غريزه حمايت از مظلوم كه در بسيارى از انسان ها نهفته است به حمايت از او بر مى خيزند و جاهل جسور و بى ادب را بر سر جايش مى نشانند. اين نخستين نتيجه اى است كه افراد حليم از حلمشان مى برند و در واقع دفاع از خود را بر عهده ديگران مى نهند. حلم علاوه بر این، آثار فراوان دیگرى نیز دارد و آن این که به انسان آرامش مى بخشد و وى را از آلوده شدن به گناه به هنگام ستیزه جویى حفظ مى کند و از تشدید عداوت دشمن که به جسارت و بى ادبى پرداخته جلوگیرى مى نماید. 📘حکمت206 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قسم به روز قیامت و قسم به نفس سرزنش‌گر که قیامت آمدنی است! ▫️ينفخ فى الصور، فتزهق كلّ مهجة و تبكم كل لهجة، و تذل الشم الشوامخ، و الصم الرواسخ، فيصير صلدها سرابا رقرقا، و معهدها قاعا سملقا. 🌗در صور دميده مى شود و آن گاه هر جانى از بدن به در مى رود و هر زبانى لال مى شود و كوه هاى برافراشته و سنگ هاى محكم و استوار خرد و درهم ريخته مى شوند و سنگ هاى سخت چون سرابى درخشان در نظر آيد و جاى آن ها هموار و صاف گردد. 📘 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امیرالمؤمنین عـلـے عليه السلام: كارهايى كه بندگان در دنيا مى‌كنند، در آخرت فرا پيش چشمان آنهاست. 📚 نهج البلاغة، حكمت ۷ 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📒 ادامه ویژگی های دنیا و ویژگی های آخرت 📌 نهج‌البلاغه/ خطبه145/ قسمت9 از 11 قسمت 🎤صوتی استاد مفسر دکتر 🔶 @Nahj_Et
ارزش روحانیت آیت الله العظمی جوادی آملی: «روحانیت چه قدر ارزش دارد و با چه چیز باید خود را بسنجد؟ ممکن است کسی بگوید که ما سی چهل سال درس خواندیم و فلان کاسب هم سی چهل سال کسب کرد، الآن او همه چیز دارد ولی من چیزی ندارم، معلوم میشود چنین کسی شخصیت حقوقی اش را نشناخته است. ما به لطف الهی اگر خدای سبحان قبول کند، عمری چیزی را فرا گرفتیم که إن شاء الله هم برای خودمان و هم برای جامعه نافع است و با این سرمایه سفر میکنیم ولی آن که باغ و راغی را تهیه کرده همه را میگذارد و میرود. حضرت امیر مؤمنان سلام الله علیه فرمود:«يا کمیل هَلَكَ خَزَانُ الأموال وهم أحياء والعلماء بأقونَ مَا بقى الدهر.»[ 📙نهج البلاغه حکمت ۱۴۷] 📙حوزه و روحانیت ص۱۵۲ 🔶 @Nahj_Et
شرح_صوتی_نامه_۴۵_جلسه_۱_(ضیافت_اشرافی).mp3
10.2M
نامه ۴۵ جلسه اول سفره تجملی و مهمانی اشرافی گمان نمیکردم شما در مهمانی شرکت کنی که فقط اغنیاء دعوت باشند وَ مَا ظَنَنْتُ أَنَّكَ تُجِيبُ إِلَى طَعَامِ قَوْمٍ عَائِلُهُمْ مَجْفُوٌّ وَ غَنِيُّهُمْ مَدْعُوٌّ من از این دنیا به دو قطعه لباس و دو قرص نان اکتفاء کرده ام أَلَا وَ إِنَّ إِمَامَكُمْ قَدِ اكْتَفَى مِنْ دُنْيَاهُ بِطِمْرَيْهِ وَ مِنْ طُعْمِهِ بِقُرْصَيْهِ و .............. 📙سایت بنیاد مجازی نهج البلاغه در فضای مجازی و تالیفات استاد جلسه اول 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 نسخه‌برداری یک‌روزه آیت‌الله حسن‌زاده آملی از یک کتاب خبرگزاری حوزه در ایام رحلت علامه حسن‌زاده آملی گفت‌و‌گویی را با حجت الاسلام والمسلمین سید محمدهادی قائمی از شاگردان خاص علامه حسن زاده آملی انجام داده تا گوشه ای از شخصیت علمی و عرفانی این عارف والامقام را از زبان ایشان شنیده و برای مخاطبان حوزه نیوز منعکس نماییم. این ویدئو برشی از این گفت‌وگو می‌باشد. فیلم کامل گفت‌وگو👇👇👇 https://B2n.ir/k90335 🔶 @Nahj_Et
📌 نزول عذاب بر قوم حضرت صالح (قوم ثمود) 🔹 حضرت صالح علیه السلام، از نوادگان حضرت نوح است که بر قوم ثمود مبعوث شد. نام وی ۹ بار در قرآن آمده است. قوم ثمود در ساحل دریای سرخ (بین مکه و شام) در ناحیه حِجر، می‌زیستند و زمین را آباد مى‌ کردند و قصرها و خانه‌ های بزرگ مى ساختند. در شهرى که صالح مبعوث شد، اقوامی بودند که کارشان فساد در زمین بود و در آخر طغیان را از حد گذراندند. 🔻 بعد از آن خدا حضرت صالح ع را به سوى آنان مبعوث کرد تا آنان را به دین توحید و ترک بت پرستى دعوت کند. او مردم را نصیحت مى کرد و در برابر اذیت آنان صبر می‌نمود تا شاید دست از لجبازى برداشته و ایمان بیاورند. ولى به جز اندک کسىانی ایمان نیاوردند. قوم ثمود همچنان بر کفر اصرار می‌ورزیدند و وی را به جادوگرى متهم می‌ساختند. 🔹 آنان برای ایمان آوردن از وی خواستند از کوه، ماده شترى بیرون بیاورد. وی از خدا خواست و ناقه از دل کوه بیرون آمد، اما باز هم ایمان نیاوردند. صالح ع به آنان فرمود: خدا شما را امر فرموده که به ناقه آسیبی نرسانید؛ که اگر چنین کنید عذابى دردناک و نزدیک شما را خواهد گرفت. ▫️ دعوت وی و انکار قومش مدتى ادامه یافت تا آن که قومش نقشه کشتن ناقه و از بین بردن صالح ع را کشیدند و در بین خود سوگند خوردند که ما شب هنگام، بر سر او و خانواده‌ اش مى تازیم و همه را به قتل مى رسانیم. چیزى نگذشت که صاعقه‌ اى آمد و قوم ثمود در خانه هایشان هلاک شدند.بر اساس برخی روایات این عذاب در ۱۶ ربیع الثانی نازل شده است. 🔶 @Nahj_Et
شرح_صوتی_خطبه_۸۲_جلسه_۱۱_(غراء).mp3
10.63M
شرح خطبه ۸۲ (غراء) جلسه یازدهم یادآوری نعمتهای الهی زمینه ساز تقوی ۱- هیچ بودی و کمتر از هیچ . هَذَا الَّذِي أَنْشَأَهُ فِي ظُلُمَاتِ الْأَرْحَامِ وَ شُغُفِ الْأَسْتَارِ- نُطْفَةً دِهَاقاً وَ عَلَقَةً مِحَاقاً ۲ - از فضل خدا به جوانی رسیدی . ثُمَّ مَنَحَهُ قَلْباً حَافِظاً وَ لِسَاناً لَافِظاً وَ بَصَراً لَاحِظاً- لِيَفْهَمَ مُعْتَبِراً وَ يُقَصِّرَ مُزْدَجِراً- حَتَّى إِذَا قَامَ اعْتِدَالُهُ وَ اسْتَوَى‌ مِثَالُهُ ۳- انصاف نیست اینهمه بی مبنائی و هوسرانی . إِذَا قَامَ اعْتِدَالُهُ وَ اسْتَوَى‌ مِثَالُهُ- نَفَرَ مُسْتَكْبِراً وَ خَبَطَ سَادِراً مَاتِحاً فِي غَرْبِ هَوَاهُ 📙سایت بنیاد مجازی نهج البلاغه در فضای مجازی و تالیفات استاد جلسه یازدهم 🔶 @Nahj_Et
🌸 امیرالمؤمنین عليه السلامـ: جهاد درى است از درهاى بهشت كه خداوند آن را براى دوستان ويژه خود گشوده است. جهاد جامه تقواست و زره محكم خداوند و سپر مطمئن او. 📚 نهج البلاغة، خطبه ۲۷ به یاد مجاهد شهید 🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
🦚آفرينش طاووس امام علی(علیه‌السلام) فرمودند: 🌺تَخَالُ قَصَبَهُ مَدَارِیَ مِنْ فِضَّة، وَ مَا أُنْب
🦚آفرينش طاووس امام علی(علیه‌السلام) فرمودند: 🌺وَ لَهُ فِی مَوْضِعِ الْعُرْفِ قُنْزُعَةٌ خَضْرَاءُ مُوَشَّاةٌ. وَ مَخْرَجُ عُنُقِهِ کَالاِْبْرِیقِ، وَ مَغْرزُهَا إِلَى حَیْثُ بَطْنُهُ کَصِبْغِ الْوَسِمَةِ الْیَمَانِیَّةِ، أَوْ کَحَرِیرَة مُلْبَسَة مِرْآةً ذَاتَ صِقَال، وَ کَأَنَّهُ مُتَلَفِّعٌ بِمِعْجَر أَسْحَمَ; إِلاَّ أَنَّهُ یُخَیَّلُ لِکَثْرَةِ مَائِهِ، وَشِدَّةِ بَرِیقِهِ، أَنَّ الْخُضْرَةَ النَّاضِرَةَ مُمْتَزِجَةٌ بِهِ. وَ مَعَ فَتْقِ سَمْعِهِ خَطٌّ کَمُسْتَدَقِّ الْقَلَمِ فِی لَوْنِ الاُْقْحُوَانِ، أَبْیَضُ یَقَقٌ، فَهُوَ بِبَیَاضِهِ فِی سَوَادِ مَا هُنَالِکَ یَأْتَلِقُ. وَ قَلَّ صِبْغٌ إِلاَّ وَ قَدْ أَخَذَ مِنْهُ بِقِسْط، وَ عَلاَهُ بِکَثْرَةِ صِقَالِهِ وَ بَرِیقِهِ، وَ بَصِیصِ دِیبَاجِهِ وَ رَوْنَقِهِ، فَهُوَ کَالاَْزَاهِیرِ الْمَبْثُوثَةِ، لَمْ تُرَبِّهَا أَمْطَارُ رَبِیع، وَ لاَ شُمُوسُ قَیْظ.🌺 🌳او در محل يال خود، کاکلى دارد; 🍃سبزرنگ و پر نقش و نگار و انتهاى گردنش همچون ابريق است و از گلوگاه تا روى شکمش به رنگ وسمه يمانى (سبز پررنگ مايل به سياهى) و گاه همچون حريرى است که در بر کرده و مانند آينه صيقلى شده مى درخشد، گويى بر اطراف گردنش معجرى است سياه رنگ که به خود پيچيده; ولى از کثرت شادابى و درخشندگى به نظر مى رسد که رنگ سبز پرطراوتى با آن آميخته شده و در کنار گوشش خط باريک بسيار سفيدى همچون نيش قلم به رنگ گل بابونه کشيده شده که بر اثر سفيدى درخشنده اش در ميان آن سياهى تلألؤ خاصّى دارد. 🌱کمتر رنگى (در جهان) يافت مى شود که طاووس از آن بهره اى نگرفته باشد. با اين فرق که شفافيّت و درخشندگى و تلألؤ حرير مانند رنگ پرهاى او بر تمام رنگ هاى برترى دارد و (در واقع) همانند شکوفه هاى زيباى پراکنده گل هاست; با اين تفاوت که نه باران بهارى آن را پرورش داده و نه حرارت و تابش آفتاب تابستان! 📚نهج‌البلاغه بخشی از خطبه۱۶۵ 🔶 @Nahj_Et
هدایت شده از قاصدک
‌ 🧡✨نظم و برنامه ریزی و برکت زمانی برات مهمه⁉️ ⚪️✨جذابیت و آداب معاشرت عالی برات مهمه⁉️ 🧡✨خودسازی و آرامشت برات مهمه⁉️ 🧡✨اگه جوابت بله هست با لبخند وارد کانال خودسازی و نظم ما شو ⚪️✨یه جمع انرژی مثبت 600 هزار نفره 🧡✨پاییزت رو با ما گرم و دلنشین کن ⚪️✨روی لینک زیر بزن و وارد شو👇 https://eitaa.com/joinchat/1634271298C2b479acc30
🔴گمنامی و ناآشنایی مومن در اخرالزمان وَ ذَلِكَ زَمَانٌ لَا يَنْجُو فِيهِ إلَّا كُلُّ مُؤمِنٍ نُوَمَةٍ إنْ شَهِدَ لَمْ يُعْرَفْ وَ إنْ غَابَ لَمْ يُفْتقَدْ 🌕 امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: آخرالزّمان، زمانی است که هيچ‌كس در آن نجات نمى‌يابد مگر مؤمن بی‌نام و نشانِ گمنامی که اگر در میان مردم باشد او را نمی‌شناسند و اگر از میان آنها غائب شود کسی به جستجوی او نمی‌پردازد و سراغ او را نمی‌گیرد. ✅ واضح است! در زمانی كه فساد جامعه را فرا گرفته، از مردم معمولی تا مدیرانش، افراد فاسد و آلوده هستند فرد مؤمن اگر چهره‌اى شناخته شده باشد قطعاً ستمگران رهایش نمی‌كنند؛ يا بايد تسليم خواسته‌شان شود و در رديف كارگزاران آنها قرار گيرد، يا در صورت مقاومت و امتناع، او را از بین می‌برند بنابراين صلاح كار افراد مؤمن در اين است كه گمنام و به دور از شهرت زندگى كنند تا كسى به سراغ‌شان نيايد. البته در عين اين گمنامى ظاهرى، چيزى از مقام آنها کم نمی‌شود و نقش معنوى خود را در جامعه خواهند داشت چرا که حضرت در ادامه می‌فرمایند: آنان چراغ‌هاى هدايت و وسیله شناخت راه حق در تاریکی‌ها هستند 📗خطبه ۱٠۳ نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📣 راهکارهای زندگی عاقلانه در نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📒از بدعت ها بپرهیزید و راه روشن را رها نکنید(1) 📌 نهج‌البلاغه/ خطبه145/ قسمت10 از 11 قسمت 🎤صوتی استاد مفسر دکتر 🔶 @Nahj_Et
📒کتاب عارفانه (شرح خطبه 222 نهج البلاغه) 📖تعداد صفحات : 304 🔹قطع : وزیری 🔸نوع جلد : شومیز 🔹سری : شرح نهج البلاغه 💰قیمت : 90000 تومان ☎️تلفن ثابت : 03135676860 📱تلفن همراه : 09131655170 🔶 @Nahj_Et
شرح_صوتی_حکمت_۱۸۸_و_۱۸۹_و۱۹۰_و_۱۹۱.mp3
7.93M
شرح حکمت ۱۸۸ چاره دل خسته مطالب جذاب حکیمانه در ضمن مطالب علمی موجب رفع خستگی است إِنَّ هَذِهِ الْقُلُوبَ تَمَلُّ كَمَا تَمَلُّ الْأَبْدَانُ- فَابْتَغُوا لَهَا طَرَائِفَ الْحِكْمَةِ شرح حکمت ۱۸۹ حکومت خدایی حاکمیت خدا یا حکومت الهی ؟ نشانه حکومت خوب وَ قَالَ ع لَمَّا سَمِعَ قَوْلَ الْخَوَارِجِ لَا حُكْمَ إِلَّا لِلَّهِ- كَلِمَةُ حَقٍّ يُرَادُ بِهَا بَاطِلٌ شرح حکمت ۱۹۰ توصیف غوغاء بعضی بصورت جمعی مضر هستند و تک تک مفید وَ قَالَ ع فِي صِفَةِ الْغَوْغَاءِ .... هُمُ الَّذِينَ إِذَا اجْتَمَعُوا ضَرُّوا وَ إِذَا تَفَرَّقُوا نَفَعُوا ...... شرح حکمت ۱۹۱ وای بر این تجمع تجمع برای تماشای یک بیچاره ؟ وقت خدمت و ایثار کجا بودید ؟ َ أُتِيَ بِجَانٍ وَ مَعَهُ غَوْغَاءُ فَقَالَ- لَا مَرْحَباً بِوُجُوهٍ لَا تُرَى إِلَّا عِنْدَ كُلِّ سَوْأَةٍ 📙مجازی و تالیفات استاد 🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
🦚آفرينش طاووس امام علی(علیه‌السلام) فرمودند: 🌺وَ لَهُ فِی مَوْضِعِ الْعُرْفِ قُنْزُعَةٌ خَضْرَاءُ
🦚آفرینش طاووس امام علی(علیه‌السلام) فرمودند: 🌺وَ قَدْ یَنْحَسِرُ مِنْ رِیشِهِ، وَ یَعْرَى مِنْ لِبَاسِهِ، فَیَسْقُطُ تَتْرَى، وَ یَنْبُتُ تِبَاعاً، فَیَنْحَتُّ مِنْ قَصَبِهِ انْحِتَاتَ أَوْرَاقِ الاَْغْصَانِ، ثُمَّ یَتَلاَحَقُ نَامِیاً حَتَّى یَعُودَ کَهَیْئَتِهِ قَبْلَ سُقُوطِهِ، لاَ یُخَالِفُ سَالِفَ أَلْوَانِهِ، وَ لاَ یَقَعُ لَوْنٌ فِی غَیْرِ مَکَانِهِ! وَ اِذَا تَصَفَّحْتَ شَعْرَةً مِنْ شَعَرَاتِ قَصَبِهِ أَرَتْکَ حُمْرَةً وَرْدِیَّةً، وَ تَارَةً خُضْرَةً زَبَرْجَدِیَّةً، وَ أَحْیَاناً صُفْرَةً عَسْجَدِیَّةً، فَکَیْفَ تَصِلُ إِلَى صِفَةِ هذَا عَمَائِقُ الْفِطَنِ، أَوْ تَبْلُغُهُ قَرَائِحُ الْعُقُولِ، اَوْ تَسْتَنْظِمُ وَصْفَهُ أَقْوَالُ الْوَاصِفِینَ! وَ أَقَلُّ أَجْزَائِهِ قَدْ أَعْجَزَ الاَْوْهَامَ أَنْ تُدْرِکَهُ، وَ الاَْلْسِنَةَ أَنْ تَصِفَهُ! فَسُبْحَانَ الَّذِی بَهَرَ الْعُقُولَ عَنْ وَصْفِ خَلْق جَلاَّهُ لِلْعُیُونِ، فَأَدْرَکَتْهُ مَحْدُوداً مُکَوَّناً، وَ مُؤَلَّفاً مُلَوَّناً; وَاَعْجَزَ الاَْلْسُنَ عَنْ تَلْخِیصِ صِفَتِهِ، وَقَعَدَ بِهَا عَنْ تَأْدِیَةِ نَعْتِهِ!🌺 🌳گاه او (طاووس) از پرهايش بيرون مى آيد و لباسش را از تن خارج مى کند. (آرى) پرهاى او پى در پى و به دنبال آن پشت سر هم مى رويند. 🌱پويش پرها، از نى آن ها، همچون ريزش برگ ها از شاخه ها (در فصل پاييز) فرو مى ريزد، سپس رشد و نمو مى کند، تا بار ديگر به شکل نخست درآيد (با اين حال) با رنگ هاى سابق هيچ تفاوتى پيدا نمى کنند و رنگى به جاى رنگ ديگر نمى نشيند. 🍃اگر تارى از تارهاى پر او را بررسى کنى گاه سرخ گلرنگ را به تو نشان مى دهد وگاه رنگ سبز زبرجدى و زمانى زرد طلايى (و هر يک جلوه خاص خود را دارد) راستى چگونه فکرهاى عميق و عقل خداداد مى تواند به (اسرار) اين ويژگى ها راه يابد يا گفتار وصف کنندگان صفت آن را بيان کند و به نظم آورد; حال آن که، کوچک ترين اجزاى آن افکار ژرف انديش را از درک خود ناتوان ساخته و زبان ها را از وصف کردن بازداشته است. 🍀منزه است آن کس که عقل ها را در وصف مخلوقى که در چشم ها آشکارش ساخته، ناتوان کرده؛ 🌿به همين جهت آن را (تنها به صورت) موجودى محدود و ترکيبى پر نقش و نگار درک مى کند و زبان ها را از شرح وصف آن عاجز ساخته و از اَداى حق وصفش ناتوان نموده است با اين حال چگونه مى توان انتظار داشت که عقل و خرد به کنه ذات و صفات آفريدگار اين مخلوق برسد؟ 📚نهج‌البلاغه بخشی ا خطبه۱۶۵ 🔶 @Nahj_Et
💠دل‌ ها ظروف الهی‌ اند و بهترین مظروف برای آن‌ها علوم الهی است / علم حقیقی انسان را از تنگ ‌نظری و خودخواهی دور می ‌کند 🔹جلسه هفتگی درس اخلاق آیت‌الله العظمی جوادی آملی امروز (چهارشنبه) در مسجد اعظم قم به‌صورت حضوری و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار شد. 👈 در این جلسه، آیت‌الله العظمی جوادی آملی به شرح حکمت ۱۴۷ نهج‌البلاغه پرداختند. ایشان با اشاره به فرمایش مولا امیرالمومنین علی علیه السلام که می ‌فرماید: «يَا كُمَيْلَ بْنَ زِيَادٍ إِنَّ هَذِهِ الْقُلُوبَ أَوْعِيَةٌ فَخَيْرُهَا أَوْعَاهَا...»، بیان داشتند: این دل‌ ها، ظروف الهی هستند و بهترین مظروف برای این دل‌ ها، علوم الهی است. 🔹 ظرف‌ های دنیایی محدودیت دارند، یعنی وقتی پر می‌ شوند، دیگر جا برای مظروف جدید باقی نمی ‌ماند. اما علم این ‌گونه نیست... . علم، به‌عنوان مظروفی است که دل را توسعه داده و ظرفیت آن را بیشتر می‌ کند. 🔹 با علم حقیقی می ‌توان به دل ظرفیت داد؛ اگر انسان در مسیر علم قرار گیرد، علم موجب می ‌شود دل او وسعت یابد و از تنگ ‌نظری و خودخواهی دور شود. این همان شرح صدری است که پیامبران و اولیای الهی از آن بهره‌مند هستند. 🔹 اگر در حوزه یا دانشگاه، خدای‌ناکرده کسانی تربیت شوند که جای دیگران را تنگ کنند یا از رشد دیگران رنج ببرند، نشان ‌دهنده این است که از حقیقت علم بهره ‌ای نبرده ‌اند؛ چراکه علم حقیقی به انسان شرح صدر و ظرفیت می ‌دهد و از او به طهارت یاد می ‌شود 📚 درس اخلاق تاریخ: 1403/07/25 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
: بی تفاوتی جایز نیست 📌دارایی و مسئولیت در کلام امیر المومنین 👈و مَا أَخَذَ اللَّهُ عَلَى الْعُلَمَاءِ أَلَّا يُقرُّوا عَلَى كِظَّةِ ظَالِمٍ وَ لَا سَغَبِ مَظْلُومٍ ▫️خطبه 3 نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et
31.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸ارزش حلم و بردبارى 🌺امام على علیه السلام: 🔰أَوَّلُ عِوَضِ اَلْحَلِيمِ مِنْ حِلْمِهِ أَنَّ اَلنَّاسَ أَنْصَارُهُ عَلَى اَلْجَاهِلِ ❇️نخستين پاداش بردبار از بردبارى‌اش آن كه مردم در برابر نادان، پشتيبان او خواهند بود. 🔶 @Nahj_Et