eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.6هزار ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از 🌺
✨﴾﷽﴿✨ ✅احکام شرعی ⬇️آیا برای مسح پا، باید به تکیه‌گاهی تکیه داده شود، یا می‌توان مسح را در هوا بدون تکیه‌گاه کشید؟ ✔️پاسخ 🔹در مسح سر و پا تکیه دادن به تکیه‌گاه یا تکیه ندادن شرط نشده است، بلکه ملاک آن است که سر و پا ثابت نگه‌داشته شوند و دست روى آنها کشیده شود. و اگر گفته شده است که پا به تکیه‌گاهی تکیه داده شود برای آن است که ثابت بماند. 🔹إمام خمینی(ره) در این زمینه فرمود: «در مسح سر و روى پا باید دست را روى آنها بکشد و اگر دست را نگه‌دارد و سر یا پا را به آن بکشد وضو باطل است، ولى اگر موقعى که دست را می‌کشد سر یا پا مختصرى حرکت کند اشکال ندارد».[1] ✅[1]. توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج ‏1، ص 159، م 255؛ «مبطلات وضو و غسل»، 3867؛ «چگونگی مسح سر»، 9187؛ « شیعه و مسح پا»، 9853؛ «مقدار مسح پا در وضو»، 33729. @Nahjolbalaghe2
🌿🌺 مرد بیسوادے قرآن میخواند ولے معنے قرآن را نمیفهمید. روزے پسرش از او پرسید: چه فایده اے دارد قرآن میخوانے، بدون اینڪه معنے آن را بفهمی؟ پدر گفت: پسرم! سبدی بگیر و از آب دریا پرڪن و برایم بیاور. پسر گفت: غیر ممڪن است ڪه آب در سبد باقے بماند. 💭 پدر گفت: امتحان ڪن پسرم. پسر سبدے ڪه در آن زغال میگذاشتند گرفت و به طرف دریا رفت. سبد را زیر آب زد و به سرعت به طرف پدرش دوید ولے همه آبها از سبد ریخت و هیچ آبے در سبد باقے نماند. پسر به پدرش گفت؛ ڪه هیچ فایده اے ندارد. پدرش گفت: دوباره امتحان ڪن پسرم. پسر دوباره امتحان ڪرد ولے موفق نشد ڪه آب را براے پدر بیاورد. براے بار سوم و چهارم هم امتحان ڪرد تا اینڪه خسته شد و به پدرش گفت؛ ڪه غیر ممڪن است...! 💭 پدر با لبخند به پسرش گفت: سبد قبلا چطور بود؟ پسرک متوجه شد سبد ڪه از باقیمانده هاے زغال، ڪثیف و سیاه بود، الان ڪاملاً پاک و تمیز شده است. پدر گفت: این حداقل ڪارے است ڪه قرآن براے قلبت انجام میدهد. ٭٭دنیا و ڪارهاے آن، قلبت را از سیاهے ها و ڪثافتها پرمیڪند؛ خواندن قرآن همچون دریا سینه ات را پاک میڪند، حتی اگر معنے آنرا ندانی...!!٭٭ @Nahjolbalaghe2
❁﷽❁ 🔮امام محمد باقر(علیه السلام)فرموده اند: 📯((خداوند به وسیله سوره جمعه مؤمنان را 📯گرامی داشته است. 📯رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم سوره جمعه را بشارتی برای مومنان 📯وسوره منافقون را توبیخی برای منافقان قرار داد 📯به همین سبب نباید قرائت این دوسوره را در نماز جمعه ترک کرد.)) 📚تهذیب الاحکام، ج۳ص۶ @Nahjolbalaghe2
1_459018003.pdf
933.7K
📃پی دی اف دعای کمیل💠 التماس دعا🙏 @Nahjolbalaghe2
1_366264449.mp3
24.85M
🤲 قرائت دعای کمیل 🔰 با لحن عربی 🎙 بانوای: حاج‌میثم‌مطیعی @Nahjolbalaghe2
💠📿 *نـمـــــاز والـــدیــن :* ✅هر کس این نماز را بخواند چنانچه پدر، مادر و عزیزان او زنده باشند مورد رحمت خداوند رحمان و رحیم قرار می گیرند. واگر والدین فوت کرده باشند مورد آمرزش خداوند کریم قرار می گیرند. این نماز چنان موجب شادی پدر و مادر  می شود که آرزو می کنند زنده شوند و زانوی فرزند خود را ببوسند. خواندن آن موجب گشایش درهای رحمت الهی می شود. به خاطر سوره نوح آیه 24 هر مهمانی که وارد منزل می شود مورد لطف خدای منان قرار می گیرد. این نماز، انسان را در افسرگی های بسیار شدیدی که بر اثر مصیبت های سنگین بوجود می آید آرامش می بخشد. 1️⃣این نماز دو رکعت است: در رکعت اول:  بعد از حمد به جای خواندن سوره , 10 مرتبه: رَبَّنَااغْفِرْ لِی وَلِوَالِدَیَّ وَلِلْمُؤْمِنِینَ یَوْمَ یَقُومُ الْحِسَابُ 2️⃣در رکعت دوم: بعد از خواندن سوره حمد 10 مرتبه: رَبِّ اغْفِرْلِی وَلِوَالِدَیَّ وَلِمَن دَخَلَ بَیْتِیَ مُؤْمِنًا وَلِلْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ پس از سلام نماز بدون تغییر حالت نماز , ده مرتبه: رَّبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّیَانِی صَغِیراً  👈 *بهتر است که این نماز در شب جمعه ترک نشود.* 📗مفاتیح الجنان @Nahjolbalaghe2
⭕️جنبش نجباء عراق: اگر نیرو‌های آمریکایی کشور را ترک نکنند با آن‌ها مقابله می‌کنیم 🔸شیخ اکرم الکعبی، دبیر کل جنبش نجباء عراق: 🔹منطق گفتگو با اشغالگران آمریکایی بی فایده است، زیرا آنان چیزی جز زبان زور نمی‌فهمند. 🔹اگر نیرو‌های آمریکایی از عراق خارج نشوند، گروه‌های مقاومت با قدرت با آنان برخورد خواهند کرد. محور مقاومت تا زمانی که بیت المقدس را آزاد نکند، از حرکت باز نمی‌ایستد. 🇮🇷 @Rahpooyan_basirat
⭕️ درس مذاکره کره شمالی و لیبی برای ایران 🇮🇷 @Rahpooyan_basirat
بر تو درود 🌸 ای که میلادت نقطـه عطف خلقـت اسـت!🌹 بر تو درود 🌸 که عشـق، خود را با نام تو تجلی داد و خلقت، 🌸 بی وجود تو معنایی نداشت؛🌹 🎊میلاد فرخنده پیامبر اکرم 🌸حضرت محمد (ص) و هفتــه وحــدت مبـارک🌹. @Nahjolbalaghe2
💖🕊 صلوات خاصه امام رضا علیه السلام: اللهّمَ صَلّ عَلی عَلی بنْ موسَی الرّضاالمرتَضی الامامِ التّقی النّقی وحُجَّّتکَ عَلی مَنْ فَوقَ الارْضَ و مَن تَحتَ الثری الصّدّیق الشَّهید صَلَوةَ کثیرَةً تامَةً زاکیَةً مُتَواصِلةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَه کافْضَلِ ما صَلّیَتَ‌عَلی‌اَحَدٍ مِنْ اوْلیائِک.🌹🍃 @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 وَ داوودَ وَ سُلَیمانَ ... ✅ مقطعی شاهکار و فوق العاده لذت بخش با اجرای استاد عبدالباسط عبدالصمد 🌟 سوره انبیاء @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
های کوتاه و پند آموز
🗯خدایا شکایت به نزد تو میبرم🗯 دزدی کیسه زر ملّانصرالدین را ربود‌، وی شکایت نزد قاضی برد تا خواست ماجرا را شرح دهد! مردی وارد شد و نزد قاضی نشست ملّا متعجب شد و هیچ نگفت و از محضر قاضی بیرون امد؛ روز بعد مردم دیدند که ملّا فریاد میزند که آی مردم کیسه ام ... کیسه ام را یافتم ، از او سوال کردند که چطور بدون حکم ‌قاضی کیسه را یافتی ؟! ملّا خنده ای کرد وگفت : «در شهری که داروغه دزد باشد و قاضی رفیق دزد » بهتر دیدم که شکایت نزد قاضی عادل برم منزل رفته و نماز خواندم و از خدا کمک خواستم امروز در بیابان‌دیدم که داروغه از اسب افتاده ، گردنش شکسته ، و کیسه زر من به کمر بسته... ! پس کیسه ام را برداشتم. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌
سلام امروزتان زیبا🌸🍃 خدایا امروز با زیباترین قلم وخوشرنگ ترین رنگ🌸🍃 طبیعت بهترین زندگی رویایی ترین عشق وشادترین سرنوشت را درزندگی مان رسم کن🌸🍃
اوقات_شرعی_به_افق_تهران ✅ امروز جمعه ۹ آبان ۱۳۹۹ ✅ مصادف با ۱۳ ربیع‌الاول ۱۴۴۲ 🌷 اذان صبح ۰۵:۰۰ 🌷 طلوع آفتاب ۰۶:۲۵ 🌷 اذان ظهر ۱۱:۴۸ 🌷 غروب آفتاب ۱۷:۱۱ 🌷 اذان مغرب ۱۷:۳۰ 🌷 نیمه شب شرعی ۲۳:۰۷ ◇ ذکر روز جمعه 👇👇 🌿 {{ الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ و عجل فرجهم }} 🌿 {۱۰۰مرتبه} •{⭐️ أَلَابِذِڪْرِاللَّهِ تَطْمَئِـنُّ الْقُلُــوب ⭐️}
روز جمعه اَلْحَمْدُ لِلّهِ الاْوَّلِ قَبْلَ الاِْنْشاَّءِ وَ الاِْحْیاَّءِ وَ الاْخِرِ بَعْدَ فَناَّءِ الاْشْیاَّءِ الْعَلیمِ الَّذى لا یَنْسى مَنْ ذَکَرَهُ وَ لا یَنْقُصُ مَنْ شَکَرَهُ وَ لا یَخیبُ مَنْ دَعاهُ وَ لا یَقْطَعُ رَجاَّءَ مَنْ رَجاهُ اَللّهُمَّ اِنّى اُشْهِدُکَ وَ کَفى بِکَ شَهیداً وَ اُشْهِدُ جَمیعَ مَلاَّئِکَتِکَ وَ سُکّانَ سَماواتِکَ وَ حَمَلَهَ عَرْشِکَ وَ مَنْ بَعَثْتَ مِنْ اَنْبِیاَّئِکَ وَرُسُلِکَ وَ اَنْشَاْتَ مِنْ اَصْنافِ خَلْقِکَ اَنّى اَشْهَدُ اَنَّکَ اَنْتَ اللّهُ لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ وَحْدَکَ لا شَریکَ لَکَ وَ لا عَدیلَ وَ لا خُلْفَ لِقَوْلِکَ وَ لا تَبْدیلَ وَ اَنَّ مُحَمَّداً صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه و عَبْدُکَ وَ رَسُولُکَ اَدّى ما حَمَّلْتَهُ اِلَى العِبادِ وَ جاهَدَ فِى اللّهِ عَزَّوَجَلَّ حَقَّ الْجِهادِ وَ اَنَّهُ بَشَّرَ بِما هُوَ حَقُّ مِنَ الثَّوابِ وَ اَنْذَرَ بِما هُوَ صِدْقٌ مِنَ الْعِقابِ اَللّهُمَّ ثَبِّتْنى عَلى دینِکَ ما اَحْیَیْتَنى وَ لا تُزِغْ قَلْبى بَعْدَ  اِذْ هَدَیْتَنى وَ هَبْ لى مِنْ لَدُنْکَ رَحْمَهً اِنَّکَ اَنْتَ الْوَهّابُ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَعَلى آلِ مُحَمَّدٍ وَ اجْعَلْنى مِنْ اَتْباعِهِ وَ شیعَتِهِ وَ احْشُرْنى فى زُمْرَتِهِ وَوَفِّقْنى لاِداَّءِ فَرْضِ الْجُمُعاتِ وَ ما اَوْجَبْتَ عَلَىَّ فیه مِنَ الطّاعاتِ وَقَسَمْتَ لاِهْلِها مِنَ الْعَطاءِ فى یَوْمِ الْجَزاَّءِ اِنَّکَ اَنْتَ الْعَزیزُ الْحَکیمُ
✨﴾﷽﴿✨ ✅ برنامه‌ روزانه کانال : 🌷شنبه‌‌‌‌ها‌و سه‌شنبه‌ها شرح 🦋خطبه ها 🌹یکشنبه‌ها و چهار‌شنبه‌هاشرح 🌴حکمتها 🌷دوشنبه‌ها و پنج‌شنبه‌ها شرح 🕊نامه ها و مطالب متنوع دیگر 🍃حکمتها، نامه ها و خطبه های نهج‌البلاغه ترجمه محمد دشتی به طور کامل قبلا در کانال بار گزاری شده و لینک‌های دسترسی به مطالب در کانال سنجاق شده اند 🌺🍃 @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
✨﴾﷽﴿✨ ⬇️ادامه تفسیر سوره مبارکه آل عمران آیه های ۱۲۳ الی ۱۲۶ 🔺مرحله خ
✨﴾﷽﴿✨ ⬇️ادامه تفسیر سوره مبارکه آل عمران آیه های ۱۲۷و۱۲۸ ✅مرحله خطرناک جنگ بدر 🔹گر چه مفسران در تفسیر این آیه گفتگوهاى گوناگونى دارند، ولى با مسیرى که ما در تفسیر آیات گذشته بکمک خود آیات و تواریخ موجود پیمودیم، تفسیر این آیه نیز روشن است، خداوند مى فرماید: این که به شما وعده داده شده است که فرشتگان را در برخورد جدید با دشمن به یارى شما بفرستد، براى این است که قسمتى از پیکر لشکر مشرکان را قطع کند، و آنها را با ذلت و رسوائى باز گرداند (لِیَقْطَعَ طَرَفاً مِنَ الَّذینَ کَفَرُوا أَوْ یَکْبِتَهُمْ فَیَنْقَلِبُوا خائِبینَ). 🔹باید توجه داشت: طَرَف در آیه به معنى قطعه و یَکْبِتَهُم از ماده کَبْت به معنى بازگرداندن به زور و توأم با ذلت است. 🔹در اینجا سؤالاتى در زمینه چگونگى یارى فرشتگان و حمایت آنها از مسلمانان و چگونگى این یارى پیش مى آید، که به خواست خداوند پاسخ مشروح آن را در سوره انفال ذیل آیات ۷ تا ۱۲ خواهیم داد. * * * 🔹در تفسیر ششمین آیه این قسمت، میان مفسران سخن بسیار زیاد است، ولى این موضوع تقریباً مسلّم است که آیه فوق، پس از جنگ احد نازل شده، و مربوط به حوادث آن است، آیات سابق نیز این حقیقت را تأیید مى کند. مى فرماید: هیچ گونه اختیارى (درباره عفو کافران، یا مؤمنان فرارى از جنگ) براى تو نیست، مگر این که (خدا) بخواهد آنها را ببخشد، یا مجازات کند; زیرا آنها ستمگرند (لَیْسَ لَکَ مِنَ الأَمْرِ شَیْءٌ أَوْ یَتُوبَ عَلَیْهِمْ أَوْ یُعَذِّبَهُمْ فَإِنَّهُمْ ظالِمُونَ). 🔹و اما در مورد تفسیر آیه دو معنى بیش از همه جلب توجه مى کند: نخست این که: این آیه جمله مستقلى را تشکیل مى دهد و بنابراین جمله أَوْ یَتُوبَ عَلَیْهِمْ به معنى اِلاّ أَنْ یَتُوبَ عَلَیْهِمْ است و معنى آیه روى هم رفته چنین مى شود: درباره سرنوشت آنها کارى از دست تو ساخته نیست مگر این که خدا بخواهد آنها را ببخشد یا به خاطر ستمى که کرده اند مجازاتشان کند . و منظور از آنها کفارى مى باشند که در این جنگ ضربه هاى سخت به مسلمانان وارد ساختند و حتى دندان و پیشانى پیغمبر(صلى الله علیه وآله) را شکستند. و یا مسلمانانى مى باشند که از میدان جنگ فرار کردند، و پس از پایان جنگ پشیمان شدند و از پیغمبر تقاضاى عفو کردند. 🔹آیه مى گوید: عفو و بخشش یا مجازات و عذاب آنها به دست خدا است و پیامبر هم بدون اذن پروردگار کارى انجام نمى دهد . 🔹تفسیر دیگر این که: لَیْسَ لَکَ مِنَ الأَمْرِ شَیْءٌ جمله معترضه است و جمله أَوْ یَتُوبَ عَلَیْهِمْ عطف به جمله أَوْ یَکْبِتَهُمْ مى باشد، و این آیه دنباله آیه قبل محسوب مى شود، در این صورت مجموع معنى دو آیه چنین خواهد بود: خداوند وسائل پیروزى را در اختیار شما قرار خواهد داد، و یکى از چهار سرنوشت را براى کافران مقرر مى سازد: 1⃣یا قسمتى از پیکر لشکر مشرکان را از بین مى برد. 2⃣یا آنها را به این وسیله مجبور به بازگشت مى کند. 3⃣یا آنها را در صورت شایستگى و توبه مى بخشد. 4⃣و یا آنها را به خاطر ظلمشان مجازات مى کند. 🔹و خلاصه با هر دسته اى از آنها بر طبق حکمت و عدالت رفتار خواهد نمود، و تو درباره آنها پیش خود هیچگونه تصمیمى نمى توانى بگیرى . 🌿درباره علت نزول این آیه نیز، روایات متعددى نقل شده است از جمله پس از آن که دندان و پیشانى پیامبر(صلى الله علیه وآله) در جنگ احد شکست، و آن همه ضربات سخت بر پیکر مسلمین وارد شد، پیامبر از آینده مشرکان نگران گردید و پیش خود فکر مى کرد چگونه این جمعیت قابل هدایت خواهند بود و فرمود: کَیْفَ یُفْلِحُ قَوْمٌ فَعَلُوا هَذَا بِنَبِیِّهِمْ وَ هُوَ یَدْعُوهُمْ إِلَى اللّهِ: چگونه چنین جمعیتى رستگار خواهند شد که با پیامبر خود چنین رفتار مى کنند در حالى که وى آنها را به سوى خدا دعوت مى کند . ✔️در اینجا آیه فوق نازل شد و به پیامبر(صلى الله علیه وآله) دلدارى داد که تو مسئول هدایت آنها نیستى بلکه تنها موظف به تبلیغ آنها مى باشى. @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از 🌺
✨﴾﷽﴿✨ ✅احکام شرعی ⬇️چرا طلا بر مرد حرام است؟ پاسخ اجمالی 🔹از نظر علمى برای استفاده‌ی مرد از طلا، آثار مخربی ذکر شده است که به عنوان نمونه می‌توان تحریکات عصبى،[1] و ازدیاد بیش از حد گلبول‌هاى سفید[2] را از جمله‌ی آنها نام برد. 🔹اما باید به این نکته توجه داشت که علم متکفل «تندرستى» انسان است، در حالی‌که پرورش ابعاد ملکوتى و معنوى انسان، باید دغدغه اصلى یک مسلمان باشد و به «تن» و «علم» در حد یک ابراز و مقدمه نگاه کند؛ زیرا انسان یک موجود خاکى و مادى، نیست و انسانیت انسان در گرو شکوفایى استعدادهایى است که خداى متعال به منظور نیل او به مقام شامخ خلافت الهى، به وى ارزانى داشته است. اما حقیقتا راه شکوفایى این استعدادها چیست؟ آفات و موانع این‌راه کدام است؟ 🔹خداوند در قالب احکام شرعى به عنوان یک لطف الهى، راه‌ها و موانع شکوفایی استعدادها را بیان کرده است. 🔹با در نظر گرفتن این اصل، لابد توجه دارید که بدون شک احکام الهى داراى مصالح واقعى و فى نفسه می‌باشند؛ لیکن برای دریافتن فلسفه‌ی آنها توجه به چند نکته ضرورى است: 🔹آیا بشر می‌تواند به فلسفه‌ی همه‌ی احکام دست یابد؟ قطعا پاسخ این سؤال منفى است؛ زیرا: 🔹الف) در متون دینى فلسفه‌ی همه‌ی احکام ذکر نشده است. 🔹ب) احکامى که فلسفه‌ی آنها بیان شده، معلوم نیست که همه‌ی فلسفه‌هایش ذکر شده است؛ بلکه چه بسا فلسفه‌هاى بی‌شمارى در مورد یک حکم وجود دارد، ولى شارع مقدس به طور گزینشى برخى از آنها را یادآور شده است. 🔹ج) علوم بشرى نیز قادر به کشف برخى از حکمت‌ها و فلسفه‌هاى احکام می‌باشند، نه همه‌ی آنها. 🔹بنابراین انتظار دانستن فلسفه‌ی همه‌ی احکام به طور جامع و کامل، انتظارى فراتر از توان علمى و تنگناهاى دانش بشرى است. 🔹فلسفه‌ی احکام محدود به حکمت‌هاى مادى و فیزیکى - که در چنبره علوم تجربى قرار می‌گیرند- نیست، بلکه در بسیارى از موارد علت یا حکمت نهایى برتر و بالاتری دارند که از حوزه‌ی تحقیق و آزمون علمى و تجربى نیز بیرون است. مثلا در علوم بشرى از خواص بهداشتى روزه سخن به درازا گفته‌اند، ولى قرآن مجید بر نکته‌ی اساسی‌ترى انگشت می‌گذارد و آن «تقوا یابى» است و شاید علت این‌که قرآن به نکات بهداشتى آن اشاره نکرده است، این باشد که اساسا امت اسلامى را متوجه اهداف فروتر و در سطح پایین نکند، بلکه همواره به سوى ارزش‌هاى متعالى سوق دهد. در رابطه با مسئله‌ی علت حرمت طلا براى مرد باید گفت که احتمال دارد علاوه بر نکات گفته شده، جلوگیرى از فرو افتادن مردها در دام زینت‌هاى گران‌بها و سنگین نیز، از علت‌های حرمت باشد.[3]   منبع⬇️ 🔹[1]. ر. ک: صبور اردوبادى، احمد، بهداشت در اسلام. 🔹[2]. ر. ک: سالنامه پیام اسلام، سال 1357. 🔹[3]. «حرمت استفاده طلا برای مردان»، 1870؛ «حکم ساعت با روکش طلا برای مرد»، 13145؛ «استفاده از طلای سفید برای آقایان»، 2812؛ «استفاده از ظرف مخلوط به طلا یا با آب طلا»، 57930. @Nahjolbalaghe2