شرح حکمت ۱۱۳ ارزشهای والای اخلاقی بخش ۱۲ فرائض.mp3
4.55M
🌹سلسله جلسات درسهای نهج البلاغه
📒 #حکمت_113 2⃣1⃣
⭕️ ارزشهاى والاى اخلاقى (فرائض)
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانۀ خود اشاره به اين نكته مىكند كه خداوند اسباب هدايت را آماد
💠ادامه حکمت_157
🔹از سويى ديگر پيامبرانش مخصوصاً رسول گرامى اسلام صلى الله عليه و آله را با كتب آسمانى ارسال داشته و پيام حق در گوش شما خوانده شده؛ پيامى كه هم مشتمل بر معارف و عقايد است و هم راه و رسم عبوديت و طريق تهذيب اخلاق و همچنين راه بهتر زيستن و سعادتمند شدن، همۀ اين پيامها به گوش شما خوانده شده است. سعى كنيد آنها را بشنويد و در سايۀ آن ديدنىها و اين شنيدنىها راه هدايت را در برابر شما گشوده است اگر تصميم بر هدايت يافتن داشته باشيد شتاب كنيد و در اين راه گام بگذاريد و به سوى سرمنزل مقصود حركت كنيد. امام عليه السلام مىفرمايد: خداوند به همۀ شما اتمام حجت كرده اگر راه خطا رفتيد و گرفتار مجازات الهى در دنيا و آخرت شديد بدانيد بر اثر كوتاهى خودتان بوده است. ريشههاى اين گفتار حكيمانه در قرآن مجيد است. در آيۀ 104 سورۀ «انعام» مىخوانيم: «قَدْ جٰاءَكُمْ بَصٰائِرُ مِنْ رَبِّكُمْ فَمَنْ أَبْصَرَ فَلِنَفْسِهِ وَ مَنْ عَمِيَ فَعَلَيْهٰا» ؛ دلايل بصيرت آفرين از طرف پروردگارتان براى شما آمده؛ كسى كه (به وسيلۀ آن،) بصيرت و آگاهى يافت، به سود خود اوست؛ و كسى كه از ديدن آن چشم پوشيد به زيان خودش مىباشد»
شرح#حکمت_157
🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام در اين كلام حكيمانه به نكتۀ مهمى در مسائل مربوط به پرسشها و جوابها اشاره كرده، مىفرمايد: «هنگامى كه جوابها زياد (و دَر هم) شوند حق مخفى مىگردد»؛ (إِذَا ازْدَحَمَ الْجَوَابُ خَفِيَ الصَّوَابُ) . بسيار ديدهايم كه سؤالى در مجلسى مطرح مىشود و هركس هرچيزى كه به ذهنش آمد به عنوان جواب ذكر مىكند و حتى احتمالات ضعيف و پاسخهاى بىپايه نيز عنوان مىشود، در چنين مجلس و چنان شرايطى روشن است كه حق براى بسيارى مخفى مىماند، زيرا جدا كردن پاسخ حقيقى از آن همه احتمالات گوناگون كار آسانى نيست. اين سخن درسى براى محققان هم هست كه اصرار نداشته باشند مثلاً در تفسير يك آيه يا يك حديث يا پاسخ يك شبهه، احتمالات زياد و جوابهاى متعددى ذكر كنند. چه بهتر كه فشردهتر و سنجيدهتر سخن گويند
#حکمت_243
🔶 @Nahj_Et
20.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#حکمت_ربانی
🎥بیانات حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
«فرازهایی از تفسیر کلمات حکیمانه امیر المؤمنین سلام الله علیه»
شماره 9
🔶 @Nahj_Et
💠🔹از خطبههاى امام عليه السّلام است كه در آن اندرزهاى مهمى به مردم مىدهد. خطبه در يك نگاه در بخش اوّل اين خطبه، امام عليه السّلام حمد و ثناى الهى را با تعبيراتى قرين مىكند كه راه خداشناسى را براى انسان هموار مىسازد و راه و روش شهادت به اخلاص را به انسان مىآموزد و اهميّت گواهى به توحيد و نبوّت را با تعبيرات پر معنايى نشان مىدهد. در بخش ديگرى از اين خطبه، همۀ مخاطبين را به تقواى الهى دعوت مىكند و آثار و بركات تقوا در وجود انسان را بر مىشمرد. در بخش سوّم، سخن از ناپايدارى دنيا و سرعت زوال نعمتها و ناتمام ماندن آرزوها و كم بودن فاصلۀ زندگى و مرگ مىگويد. در بخش چهارم اين خطبه با نصايح و اندرزهاى دقيق و حساب شده، همگان را به اطاعت پروردگار دعوت مىكند و از فراموشى جهان آخرت و گرفتار شدن در چنگال غفلت و عدم توجه به وضع دنياى زودگذر بر حذر مىدارد.
#خطبه_144
🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام در اين نامۀ كوتاه و پر معنا به فرماندهان لشكرش هشدار مىدهد و عوامل زوال امتهاى پيشين را براى آنها در دو چيز خلاصه مىكند و مىفرمايد: «اما بعد (از حمد و ثناى الهى) امتهايى كه پيش از شما بودند تنها دو چيز مايۀ هلاكت و بدبختى آنها شد: نخست اينكه آنها مردم را از حقشان بازداشتند، ازاينرو ناچار شدند حق خود را (از طريق رشوه) به دست آورند و ديگر اينكه مردم را به باطل سوق دادند و آنان نيز از آن پيروى كردند»؛ (أَمَّا بَعْدُ، فَإِنَّمَا أَهْلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ أَنَّهُمْ مَنَعُوا النَّاسَ الْحَقَّ فَاشْتَرَوْهُ، وَ أَخَذُوهُمْ بِالْبَاطِلِ فَاقْتَدَوْهُ) . اشاره به اينكه هنگامى كه اميران بلاد و فرماندهان حاضر نشوند حق مردم از طريق صحيح به آنها برسد، مردم براى رسيدن به حق خود از طرق فاسد وارد مىشوند. در اين صورت بازار رشوهخوارى داغ مىگردد و فساد و بىاعتمادى و ظلم همه جا را فرا مىگيرد و امتها در سراشيبى سقوط وارد مىشوند
#نامه_79
🔶 @Nahj_Et
هدایت شده از راهنمای تبليغات ایتا
🍀میلاد بانوی مهر و وفا، 🌺حضرت معصومه سلام الله علیها و روز دختر و ولادت هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، 🌺امام رضا علیه السلام پیشاپیش مبارک باد💐
✅به مناسبت فرارسیدن دهه با سعادت #کرامت، از 10خردادماه لغایت 22خردادماه1401 #تخفیفهای زیر برای همراهان ایتا در نظر گرفته شده است:
1️⃣ جایگاه دوم تبلیغات(قسمت داغ ها و بیو گروه ها)
با پرداخت هزینه 3 تبلیغ(1050000تومان) میتوانید 4 تبلیغ(به ارزش 1400000تومان) برای خود ثبت کنید
🔅مدت زمان درج تبلیغات حداکثر در بازه یک ماهه می باشد.
2️⃣ جایگاه یک(سنجاق صفحه اصلی ایتا)
انتخاب یکی از دو روش زیر:
1-استفاده از تخفیف 20درصدی در ثبت تبلیغ جایگاه یک
2-استفاده از 30درصد بازدید بیشتر در تبلیغات ثبت شده
⚠️ با توجه به محدودیت تبلیغات روزانه در هر دو جایگاه، اولویت با کاربرانی است که زودتر اقدام به ثبت سفارش کنند.
◀️ ثبت سفارش از طریق ای دی 🔻
@admin_et
با احترام
تبلیغات ایتا🌹
https://eitaa.com/joinchat/2170355714C075b9baf85
نهج البلاغه
💠🔹امام در اين نامۀ كوتاه و پر معنا به فرماندهان لشكرش هشدار مىدهد و عوامل زوال امتهاى پيشين را ب
💠ادامه نامه ۷۹
🔹ديگر اينكه چون اُمرا و زمامداران براى رسيدن به اهدافشان از طريق باطل و نادرست وارد شوند مردم نيز به حكم «اَلنّٰاسُ عَلىٰ دينِ مُلُوكِهِمْ» به آنان اقتدا كرده و در مسائل مربوط به رابطۀ آنها با حكومت و رابطۀ خودشان با يكدگر بهسوى باطل مىروند و تمام روابط اجتماعى به خود شكل باطل مىگيرد و از آنجا كه باطل بيراهه است و انسان را به پرتگاه سوق مىدهد، جامعه رو به فنا مىرود. اما اگر زمامداران حق را به حقدار، خواه قوى باشد يا ضعيف برسانند و براى رسيدن به اهدافشان راه صحيح پيش گيرند نه رشوهخوارى و فساد، جامعه را فرا مىگيرد و نه رابطههاى مردم با حكومت و با خودشان در مسير باطل مىافتد. جامعه نيز امن و امان مىشود و در مسير پيشرفت و ترقى قرار خواهد گرفت. نمونۀ اين مطلب را نه تنها در زندگانى پيشينيان همچون فراعنه و نمروديان مشاهده مىكنيم كه در عصر خود نيز همين مطلب را با چشم در روابط ميان كشورها ملاحظه مىكنيم
#نامه_79
🔶 @Nahj_Et
شرح حکمت ۱۱۳ ارزشهای والای اخلاقی بخش ۱۳ حیاء (۱).mp3
3.87M
🌹سلسله جلسات درسهای نهج البلاغه
📒 #حکمت_113 3⃣1⃣
⭕️ ارزشهاى والاى اخلاقى (حیاء) {بخش اول}
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
🔶 @Nahj_Et
17.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#حکمت_ربانی
#نهج_البلاغه
🎥بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی
«فرازهایی از تفسیر کلمات حکیمانه امیر المؤمنین سلام الله علیه»
🖌به طرز مهربانانه و مودبانه و...با مردم زندگی کنید.
شماره 10
🔶 @Nahj_Et
💠🔹مسئلۀ حسن ظن و سوء ظن در اسلام از مسائل بسيار مهم است كه در آيات و روايات بازتاب گستردهاى دارد. البته اصل بر حسن ظن مسلمانان نسبت به يكديگر است؛ ولى اين اصل استثنايى هم دارد كه امام عليه السلام در جملۀ بالا به آن اشاره كرده، مىفرمايد: «هنگامى كه صلاح و نيكى بر زمان و اهلش ظاهر گردد اگر كسى در اين حال گمان بد به ديگرى برد كه از او گناهى ظاهر نشده به او ستم كرده است و هنگامى كه فساد بر زمان و اهلش مستولى گردد هر كس گمان خوب به ديگرى ببرد خود را فريب داده است»؛ (إِذَا اسْتَوْلَى الصَّلَاحُ عَلَى الزَّمَانِ وَ أَهْلِهِ، ثُمَّ أَسَاءَ رَجُلٌ الظَّنَّ بِرَجُلٍ لَمْ تَظْهَرْ مِنْهُ حَوْبَةٌ فَقَدْ ظَلَمَ! وَ إِذَا اسْتَوْلَى الْفَسَادُ عَلَى الزَّمَانِ وَ أَهْلِهِ، فَأَحْسَنَ رَجُلٌ الظَّنَّ بِرَجُلٍ فَقَدْ غَرَّرَ) . همان گونه كه گفتيم، اصل در جامعۀ اسلامى بر حسن ظن است، چنان كه در سورۀ «حجرات» آيۀ 12 مىخوانيم: ««يٰا أَيُّهَا اَلَّذِينَ آمَنُوا اِجْتَنِبُوا كَثِيراً مِنَ اَلظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ اَلظَّنِّ إِثْمٌ»؛ اى كسانى كه ايمان آوردهايد از بسيارى از گمانها بپرهيزيد چرا كه بعضى از آنها گناه است». در روايات اسلامى نيز تأكيد شده كه كار برادر مسلمانت را حمل بر صحت كن و از سوء ظن بپرهيز؛
#حکمت_114
🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه اشاره به آثار محبت و دوستى با مردم كرده مىفرمايد: «اظهار محبت و دوستى با مردم نيمى از عقل است»؛ (التَّوَدُّدُ نِصْفُ الْعَقْلِ) . تعبير به «نيمى از عقل» اشاره به اين است كه كارى است فوق العاده عاقلانه و منظور از «تودد» اين است كه كارهايى انجام دهد كه نشانۀ كمال محبت و دوستى باشد؛ در مشكلات به يارى آنها بشتابد و در برابر كارهاى ناروا به هنگام قدرت به جاى انتقامجويى عفو كند و با چهرۀ گشاده با مردم روبهرو شود، در برابر آنها تواضع كند، سخنان آنها را بشنود و به آنها احترام بگذارد. مجموعۀ اين امور و مانند آن را «تودد» مىگويند كه آثار فراوانى دارد از جمله: دوستان زيادى در سايۀ تودد براى انسان پيدا مىشوند، اگر اهل كسب و تجارت باشد مشتريان او فراوان مىگردند و اگر مدير تشكيلاتى باشد افرادى كه در زيرمجموعۀ او هستند به او عشق مىورزند و وظايف خود را به خوبى انجام مىدهند، چنانچه فرماندۀ لشگرى باشد افراد لشگر او سر بر فرمان او خواهند بود،
#حکمت_142
🔶 @Nahj_Et
💠 امام علی علیه السلام به جابر بن عبدالله انصارى چنين فرمود :
اى جابر! قوام و استوارى دين و دنيا به چهار چيز است: عالم و دانشمندى كه علم خود را بهكار گيرد و نادانى كه از فراگيرى سر باز نزند و سخاوتمندى كه در بذل وبخشش بخل نورزد و نيازمندى كه آخرتش را به دنيا نفروشد. ازاينرو هرگاه عالم علمش را ضايع كند (و بهكار نگيرد)، جاهل از فراگيرى علم خوددارى خواهد كرد (زيرا به علم عالم بدبين مىشود) و هرگاه اغنيا در نيكى بخل ورزند، نيازمندان آخرت خود را به دنيا مىفروشند (و به اموال اغنيا حمله مىكنند).
📚 نهج البلاغه #حکمت_372
🔶 @Nahj_Et
💢 حبّ علی، معیار ایمان
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 بر زبان پيامبر امّى صلّى اللّه عليه و آله گذشته كه فرمود: يا على، مؤمن تو را دشمنى نكند، و منافق تو را دوست ندارد.
🔹 فانْقَضَى عَلَى لِسَانِ النَّبِيِّ الْأُمِّيِّ (صلی الله علیه وآله) أَنَّهُ قَالَ: "يَا عَلِيُّ لَا يُبْغِضُكَ مُؤْمِنٌ وَ لَا يُحِبُّكَ مُنَافِقٌ
📚 نهج البلاغه #حکمت_45
✍️ از این حدیث شریف استفاده مى شود که وجود مبارک امیرمؤمنان على بن ابى طالب(علیه السلام) با آن معرفت بالا و آن صفات والا، معیار سنجش مؤمن و منافق بود. مؤمنان که صفات خود را پرتوى از صفات آن بزرگوار مى دیدند به آن حضرت عشق مى ورزیدند و منافقان که صفات و اعتقاد خود را در تضاد با صفات و معارف اعتقادى على(علیه السلام)مشاهده مى کردند بغض و کینه او را در دل مى پروراندند.
🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانهاش به يكى از اصول مهم روانشناسى اشاره كرده مىفرمايد: «هيچ كس چيزى را در دل پنهان نمىكند مگر اينكه در سخنان بىانديشهاى كه از او صادر مىشود و در صفحۀ صورتش، آشكار مىگردد»؛ (مَا أَضْمَرَ أَحَدٌ شَيْئاً إِلَّا ظَهَرَ فِي فَلَتَاتِ لِسَانِهِ، وَ صَفَحَاتِ وَجْهِهِ) . اين نكته مسلم است كه اعمال انسان بازتاب نيات، خواستهها و سجاياى اوست كه به صورت طبيعى ظاهر مىگردد؛ بخشى از آن اختيارى است مثل اينكه به هنگام ترسيدن از چيزى تصميم به فرار مىگيرد و بخش ديگرى غير اختيارى است كه مثلا در پريدن رنگ از صورت او احساس مىشود يا به هنگام غضب صورتش بىاختيار برافروخته مىگردد و گاه اندامش مىلرزد و نيز عكس العملهايى در افعال و اعمال خود ظاهر مىسازد.
#حکمت_26
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانهاش به يكى از اصول مهم روانشناسى اشاره كرده مىفرمايد: «هيچ
💠ادامه حکمت ۲۶
🔹اما گاه مىشود انسان چيزى در درون دارد كه نمىخواهد آن را آشكار كند در اين صورت سعى مىكند دوگانگى در ميان سخن و كردار خود با آنچه در درون دارد ايجاد كند اين دوگانگى در آنجا كه انسان هشيار و مراقب باشد ممكن است ظاهر نشود، اما به هنگام غفلت و عدم توجه، آنچه در درون است خود را در عمل يا سخنهاى نينديشيده ظاهر مىكند. به علاوه پنهان كردن بخش غير اختيارى مانند آثارى كه در چهرۀ انسان نمايان مىشود كار آسانى نيست. اين پديده قانونى در روانشناسى است كه به وسيلۀ آن بسيارى از مجرمان را به اعتراف وامىدارند و مطالبى را كه اصرار بر اخفايش دارند آشكار مىسازند. امير مؤمنان على عليه السلام اين قانون مهم را در عبارتى كوتاه و بسيار پرمعنا در بالا بيان فرموده است. در قرآن مجيد دربارۀ منافقان مىخوانيم: ««أَمْ حَسِبَ اَلَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ أَنْ لَنْ يُخْرِجَ اَللّٰهُ أَضْغٰانَهُمْ * وَ لَوْ نَشٰاءُ لَأَرَيْنٰاكَهُمْ فَلَعَرَفْتَهُمْ بِسِيمٰاهُمْ وَ لَتَعْرِفَنَّهُمْ فِي لَحْنِ اَلْقَوْلِ وَ اَللّٰهُ يَعْلَمُ أَعْمٰالَكُمْ»؛ آيا كسانى كه در دلهايشان بيمارى (نفاق) است گمان كردند خداوند كينههايشان را آشكار نمىسازد * و اگر ما بخواهيم آنها را به تو نشان مىدهيم تا آنان را با قيافههايشان بشناسى، هرچند مىتوانى آنها را از طرز سخنانشان شناسايى كنى و خداوند اعمال شما را مىداند»
#حکمت_26
🔶 @Nahj_Et
شرح حکمت ۱۱۳ ارزشهای والای اخلاقی بخش ۱۴ حیاء (۲).mp3
2.92M
🌹سلسله جلسات درسهای نهج البلاغه
📒 #حکمت_113 4⃣1⃣
⭕️ ارزشهاى والاى اخلاقى (حیاء){بخش دوم}
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
🔶 @Nahj_Et
🔷 تعریف زهد و پارسایی
♻️ وَ قَالَ علی ( علیه السلام ) : الزُّهْدُ کُلُّهُ بَیْنَ کَلِمَتَیْنِ مِنَ الْقُرْآنِ ، قَالَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ : > لِکَیْلا تَأْسَوْا عَلی ما فاتَکُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاکُمْ < وَ مَنْ لَمْ یَأْسَ عَلَی الْمَاضِی وَ لَمْ یَفْرَحْ بِالْآتِی فَقَدْ أَخَذَ الزُّهْدَ بِطَرَفَیْهِ .
♻️ و درود خدا بر او فرمود:زهد بین دو کلمه از قرآن است، که خدای سبحان فرمود: (تا بر آنچه از دست شما رفته حسرت نخورید، و به آنچه به شما رسیده شادمان مباشید.) و کسی که بر گذشته افسوس نخورد، و به آینده شادمان نباشد، همه جوانب زهد را رعایت کرده است.
📚 نهج البلاغه #حکمت_439
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه اشاره به آثار محبت و دوستى با مردم كرده مىفرمايد: «اظهار
💠ادامه حکمت ۱۴۲
🔹، اگر عالم و روحانى باشد مردم به او اقتدا مىكنند و ارشادات و نصايحش را به گوش جان مىپذيرند و چنانچه پدر و بزرگتر خانواده باشد همسر و فرزندان به او علاقهمند مىشوند و محيط خانواده محيطى مملوّ از محبت و آرامش و همكارى خواهد بود و همچنين افراد ديگر در محيطها و پستهاى ديگر. ولى به عكس اگر انسان در برابر مردم خشن باشد و با قيافۀ درهم كشيده روبهرو شود، بىاعتنايى كند، تكبر بورزد، نسبت به سرنوشت آنها بىاعتنا باشد و به تعبير قرآن «فَظّ غليظ القلب» باشد از اطراف او پراكنده مىشوند، در ميان جمع زندگى مىكند ولى تك و تنهاست. به گفتۀ شاعر: نهال دوستى بنشان كه كام دل به بار آرد درخت دشمنى بركن كه رنج بىشمار آرد در بحار الانوار از امام حسن عسكرى عليه السلام در ضمن مواعظ آن حضرت چنين نقل شده: «مَنْ كانَ الْوَرَعُ سَجِيَّتَهُ وَ الْكَرَمُ طَبيعَتَهُ وَ الْحِلْمُ خَلَّتَهُ كَثُرَ صَديقُهُ وَ الثَّناءُ عَلَيْهِ وَ انْتَصَرَ مِنْ أعْدائِهِ بِحُسْنِ الثَّناءِ عَلَيْهِ ؛ كسى كه تقوا و ورع خوى و خصلت او باشد و جود و بخشش طبيعتش و حلم و بردبارى عادتش، دوستانش بسيار مىشوند و ثنا خوانانش فراوان و از اين طريق بر دشمنانش پيروز مىگردد»
#حکمت_142
🔶 @Nahj_Et
💫🍃✨✨✨❀﷽❀
🍃🌼
💎 نهج البلاغه جامع ترین کتاب پس از قرآن 💕
❇️ بیتردید نهجالبلاغه، جامعترین کتاب پس از قرآن است که میتواند راهنمای انسان در تمام ابعاد زندگی به شمار آید و هدایت بشر را در عرصههای گوناگون عهدهدار شود.
نهجالبلاغه، مجموعه گرانسنگی است که به حق آن را «أخ القرآن؛برادر قرآن» نامیدهاند.
💥در عظمت و شگفتی این اثر جاودانه همین بس که در توصیفش گفتهاند: «کَلامٌ فَوقَ کَلامِ المَخلوقِ وَ دونَ کَلامِ الخالِق: کلامی که بالاتر از کلام بشر و پایینتر از کلام خداوند است.»⚡️
⭕️برهمین اساس؛دکتر صُبحی صالح، استاد دانشگاه ادبیات دانشگاه لبنان که خود به عنوان شارح و محقق کتاب نهج البلاغه به شمار میرود، درباره انتشاراین کتاب گرانسنگ درسراسرجهان چنین میگوید: « من اعتقاد دارم که ضروری است نهج البلاغه امیر مؤمنان امام علی علیه السلام در سراسر جهان چاپ و توزیع گردد، تا نسل جدید مسلمان از آن بهرهمند شود».
#پ_ن ؛ اگر در جستجوی حکیمانه ترین مفاهیم بهشتی هستید آن را در ژرف ترین اندیشه های ناب علوی بیابید. "ازمطالعه شبانه روزی" ده دقیقه" نهجالبلاغه غافل نشوید.
📚۱]. سید هبةالدین حسینی شهرستانی؛ المعجزة الخالدة؛ ص۱۲.
[۲]. ابن ابیالحدید؛ شرح نهج البلاغه؛ ج۱، ص۲۴.
🔶 @Nahj_Et