eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.6هزار ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
☀️ پيامبر خدا صلی‌الله علیه وآله: الصَّومُ جُنَّةٌ ما لم يَخرِقْها روزه، سپر است، به شرط اين كه [شخص به واسطه عدم رعایت آداب و شرایط روزه] آن را از هم ندَرَد. 📚بحارالأنوار ج۹۳، ص ۲۹۶ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
7.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 آیا میشه امام زمان (عج) را زیارت کرد 🎥 استاد دارستانی @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: سیصد و شصت و هفت 🔷#واقعه‌غدیرخم #علامه‌امینی ↩️ ﻛﺎﺭﺩﺍﻧﻲ ﻭ ﺣﺬﺍﻗﺖ ﻭ
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: سیصد و شصت و هشت 🔷 ↩️ ﺍﻣﺎﻡ ﺩﻭﻡ ﺳﺒﻂ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺣﺴﻦ ﺑﻦ ﻋﻠﻲ ﺑﻪ ﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻪ ﺑﻦ ﻋﺒﺎﺱ ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻩ ﻟﺸﻜﺮ ﺧﻮﺩ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺩﻭﺍﺯﺩﻩ ﻫﺰﺍﺭ ﺗﻦ ﺍﺯ ﺳﻮﺍﺭﺍﻥ ﻧﺎﻣﻲ ﻋﺮﺏ ﻭ ﺩﺍﻧﺸﻤﻨﺪﺍﻥ ﻣﺼﺮ ﻭ ﻗﺎﺭﻳﺎﻥ ﻗﺮﺁﻥ ﺳﻤﺖ ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻫﻲ ﺩﺍﺷﺖ ﺳﻔﺎﺭﺵ ﻣﻴﻔﺮﻣﻮﺩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻧﺒﺮﺩ ﺑﺎ ﻣﻌﺎﻭﻳﻪ ﺩﺭ ﻣﻮﺍﻗﻊ ﻣﻬﻢ ﺑﻪ ﻗﻴﺲ ﻣﺮﺍﺟﻌﻪ ﻧﻤﺎﻳﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺍﻭ ﻣﺸﻮﺭﺕ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺳﻴﺎﺳﺖ ﻭ ﺍﺩﺍﺭﻩ ﺳﺮﺑﺎﺯﺍﻥ ﻭ ﺳﭙﺎﻫﻴﺎﻥ ﺭﺍﻱ ﻭ ﻧﻈﺮ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﻜﺎﺭ ﺑﻨﺪﺩ. ﺑﻄﻮﺭﻳﻜﻪ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺍﻭ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺁﻣﺪ. ﻭﺟﻮﺩ ﻗﻴﺲ ﺩﺭ ﻃﺮﻑ ﻋﻠﻲ ﻭ ﺍﻣﺎﻡ ﻣﺠﺘﺒﻲ ﺑﺎﺭ ﺳﻨﮕﻴﻨﻲ ﺑﻮﺩ ﺑﺮ ﺩﻭﺵ ﻣﻌﺎﻭﻳﻪ ﻭ ﻳﺎﺭﺍﻧﺶ. ﺁﻥ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻣﺼﺮ ﺑﻤﺪﻳﻨﻪ ﺑﺮﮔﺸﺖ، ﻣﺮﻭﺍﻥ ﻭ ﺍﺳﻮﺩ ﺑﻦ ﺍﺑﻮ ﺍﻟﺒﺨﺘﺮﻱ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺗﻬﺪﻳﺪ ﻛﺮﺩﻩ ﺗﺤﺖ ﻓﺸﺎﺭ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻧﺪ، ﻗﻴﺲ ﺑﻪ ﺧﺪﻣﺖ ﺍﻣﻴﺮ ﺍﻟﻤﻮﻣﻨﻴﻦ ﭘﻴﻮﺳﺖ. ﻣﻌﺎﻭﻳﻪ ﻧﺎﻣﻪ ﺍﻱ ﺧﺸﻢ ﺁﮔﻴﻦ ﺑﻪ ﺍﺳﻮﺩ ﻭ ﻣﺮﻭﺍﻥ ﻧﻮﺷﺖ ﻭ ﺗﺬﻛﺮ ﺩﺍﺩ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﺩﻭ ﻧﻔﺮ ﻋﻠﻲ ﺭﺍ ﺑﻮﺍﺳﻄﻪ ﻗﻴﺲ ﻭ ﺍﻓﻜﺎﺭ ﻋﺎﻟﻴﻪ ﺍﺵ ﻛﻤﻚ ﻧﻤﻮﺩﻳﺪ ﻭ ﻛﺎﺭﻱ ﻛﺮﺩﻳﺪ ﻛﻪ ﻗﻴﺲ ﺑﻄﺮﻑ ﻋﻠﻲ ﺭﻭﺩ، ﺑﺨﺪﺍ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﺍﮔﺮ ﺷﻤﺎ ﺻﺪ ﻫﺰﺍﺭ ﺟﻨﮕﺠﻮ ﺑﻜﻤﻚ ﻋﻠﻲ ﻣﻴﻔﺮﺳﺘﺎﺩﻳﺪ ﻧﺰﺩ ﻣﺎ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺑﺪﺗﺮ ﻧﺒﻮﺩ ﻛﻪ ﻗﻴﺲ ﺭﺍ ﻭﺍﺩﺍﺭ ﻛﺮﺩﻳﺪ ﻧﺰﺩ ﻋﻠﻲ ﺭﻭﺩ ﻭ ﻛﻤﻚ ﻛﺎﺭ ﺍﻭ ﺑﺎﺷﺪ. [ جلد سوم ﺻﻔﺤﻪ ۱۲۴] ﻣﻌﺎﻭﻳﻪ ﺩﻝ ﻳﺎﺭﺍﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﺩﻳﮕﺮ ﺑﺪﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺟﺎﻧﺐ ﻗﻴﺲ ﺑﺎ ﻧﺎﻣﻪ ﺍﻱ ﻛﻪ ﺑﺴﻮﻱ ﺍﻭ ﻧﻮﺷﺖ ﻭ ﺟﻮﺍﺑﻲ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻗﻮﻝ ﺍﻭ ﺩﺭﺳﺖ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺳﺎﺧﺘﮕﻲ ﺑﺮ ﻣﺮﺩﻡ ﺷﺎﻡ ﺧﻮﺍﻧﺪ ﻣﻄﻤﺌﻦ ﺳﺎﺧﺖ ﺗﻔﺼﻴﻞ ﺍﻳﻦ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺁﻣﺪ. ﻗﻴﺲ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺯﻳﺮﻛﻲ ﻭ ﺗﺪﺑﻴﺮ ﺑﺮﺗﺮ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﻭ ﻣﻘﺪﻡ ﺑﺮ ﺗﻤﺎﻡ ﻧﺎﻡ ﺁﻭﺭﺍﻥ ﻣﻴﺪﺍﻧﺴﺖ ﻭ ﻣﻲ‌ﮔﻔﺖ: ﺍﮔﺮ ﻧﻪ ﺍﻳﻦ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺷﻨﻴﺪﻡ ﻣﻲ‌ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻣﻜﺮ ﻭ ﻓﺮﻳﺐ ﺩﺭ ﺁﺗﺶ ﺍﺳﺖ ﻫﺮ ﺁﻳﻨﻪ ﻣﻦ ﺍﺯ ﻣﻜﺎﺭﺗﺮﻳﻦ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺍﻳﻦ ﺍﻣﺖ ﺑﻮﺩﻡ ﻭ ﻣﻲ‌ﮔﻔﺖ: ﺍﮔﺮ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩ ﺍﺳﻠﺎﻡ ﻣﻦ ﻧﺒﻮﺩ ﺣﻴﻠﻪ ﺍﻱ ﻣﻲ‌ﻧﻤﻮﺩﻡ ﻛﻪ ﻫﻴﭻ ﻋﺮﺑﻲ ﺗﺎﺏ ﻣﻘﺎﻭﻣﺖ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺁﻥ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺷﻬﺮﺕ ﻳﺎﻓﺘﻦ ﻗﻴﺲ ﺑﻪ ﺩﻭﺭﺍﻧﺪﻳﺸﻲ ﻭ ﻛﺎﺭﺩﺍﻧﻲ ﺑﺎ ﻭﺻﻒ ﭘﺎﻱ ﺑﻨﺪﻱ ﺍﻭ ﺑﺪﻳﻦ ﻭ ﺩﻓﺎﻋﺶ ﺍﺯ ﺣﺮﻳﻢ ﻣﻘﺪﺱ ﺷﺮﻳﻌﺖ ﻭ ﺍﻟﺘﺰﺍﻡ ﻛﺎﻣﻞ ﺍﻭ ﺩﺭ ﺗﻄﺒﻴﻖ ﺍﻳﺪﻩ‌ﻫﺎ ﻭ ﻧﻈﺮﻳﺎﺗﺶ ﺑﺎ ﻣﺘﻮﻥ ﺍﺳﻠﺎﻣﻲ ﻭ ﻫﻢ ﺁﻫﻨﮕﻲ ﺍﻓﻜﺎﺭﺵ ﺑﺎ ﺧﻮﺍﺳﺘﻪ‌ﻫﺎﻱ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﻭ ﺧﻮﺩﺩﺍﺭﻱ ﺍﺯ ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ ﺩﺳﺘﻮﺭﺍﺕ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ، ﺑﺮﺗﺮﻱ ﺍﻭ ﺍﺯ ﻫﺮ ﺟﻬﺖ ﻭ ﭘﻴﺶ ﺁﻫﻨﮕﻲ ﻭ ﻇﻬﻮﺭ ﺷﺨﺼﻴﺖ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺑﻴﻦ ﺳﻴﺎﺳﺘﻤﺪﺍﺭﺍﻥ ﻭ ﻣﺘﻔﻜﺮﻳﻦ ﻭ ﺯﻳﺮﻛﺎﻥ ﻋﺮﺏ ﺛﺎﺑﺖ ﻣﻲ‌ﻛﻨﺪ ﻭ ﺟﺰ ﻋﺒﺪﺍﻟﻬﻞ ﺑﻦ ﺑﺪﻳﻞ ﻫﻴﭻ ﻳﻚ ﺍﺯ ﻛﺎﺭﺩﺍﻧﺎﻥ ﻭ ﺳﻴﺎﺳﺘﻤﺪﺍﺭﺍﻥ ﭘﻨﺞ ﮔﺎﻧﻪ ﻋﺮﺏ ﺑﺎ ﺍﻭ ﺑﺮﺍﺑﺮﻱ ﻧﺨﻮﺍﻫﻨﺪ ﻛﺮﺩ، ﻋﻠﺖ ﺍﺷﺘﺮﺍﻙ ﻧﺎﻣﺒﺮﺩﻩ ﺑﺎ ﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻪ ﺍﺑﻦ ﺑﺪﻳﻞ ﺍﻳﻦ ﺟﻬﺖ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻳﻨﺪﻭ ﺩﺭ ﺍﻳﺪﻩ ﻭ ﺍﻓﻜﺎﺭﺷﺎﻥ ﺑﺎ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺷﺮﻳﻚ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺍﺯ ﻳﻚ ﺳﺮﭼﺸﻤﻪ ﺳﻴﺮﺍﺏ ﻣﻲ‌ﺷﺪﻧﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺍﻟﺘﺰﺍﻡ ﺑﻪ ﺁﺋﻴﻦ ﭘﺎﻙ ﺣﻨﻴﻒ ﺍﺳﻠﺎﻣﻲ ﻭ ﺧﻮﺩﺩﺍﺭﻱ ﺍﺯ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻫﻮﺍﻫﺎﻱ ﻧﻔﺴﺎﻧﻲ ﻭ ﻭﻗﻮﻑ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻓﺘﻨﻪ‌ﻫﺎﻱ ﮔﻤﺮﺍﻩ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﻫﻤﺼﺪﺍ ﺑﻮﺩﻧﺪ. ↩️ ادامه دارد.. @Nahjolbalaghe2
🤲 دعای روز بیستم ماه مبارک رمضان
Joze20.mp3
4.2M
🔊 جزءخوانی قرآن کریم به امام زمان عليه‌السّلام 📖 تلاوت جزء بیستم قرآن کریم 🎙استاد: معتز آقایی @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﴾﷽﴿✨ ✅ برنامه‌ روزانه کانال : ✅🌷شنبه، سه‌شنبه و پنج شنبه شرح 🦋خطبه ها ✅🌹یکشنبه‌، دوشنبه وچهار‌شنبه‌ شرح 🌴حکمتها ✅☫روزانه‌تفسیر قرآن‌‌☫ ✅🌷شرح متنی و صوتی نامه ها بطور کامل در کانال بارگذاری شده و شرح آخرین نامه جهت سهولت در دسترسی، در اینجا آورده شده و بقیه نامه ها به هم پیوست میباشد⬇️ لینک شرح نامه ۷۹ ( آخرین نامه): https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/24783 ✅🍃حکمتها، نامه ها و خطبه های نهج‌البلاغه ترجمه محمد دشتی به طور کامل قبلا در کانال بار گذاری شده و لینک‌های دسترسی به مطالب در کانال سنجاق شده اند @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه مریم آیات ۴۱ الی ۴۵ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی منطق گیرا و کوب
📝تفسیر سوره مبارکه مریم آیات ۴۱ الی ۴۵ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️ از پیامبر(صلى الله علیه وآله) چنین نقل شده: مَنْ أَصْغى إِلى ناطِق فَقَدْ عَبَدَهُ فَإِنْ کانَ النّاطِقُ یُؤَدِّی عَنِ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ فَقَدْ عَبَدَ اللّهَ وَ إِنْ کانَ النّاطِقُ عَنِ إِبْلِیْسَ فَقَدْ عَبَدَ إِبْلِیْسَ!: کسى که به سخن سخنگوئى گوش فرا دهد (گوش دادن از روى تسلیم و رضا) او را پرستش کرده، اگر این سخنگو از سوى خدا سخن مى گوید خدا را پرستیده است، و اگر از سوى ابلیس سخن مى گوید، ابلیس را عبادت کرده . به هر حال، ابراهیم(علیه السلام) مى خواهد این واقعیت را به پدرش تعلیم کند که: انسان در زندگى، بدون خط نمى تواند باشد، یا خط اللّه و صراط مستقیم است و یا خط شیطان عصیانگر و گمراه، او باید در این میان درست بیندیشد و براى خویش تصمیم گیرى کند، و خیر و صلاح خود را دور از تعصب ها و تقلیدهاى کورکورانه در نظر بگیرد. * * * بار دیگر ،او را متوجه عواقب شوم شرک و بت پرستى کرده، مى گوید: اى پدر! من از این مى ترسم: با این شرک و بت پرستى که دارى عذابى از ناحیه خداوند رحمان به تو برسد، و تو از اولیاى شیطان باشى (یا أَبَتِ إِنِّی أَخافُ أَنْ یَمَسَّکَ عَذابٌ مِنَ الرَّحْمنِ فَتَکُونَ لِلشَّیْطانِ وَلِیّاً). تعبیر ابراهیم(علیه السلام) در برابر عمویش آزر در اینجا بسیار جالب است از یکسو، مرتباً او را با خطاب یا ابت! (پدرم) که نشانه ادب و احترام است، مخاطب مى سازد و از سوى دیگر، جمله أَنْ یَمَسَّکَ نشان مى دهد که ابراهیم(علیه السلام) از رسیدن کوچکترین ناراحتى به آزر ناراحت و نگران است و از سوى سوم، تعبیر به عَذابٌ مِنَ الرَّحْمنِ اشاره به این نکته مى کند که کار تو به واسطه این شرک و بت پرستى به جائى رسیده که خداوندى که رحمت عام او همگان را در برگرفته به تو خشم مى گیرد و مجازاتت مى کند، ببین چه کار وحشتناکى انجام مى دهى! و از سوى چهارم، این کار تو کارى است که سرانجامش، قرار گرفتن زیر چتر ولایت شیطان است. * * * نکته ها: ۱ ـ راه نفوذ در دیگران کیفیت گفتگوى ابراهیم(علیه السلام) با آزر که طبق روایات، مردى بت پرست، بت تراش و بت فروش بوده و یک عامل بزرگ فساد در محیط محسوب مى شده، به ما نشان مى دهد: براى نفوذ در افراد منحرف، قبل از توسل به خشونت، باید از طریق منطق، منطقى آمیخته با احترام، محبت، دلسوزى و در عین حال، توأم با قاطعیت استفاده کرد; چرا که گروه زیادى از این طریق، تسلیم حق خواهند شد، هر چند عده اى در برابر این روش باز هم مقاومت نشان مى دهند که البته حساب آنها جدا است و باید برخورد دیگرى با آنها داشت. * * * ۲ ـ دلیل پیروى از عالم در آیات فوق خواندیم ابراهیم(علیه السلام)، آزر را به پیروى از خود دعوت مى کند با این که قاعدتاً عمویش از نظر سن از او بسیار بزرگتر بوده و در آن جامعه سرشناس تر، و دلیل آن را این ذکر مى کند: من علومى دارم که نزد تو نیست (قَدْ جاءَنِی مِنَ الْعِلْمِ ما لَمْ یَأْتِکَ). این یک قانون کلّى است درباره همه، که در آنچه آگاه نیستند از آنها که آگاهند پیروى کنند، و این در واقع برنامه رجوع به متخصصان هر فن و از جمله مسأله تقلید از مجتهد را در فروع احکام اسلامى مشخص مى سازد. البته بحث ابراهیم(علیه السلام) در مسائل مربوط به فروع دین نبود، بلکه از اساسى ترین مسأله اصول دین سخن مى گفت، ولى حتى در این گونه مسائل نیز باید از راهنمائى هاى دانشمند استفاده کرد، تا هدایت به صراط سوىّ که همان صراط مستقیم است حاصل گردد. * * * ۳ ـ سوره رحمت و یادآورى در این سوره، پنج بار هنگام شروع در داستان پیامبران بزرگ و مریم، جمله أُذْکُرْ (یادآورى کن) آمده است و به خاطر آن مى توان این سوره را سوره یادآورى ها نامید، یادآورى از پیامبران، مردان و زنان بزرگ و حرکت توحیدى آنها و تلاششان در راه مبارزه با شرک، بت پرستى و ظلم و بیدادگرى. و از آنجا که معمولاً ذکر به معنى یادآورى بعد از نسیان است ممکن است اشاره به این واقعیت نیز باشد که: ریشه توحید و عشق به مردان حق و ایمان به مبارزات حق طلبانه آنها، در اعماق جان هر انسانى ریشه دوانیده و سخن از آنها در واقع یک نوع ذکر و یادآورى و بازگوئى است. توصیف خداوند به عنوان رحمان شانزده بار در این سوره آمده است چرا که سوره، از آغازش با رحمت شروع مى شود، رحمت خدا به زکریا، رحمت خدا به مریم و مسیح و پایان آن نیز با همین رحمت است که در اواخر آن مى گوید: إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدّاً: کسانى که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند خداوند رحمان محبت آنها را در دل بندگانش قرار مى دهد . ✔️ پایان @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا