💠قَالَ علیه السلام استَنزِلُوا الرّزقَ بِالصّدَقَةِ
💠(روزی را با صدقه دادن از خدا بخواهید، و هر کس به گرفتن عوض، یقین داشته باشد، جوانمردانه بخشش می کند). در این عبارت دو فایده در نظر است: 1- تشویق به صدقه دادن با این بیان که صدقه باعث رسیدن روزی است. و قبلا گذشت که صدقه دادن وسیله ی مهمی برای روزی و زمینه ساز رسیدن به آن است و از دلایل زمینه ساز بودنش آن است که صدقه منفعت جاری و باعث دلگرمی خداجویان و بندگان صالح، و توجه دادن آنها به دعا جهت اصلاح حال صدقه دهنده است. 2- توجه دادن به قویترین انگیزه های صدقه دادن و صرف مال، در میان اکثر مردم است تا آنان اعتماد نمایند، همانطوری که خدای متعال وعده داده است: ان تقرضوا الله قرضا حسنا یضاعفه لکم.
📙شرح#حکمت_137
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص141
🔶 @Nahj_Et
حکمت 120 نهج البلاغه.mp3
4.58M
🌸🍃🌸🍃
🍃
📚شرح و تفسیر #حکمت_120(کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین #محمدی_شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی
🎤بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿🌸قَالَ علیه السلام مَن أَیقَنَ بِالخَلَفِ جَادَ بِالعَطِیّةِ
🌿🌸رزق آن است که از گلوی انسان پائین برود و سایر مخارج انسان: مهمانداری، کمک به بیچارگان و راههای خیر همه در ردیف کارهای نیک است آنجا که خدا متعهد شده رزق انسان را برساند و فرموده است: (هر جانداری رزقش به عهده خداست) منظور آن است که از گلو پائین می رود اما سایر مخارج، انسان واسطه است: اگر به جامعه و مردم کمک کرد خدا هم برای انسان می رساند و اگر کمک نکرد و اقدام ننمود خدا هم به او عنایت نخواهد کرد مگر اینکه بخواهد بوسیله ثروت دنیا او را عذاب کند.
📙شرح#حکمت_138
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص142
🔶 @Nahj_Et
✨قَالَ علیه السلام تَنزِلُ المَعُونَةُ عَلَی قَدرِ المَئُونَةِ
✨(کمک و یاری به اندازه رنج و سختی می رسد). موونه: یعنی رنج و سختی. این کلمه بر وزن مفعله از ریشه ی این است و مقصود آن است که سختی و سنگینی بر خانواده و امثال آنها زمینه است برای فرارسیدن کمک الهی به صورت روزی و نیروی الهی برای رسیدگی به حالات آنان و رفع رنج و زحمت از ایشان.
📙شرح#حکمت_139
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص143
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️امیرالمومنین علیه السلام:
إِنِّي وَ اللَّهِ لَوْ لَقِيتُهُمْ وَاحِداً وَ هُمْ طِلَاعُ الْأَرْضِ كُلِّهَا مَا بَالَيْتُ وَ لَا اسْتَوْحَشْتُ
🔸️والله اگر تمام زمین از دشمن پر شود و من یکتنه با آنها مواجه شوم نه باکی دارم نه وحشتی!
📚 نهج البلاغه نامه۶۲.
🔶 @Nahj_Et
💠قَالَ علیه السلام مَا عَالَ مَنِ اقتَصَدَ
💠عیله: تنگدستی، بیچارگی، (کسی که رعایت اقتصاد و میانه روی کند تهی دست نمی شود). اقتصاد یعنی خرج و صرف مال به اندازه ی نیاز متعارف، که این خود باعث بی نیازی است زیرا به مقدار حاجت از مال و مکنت را خداوند بر عهده گرفته است که به طور مستمر تا زمانی که انسان زنده است، مرحمت کند، و لازمه اش رعایت اقتصاد و میانه روی است
📙شرح#حکمت_140
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص144
🔶 @Nahj_Et
حکمت 121 نهج البلاغه.mp3
2.49M
🌸🍃🌸🍃
🍃
📚شرح و تفسیر #حکمت_121(کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین #محمدی_شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی
🎤بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📲 روز شمار غدیر ( ۷ روز )
🔼 خطبه ۷ نهج البلاغه
أَلا إِنَّ أَوْلِیائَهُمُ الَّذینَ ذَکرَهُمُ الله فی کتابِهِ ، فَقالَ عَزَّوَجَلَّ : ( لاتَجِدُ قَوْماً یؤمِنُونَ بِالله وَالْیوْمِ الْآخِرِ یوادُّونَ مَنْ حادَّالله وَ رَسُولَهُ وَلَوْکانُوا آبائَهُمْ أَوْأَبْنائَهُمْ أَوْإِخْوانَهُمْ أَوْعَشیرَتَهُمْ ، أُولئِک کتَبَ فی قُلوبِهِمُ الْإیمانَ)
🔶 @Nahj_Et
🍃🌹قَالَ علیه السلام قِلّةُ العِیَالِ أَحَدُ الیَسَارَینِ
🍃🌹کمی عائله یکی از دو آسانی است، و محبت نیمی از خرد، و غم و اندوه نیمی از پیری است.) اما مطلب اول از آن رو که بی نیازی متعارف وابسته به داشتن ثروت است، و ثروت و مال دو جنبه دارد: یکی به دست آوردن مال، و دیگری خرج نکردن. اما به دست آوردن ثروت نوعی آسایش است و خرج نکردن آن به دلیل کمی عائله، آسایش دیگری است، امام (علیه السلام) از باب مجاز کلمه ی یسار را بر کمی عائله تعبیر کرده است. از باب اطلاق مسبب بر سبب.
📙شرح#حکمت_141
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص145
🔶 @Nahj_Et
#نهج_البلاغه
📿مَنْ أَصْبَحَ عَلَى الدُّنْیَا حَزِیناً فَقَدْ أَصْبَحَ لِقَضَاءِ اللَّهِ سَاخِطاً
🌖«کسى که براى دنیا غمگین باشد (درواقع) از قضاى الهى ناخشنود است»;
📙#حکمت_228
🔶 @Nahj_Et
❣امیرالمومنین علیهالسلام مى فرماید:
✨مَنْ أَصْبَحَ عَلَى الدُّنْیَا حَزِیناً فَقَدْ أَصْبَحَ لِقَضَاءِ اللَّهِ سَاخِطاً
💠«کسى که براى دنیا غمگین باشد (درواقع) از قضاى الهى ناخشنود است»
✍با توجه به این که آنچه در عالم رخ مى دهد به اراده خداست و معناى توحید افعالى همین است که «لا مُؤَثِّرَ فِى الْوُجُودِ إلاَّ اللهُ» بنابراین اگر بر اثر حوادثى بخشى از امکانات دنیوى ما از دست برود در واقع قضاى الهى بوده و اگر کسى به سبب آن اندوهگین گردد در واقع به قضاى الهى خشمگین شده است.
🔹به تعبیر دیگر، گاه ضررها و زیان ها و حوادث نامطلوب بر اثر کوتاهى ها و ندانم کارى هاى خود ماست که باید خود را درباره آن ملامت کنیم و گاه بر اثر امورى است که خارج از اختیار ماست و این همان چیزى است که به عنوان قضاى الهى تعبیر مى شود. اندوهگین شدن براى این امور در واقع اظهار ناراحتى در برابر قضاى الهى است.
از سوى دیگر توجه به این حقیقت که انسان باید در برابر قضاى الهى تسلیم باشد دو اثر مثبت در انسان دارد: نخست موجب آرامش روح انسان است و دیگر این که یأس و نومیدى را از انسان دور مى دارد و وى را از حالت انفعالى دور ساخته به سوى آینده اى بهتر حرکت مى دهد.
✔️البته طبیعى است که انسان با از دست دادن مال و ثروت یا مقام و فرزند و امثال آن غمگین مى شود; ولى براى مؤمن این غمگینى امر موقتى است; هنگامى که در قضاى الهى فکر کند و به این نکته توجه نماید که خداوند هم حکیم است هم رحمان و رحیم است و چیزى جز خیر بندگانش را نمى خواهد در این حال غم و اندوه فروکش مى کند و جاى خود را به رضا و تسلیم مى دهد.
📙شرح#حکمت_228
🔶 @Nahj_Et
🔹قَالَ علیه السلام التّوَدّدُ نِصفُ العَقلِ
🔹مقصود از، خرد، عقل عملی است. و کلمه ی عقل، در اینجا مجازا در مورد تصرفات عقل اطلاق شده است، از باب اطلاق نام سبب بر مسبب، و از جمله یM تصرفات عقل در تدبیر امور، محبت به دیگر مردم است. و چون انسان در رفع نیاز زندگی محتاج به دیگران است، و رفتارش با مردم در این جهت یا به گونه ای دوستانه و معاشرت نیکو و خوش برخوردی و گذشت و تشویق است، و یا به گونه ی قهر و غلبه و ترس است که ناگزیر دوستی و محبت و آنچه لازمه ی دوستی است، نیمی از خرد، یعنی نیمی از تصرفات عقل در تدبیر امور زندگی او است.
📙شرح#حکمت_142
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص146
🔶 @Nahj_Et
حکمت 122 نهج البلاغه.mp3
14.52M
🌸🍃🌸🍃
🍃
📚شرح و تفسیر #حکمت_122(کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین #محمدی_شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی
🎤بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
🍃قَالَ علیه السلام الهَمّ نِصفُ الهَرَمِ
🍃اندوه خوردن، نیمی از پیری است .چون پیری یا طبیعی است و یا به دلیل خارجی یعنی غم و اندوه و ترس که باعث پیری می گردد. پس این نوع نیز یک قسم سبب پیری در برابر سبب طبیعی پیری می باشد، و یک قسم از عوامل پیری به منزله ی نیمی از آن است کلمه ی نصف را برای پیری استعاره آورده است، و اندوه و غم، نیمی از علت پیری است.
📙شرح#حکمت_143
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص147
🔶 @Nahj_Et
💠قَالَ علیه السلام یَنزِلُ الصّبرُ عَلَی قَدرِ المُصِیبَةِ وَ مَن ضَرَبَ یَدَهُ عَلَی فَخِذِهِ عِندَ مُصِیبَتِهِ حَبِطَ عَمَلُهُ
💠(صبر و پایداری به اندازه ی غم و اندوه می رسد، و هر کس در هنگام مصیبت دست بی تابی بر زانو زند اجر و پاداش خود را تباه کند.) خداوند برای شکیبایی انسان در مقابل مصیبت، نیرو و استعدادی در او نهاده است، پس هر کس استعداد کامل داشته باشد این مقدار از شکیبایی از طرف خداوند به او افاضه می گردد، و کسی که استعداد این فضیلت را کمتر داشته باشد بلکه ضد آن یعنی بی تابی را پیشه کند اجر و پاداشی را که در برابر صبر و شکیبایی مقرر شده از دست داده است. امام (علیه السلام) آن چیزی را که به طور معمول لازمه ی بی تابی است یعنی زدن دستها بر روی زانوها، کنایه از بی تابی آورده است. و بعضی گفته اند، بلکه اجر و پاداش قبلی این شخص از بین می رود، زیرا شدت بی تابی باعث قضای ناگواری الهی و غضب او، و بی توجهی به مصیبت سبب اجری است که به بردباران وعده داده شده، و این خود انگیزه برای از بین رفتن حسنات از لوح دل و نابودی آنچه لازمه ی صبر یعنی اجر و پاداش اخروی است.
📙شرح#حکمت_144
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص148
🔶 @Nahj_Et
🪐به خودت ضرر مى زنى
#نهج_البلاغه
📿لِرَجُلٍ رَآهُ يَسْعى عَلى عَدوٍّ لَهُ، بِما فيهِ إِضرارٌ بِنَفْسِهِ: إِنَّما أَنْتَ كَالطَّاعِنِ نَفْسَهُ لِيَقْتُلَ رِدْفَهُ
🟠«تو مانند كسى هستى كه نيزه بر خود مى زند تا كسى را كه پشت سرش سوار شده به قتل برساند»
✍«طاعِن» از ريشه «طَعْن» شخصى است كه نيزه مى زند. «رِدْف» به معناى كسى است كه پشت سر ديگرى بر اسب يا شتر سوار مى شود. منظور اين است كه نيزه را در شكم خود فرو كند كه از پشت درآيد وبه شكم دشمنش كه پشت او سوار است برسد. اين نهايت بى عقلى و حماقت است كه براى صدمه زدن به ديگرى، خودش را از ميان بردارد.
📘#حکمت_296
🔶 @Nahj_Et
33.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❣جانم علی(ع)❣
🔹نماهنگ «جانم علی(ع)»
🌹با اجرای گروه سرود نجم الثاقب تهران
🔶 @Nahj_Et
🍃🌹قَالَ علیه السلام کَم مِن صَائِمٍ لَیسَ لَهُ مِن صِیَامِهِ إِلّا الجُوعُ وَ الظّمَأُ وَ کَم مِن قَائِمٍ لَیسَ لَهُ مِن قِیَامِهِ إِلّا السّهَرُ وَ العَنَاءُ حَبّذَا نَومُ الأَکیَاسِ وَ إِفطَارُهُم
🍃🌹(بسا روزه داری که از روزه داشتن جز گرسنگی و تشنگی بهره ای ندارد. و بسا نمازگزاری که از نمازش جز بیداری و رنج فایده ای نمی برد. خوشا بر خواب زیرکان و روزه باز کردن ایشان.) مقصود امام (علیه السلام) آن است که اگر کسی به شرطی از شرایط نماز و روزه خود صدمه بزند و به صورت صحیحح انجام ندهد، از نماز و روزه اش بهره ای نخواهد برد. و بزرگترین شرط روزه و نماز توجه به معبود است، و نواقص زیاد عبادت و نادرستی آنها در بیشتر مردم از باب ناآگاهی به شرایط است. امام (علیه السلام) قیام را کنایه از نماز آورده است. و این که خواب زیرکان را ستوده است به خاطر آن است که آدم زیرک، هوش و زیرکی خود را در راه خیر و به طریق رضای شارع به کار می گیرد و هر چیزی را که در جای خود به کار می برد. و هر کس اینطور باشد. خواب و افطارش و تمام دخل و تصرف در عباداتش را در جای خود، یعنی در جهت رضا و محبت خدا به کار می برد.
📙شرح#حکمت_145
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص149
🔶 @Nahj_Et
🌸✨ یا أَیهَا الرَّسولُ بَلِّغ ما أُنزِلَ إِلَیك مِن رَبِّكَ وَ إِن لَم تَفعَل فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ یعصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا یهدِی الْقومَ الكافِرین
🌷 اى پیامبر، آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده، كامل (به مردم) برسان و اگر نكنى، رسالت او را انجام ندادهای، خداوند تو را از (خطرات احتمالى) مردم، نگاه میدارد؛ و خداوند، جمعیت كافران (لجوج) را هدایت نمیكند. (آیه ۶۷ سوره مبارکه مائده)
💢 ای مردم...
🔹 من در تبلیغ آنچه خداوند بر من نازل فرموده، کوتاهی نکرده و اکنون دلیل نزول #آیه را بیان میکنم: همانا جبرئیل از سوى سلام (نام خداوند) سه مرتبه بر من فرود آمد و فرمانى آورد که در این مکان به پا خیزم و به هر سفید و سیاهی اعلام کنم که علی بن ابیطالب، برادر و وصی و جانشین من در میان امت و #امام پس از من است. جایگاه او نسبت به من، مانند جایگاه #هارون است نسبت به موسى علیهالسلام؛ جز اینکه پیامبری پس از من نخواهد بود.
#فقط_حیدر_امیرالمومنین_است
#یا_علی
#عیدغدیر
🔶 @Nahj_Et
💠قَالَ علیه السلام سُوسُوا إِیمَانَکُم بِالصّدَقَةِ وَ حَصّنُوا أَموَالَکُم بِالزّکَاةِ وَ ادفَعُوا أَموَاجَ البَلَاءِ بِالدّعَاءِ
💠سوسوا: نگهداری کنید، (ایمانتان را به وسیله ی صدقه نگهداری کنید و اموالتان را با دادن زکات محفوظ بدارید، و موجهای بلا را با دعا از خود برانید). توضیح آن که صدقه نسبت به ایمان کامل به منزله ی نگهبان است، و حفظ ایمان بدون صدقه ممکن نیست، و اما پاسداری مال به وسیله ی زکات از آن جهت است که ندادن زکات حاکی از بخل و زیادی طمع است و این انگیزه می شود تا مستحق زکات، صاحب مال را نکوهش می کند و مردم درصدد آزار او برآیند، پس مانع زکات بدان وسیله مال خود را در معرض تلف قرار داده، و با دادن زکات آن را از تلف نگه داشته است. کلمه: (امواج) را از پیشامدهای پیاپی استعاره آورده است و قبلا گذشت که دعا از روی خلوص از جمله عواملی است که نفس را برای اجابت خواسته ی خود، آماده می سازد. هدف امام (علیه السلام) از این بیان، وادارسازی به دادن صدقه، زکات و دعا کردن است.
📙شرح#حکمت_146
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص150
🔶 @Nahj_Et
🍃قَالَ علیه السلام المَرءُ مَخبُوءٌ تَحتَ لِسَانِهِ
🍃(مرد در زیر زبانش نهفته است.) یعنی حالت شخص در سخن نگفتن او پنهان می ماند، بنابراین مضاف (حال) به دلیل روشن بودنش حذف شده است و زیر زبانش، کنایه از سکوت و خاموشی است. توضیح آن که ارزش آدمی به مقدار عقل اوست، و مقدار عقل از ارزش سخن گفتن و کلام شخص به دست می آید چون سخن است که دلیل عقل می باشد. پس اگر همچون حکما و دانایان سخن گفت، روشن می شود که او هم داناست و اگر همچون نادان سخن گفت معلوم می شود که از آن قبیل است و مابین این دو مرتبه مراتب نسبی وجود دارد.
📙شرح#حکمت_148
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص152
🔶 @Nahj_Et