#در_محضر_اهل_بیت
✅ بهترین چیز برای زنان از زبان بانوی دو عالم فاطمه زهرا سلام الله علیها
🏴شهادت بانوی دو عالم و مادر سید جوانان اهل بشت تسلیت باد
#حجاب
@Nahjolbalaghe2
15.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅فضائل حضرت زهرا سلام الله علیها
🎥 آیت الله ناصری
🏴شهادت ام ابیها تسلیت باد
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: دویست و چهل و نه 🔷#واقعهغدیرخم #علامهامینی ↩️ﺩﻧﺒﺎﻟﻪ ﺳﺨﻦ- ﺍﺑﻦ ﺍﺛﻴ
.
📝ترجمه کتاب الغدیر
✅ قسمت: دویست و پنجاه
🔷#واقعهغدیرخم
#علامهامینی
ﻭﺍﻧﮕﻬﻲ ﮔﻮﻳﻨﺪﻩ ﺍﻳﻦ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺗﻮﺟﻪ ﻧﻜﺮﺩﻩ ﻛﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺑﺮ ﻓﺮﺽ ﺻﺤﺖ ﺁﻥ ﺑﺮ ﺗﺎﻛﻴﺪ ﻣﻌﻨﻲ ﻭ ﺣﺠﻴﺖ ﺁﻥ ﺑﺮ ﺧﺼﻢ (ﻃﺮﻑ ﻣﺨﺎﻟﻒ) ﺍﻓﺰﻭﺩﻩ ﺍﺳﺖ: ﻓﺮﺽ ﻛﻨﻴﺪ، ﺳﺒﺐ ﺍﻳﻦ ﺑﻴﺎﻥ ﺁﺷﻜﺎﺭ (ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ) ﺍﻣﺮﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺭﺍﻭﻱ (ﻣﺠﻬﻮﻝ) ﺫﻛﺮ ﻧﻤﻮﺩﻩ، ﻭﻟﻲ ﻣﺎ ﻣﻴﮕﻮﺋﻴﻢ: ﺁﻥ ﻣﻌﻨﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺍﺳﺎﻣﻪ ﺍﺯ ﻛﻠﻤﻪ ﻣﻮﻟﻲ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺛﺎﺑﺖ ﺩﺍﻧﺴﺘﻪ ﻭ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﺎﻣﻴﺮﺍﻟﻤﻮﻣﻨﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺁﻧﺮﺍ ﺍﻧﻜﺎﺭ ﺩﺍﺷﺘﻪ، ﻧﺎﭼﺎﺭ ﺑﺎﻳﺪ ﻣﻌﻨﺎﺋﻲ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﻣﺴﺘﻠﺰﻡ ﺑﺮﺗﺮﻱ ﻭ ﻓﻀﻴﻠﺖ (ﺧﺎﺻﻲ) ﺑﺎﺷﺪ ﻧﻪ ﻣﻌﻨﺎﺋﻲ ﻛﻪ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﻬﺮﻩ ﻣﻨﺪ ﺍﺳﺖ ﺣﺘﻲ ﺧﻮﺩ ﺍﺳﺎﻣﻪ، ﻭ ﺩﺍﺭﺍ ﺑﻮﺩﻥ ﺁﻥ ﺑﻴﻦ ﻣﺴﻠﻤﻴﻦ ﻣﻮﺟﺐ ﺑﺮﺗﺮﻱ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ، ﺩﺭ ﺍﻳﻨﺼﻮﺭﺕ، ﺍﻳﻦ ﻣﻌﻨﻲ ﻛﻪ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﻧﻜﺎﺭ ﻭﺍﻗﻊ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺳﭙﺲ ﺑﺎ ﺳﺨﻦ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺛﺎﺑﺖ ﻭ ﻣﺤﻘﻖ ﺷﺪﻩ ﻧﻴﺴﺖ ﻣﮕﺮ ﻫﻤﺎﻥ ﺍﻭﻟﻮﻳﺖ ﻳﺎ ﺁﻧﭽﻪ ﻛﻪ ﺟﺎﺭﻱ ﻣﺠﺮﺍﻱ ﺍﻭﻟﻮﻳﺖ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﻣﻌﺎﻧﻲ ﻣﻮﻟﻲ. ﻭ ﻣﻴﮕﻮﺋﻴﻢ: ﻫﻤﺎﻧﺎ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ
ﭼﻮﻥ ﻣﻴﺪﺍﻧﺴﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺍﻣﺖ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﺎ ﭘﺴﺮ ﻋﻢ ﺍﻭ ﻣﻌﺎﺭﺿﻪ ﻭ ﻣﺸﺎﺟﺮﻩ ﺑﺎ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﻧﻤﻮﺩ ﻭ ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﻣﺸﺎﺟﺮﻩ ﻟﻔﻈﻲ ﻣﻨﺘﻬﻲ ﺑﺎﻣﻮﺭ ﻧﺎﺭﻭﺍ ﻭ ﻋﻮﺍﻗﺐ ﻭﺧﻴﻤﻲ ﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﻣﻮﺭﺙ ﺿﺪﻳﺖ ﺑﺎ ﺍﻭ ﻭ ﺑﺮﭘﺎ ﻛﺮﺩﻥ ﺩﻭﺍﻫﻲ ﻭ ﻧﺎﮔﻮﺍﺭﻱ ﻫﺎﺋﻲ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﺍﺻﻠﺎﺣﻲ ﺍﻭ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺍﻛﺮﻡ ﮔﺮﺩﺩ ﺍﺯ ﺍﻳﻨﺮﻭ، ﺁﻥ ﻣﺠﻤﻊ ﺑﺰﺭﮒ ﺭﺍ (ﺩﺭ ﻏﺪﻳﺮ ﺧﻢ) ﺗﺸﻜﻴﻞ ﺩﺍﺩ ﻭ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻣﺠﻤﻊ ﻣﻮﻗﻌﻴﺖ ﻭ ﺟﺎﻳﮕﺎﻩ ﻭﺻﻲ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﻣﺮ ﺩﻳﻦ ﻭ ﻗﺮﺏ ﻭ ﻣﻨﺰﻟﺖ ﺍﻭ ﺑﺎﻭ، ﻭ ﺍﻫﻠﻴﺖ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺠﻠﺎﻟﺖ ﻭ ﺍﻳﻨﻜﻪ: ﺍﺣﺪﻱ ﺍﺯ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺍﻣﺖ ﺭﺍ ﻧﻤﻲ ﺭﺳﺪ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺍﻭ (ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ) ﺑﮕﻔﺘﺎﺭ ﻳﺎ ﻛﺮﺩﺍﺭﻱ ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ (ﻭ ﻣﻌﺎﺭﺿﻪ) ﻧﻤﺎﻳﺪ، ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﻋﻬﺪﻩ ﺩﻳﮕﺮﺍﻧﺴﺖ ﻫﻤﺎﻥ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﻭ ﺗﺒﻌﻴﺖ ﻭ ﺗﺴﻠﻴﻢ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺍﻣﺮ ﺍﻭ ﻭ ﻓﺮﻭﺗﻨﻲ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻣﻘﺎﻡ ﺍﻭﺳﺖ، ﻭ ﺁﻧﺠﻨﺎﺏ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺷﺨﺺ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺑﺮ ﻣﺴﻴﺮ ﺁﻧﺤﻀﺮﺕ ﺳﻴﺮ ﻣﻴﻜﻨﺪ، ﺑﺎﻳﻦ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﺗﺸﻜﻴﻠﺎﺕ ﻭ ﺗﺼﺮﻳﺤﺎﺕ ﻣﻮﺍﻧﻊ ﻭ ﻣﻮﺟﺒﺎﺕ ﻟﻐﺰﺵ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻣﺴﻴﺮ ﺍﻭ ﺑﺮﻃﺮﻑ ﻓﺮﻣﻮﺩ ﻭ ﺳﻨﻦ ﻭ ﻣﺮﺍﺳﻢ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺑﺮﺩﺍﺭﻱ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺍﻭ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﻓﺮﻣﻮﺩ، ﻭ ﺑﺎ ﺧﻄﺒﻪ ﻛﻪ ﺍﻧﺸﺎﺀ ﻓﺮﻣﻮﺩ ﻃﺮﻕ ﻇﺮﻓﻴﺖ ﻭ ﺿﺪﻳﺖ ﺑﺎ ﺍﻭ ﺭﺍ (ﺑﻬﺮ ﻋﺬﺭ ﻭ ﺑﻬﺎﻧﻪ) ﻗﻄﻊ ﻓﺮﻣﻮﺩ، ﻛﻪ ﻣﺎ ﺍﺯ ﻫﺮ ﮔﻮﻧﻪ ﺟﺪ ﻭ ﺟﻬﺪ ﺩﺭ ﺗﻮﺿﻴﺢ ﻭ ﺑﻴﺎﻥ ﻣﻔﺎﺩ ﺁﻥ ﺩﺭﻳﻎ ﻧﻨﻤﻮﺩﻳﻢ.
↩️ ادامه دارد...
@Nahjolbalaghe2
9.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴روضه حضرت زهرا سلام الله علیها
🎥مهدی رسولی
@Nahjolbalaghe2
✨﴾﷽﴿✨
✅ برنامه روزانه کانال :
✅🌷شنبه، سهشنبه و پنج شنبه شرح 🦋خطبه ها
✅🌹یکشنبه، دوشنبه وچهارشنبه شرح 🌴حکمتها
✅☫روزانهتفسیر قرآن☫
✅🌷شرح متنی و صوتی نامه ها بطور کامل در کانال بارگذاری شده و شرح آخرین نامه جهت سهولت در دسترسی، در اینجا آورده شده و بقیه نامه ها به هم پیوست میباشد⬇️
لینک شرح نامه ۷۹ ( آخرین نامه): https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/24783
✅🍃حکمتها، نامه ها و خطبه های نهجالبلاغه ترجمه محمد دشتی به طور کامل قبلا در کانال بار گذاری شده و لینکهای دسترسی به مطالب در کانال سنجاق شده اند
@Nahjolbalaghe2
.
«أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ»
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
قُلْ كَفَىٰ بِاللَّهِ شَهِيدًا بَيْنِي وَبَيْنَكُمْ ۚ إِنَّهُ كَانَ بِعِبَادِهِ خَبِيرًا بَصِيرًا
بگو:«همین بس که خداوند، میان من و شما گواه باشد. چرا که او نسبت به بندگانش آگاه و بیناست.»
(اسراء/۹۶)
***
وَمَن يَهْدِ اللَّهُ فَهُوَ الْمُهْتَدِ ۖ وَمَن يُضْلِلْ فَلَن تَجِدَ لَهُمْ أَوْلِيَاءَ مِن دُونِهِ ۖ وَنَحْشُرُهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ عَلَىٰ وُجُوهِهِمْ عُمْيًا وَبُكْمًا وَصُمًّا ۖ مَّأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ ۖ كُلَّمَا خَبَتْ زِدْنَاهُمْ سَعِيرًا
هر کس را خدا هدایت کند، هدایت یافته (واقعى) اوست. و کسانى را که (به سبب اعمالشان) گمراه سازد، سرپرستانى (هدایت کننده) غیر خدا براى آنها نخواهى یافت. وروز قیامت، آنها را بر صورتهایشان محشور مى کنیم، در حالى که نابینا و گنگ و کرند. جایگاهشان دوزخ است. هرزمان آتش آن فرونشیند، شعله سوزانى بر آنان مى افزاییم!
(اسراء/۹۷)
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه اسراء آیه های ۹۴ و ۹۵ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️از سوى دیگر
📝تفسیر سوره مبارکه اسراء آیه های ۹۶ و ۹۷
📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی
☀️هدایت یافتگان واقعى
در تعقیب بحث هاى گذشته، که در زمینه توحید، نبوت، و گفتگو با مخالفان بود، آیات فوق یک نوع اعلام ختم بحث در این مرحله، و نتیجه گیرى از آن مى باشد.
نخست مى گوید: اگر آنها دلائل روشن تو را در رابطه با توحید، نبوت و معاد نپذیرند، به آنها اعلام کن و بگو: همین بس که خدا میان من و شما گواه باشد; چرا که او از حال بندگانش آگاه، و نسبت به کارشان بینا است (قُلْ کَفى بِاللّهِ شَهِیداً بَیْنِی وَ بَیْنَکُمْ إِنَّهُ کانَ بِعِبادِهِ خَبِیراً بَصِیراً).(۱)
در حقیقت، دو هدف از بیان این عبارت در نظر بوده است:
نخست این که: مخالفان متعصب لجوج را تهدید کند که، خداوندِ آگاه و بینا، شاهد و گواه اعمال ما و شما است، گمان نکنید از محیط قدرت او بیرون خواهید رفت، و یا چیزى از اعمالتان بر او مخفى مى ماند.
دیگر این که: پیامبر(صلى الله علیه وآله) با بیان این عبارت، ایمان قاطع خود را به آنچه گفته است ظاهر سازد; چرا که قاطعیت گوینده در سخن خود، اثر عمیق روانى در شنونده دارد، باشد که این تعبیر محکم و قاطع، که توأم با یک نوع تهدید ملایم نیز مى باشد در آنها اثر بگذارد، قلبشان را تکان دهد و فکرشان را بیدار کند و به راه راست بخواند.
* * *
آنگاه اضافه مى کند: تنها کسى هدایت مى یابد که: خدا نور هدایت را به قلبش بیفکند (وَ مَنْ یَهْدِ اللّهُ فَهُوَ الْمُهْتَدِ).
اما آنها که خدا (به خاطر اعمالشان) گمراه ساخته است، هرگز اولیاء، راهنما و سرپرستى جز خدا براى آنها نخواهى یافت (وَ مَنْ یُضْلِلْ فَلَنْ تَجِدَ لَهُمْ أَوْلِیاءَ مِنْ دُونِهِ).
تنها راه این است که: باز هم به سوى او بازگردند، و نور هدایت از او بطلبند.
این دو جمله، در حقیقت اشاره به این است که: تنها استدلالات قوى و کوبنده کافى براى ایمان آوردن نیست، بلکه، تا توفیق الهى و شایستگى هدایت در او پیدا نشود، محال است ایمان بیاورد.
این تعبیر، همانند آن است که ما افرادى را براى انجام یک کار خیر قابل توجهى، دعوت کنیم، و با انواع استدلالات اهمیت موضوع را گوشزد نمائیم، اما عده اى بپذیرند، و عده اى مخالفت کنند، در اینجا مى گوئیم: همه کس لایق انجام
چنین کارى نیست!
نطفه پاک بباید که شود قابل فیض *** ورنه هر سنگ و گلى لؤلؤ و مرجان نشود!
این یک واقعیت است که: هر دلى لایق نور حق نیست، و هر سرى جاى سوداى او نمى باشد.
به علاوه، این سخن اثر تحریک کننده در شنونده دارد، و بسیار مى شود که: او براى اثبات لیاقت خود، دست از لجاجت برمى دارد و تسلیم حق مى شود.
این را نیز بارها گفته ایم که: هدایت و ضلالت الهى، هرگز جنبه جبرى ندارد، بلکه، اثر مستقیم اعمال و صفات خود انسان است:
آنها که در راه او به جهاد برمى خیزند و براى رسیدن به حق، همه گونه فداکارى مى کنند، مسلماً شایسته آنند که: مشمول هدایت او شوند وَ الَّذِینَ جاهَدُوا فِینا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنا .(۲)
و اما آنها که با پیمودن راه عناد، لجاج و آلوده شدن به هر گونه ظلم، فساد و گناه شایستگى را در خود کشته، و مستحق سلب توفیق و گمراهى شده اند مسلماً این افراد را گمراه مى سازد، چنان که مى فرماید: وَ یُضِلُّ اللّهُ الظّالِمِینَ (۳) وَ ما یُضِلُّ بِهِ إِلاَّ الْفاسِقِینَ (۴) کَذلِکَ یُضِلُّ اللّهُ مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ مُرْتابٌ .(۵)
اما این که: اولیاء به صورت جمع ذکر شده، ممکن است اشاره به تعدد خدایان پندارى، و یا تنوع وسائل و اسباب هائى باشد که آنها به آن پناه مى بردند، یعنى هیچ یک از این وسائل و اسباب، و همچنین انسان ها، غیر انسان ها و خدایان پندارى، نمى توانند به فریاد آنها برسند و از گمراهى و بدبختى نجاتشان بخشند.
پس از آن به صورت یک تهدید قاطع و کوبنده، صحنه اى از صحنه هاى قیامت را که نتیجه قطعى اعمال آنها است به آنها نشان مى دهد، مى فرماید:
و ما آنها را در روز قیامت بر صورت هایشان محشور مى کنیم (وَ نَحْشُرُهُمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ عَلى وُجُوهِهِمْ).
به جاى این که: مستقیم و ایستاده راه بروند فرشتگان عذاب آنان را به صورتشان بر زمین مى کشند.
بعضى نیز این احتمال داده اند که: این گنهکاران چون در آنجا قادر به راه رفتن نیستند، همچون خزندگان بر صورت و سینه مى خزند، و با حالى دردناک و ذلت بار پیش مى روند.
آرى، آنها از نعمت هاى بزرگى همچون پاها براى راه رفتن محرومند; چرا که در این جهان از این وسائل در راه سعادت استفاده نکردند، بلکه آنها را در مسیر گناه به کار گرفتند.
و نیز آنها در حالتى که نابینا و لال و کر هستند به آن دادگاه بزرگ وارد مى شوند (عُمْیاً وَ بُکْماً وَ صُمّاً).
↩️ ادامه دارد...
@Nahjolbalaghe2