eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.6هزار ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
🔹 ترجمه کتاب الغدیر🔹 ✅ قسمت: پنجم 🔷واقعه غدیرخم #علامه‌امینی ﻭ ﻧﻴﺰ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺭﺍ ﺍﺑﻦ ﺣﺎﺗﻢ ﺷﺎﻣﻲ ﺩﺭ
🔹 ترجمه کتاب الغدیر🔹 ✅ قسمت: ششم 🔷واقعه غدیرخم ↩️ﻭ ﻣﺘﻀﻤﻦ ﻓﻀﺎﻳﻞ ﻭ ﺧﺼﺎﻳﺼﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺑﺴﺒﺐ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺯ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﻣﺘﻤﺎﻳﺰ ﮔﺸﺘﻪ ﺫﻛﺮ ﻣﻴﻨﻤﺎﺋﻴﻢ، ﺍﻳﻦ ﺟﺮﻳﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﺤﺪﺛﻴﻦ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺫﻛﺮ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ. ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﻧﺰﺩ ﻣﺎ ﺑﺼﺤﺖ ﭘﻴﻮﺳﺘﻪ ﺍﻳﻦ ﺟﺮﻳﺎﻥ، ﺑﺎﻧﭽﻪ ﺫﻛﺮ ﺷﺪ (ﺍﺯ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﻣﺸﺘﻤﻞ ﺑﺮ ﻓﻀﺎﻳﻞ ﺁﻧﺠﻨﺎﺏ) ﭘﺎﻳﺎﻥ ﻧﻴﺎﻓﺘﻪ، ﻭ ﺑﻠﻜﻪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺁﻧﻜﻪ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﺮﺣﻤﻦ ﻭ ﺣﺎﺿﺮﻳﻦ ﺑﺎ ﻋﺜﻤﺎﻥ ﺑﻴﻌﺖ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺍﺯ ﺑﻴﻌﺖ ﺑﺎ ﺍﻭ ﺧﻮﺩﺩﺍﺭﻱ ﻧﻤﻮﺩ ﭼﻨﻴﻦ ﮔﻔﺖ: ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺎ ﺣﻘﻲ ﺍﺳﺖ ﺍﮔﺮ ﺑﻤﺎ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﻮﺩ ﺁﻧﺮﺍ ﻣﻲ‌ﮔﻴﺮﻳﻢ ﻭ ﺍﮔﺮ ﻣﻨﻊ ﺷﻮﺩ ﺑﺎ ﺳﺨﺘﻲ‌ﻫﺎ ﻣﻴﺴﺎﺯﻳﻢ ﺍﮔﺮﭼﻪ ﺷﺐ ﺭﻭﻱ ﻃﻮﻟﺎﻧﻲ ﺑﺎﺷﺪ، ﺍﻭ (ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ) ﺍﻳﻦ ﺳﺨﻦ ﺭﺍ ﺿﻤﻦ ﻛﻠﺎﻣﻲ ﻓﺮﻣﻮﺩ ﻛﻪ ﺍﺭﺑﺎﺏ ﺳﻴﺮ ﺁﻧﺮﺍ ﺫﻛﺮ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﻣﺎ ﺩﺭ ﺁﻧﭽﻪ ﻗﺒﻠﺎ ﻧﮕﺎﺷﺘﻪ ﺷﺪ ﺑﻌﺾ ﺍﺯ ﺁﻧﺮﺍ ﺑﻴﺎﻥ ﺩﺍﺷﺘﻴﻢ... ﺑﺮ ﻣﻴﮕﺮﺩﺩ ﺑﺴﻴﺎﻕ ﺭﻭﺍﻳﺖ... ﺳﭙﺲ ﺑﺎﻧﻬﺎ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﺨﺪﺍ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﻣﻴﺪﻫﻢ: ﺁﻳﺎ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﺟﺰ ﻣﻦ ﻛﺴﻲ ﻫﺴﺖ ﻛﻪ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺧﻮﺩ ﺑﺮﺍﺩﺭ ﻛﻨﺪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻛﻪ ﻣﺮﺍﺳﻢ ﺑﺮﺍﺩﺭﻱ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺴﻠﻤﻴﻦ ﺍﺟﺮﺍﺀ ﻓﺮﻣﻮﺩ؟ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﻧﻪ، ﺳﭙﺲ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺁﻳﺎ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﻏﻴﺮ ﺍﺯ ﻣﻦ ﻛﺴﻲ ﻫﺴﺖ ﻛﻪ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺍﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺑﺎﺷﺪ: ﻣﻦ ﻛﻨﺖ ﻣﻮﻟﺎﻩ ﻓﻬﺬﺍ ﻣﻮﻟﺎﻩ؟ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﻧﻪ. (ﺯﻳﺎﺩﺗﻲ ﭼﺎﭖ ﺩﻭﻡ) - ﻭ ﻗﺴﻤﺘﻲ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺑﻦ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﺒﺮ ﺩﺭ ﺟﻠﺪ 3 " ﺍﻟﺎﺳﺘﻴﻌﺎﺏ " ﺹ 35 ﺩﺭ ﺣﺎﺷﻴﻪ " ﺍﻟﺎﺻﺎﺑﻪ " ﺑﻄﻮﺭ ﻣﺴﻨﺪ ﺫﻛﺮ ﻛﺮﺩﻩ ﮔﻮﻳﺪ، ﺣﺪﻳﺚ ﻧﻤﻮﺩ ﻣﺎ ﺭﺍ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻮﺍﺭﺙ ﺍﺯ ﻗﺎﺳﻢ ﺍﺯ ﺍﺣﻤﺪ ﺑﻦ ﺯﻫﻴﺮ ﺍﺯ ﻋﻤﺮﻭ ﺑﻦ ﺣﻤﺎﺩ ﻗﻨﺎﺩ- ﺍﺯ ﺍﺳﺤﻖ ﺑﻦ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﺍﺯﺩﻱ، ﺍﺯ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﺑﻦ ﺧﺮﺑﻮﺫ، ﺍﺯ ﺯﻳﺎﺩ ﺑﻦ ﻣﻨﺬﺭ، ﺍﺯ ﺳﻌﺪ ﺑﻦ ﻣﺤﻤﺪ ﺍﺯﺫﻱ، ﺍﺯ ﺍﺑﻲ ﺍﻟﻄﻔﻴﻞ. ﻭ ﻃﺒﺮﻱ ﺩﺭ ﺟﻠﺪ 3 ﺗﻔﺴﻴﺮﺵ ﺩﺭ ﺹ 418 ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻗﻮﻝ ﺧﺪﺍﻱ ﺗﻌﺎﻟﻲ: ﺍﻧﻤﺎ ﻭﻟﻴﻜﻢ ﺍﻟﻠﻪ ﻭ ﺭﺳﻮﻟﻪ. ﺍﻟﺎﻳﻪ... ﭼﻨﻴﻦ ﮔﻮﻳﺪ: ﻫﻤﺎﻧﺎ ﻋﻠﻲ ﺑﻦ ﺍﺑﻲ ﻃﺎﻟﺐ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺭﺍﻓﻀﻴﺎﻥ ﺩﺍﻧﺎﺗﺮ ﺑﺘﻔﺴﻴﺮ ﻗﺮﺁﻥ ﺍﺳﺖ، ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺍﮔﺮ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺩﻟﺎﻟﺖ ﺑﺮ ﺍﻣﺎﻣﺖ ﺍﻭ ﺩﺍﺷﺖ، ﺩﺭ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﻣﺠﺎﻟﺲ ﻭ ﻣﺤﺎﻓﻞ ﺑﺪﺍﻥ ﺍﺳﺘﺪﻟﺎﻝ ﻣﻴﻨﻤﻮﺩ، ﻭ ﺍﻳﻦ ﮔﺮﻭﻩ (ﺭﺍﻓﻀﻴﺎﻥ) ﺭﺍ ﻧﻤﻴﺴﺰﺩ ﻛﻪ ﺑﮕﻮﻳﻨﺪ، ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﺗﻘﻴﻪ ﺍﺳﺘﺪﻟﺎﻝ ﺑﺎﻥ ﻧﻨﻤﻮﺩﻩ، ﭼﻪ ﺁﻧﻜﻪ ﺍﺯ ﺍﻭ ﻧﻘﻞ ﻣﻴﻜﻨﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﺷﻮﺭﻱ ﺑﺨﺒﺮ ﻏﺪﻳﺮ ﻭ ﺧﺒﺮ ﻣﺒﺎﻫﻠﻪ ﻭ ﺑﺘﻤﺎﻡ ﻓﻀﺎﻳﻞ ﻭ ﻣﻨﺎﻗﺐ ﺧﻮﺩ ﺗﻤﺴﻚ ﺟﺴﺘﻪ ﻭ ﺑﻄﻮﺭ ﺣﺘﻢ ﺩﺭ ﺍﺛﺒﺎﺕ ﺍﻣﺎﻣﺖ ﺧﻮﺩ ﺑﺎﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺗﻤﺴﻚ ﻧﻨﻤﻮﺩﻩ، ﺍﻩ. ﻭ ﺗﻮ (ﺧﻮﺍﻧﻨﺪﻩ ﺍﻳﻦ ﺳﻄﻮﺭ) ﺑﺨﻮﺑﻲ ﻣﻴﺪﺍﻧﻲ ﻛﻪ ﺳﺨﻦ ﻃﺒﺮﻱ ﺩﺭ ﺍﺳﻨﺎﺩ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺍﺣﺘﺠﺎﺝ ﻭ ﺍﺳﺘﺪﻟﺎﻝ ﺑﺤﺪﻳﺚ ﻏﺪﻳﺮ ﻭ ﻏﻴﺮﻩ ﺑﺨﺼﻮﺹ ﺭﺍﻓﻀﻴﺎﻥ ﻓﻘﻂ، ﻧﺎﺷﻲ ﺍﺯ ﻋﺼﺒﻴﺖ ﻭ ﻛﻴﻨﻪ ﺗﻮﺯﻱ ﺍﻭ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﺮﺩﻭﺩ ﺍﺳﺖ، ﺯﻳﺮﺍ ﭼﻨﺎﻧﻜﻪ ﺩﺍﻧﺴﺘﻴﺪ، ﺧﻮﺍﺭﺯﻣﻲ ﺣﻨﻔﻲ ﺍﺳﻨﺎﺩ ﺣﺪﻳﺚ ﻣﺰﺑﻮﺭ (ﺍﺣﺘﺠﺎﺝ) ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﺳﺘﺎﺩﺍﻥ ﻭ ﺍﺋﻤﻪ ﺣﻔﺎﻅ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺯ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﭼﻮﻥ ﺍﺑﻲ ﻳﻌﻠﻲ ﻭ ﺍﺑﻦ ﻣﺮﺩﻭﻳﻪ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺣﻔﺎﻅ ﺣﺪﻳﺚ ﻭ ﺍﺋﻤﻪ ﻧﻘﻞ ﺣﺪﻳﺜﻨﺪ ﺑﺸﺮﺣﻲ ﻛﻪ ﺩﺍﻳﺮ ﺑﻪ ﺗﺼﺮﻳﺢ ﺍﺑﻦ ﺣﺠﺮ ﺑﺮﻭﺍﻳﺖ ﺣﺎﻓﻆ ﺩﺍﺭ ﻗﻄﻨﻲ ﺑﻴﺎﻥ ﺷﺪ، ﻧﻘﻞ ﻧﻤﻮﺩﻩ، ﺑﺪﻭﻥ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻧﻜﻮﻫﺶ ﻭ ﻧﻈﺮ ﻣﺨﺎﻟﻔﻲ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺍﺑﺮﺍﺯ ﻧﻤﺎﻳﺪ، ﻭ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺣﺎﻓﻆ ﺍﺑﻦ ﻋﻘﺪﻩ ﻭ ﺣﺎﻓﻆ ﻋﻘﻴﻠﻲ، ﻭ ﻧﻴﺰ ﺷﻨﻴﺪﻳﺪ ﺳﺨﻦ ﺍﺑﻦ ﺍﺑﻲ ﺍﻟﺤﺪﻳﺪ ﻭ ﺗﺼﺮﻳﺢ ﺍﻭ ﺭﺍ، ﺑﺎﻳﻨﻜﻪ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺍﺣﺘﺠﺎﺝ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺍﻫﻞ ﺣﺪﻳﺚ ﺷﺎﻳﻊ ﻭ ﻣﺴﺘﻔﻴﺾ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻧﻈﺮ ﺍﻭ ﺍﺯ ﺣﺪﻳﺚ ﻣﺰﺑﻮﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺻﺤﺖ ﻭ ﺗﺎﻳﻴﺪ ﻭﺍﻗﻊ ﮔﺸﺘﻪ، ﻣﻠﺎﺣﻈﻪ ﻧﻤﻮﺩﻳﺪ. ﻭ ﺍﺯ ﻣﺠﻤﻮﻉ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﻣﺬﻛﻮﺭﻩ ﺑﻘﺪﺭ ﻭ ﻗﻴﻤﺖ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﺳﻴﻮﻃﻲ ﻧﻴﺰ ﺩﺭ ﺟﻠﺪ 1 " ﺍﻟﻠﺌﺎﻟﻲ ﺍﻟﻤﺼﻨﻮﻋﻪ " ﺻﻔﺤﻪ 187 ﻭﺍﻗﻒ ﺧﻮﺍﻫﻴﺪ ﺷﺪ، ﻛﻪ ﻧﺎﻣﺒﺮﺩﻩ ﺩﺭ ﺁﻧﺠﺎ ﺣﻜﻢ ﺑﻪ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺑﻮﺩﻥ ﻭ ﻋﺎﺭﻱ ﺍﺯ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺑﻮﺩﻥ ﺣﺪﻳﺚ ﻣﺰﺑﻮﺭ (ﺍﺣﺘﺠﺎﺝ ﻭ ﺍﺳﺘﺪﻟﺎﻝ) ﻣﻴﺪﻫﺪ ﺑﻌﻨﻮﺍﻥ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺩﺭ ﺍﺳﻨﺎﺩ ﻋﻘﻴﻠﻲ، ﺯﺍﻓﺮ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺍﻭ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺭﻭﺍﺕ ﺿﻌﻴﻒ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﻧﻴﺰ ﺩﺭ ﻃﺮﻳﻖ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻧﺎﻣﺒﺮﺩﻩ ﻣﺮﺩﻱ ﻧﺎﺷﻨﺎﺱ ﻭ ﻣﺠﻬﻮﻝ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ، ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻴﻜﻪ ﻣﺎ ﺍﺳﻨﺎﺩﻫﺎ ﻭ ﻃﺮﻕ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺭﺍ ﻧﻴﺰ ﺫﻛﺮ ﻧﻤﻮﺩﻳﻢ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﻪ ﺯﺍﻓﺮﻱ ﻫﺴﺖ ﻭ ﻧﻪ ﻣﺮﺩ ﻣﺠﻬﻮﻝ ﻭﺍﻧﮕﻬﻲ ﻣﺎ ﺍﮔﺮ ﺑﻨﺎ ﺍﻭ ﺩﺭ ﻋﻘﻴﺪﻩ ﺑﻀﻌﻒ ﺯﺍﻓﺮ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎﺷﻴﻢ ﺁﻳﺎ ﺑﻤﺠﺮﺩ ﻭﺟﻮﺩ ﺿﻌﻴﻒ ﺩﺭ ﻃﺮﻳﻖ ﺭﻭﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻌﺎﺭﻱ ﺍﺯ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺑﻮﺩﻥ ﺁﻥ ﺣﻜﻢ ﻗﻄﻌﻲ ﺩﺍﺩ؟ ﭼﻨﺎﻧﻜﻪ ﺳﻴﻮﻃﻲ ﮔﻤﺎﻥ ﻛﺮﺩﻩ؟ ﻭ ﺩﺭ ﺟﻤﻴﻊ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺍﺯ ﻛﺘﺎﺏ ﻧﺎﻣﺒﺮﺩﻩ ﺧﻮﺩ ﺑﺮ ﺧﻠﺎﻑ ﺭﻭﺵ ﺁﻧﻬﺎ ﻛﻪ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﺳﺎﺧﺘﮕﻲ ﻭ ﺑﻲ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺗﺎﻟﻴﻒ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ؟ ﻧﻪ. ﻧﻪ ﭼﻨﻴﻦ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺑﻠﻜﻪ ﭼﻨﻴﻦ ﭘﻨﺪﺍﺭ ﻭ ﺭﻭﺷﻲ ﺍﺯ ﺿﻌﻒ ✔️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
🌳شجره آشوب« قسمت نود و نهم » 📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام 🔻سوم؛ به
🌳شجره آشوب« قسمت صدم » 📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علی علیه السلام 🔻رابطه مغیره با بنی امیه در این قسمت، شواهدی از تاریخ بیان خواهد شد که نشان می دهد مغیره، چگونه با دربار بنی امیه ارتباط داشت و سابقه این ارتباط از چه زمانی است. 🔻 البته در این زمینه بعضی نکات، مثل روایت قبل نشانگر حمایت عجیب مغیره از بنی امیه و نفوذ او در جامعه اسلامی از طرف معاویه است. او بعد از صلح امام حسن، حاکم کوفه بود. 🔻کوفه از مهم ترین شهرهای جامعه اسلامی بود و مرکز تجمع شیعیان و مخالفان بنی امیه محسوب می شد. در واقع معاویه باید عنصری را برای این شهر می فرستاد تا بتواند به خوبی اوضاع را تحت کنترل خود درآورد و از قیام های شیعه در این شهر علیه بنی امیه جلوگیری کند. 🔻مغیره، اگرچه به ظاهر، هیچ شمشیری به نفع معاویه نزد، اما از لحاظ خدمات فکری از بهترین خادمان دربار کفر بود.آیا حضور 10 ساله مغیره در استانداری کوفه نشان از رابطه عمیق او با معاویه ندارد ؟ 📚 کتاب شجره آشوب 💬 نویسندگان: آقایان یوسفی و آقامیری ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
🤲دعای روز سوم ماه مبارک رمضان @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﴾﷽﴿✨ ✅ برنامه‌ روزانه کانال : ✅🌷شنبه، سه‌شنبه و پنج شنبه شرح 🦋خطبه ها ✅🌹یکشنبه‌، دوشنبه وچهار‌شنبه‌ شرح 🌴حکمتها ✅☫روزانه‌تفسیر قرآن‌‌☫ ✅🌷شرح متنی و صوتی نامه ها بطور کامل در کانال بارگذاری شده و شرح آخرین نامه جهت سهولت در دسترسی، در اینجا آورده شده و بقیه نامه ها به هم پیوست میباشد⬇️ لینک شرح نامه ۷۹ ( آخرین نامه): https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/24783 ✅🍃حکمتها، نامه ها و خطبه های نهج‌البلاغه ترجمه محمد دشتی به طور کامل قبلا در کانال بار گذاری شده و لینک‌های دسترسی به مطالب در کانال سنجاق شده اند @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. «أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ» بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِرُسُلِهِمْ لَنُخْرِجَنَّكُم مِّنْ أَرْضِنَا أَوْ لَتَعُودُنَّ فِي مِلَّتِنَا ۖ فَأَوْحَىٰ إِلَيْهِمْ رَبُّهُمْ لَنُهْلِكَنَّ الظَّالِمِينَ (ولى) کافران به پیامبران خود گفتند: «ما به یقین شما را از سرزمین خود بیرون خواهیم کرد، مگر این که به آیین ما بازگردید.» در این هنگام، پروردگارشان به آنها وحى فرستاد که: «ما ستمکاران را هلاک مى کنیم. (ابراهیم/ ۱۳) * وَلَنُسْكِنَنَّكُمُ الْأَرْضَ مِن بَعْدِهِمْ ۚ ذَٰلِكَ لِمَنْ خَافَ مَقَامِي وَخَافَ وَعِيدِ و شما را بعد از آنان در این سرزمین سکونت خواهیم داد، این (موهبت)، براى کسى است که از مقام (عدالت) من بترسد. و از تهدیدم بیمناک باشد.» (ابراهیم/۱۴) * وَاسْتَفْتَحُوا وَخَابَ كُلُّ جَبَّارٍ عَنِيدٍ و آنها (از خدا) تقاضاى فتح و پیروزى (بر کفّار) کردند. و (سرانجام) هر گردنکش حق ستیزى نومید و نابود شد. (ابراهیم/۱۵) * مِّن وَرَائِهِ جَهَنَّمُ وَيُسْقَىٰ مِن مَّاءٍ صَدِيدٍ به دنبال او جهنم خواهد بود. و از آب بد بوى متعفّنى نوشانده مى شود. (ابراهیم/۱۶) * يَتَجَرَّعُهُ وَلَا يَكَادُ يُسِيغُهُ وَيَأْتِيهِ الْمَوْتُ مِن كُلِّ مَكَانٍ وَمَا هُوَ بِمَيِّتٍ ۖ وَمِن وَرَائِهِ عَذَابٌ غَلِيظٌ آن را جرعه جرعه سر مى کشد. و هرگز حاضر نیست به میل خود آن را بیاشامد. و مرگ از هر جا به سراغ او مى آید. ولى با این همه نمى میرد. و در پى او، عذاب شدیدى است! (ابراهیم/۱۷) @Nahjolbalaghe2
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
🔹تفسیر سوره مبارکه ابراهیم آیات(۱۱ و ۱۲)🔹 ✅تنها بر خدا توکّل کنید در این دو آیه پاسخ پیامبران را
🔹تفسیر سوره مبارکه ابراهیم آیات(۱۳ تا ۱۷)🔹 ♨️برنامه و سرنوشت جبّاران عنید همان گونه که راه و رسم افراد بى منطق است که چون از ناتوانى گفتار و عقیده خود آگاهى یابند، استدلال را راها مى کنند و به زور و قدرت و قلدرى متوسّل مى شوند، در اینجا نیز مى خوانیم: هنگامى که پیامبران منطق متین و رساى خود را ـ که در آیات پیشین گذشت ـ بیان کردند، کافران به پیامبران خود گفتند: ما قطعاً شما را از سرزمین خود بیرون خواهیم کرد، مگر اینکه به آیین ما (بت پرستى) بازگردید (وَ قَالَ الَّذِینَ کَفَرُوا لِرُسُلِهِمْ لَنُخْرِجَنَّکُمْ مِنْ أَرْضِنَا أَوْ لَتَعُودُنَّ فِى مِلَّتِنَا). این مغروران بى خبر گویى همه سرزمین ها را از آنِ خود مى دانستند و براى پیامبرانشان حتّى به اندازه یک شهروند حق قائل نبودند و مى گفتند: أرضِنا (سرزمین ما)، در حالى که خداوند زمین و تمام مواهب آن را براى صالحان آفریده است و این جبّاران خودخواه مستکبر در واقع حقّى از آن ندارند تا چه رسد به اینکه همه را از خود بدانند. ممکن است جمله لَتَعودُنَّ فى مِلَّتِنا (مگر اینکه به آیین ما بازگردید)، این توهّم را ایجاد کند که پیامبران، قبل از رسالت پیرو آیین بت پرستى بودند، در حالى که چنین نیست، زیرا قطع نظر از مسأله معصوم بودن که قبل از نبوّت را نیز شامل مى شود، عقل و درایت آنها بیش از آن بوده که دست به چنین کار نابخردانه اى بزنند و در برابر سنگ و چوب سجده کنند. این تعبیر ممکن است به خاطر آن باشد که پیامبران قبل از رسالت مأموریّت تبلیغ نداشتند. شاید سکوت آنها این توهّم را ایجاد کرده باشد که آنها نیز با مشرکان هم عقیده اند. از این گذشته، گرچه ظاهراً خطاب به خود پیامبران است، در واقع پیروان آنها را نیز شامل مى شود و مى دانیم که پیروان قبلاً بر آیین مشرکان بودند و نظر مشرکان تنها به آنهاست و تعبیر عمومى لَتَعودُنَّ به اصطلاح از باب تغلیب است (یعنى حکم اکثریّت را به عموم سرایت دادن). آن گاه اضافه مى کند: در این حال، پروردگارشان به آنها (دلدارى و اطمینان خاطر داد و ) وحى فرستاد که: ما ستمگران را هلاک خواهیم کرد (فَأَوْحَى إِلَیْهِمْ رَبُّهُمْ لَنُهْلِکَنَّ الظَّالِمِینَ). بنابراین هرگز از این تهدیدها نترسید و کمترین سستى در اراده آهنین شما راه نیابد. * از آنجا که منکران ستمگر، پیامبران را تهدید به تبعید از سرزمینشان مى کردند خداوند در مقابل به آنها وعده مى دهد: و شما را بعد از (نابودى) آنان در زمین سکونت خواهیم داد (وَلَنُسْکِنَنَّکُمْ الاَْرْضَ مِنْ بَعْدِهِمْ). ولى این (موفّقیّت نصیب همه کس نمى شود، بلکه) براى کسى است که از مقامِ (عدالتِ) من بترسد (و احساس مسؤولیّت کند) و از عذاب (من) بیمناک باشد و آن را جدّى تلقّى کند (ذلِکَ لِمَنْ خَافَ مَقَامِى وَ خَافَ وَعِیدِ). بنابراین، موهبت و لطف من نه بى حساب است و نه بى دلیل، بلکه مخصوص کسى است که با احساس مسؤولیّت در برابر مقام عدل پروردگار، نه گرد ظلم بگردد و نه در برابر دعوت حق، لجاجت و دشمنى به خرج دهد. * وقتى که پیامبران همه وظایف خود را در برابر قوم خویش انجام داده و کسانى که باید ایمان بیاورند ایمان آورده بودند و بقیّه در کفر اصرار داشتند و پیوسته رسولان را تهدید مى کردند، آنان (از خدا) تقاضاى فتح و پیروزى (بر کافران) کردند (وَاسْتَفْتَحُوا). خداوند هم دعاى آن مجاهدان راستین را به هدف اجابت رسانید و (سرانجام) هر گردنکش منحرفى نومید و نابود شد (وَ خَابَ کُلُّ جَبَّار عَنِید). خاب از مادّه خَیبَة (بر وزن غیبت) به معنى از دست رفتن مطلوب است که تقریباً مرادف نومیدى در زبان فارسى است. جبّار در اینجا به معنى متکبّر و گردنکش است. در حدیثى آمده است: زنى به حضور پیامبر(صلى الله علیه وآله) آمد، حضرت به او دستورى داد و او سرپیچى کرد و فرمان حضرت را اجرا ننمود. پیامبر فرمود: دَعوها فَإنَّها جَبّارَةٌ: او را رها کنید که زن سرکشى است . کلمه جبّار گاهى بر خداوند نیز اطلاق مى شود که به معنى اصلاح کننده موجود نیازمند به اصلاح است یا کسى که بر همه چیز تسلّط دارد. کلمه عنید در اصل از مادّه عند (بر وزن رند) به معنى سمت و ناحیه است و در اینجا به معنى انحراف و گرایش به غیر راه حق آمده است. در روایتى از پیامبر(صلى الله علیه وآله) مى خوانیم: کُلُّ جَبّار عَنید مَن أبى أن یَقولَ لا إلهَ إلاَّ اللهُ: جبّار عنید کسى است که از گفتن لا إله إلاّ الله خوددارى کند . و در حدیثى از امام باقر(علیه السلام) مى خوانیم: العَنیدُ المُعرِضُ عَنِ الحَقِّ: عنید کسى است که از حق رویگردان باشد . به این ترتیب جبّار اشاره به صفت نفسانى یعنى روح سرکشى، و عنید اشاره به اثر آن صفت در افعال انسان است که او را از حق منحرف مى گردانَد.⬇️
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
🔹تفسیر سوره مبارکه ابراهیم آیات(۱۳ تا ۱۷)🔹 ♨️برنامه و سرنوشت جبّاران عنید همان گونه که راه و رسم
↩️آن گاه به عاقبت کار جبّار عنید از نظر مجازات هاى جهان دیگر، در ضمن دو آیه به پنج موضوع اشاره مى کند: ۱. به دنبال او جهنّم خواهد بود (مِنْ وَرَائِهِ جَهَنَّمُ). کلمه وراء به معنى پشت سر است (در برابر اَمام)، ولى در چنین موارد به معنى نتیجه و عاقبت کار مى آید، همان گونه که در تعییر فارسى نیز در این معنى به کار مى رود. مثلاً مى گوییم اگر فلان غذا را بخورى پشت سر آن بیمارى و مرض است. یا اگر با فلان کس رفاقت کنى به دنبال آن بدبختى و پشیمانى است. یعنى نتیجه و معلول آن چنین است. ۲. در میان آتش سوزان، به هنگامى که تشنه مى شود از آب بدبوى متعفّنى نوشانده مى شود (وَ یُسْقَى مِنْ مَاء صَدِید). صدید چنانکه علماى لغت گفته اند، چرکى است که میان پوست و گوشت جمع مى شود، یعنى از آب بدبوى متعفّن بدمنظره، همانند چرک و خون، به او مى نوشانند. * ۳. آن گردنکش منحرف هنگامى که خود را در برابر چنین نوشابه اى مى بیند به زحمت جرعه جرعه آن را سر مى کشد و هرگز حاضر نیست به میل خود آن را بیاشامد بلکه به اجبار در حلق او مى ریزند (یَتَجَرَّعُهُ وَ لاَ یَکَادُ یُسِیغُهُ). ۴. انواع وسایل عذاب و شکنجه و ناراحتى براى او فراهم مى گردد و مرگ از هر جا به سراغش مى آید، ولى با این همه نمى میرد تا مجازات زشتى هاى اعمالش را ببیند (وَ یَأْتِیهِ الْمَوْتُ مِنْ کُلِّ مَکَان وَ مَا هُوَ بِمَیِّت). و با اینکه تصوّر مى شد مجازاتى بدتر از اینها که گفته شد نیست، باز اضافه مى کند: و به دنبال آن، عذاب شدیدى است (وَ مِنْ وَرَائِهِ عَذَابٌ غَلِیظٌ). به این ترتیب آنچه از شدّت مجازات و کیفر که در فکر آدمى مى گنجد و حتّى آنچه نمى گنجد، در انتظار ستمگران خودخواه و جبّاران عنید و گنهکار است; بسترشان از آتش، نوشابه آنها متعفّن و نفرت آور، مجازات هاى رنگارنگ از هر سو و از هر طرف و در عین حال نمردن بلکه زنده بودن و باز هم چشیدن. امّا هرگز نباید تصوّر کرد که این مجازات ها غیر عادلانه است، چون بارها گفته ایم که اینها نتیجه و اثر طبیعى اعمال خود انسان هاست، بلکه تجسّمى است از کارهاى آنان در سراى دیگر که هر عملى به صورت خود مجسّم مى شود. و اگر اعمال و جنایات عدّه اى از جانیان را که در روزگار خود مشاهده کرده ایم یا در تاریخ گذشتگان مطالعه نموده ایم، درست در نظر بگیریم گاهى فکر مى کنیم که این مجازات ها هم براى آنها کم است. نکته ها: ۱. در آیات فوق خواندیم که پیروزى بر ظالمان و حکومت بر زمین به دنبال نابودى آنها، از آنِ کسانى است که از مقام خداوند بترسند. در اینکه منظور از کلمه مقام در اینجا چیست، احتمالات متعدّدى داده شده که ممکن است همه آنها صحیح و مراد از آیه باشد. الف) منظور، موقعیّت پروردگار هنگام محاسبه است، همان گونه که در آیات دیگر قرآن نیز مى خوانیم: وَ أَمَّا مَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ وَ نَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوَى... و در جاى دیگر آمده است: وَ لِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ. ب) مقام به معنى قیام و آن به معنى نظارت و مراقبت است، یعنى آن که از نظارت شدید خداوند بر اعمال خویش ترسان است و احساس مسؤولیّت مى کند. ج) مقام به معنى قیام براى اجراى عدالت و احقاق حقّ است، یعنى آنها که از موقعیّت پروردگار مى ترسند. به هر حال، همان گونه که گفتیم، هیچ مانعى ندارد که همه اینها در مفهوم آیه جمع باشد. یعنى آنها که خدا را بر خود ناظر مى بینند، از حساب و اجراى عدالت او بیمناکند; ترسى سازنده که آنها را به احساس مسؤولیّت در هر کار دعوت مى کند و از هر بیدادگرى و ستم و آلودگى به گناه بازمى دارد. پیروزى و حکومت روى زمین سرانجام از آنِ آنهاست. ۲. در تفسیر جمله وَاسْتَفْتَحُوا در میان مفسّران گفتوگوست. برخى آن را به معنى تقاضاى فتح و پیروزى دانسته اند، همان گونه که در بالا ذکر کردیم، شاهد آن آیه ۱۹ سوره انفال است: إِنْ تَسْتَفْتِحُوا فَقَدْ جَاءَکُمُ الْفَتْحُ: اى مؤمنان، اگر شما تقاضاى فتح و پیروزى مى کنید، این فتح و پیروزى به سراغتان آمده است . و برخى به معنى تقاضاى قضاوت و حکومت دانسته اند، یعنى پیامبران از خدا خواستند که میان آنها و کافران داورى کند. شاهد آن آیه ۸۹ سوره اعراف است: رَبَّنَا افْتَحْ بَیْنَنَا وَ بَیْنَ قَوْمِنَا بِالْحَقِّ وَ أَنْتَ خَیْرُ الْفَاتِحِینَ: خداوندا، میان ما و قوم ما به حق داورى فرما و تو بهترین داورانى . ۳. در تواریخ و تفاسیر آمده است که روزى ولید بن یزید بن عبد الملک، حاکم جبّار اموى، براى پیش بینى آینده خود به قرآن تفأّل زد; اتّفاقاً آیه وَاستَفتَحوا وَ خابَ کُلُّ جَبّار عَنید در آغاز صفحه در برابر او قرار گرفت. ولید سخت دچار وحشت و عصبانیّت شد، آن چنان که قرآنى را که در دست داشت پاره کرد و سپس این اشعار را سرود:⬇️
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
↩️آن گاه به عاقبت کار جبّار عنید از نظر مجازات هاى جهان دیگر، در ضمن دو آیه به پنج موضوع اشاره مى
↩️أتوعِدُ کُلَّ جَبّار عَنید * فَها أنَا ذاکَ جَبّارٌ عَنیدٌ! إذا ما جِئتَ رَبَّکَ یَومَ حَشر * فَقُل یا رَبِّ مَزَّقَنِى الوَلیدُ آیا تویى که هر جبّار عنید را تهدید مى کنى؟ ـ آرى، من همان جبّار عنیدم! هنگامى که پروردگارت را روز رستاخیز ملاقات کردى ـ بگو خداوندا، ولید مرا پاره پاره کرد . امّا چیزى نگذشت که دشمنانش به بدترین صورتى او را کشتند و سرش را بریدند و بر بام قصرش آویزان کردند، سپس از آنجا برداشته بر دروازه شهر آویختند. ✔️پایان @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
🔹ترجمه و شرح حکمت (۲۷۱)🔹 ⚖حکم سرقت از بیت المال ✅حكم حكيمانه: همانگونه كه در ترجمه اين كلام شريف آ
🔹ترجمه و شرح حکمت(۲۷۲)🔹 ✅مبارزه با بدعتها: امام علیه السلام در اين گفتار پرمعناى خود به انحرافات و بدعتهايى كه بعد از رسول خدا صلی الله علیه و آله پيدا شده بود اشاره كرده مى فرمايد: «اگر گامهايم در اين لغزشگاهها استوار بماند امورى را تغيير خواهم داد»؛ (لَوْ قَدِ اسْتَوَتْ قَدَمَاىَ مِنْ هذِهِ الْمَدَاحِضِ لَغَيَّرْتُ أَشْيَاءَ). «مَداحِضْ» جمع «مِدْحَض» به معناى لغزشگاه است و ريشه اصلى آن «دَحْض» و «دُحوض» به معناى لغزش است. مى دانيم پس از پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله در زمان خلفا انحرافى چه در مسائل عقيدتى وچه در احكام روى داد كه غالباً منشأ سياسى يا عدم آگاهى به تعليمات اسلام داشت و امام علیه السلام مترصد بود مسلمانان را از آن انحرافات بازگرداند و به اسلام خالص و راستين زمان پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله سوق دهد؛ ولى متأسفانه جنگهاى داخلى كه يكى پس از ديگرى واقع شد و بى وفايى كوفيان و فعاليت شديد منافقان به آن حضرت مجال نمى داد. ازاينرو فرمود كه اگر اين لغزشگاهها برطرف گردد و آرامش پيدا شود ـ كه متأسفانه تا آخر عمر مبارك آن حضرت حاصل نشد ـ امورى را تغيير خواهم داد. شاهد اين سخن ما خطبه اى است كه حضرت ضمن آن مى فرمايد: «قَدْ عَمِلَتِ الْوُلاةُ قَبْلِي أَعْمَالاً خَالَفُوا فِيهَا رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه و آله مُتَعَمِّدِينَ لِخِلافِهِ نَاقِضِينَ لِعَهْدِهِ مُغَيِّرِينِ لِسُنَّتِهِ وَلَوْ حَمَلْتُ النَّاسَ عَلَى تَرْكِهَا وَحَوَّلْتُهَا إِلَى مَوَاضِعِهَا وَإِلَى مَا كَانَتْ فِي عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله لَتَفَرَّقَ عَنِّي جُنْدِي حَتَّى أَبْقَى وَحْدِي أَوْ قَلِيلٌ مِنْ شِيعَتِي؛ زمامداران پيش از من كارهايى انجام دادند كه برخلاف سنت رسول خدا صلی الله علیه و آله بود. عامدانه راه خلاف رفتند و نقض عهد آن حضرت كردند و سنتش را تغيير دادند و اگر من مردم را وادار به ترك آنها كنم و آنها را به حال اول و به همان چيزى كه در عهد رسول خدا صلی الله علیه و آله بود بازگردانم، لشكرم از اطراف من پراكنده مى شود تا آنجا كه تنهاى تنها مى مانم و يا كمى از شيعيان من با من مى مانند». اين بدعتها زياد بودند كه به بخشى از آنها اشاره مى شود: تبعيض ميان عرب و عجم كه در زمان عمر واقع شد و بيت المال را ميان مسلمانان يكسان تقسيم نكرد. مخالفت با حج تمتع و ازدواج موقت كه در عبارت معروف از او نقل شده است: «مُتْعَتانِ كانَتا في عَهْدِ رَسُولِ اللهِ صلی الله علیه و آله وَأنا أنْهي وَأُعاقِبُ عَلَيْهِما» كه با تعبيرات متفاوتى در كتب زيادى نقل شده است. خواندن نماز تراويح (نمازهاى مستحب شب ماه رمضان كه بايد فرادى خوانده شود و او دستور داد به صورت جماعت بخوانند). گفتن «الصَّلاةُ خَيْرٌ مِنَ النَّوْمِ» در اذان صبح كه به گفته ابن ابى شيبه در كتاب مصنف خود، عمر شنيد كه مؤذن او به هنگام اذان صبح مى گويد: «الصَّلاةُ خَيْرٌ مِنَ النَّوْمِ»، عمر از اين جمله خوشنود شد و به مؤذن خود گفت: «أقِرّها في أذانِکَ؛ آن را در اذان (صبحِ) خود همواره بگو». همچنين حذف «حَىِّ عَلى خَيْرِ الْعَمَلِ» از اذان به بهانه اينكه اگر مردم نماز را بهترين كار بشمرند ممكن است به جهاد اهميت ندهند. در روايت معروفى آمده است كه عكرمه از ابن عباس سؤال كرد: چرا عمر «حَىِّ عَلى خَيْرِ الْعَمَلِ» را از اذان حذف كرد؟ ابن عباس گفت: «أرادَ عُمَرُ أنْ لا يَتَّكِلَ النّاسُ عَلَى الصَّلاةِ وَيَدَعُوا الْجِهادَ فَلِذلِکَ حَذَفَها مِنَ الاْذانِ». شوكانى در نيل الاوطار از كتاب الاحكام نقل مى كند: «قَدْ صَحَّ لَنا أنَّ حَىِّ عَلى خَيْرِ الْعَمَلِ كانَتْ عَلى عَهْدِ رَسُولِ اللهِ صلی الله علیه و آله يُؤَذَّنُ بِها وَلَمْ تُطْرَحْ إلّا في زَمَنِ عُمَرِ؛ در روايت صحيح ثابت شده است كه «حَىِّ عَلى خَيْرِ الْعَمَلِ» در زمان پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله بود و آن را در اذان مى گفتند؛ ولى در زمان عمر آن را حذف كردند». سپس در زمان عثمان، بدعتهاى عجيب تر ديگرى گذاشته شد كه از آن جمله تقسيم بيت المال و مقامهاى حساس حكومت اسلامى در ميان خويشاوندان او و وابستگان به او بود كه همين مطلب سبب شد داد و فرياد مردم به اعتراض بلند شود؛ اعتراضى كه سرانجام منجر به قتل او شد. امثال اين بدعتها كه در كتب مشروحه كلاميه آمده، فراوان است. اميرمؤمنان على علیه السلام مى خواست پس از استقرار حكومت، تمام اين بدعتها را حذف كند وسنتهاى عصر رسول الله صلی الله علیه و آله را زنده نمايد؛ ولى متأسفانه مشكلات داخلى كشور اسلام و جنگها اجازه نداد و اين افتخار بزرگ از مسلمانان سلب شد. ✔️ پایان @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💚 امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمود: 👌 مهدی (عج) مانند شیرهایی هستند که از جنگل، بیرون آمده‌اند، قلب‌های آن‌ها تکه‌های آهن است،اگر بخواهند کوهی را از جا درآورند از جا درخواهند آورد.روش و لباس یکسانی دارند، مثل اینکه همه از یک پدر هستند. 📚معجم احادیث الامام المهدی،ج۳،ص۹۴ 🤲اللهم عجل لولیک الفرج @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
رمز و راز رسیدن.mp3
8.28M
🗝رمز و راز رسیدن عبودیت 🎙حجت‌الاسلام عالی @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ آفتاب هدایت ✅ زندگینامه پیامبر اکرم(صل الله علیه وآله وسلم) @Nahjolbalaghe2)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
🔹 ترجمه کتاب الغدیر🔹 ✅ قسمت: ششم 🔷واقعه غدیرخم #علامه‌امینی ↩️ﻭ ﻣﺘﻀﻤﻦ ﻓﻀﺎﻳﻞ ﻭ ﺧﺼﺎﻳﺼﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻋﻠﻲ
🔹 ترجمه کتاب الغدیر🔹 ✅ قسمت: هفتم 🔷واقعه غدیرخم ↩️ﺭﺍﻱ ﻭ ﻛﻤﻲ ﺑﺼﻴﺮﺕ ﺍﺳﺖ، ﺯﻳﺮﺍ (ﺑﺮ ﻃﺒﻖ ﺭﻭﻳﻪ ﺍﻫﻞ ﺩﺭﺍﻳﺖ) ﻣﻨﺘﻬﻲ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺿﻌﻔﺎﺀ ﻣﻌﻤﻮﻝ ﺑﻪ ﺍﺳﺖ، ﺍﻳﻨﺴﺖ ﻛﻪ: ﺍﺳﺘﺪﻟﺎﻝ ﺑﺎﻥ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻧﻤﻴﺸﻮﺩ. ﮔﺮﭼﻪ ﺩﺭ ﺍﺳﺘﺪﻟﺎﻝ ﺑﺎﻥ ﺑﻌﻨﻮﺍﻥ ﺗﺎﻳﻴﺪ، ﺑﺎﻛﻲ ﻧﻴﺴﺖ، ﺑﻌﻠﺎﻭﻩ ﻣﺎ ﻣﻲ‌ﺑﻴﻨﻴﻢ: ﺣﻔﺎﻅ ﺛﻘﻪ ﻭ ﺻﺎﺣﺒﺎﻥ ﺩﻗﺖ ﻧﻈﺮ ﺩﺭ ﻧﻘﻞ ﺣﺪﻳﺚ ﭼﻪ ﺑﺴﺎ ﺭﻭﺍﻳﺎﺗﻲ ﺍﺯ ﺿﻌﻔﺎﺀ ﻣﻲ‌ﺁﻭﺭﻧﺪ، ﺑﻮﺍﺳﻄﻪ ﻗﺮﺍﺋﻦ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺻﺤﺖ ﺁﻥ ﻭ ﺩﺭ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺧﺎﺹ ﻭ ﻳﺎ ﺩﺭ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﻣﺮﺩ ﺧﺎﺻﻲ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ، ﺑﺎ ﭼﻨﻴﻦ ﻗﺮﺍﺋﻦ ﻭ ﺧﺼﻮﺻﻴﺎﺗﻲ، ﺁﻥ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻣﺤﻔﻮﻓﻪ ﺑﻘﺮﺍﺋﻦ ﺻﺤﺖ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻣﻴﻜﻨﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﺨﺼﻮﺹ ﻣﻌﺘﻘﺪﻧﺪ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺣﻜﻢ ﻋﻤﻮﻣﻲ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﺿﻌﻴﻒ ﺧﺎﺭﺝ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻳﺎ ﺭﺍﻭﻱ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﺨﺼﻮﺹ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﻋﺘﻤﺎﺩ ﻭ ﻭﺛﻮﻕ ﺍﺳﺖ، ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﺩﺭ ﺳﺎﻳﺮ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺍﻋﻤﺎﻟﺶ ﻧﺎﭘﺴﻨﺪ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﻋﺘﻤﺎﺩ ﻧﻴﺴﺖ. ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﺑﻪ ﺻﺤﻴﺢ ﻣﺴﻠﻢ ﻭ ﺻﺤﻴﺢ ﺑﺨﺎﺭﻱ ﻭ ﺳﺎﻳﺮ ﺻﺤﺎﺡ ﻭ ﻣﺴﻨﺪﻫﺎ ﻣﺮﺍﺟﻌﻪ ﻧﻤﺎﻳﺪ ﻣﻠﺎﺣﻈﻪ ﺧﻮﺍﻫﻴﺪ ﻛﺮﺩ ﻛﻪ ﻣﻤﻠﻮﺍﻧﺪ ﺍﺯ ﺭﻭﺍﻳﺖ، ﺍﺯ ﺧﻮﺍﺭﺝ ﻭ ﻧﺎﺻﺒﻴﺎﻥ ﺁﻳﺎ ﺍﻳﻦ ﺟﺰ ﻫﻤﺎﻥ ﻣﺒﻨﻲ ﻛﻪ ﺑﺪﺍﻥ ﺍﺷﻌﺎﺭ ﻧﻤﻮﺩﻳﻢ ﻣﺤﻤﻞ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺩﺍﺭﺩ؟ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺑﺮ ﺳﺒﻴﻞ ﻣﻤﺎﺷﺎﺕ (ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺯﺍﻓﺮ ﻭ ﺿﻌﻒ ﺍﻭ) ﺫﻛﺮ ﺷﺪ، ﺍﺻﻮﻟﺎ ﺍﺣﻤﺪ ﻭ ﺍﺑﻦ ﻣﻌﻴﻦ ﺯﺍﻓﺮ ﺭﺍ ﺗﻮﺛﻴﻖ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﺍﺑﻮ ﺩﺍﻭﺩ ﮔﻮﻳﺪ: ﺍﻭ ﺛﻘﻪ ﺍﺳﺖ، ﺍﻭ ﻣﺮﺩﻱ ﺻﺎﻟﺢ ﺑﻮﺩﻩ، ﻭ ﺍﺑﻮ ﺣﺎﺗﻢ ﮔﻮﻳﺪ ﺟﺎﻳﮕﺎﻩ ﺍﻭ ﺭﺍﺳﺘﻲ ﻭ ﺻﺪﺍﻗﺖ ﺍﺳﺖ ﺳﻴﻮﻃﻲ ﺩﺭ ﺍﻳﻦﻣﻮﺭﺩ (ﻃﻌﻦ ﺑﻦ ﺯﺍﻓﺮ) ﺍﺯ ﺫﻫﺒﻲ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻛﻪ ﻧﺎﻣﺒﺮﺩﻩ ﺩﺭ " ﻣﻴﺰﺍﻥ " ﺣﺪﻳﺚ ﻣﺰﺑﻮﺭ ﺭﺍ ﻧﺎﺷﻨﺎﺱ ﻭ ﻏﻴﺮ ﺻﺤﻴﺢ ﻳﺎﻓﺘﻪ، ﻭ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺍﺑﻦ ﺣﺠﺮ ﺁﻣﺪﻩ ﻭ ﺩﺭ ﻟﺴﺎﻧﺶ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺗﻘﻠﻴﺪ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﺯﺍﻓﺮ ﺭﺍ ﻣﺘﻬﻢ ﺑﻮﺿﻊ ﺣﺪﻳﺚ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺣﺎﻝ ﺁﻧﻜﻪ ﺫﻫﺒﻲ ﻭ ﺍﺑﻦ ﺣﺠﺮ ﺭﺍ ﺁﻧﻬﺎ ﻛﻪ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺍﻧﺪ، ﺍﺯ ﺭﻭﻱ " ﻣﻴﺰﺍﻥ " ﺍﻭ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻫﺰﺍﺭ ﺍﻧﺤﺮﺍﻑ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻟﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺁﻟﻮﺩﻩ ﺑﻄﻌﻦ ﻭ ﻫﺪﻓﻬﺎﻱ ﻣﻐﺮﺿﺎﻧﻪ ﺍﺳﺖ ﺍﻳﻨﺴﺖ ﺗﻠﺨﻴﺺ ﺫﻫﺒﻲ ﺑﺮ ﻣﺴﺘﺪﺭﻙ ﺣﺎﻛﻢ ﺑﻴﺎﺋﻴﺪ ﺑﻪ ﺑﻴﻨﻴﺪ: ﺁﻧﭽﻪ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻓﻀﺎﻳﻞ ﺁﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﺩﺭ ﺍﺣﺎﺩﻳﺚ ﺻﺤﺎﺡ ﺁﻥ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺷﺪﻩ ﺫﻫﺒﻲ ﺑﺮ ﺁﻥ‌ﻫﺎ ﻃﻌﻦ ﻭ ﻧﻜﻮﻫﺶ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻭ ﻫﻴﭻ ﻣﺒﻨﻲ ﻭ ﺩﻟﻴﻠﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻥ ﻧﻤﻴﺘﻮﺍﻥ ﻳﺎﻓﺖ ﺟﺰ ﻫﻤﺎﻥ ﻛﻴﻨﻪ، ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﻭ ﺭﺳﻮﺥ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﻭ ﺗﻤﺎﻳﻞ ﻭ ﻋﻠﺎﻗﻪ ﺍﻱ ﻛﻪ ﺑﻤﺎ ﺳﻮﺍﻱ ﺁﻧﻬﺎ (ﻋﺘﺮﺕ [ ﺻﻔﺤﻪ 9] ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ) ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺍﺑﻦ ﺣﺠﺮ ﻫﻢ ﺩﺭ ﺗﺎﻟﻴﻔﺎﺕ ﺧﻮﺩ ﻗﺪﻡ ﺑﻘﺪﻡ ﺍﺯ ﺍﻭ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻣﻨﺎﺷﺪﻩ ﺍﻣﻴﺮﺍﻟﻤﻮﻣﻨﻴﻦ ﺩﺭ ﺍﻳﺎﻡ ﻋﺜﻤﺎﻥ ﺑﻦ ﻋﻔﺎﻥ ﺷﻴﺦ ﺍﻟﺎﺳﻠﺎﻡ، ﺍﺑﻮ ﺍﺳﺤﻖ، ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﺑﻦ ﺳﻌﺪ ﺍﻟﺪﻳﻦ ﺍﺑﻦ ﺍﻟﺤﻤﻮﻳﻪ (ﺷﺮﺡ ﺣﺎﻝ ﺍﻭ ﺩﺭ ﺻﻔﺤﻪ 200 ﺟﻠﺪ 1 ﮔﺬﺷﺖ) ﺑﺎﺳﻨﺎﺩﺵ ﺩﺭ " ﻓﺮﺍﻳﺪ ﺍﻟﺴﻤﻄﻴﻦ " ﺳﻤﻂ ﺍﻭﻝ ﺩﺭ ﺑﺎﺏ 58 ﺍﺯ ﺗﺎﺑﻌﻲ ﺑﺰﺭﮒ، ﺳﻠﻴﻢ ﺑﻦ ﻗﻴﺲ ﻫﻠﺎﻟﻲ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻛﺮﺩﻩ ﻛﻪ ﮔﻔﺖ: ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺧﻠﺎﻓﺖ ﻋﺜﻤﺎﻥ ﺩﺭ ﻣﺴﺠﺪ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﻣﺠﺘﻤﻊ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺳﺨﻦ ﻣﻴﮕﻔﺘﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻋﻠﻢ ﻭ ﻋﻔﺖ ﺳﺨﻦ ﺑﻤﻴﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻧﺪ. ﺩﺭ ﺿﻤﻦ ﻧﺎﻡ ﻗﺮﻳﺶ ﻭ ﻓﻀﺎﻳﻞ ﻭ ﺳﻮﺍﺑﻖ ﺁﻧﻬﺎ ﻭ ﻫﺠﺮﺗﺸﺎﻥ ﺑﻤﻴﺎﻥ ﺁﻣﺪ ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺯ ﻓﻀﻴﻠﺖ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺍﻳﻦ ﻓﺮﻣﺎﻳﺶ: " ﺍﻟﺎﺋﻤﻪ ﻣﻦ ﻗﺮﻳﺶ " (ﻳﻌﻨﻲ ﺍﻣﺎﻣﺎﻥ ﺍﺯ ﻗﺮﻳﺶ ﻣﻴﺒﺎﺷﻨﺪ) ﻭ ﻓﺮﻣﺎﻳﺶ ﺩﻳﮕﺮ ﺁﻧﺤﻀﺮﺕ " ﺍﻟﻨﺎﺱ ﺗﺒﻊ ﻟﻘﺮﻳﺶ ﻭ ﻗﺮﻳﺶ ﺍﺋﻤﻪ ﺍﻟﻌﺮﺏ " (ﻳﻌﻨﻲ ﻣﺮﺩﻡ ﭘﻴﺮﻭﺍﻥ ﻗﺮﻳﺸﻨﺪ ﻭ ﻗﺮﻳﺶ ﭘﻴﺸﻮﺍﻳﺎﻥ ﻋﺮﺏ ﻫﺴﺘﻨﺪ) ﺗﺎ ﺁﻧﺠﺎ ﻛﻪ ﮔﻮﻳﺪ (ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺫﻛﺮ ﻣﻔﺎﺧﺮﺕ ﻫﺮ ﻗﺒﻴﻠﻪ ﺑﻤﺮﺩﺍﻥ ﺧﻮﺩ) ﻭ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺣﻠﻘﻪ ﺑﻴﺶ ﺍﺯ ﺩﻭﻳﺴﺖ ﺗﻦ ﮔﺮﺩ ﺁﻣﺪﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﻮﺩﻧﺪ: ﻋﻠﻲ ﺑﻦ ﺍﺑﻲ ﻃﺎﻟﺐ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻭ ﺳﻌﺪ ﺑﻦ ﺍﺑﻲ ﻭﻗﺎﺹ ﻭ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﺮﺣﻤﻦ ﺑﻦ ﻋﻮﻑ ﻭ ﻃﻠﺤﻪ ﻭ ﺯﺑﻴﺮ ﻭ ﻣﻘﺪﺍﺩ ﻭ ﻫﺎﺷﻢ ﺑﻦ ﻋﺘﺒﻪ ﻭ ﺍﺑﻦ ﻋﻤﺮ ﻭ ﺣﺴﻦ ﻭ ﺣﺴﻴﻦ ﻭ ﺍﺑﻦ ﻋﺒﺎﺱ ﻭ ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ ﺍﺑﻲ ﺑﻜﺮ ﻭ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪ ﺑﻦ ﺟﻌﻔﺮ، ﻭ ﺍﺯ ﺍﻧﺼﺎﺭ: ﺍﺑﻲ ﺑﻦ ﻛﻌﺐ ﻭ ﺯﻳﺪ ﺑﻦ ﺛﺎﺑﺖ ﻭ ﺍﺑﻲ ﺍﻳﻮﺏ ﺍﻧﺼﺎﺭﻱ ﻭ ﺍﺑﻮ ﺍﻟﻬﻴﺜﻢ ﺑﻦ ﺍﻟﺘﻴﻬﺎﻥ ﻭ ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ ﺳﻠﻤﻪ ﻭ ﻗﻴﺲ ﺑﻦ ﺳﻌﺪ ﺑﻦ ﻋﺒﺎﺩﻩ ﻭ ﺟﺎﺑﺮ ﺍﺑﻦ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪ ﻭ ﺍﻧﺲ ﺑﻦ ﻣﺎﻟﻚ ﻭ ﺯﻳﺪ ﺑﻦ ﺍﺭﻗﻢ ﻭ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪ ﺑﻦ ﺍﺑﻲ ﺍﻭﻓﻲ ﻭ ﺍﺑﻲ ﻟﻴﻠﻲ، ﻭ ﺑﺎ ﺍﻭ ﭘﺴﺮﺵ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﺮﺣﻤﻦ ﻧﺸﺴﺘﻪ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺍﻭ ﭘﺴﺮﻛﻲ ﺑﻮﺩ ﻧﻮﺭﺱ ﻭ ﺯﻳﺒﺎ ﺭﻭﻱ، ﻭ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺍﺑﻮﺍﻟﺤﺴﻦ ﺑﺼﺮﻱ ﺁﻣﺪ ﻭ ﭘﺴﺮﺵ ﺣﺴﻦ ﺑﺼﺮﻱ ﺑﺎ ﺍﻭ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺍﻭ ﻧﻴﺰ ﭘﺴﺮﻛﻲ ﺑﻮﺩ ﺯﻳﺒﺎﺭﻭﻱ ﻭ ﻣﻌﺘﺪﻝ ﺍﻟﻘﺎﻣﻪ، ﺭﺍﻭﻱ ﮔﻮﻳﺪ: ﻣﻦ ﺑﺎﻭ ﻭ ﺑﻪ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﺮﺣﻤﻦ ﺑﻦ ﺍﺑﻲ ﻟﻴﻠﻲ ﻣﻴﻨﮕﺮﻳﺴﺘﻢ ﻭ ﻧﻤﻴﺪﺍﻧﻢ ﻛﺪﺍﻡ ﺯﻳﺒﺎﺗﺮ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺑﻮﺩ؟ ﺟﺰ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺣﺴﻦ ﺑﺼﺮﻱ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﺍﻧﺪﺍﻣﻲ ﺩﺭﺷﺖ ﺗﺮ ﻭ ﻗﺪﻱ ﺭﺳﺎﺗﺮ ﺑﻮﺩ، ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺁﻥ ﮔﺮﻭﻩ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺳﺨﻦ ﮔﻔﺘﻨﺪ ﻭ ﺍﻳﻦ ﺍﺟﺘﻤﺎﻉ ﺍﺯ... ✔️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
🌳شجره آشوب« قسمت صدم » 📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علی علیه السلام 🔻رابطه مغیر
🌳شجره آشوب« قسمت صد و یکم » 📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علی علیه السلام 🔻1.هنگامی که پیامبر در غدیر خم، امام علی علیه السلام را به ولایت منصوب کرد، معاویه در حالی که به مغیره تکیه داده بود، به رسول خدا اعتراض کرد و گفت «ما به ولایت علی، اقرار نمی کنیم. ما گفتار محمد را تصدیق نمی کنیم.» 🔻این گزارش بیانگر، قدمت ارتباط مغیره با معاویه بود. آن ها از زمان رسول خدا با امیرالمومنین، دشمنی داشتند؛ در حدی که در واقعه غدیر خم نیز در کنار هم بودند و مغیره به عنوان حامی معاویه، هیچ گونه اعتراضی نسبت به صحبت وی نکرد و این نشان از رضایت او به گفتار معاویه دارد. 🔻 یک گزارش تاریخی دیگر می گوید معاویه در حال اعتراض به پیامبر، به مغیره و ابوموسی اشعری تکیه داده بود. این گزارش را در بخش های بعدی خواهیم آورد. 🔻2. مغیره از جمله افرادی است که به امام علی علیه السلام، ابقای معاویه در شام را در ابتدای خلافت حضرت پیشنهاد می کند. او از طرف معاویه، مأمور شد تا اطلاعاتی را از امام نسبت به معاویه دربیاورد. همین موضوع، تأییدی بر نفوذی بودن او از سوی بنی امیه است. 📚 کتاب شجره آشوب 💬 نویسندگان: آقایان یوسفی و آقامیری ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
🤲 دعای روز چهارم ماه مبارک رمضان @Nahjolbalaghe2
جز4.mp3
7.44M
تلاوت جزء چهارم قرآن کریم @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﴾﷽﴿✨ ✅ برنامه‌ روزانه کانال : ✅🌷شنبه، سه‌شنبه و پنج شنبه شرح 🦋خطبه ها ✅🌹یکشنبه‌، دوشنبه وچهار‌شنبه‌ شرح 🌴حکمتها ✅☫روزانه‌تفسیر قرآن‌‌☫ ✅🌷شرح متنی و صوتی نامه ها بطور کامل در کانال بارگذاری شده و شرح آخرین نامه جهت سهولت در دسترسی، در اینجا آورده شده و بقیه نامه ها به هم پیوست میباشد⬇️ لینک شرح نامه ۷۹ ( آخرین نامه): https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/24783 ✅🍃حکمتها، نامه ها و خطبه های نهج‌البلاغه ترجمه محمد دشتی به طور کامل قبلا در کانال بار گذاری شده و لینک‌های دسترسی به مطالب در کانال سنجاق شده اند @Nahjolbalaghe2