eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.6هزار ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
🔹ترجمه و شرح خطبه (۸۰)🔹 🔷 ویژگی های زنان 🔭خطبه در يك نگاه: همان گونه كه در شرح سند خطبه آمده است،
↩️وَ فَضَّلْنَاهُم عَلَى کَثِير مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلاً). در مورد جنس زن نيز مطلب همين گونه است، در ميان زنان افراد شايسته اى داريم که حتّى در ميان مردان مانند آنها کم است و به عکس، زنان بسيار منحرفى داريم که سرچشمه بسيارى از نابسامانى هاى جامعه بشرى هستند. با توجّه به اين مقدّمه، به شرح و تفسير خطبه مى پردازيم و در پايان به نکاتى نيز در همين ارتباط خواهيم پرداخت. همانگونه که در بالا اشاره شد امام(عليه السلام) اين خطبه را در جنگ «جمل» به عنوان هشدار به همه مسلمانان بيان مى کند تا در آينده گرفتار چنين حوادث دردناکى نشوند. نخست مى فرمايد: «اى مردم! زنان از نظر ايمان و بهره (اقتصادى) و موهبت عقل کاستى هايى دارند» (مَعَاشِرَ النَّاسِ! إِنَّ النِّسَاءَ نَوَاقِصُ الاِْيمَانِ، نَوَاقِصُ الْحُظُوظِ، نَوَاقِصُ الْعُقُولِ) سپس به ذکر دليل براى اين سه کاستى پرداخته، چنين ادامه مى دهد: «امّا کاستى ايمان آنها، به دليل آن است که از نماز و روزه در ايّام عادت باز مى مانند، و گواه کاستى عقول آنها اين است که شهادت دو نفر از آنان، همچون شهادت يک مرد است، و امّا کاستى بهره (اقتصادى) آنها دليلش اين است که سهم ارث آنان، نصف سهم مردان است» (وَ أَمَّا نُقْصَانُ إِيمَانِهِنَّ فَقُعُودُهُنَّ عَنِ الصَّلاَةِ وَ الصِّيَامِ فِي أيَّامِ حَيْضِهِنَّ، وَ أَمَّا نُقْصَانُ عُقُولِهِنَّ فَشَهَادَةُ امْرَأَتَيْنِ کَشَهَادَةِ الرَّجُلِ الْوَاحِدِ، وَ أَمَّا نُقْصَانُ حُظُوظِهِنَّ فَمَوَارِيثُهُنَّ عَلَى الاَْنْصَافِ مِنْ مَوَارِيثِ الرِّجَالِ). شک نيست که اين کاستى هاى سه گانه هر کدام دليلى دارد اگر خداوند نماز و روزه را در حالت عادت ماهانه از زنان برداشته به دليل اين است که اوّلاً: زمان عادت، حالت بيمارگونه اى براى زنان پيدا مى شود، که نياز به استراحت بيشتر دارد. ثانياً: وضع آنها متناسب عبادت و نيايش نيست. و اگر شهادت دو زن برابر شهادت يک مرد است به خاطر آن است که عواطف بر آنان غلبه دارد، و اى بسا تحت تأثير عواطف واقع شوند و به نفع کسى و به زيان ديگرى شهادت دهند و اگر سهم ارث آنها نيمى از سهم مردان است، اوّلاً: اين تنها در مورد فرزندان و همسرها است، در حالى که در مورد پدر و مادر در بسيارى از موارد ارث آنها يکى است و همچنين در مورد خواهران و برادران و فرزندان آنها در بعضى از موارد ارث. به تعبير ديگر: زن به عنوان مادر يا خواهر در بسيارى از موارد سهم مساوى با مردان دارد. ثانياً: نفقات زندگى همه بر دوش مردان است و زن نه تنها نفقه فرزندان را نمى پردازد، بلکه شوهر بايد نفقه او را بپردازد، هر چند از طريق ارث يا طرق ديگرى، مال فراوانى به دست آورد. بنابراين، تمام اين تفاوت ها که در اسلام وارد شده حساب شده مى باشد; امّا يک نکته را نمى توان انکار کرد که به هر حال زن و مرد از تمام جهات يکسان نيستند و آنهايى که شعار مساوات يا احياناً شعار برترى زن را بر مرد سر مى دهند، خودشان در عمل طور ديگرى رفتار مى کنند. هيچ رئيس جمهورى را - که شعار مساوات مى دهد- پيدا نمى کنيم که وزيران خود را به طور مساوى از ميان زنان و مردان انتخاب کند و همچنين مديران کلّ در تقسيم پست هاى معاونت، معمولاً چنين برنامه اى را ندارند، حتّى در کشورهاى غربى و کشورهاى لائيک و غير مذهبى! آنچه به حق وبه صداقت و و اقع بينى نزديکتر است و از رياکارى و تظاهر دور، اين است که: ما اين دو جنس را با تمام شايستگى هاى خدادادشان، به خوبى بشناسيم و عدالت را در ميان آنها برقرار سازيم تا هر يک از آن دو، بتوانند استعداد خدادادشان را شکوفا کنند و از نيروهاى خلاّقى که بالقوّه در وجود آنها است هم خودشان و هم جامعه بهره بگيرند. ابن بهترين تعبيرى است که مى توان در اين زمينه داشت و در بحث نکات به خواست خدا شرح بيشترى خواهيم داد. در پايان اين خطبه امام(عليه السلام) در يک نتيجه گيرى کوتاه مى فرمايد: «حال که چنين است از زنان بد بپرهيزيد، و مراقب نيکان آنها نيز باشيد!» (فَاتَّقُوا شِرَارَ النِّسَاءِ، وَ کُونُوا مِنْ خِيَارِهِنَّ عَلَى حَذَر). سپس مى افزايد: «در اعمال نيک (به صورت اطاعت و تسليم بى قيد و شرط) از آنان اطاعت نکنيد تا در اعمال بد انتظار پيروى از شما نداشته باشند!» (وَلاَ تُطِيعُوهُنَّ فِي الْمَعْرُوفِ حَتَّى لاَ يَطْمَعْنَ فِي الْمُنْکَرِ). بديهى است عدم اطاعت از آنها در معروف (کار نيک) به اين معنا نيست که اگر آنها دعوت به امور معروفى، همچون نماز و روزه و عدالت و احسان کردند شما با آنها مخالفت کنيد; بلکه منظور اين است که قبول پيشنهاد آنها نبايد به صورت تسليم بى قيد و شرط در برابر آنان باشد و به تعبير ديگر: «معروف» را به خاطر معروف بودنش انجام دهيد، نه به خاطر تسليم بى قيد و شرط در برابر همسرتان. مبادا آنها جسور شوند و احياناً انتظار داشته باشند، تسليم خواسته هاى ناپسند آنها شويد. ✔️ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔔 موجبات نجات ✅ امام سجاد علیه السلام: سه چیز موجب نجات انسان مومن خواهد بود؛ ۱- نگهداری زبانش از حرف زدن مردم و غیبت آنان ۲- مشغول شدنش به خویشتن با کارهایی که برای آخرت و دنیایش مفید باشد ۳- بسیار گریستن بر اشتباهاتش @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
13.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚖قضاوت های امیر المومنین علیه السلام ✅تقسیم عالمانه 💡 @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
ترجمه کتاب الغدیر🔹 ✅ قسمت: بیست و نهم 🔷واقعه غدیرخم #علامه‌امینی 🔷ﻣﻨﺎﺷﺪﻩ(سوگند دادن) ﺍﻣﻴﺮﺍﻟﻤﻮﻣﻨﻴ
ترجمه کتاب الغدیر🔹 ✅ قسمت: سی ام 🔷واقعه غدیرخم 🔷ﺍﺣﺘﺠﺎﺝ ﺣﻀﺮﺕ ﺻﺪﻳﻘﻪ ﺷﻤﺲ ﺍﻟﺪﻳﻦ ﺍﺑﻮﺍﻟﺨﻴﺮ ﺟﺰﺭﻱ ﺩﻣﺸﻘﻲ- ﻣﻘﺮﻱ- ﺷﺎﻓﻌﻲ (ﺷﺮﺡ ﺣﺎﻝ ﺍﻭ ﺩﺭ ﺝ 1 ﺹ 209 ﮔﺬﺷﺖ) ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ ﺧﻮﺩ (ﺍﺳﻨﻲ ﺍﻟﻤﻄﺎﻟﺐ ﻓﻲ ﻣﻨﺎﻗﺐ ﻋﻠﻲ ﺑﻦ ﺍﺑﻲ ﻃﺎﻟﺐ) ﮔﻮﻳﺪ ﻟﻄﻴﻒ ﺗﺮﻳﻦ ﻭ ﻏﺮﻳﺐ ﺗﺮﻳﻦ ﻃﺮﻳﻖ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻳﻦ ﺣﺪﻳﺚ (ﻳﻌﻨﻲ ﺣﺪﻳﺚ ﻏﺪﻳﺮ) [ ﺻﻔﺤﻪ 61] ﻛﻪ ﺑﻨﻈﺮ ﻣﻦ ﺭﺳﻴﺪﻩ ﺁﻧﺴﺖ ﻛﻪ ﺧﺒﺮ ﺩﺍﺩ ﺁﻧﺮﺍ ﺑﻤﺎ ﺍﺳﺘﺎﺩ ﻣﺎ ﺧﺎﺗﻤﻪ ﺣﻔﻆ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺣﺪﻳﺚ ﺍﺑﻮﺑﻜﺮ ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪ ﺑﻦ ﻣﺤﺐ ﻣﻘﺪﺳﻲ ﺑﺎ ﺯﺑﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﻛﻪ ﮔﻔﺖ ﺧﺒﺮ ﺩﺍﺩ ﺑﻤﺎ ﺍﺳﺘﺎﺩ ﺑﺎﻧﻮ‌ﺍﻡ ﻣﺤﻤﺪ، ﺯﻳﻨﺐ ﺑﻨﺖ ﺍﺣﻤﺪ ﺑﻦ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﺮﺣﻴﻢ ﻣﻘﺪﺳﻴﻪ، ﺍﺯ ﺍﺑﻲ ﻣﻈﻔﺮ ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ ﻓﺘﻴﺎﻥ ﺑﻦ ﻣﺜﻨﻲ ﺑﺎﺧﺒﺎﺭ ﺍﺯ ﺍﺑﻲ ﻣﻮﺳﻲ ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ ﺍﺑﻲ ﺑﻜﺮ ﺣﺎﻓﻆ، ﺑﺎﺧﺒﺎﺭ ﺍﺯ ﭘﺴﺮ ﻋﻤﻪ ﭘﺪﺭ ﻣﻦ ﻗﺎﺿﻲ، ﺍﺑﻮﺍﻟﻘﺎﺳﻢ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻮﺍﺣﺪ ﺑﻦ ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻮﺍﺣﺪ ﻣﺪﻧﻲ ﺑﻮﺳﻴﻠﻪ ﻗﺮﺍﺋﺖ ﺩﺭ ﻣﺤﻀﺮ ﺍﻭ ﺑﺎﺧﺒﺎﺭ ﺍﺯ ﻇﻔﺮ ﺑﻦ ﺩﺍﻋﻲ ﻋﻠﻮﻱ ﺩﺭ ﺍﺳﺘﺮﺁﺑﺎﺩ، ﺑﺎﺧﺒﺎﺭ ﺍﺯ ﭘﺪﺭﺵ ﻭ ﺍﺯ ﺍﺑﻮ ﺍﺣﻤﺪ ﺑﻦ ﻣﻄﺮﻑ ﻣﻄﺮﻓﻲ، ﻛﻪ ﺁﻧﺪﻭ ﮔﻔﺘﻨﺪ، ﺣﺪﻳﺚ ﻧﻤﻮﺩ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺍﺑﻮ ﺳﻌﻴﺪ ﺍﺩﺭﻳﺴﻲ ﺑﻄﺮﻳﻖ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﺩﺭ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﺍﺳﺘﺮﺁﺑﺎﺩ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﻭ ﺑﺪﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩﻩ، ﺑﺤﺪﻳﺚ ﺍﺯ ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ ﺣﺴﻦ ﺍﺑﻮﺍﻟﻌﺒﺎﺱ ﺭﺷﻴﺪﻱ- ﺍﺯ ﺍﻭﻟﺎﺩ ﻫﺎﻭﺭﻥ ﺍﻟﺮﺷﻴﺪ- ﺩﺭ ﺳﻤﺮﻗﻨﺪ ﻭ ﺍﺑﻮ ﺳﻌﻴﺪ ﺍﺩﺭﻳﺴﻲ ﮔﻔﺖ: ﻧﻨﻮﺷﺘﻴﻢ ﻣﺎ ﺍﻳﻦ ﺣﺪﻳﺚ ﺭﺍ ﻣﮕﺮ ﺍﺯ ﺍﻭ ﻛﻪ ﮔﻔﺖ: ﺣﺪﻳﺚ ﻧﻤﻮﺩ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺍﺑﻮﺍﻟﺤﺴﻦ ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ ﺟﻌﻔﺮ ﺣﻠﻮﺍﻧﻲ، ﺍﺯ ﻋﻠﻲ ﺑﻦ ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ ﺟﻌﻔﺮ ﺍﻫﻮﺍﺯﻱ (ﻭﺍﺑﺴﺘﻪ ﺭﺷﻴﺪ)، ﺍﺯ ﺑﻜﺮ ﺑﻦ ﺍﺣﻤﺪ ﻗﺼﺮﻱ ﻛﻪ ﮔﻔﺖ: ﺣﺪﻳﺚ ﻧﻤﻮﺩﻧﺪ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺎ: ﻓﺎﻃﻤﻪ، ﻭ ﺯﻳﻨﺐ، ﻭ‌ﺍﻡ ﻛﻠﺜﻮﻡ، ﺩﺧﺘﺮﺍﻥ ﻣﻮﺳﻲ ﺑﻦ ﺟﻌﻔﺮ ﻋﻠﻴﻬﻤﺎ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻛﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﺣﺪﻳﺚ ﻧﻤﻮﺩ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺎ ﻓﺎﻃﻤﻪ ﺩﺧﺘﺮ ﺟﻌﻔﺮ ﺑﻦ ﻣﺤﻤﺪ ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻬﻤﺎ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ، ﻭ ﮔﻔﺖ: ﺣﺪﻳﺚ ﻧﻤﻮﺩ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﻦ، ﻓﺎﻃﻤﻪ ﺩﺧﺘﺮ ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻬﻤﺎ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻭ ﺍﻭ ﮔﻔﺖ: ﺣﺪﻳﺚ ﻧﻤﻮﺩ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﻦ: ﻓﺎﻃﻤﻪ ﺩﺧﺘﺮ ﻋﻠﻲ ﺑﻦ ﺍﻟﺤﺴﻴﻦ ﻋﻠﻴﻬﻤﺎ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻭ ﮔﻔﺖ: ﺣﺪﻳﺚ ﻧﻤﻮﺩﻧﺪ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﻦ: ﻓﺎﻃﻤﻪ ﻭ ﺳﻜﻴﻨﻪ ﺩﺧﺘﺮﺍﻥ ﺣﺴﻴﻦ ﺑﻦ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻬﻤﺎ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺍﺯ‌ﺍﻡ ﻛﻠﺜﻮﻡ ﺩﺧﺘﺮ ﻓﺎﻃﻤﻪ ﻋﻠﻴﻬﺎ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺩﺧﺘﺮ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻛﻪ ﻓﺎﻃﻤﻪ ﻋﻠﻴﻬﺎ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺩﺧﺘﺮ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺁﻳﺎ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻛﺮﺩﻳﺪ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﻏﺪﻳﺮ ﻛﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻣﻦ ﻛﻨﺖ ﻣﻮﻟﺎﻩ ﻓﻌﻠﻲ ﻣﻮﻟﺎﻩ. ﻭ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﺁﻧﺠﻨﺎﺏ ﺭﺍ ﻛﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ (ﺑﻌﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ) ﺍﻧﺖ ﻣﻨﻲ ﺑﻤﻨﺰﻟﻪ ﻫﺎﺭﻭﻥ ﻣﻦ ﻣﻮﺳﻲ ﻋﻠﻴﻬﻤﺎ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ؟؟: ﻭ ﺑﻬﻤﻴﻦ ﻃﺮﻳﻖ ﺣﺎﻓﻆ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭ ﺍﺑﻮ ﻣﻮﺳﻲ ﻣﺪﻳﻨﻲ ﺑﺎ ﺩﻗﺖ ﻭ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ ﺧﻮﺩ " ﺍﻟﻤﺴﻠﺴﻞ ﺑﺎﻟﺎﺳﻤﺎﺀ " ﺍﻳﻦ ﺣﺪﻳﺚ ﺭﺍ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻭ ﮔﻮﻳﺪ: ﺍﻳﻦ ﺣﺪﻳﺚ ﺍﺯ ﻳﻚ ﻭﺟﻪ ﻣﺴﻠﺴﻞ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺁﻥ ﺍﻳﻨﺴﺖ ﻛﻪ: ﻫﺮ ﻳﻚ ﺍﺯ ﺑﺎﻧﻮﺍﻥ ﻣﻮﺳﻮﻡ ﺑﻪ ﻓﺎﻃﻤﻪ ﺍﺯ ﻋﻤﻪ ﺧﻮﺩ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ، ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺍﻳﺘﻲ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﭘﻨﺞ ﺩﺧﺘﺮ ﺑﺮﺍﺩﺭ ﻛﻪ ﻫﺮ ﻳﻚ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺯ ﻋﻤﻪ ﺧﻮﺩ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ.ﺍﺣﺘﺠﺎﺝ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﻦ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ 41 ﻫﺠﺮﻱ ﺣﺎﻓﻆ ﺑﺰﺭﮒ ﺍﺑﻮ ﺍﻟﻌﺒﺎﺱ ﺑﻦ ﻋﻘﺪﻩ ﺑﺎ ﺩﻗﺖ ﻭ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﺩﺭ ﻃﺮﻳﻖ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﻛﻪ: ﺣﺴﻦ ﺑﻦ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻬﻤﺎ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﻮﺍﻓﻘﺖ ﺩﺭ ﺻﻠﺢ ﺑﺎ ﻣﻌﺎﻭﻳﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﺩﺍﻱ ﺧﻄﺒﻪ ﺑﭙﺎ ﺧﺎﺳﺖ ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺣﻤﺪ ﻭ ﺛﻨﺎﻱ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻭ ﻧﺎﻡ ﺑﺮﺩﻥ ﺍﺯ ﺟﺪﺵ ﻣﺼﻄﻔﻲ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺑﺮﺳﺎﻟﺖ ﻭ ﻧﺒﻮﺕ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻫﻤﺎﻧﺎ ﻣﺎ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺘﻲ ﻫﺴﺘﻴﻢ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻱ ﻣﺘﻌﺎﻝ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﺎﺳﻠﺎﻡ ﮔﺮﺍﻣﻲ ﺩﺍﺷﺖ ﻭ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪ ﻭ ﺑﺮﻃﺮﻑ ﺳﺎﺧﺖ ﺍﺯ ﻣﺎ ﻫﺮ ﭘﻠﻴﺪﻱ ﺭﺍ ﻭ ﭘﺎﻛﻴﺰﻩ ﻭ ﻣﻨﺰﻩ ﺳﺎﺧﺖ ﻣﺎ ﺭﺍ، ﺍﺯ ﺯﻣﺎﻥ ﺁﺩﻡ ﺗﺎ ﺯﻣﺎﻥ ﺟﺪ ﻣﻦ ﻣﺤﻤﺪ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺩﻭ ﻓﺮﻗﻪ ﻭ ﮔﺮﻭﻩ ﻧﺸﺪﻧﺪ ﻣﮕﺮ ﺁﻧﻜﻪ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺁﻧﺪﻭ ﻓﺮﻗﻪ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ، ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻧﻜﻪ ﻣﺤﻤﺪ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻧﺒﻮﺕ ﻣﺒﻌﻮﺙ ﻭ ﺑﺮﺳﺎﻟﺖ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪ ﻭ ﻓﺮﻭ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩ ﺑﺎﻭ ﻛﺘﺎﺑﺶ (ﻗﺮﺁﻥ) ﺭﺍ ﻭ ﺳﭙﺲ ﺍﻣﺮ ﻓﺮﻣﻮﺩ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺑﺴﻮﻱ ﺧﺪﺍﻱ ﻋﺰ ﻭ ﺟﻞ (ﺧﻠﻖ ﺭﺍ) ﺩﻋﻮﺕ ﻛﻨﺪ، ﭘﺪﺭ ﻣﻦ ﺍﻭﻝ ﻛﺴﻲ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺭﺳﻮﻝ ﺭﺍ ﺍﺟﺎﺑﺖ ﻧﻤﻮﺩ، ﻭ ﺍﻭﻝ ﻛﺴﻲ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩ ﻭ ﺗﺼﺪﻳﻖ ﻧﻤﻮﺩ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻭ ﺭﺍ، ﻭ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ ﺧﻮﺩ ﻛﻪ ﺑﻪ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻩ ﺧﻮﺩ ﻧﺎﺯﻝ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: " ﺍﻓﻤﻦ ﻛﺎﻥ ﻋﻠﻲ ﺑﻴﻨﻪ ﻣﻦ ﺭﺑﻪ ﻭ ﻳﺘﻠﻮﻩ ﺷﺎﻫﺪ ﻣﻨﻪ "... (ﺁﻳﺎ ﭘﺲ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺵ ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎﻱ ﺑﺮﻫﺎﻥ ﻭ ﮔﻮﺍﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻣﻴﻜﻨﺪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﮔﻮﺍﻫﻲ، ﺍﺯ ﺍﻭ) ﭘﺲ ﺟﺪ ﻣﻦ ﺁﻧﭽﻨﺎﻥ ﻛﺴﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺵ ﺑﺮ ﺑﺮﻫﺎﻥ ﮔﻮﺍﻩ (ﻣﺒﻌﻮﺙ ﮔﺸﺘﻪ) ﻭ ﭘﺪﺭ ﻣﻦ ﺁﻧﭽﻨﺎﻥ ﻛﺴﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻣﻴﻜﻨﺪ ﺍﻭ ﺭﺍ، ﻭ ﺍﻭ ﺷﺎﻫﺪ ﻭ ﮔﻮﺍﻫﻲ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﺍﻭ.... ﺗﺎ ﺁﻧﺠﺎ ﻛﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺍﻳﻦ ﺍﻣﺖ ﺍﺯ ﺟﺪ ﻣﻦ ﺷﻨﻴﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻫﻴﭻ ﻗﻮﻡ ﻭ ﺍﻣﺘﻲ ﺯﻣﺎﻡ ﺍﻣﻮﺭ ﺭﺍ ﺑﺪﺳﺖ ﻛﺴﻲ ﻧﺪﺍﺩ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﺘﻲ ﻛﻪ ﺩﺍﻧﺎﺗﺮ ﺍﺯ ﺁﻧﻜﺲ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﻣﮕﺮ ﺁﻧﻜﻪ ﭘﻴﻮﺳﺘﻪ ﺍﻣﺮ ﺁﻥ ﺍﻣﺖ ﺑﻪ ﭘﺴﺘﻲ ﻣﻴﮕﺮﺍﻳﺪ ﺗﺎ ﺑﺴﻮﻱ ﺁﻧﭽﻪ ﺁﻧﺮﺍ ﻭﺍﮔﺬﺍﺷﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ، ﻭ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺷﻨﻴﺪﻧﺪ ﻛﻪ ﺑﭙﺪﺭﻡ ﻣﻴﻔﺮﻣﻮﺩ: ﺍﻧﺖ ﻣﻨﻲ ﺑﻤﻨﺰﻟﻪ ﻫﺎﺭﻭﻥ ﻣﻦ ﻣﻮﺳﻲ ﺍﻟﺎ ﺍﻧﻪ ﺍﻟﺎ ﻧﺒﻲ ﺑﻌﺪﻱ ﻳﻌﻨﻲ (ﻳﺎ ﻋﻠﻲ) ﺗﻮ ﺍﺯ ﻣﻦ ﺑﻤﻨﺰﻟﻪ ﻫﺎﺭﻭﻥ ﻫﺴﺘﻲ ﺍﺯ ﻣﻮﺳﻲ، ﺟﺰ ﺁﻧﻜﻪ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮﻱ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻣﻦ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ، ﻭ ﺩﻳﺪﻧﺪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻭ ﺷﻨﻴﺪﻧﺪ ﺍﺯ ﺍﻭ، ﻫﻨﮕﺎﻣﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻏﺪﻳﺮﺧﻢ ﭘﺪﺭﻡ ﺭﺍ ﮔﺮﻓﺖ ﻭ ﺑﺎﻧﺎﻥ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻣﻦ ﻛﻨﺖ ﻣﻮﻟﺎﻩ ﻓﻌﻠﻲ ﻣﻮﻟﺎﻩ، ﺍﻟﻠﻬﻢ ﻭﺍﻝ ﻣﻦ ﻭﺍﻟﺎﻩ، ﻭ ﻋﺎﺩ ﻣﻦ ﻋﺎﺩﺍﻩ ﻭ ﺳﭙﺲ ﺑﺎﻧﻬﺎ ﺍﻣﺮ ﻓﺮﻣﻮﺩ ﻛﻪ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻐﺎﻳﺐ ﺍﺑﻠﺎﻍ ﻧﻤﺎﻳﺪ. ﻭ ﻗﻨﺪﻭﺯﻱ ﺣﻨﻔﻲ ﻗﺴﻤﺘﻲ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺧﻄﺒﻪ ﺭﺍ ﺩﺭ " ﻳﻨﺎﺑﻴﻊ ﺍﻟﻤﻮﺩﻩ " ﺻﻔﺤﻪ 482 ﺫﻛﺮ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻭ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺧﻄﺒﻪ (ﭼﻨﺎﻧﻜﻪ ﺗﺼﺮﻳﺢ ﺑﺎﻥ ﺩﺍﺭﺩ) .ﺑﺤﺪﻳﺚ ﻏﺪﻳﺮ ﺍﺳﺘﺪﻟﺎﻝ ﻭ ﺍﺣﺘﺠﺎﺝ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ✔️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
🌳شجره آشوب« قسمت صد و بیست و سوم » 📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام 🔻از
🌳شجره آشوب« قسمت صد و بیست و چهارم» 📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام 🔻نکته بسیار مهم اینجاست، هنگامی که معاویه با برافراشتن قرآن ها بر سر نیزه ها، زمینه توقف جنگ را ایجاد کرد ابو الاعور، از یاران معاویه، وقتى كه كار را چنين ديد به معاويه گفت: «امير المؤمنين، اين مردم كارى را كه از آنان خواسته‏ايم نمى‏پذيرند مگر اين كه مجبور باشند. 🔻 اينان اگر امسال از جنگ دست بردارند و به خانه‏هاى خود باز گردند سال ديگر وقتى كه زخميان و كشتگان را فراموش كنند بر مى‏گردند، مگر اين كه اختلاف آنان با على را دامن زنيم.» 🔻در اینجا، خالی از لطف نیست که بگوییم مردم مصر، بعد از حکمیت، به محمد بن ابوبکر که به عنوان حاکم مصر انتخاب شده بود گفتند تا پایان نتایج حکمیت صبر کند. آن ها این کار را به این منظور انجام دادند تا ببیند چه کسی در حکمیت، پیروز می شود. 🔻 این گزارش نشان می دهد حکمیت، کاری کرد که مردم مصر، حاضر نبودند تا اعلام نتیجه قطعی آن، با امام بیعت کنند. این اختلاف، حتی بلافاصله بعد از انتخاب معاویه در حکمیت، آثار خود را نشان داد. عده ای در همان مجلس، به گفته یعقوبی، تازیانه ها به صورت یکدیگر می زدند و خوارج نیز شعار «لا حکم الا الله» را سر میدادند. 📚 کتاب شجره آشوب 💬 نویسندگان: آقایان یوسفی و آقامیری ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
🤲دعای روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان @Nahjolbalaghe2