eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.6هزار ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝 شرح و تفسیر حکمت ۳۴۵ 🔷نعمت عدم توانايى بر گناه: امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه به نكته اى
📝 شرح و تفسیر حکمت ۳۴۵ 🔹نعمت عدم توانايى بر گناه: ↩️قابل توجه است كه در غررالحكم (همانگونه كه در مصادر ذكر شد) اين كلام شريف به اين صورت نقل شده است: (إنَّ مِنَ النِّعْمَةِ تَعَذُّرُ الْمَعاصي) و اين واقعآ نعمتى الهى است كه انسان بايد شكر آن را بگزارد همانگونه كه سعدى مى گويد: چگونه شكر اين نعمت گزارم           که زور مردم آزارى ندارم حافظ نيز مى گويد: من از بازوى خود دارم بسى شكر          كه زور مردم آزارى ندارم يكى از شعراى معاصر، كلام امام عليه السلام را به اين صورت ترجمه كرده ومى گويد: گر دسترست نيست به كارى كه خطاست           اين نيز نشانه اى ز الطاف خداست گر عاجزى از اينكه گناهى بكنى           كن شكر كه اين عجز هم از نعمتهاست ابن ابى الحديد حديث ديگرى در اين زمينه مشابه آن نقل كرده است: «إِنَّ مِنَ الْعِصْمَةِ أنْ لا تَجِدَ؛ نوعى از عصمت اين است كه وسايل گناه را در اختيار نداشته باشى». پيام ديگرى كه اين گفتار حكيمانه دارد اين است كه حاكمان جامعه براى دور ماندن مردم از گناه، كارى كنند كه اسباب معصيت از ميان آنها برچيده شود وبه اصطلاح روز، از طريق اقداماتى تأمينى و تربيتى، جامعه را از گناه دور دارند. ✔️ پایان @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️امام على عليه ‏السلام: مَن أبانَ لَكَ عَيبَكَ فَهُوَ وَدودُكَ هر كس عيب تو را برايت آشكار كرد، او دوست توست غررالحكم حدیث8210 @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: دویست و چهل و هشتم 🔷#واقعه‌غدیرخم #علامه‌امینی ↩️ ﻭ ﺩﺭ ﻓﺘﻮﺣﺎﺕ ﺍﺳﻠﺎ
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: دویست و چهل و نه 🔷 ↩️ﺩﻧﺒﺎﻟﻪ ﺳﺨﻦ- ﺍﺑﻦ ﺍﺛﻴﺮ ﺩﺭ ﺟﻠﺪ 4 " ﻧﻬﺎﻳﻪ " ﺹ 246 ﻭ ﺣﻠﺒﻲ ﺩﺭ ﺟﻠﺪ 3 " ﺳﻴﺮﻩ " ﺹ 304 ﻭ ﺑﻌﺾ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺭﺍ ﺑﺸﺨﺺ ﻣﺠﻬﻮﻝ ﻧﺴﺒﺖ ﺩﺍﺩﻩ ﻭ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﻛﻪ: ﺳﺒﺐ ﺍﻳﻦ ﻛﻠﺎﻡ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ (ﻣﻦ ﻛﻨﺖ ﻣﻮﻟﺎﻩ ﻓﻌﻠﻲ ﻣﻮﻟﺎﻩ) ﺍﻳﻦ ﺑﻮﺩﻩ ﻛﻪ: ﺍﺳﺎﻣﻪ ﺍﺑﻦ ﺯﻳﺪ ﺑﻦ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﮔﻔﺖ: ﺗﻮ ﻣﻮﻟﺎﻱ ﻣﻦ ﻧﻴﺴﺘﻲ، ﻣﻨﺤﺼﺮﺍ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻣﻮﻟﺎﻱ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ، ﭘﺲ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻫﺮ ﻛﺲ ﻛﻪ ﻣﻦ ﻣﻮﻟﺎﻱ ﺍﻭﻳﻢ، ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻣﻮﻟﺎﻱ ﺍﻭ ﺍﺳﺖ. ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻣﺠﻬﻮﻝ ﺭﺍ ﺫﻛﺮ ﻧﻤﻮﺩﻩ، ﻣﻨﻈﻮﺭﺵ ﺍﻳﻦ ﺑﻮﺩﻩ ﻛﻪ ﺣﺪﻳﺚ ﻣﺰﺑﻮﺭ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻋﻈﻤﺖ ﺁﻥ ﻓﺮﻭ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺳﻠﺐ ﺍﻫﻤﻴﺖ ﻧﻤﺎﻳﺪ ﺑﺎﻳﻦ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺁﻧﺮﺍ ﺑﺼﻮﺭﺕ ﻳﻚ ﻗﻀﻴﻪ ﻛﻮﭼﻚ ﻭ ﺷﺨﺼﻲ ﺩﺭﺁﻭﺭﺩﻩ ﻭ ﭼﻨﻴﻦ ﻭﺍﻧﻤﻮﺩ ﻛﺮﺩﻩ ﻛﻪ ﻣﺨﺘﺼﺮ ﻣﻌﺎﺭﺿﻪ ﻭ ﻧﻘﺎﺭﻱ ﺑﻴﻦ ﺩﻭ ﻧﻔﺮ ﺍﺯ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺍﻣﺖ ﺩﺳﺖ ﺩﺍﺩﻩ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﺟﻤﻠﻪ ﺍﺯ ﻓﺮﻣﺎﻳﺶ ﺧﻮﺩ ﺁﻧﺮﺍ ﺍﺻﻠﺎﺡ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ، ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻴﻜﻪ ﺍﻭ ﻧﻤﻲ ﺩﺍﻧﺪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻨﺎﺩﺍﻧﻲ ﻣﻴﺰﻧﺪ ﺩﺭ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﻣﺘﻮﺍﺗﺮﻩ ﻭ ﺍﺣﺎﺩﻳﺚ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺯﻳﺎﺩﻱ ﺩﺭ ﺳﺒﺐ ﺑﺮﺍﻓﺮﺍﺧﺘﻦ ﺍﻳﻦ ﺍﻣﺮ ﺧﻄﻴﺮ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﭘﻨﺪﺍﺭ ﺑﻲ ﭘﺎﻳﻪ ﻭ ﻣﺎﻳﻪ (ﻭ ﻣﻐﺮﺿﺎﻧﻪ) ﺍﻭ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﻣﻘﺼﻮﺩ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻫﻢ ﻣﻴﺸﻜﻨﺪ، ﺍﺯ ﻧﺰﻭﻝ ﺁﻳﻪ ﺗﺒﻠﻴﻎ ﺗﺎ ﺍﻗﺪﺍﻣﺎﺕ ﻣﻬﻤﻪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻣﻘﺪﻣﻪ ﺍﺑﻠﺎﻍ ﺍﻳﻦ ﺍﻣﺮ ﺻﻮﺭﺕ ﮔﺮﻓﺖ ﻭ ﻭﻗﺎﻳﻌﻲ ﻛﻪ ﻣﻘﺎﺭﻥ ﺍﺑﻠﺎﻍ ﺁﻥ ﻭﻗﻮﻉ ﻳﺎﻓﺖ، ﺑﻄﻮﺭﻳﻜﻪ ﻫﻴﭽﻴﻚ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺍﻣﻮﺭ ﻭ ﻭﻗﺎﻳﻊ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﻣﻄﻠﺐ ﺑﻲ ﺍﺳﺎﺱ ﻭ ﺩﺭﻭﻍ ﺳﺎﺯﺵ ﻭ ﻣﻨﺎﺳﺒﺘﻲ ﻧﺪﺍﺭﺩ، ﻭ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺩﻟﺎﺋﻞ ﻗﻄﻌﻴﻪ ﻣﺰﺑﻮﺭ ﺍﺳﺖ (ﺩﺭ ﺭﺩ ﻭ ﺗﻜﺬﻳﺐ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻣﺠﻌﻮﻝ " ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺍﺳﺎﻣﻪ ") ﺁﻳﻪ ﻛﺮﻳﻤﻪ " ﺍﻟﻴﻮﻡ ﺍﻛﻤﻠﺖ ﻟﻜﻢ ﺩﻳﻨﻜﻢ.. " ﻛﻪ ﺻﺮﺍﺣﺖ ﺩﺍﺭﺩ ﺑﻪ ﻛﻤﺎﻝ ﺩﻳﻦ ﻭ ﺗﻤﺎﻣﻲ ﻧﻌﻤﺖ ﻭ ﺧﺸﻨﻮﺩﻱ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺑﺎﻳﻦ ﺁﻫﻨﮓ ﺁﺷﻜﺎﺭ، ﻭ ﺍﻳﻦ ﻋﻈﻤﺖ (ﻭ ﺍﻫﻤﻴﺖ) ﻧﺎﺷﻲ ﺍﺯ ﺍﺭﺯﺵ ﺍﺻﻠﺎﺡ ﺑﻴﻦ ﺩﻭ ﻣﺮﺩ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﻣﺸﺎﺟﺮﻩ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ، ﻧﻴﺴﺖ. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﴾﷽﴿✨ ✅ برنامه‌ روزانه کانال : ✅🌷شنبه، سه‌شنبه و پنج شنبه شرح 🦋خطبه ها ✅🌹یکشنبه‌، دوشنبه وچهار‌شنبه‌ شرح 🌴حکمتها ✅☫روزانه‌تفسیر قرآن‌‌☫ ✅🌷شرح متنی و صوتی نامه ها بطور کامل در کانال بارگذاری شده و شرح آخرین نامه جهت سهولت در دسترسی، در اینجا آورده شده و بقیه نامه ها به هم پیوست میباشد⬇️ لینک شرح نامه ۷۹ ( آخرین نامه): https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/24783 ✅🍃حکمتها، نامه ها و خطبه های نهج‌البلاغه ترجمه محمد دشتی به طور کامل قبلا در کانال بار گذاری شده و لینک‌های دسترسی به مطالب در کانال سنجاق شده اند @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه اسراء آیه های ۹۴ و ۹۵ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی 🔸بهانه همگونى
📝تفسیر سوره مبارکه اسراء آیه های ۹۴ و ۹۵ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️از سوى دیگر، رهبر باید همه دردها، نیازها، و خواسته هاى پیروان خود را به خوبى درک کند، تا براى درمان و پاسخگوئى به آن آماده باشد، و مشمول گفته شاعر: آگه نئى از حال من، مشکل همین است نگردد. مخصوصاً به همین دلیل، پیامبران از میان توده هاى مردم برخاسته اند، و دوران هائى از سخت ترین نوع زندگى را غالباً تحمل کرده اند، تا همه تلخى هاى زندگى را بچشند و حقایق دردناک را لمس کنند و خود را براى درمان آنها آماده و مهیا سازند. * * * نکته ها: ۱ ـ جمله وَ ما مَنَعَ النّاسَ... مى گوید: تنها مانع ایمان آنها همین بهانه جوئى بوده، ولى این تعبیر، دلیل بر انحصار نیست بلکه براى تأکید و بیان اهمیت موضوع است. ۲ ـ تعبیر به مَلائِکَةٌ یَمْشُونَ مُطْمَئِنِّینَ در میان مفسران مورد بحث واقع شده، و تفسیرهاى متعددى براى آن گفته اند: بعضى آن را اشاره به گفتار عرب جاهلى دانسته اند که، مى گفتند: ما در این جزیره ساکن بودیم، و زندگى آرامى داشتیم، محمّد آمد آرامش ما را بر هم زد، قرآن مى گوید: حتى اگر فرشتگانى در زمین بودند و چنین آرامش کاذبى را که مدعى هستند، داشتند ما پیامبرى از جنس خودشان براى آنها مى فرستادیم. بعضى دیگر آن را به معنى اطمینان به دنیا و لذات آن و کناره گیرى از هر گونه آئین و مذهب تفسیر کرده اند. و سرانجام بعضى آن را به معنى سکونت و توطّن در زمین گرفته اند. ولى این احتمال قوى به نظر مى رسد که: منظور آن است: حتى اگر فرشتگان، در زمین زندگى مى کردند، و زندگى آرام، خالى از تصادم، خصومت و کشمکش داشتند، باز هم نیاز به وجود رهبرى از جنس خود پیدا مى کردند; چرا که ارسال پیامبران تنها براى پایان دادن به ناآرامى ها و ایجاد آرامش در زندگى مادّى نیست، بلکه همه اینها مقدمه اى است براى پیمودن راه تکامل و پرورش، در زمینه هاى معنوى و انسانى و این نیاز به رهبر الهى دارد. ۳ ـ علامه طباطبائى در تفسیر المیزان از کلمه أرض در آیه فوق، چنین استفاده مى کند: طبیعت زندگى مادى در روى زمین، طبیعت نیاز به وجود پیامبر است، و بدون آن زندگى هرگز سامان نمى پذیرد. علاوه، این کلمه را اشاره لطیفى به مسأله جاذبه زمین مى داند; چرا که راه رفتن توأم با آرامش و اطمینان، بدون وجود آن امکان پذیر نیست. ✔️ پایان @Nahjolbalaghe2