eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.6هزار ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: چهارصد و پنجاه و چهار 🔷#واقعه‌غدیرخم #علامه‌امینی ✉️ ﻧﺎﻣﻪ ﺍﺑﻦ ﻋﺒﺎﺱ
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: چهارصد و پنجاه و پنج 🔷 🔹ﺑﺮﺧﻮﺭﺩ ﻋﻤﺮﻭ ﻋﺎﺹ ﻭ ﺍﺑﻦ ﻋﺒﺎﺱ ﻋﻤﺮﻭ ﺑﻦ ﻋﺎﺹ، ﺩﺭ ﺳﻔﺮﻱ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺣﺞ ﺭﻓﺘﻪ ﺑﻮﺩ ﻋﺒﻮﺭﺵ ﺑﺮ ﺍﺑﻦ ﻋﺒﺎﺱ ﺍﻓﺘﺎﺩ ﻭ ﻣﻮﻗﻌﻴﺖ ﺍﺑﻦ ﻋﺒﺎﺱ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻗﻠﻮﺏ ﺧﻠﻖ ﻭ ﺍﺣﺘﺮﺍﻣﻲ ﻛﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﺮﺍﻳﺶ ﻗﺎﺋﻞ ﺑﻮﺩﻧﺪ، ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﻧﻤﻮﺩ. ﺭﺷﻚ ﻭ ﺣﺴﺪ ﺩﺭ ﺩﻟﺶ ﺷﻌﻠﻪ ﮔﺮﻓﺖ ﻭ ﺑﻪ ﺍﻭ ﮔﻔﺖ: ﺍﻱ ﭘﺴﺮ ﻋﺒﺎﺱ ﭼﺮﺍ ﻫﺮ ﻭﻗﺖ ﻣﺮﺍ ﻣﻲ‌ﺑﻴﻨﻲ ﺑﺎ ﺣﺎﻟﺘﻲ ﻧﺎﺧﻮﺵ ﻭ ﺩﺭﻫﻢ ﺍﺯ ﻣﻦ ﺭﻭﻱ ﻣﻲ‌ﮔﺮﺩﺍﻧﻲ؟ ﮔﻮﺋﻲ ﺑﻴﻦ ﭼﺸﻤﺎﻧﺖ ﺟﺮﺍﺣﺘﻲ ﺍﻓﺘﺎﺩﻩ، ﻭﻟﻲ ﻫﻨﮕﺎﻣﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺑﻴﻦ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﺍﺯ ﻣﺮﺩﻡ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻲ‌ﮔﻴﺮﻱ، ﺁﺛﺎﺭ ﺿﻌﻒ ﻭ ﻧﺎﺩﺍﻧﻲ ﻭ ﻭﺳﻮﺍﺱ ﺩﺭ ﺗﻮ ﻇﺎﻫﺮ ﻣﻲ‌ﮔﺮﺩﺩ. ﺍﺑﻦ ﻋﺒﺎﺱ ﺩﺭ ﺟﻮﺍﺑﺶ ﮔﻔﺖ: [جلد سوم ﺻﻔﺤﻪ ۲۵۲] ﺯﻳﺮﺍ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺩﻭﻧﺎﻥ ﻭ ﻧﺎﭘﺎﻛﺎﻥ ﻫﺴﺘﻲ ﻭﻟﻲ ﻗﺮﻳﺶ ﺍﺯ ﺑﺰﺭﮔﺎﻥ ﻭ ﻧﻴﻜﺎﻧﻨﺪ، ﺍﺯ ﺳﺨﻦ ﺑﺎﻃﻞ ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﻧﻤﻲ ﺩﺍﻧﻨﺪ ﺧﻮﺩﺩﺍﺭﻱ ﻣﻲ‌ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺣﻘﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺷﻨﺎﺧﺘﻨﺪ، ﻛﺘﻤﺎﻥ ﻧﻤﻲ ﻛﻨﻨﺪ، ﺍﺯ ﺟﻬﺖ ﻣﻨﺶ ﻭ ﻣﻌﻨﻮﻳﺎﺕ، ﺑﺰﺭﮔﺎﻥ ﺧﻠﻘﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻇﺎﻫﺮ ﺑﻠﻨﺪ ﻣﺮﺗﺒﻪ ﺗﺮﻳﻦ ﻣﺮﺩﻣﻨﺪ، ﺗﻮ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺍﺧﻞ ﻗﺮﻳﺶ ﻣﻲ‌ﺩﺍﻧﻲ، ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻴﻜﻪ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﻴﺴﺘﻲ. ﻭ ﺗﻮ ﻛﺴﻲ ﻫﺴﺘﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺑﻴﻦ ﺩﻭ ﺑﺴﺘﺮ ﺧﻮﺍﺏ، ﻣﺘﻮﻟﺪ ﺷﺪﻱ ﻧﻪ ﺩﺭ ﺑﻴﻦ ﺑﻨﻲ ﻫﺎﺷﻢ ﺟﺎﻳﮕﺎﻩ ﻭ ﻣﻘﺎﻣﻲ ﺩﺍﺭﻱ ﻭ ﻧﻪ ﺩﺭ ﺑﻴﻦ ﺑﻨﻲ ﻋﺒﺪ ﺷﻤﺲ ﻛﺴﻲ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﻣﻲ‌ﮔﻴﺮﺩ، ﺗﻮ ﮔﻨﺎﻫﻜﺎﺭ ﺑﻲ ﭘﺪﺭ ﻭ ﮔﻤﺮﺍﻩ ﻭ ﮔﻤﺮﺍﻩ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺍﻱ، ﻣﻌﺎﻭﻳﻪ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﺮ ﮔﺮﺩﻥ ﻣﺮﺩﻡ ﺳﻮﺍﺭ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺗﻮ ﻫﻢ ﺍﺯ ﺣﻤﺎﻳﺖ ﺍﻭ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﺑﺎﻟﻴﺪﻱ ﻭ ﺑﺨﺸﺶ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺣﺴﺎﺏ ﺑﺰﺭﮔﻲ ﻭ ﻣﻘﺎﻡ ﺧﻮﺩ ﭘﻨﺪﺍﺷﺘﻲ. ﻋﻤﺮﻭﺩﺭ ﺟﻮﺍﺏ ﮔﻔﺖ: ﻧﻪ ﺑﺨﺪﺍ ﻗﺴﻢ، ﻣﻦ ﺑﻮﺟﻮﺩ ﺗﻮ ﺧﺮﺳﻨﺪﻡ ﻭ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﻣﻲ‌ﺑﺎﻟﻢ ﺁﻳﺎ ﺍﻳﻦ ﺣﺎﻟﺖ ﺩﺭ ﻧﺰﺩ ﺗﻮ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﻦ ﻧﻔﻌﻲ ﺩﺍﺭﺩ؟ ﺍﺑﻦ ﻋﺒﺎﺱ ﮔﻔﺖ: ﻣﺎ ﺑﻪ ﻫﺮ ﺟﺎ ﻛﻪ ﺣﻖ ﺑﺎﺷﺪ ﻣﺎﻳﻠﻴﻢ ﻭ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺭﺍﻫﻲ ﻛﻪ ﺣﻖ ﺭﻭﺩ ﺁﻫﻨﮓ ﻣﻲ‌ﻛﻨﻴﻢ. ﻣﺼﺪﺭ ﺍﻳﻦ ﺑﺤﺚ: " ﻋﻘﺪ ﺍﻟﻔﺮﻳﺪ " ﺝ 2 ﺹ 0136 16 - ﺍﺑﻦ ﻋﺒﺎﺱ ﻭ ﻋﻤﺮﻭ ﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻪ ﺑﻦ ﺟﻌﻔﺮ ﺑﻪ ﻣﺠﻠﺲ ﻣﻌﺎﻭﻳﻪ ﻭﺍﺭﺩ ﺷﺪ، ﺍﺑﻦ ﻋﺒﺎﺱ ﻭ ﻋﻤﺮﻭ ﺑﻦ ﻋﺎﺹ ﻫﻢ ﺣﻀﻮﺭ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ، ﻋﻤﺮﻭ ﺑﻦ ﻋﺎﺹ ﮔﻔﺖ: ﻣﺮﺩﻱ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﻭﺍﺭﺩ ﺷﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺩﻝ ﺁﺭﺯﻭﻫﺎ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺩﺭ ﻣﺠﺎﻟﺲ ﺑﺰﻡ ﻭ ﻃﺮﺏ ﺑﻪ ﺁﻭﺍﺯﻫﺎ ﺩﻝ ﻣﻲ‌ﺩﻫﺪ ﻭ ﺷﻴﻔﺘﻪ ﻛﻨﻴﺰﻛﺎﻥ ﺧﻮﺍﻧﻨﺪﻩ ﻭ ﻧﻮﺍﺯﻧﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺷﻮﺥ ﻭ ﺑﺬﻟﻪ ﺳﺮ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﺯ ﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﺯﻳﺎﺩ ﺣﻤﺎﻳﺖ ﻣﻲ‌ﻛﻨﺪ ﻭ (ﺑﺎ ﺁﻧﻬﺎ ﻛﻪ ﻣﻮﺭﺩ ﻋﻠﺎﻗﻪ ﺍﺵ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ) ﺧﺸﻤﺶ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﺧﻮﺷﮕﺬﺭﺍﻧﻲ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﺑﻴﺨﻮﺩ ﺍﺳﺖ، ﺑﻪ ﮔﺬﺷﺘﮕﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻣﻲ‌ﺑﺎﻟﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺍﻧﻔﺎﻕ ﺍﺳﺮﺍﻓﻜﺎﺭ ﺍﺳﺖ. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه طه آیات ۱۲۳و۱۲۷ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی معیشت ضنک! با این
📝تفسیر سوره مبارکه طه آیات ۱۲۳و۱۲۷ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ✔️ نکته ها: ۱ ـ غفلت از یاد حق و پى آمدهاى آن گاه، مى شود درهاى زندگى به روى انسان به کلى بسته مى شود، دست به هر کارى مى زند با درهاى بسته روبه رو مى گردد، و گاهى به عکس، به هر جا روى مى آورد خود را در برابر درهاى گشوده مى بیند، مقدمات هرکار، فراهم است و بن بست و گرهى در برابر او نیست، از این حال، به وسعت زندگى و از اولى به ضیق یا تنگى معیشت تعبیر مى شود، منظور از معیشت ضنک که در آیات بالا آمد نیز همین است.(۱) گاهى تنگى معیشت به خاطر این نیست که درآمد کمى دارد، اى بسا پول و درآمدش هنگفت است، ولى بخل، حرص و آز، زندگى را بر او تنگ مى کند نه تنها میل ندارد درِ خانه اش باز باشد و دیگران از زندگى او استفاده کنند، که گوئى نمى خواهد آن را به روى خویش بگشاید، به فرموده على(علیه السلام) همچون فقیران زندگى مى کند و همانند اغنیاء و ثروتمندان حساب پس مى دهد . راستى; چرا انسان گرفتار این تنگناها مى شود؟ قرآن مى گوید: عامل اصلیش اعراض از یاد حق است. یاد خدا مایه آرامش جان، تقوا و شهامت است و فراموش کردن او مایه اضطراب، ترس و نگرانى است. هنگامى که انسان مسئولیت هایش را به دنبال فراموش کردن یاد خدا به فراموشى بسپارد، غرق در شهوات، حرص و طمع مى گردد، پیدا است، نصیب او معیشت ضنک خواهد بود، نه قناعتى که جان او را پر کند، نه توجه به معنویت که به او غناى روحى دهد، و نه اخلاقى که او را در برابر طغیان شهوات باز دارد. اصولاً تنگى زندگى، بیشتر به خاطر کمبودهاى معنوى و نبودن غناى روحى است، به خاطر، عدم اطمینان به آینده، ترس از نابود شدن امکانات موجود، و وابستگى بیش از حد به جهان ماده است، و آن کس که ایمان به خدا دارد و دل به ذات پاک او بسته، از همه این نگرانى ها در امان است. البته تا اینجا سخن از فرد بود، هنگامى که به جامعه هائى که از یاد خدا روى گردانده اند وارد شویم، مسأله از این وحشتناک تر خواهد بود، جوامعى که على رغم پیشرفت شگفت انگیز صنعت، و على رغم فراهم بودن همه وسائل زندگى در اضطراب و نگرانى شدید بسر مى برند، در تنگناى عجیبى گرفتارند و خود را محبوس و زندانى مى بینند. همه از هم مى ترسند، هیچ کس به دیگرى اعتماد نمى کند، رابطه ها و پیوندها همه بر محور منافع شخصى است، بار تسلیحات سنگین به خاطر ترس از جنگ، بیشترین امکانات اقتصادى آنها را در کام خود فرو برده، و پشت هایشان زیر این بار سنگین خم شده است. زندان ها مملوّ از جنایتکاران است، در هر ساعت و دقیقه طبق آمارهاى رسمیشان، قتل ها و جنایت هاى هولناکى رخ مى دهد، آلودگى به مواد مخدر و فحشاء آنها را برده و اسیر ساخته است، در محیط خانواده هاشان، نه نور محبتى است، و نه پیوند عاطفى نشاط بخشى، آرى، این است زندگى سخت و معیشت ضنک آنها! رئیس جمهور اسبق آمریکا (کشور شیطان بزرگ) نیکسون در نخستین نطق ریاست جمهوریش به این واقعیت اعتراف کرده گفت: ما گرداگرد خویش زندگانى هاى تو خالى مى بینیم، در آرزوى ارضاء شدن هستیم، ولى هرگز ارضاء نمى شویم ! یکى دیگر از مردان معروف آنها که نقش او در جامعه به اصطلاح شادى آفریدن براى همه بود، مى گوید: من مى بینم انسانیت در کوچه تاریکى مى دود که در انتهاى آن جز نگرانى مطلق نیست !(۲) جالب این که: در روایات اسلامى مى خوانیم: از امام صادق(علیه السلام) پرسیدند منظور از آیه مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنْکاً چیست؟ فرمود: اعراض از ولایت امیر مؤمنان(علیه السلام) است.(۳) آرى، آن کس که الگوى خود را از زندگى على(علیه السلام) بگیرد همان ابرمردى که تمام دنیا در نظرش از یک برگ درخت کم ارزش تر بود، آن چنان به خدا دل ببندد که جهان در نظرش کوچک گردد، او هر کس باشد، زندگى گشاده و وسیعى خواهد داشت، اما آنها که این الگوها را فراموش کنند، در هر شرائط گرفتار معیشت ضنک هستند. در روایات متعددى اعراض از یاد حق در آیه فوق، به ترک حج براى کسانى که قادرند تفسیر شده، و این به خاطر آن است که مراسم تکان دهنده حج ارتباط و پیوند مجددى براى انسان با خدا مى آفریند، و همین ارتباط و پیوند راه گشاى زندگى او است، در حالى که عکس آن سبب دلبستگى هر چه بیشتر به مادیات است که سرچشمه معیشت ضنک مى باشد. ✍ پی نوشت ۱ ـ ضَنْک به معنى سختى و تنگى است، این کلمه همیشه به صورت مفرد به کار مى رود و تثنیه و جمع و مؤنث ندارد. ۲ ـ معماى هستى ، صفحات ۵٠ و ۵۱. ۳ ـ نور الثقلین ، جلد ۳، صفحه ۴٠۵. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝 شرح و تفسیر خطبه ۹۶ بخش دوم 🌧 برکت وجودی رسول اعظم ↩️ سپس در سومين مرحله به بخشى از برنامه هاى
📝 شرح و تفسیر خطبه ۹۷بخس اول 🔺سستی پیروان حق 🔭 خطبه در يك نگاه: با توجه به اينكه شأن ورود اين خطبه -به گونه اى كه شارحان نهج البلاغه نوشته اند- جريان سرپيچى مردم كوفه از فرمان على عليه السلام جهت مقابله با لشكريان غارتگر معاويه بعد از واقعه جنگ نهروان بوده است، امام در بخش اوّل اين خطبه، مردم متمرّد كوفه را با شديدترين عتاب و سرزنش -كه در نوع خود كم نظير يا بى نظير است- رو به رو مى سازد و به اين اميد كه غيرت آنها به جوش آيد و آماده نبرد با ظالمان شوند، آنها را با شلّاق هاى توبيخ مى نوازد و از تعبيرات مختلف، براى بيدار كردن آنها از خواب خرگوشى بهره مى گيرد و مقصود از همه اين توبيخ ها و سرزنش ها آن است كه پيش از سيطره ظالمان بى رحم، بر جان و مال و ناموس آنها و بر حكومت اسلامى، به خود آيند و به پا خيزند و آتش فتنه را خاموش و دست ظالمان را از قلمرو حكومت اسلامى قطع كنند! سپس در بخش ديگرى از اين خطبه، آنها را به پيروى اهل بيت -كه سبب هدايت و نجات آنهاست- دعوت مى كند و در واقع، همان مضمون و محتواى حديث «ثَقَلَين» را به آنها يادآور مى شود. و در آخرين بخش خطبه، مردم كوفه را با ياران پيامبر اسلام مقايسه مى كند و با اين مقايسه، روشن مى سازد كه چقدر ميان آنها و ياران پيامبر از نظر ايمان و تقوا و عبادت و جهاد و استقامت و شجاعت، تفاوت وجود داشت. روشن است كه هر سه بخش خطبه، يك هدف را تعقيب مى كند و آن بسيج لشكر كوفه است براى مقابله با دشمن؛ دشمنى كه بر هيچ چيز آنها -نه دين نه دنيايشان- رحم نمى كرد. *** 📝 شرح خطبه هدف اصلى اين خطبه برانگيختن مردم عراق براى مقابله با بيدادگران شام (معاويه و لشکر او) است و امام(عليه السلام) از طرق مختلف براى رسيدن به اين هدف بهره مى گيرد. نخست مى فرمايد: «اگر خداوند، ظالم و ستمگر را (چند روزى) مهلت دهد، چنان نيست که فرصت مجازات او از دستش برود». (وَ لَئِنْ أَمْهَلَ الظَّالِمَ فَلَنْ يَفُوتَ أَخْذُهُ). «او در کمين گاه، بر سر راه ستمگر است و گلوى وى را در دست دارد; هر زمان بخواهد مى فشارد، آن چنان که نتواند آب دهان را فرو برد». (وَ هُوَ لَهُ بِالمِرْصَادِ عَلَى مَجَازِ طَرِيقِهِ، وَ بِمَوْضعِ الشَّجَا(1) مِنْ مَسَاغِ(2) رِيقِهِ(3)). ✍ پی نوشت: 1. «شَجا» به معناى استخوان، يا چيزى ديگرى است که در گلو گير کند.  2. «مساغ» از مادّه «سوق» (بر وزن فوق) به معناى گوارا گرفته شده است.  3. «ريق» به معناى آب دهان است.  ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️امام على عليه السلام : 🔴 آفت عالمان، حبّ رياست است 🔺 آفةُ العُلَماءِ حُبُّ الرِّئاسةِ 📒ميزان الحكمه جلد1 صفحه 180 〰➿〰➿〰➿〰➿〰 ☀️ : 🔹«هر كس از خداوند، چنان كه بايد پَروا داشته باشد، خدا او را بى هيچ همدمى از تنهايى به در مى آورد و بى هيچ مالى توانگرش مىكند و بى هيچ قدرتى عزّتش مى بخشد.» 📚 مشكاة الأنوار : ص ٩٣ ح ١٩٦ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا