eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.6هزار ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ✨﴾﷽﴿✨ ✅-تعریف رجعت: خداوند به هنگام ظهور امام زمان(عج) عده ای از اموات که دارای ایمان خالص یا شرک خالص بوده اند را به همان صورتی که در زمان حیات داشته اند به دنیا باز می گرداند. ♦️2-در دوران گذشته هم افراد زیادی بودند که با معجزه پیامبر دوران خود زنده شده و به دنیا برگشته اند. ♦️3-حضرت موسی با 70 نفر از بنی اسرائیل به کوه طور رفت و بعد از شنیدن سخن خدا ایمان نیاوردند با صاعقه آسمانی همگی کشته شدند و بعد با درخواست حضرت موسی دوباره زنده شده و به شهر بازگشتند. ♦️4-در قرآن داستان رجعت ارمیا(عزیر) آمده است که خداوند 100 سال او را میراند و سپس زنده کرد تا قیامت را باور کند. ♦️5-در عالم برزخ به مومن پیشنهاد رجعت میشود که بنابر اختیار خود می تواند قبول یا رد کند. ♦️6-درآیات زیادی ازقرآن به رجعت اشاره شده مانند آیه 83 سوره نمل : و روزی که ما از هر امتی گروهی از کسانی که آیات ما راتکذیب میکردند برمی انگیزیم و آنها (برای سوال) نگه داشته میشوند. ♦️7-رجعت کنندگان بر اساس نقشی که درفرآیند ظهور دارند به تدریج رجعت میکنند. ♦️8-طبق یک روایت عمر زندگی مجدد آنان 30 ماه یا همان دو و نیم سال است /(روایت از امام کاظم (ع) در مختصر بصائر الدرجات ص 28) ♦️9-طبق همان روایت مورد قبل مرگ آنها با هم و یک دفعه بعد از اتمام دوره رجعت آنان در یک شب رخ میدهد. ♦️10- طبق روایت امام صادق تعداد کل رجعت کنندگان 75000 هزار نفر است . ♦️11- اولین کسی که رجعت میکند امام حسین (ع) است. امام صادق(ع): اولین کسی که در میان هفتادو پنج هزار نفر گرد وخاک از سر خود پاک میکندحسین بن علی (ع) می باشد.(مختصر بصائر الدرجات ص 211) ♦️12-همه ائمه دارای رجعت هستند و برای امامت بر دنیا مجددا به این دنیا باز میگردند. ♦️13- امام صادق(ع) : از ما نیست کسی که به رجعت ما ایمان نداشته باشد.(من لا یحضره الفقیه ج 3 ص 458) ♦️14-امام سجاد(ع):پیامبرتان و امیر المومنین و ائمه به سوی شما باز میگردند.(تفسیر القمی ج 2 ص 147) ♦️15-در زیارت جامعه کبیره میخوانیم: مصدق برجعتکم: یعنی من به رجعت و بازگشت شما ایمان دارم. ♦️16-برای مدت زندگی ائمه بعد از رجعت زمان های طولانی ذکر شده به حدی که ابروان امام رشد کرده و جلوی چشم امام را میگیرد. ♦️17-با توجه به اینکه معصوم را باید معصوم غسل و کفن کند یکی از فلسفه های رجعت امام حسین انجام مراسم غسل و کفن امام زمان (روحی فداه) بعد از شهادتش می باشد. ♦️18-طبق روایتی خود امام زمان نیز در انتهای رجعت ائمه مجددا به این دنیا رجعت میکند و سالهای طولانی امامت میکند. ♦️19-برای بعضی از معصومین مانند امام حسین (ع) و امام علی(ع) چند رجعت در روایت ذکر شده است و آنها چندین بار به این دنیا رجعت میکنند. ♦️20-امام حسین به همراه یاران خود در کربلا به این دنیا رجعت میکنند و یزید بن معاویه و یاران او بدون کم و کاست همه رجعت میکنند سپس امام به همراه یارانش همه آنها را به قتل می رساند.(تفسیر العیاشی ج 2 ص 282) ❤️اللهم عجل لولیک الفرج @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
🔹 ترجمه کتاب الغدیر🔹 ✅ قسمت: دوم 🔷واقعه غدیرخم #علامه‌امینی ﻳﻨﺎﺩﻳﻬﻢ، ﻳﻮﻡ ﺍﻟﻐﺪﻳﺮ ﻧﺒﻴﻬﻢ ﺑﺨﻢ ﻓﺎﺳﻤﻊ
🔹 ترجمه کتاب الغدیر🔹 ✅ قسمت: سوم 🔷واقعه غدیرخم ﻭ ﺑﺎﺯ ﺑﻬﻤﻴﻦ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﭘﻴﺮﻭﺍﻥ ﻭ ﻋﻠﺎﻗﻤﻨﺪﺍﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﭘﻴﻮﺳﺘﻪ ﻭﺍﺩﺍﺭ ﻣﻴﻔﺮﻣﻮﺩﻧﺪ ﻛﻪ ﺭﻭﺯ ﻏﺪﻳﺮ ﺧﻢ ﺭﺍ ﻋﻴﺪ ﺑﮕﻴﺮﻧﺪ ﻭ ﻣﺠﺎﻣﻊ ﺗﻬﻨﻴﺖ ﻭ ﺗﺒﺮﻳﻚ ﺗﺸﻜﻴﻞ ﺩﻫﻨﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺵ ﻭ ﺍﻋﺎﺩﻩ ﻣﺴﺘﻤﺮ ﺳﺎﻟﻴﺎﻧﻪ ﺁﻥ ﺍﻳﻦ ﻭﺍﻗﻌﻪ ﺑﺰﺭﮒ ﺭﺍ ﻫﻤﻴﺸﻪ ﺯﻧﺪﻩ ﻭ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﻧﮕﺎﻩ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻛﻪ ﺗﻔﺼﻴﻞ ﻛﺎﻣﻞ ﺍﻳﻦ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﻗﺮﻳﺒﺎ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻛﺘﺎﺏ ﺑﻨﻈﺮ ﺧﻮﺍﻧﻨﺪﮔﺎﻥ ﺍﺭﺟﻤﻨﺪ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺭﺳﻴﺪ ﺍﻧﺸﺎﺀ ﺍﻟﻠﻪ ﺗﻌﺎﻟﻲ - ﺑﺎﻣﻴﺪ ﺁﻳﻨﺪﻩ. ﻋﻠﺎﻭﻩ ﺑﺮ ﻣﺠﺎﻣﻊ ﻭ ﻣﺤﺎﻓﻞ ﺑﺎﺷﻜﻮﻫﻲ ﻛﻪ ﺑﻤﻨﺎﺳﺒﺖ ﻋﻴﺪ ﻏﺪﻳﺮﺧﻢ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺴﻠﻤﻴﻦ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﺩﺭ ﺁﺳﺘﺎﻥ ﻣﻘﺪﺱ ﻭ ﻣﺮﻗﺪ ﻣﺒﺎﺭﻙ ﻋﻠﻮﻱ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻧﻴﺰ ﻫﻤﻪ ﺳﺎﻟﻪ ﺑﻬﻤﻴﻦ ﻣﻨﺎﺳﺒﺖ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﺎﺕ ﺑﺎ ﻋﻈﻤﺘﻲ ﺗﺸﻜﻴﻞ ﻣﻴﺸﻮﺩ ﻛﻪ ﻭﺟﻮﻩ ﺧﻠﻖ ﺍﺯ ﺑﻠﺎﺩ ﻣﺨﺘﻠﻔﻪ ﺩﻭﺭ ﻭ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺑﻄﺮﻑ ﺁﺳﺘﺎﻥ ﻗﺪﺱ ﻋﻠﻮﻱ ﺍﺭﻭﺍﺣﻨﺎ ﻓﺪﺍﻩ ﺭﻫﺴﭙﺎﺭ ﻭ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﺠﺘﻤﻊ ﺍﺻﻠﻲ ﺷﺮﻛﺖ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﻳﻦ ﻳﺎﺩﺑﻮﺩ ﻣﻘﺪﺱ ﺭﺍ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﻭ ﺍﻳﻦ ﻋﻠﻢ ﻧﻮﺭﺍﻧﻲ ﺭﺍ ﺑﻠﻨﺪ ﻣﻴﻜﻨﻨﺪ ﻭ ﺯﻳﺎﺭﺍﺕ ﻃﻮﻟﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯ ﺑﺨﺼﻮﺹ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﭘﻴﺸﻮﺍﻳﺎﻥ ﺩﻳﻦ ﺳﻠﺎﻡ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﺟﻤﻌﻴﻦ ﺗﻌﻠﻴﻢ ﻭ ﺗﻠﻘﻴﻦ ﺷﺪﻩ ﻣﻴﺨﻮﺍﻧﻨﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺿﻤﻦ ﺁﻥ ﺯﻳﺎﺭﺍﺕ ﻣﺨﺼﻮﺻﻪ ﻧﺸﺎﻧﻪ‌ﻫﺎﻱ ﺍﻣﺎﻣﺖ ﻭ ﺑﺮﺍﻫﻴﻦ ﻗﺎﻃﻌﻪ ﺧﻠﺎﻓﺖ ﺍﻟﻬﻴﻪ ﺍﺯ ﻛﺘﺎﺏ ﻭ ﺳﻨﺖ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻭ ﺧﺼﻮﺻﻴﺎﺕ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺭﻭﺯ ﻏﺪﻳﺮ ﺧﻢ ﺗﻮﺿﻴﺢ ﻭ ﺗﺼﺮﻳﺢ ﮔﺸﺘﻪ ﻭ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﻣﻴﺸﻮﺩ ﻛﻪ ﻫﺮ ﻓﺮﺩﻱ ﺍﺯ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺍﻳﻦ ﺟﻤﻌﻴﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻫﺰﺍﺭﻫﺎ ﻧﻔﺮ ﺗﺸﻜﻴﻞ ﮔﺸﺘﻪ ﺑﺎ ﺻﺪﺍﻱ ﺭﺳﺎ ﺁﻧﺰﻳﺎﺭﺍﺕ ﺭﺍ ﻣﻴﺨﻮﺍﻧﻨﺪ ﻭ ﺁﻥ ﻛﻠﻤﺎﺕ ﻧﻮﺭﺍﻧﻲ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺯﺑﺎﻥ ﺟﺎﺭﻱ ﻣﻴﻜﻨﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻋﻴﻦ ﺣﺎﻝ ﺁﺛﺎﺭ ﺳﺮﻭﺭ ﻭ ﺍﻓﺘﺨﺎﺭ ﺍﺯ ﻭﺟﻨﺎﺕ ﺯﺍﺋﺮﻳﻦ ﻫﻮﻳﺪﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎﻳﻦ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺍﻟﻬﻴﻪ ﺩﺭ ﺻﺮﺍﻁ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﻭﻟﺎﻳﺖ ﺭﺍﻩ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﻭ ﻣﺒﺎﻫﺎﺕ ﻣﻴﻜﻨﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﺁﻥ ﺯﻳﺎﺭﺍﺕ ﻫﺮ ﻳﻚ ﺧﻮﺩ ﻓﺮﺩﻱ ﺍﺯ ﺭﺍﻭﻳﺎﻥ ﺍﻳﻦ ﺣﺪﻳﺚ ﭘﺮ ﻓﻀﻴﻠﺖ ﮔﺮﺩﻳﺪﻩ ﻭﻟﺎﻳﺖ ﺍﻣﻴﺮﺍﻟﻤﻮﻣﻨﻴﻦ ﺭﺍ ﻣﺒﻨﺎﻱ ﻭﺍﻗﻌﻲ ﺩﻳﻦ ﺧﺪﺍﺋﻲ ﺩﺍﻧﺴﺘﻪ ﻭ ﺑﻤﻔﺎﺩ ﺁﻥ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺁﺋﻴﻦ ﻣﻘﺪﺱ ﮔﺎﻡ ﺑﺮ ﻣﻴﺪﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﻋﻤﻞ ﻣﻴﻜﻨﻨﺪ ﺁﻥ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻋﻠﺎﻗﻤﻨﺪ ﻫﻢ ﻛﻪ ﺑﻌﺰﻳﻤﺖ ﺑﻄﺮﻑ ﻣﺮﻗﺪ ﻣﻘﺪﺱ ﻋﻠﻮﻱ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺗﻮﻓﻴﻖ ﻧﻴﺎﻓﺘﻪ ﺍﻧﺪ، ﺩﺭ ﺩﻭﺭﺗﺮﻳﻦ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﺍﺯ ﺟﺎﻳﮕﺎﻩ ﺧﻮﺩ ﻣﺮﻗﺪ ﻣﻨﻮﺭ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺭﺍ ﺑﻨﻈﺮ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﻭ ﺑﺎ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﺎﻥ ﺁﺳﺘﺎﻥ ﻣﻘﺪﺱ ﺯﻳﺎﺭﺕ ﻣﺨﺼﻮﺻﻪ ﺭﺍ ﻣﻴﺨﻮﺍﻧﻨﺪ. ﻭ ﺍﺯ ﻫﻤﺎﻥ ﺟﺎﻳﮕﺎﻩ ﺧﻮﺩ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﺴﺎﺣﺖ ﻗﺪﺱ ﻭﻟﺎﻳﺖ ﻣﻴﻨﻤﺎﻳﻨﺪ. ﻭ ﻧﻴﺰ ﻭﻇﺎﺋﻒ ﻭ ﻋﺒﺎﺩﺍﺗﻲ ﺍﺯ ﺭﻭﺯﻩ ﻭ ﻧﻤﺎﺯ ﻭ ﺩﻋﺎ ﻛﻪ ﻣﺘﻀﻤﻦ ﻳﺎﺩﺁﻭﺭﻱ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯ [ ﺻﻔﺤﻪ 39] ﺗﺎﺭﻳﺨﻲ (ﻏﺪﻳﺮ) ﺍﺳﺖ ﻭﺍﺭﺩ ﻭ ﻣﻘﺮﺭ ﮔﺸﺘﻪ ﻛﻪ ﭘﻴﺮﻭﺍﻥ ﺁﻧﺠﻨﺎﺏ ﺩﺭ ﺷﻬﺮﻫﺎ ﻭ ﻗﺮﺍﺀ ﻭ ﺍﻣﺎﻛﻦ ﺧﻮﺩ ﻗﻴﺎﻡ ﺑﺎﻥ ﻣﻴﻨﻤﺎﻳﻨﺪ ﻭ ﺑﺪﻳﻦ ﻭﺳﺎﺋﻞ ﻭ ﻋﻨﺎﻭﻳﻦ ﻣﻘﺪﺳﻪ ﻣﻠﻴﻮﻧﻬﺎ ﻧﻔﻮﺱ (ﻛﻪ ﻳﻜﺴﻮﻡ ﻭ ﺣﺘﻲ ﺑﻄﻮﺭ ﺗﻘﺮﻳﺐ ﻧﻴﻤﻲ ﺍﺯ ﻣﺴﻠﻤﻴﻦ ﺟﻬﺎﻥ ﺭﺍ ﺗﺸﻜﻴﻞ ﻣﻴﺪﻫﻨﺪ) ﺧﺎﻃﺮﻩ ﻏﺪﻳﺮ ﺧﻢ ﺭﺍ ﭘﻴﻮﺳﺘﻪ ﺗﺠﺪﻳﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺣﻜﺎﻳﺖ ﻧﻤﻮﺩﻥ ﺍﻳﻦ ﻭﺍﻗﻌﻪ ﻗﻠﻮﺏ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﻣﺮﻛﺰ ﻭﻟﺎﻳﺖ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻭ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺍﺻﻞ ﻭ ﺍﺳﺎﺱ ﺩﻳﻦ ﻭ ﺁﺋﻴﻦ ﺧﻮﺩ ﺩﺍﻧﺴﺘﻪ ﻭ ﻭﺍﺑﺴﺘﻪ ﺁﻥ ﻣﻴﺒﺎﺷﻨﺪ. ﻭ ﺍﻣﺎ ﻛﺘﺐ ﻭ ﺁﺛﺎﺭ ﺍﻣﺎﻣﻴﻪ ﺩﺭ ﺣﺪﻳﺚ ﻭ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻭ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﻭ ﻛﻠﺎﻡ - ﺑﻬﺮ ﻳﻚ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺁﺛﺎﺭ ﺗﻮﺟﻪ ﻭ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﺷﻮﺩ ﻣﻠﺎﺣﻈﻪ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ ﻛﻪ ﻣﺸﺤﻮﻥ ﻭ ﭘﺮ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻭﺍﻗﻌﻪ ﻭ ﺍﺛﺒﺎﺕ ﻗﻀﻴﻪ ﻏﺪﻳﺮ ﻭ ﺍﺳﺘﺪﻟﺎﻝ ﻭ ﺍﺣﺘﺠﺎﺝ ﺑﻤﺪﻟﻮﻝ ﻭ ﻣﺤﺼﻞ ﺁﻥ - ﺍﺯ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﻣﺴﻨﺪ ﻛﻪ ﻧﺎﻡ ﺳﻠﺴﻠﻪ ﺭﻭﺍﺕ ﻣﺘﻌﺎﻗﺐ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺛﺒﺖ ﮔﺸﺘﻪ ﺗﺎ ﻣﻨﺘﻬﻲ ﻣﻴﺸﻮﺩ ﺑﻤﺮﻛﺰ ﺍﻧﻮﺍﺭ ﻧﺒﻮﺕ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻭ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﺑﻴﺸﻤﺎﺭ ﺩﻳﮕﺮ ﻛﻪ ﻣﻦ ﺑﺎﺏ ﺍﺭﺳﺎﻝ ﻣﺴﻠﻢ ﺑﺎ ﺣﺬﻑ ﺳﻠﺴﻠﻪ ﺳﻨﺪ ﺿﺒﻂ ﮔﺮﺩﻳﺪﻩ ﻭ ﺣﺎﻛﻲ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺗﻔﺎﻕ ﻋﻤﻮﻡ ﻓﺮﻕ ﻣﺴﻠﻤﻴﻦ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﮔﻤﺎﻥ ﻧﻤﻴﻜﻨﻢ ﻛﻪ ﺩﺍﻧﺸﻤﻨﺪﺍﻥ ﺍﻫﻞ ﺳﻨﺖ ﻧﻴﺰ ﺩﺭ ﺛﺒﺖ ﻭ ﺿﺒﻂ ﻭ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺍﻳﻦ ﺣﺪﻳﺚ ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻣﻴﻪ ﺩﺳﺖ ﻛﻤﻲ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ: ﭼﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﻴﺰ ﺍﻳﻦ ﻭﺍﻗﻌﻪ ﺭﺍ ﻣﺤﻘﻖ ﺩﺍﻧﺴﺘﻪ ﻭ ﺑﺼﺤﺖ ﺁﻥ ﻣﻌﺘﺮﻑ ﻭ ﺑﺘﻮﺍﺗﺮ ﺁﻥ ﺍﺫﻋﺎﻥ ﺩﺍﺭﻧﺪ. ﻣﮕﺮ ﻓﺮﺩ ﻳﺎ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻗﻠﻴﻞ ﻭ ﻧﺎﭼﻴﺰﻱ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﻭ ﺭﺳﻢ ﺩﺭﺍﻳﺖ ﻣﻨﺤﺮﻑ ﮔﺸﺘﻪ، ﻭ ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﻋﺼﺒﻴﺖ ﺑﺎﻃﻠﻪ ﻛﻮﺭﻛﻮﺭﺍﻧﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﺎﻳﻦ ﻭﺍﻗﻌﻪ ﺳﺨﻨﻲ ﺑﻴﺎﻭﻩ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﺍﻳﻦ ﺍﻗﻠﻴﺖ ﻧﺎﭼﻴﺰ ﺟﺰ ﺧﻮﺩ ﻛﺴﻲ ﺭﺍ ﻧﺪﻳﺪﻩ ﻭ ﺑﻌﻠﺖ ﺧﻮﺩﺧﻮﺍﻫﻲ ﺗﻮﺟﻪ ﻧﻨﻤﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﺍﻛﺜﺮﻳﺖ ﻛﺎﻣﻞ ﺩﺍﻧﺸﻤﻨﺪﺍﻥ ﻭ ﻣﻄﻠﻌﻴﻦ ﺍﺯ ﺍﻫﻞ ﻓﻦ ﺣﺪﻳﺚ ﻭ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﻭ ﻏﻴﺮﻫﺎ ﺍﻳﻦ ﺣﺪﻳﺚ ﺭﺍ ﻣﺴﻠﻢ ﻭ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﻧﺎﭘﺬﻳﺮ ﺩﺍﻧﺴﺘﻪ ﺍﻧﺪ؟ ﺧﻠﺎﺻﻪ ﺁﻧﻜﻪ ﺍﻳﻦ ﻣﻮﺿﻮﻉ (ﻏﺪﻳﺮﺧﻢ) ﺩﺭ ﻧﻈﺮ ﻋﻠﻤﺎﻱ ﺍﻫﻞ ﺳﻨﺖ ﻧﻴﺰ ﺛﺎﺑﺖ ﻭ ﻣﺤﻘﻖ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﺯ ﻣﺘﻮﺍﺗﺮﺍﺕ ﻭ ﻣﺴﻠﻤﻴﺎﺕ ﺍﺳﺖ. ✔️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
🌳شجره آشوب« قسمت نود و ششم » 📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام 🔻مغیره در
🌳شجره آشوب« قسمت نود و هفتم » 📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام 🔻ملاحظه می کنید پیشنهاد مغیره، چگونه زمینه را برای به خلافت رسیدن یزید و جنگ علیه امام حسین هموار کرد. نقش او را نباید در حادثه کربلا فراموش کرد. درست است که حدود 10 سال قبل از جریان کربلا، از دنیا رفت، اما زمینه سازی و تقویت ولایتعهدی یزید، به عنوان مسبب اصلی جنایات عاشورا، همگی متوجه مغیره نیز هست. 🔻یکی دیگر از مهم ترین برنامه های مغیره برای جبهه کفر، تأکید بر مسئله مظلوم بودن عثمان و اتهام به امام علی در رحلت پیامبر و قتل سه خلیفه است. او در مناظره ای که در مدینه با امام حسن علیه السلام داشت، خطاب به امام چنین گفت: و پيوسته بنی اميّه براى بنى هاشم بخوبى و خير بودند و هميشه بنی هاشم در پى بدى و ضرر بنى اميّه بودند چنانچه ای حسن معاويه براى تو بسيار بهتر است از تو نسبت بمعاويه و پدرت با رسول الله در زمان حیاتش دشمنی کرد و خواست تا او را بکشد. 🔻پس پیامبر چنین مطلبی را فهمید و بنابراین علی از بیعت با ابوبکر به دلیل ترس از قصاص، امتناع داشت. تا اینکه ابوبکر را مسموم کرد. سپس با عمر به منازعه برخاست تا اینکه عمر خواست گردن علی را بزند و سپس عمر را هم به عمد کشت و هم چنین عثمان را تا اینکه در خون همه آن ها شریک شد. حال علی چه منزلتی نزد خدا دارد؟در حالی که خدا برای ولی مقتول در کتابش سلطان قرار داده و آن هم معاویه است. 📚 کتاب شجره آشوب 💬 نویسندگان: آقایان یوسفی و آقامیری ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﴾﷽﴿✨ ✅ برنامه‌ روزانه کانال : ✅🌷شنبه، سه‌شنبه و پنج شنبه شرح 🦋خطبه ها ✅🌹یکشنبه‌، دوشنبه وچهار‌شنبه‌ شرح 🌴حکمتها ✅☫روزانه‌تفسیر قرآن‌‌☫ ✅🌷شرح متنی و صوتی نامه ها بطور کامل در کانال بارگذاری شده و شرح آخرین نامه جهت سهولت در دسترسی، در اینجا آورده شده و بقیه نامه ها به هم پیوست میباشد⬇️ لینک شرح نامه ۷۹ ( آخرین نامه): https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/24783 ✅🍃حکمتها، نامه ها و خطبه های نهج‌البلاغه ترجمه محمد دشتی به طور کامل قبلا در کانال بار گذاری شده و لینک‌های دسترسی به مطالب در کانال سنجاق شده اند @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
🔹تفسیر سوره مبارکه ابراهیم آیات (۴تا۷)🔹 جالب اینکه در مورد شکر با صراحت مى گوید: لاََزِیدَنَّکُمْ (
🔹تفسیر سوره مبارکه ابراهیم آیات (۵ تا ۷)🔹 ↩️۵. انواع شکر اصولاً ما دو گونه شکر داریم: شکر تکوینى و شکر تشریعى. شکر تکوینى آن است که یک موجود از مواهبى که در اختیار دارد براى نمو و رشدش استفاده کند. فى المثل باغبان مى بیند در فلان قسمت باغ درختان به خوبى رشد مى کنند و هر قدر از آنها پذیرایى بیشتر مى کند شکوفاتر مى شوند، همین امر سبب مى شود که باغبان همّت بیشترى به تربیت آن بخش از باغ و درختان بگمارد و مراقبت از آنها را به دیگران هم توصیه کند، چون آن درختان به زبان حال فریاد مى زنند که اى باغبان، ما شایسته ایم، نعمتت را بر ما افزون کن! و او هم به این ندا پاسخ مثبت مى دهد. و امّا در بخش دیگر از باغ درختانى را مى بیند که پژمرده شده اند، نه طراوتى، نه برگى، نه گلى، نه سایه دارند و نه میوه و برى، این کفران نعمت سبب مى شود که باغبان آنها را مورد بى مهرى قرار دهد و در صورتى که این وضع ادامه یابد، دستور مى دهد ارّه بر پاى آنها بگذارند، چراکه بسوزد چوب درختان بى بر * سزا خود همین است مر بى برى را در جهان انسانیّت نیز همین حالت وجود دارد با این تفاوت که درخت از خود اختیارى ندارد و صرفاً تسلیم تکوینى است، امّا انسان ها با استفاده از نیروى اراده و اختیار و تعلیم و تربیت تشریعى، مى توانند آگاهانه در این راه گام بگذارند. بنابراین آن کس که نعمت قدرت را وسیله ظلم و طغیان قرار مى دهد به زبان حال فریاد مى کشد که خداوندا، لایق این نعمت نیستم و آن کس که از آن در مسیر اجراى حقّ و عدالت بهره مى گیرد به زبان حال مى گوید که پروردگارا شایسته ام، بیفزاى! ۶. حقّ شکر او این واقعیّت نیز قابل تردید نیست که ما هر وقت در مقام شکر الهى ـ چه با فکر و چه با زبان و چه با عمل ـ برمى آییم، این توانایىِ بر شکر در هر مرحله موهبت تازه اى است و به این ترتیب اقدام بر شکر، ما را مدیون نعمت هاى تازه او مى سازد که هرگز قادر نیستیم حقّ شکر او را ادا کنیم. همان گونه که در مناجات شاکرین از مناجات هاى پانزده گانه امام سجّاد(علیه السلام)مى خوانیم: کَیفَ لی بِتَحصیلِ الشُّکرِ وَ شُکری إیّاکَ یَفتَقِرُ إلى شُکر، فَکُلَّما قُلتُ لَکَ الحَمدُ وَجَبَ عَلَىَّ لِذلِکَ أن أقولَ لَکَ الحَمدُ: چگونه مى توانم حقّ شکر تو را به جا آورم، در حالى که همین شکر من نیاز به شکرى دارد، و هر زمان که مى گویم: لَکَ الحَمدُ، بر من لازم است که به خاطر همین توفیق شکرگزارى بگویم: لَکَ الْحَمْدُ .پس برترین مرحله شکر که انجام آن از انسان برمى آید این است که از شکر نعمت هاى خدا اظهار ناتوانى کند. در حدیثى از امام صادق(علیه السلام)مى خوانیم: فِیما اَوحَى اللهُ عَزَّ وَجَلَّ إلى مُوسى، یا مُوسى اشکُرنی حَقَّ شُکری فَقالَ یا رَبِّ وَ کَیفَ اَشکُرکُ حَقَّ شُکرِکَ وَ لَیسَ مِن شُکر أشکُرُکَ بِهِ إلاّ وَ أنتَ أنعَمتَ بِهِ عَلَىَّ؟ قالَ یا مُوسى الآنَ شَکَرتَنی حینَ عَلِمتَ أنَّ ذلِکَ مِنّی: خداوند به موسى(علیه السلام) وحى فرستاد که حقّ شکر مرا ادا کن. عرض کرد: پروردگارا، چگونه حقّ شکر تو را ادا کنم در حالى که هر زمان شکر تو را به جا آورم، این توفیق خود نعمت تازه اى براى من خواهد بود. خداوند فرمود: اى موسى، الآن حقّ شکر مرا ادا کردى، چون مى دانى حتّى این توفیق از ناحیه من است . بنده همان به که ز تقصیر خویش * عذر به درگاه خدا آورَد ورنه سزاوار خداوندیش *** کس نتواند که به جا آورَد چند نکته مهم در زمینه شکر نعمت ۱. على(علیه السلام) در یکى از کلمات حکمت آمیز خود در نهج البلاغة مى فرماید: إذا وَصَلَت إلَیکُم أطرافُ النِّعَمِ فَلا تُنَفِّروا أقصاها بِقِلَّةِ الشُّکرِ: هنگامى که مقدّمات نعمت هاى خداوند به شما مى رسد سعى کنید با شکرگزارى، بقیّه را به سوى خود جلب کنید، نه آنکه با کمى شکرگزارى آن را از خود برانید . ۲. این موضوع نیز قابل توجّه است که تنها تشکّر و سپاسگزارى از خداوند در برابر نعمت ها کافى نیست، بلکه باید از کسانى که وسیله آن موهبت بوده اند نیز تشکّر و سپاسگزارى و حقّ زحمات آنها را از این راه ادا کرد و آنان را به خدمات بیشتر تشویق نمود. در حدیثى از امام علىّ بن الحسین(علیه السلام) مى خوانیم که فرمود: روز قیامت خداوند به بعضى از بندگانش مى فرماید: آیا فلانى را شکرگزارى کردى؟ عرض مى کند: پروردگارا من شکر تو را به جا آوردم. مى فرماید: چون شکر او را به جا نیاوردى، شکر مرا هم ادا نکردى . سپس امام فرمود: أشکَرُکُم لِلّهِ أشکَرُکُم لِلنّاسِ: شکرگزارترین شما براى خدا کسانى اند که از همه بیشتر شکر مردم را به جا مى آورند .⬇️
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
🔹تفسیر سوره مبارکه ابراهیم آیات (۵ تا ۷)🔹 ↩️۵. انواع شکر اصولاً ما دو گونه شکر داریم: شکر تکوینى و
↩️۳. افزایش نعمت هاى خداوند که به شکرگزاران وعده داده شده، تنها به این نیست که نعمت هاى مادّى تازه اى به آنها ببخشد بلکه نفس شکرگزارى که توأم با توجّه مخصوص به خدا و عشق تازه اى نسبت به ساحت مقدّس اوست، خود یک نعمت بزرگ روحانى است که در تربیت نفوس انسان ها و دعوت آنان به اطاعت فرمان الهى فوق العاده مؤثّر است. بلکه شکر ذاتاً راهى است براى شناخت هر چه بیشتر خداوند، به همین دلیل علماى عقاید در علم کلام براى اثبات وجوب معرفة الله (شناخت خدا) از طریق وجوب شکر منعم (نعمت بخش) وارد شده اند. ۴. احیاى روح شکرگزارى در جامعه و ارج نهادن و سپاس از آنها که با علم خود یا فداکارى و شهادت، یا با سایر مجاهدات در راه پیشبرد اهداف اجتماعى خدمت کرده اند، یک عامل مهمّ حرکت و شکوفایى و پویایى جامعه است. در اجتماعى که روح تشکّر و قدردانى مرده، کمتر کسى علاقه و دلگرمى به خدمت پیدا مى کند. بر عکس آنها که از زحمات و خدمات اشخاص بیشتر قدردانى مى کنند ملّت هایى بانشاط تر و پیشروترند. توجّه به همین حقیقت سبب شده است که در عصر ما براى قدردانى از زحمات بزرگان، در صدمین سال، هزارمین سال، زادروز، یا هر فرصت مناسب دیگر، مراسمى براى بزرگداشت آنها بگیرند و ضمن سپاسگزارى از خدماتشان مردم را به حرکت و تلاش بیشتر دعوت کنند. فى المثل در انقلاب اسلامى کشور ما که پایان یک دوران تاریک دو هزار و پانصد ساله و آغاز دوران جدیدى بود، وقتى مى بینیم همه سال و هر ماه بلکه هر روز خاطره شهیدان انقلاب زنده مى شود و بر آنها درود مى فرستند و به تمام کسانى که به آنها منسوب اند احترام مى گذارند و به خدماتشان ارج مى نهند، خود سبب مى شود که عشق و علاقه به فداکارى در دیگران پرورش یابد و سطح فداکارى مردم بالاتر رود. به تعبیر قرآن، شکر این نعمت باعث فزونى آن خواهد شد و از خون یک شهید هزاران مجاهد مى روید و مصداق زنده لاَزیدَنَّکُم مى شود. ✔️ پایان آیات ۴تا۷ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
🔹ترجمه و شرح خطبه(۷۲)بخش اول🔹 ↩️از اين رو، قرآن مجيد نيز با کسانى که ايمان آورده ايد بر او درود بف
🔹ترجمه و شرح خطبه(۷۲)بخش دوم🔹 ✅ما را در سايه او قرارده: امام(عليه السلام) در اين بخش از سخنانش دعاى جامعى در حقّ پيامبر اسلام مى کند و در واقع طرز دعا کردن به آن بزرگوار را به ما مى آموزد و نيز دعاى جامعى براى خود و دوستان و پيروانش مى نمايد. در قسمت اوّل، شش چيز از پيشگاه خداوند بزرگ براى پيغمبر گرامى اسلام(صلى الله عليه وآله) تقاضا مى کند. نخست اين که عرض مى کند: «پروردگارا! جايگاه وسيعى در سايه لطفت براى او بگشاى!» (اللّهُمَّ افْسَحْ(1) لَهُ مَفْسَحاً فِي ظِلِّکَ). «ظلّ» [= سايه] در اين جا ممکن است معناى کنايى داشته باشد و اشاره به سايه لطف، جُود و بخشش خداوند باشد; و يا به معناى حقيقى، و اشاره به سايه هاى بهشتى در قيامت باشد. چنانکه در حديث آمده است: «در بهشت درختى است که شخصِ سوارِ بر مرکب، مى تواند در سايه آن يکصد سال راه برود».(2) دوم اين که عرض مى کند: «خداوندا از فضل و کرمت پاداش مضاعف به او مرحمت کن!» (وَاجْزِهِ مُضَاعَفَاتِ الْخَيْرِ مِنْ فَضْلِکَ). روشن است که پاداش الهى هميشه به صورت مضاعف و چندين برابر مى باشد چرا که از فضل و کَرمش سرچشمه مى گيرد و برابرى با اَعمال در آن شرط نيست; ولى در اينجا تفاضاى پاداشهاى بيشترى براى آن بزرگوار شده است. در سومين و چهارمين تقاضا عرضه مى دارد: «خداوندا! کاخ پرشکوه او را از هر بنايى برتر ساز و مقام او را در پيشگاه خود گرامى دار!» (اللّهُمَّ وَ أعْلِ عَلَى بِنَاءِ الْبَانِينَ بِنَاءَهُ، وَ أَکْرِمْ لَدَيْکَ مَنْزِلَتَهُ). منظور از «بناء» در اينجا يا دين و آيين و مذهب اوست که تفاضا شده بر تمام اديان جهان پيشى گيرد و يا مقام والاى آن حضرت است، که بر همه تقدّم جويد. در پنجمين و ششمين تقاضا از خداوند، عرضه مى دارد: «خداوندا! نور او را (در سراسر جهان) کامل گردان! و پاداش رسالتش را پذيرش شهادت (و شفاعت در حقّ امّت) و قبول گفتار او قرارده! (چرا که او) داراى منطق عادلانه و سخنان جدا کننده حقّ از باطل بود» (وَ أَتْمِمْ لَهُ نُورَهُ، وَاجْزِهِ مِنِ ابْتِعَاثِکَ لَهُ مَقْبُولَ الشَّهَادَةِ، وَ مَرْضِىَّ الْمَقَالَةِ، ذَا مَنْطِق عَدْل، وَ خُطْبَة فَصْل). جالب اين که جزاى رسالت پيامبر(صلى الله عليه وآله) در اين عبارت شفاعت امّت شمرده شده، چيزى که برکتش به ديگران باز مى گردد و اين نهايت کرامت و لطف آن حضرت است و در ضمن به اين نکته نيز اشاره شده که شفاعت و گواهى آن حضرت، بى حساب نيست، او همواره گفتارش عادلانه و سخنانش جدا کننده حق از باطل بود، اگر درباره شخص، يا قومى شفاعت کند لياقت و شايستگى شفاعت را در آنها يافته است و اين ناظر به همان چيزى است که در مباحث شفاعت گفته ايم که شفاعت هم، بى حساب نيست، بلکه لياقتى لازم دارد و به تعبير ديگر: بايد رابطه معنوى ميان شفاعت کننده و شفاعت شونده باشد و آنها که تمام پيوندهاى خود را بريده اند، لايق شفاعت نيستند و اين همان مقام محمودى است که در قرآن مجيد به آن اشاره شده، مى فرمايد: «وَ مِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَکَ عَسَى أَنْ يَبْعَثَکَ رَبُّکَ مَقَاماً مَحْمُوداً; پاسى از شب را از خواب برخيز و قرآن (و نماز) بخوان اين يک وظيفه اضافى براى توست تا پروردگارت تو را به مقام محمود برساند»(3). در آخرين بخش از خطبه، امام دعايى براى خود و دوستانش مى کند و در عبارت کوتاه، برترين نعمت هاى الهى را تقاضا مى نمايد، عرض مى کند: «خداوندا! ميان ما و آن پيامبر بزرگ(صلى الله عليه وآله) در جايى که زندگانيش خوش و نعمتش جاويدان و آرزوهايش مطلوب و لذّاتش خواستنى است، در کمال آرامش و نهايت اطمينان و توأم با هداياى پر ارزش، جمع گردان!» (اللَّهُمَّ اجْمَعْ بَيْنَنَا وَ بَيْنَهُ فِي بَرْدِ الْعَيْشِ وَ قَرَارِ النِّعْمَةِ، وَ مُنَى الشَّهَوَاتِ، وَ أَهْوَاءِ اللَّذَّاتِ، وَ رَخَاءِ الدَّعَةِ(4)، وَ مُنْتَهَى الطُّمَأْنِينَةِ، وَ تُحَفِ الْکَرَامَةِ). اين اوصاف هفت گانه، اوصاف بهشت برين است که داراى تمام اين صفات و برکات مى باشد; آرامش، آسايش، کرامت هاى الهى، لذّات شايسته و نعمت هاى معنوى و مادّى بى نظير، توأم با جاودانگى در آن جمع است. * * * پی نوشت: 1. «اِفْسَح» از مادّه «فَسْح» (بر وزن فسخ) به معناى مکان وسيع است; و از همين رو اين مادّه در مفهوم گسترش دادن، به کار مى رود. 2. مجمع البيان، جلد 10-9، صفحه 218، ذيل آيه 30 از سوره واقعه. 3. سوره اسراء، آيه 79.  4. «دَعَة» از مادّه «وداع» به معناى جدا شدن و رها کردن است و از آنجا که هر گاه انسان چيزى را رها مى کند و بى حرکت و آرام مى ماند، اين واژه به معناى آرامش نيز بکار رفته و در خطبه بالا همين معنا اراده شده است. ✔️پایان شرح خطبه (۷۲) @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ✨﴾﷽﴿✨ رَوَی الْاَصْبَغُ بْنُ نُبَاتَةَ عَنْ اَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ (علیه‌السّلام) قَالَ: سَمِعْتُهُ یَقُولُ یَظْهَرُ فِی آخِرِ الزَّمَانِ وَ اقْتِرَابِ السَّاعَةِ وَ هُوَ شَرُّ الْاَزْمِنَةِ نِسْوَةٌ کَاشِفَاتٌ عَارِیَاتٌ مُتَبَرِّجَاتٌ مِنَ الدِّینِ دَاخِلَاتٌ فِی الْفِتَنِ مَائِلَاتٌ اِلَی الشَّهَوَاتِ مُسْرِعَاتٌ اِلَی اللَّذَّاتِ مُسْتَحِلَّاتٌ لِلْمُحَرَّمَاتِ فِی جَهَنَّمَ خَالِدَاتٌ؛ اصبغ بن نباته گوید: از امیر مؤمنان (علیه‌السّلام) شنیدم که می‌فرمود: در آخرالزّمان (نزدیک به قیامت) زنانی ظاهر شوند: بی‌حجابان برهنگان، خود آراستگان برای غیر شوهران، رها کردگان آئین، داخل شدگان در آشوب‌ها، قائلان به شهوات و مسائل جنسی، شتاب‌کنندگان به سوی لذّات و خوشگذرانی‌ها، حلال شمارندگان محرّمات الهی، و واردشوندگان در دوزخ ✔️ من لا یحضره الفقیه شیخ صدوق، ج۳، ص۳۹۰. @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
🔹 ترجمه کتاب الغدیر🔹 ✅ قسمت: سوم 🔷واقعه غدیرخم #علامه‌امینی ﻭ ﺑﺎﺯ ﺑﻬﻤﻴﻦ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﭘﻴﺮﻭﺍﻥ ﻭ ﻋﻠﺎﻗﻤﻨﺪﺍﻥ
🔹 ترجمه کتاب الغدیر🔹 ✅ قسمت: چهارم 🔷واقعه غدیرخم 🔷مُناشَدَة (فراخوانی) ﻭ ﺍﺣﺘﺠﺎﺝ ﺑﺤﺪﻳﺚ ﺷﺮﻳﻒ ﻏﺪﻳﺮ ﺧﻢ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺍﻳﻦ ﻭﺍﻗﻌﻪ (ﻏﺪﻳﺮﺧﻢ) ﺍﺯ ﺍﺑﺘﺪﺍﻱ ﻭﻗﻮﻉ (ﺭﻭﺯ ﻫﺠﺪﻫﻢ ﺫﻱ ﺍﻟﺤﺠﻪ ﺳﺎﻝ ﺩﻫﻢ ﺍﺯ ﻫﺠﺮﺕ ﻧﺒﻮﻱ (ﺹ) ) - ﺍﺯ ﻗﺮﻧﻬﺎﻱ ﻧﺨﺴﺘﻴﻦ ﺗﺎ ﻋﺼﺮ ﺣﺎﺿﺮ ﭘﻴﻮﺳﺘﻪ ﻭ ﺑﺪﻭﻥ ﺍﻧﻘﻄﺎﻉ ﺍﺯ ﺍﺻﻮﻝ ﻣﺴﻠﻤﻪ ﻭ ﺣﻮﺍﺩﺙ ﻏﻴﺮ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺑﻮﺩﻩ، ﺑﻄﻮﺭﻳﻜﻪ ﻧﺰﺩﻳﻜﺎﻥ ﺑﺎﻳﻦ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭ ﺍﺫﻋﺎﻥ ﺑﺎﻥ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﻭ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﻭ ﻣﺨﺎﻟﻔﻴﻦ ﺑﺪﻭﻥ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﻳﺎ ﺍﻧﻜﺎﺭﻱ ﺩﺭ ﺧﺎﻃﺮ ﺧﻮﺩ ﺭﺍﻩ ﺩﻫﻨﺪ، ﺁﻧﺮﺍ ﺑﺎﺯﮔﻮﺋﻲ (ﺭﻭﺍﻳﺖ) ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ، ﻭ ﺗﺎ ﺑﺪﺍﻥ ﭘﺎﻳﻪ ﺍﺯ ﺗﺤﻘﻖ ﺭﺳﻴﺪﻩ ﻛﻪ ﺍﺭﺑﺎﺏ ﺟﺪﻝ ﻭ ﻣﻌﺎﺭﺿﻪ ﻧﻴﺰ ﻫﺮ ﻭﻗﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﻣﺪﻋﻴﺎﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺍﻣﻨﻪ ﻣﻨﺎﻇﺮﻩ ﺑﺪﺍﻥ ﻛﺸﻴﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﻭ ﻗﻀﻴﻪ ﺑﺮﻭﺍﻳﺖ ﺁﻥ ﻣﻨﺘﻬﻲ ﮔﺸﺘﻪ، ﻧﺎﭼﺎﺭ ﺑﺪﺍﻥ ﺗﻦ ﺩﺍﺩﻩ ﻭ ﻧﺘﻮﺍﻧﺴﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﺑﺎ ﻫﻴﭻ ﻧﻴﺮﻧﮓ ﻭ ﺟﺪﻟﻲ ﺁﻧﺮﺍ ﻧﺎﺩﻳﺪﻩ ﻭ ﻳﺎ ﻧﺎﺷﻨﻴﺪﻩ ﺍﻧﮕﺎﺭﻧﺪ. ﻟﺬﺍ، ﻓﻴﻤﺎ ﺑﻴﻦ ﺻﺤﺎﺑﻪ ﻭ ﺗﺎﺑﻌﻴﻦ، ﭼﻪ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺧﻠﺎﻓﺖ ﻇﺎﻫﺮﻱ ﺍﻣﻴﺮﺍﻟﻤﻮﻣﻨﻴﻦ ﻋﻠﻲ (ﻉ) ﻭ ﭼﻪ ﺩﺭ ﻋﻬﺪ ﺧﻠﺎﻓﺖ ﺁﻧﺠﻨﺎﺏ ﻭ ﺍﻋﺼﺎﺭ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺁﻥ، ﺍﺳﺘﺪﻟﺎﻝ ﺑﻪ ﻗﻀﻴﻪ ﻏﺪﻳﺮ ﻭﻳﺎﺩﺁﻭﺭﻱ ﺑﺪﺍﻥ ﺑﺎ ﻣﺒﺎﺩﻟﻪ ﺳﻮﮔﻨﺪ (ﻣﻨﺎﺷﺪﻩ) ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺩﺳﺖ ﺩﺍﺩﻩ. ﻧﺨﺴﺘﻴﻦ ﺍﺳﺘﺪﻟﺎﻝ ﺑﺪﻳﻦ ﻣﻨﻮﺍﻝ، ﻛﻴﻔﻴﺖ ﮔﻔﺖ ﻭ ﺷﻨﻮﺩﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻮﺳﻴﻠﻪ ﺷﺨﺺ ﺍﻣﻴﺮﺍﻟﻤﻮﻣﻨﻴﻦ (ﻉ) ﺑﺎ ﺍﺷﺨﺎﺹ ﻫﻤﺰﻣﺎﻥ ﻭ ﻣﻌﺎﺻﺮ ﺩﺭ ﻣﺴﺠﺪ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺭﺣﻠﺖ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺳﻠﻢ ﻭﻗﻮﻉ ﻳﺎﻓﺘﻪ، ﺍﻳﻦ ﻣﺎﺟﺮﺍ ﺭﺍ ﺳﻠﻴﻢ ﺑﻦ ﻗﻴﺲ ﻫﻠﺎﻟﻲ ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ ﺧﻮﺩ " ﻛﻪ ﺑﭽﺎﭖ ﺭﺳﻴﺪﻩ " ﺑﺘﻔﺼﻴﻞ ﺑﻴﺎﻥ ﺩﺍﺷﺘﻪ، ﺁﻧﻬﺎ ﻛﻪ ﺁﮔﺎﻫﻲ ﺑﺎﻥ ﺭﺍ ﺧﻮﺍﺳﺘﺎﺭﻧﺪ ﺑﺪﺍﻥ ﻣﺮﺍﺟﻌﻪ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ ﻭ ﻣﺎ ﺩﺭ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻣﻨﺎﺷﺪﺍﺕ ﺑﻌﺪ ﺁﻥ ﺑﻮﻗﻮﻉ ﭘﻴﻮﺳﺘﻪ ﺫﻛﺮ می می نماییم 🔷مُناشَدَة ﺍﻣﻴﺮﺍﻟﻤﻮﻣﻨﻴﻦ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﺷﻮﺭﻱ ﺑﻪ ﺳﺎﻝ 23- ﻭ ﻳﺎ- ﺁﻏﺎﺯ ﺳﺎﻝ 24 ﺍﺯ ﻫﺠﺮﺕ ﺍﺧﻄﺐ ﺧﻄﺒﺎﺀ ﺧﻮﺍﺭﺯﻡ- ﺣﻨﻔﻲ- ﺩﺭ ﺻﻔﺤﻪ 217 " ﻣﻨﺎﻗﺐ " ﮔﻮﻳﺪ: ﺧﺒﺮ ﺩﺍﺩ ﻣﺮﺍ ﺍﺳﺘﺎﺩ ﻭ ﭘﻴﺸﻮﺍ- ﺷﻬﺎﺏ ﺍﻟﺪﻳﻦ- ﺍﻓﻀﻞ ﺣﻔﺎﻅ- ﺍﺑﻮ ﺍﻟﻨﺠﻴﺐ- ﺳﻌﻴﺪ ﺑﻦ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪ ﺑﻦ ﺣﺴﻦ ﻫﻤﺪﺍﻧﻲ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﺑﻪ " ﻣﺮﻭﺯﻱ " ﺩﺭ ﺁﻧﭽﻪ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻫﻤﺪﺍﻥ ﺑﻤﻦ ﻧﻮﺷﺘﻪ، ﺑﺎﺧﺒﺎﺭ ﺍﻭ ﺍﺯ ﺣﺎﻓﻆ- ﺍﺑﻮ ﻋﻠﻲ- ﺣﺴﻦ ﺍﺑﻦ ﺍﺣﻤﺪ ﺑﻦ ﺣﺴﻴﻦ ﺩﺭ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﺫﻥ ﻭ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺁﻧﺮﺍ ﺑﺎﻭ ﺩﺍﺩﻩ، ﺑﺎﺧﺒﺎﺭ ﺍﺯ ﺍﺳﺘﺎﺩ ﺍﺩﻳﺐ ﺍﺑﻮ ﻳﻌﻠﻲ- ﻋﺒﺪ ﺍﻟﺮﺯﺍﻕ ﺑﻦ ﻋﻤﺮ ﺑﻦ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﻫﻤﺪﺍﻧﻲ. ﺑﺴﺎﻝ 437، ﺑﺎﺧﺒﺎﺭ ﺍﺯ ﭘﻴﺸﻮﺍﻱ ﺣﺎﻓﻆ- ﻃﺮﺍﺯ ﺍﻟﻤﺤﺪﺛﻴﻦ- ﺍﺑﻮﺑﻜﺮ ﺍﺣﻤﺪ ﺑﻦ ﻣﻮﺳﻲ ﺑﻦ ﻣﺮﺩﻭﻳﻪ. ﻭ ﺍﺳﺘﺎﺩ ﭘﻴﺸﻮﺍ، ﺷﻬﺎﺏ ﺍﻟﺪﻳﻦ. ﺍﺑﻮ ﺍﻟﻨﺠﻴﺐ- ﺳﻌﺪ ﺑﻦ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪ ﻫﻤﺪﺍﻧﻲ ﮔﻔﺘﻪ ﻛﻪ: ﻣﺎ ﺭﺍ ﺧﺒﺮ ﺩﺍﺩ ﺑﺎﻳﻦ ﺣﺪﻳﺚ ﻋﺎﻟﻲ ﭘﻴﺸﻮﺍﻱ ﺣﺎﻓﻆ- ﺳﻠﻴﻤﺎﻥ ﺑﻦ ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ ﺍﺣﻤﺪ- ﺍﺯ ﻳﻌﻠﻲ ﺑﻦ ﺳﻌﺪ ﺭﺍﺯﻱ. ﺍﺯ ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ ﺣﻤﻴﺪ. ﺍﺯ ﺯﺍﻓﺮ ﺑﻦ ﺳﻠﻴﻤﺎﻥ. ﺍﺯ ﺣﺎﺭﺙ ﺑﻦ ﻣﺤﻤﺪ. ﺍﺯ ﺍﺑﻲ ﺍﻟﻄﻔﻴﻞ- ﻋﺎﻣﺮ ﺑﻦ ﻭﺍﺛﻠﻪ ﻛﻪ ﮔﻔﺖ: ﻣﻦ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﺷﻮﺭﻱ ﺩﺭﺑﺎﻥ ﺑﻮﺩﻡ ﻭ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺩﺭ ﺧﺎﻧﻪ (ﻣﺤﻞ ﺍﺟﺘﻤﺎﻉ ﻭ ﺷﻮﺭﻱ) ﺑﻮﺩ ﻭ ﺷﻨﻴﺪﻡ ﻛﻪ ﺑﺎﻧﻬﺎ ﻣﻴﻔﺮﻣﻮﺩ: ﻣﻦ ﺑﻄﻮﺭ ﻣﻮﻛﺪ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﺍﺣﺘﺠﺎﺝ ﻭ ﺍﺳﺘﺪﻟﺎﻝ ﺧﻮﺍﻫﻢ ﻧﻤﻮﺩ ﺑﻪ ﭼﻴﺰﻳﻜﻪ ﻫﻴﭻ ﻓﺮﺩ ﻋﺮﺑﻲ ﻭ ﻏﻴﺮ ﻋﺮﺑﻲ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﻧﺘﻮﺍﻧﺪ ﺁﻧﺮﺍﺩﮔﺮﮔﻮﻥ ﻧﻤﺎﻳﺪ، ﺳﭙﺲ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺷﻤﺎ ﺍﻓﺮﺍﺩ، ﻫﻤﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﻣﻴﺪﻫﻢ ﺑﺨﺪﺍ، ﻛﻪ ﺁﻳﺎ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﻛﺴﻲ ﻫﺴﺖ ﻛﻪ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﻣﻦ ﺑﻮﺣﺪﺍﻧﻴﺖ ﺧﺪﺍ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺑﺎﺷﺪ؟ ﻫﻤﮕﻲ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﻧﻪ، ﻓﺮﻣﻮﺩ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﺨﺪﺍ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﻣﻴﺪﻫﻢ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﻛﺴﻲ ﻫﺴﺖ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﺩﺭﻱ ﭼﻮﻥ ﺟﻌﻔﺮ ﻃﻴﺎﺭ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺑﻬﺸﺖ ﺑﺎ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﭘﺮﻭﺍﺯ ﻣﻴﻜﻨﺪ؟ ﻫﻤﮕﻲ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﻧﻪ ﺑﺨﺪﺍ ﻗﺴﻢ، ﻓﺮﻣﻮﺩ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﺨﺪﺍ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﻣﻴﺪﻫﻢ ﺁﻳﺎ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﻏﻴﺮ ﺍﺯ ﻣﻦ ﻛﺴﻲ [ ﺻﻔﺤﻪ 3] ﻫﺴﺖ ﻛﻪ ﻋﻤﻮﺋﻲ ﭼﻮﻥ ﻋﻤﻮﻱ ﻣﻦ ﺣﻤﺰﻩ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺷﻴﺮﺧﺪﺍ ﻭ ﺷﻴﺮ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺳﺮﻭﺭ ﺷﻬﻴﺪﺍﻥ ﺍﺳﺖ؟ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﻧﻪ ﺑﺨﺪﺍ ﻗﺴﻢ، ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﺨﺪﺍ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﻣﻴﺪﻫﻢ ﺁﻳﺎ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﺟﺰ ﻣﻦ ﻛﺴﻲ ﻫﺴﺖ ﻛﻪ ﻫﻤﺴﺮﻱ ﭼﻮﻥ ﻫﻤﺴﺮ ﻣﻦ ﻓﺎﻃﻤﻪ ﺩﺧﺘﺮ ﻣﺤﻤﺪ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﻛﻪ ﺑﺎﻧﻮﻱ ﺯﻧﺎﻥ ﺍﻫﻞ ﺑﻬﺸﺖ ﺍﺳﺖ، ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﻧﻪ ﺑﺨﺪﺍ ﻗﺴﻢ، ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﺨﺪﺍ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﻣﻴﺪﻫﻢ، ﺁﻳﺎ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﺟﺰ ﻣﻦ ﻛﺴﻲ ﻫﺴﺖ، ﻛﻪ ﺩﻭ ﺳﺒﻂ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺩﻭ ﺳﺒﻂ ﻣﻦ ﺣﺴﻦ ﻭ ﺣﺴﻴﻦ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺩﻭ ﺁﻗﺎ ﻭ ﺳﺮﻭﺭ ﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﺍﻫﻞ ﺑﻬﺸﺖ ﻣﻴﺒﺎﺷﻨﺪ؟ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﻧﻪ ﺑﺨﺪﺍ ﻗﺴﻢ، ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﺨﺪﺍ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﻣﻴﺪﻫﻢ، ﺁﻳﺎ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﺟﺰ ﻣﻦ ﻭ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﻣﻦ ﻛﺴﻲ ﻫﺴﺖ ﻛﻪ -ﭼﻨﺪﻳﻦ ﺑﺎﺭ ﺑﺎ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻧﺠﻮﻱ ﻛﺮﺩﻩ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﻧﺠﻮﻱ ﺻﺪﻗﻪ ﺩﺍﺩﻩ ﺑﺎﺷﺪ؟ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﻧﻪ ﺑﺨﺪﺍ ﻗﺴﻢ، ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﺨﺪﺍ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﻣﻴﺪﻫﻢ، ﺁﻳﺎ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﺟﺰ ﻣﻦ ﻛﺴﻲ ﻫﺴﺖ ﻛﻪ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺍﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺑﺎﺷﺪ: ﻣﻦ ﻛﻨﺖ ﻣﻮﻟﺎﻩ ﻓﻌﻠﻲ ﻣﻮﻟﺎﻩ، ﺍﻟﻠﻬﻢ ﻭﺍﻝ ﻣﻦ ﻭﺍﻟﺎﻩ ﻭ ﻋﺎﺩ ﻣﻦ ﻋﺎﺩﺍﻩ، ﻭ ﺍﻧﺼﺮ ﻣﻦ ﻧﺼﺮﻩ، ﻟﻴﺒﻠﻎ ﺍﻟﺸﺎﻫﺪ ﺍﻟﻐﺎﺋﺐ؟ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﻧﻪ ﺑﺨﺪﺍ ﻗﺴﻢ،... ﺗﺎ ﺁﺧﺮ ﺣﺪﻳﺚ... ﻭ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﺩﺭ ﺳﻨﺪ ﺁﻥ ﭘﻴﺸﻮﺍﻱ (ﻣﺤﺪﺛﻴﻦ) ﺣﻤﻮﻳﻨﻲ ﺩﺭ ﺑﺎﺏ 58 ﺩﺭ " ﻓﺮﺍﻳﺪ ﺍﻟﺴﻤﻄﻴﻦ " ﺁﻭﺭﺩﻩ ﮔﻮﻳﺪ: ﺧﺒﺮ ﺩﺍﺩ ﻣﺮﺍ ﺍﺳﺘﺎﺩ ﻭ ﭘﻴﺸﻮﺍ- ﺗﺎﺝ ﺍﻟﺪﻳﻦ، ﻋﻠﻲ ﺑﻦ ﺣﺐ ﺑﻦ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪ ﺧﺎﺯﻥ ﺑﻐﺪﺍﺩﻱ، ﻣﻌﺮﻭﻑ ﺑﻪ: ﺍﺑﻦ ﺍﻟﺴﺎﻋﻲ ﻭﺍﻭ. ﺍﺯ ﭘﻴﺸﻮﺍ، ﺑﺮﻫﺎﻥ ﺍﻟﺪﻳﻦ، ﺍﺑﻮ ﺍﻟﻤﻈﻔﺮ، ﻧﺎﺻﺮ ﺑﻦ ﺍﺑﻲ ﺍﻟﻤﻜﺎﺭﻡ ﻣﻄﺮﺯﻱ ﺧﻮﺍﺭﺯﻣﻲ، ﻭ ﺍﻭ ﺍﺯ ﺍﺧﻄﺐ ﺧﻮﺍﺭﺯﻡ، ﺿﻴﺎﺀ ﺍﻟﺪﻳﻦ، ﺍﺑﻮ ﺍﻟﻤﻮﻳﺪ، ﻣﻮﻓﻖ ﺑﻦ ﺍﺣﻤﺪ ﻣﻜﻲ. ﺗﺎ ﺁﺧﺮ ﺳﻨﺪ ﺑﺪﻭ ﻃﺮﻳﻘﻲ ﻛﻪ ﺫﻛﺮ ﺷﺪ. ✔️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
🌳شجره آشوب« قسمت نود و هفتم » 📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام 🔻ملاحظه
🌳شجره آشوب« قسمت نود و هشتم » 📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام 🔻این روایت درخود چند مطلب دارد؛ اولا؛ مغیره قصد داشت وانمود کند خدمات بنی امیه بسیار ارزنده تر از بنی هاشم هستند؛ به عنوان مثال شاید او به کشورگشایی های بدون ضابطه خلفا اشاره می کند که ثروت های هنگفتی را به سرزمینهای اسلامی آورد ولی هیچ گونه فرهنگ صحیح اسلامی را به سرزمینهای تازه فتح شده نفرستاد. 🔻دوم؛ مغیره، مدعی بود خون پیامبر و سه خلفا نیز بر گردن امام علی است. در مورد پیامبر، دروغ بودن مطلب نیاز به توضیح ندارد. در مورد سه خلفا نیز باید گفت حضرت، در طول دوران 25 ساله قبل از خلافتش، عملا نشان داد با خلیفه کشی و حذف فیزیکی خلفا مخالفت است؛ اگر امام می خواست چنین کاری کند در همان روزهای آغازین بعد از رحلت پیامبر، می توانست با شمشیر، ابوبکر و عمر را نیز به قتل برساند؛ اما حضرت برای حفظ وحدت جامعه اسلامی و پرهیز از تفرقه و آسیب به اصل دین، از چنین کاری ممانعت فرمود. 🔻حال چه طور می توان تصور کرد امام دست به ترور و حذف فیزیکی خلفا زده باشد؟ اگر امام در خون عثمان شریک بود، چرا به شهادت تاریخ، امام حسن را به در خانه عثمان فرستاد تا از قتل وی جلوگیری کند؟ به راستی روز قتل خلیفه سوم مغیره کجا بود؟ او که مدعی است امام در خون عثمان شریک است، چرا خودش برای محافظت از عثمان دست به کار نشد؟ آیا بهترین گواه بر بی گناهی امام، تلاش حضرت برای آرام کردن اوضاع و نصیحت عثمان و دعوت او به توبه نبود؟ 📚 کتاب شجره آشوب 💬 نویسندگان: آقایان یوسفی و آقامیری ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
🤲دعای روز اول ماه مبارک رمضان @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﴾﷽﴿✨ ✅ برنامه‌ روزانه کانال : ✅🌷شنبه، سه‌شنبه و پنج شنبه شرح 🦋خطبه ها ✅🌹یکشنبه‌، دوشنبه وچهار‌شنبه‌ شرح 🌴حکمتها ✅☫روزانه‌تفسیر قرآن‌‌☫ ✅🌷شرح متنی و صوتی نامه ها بطور کامل در کانال بارگذاری شده و شرح آخرین نامه جهت سهولت در دسترسی، در اینجا آورده شده و بقیه نامه ها به هم پیوست میباشد⬇️ لینک شرح نامه ۷۹ ( آخرین نامه): https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/24783 ✅🍃حکمتها، نامه ها و خطبه های نهج‌البلاغه ترجمه محمد دشتی به طور کامل قبلا در کانال بار گذاری شده و لینک‌های دسترسی به مطالب در کانال سنجاق شده اند @Nahjolbalaghe2