eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.6هزار ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه کهف آیات ۲۵ تا ۲۷ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️۲ ـ کهف در کجا
📝تفسیر سوره مبارکه کهف آیات ۲۵ تا ۲۷ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️ هـ : امدادهاى شگفت آور الهى، به هنگام بروز بحران ها نتیجه دیگرى است که به ما مى آموزد، دیدیم: چگونه خداوند اصحاب کهف را براى نجات از آن شرائط نامطلوب اجتماعى، سال ها در خواب عمیق فرو برد، و در زمان مساعدى از خواب بیدار کرد، زمانى که از آنها به عنوان جمعى از قهرمانان راه توحید قدردانى کردند. و نیز دیدیم در این مدت، چگونه بدن هاى آنها را از گزند حوادث حفظ کرد، و رعب و وحشت را سپرى براى محافظت آنها در مقابل مهاجمین قرار داد. و: آنها در این داستان، درس پاکى تغذیه حتى در سخت ترین شرائط را، به ما آموختند; چرا که غذاى جسم انسان، اثر عمیقى در روح، فکر و قلب انسان دارد، و آلوده شدن به غذاى حرام و ناپاک، انسان را از راه خدا و تقوا دور مى سازد. ز: لزوم تکیه بر مشیت خدا، استمداد از لطف او، و گفتن ان شاء اللّه در خبرهائى که از آینده مى دهیم، درس دیگرى بود که در ضمن این داستان آموختیم. ح: دیدیم: قرآن، از آنها به عنوان جوانمردان (فِتْیَة) یاد مى کند، در حالى که، طبق بعضى از روایات آنها از نظر سن ، جوان نبودند، و اگر قبول کنیم که آنها در آغاز، وزیران شاه جبار بودند، نیز مى توان پذیرفت که سن و سالى داشتند، این نشان مى دهد که: منطق قرآن در مورد جوانى، همان رعایت اصول جوانمردى، یعنى پاکى، گذشت، شهامت و رشادت است. ط: لزوم بحث منطقى در برخورد با مخالفان، درس آموزنده دیگر این داستان است; چرا که آنها به هنگامى که مى خواستند آئین شرک آلود محیطشان را مورد انتقاد قرار دهند، به دلائل منطقى متوسل مى شدند، که نمونه هائى از آن را، در آیات ۱۵ و ۱۶ همین سوره خواندیم. اصولاً، اساس کار همه پیامبران و رهبران الهى، در برخورد با مخالفان، بحث آزاد و منطقى بوده، و توسل به زور، آن هم براى خاموش کردن آتش فتنه، منحصر به مواردى بوده که بحث منطقى مؤثر نمى افتاده، یا مانع بحث هاى منطقى مى شدند. ى: بالاخره مسأله امکان معاد جسمانى و بازگشت انسان ها به زندگى مجدد به هنگام رستاخیز، آخرین و دهمین درسى است که این ماجرا به ما مى دهد که شرح آن را در مباحث آینده، به طور مبسوط مطالعه خواهیم کرد. نمى گوئیم نکات آموزنده این داستان، منحصر به اینها است، ولى حتى یکى از این ده درس آموزنده براى نقل چنین داستانى، کافى به نظر مى رسد چه رسد به همه آنها. به هر حال، هدف، سرگرمى و داستان سرائى نیست، هدف، ساختن انسان هاى مقاوم، با ایمان، آگاه و شجاع است، که یکى از طرق آن، نشان دادن الگوهاى اصیل در طول تاریخ پر ماجراى بشرى است. * * * آیا داستان اصحاب کهف علمى است؟ سرگذشت اصحاب کهف، مسلماً در هیچ یک از کتب آسمانى پیشین نبوده است (اعم از کتب اصلى و کتب تحریف یافته کنونى) و نباید هم باشد، زیرا طبق نقل تاریخ، این حادثه مربوط به قرون بعد از ظهور مسیح(علیه السلام) است. این جریان مربوط به زمان دکیوس (که معرب آن دقیانوس است) مى باشد، که در عصر او مسیحیان، تحت شکنجه سختى قرار داشتند. و به گفته مورخان اروپائى، این حادثه میان سال هاى ۴۹ تا ۲۵۱ میلادى روى داده است، این مورخان مدت خواب آنها را ۱۵۷ سال مى دانند، و آنها را به عنوان هفت تن، خفتگان افسوس مى شناسند(۷) در حالى که در میان ما به عنوان اصحاب کهف شناخته مى شوند. اکنون ببینیم افسوس کجاست؟ و نخستین دانشمندانى که در زمینه داستان این خفتگان، کتاب نوشته اند چه کسانى، و در چه قرنى بوده اند: افسوس یا افسس (به ضم الف و سین) یکى از شهرهاى آسیاى صغیر (ترکیه کنونى که قسمتى از روم شرقى قدیم است) بوده، و در نزدیکى رود کاستر در حدود ۴٠ میلى جنوب شرقى ازمیر قرار داشته که پایتخت پادشاه الونى محسوب مى شده است. افسوس به خاطر معبد معروف و بتخانه ارطامیس که از عجائب هفتگانه جهان بوده، نیز معروفیت جهانى دارد.(۸) مى گویند داستان اصحاب کهف براى نخستین بار، در قرن پنجم میلادى به وسیله یکى از دانشمندان مسیحى، به نام ژاک که خلیفه کلیساى سوریه بود در رساله اى که به زبان سریانى نوشته است، تشریح گردید، پس از آن شخص دیگرى به نام گوگویوس آن رساله را به لاتینى ترجمه نمود، و نام جلال شهداء را بر آن گذاشت.(۹) ✍پی نوشت: ۷ ـ اعلام القرآن ، صفحه ۱۵۳. ۸ ـ اقتباس از کتاب قاموس مقدس ، صفحه ۸۷. ۹ ـ اعلام القرآن ، صفحه ۱۵۴. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💫 خواهان تشکردیگران نباش ☀️ امام علی(علیه السلام) فـــرمودند: 🔹اگر به كسى خوبى كردى در واقع با اين كار خود را گرامى داشته اى و به خودت آبرو داده اى، پس به سبب خوبى اى كه به خودت كرده اى از ديگران خواهان تشكر مباش. 📚غرر الحكم و درر الكلم ص۳۸۲ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
D1738066T15122004(Web)-mc.mp3
13.76M
💐 نقش مادر در جامعه و خانواده بحث خانواده از بحث‌های مهم امروز جامعه است. حضرت زهرا (س) به عنوان یک فرزند برای پدر مادرشان بودند و همسری برای امیرالمومنین بودند و در عین حال مادر فرزندان شان بودند. اولین نهاد اجتماعی خانواده است. 🎙 استاد رفیعی Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: دویست و هشتاد و نه 🔷#واقعه‌غدیرخم #علامه‌امینی ↩️ ﻭ ﻫﻤﻴﻦ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺍﺳ
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: دویست و نود 🔷 ↩️ ﻭ ﻫﻤﻴﻦ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺁﻳﺎﺕ ﻣﺘﻌﺪﺩﻩ ﻛﺘﺎﺏ ﻋﺰﻳﺰ (ﻗﺮﺁﻥ) ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﻴﺸﻮﺩ، ﻧﻈﻴﺮ ﺍﻳﻦ ﻛﻠﺎﻡ ﺧﺪﺍﻱ ﻣﺘﻌﺎﻝ: " ﺍﻥ ﺍﻟﻤﺘﻘﻴﻦ ﻓﻲ ﻣﻘﺎﻡ ﺍﻣﻴﻦ، ﻓﻲ ﺟﻨﺎﺕ ﻭ ﻋﻴﻮﻥ ﻳﻠﺒﺴﻮﻥ ﻣﻦ ﺳﻨﺪﺱ ﻭ ﺍﺳﺘﺒﺮﻕ ﻣﺘﻘﺎﺑﻠﻴﻦ ﻛﺬﻟﻚ ﻭ ﺯﻭﺟﻨﺎﻫﻢ ﺑﺤﻮﺭ ﻋﻴﻦ، ﻳﺪﻋﻮﻥ ﻓﻴﻬﺎ ﺑﻜﻞ ﻓﺎﻛﻬﻪ ﺁﻣﻨﻴﻦ، ﻟﺎ ﻳﺬﻭﻗﻮﻥ ﻓﻴﻬﺎ ﺍﻟﻤﻮﺕ ﺍﻟﺎ ﺍﻟﻤﻮﺗﻪ ﺍﻟﺎﻭﻟﻲ ﻭ ﻭﻗﺎﻫﻢ ﻋﺬﺍﺏ ﺍﻟﺠﺤﻴﻢ ﻓﻀﻠﺎ ﻣﻦ ﺭﺑﻚ، ﺫﻟﻚ ﻫﻮ ﺍﻟﻔﻮﺯ ﺍﻟﻌﻈﻴﻢ ". ﭘﺲ ﺗﻤﺎﻡ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﺁﻧﺠﺎ ﺍﺯ ﭘﺎﺩﺍﺷﻬﺎ ﻭ ﺛﻮﺍﺏ ﻫﺴﺖ ﺟﺰ ﺍﻳﻦ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﻫﻤﻪ ﺑﻔﻀﻞ ﻭ ﺍﺣﺴﺎﻥ ﺧﺪﺍﻱ ﺳﺒﺤﺎﻧﻪ ﻭ ﺗﻌﺎﻟﻲ ﺍﺳﺖ. ﻓﺨﺮ ﺭﺍﺯﻱ ﺩﺭ ﺟﻠﺪ 7 ﺗﻔﺴﻴﺮﺵ ﺩﺭ ﺹ 459 ﮔﻮﻳﺪ: ﺍﺻﺤﺎﺏ ﻣﺎ ﺑﺎﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺍﺳﺘﺪﻟﺎﻝ ﻧﻤﻮﺩﻧﺪ ﺑﺮ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺑﻬﺮﻩ ﻣﻨﺪﻱ ﺍﺯ ﺛﻮﺍﺏ ﻭ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﺫﺍﺕ ﺍﻗﺪﺱ ﺍﻟﻬﻲ ﺑﺮ ﺳﺒﻴﻞ ﺗﻔﻀﻞ ﺍﺳﺖ ﻧﻪ ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﺍﺳﺘﺤﻘﺎﻕ، ﺯﻳﺮﺍ ﺧﺪﺍﻱ ﺗﻌﺎﻟﻲ ﭼﻮﻥ ﺍﻗﺴﺎﻡ ﺛﻮﺍﺏ (ﻭ ﭘﺎﺩﺍﺵ) ﺍﻫﻞ ﺗﻘﻮﻱ ﺭﺍ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﻓﺮﻣﻮﺩ، ﺑﻴﺎﻥ ﻛﺮﺩ ﻛﻪ ﺗﻤﺎﻡ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺮ ﺳﺒﻴﻞ ﻓﻀﻞ ﻭ ﺍﺣﺴﺎﻥ ﺍﺯ ﺟﺎﻧﺐ ﺍﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﺣﺎﺻﻞ ﻣﻴﺸﻮﺩ ﻭ ﺳﭙﺲ ﻓﺮﻣﻮﺩ: " ﺫﻟﻚ ﻫﻮ ﺍﻟﻔﻮﺯ ﺍﻟﻌﻈﻴﻢ " ﻳﻌﻨﻲ: ﺍﻳﻦ ﺭﺳﺘﮕﺎﺭﻱ ﺑﺰﺭﮔﻲ ﺍﺳﺖ، ﻭ (ﻧﻴﺰ) ﺍﺻﺤﺎﺏ ﻣﺎ ﺑﺎﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺍﺳﺘﺪﻟﺎﻝ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﺑﺮ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺗﻔﻀﻞ (ﻭ ﺍﺣﺴﺎﻥ) [ ﺻﻔﺤﻪ 403] ﺍﺯ ﺣﻴﺚ ﺩﺭﺟﻪ ﺑﺎﻟﺎﺗﺮ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﺛﻮﺍﺏ ﻭ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺍﺳﺘﺤﻘﺎﻗﻲ، ﭼﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﺘﻌﺎﻝ ﺁﻧﺮﺍ ﺗﻮﺻﻴﻒ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺑﺎﻳﻨﻜﻪ ﻓﻀﻠﻲ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﺟﺎﻧﺐ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ، ﻭ ﺳﭙﺲ ﻓﻀﻞ ﺭﺍ ﺗﻮﺻﻴﻒ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺑﺎﻳﻨﻜﻪ ﺭﺳﺘﮕﺎﺭﻱ ﺑﺰﺭﮔﻲ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺑﺎﺯ ﺩﻟﻴﻞ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﻣﻄﻠﺐ ﺍﻳﻨﺴﺖ ﻛﻪ: ﭘﺎﺩﺷﺎﻩ ﺑﺰﺭﮒ ﻭﻗﺘﻴﻜﻪ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﻭ ﺍﺟﺮﺕ ﺍﺟﻴﺮ ﺭﺍ ﻋﻄﺎ ﻧﻤﻮﺩ ﻭ ﺳﭙﺲ ﺷﺨﺺ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺭﺍ ﺧﻠﻌﺘﻲ ﺑﺨﺸﻴﺪ، ﺍﻳﻦ ﺧﻠﻌﺖ (ﺑﻄﺒﻴﻌﺖ ﺣﺎﻝ) ﺑﺎﻟﺎﺗﺮ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺍﺟﺮﺕ ﻭ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺍﺳﺖ. ﻭ ﺍﺑﻦ ﻛﺜﻴﺮ ﺧﻮﺩﺵ ﻫﻢ ﺩﺭ ﺟﻠﺪ 4 ﺗﻔﺴﻴﺮﺵ ﺩﺭ ﺹ 147 ﮔﻔﺘﻪ: ﺩﺭ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺻﺤﻴﺢ ﺍﺯ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺭﺳﻴﺪﻩ ﻛﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻋﻤﻞ ﻛﻨﻴﺪ ﻭ ﻋﻤﻞ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭ ﺳﺎﺯﻳﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﺧﻠﻮﺹ ﻭ ﺻﺪﻕ ﺁﻧﺮﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﻴﺪ ﻭ ﺑﺪﺍﻧﻴﺪ ﻛﻪ ﻋﻤﻞ ﻫﻴﭽﻜﺲ ﻫﺮﮔﺰ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺩﺍﺧﻞ ﺑﻬﺸﺖ ﻧﻤﻴﻜﻨﺪ، ﻋﺮﺽ ﻛﺮﺩﻧﺪ: ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺧﻮﺩ ﺷﻤﺎ ﻫﻢ ﭼﻨﻴﻦ ﺍﺳﺖ، ﻳﺎ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ؟ ﻓﺮﻣﻮﺩ ﺁﺭﻱ ﻣﮕﺮ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺭﺣﻤﺖ ﻭ ﻓﻀﻞ ﺧﺪﺍ ﻣﺮﺍ ﻓﺮﺍ ﮔﻴﺮﺩ. ﺗﻤﺎﻡ ﺷﺪ. ﻭ ﺩﺭ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭ ﻭ ﻭﺳﻊ ﺗﻮ (ﺧﻮﺍﻧﻨﺪﻩ ﻋﺰﻳﺰ) ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﻣﻌﻨﻲ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺻﺤﻴﺢ ﻛﻪ ﺑﺨﺎﺭﻱ ﺩﺭ " ﺻﺤﻴﺢ " ﺧﻮﺩ ﺟﻠﺪ 4 ﺹ 264 ﺍﺯ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺩﺭﻙ ﻛﻨﻴﺪ ﻛﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺣﻖ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺮ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺍﻳﻨﺴﺖ ﻛﻪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﭘﺮﺳﺘﺶ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﭼﻴﺰﻱ ﺭﺍ ﺩﺭ ﭘﺮﺳﺘﺶ ﺍﻭ ﺷﺮﻳﻚ ﻭ ﺍﻧﺒﺎﺯ ﻧﻴﺎﻭﺭﻧﺪ ﻭ ﺣﻖ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺑﺮ ﺧﺪﺍ ﺍﻳﻨﺴﺖ ﻛﻪ ﻣﻮﺣﺪﻳﻦ ﺭﺍ ﺷﻜﻨﺠﻪ ﻭ ﻋﺬﺍﺏ ﻧﻔﺮﻣﺎﻳﺪ. ﻭ ﺗﻮ (ﺧﻮﺍﻧﻨﺪﻩ ﮔﺮﺍﻣﻲ) ﺑﺨﻮﺑﻲ ﺁﮔﺎﻩ ﻫﺴﺘﻲ ﺑﺎﻳﻨﻜﻪ: ﺍﻳﻦ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﺍﺯ ﺣﻖ ﺛﺎﺑﺖ ﺑﺮ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺮﺍﻱ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺑﻨﺎ ﺑﺘﻘﺮﻳﺮ ﻋﻤﻞ ﺳﻠﻴﻢ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺍﻣﺎ ﺯﺍﻳﺪ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺍﺯ ﻧﻌﻤﺘﻬﺎﻱ (ﺍﻟﻬﻲ) ﻛﻪ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺍﺯ ﺑﻴﺎﻥ ﺁﻥ ﺳﻜﻮﺕ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﻧﻴﺴﺖ ﻣﮕﺮ ﻓﻀﻞ ﻭ ﺍﺣﺴﺎﻥ ﺍﺯ ﺟﺎﻧﺐ ﻣﻮﻟﻲ (ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ) ﺳﺒﺤﺎﻥ. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝 شرح و تفسیر حکمت ۳۵۱ ✅ گرفتاران، اميدوار باشند: امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه به يكى از
📝 شرح و تفسیر حکمت ۳۵۱ 🗝 گشایش بعد از سختی‌ها ↩️ در سوره «بقره» نيز به مومنانى كه در كوران حوادث جنگ احزاب و احد بى تابى مى كردند و پيوسته در انتظار رسيدن يارى خداوند بودند گوشزد مى كند كه اين مشكلات مخصوص شما نيست، انبياى پيشين نيز گرفتار مشكلات عظيمى شدند و سرانجام يارى خداوند بعد از يك دوران سخت به سراغ آنان آمد، مى فرمايد: «(أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَأْتِكُمْ مَثَلُ الَّذِينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِكُمْ مَسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ وَالضَّرَّاءُ وَزُلْزِلُوا حَتَّى يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَى نَصْرُ اللهِ أَلاَ إِنَّ نَصْرَ اللهِ قَرِيبٌ)؛ آيا گمان كرديد داخل بهشت مى شويد، بى آنكه حوادثى همچون حوادث گذشتگان به شما برسد؟! همانان كه گرفتارى ها وناراحتى ها به آنها رسيد، و آن چنان ناراحت شدند كه پيامبر و افرادى كه ايمان آورده بودند گفتند: «پس يارى خدا كى خواهد آمد؟!» (در اين هنگام، تقاضاى يارى از او كردند، و به آنها گفته شد:) آگاه باشيد، يارى خدا نزديك است!)». بى شك اين كلام حكمت آميز پيام هاى متعددى دارد: از يكسو پيام اميد به همراه خود دارد و از سوى ديگر جلوى بى تابى ها و جزع را مى گيرد و از سوى سوم به رهروان راه حق نويد مى دهد كه اگر صبر و استقامت پيشه كنند و با مشكلات به مبارزه برخيزند سرانجام امدادهاى الهى و فرج بعد از شدت به سراغ آنان خواهد آمد. اين نكته را نيز مى توان از اين كلام شريف و از ساير روايات اسلامى استفاده كرد كه برطرف شدن مشكلات گاه نياز به زمان دارد كه اگر انسان پيش از رسيدن وقت آن زياد دست و پا بزند مشكلى بر مشكلات خود مى افزايد. اين سخن را با حديث جالبى كه «قاضى تنوخى» در كتاب الفرج بعد الشدة از اميرمومنان عليه السلام نقل كرده است پايان مى دهيم. در اين حديث چنين آمده كه مرد عربى خدمت اميرمومنان عليه السلام آمد و عرضه داشت: من گرفتارى ها و مشكلات زيادى دارم، نكته اى به من بياموز كه از آن استفاده كنم. امام عليه السلام فرمود: اى اعرابى! «إنَّ لِلْمِهَنِ أوْقاتآ وَلَها غاياتٌ فَاجْتِهادُ الْعَبْدِ فِي مِهْنِتَهِ قَبْلَ إزالَةِ اللهِ تَعالى يَكُونُ زِيادَةٌ فِيها؛ مهنتها ومشكلات، زمان و سرآمدى دارد وتلاش انسان براى برطرف ساختن آن پيش از آنكه فرمان الهى برسد بر حجم آن مشكلات مى افزايد». سپس امام عليه السلام به آيه شريفه 38 سوره زمر استدلال كرد آنگاه افزود: «لكِنِ اسْتَعِنْ بِاللهِ وَاصْبِرْ وَأكْثِرْ مِنَ الاِْسْتِغْفارِ فَإِنَّ اللهَ عَزَّوَجَلَّ وَعَدَ الصّابِرينَ خَيْرآ كَثِيرآ؛ از خدا يارى بطلب و شكيبايى پيشه كن و بسيار استغفار كن كه خداى متعال به صابران وعده خير بسيار داده است». ✔️ پایان @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﴾﷽﴿✨ ✅ برنامه‌ روزانه کانال : ✅🌷شنبه، سه‌شنبه و پنج شنبه شرح 🦋خطبه ها ✅🌹یکشنبه‌، دوشنبه وچهار‌شنبه‌ شرح 🌴حکمتها ✅☫روزانه‌تفسیر قرآن‌‌☫ ✅🌷شرح متنی و صوتی نامه ها بطور کامل در کانال بارگذاری شده و شرح آخرین نامه جهت سهولت در دسترسی، در اینجا آورده شده و بقیه نامه ها به هم پیوست میباشد⬇️ لینک شرح نامه ۷۹ ( آخرین نامه): https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/24783 ✅🍃حکمتها، نامه ها و خطبه های نهج‌البلاغه ترجمه محمد دشتی به طور کامل قبلا در کانال بار گذاری شده و لینک‌های دسترسی به مطالب در کانال سنجاق شده اند @Nahjolbalaghe2