#در_محضر_اهل_بیت
☀️ امام محمد باقر(علیه السلام):
اِتَّبِعْ مَن يُبكيكَ وهُو لكَ ناصِحٌ و لا تَتَّبِعْ مَن يُضحِكُكُ و هُو لكَ غاشٌّ.
از کسی که تو را میگریاند اما خیرخواه توست پیروی کن و از کسی که تو را میخنداند اما با تو رو راست نیست پیروی مکن.
📚محاسن، ج۲، ص۴۴۰
@Nahjolbalaghe2
حجت الاسلام فرحزاد 27-12-402.mp3
19.36M
#موعظه
🎙 حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد
📝موضوع: برکات ماه مبارک رمضان
@Nahjolbalaghe2
4_527607474996379813.mp3
4.07M
📖 قرائت جزء ۱۱ قرآن کریم
🎙 استاد آقایی
💚 به نیت تعجیل در فرج امام زمان»
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه مریم آیات ۲۷ الی ۳۳ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ✅ مسیح در گاهوا
📝تفسیر سوره مبارکه مریم آیات ۲۷ الی ۳۳
📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی
↩️ و خداوند مرا وجودى پر برکت (وجودى مفید از هر نظر براى بندگان) در هر جا باشم قرار داده است (وَ جَعَلَنِی مُبارَکاً أَیْنَ ما کُنْتُ).
و مرا تا زنده ام، توصیه به نماز و زکات کرده است (وَ أَوْصانِی بِالصَّلاةِ وَ الزَّکاةِ ما دُمْتُ حَیّاً).
* * *
و نیز مرا نیکوکار، قدردان و خیرخواه، نسبت به مادرم قرار داده است (وَ بَرّاً بِوالِدَتِی).
و مرا جبار و شقى قرار نداده است (وَ لَمْ یَجْعَلْنِی جَبّاراً شَقِیّاً).
جَبّار به کسى مى گویند که: براى خود، هر گونه حقوقى بر مردم قائل است، ولى هیچ حقى براى کسى نسبت به خود قائل نیست!
و نیز جبّار به کسى مى گویند که: از روى خشم و غضب، افراد را مى زند و نابود مى کند و پیرو فرمان عقل نیست، و یا مى خواهد نقص و کمبود خود را با ادعاى عظمت و تکبر، برطرف سازد که همه اینها از صفات بارز طاغوتیان و مستکبران در هر زمان است.
شَقِىّ به کسى گفته مى شود که: اسباب گرفتارى، بلا و مجازات براى خود فراهم مى سازد، و بعضى آن را به کسى که قبول نصیحت نمى کند تفسیر کرده اند، و پیدا است که این دو معنى از هم جدا نیست.
در روایتى مى خوانیم: حضرت عیسى(علیه السلام) مى گوید: قلب من نرم است و من خود را نزد خود کوچک مى دانم (اشاره به این که نقطه مقابل جبار و شقى این دو وصف است).
* * *
و سرانجام این نوزاد (حضرت مسیح) مى گوید: سلام و درود خدا بر من باد آن روز که متولد شدم، و آن روز که مى میرم، و آن روز که زنده برانگیخته مى شوم (وَ السَّلامُ عَلَیَّ یَوْمَ وُلِدْتُ وَ یَوْمَ أَمُوتُ وَ یَوْمَ أُبْعَثُ حَیّاً).
همان گونه که در شرح آیات مربوط به یحیى (علیه السلام) گفتیم، این سه روز در زندگى انسان، سه روز سرنوشت ساز و خطرناک است که سلامت در آنها جز به لطف خدا میسر نمى شود و لذا هم در مورد یحیى (علیه السلام) این جمله آمده، و هم در مورد حضرت مسیح(علیه السلام)، با این تفاوت که در مورد اول خداوند این سخن را مى گوید و در مورد دوم مسیح(علیه السلام) این تقاضا را دارد.
* * *
نکته ها:
۱ ـ روشن ترین تصویر از تولد عیسى(علیه السلام)
فصاحت و بلاغت قرآن را مخصوصاً در این گونه مسائل مهم مى توان درک
کرد که: چگونه مسأله مهمى را که با آن همه خرافات آمیخته شده، در عباراتى کوتاه، عمیق، زنده، پرمحتوا، و کاملاً گویا، مطرح مى کند، به طورى که هر گونه خرافه اى را از آن جدا و طرد مى نماید.
جالب این که: در آیات فوق، هفت صفت از صفات برجسته و دو برنامه و یک دعا ذکر شده است.
این هفت صفت عبارتند از: بنده خدا بودن و ذکر آن در آغاز همه اوصاف، اشاره اى است به این که بزرگترین مقام آدمى همان مقام عبودیت است.
و به دنبال آن صاحب کتاب آسمانى بودن و سپس مقام نبوت (البته مى دانیم همیشه مقام نبوت توأم با داشتن کتاب آسمانى نیست).
سپس، به دنبال مقام عبودیت و رهبرى، مبارک بودن یعنى مفید به حال جامعه بودن مطرح شده است.
در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم: معنى مبارک، نفّاع است (یعنى بسیار پر منفعت).
و بعد از آن، نیکوکارى نسبت به مادر مطرح شده، و سرانجام، جبار و شقى نبودن و به جاى آن متواضع، حق شناس، و سعادتمند بودن است.
از میان تمام برنامه ها روى توصیه پروردگار به نماز و زکات تکیه مى کند و این به خاطر اهمیت فوق العاده این دو برنامه است که: این دو، رمز ارتباط با خالق و خلق است، و از یک نظر مى توان همه برنامه هاى مذهبى را در آن خلاصه کرد چرا که بخشى از آنها پیوند انسان را با خلق و بخشى با خالق مشخص مى کند.
و اما دعائى که به خود مى کند، و تقاضائى که در آغاز عمرش از خدا دارد این است که: خدایا این سه روز را بر من سلامت دار، روز تولد، روز مرگ و روزى که در رستاخیز زنده مى شوم، و به من در این سه مرحله حساس امنیت مرحمت فرما!.
* * *
۲ ـ مقام مادر
گر چه حضرت مسیح(علیه السلام) به فرمان نافذ پروردگار از مادر بدون پدر تولد یافت، ولى همین اندازه که در آیه فوق، از زبان او مى خوانیم که در مقام بر شمردن افتخارات خود، نیکوکارى نسبت به مادر را ذکر مى کند دلیل روشنى بر اهمیت مقام مادر است.
↩️ ادامه دارد...
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
📝 شرح و تفسیر خطبه ۹۱ بخش دوازدهم 🌧 ابر و باران ↩️ تکيه بر باد جنوب (بادهايى که از جنوب به سمت شما
شرح و تفسیر خطبه ۹۱ بخش ۱۲
🌧 ابر و باران
↩️ آرى! انسان نه تنها از گياهان و ميوه ها تغذيه مى کند و از الياف مختلف، لباس و فرش براى خود مى سازد; بلکه از چوبها خانه مى سازد و از الياف، خيمه بر پا مى کند و از حيواناتى که از گياهان تغذيه مى کنند فراورده هاى مختلفى براى انواع نيازمندى هاى زندگى خود تهيّه مى بيند.
در آخرين جمله اين بخش به مسئله مهمّ ديگرى که خداوند براى زندگى انسانها در روى زمين آفريده است اشاره کرده، چنين مى فرمايد: «در اطراف زمين (و در ميان کوهها) درّه ها و راههاى وسيعى شکافت، و نشانه هايى براى آنان که بخواهند از شاه راههاى وسيعش بگذرند برپا نمود». (وَ خَرَقَ الْفِجَاجَ(34) فِي آفَاقِهَا وَ أَقَامَ المَنَارَ لِلسَّالِکينَ عَلَى جَوَادِّ(35) طُرُقِهَا).
با مختصر دقّتى بر صفحه زمين و جاى جاى اين کره خاکى روشن مى شود که خداوند به وسيله کوهها هرگز سدّ معبر نفرموده و قطعات و بخش هاى زمين را از هم جدا نساخته; بلکه همه جا و در همه حال شکافها و جادّه هايى در لابلاى آن به وجود آورده که تمام روى زمين را به هم مى پيوندد. کمتر کسى توجّه دارد که اگر اين جاده ها وجود نداشت و کوههاى طولانى به يکديگر متّصل بودند و ديوار بلندى که مانع عبور انسانها و حيوانات است، به وجود مى آوردند و زمين را به بخش هاى پراکنده و نامربوطى تقسيم مى کردند، چه بلايى بر سر انسانها مى آمد و چه محروميت هايى پيدا مى کردند.
قرآن مجيد هم مى فرمايد: «وَ جَعَلْنَا فِي الأَرْضِ رَوَاسِىَ أَنْ تَميِدَبِهِمْ وَ جَعَلْنَا فِيهَا فَجاجاً وَ سُبُلا لَعَلَّهُمْ يَهْتَدُونَ; و در زمين کوههاى ثابت و پا برجايى قرار داديم تا انسانها نلرزاند و در آن دژها و راههايى قرار داديم تا هدايت شوند.»(36) نه تنها به وسيله جاده ها سر تا سر زمين را پيوند داد بلکه علامات و نشانه هاى طبيعى بر سر جاده ها نصب کرد تا از گم کردن راه در امان بمانند، (کوهها را به اشکال مختلف و رنگهاى گوناگون و درّه ها را به همين وضع آفريد تا بهترين راهنما باشد).
در قرآن مى خوانيم: «وَ مِنَ الْجِبَالِ جُدَدٌ بِيضٌ وَ حُمْرٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهَا وَ غَرَابِيبُ سُودٌ; و از کوهها نيز (به لطف پروردگار) جاده هايى آفريده شد، سفيد و سرخ و به رنگ هاى مختلف و گاه به رنگ کاملا سياه».(37)"نکته:
گسترش قاعده لطف، در تکوين و تشريع:
هميشه مديران حکيم و مدبّر براى رسيدن به مقاصد خود، تمام مقدّمات را از پيش فراهم مى سازند; خواه در عالم تشريع و تکليف باشد، يا در عالم عينيّت و واقعيت ها. خداوند عالم که حکمت و تدبير او از هر کس برتر و بالاتر است، در جهان تکليف تمام زمينه هاى اطاعت را فراهم کرده: به انسانها عقل و هوش داده، فطرت پاک مرحمت فرموده، پيامبران و کتب آسمانى فرستاده است تا همه بندگان بتوانند راه طاعت را در پيش گيرند و اين همان چيزى است که در «علم کلام» به عنوان «لطف» از آن ياد مى شود.
در عالم آفرينش، پيش از آن که انسان قدم به عرصه حيات بگذارد تمام وسايل زندگى او را فراهم ساخت; سطح کره زمين را آرام ساخت و از حرکات ناموزونش به وسيله کوهها و غير آن جلوگيرى نمود، چشمه ها و نهرهاى پر آب که مايه حيات بود آفريد، ابرها را مأموريت آبيارى نقاط مرتفع بخشيد، انواع گياهان که براى تغذيه انسانها و حيواناتى که در خدمت انسانند لازم بود، به وجود آورد و جاده ها در وسط کوهها براى عبور و مرور انسانها و ارتباط اجتماعات بشرى فراهم نمود و حتّى براى تلطيف روح آدمى زمين را به انواع زيورها از گلها و شکوفه ها آراست.
آرى معناى حکمت و تدبير و ربوبيّت همين است و اين همان چيزى است که مولا اميرمؤمنان على(عليه السلام) در اين بخش از خطبه به آن اشاره فرموده است که از يک سو، انسان را به علم و قدرت و حکمت خدا آشنا مى سازد و معرفت الهى را به او مى آموزد و از سوى ديگر، حسّ شکرگزارى او را - که خمير مايه اطاعت و بندگى است - در او تحريک مى کند. اين همان چيزى است که در جاى جاى آيات قرآن به چشم مى خورد و خداوند به هر مناسبتى از آن سخن مى گويد از جمله در سوره نحل، بعد از ذکر آفرينش آسمانها و زمين و چهارپايان و نزول باران از آسمان و پرورش درختان و زراعت و انواع ميوه ها و "گردش خورشيد و ماه و خلقت درياها با نعمت هاى بى شمارش مى فرمايد: «وَ أَلْقَى فِى الأَرْضِ رَوَاسِىَ أَنْ تَمِيدَبِکُمْ وَ أَنْهَاراً وَ سُبُلا لَعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ * وَ عَلاَمَات وَ بِالنَّجْمِ هُمْ يَهْتَدُونَ; خداوند در زمين کوههاى ثابت ومحکمى افکند تا لرزش آن را در برابر شما بگيرد و نهرهايى آفريد و راههايى ايجاد کرد تا هدايت شويد و (نيز) علاماتى (در کوهها و جاده ها) قرار داد و (حتّى براى شب) به وسيله ستارگان هدايت مى شوند».(38)
✍پی نوشت:
37. سوره فاطر، آيه 27.
38. سوره نحل، آيات 15 - 16.
✔️ پایان
@Nahjolbalaghe2
#در_محضر_اهل_بیت
☀️ امام رضا عليه السلام:
أحسِنِ الظَّنَّ باللّهِ؛ فإنّ اللّهَ عَزَّوجلَّ يقولُ: أنا عِندَ ظَنِّ عَبدِيَ المُؤمِنِ بي؛ إن خَيرا فخَيرا، و إن شَرّا فَشَرّا
به خداوند گمان نيك ببر؛ زيرا خداى عزّوجلّ مى فرمايد: من نزد گمان بنده مؤمن خويشم؛ اگر گمانِ او به من نيك باشد، مطابق آن گمان با او رفتار كنم و اگر بد باشد نيز مطابق همان گمانِ بد با او عمل كنم
ميزان الحكمه ج6 ص۵۷۷
@Nahjolbalaghe2
حجت الاسلام عالی روز اول رمضان 1445.mp3
22.54M
#موعظه
🎙استاد عالی
🔗ویژگی های ماه مبارک رمضان
🔺 مراقبت زبان، چشم، فکر و دل شرط همسفره شدن با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در ماه رمضان است.
#ماه_رمضان
#رمضان
@Nahjolbalaghe2
4_527607474996379814.mp3
4.01M
🌧 تلاوتجزء دوازدهم قرآن کریم
🎙استاد آقایی
« هرکس که در ماه رمضان يک آيه از قرآن تلاوت کند، ثواب کسى را دارد که در ماههاى ديگر کل قرآن را ختم کرده باشد.»
«قرائت قرآن به نیت تعجیل در فرج امام زمان» 🙏💚
@Nahjolbalaghe2
✨﴾﷽﴿✨
✅ برنامه روزانه کانال :
✅🌷شنبه، سهشنبه و پنج شنبه شرح 🦋خطبه ها
✅🌹یکشنبه، دوشنبه وچهارشنبه شرح 🌴حکمتها
✅☫روزانهتفسیر قرآن☫
✅🌷شرح متنی و صوتی نامه ها بطور کامل در کانال بارگذاری شده و شرح آخرین نامه جهت سهولت در دسترسی، در اینجا آورده شده و بقیه نامه ها به هم پیوست میباشد⬇️
لینک شرح نامه ۷۹ ( آخرین نامه): https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/24783
✅🍃حکمتها، نامه ها و خطبه های نهجالبلاغه ترجمه محمد دشتی به طور کامل قبلا در کانال بار گذاری شده و لینکهای دسترسی به مطالب در کانال سنجاق شده اند
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه مریم آیات ۲۷ الی ۳۳ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️ و خداوند مرا
📝تفسیر سوره مبارکه مریم آیات ۲۷ الی ۳۳
📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی
↩️ ضمناً، نشان مى دهد: این نوزاد که طبق یک اعجاز، به سخن در آمد، از این واقعیت آگاه بود که: او یک فرزند نمونه در میان انسان ها است که تنها از مادر بدون دخالت پدر تولد یافته است.
به هر حال، گرچه در جهان امروز، درباره مقام مادر سخن بسیار گفته مى شود و حتى روزى را به نام روز مادر اختصاص داده اند، اما متأسفانه وضع تمدن ماشینى چنان است که: رابطه پدران و مادران را از فرزندان خیلى زود قطع مى کند، آن چنان که کمتر روابط عاطفى بعد از بزرگ شدن در میان آنها دیده مى شود.
در اسلام، روایات شگفت انگیزى در این زمینه داریم که: اهمیت فوق العاده مقام مادر را به مسلمانان توصیه مى کند، تا در عمل ـ نه تنها در سخن ـ در این باره بکوشند.
در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم: مردى نزد پیامبر(صلى الله علیه وآله) آمده، عرض کرد: یا رَسُولَ اللّهِ مَنْ أَبَرُّ؟ قالَ أُمَّکَ، قالَ ثُمَّ مَنْ؟ قالَ أُمَّکَ، قالَ ثُمَّ مَنْ؟ قالَ أُمَّکَ! قالَ ثُمَّ مَنْ؟ قالَ أَباکَ!:
اى پیامبر! به چه کسى نیکوئى کنم؟
فرمود: به مادرت، عرض کرد بعد از او به چه کسى؟ فرمود: به مادرت، بار سوم عرض کرد بعد از او به چه کسى؟ فرمود: به مادرت، در چهارمین بار که این سؤال را تکرار کرد، فرمود: به پدرت .
در حدیث دیگرى مى خوانیم: جوانى نزد پیامبر(صلى الله علیه وآله) براى شرکت در جهاد (آنجا که جهاد واجب عینى نبود) آمد، پیامبر(صلى الله علیه وآله) فرمود: أَ لَکَ والِدَةٌ؟ قالَ: نَعَمْ قالَ: فَالْزَمْها فَإِنَّ الْجَنَّةَ تَحْتَ قَدَمِها:
آیا مادرى دارى عرض کرد آرى، فرمود: در خدمت مادر باش که بهشت زیر پاى مادر است .
بدون شک، اگر زحمات فراوانى را که مادر از هنگام حمل، تا وضع حمل، و دوران شیرخوارى و تا زمان بزرگ شدن او تحمل مى کند، رنج ها، تعب ها، بیدارى ها، بیمارى ها و پرستارى ها را که او با آغوش باز در راه فرزند خود پذیرا مى گردد، در نظر بگیریم، خواهیم دید: هر قدر انسان در این راه بکوشد، باز هم در برابر حقوق مادر بدهکار است.
جالب این که: در حدیثى مى خوانیم: ام سلمه، خدمت پیامبر(صلى الله علیه وآله) رسیده عرض کرد: همه افتخارات، نصیب مردان شده، زنان بیچاره چه سهمى از این افتخارات دارند: پیامبر(صلى الله علیه وآله) فرمود: بَلى إِذا حَمَلَتِ الْمَرْأَةُ کانَتْ بِمَنْزِلَةِ الصّائِمِ الْقائِمِ الْمُجاهِدِ بِنَفْسِهِ وَ مالِهِ فِی سَبِیلِ اللّهِ، فَإِذا وَضَعَتْ کانَ لَها مِنَ الاْ َجْرِ ما لایَدْرِی أَحَدٌ ما هُوَ لِعِظَمِهِ، فَإِذا أَرْضَعَتْ کانَ لَها بِکُلِّ مَصَّة کَعِدْلِ عِتْقِ مُحَرَّر مِنْ وُلْدِ إِسْماعِیلَ، فَإِذا فَرَغَتْ مِنْ رَضاعِهِ ضَرَبَ مَلَکٌ کَرِیمٌ عَلى جَنْبِها وَ قالَ اسْتَأْنِفِی الْعَمَلَ فَقَدْ غُفِرَ لَکِ!:
آرى (زنان هم افتخارات فراوانى دارند) هنگامى که زن باردار مى شود، در تمام طول مدت حمل به منزله روزه دار، شب زنده دار و مجاهد در راه خدا با جان و مال است، هنگامى که وضع حمل مى کند آن قدر خدا به او پاداش مى دهد که: هیچ کس حد آن را از عظمت نمى داند، هنگامى که فرزندش را شیر مى دهد در برابر هر مکیدنى از سوى کودک، خداوند پاداش آزاد کردن برده اى از فرزندان اسماعیل را به او مى دهد، و هنگامى که دوران شیرخوارگى کودک تمام شد، یکى از فرشتگان بزرگوار خداوند بر پهلوى او مى زند، و مى گوید: برنامه اعمال خود را از نو آغاز کن; چرا که خداوند همه گناهان تو را بخشیده ! (گوئى نامه عملت از نو آغاز مى شود).
در جلد دوازدهم تفسیر نمونه ذیل آیه ۲۳ سوره اسراء بحث هاى دیگرى در این زمینه داشتیم.
↩️ ادامه دارد...
@Nahjolbalaghe2