🌧 شأن نزول:
بعضى از مفسران، در شأن نزول نخستین آیه از آیات فوق، چنین نقل کرده اند: گروهى از قبیله بنى اسد و بنى غطفان که با پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) پیمان بسته بودند، گفتند: ما مى ترسیم خدا سرانجام محمد(صلى الله علیه وآله) را یارى نکند و در نتیجه رابطه ما با هم پیمان هایمان از یهود قطع شود، و آنها به ما مواد غذائى ندهند، آیه فوق نازل شده، به آنها اخطار کرد و آنها را سخت مذمت نمود.
بعضى دیگر گفته اند: گروهى از مسلمانان به خاطر شدت غضب بر کفار، براى پیروزى پیغمبر(صلى الله علیه وآله) بیقرارى و بیتابى مى کردند، و مى گفتند:
چرا وعده خدا در این زمینه تحقق نمى یابد؟ آیه نازل شد و آنها را بر این بى صبرى ملامت کرد.(۱)
✍ پی نوشت:
۱ ـ ابوالفتوح رازى ، و همچنین تفسیر فخر رازى ، جلد ۲۳، صفحه ۱۵، ذیل آیات مورد بحث.
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه حج آیات ۱۱ الی ۱۴ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️ باز مطلب را از
📝تفسیر سوره مبارکه حج آیات ۱۵ الی ۱۷
📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی
✅ رستاخیز پایان همه اختلافات
از آنجا که در آیات گذشته سخن از گروه ضعیف الایمان بود، در آیات مورد بحث، نیز چهره دیگرى از آنها را ترسیم کرده، مى گوید: کسى که گمان مى کند خدا پیامبرش را در دنیا و آخرت یارى نخواهد کرد، و در خشم و غیظ فرو رفته، هر کارى از دستش ساخته است انجام دهد، ریسمانى به سقف خانه خود بیاویزد و خود را از آن آویزان کند، و نفس خود را قطع نماید و تا سر حدّ مرگ پیش رود ببیند آیا این کار، خشم او را فرو مى نشاند (مَنْ کانَ یَظُنُّ أَنْ لَنْ یَنْصُرَهُ اللّهُ فِی الدُّنْیا وَ الآخِرَةِ فَلْیَمْدُدْ بِسَبَب إِلَى السَّماءِ ثُمَّ لْیَقْطَعْ فَلْیَنْظُرْ هَلْ یُذْهِبَنَّ کَیْدُهُ ما یَغِیظُ).
این تفسیر را گروه کثیرى از مفسران برگزیده، یا به عنوان یک احتمال قابل ملاحظه ذکر کرده اند. طبق این تفسیر، ضمیر لَنْ یَنْصُرَهُ اللّهُ به پیامبر(صلى الله علیه وآله) باز مى گردد، و سماء به معنى سقف خانه است (چون سماء به هر چیزى که در جهت فوق قرار داشته باشد اطلاق مى گردد) و جمله لیَقْطَع به معنى خفقان و قطع نفس و پیش رفتن تا سر حدّ مرگ است.
احتمالات مختلف دیگرى نیز در تفسیر این آیه داده شده است که، ذکر همه آنها لزومى ندارد، ولى از میان آنها دو تفسیر قابل ملاحظه است:
۱ ـ منظور از سماء همان آسمان است، یعنى: این گونه اشخاصى که تصور مى کنند خدا پیامبرش را یارى نخواهد کرد، به آسمان بروند، طنابى به آن آویزان کنند، و خود را در میان زمین و آسمان به دار کشند، تا نفسشان بریده شود (یا طنابى را که به آن آویزان شده اند، قطع کنند تا از همانجا سقوط نمایند) ببینند آیا این کار، خشمشان را فرو مى نشاند ؟!
۲ ـ ضمیر مذکور، به خود این اشخاص باز گردد (نه پیامبر(صلى الله علیه وآله) یعنى:) کسانى که فکر مى کنند خدا آنها را یارى نمى کند، و روزیشان بر اثر ایمان آوردن قطع مى گردد، هر کارى از دستشان ساخته است انجام دهند، به آسمان بروند، خود را با ریسمانى آویزان نمایند، سپس این ریسمان را قطع کرده تا سقوط کنند، آیا این کارها خشمشان را فرو مى نشاند ؟.
مطلب قابل توجه این که: تمام این تفسیرها به یک نکته روانى در ارتباط با افراد کم حوصله، عصبانى و ضعیف الایمان اشاره مى کند که: آنها وقتى کارشان ظاهراً به بن بست مى رسد، فوراً دستپاچه مى شوند و تصمیم هاى جنون آمیز مى گیرند:
گاه مشت بر در و دیوار مى کوبند.
گاه مى خواهند زمین را بشکافند و زیر آن پنهان شوند.
و سر انجام براى خاموش کردن آتش خشم خویش تصمیم به انتحار و خودکشى مى گیرند، در حالى که هیچ یک از این اعمال جنون آمیز، مشکل آنها را حل نمى کند، اگر کمى خونسرد باشند، صبر و حوصله به خرج دهند، و با نیروى ایمان به خدا و اعتماد به نفس و شکیبائى و استقامت، به جنگ مشکلات بر خیزند حل آن قطعاً ممکن است.
* * *
آیه بعد، اشاره به یک جمع بندى در آیات گذشته کرده، مى گوید: این گونه ما قرآن را به صورت آیات بینات و نشانه هاى روشن نازل کردیم (وَ کَذلِکَ أَنْزَلْناهُ آیات بَیِّنات).
دلائلى براى معاد و رستاخیز، همچون بررسى دوران جنینى انسان، رشد گیاهان، و زنده شدن زمین هاى مرده، که همگان را با مسأله معاد آشنا مى سازد و دلائلى همچون بى خاصیت بودن بت ها، و سرانجام، کار کسانى که دین را وسیله جلب منافع مادى قرار مى دهند.
ولى با این همه، داشتن دلائل روشن به تنهائى کافى نیست، بلکه آمادگى پذیرش حق نیز لازم است، به همین دلیل، در پایان آیه مى گوید: و خداوند هر کس را بخواهد هدایت مى کند (وَ أَنَّ اللّهَ یَهْدِی مَنْ یُرِیدُ).
بارها گفته ایم: خواست خدا بى حساب نیست، او حکیم است و همه کارهایش داراى حساب، هر کس که در راه او به مجاهده بر خیزد، و از اعماق جان خواستار هدایت باشد، خدا به وسیله آیات بیناتش او را راهنمائى مى کند.
* * *
آخرین آیه مورد بحث، به شش گروه از پیروان مذاهب مختلف که یک گروه مسلم و مؤمن اند، و پنج گروه غیر مسلمان اشاره کرده، مى فرماید: کسانى که ایمان آورده اند، و یهود ، و صابئان، و نصارا، و مجوس، و مشرکان، خداوند در میان آنها روز قیامت داورى مى کند، و حق را از باطل جدا مى سازد (إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ الَّذِینَ هادُوا وَ الصّابِئِینَ وَ النَّصارى وَ الْمَجُوسَ وَ الَّذِینَ أَشْرَکُوا إِنَّ اللّهَ یَفْصِلُ بَیْنَهُمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ).
مگر نه این است که: یکى از نام هاى قیامت یوم الفصل، روز جدائى حق از باطل، و یوم البروز روز آشکار شدن مکتوم ها، و روز پایان گرفتن اختلافات است.
آرى، خدا در آن روز، به همه این اختلافات پایان مى دهد; چرا که او از همه چیز آگاه و با خبر است (إِنَّ اللّهَ عَلى کُلِّ شَیْء شَهِیدٌ).
↩️ ادامه دارد...
@Nahjolbalaghe2
🎙 تفسیر صوتی آیات ۱۵ الی ۱۸ سوره مبارکه حج
مفسّر : حجتالاسلاموالمسلمین قرائتی
#در_محضر_اهل_بیت
🏷 کسی که نمرده است!
☀️امام علی علیه السلام
«كسى كه كارهاى خوبى از خود به يادگار گذارد كه سرمشق ديگران باشد، نمرده است. كسى كه حكمتى را نشر دهد، نامش بدان برده شود».
🔹«لَم يَمُتْ مَن تَرَكَ أفعالاً يُقْتَدى بها مِن الخَيرِ. مَن نَشَرَ حِكمَةً ذُكِرَ بها »
📚 كنز الفوائد : ج۱ ص۳۴۹
@Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#موعظه
🔺گناه، خیلی سر راهم قرار میگیره چیکارش کنم؟!
🎥 استاد ماندگاری
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: پانصد و سی و هفت 🔷#واقعهغدیرخم #علامهامینی ↩️ ﻛﻤﻴﺖ ﻭ ﻳﺰﻳﺪ ﺑﻦ ﻋﺒ
.
📝ترجمه کتاب الغدیر
✅ قسمت: پانصد و سی و هشت
🔷#واقعهغدیرخم
#علامهامینی
↩️ ﻭﻟﺎﺩﺕ ﻭ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﻛﻤﻴﺖ ﻛﻤﻴﺖ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ﺷﺼﺘﻢ ﺍﺯ ﻫﺠﺮﺕ ﺩﺭﺳﺖ ﺩﺭ ﺳﻨﻪ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﺍﻣﺎﻡ ﺳﺒﻂ ﺷﻬﻴﺪ - ﺩﺭﻭﺩ ﺧﺪﺍ ﺑﺮ ﺍﻭ ﺑﺎﺩ - ﺑﻪ ﺩﻧﻴﺎ ﺁﻣﺪ. ﻭ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎﻱ ﺧﻮﻳﺶ ﺑﻪ ﺧﺸﻨﻮﺩﻱ ﻭ ﺧﻮﺷﺒﺨﺘﻲ ﺯﻳﺴﺖ. ﻭ ﻫﻤﻪ ﺍﻳﻦ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺭﺍﻫﻲ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻳﺶ ﺑﺮﺍﻳﺶ ﺧﻮﺍﺳﺘﻪ ﺑﻮﺩ، ﮔﺬﺭﺍﻧﺪ ﻭ ﻣﺮﺩﻡ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺭﺍﻩ ﺭﺍﺳﺖ ﻓﺮﺍ ﺧﻮﺍﻧﺪ. ﺗﺎ ﺁﻧﮕﺎﻩ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺑﺮﻛﺖ ﺩﻋﺎﻱ ﺍﻣﺎﻡ ﺯﻳﻦ ﺍﻟﻌﺎﺑﺪﻳﻦ (ﻉ) ﻗﻠﻢ ﺗﻘﺪﻳﺮ، ﺳﺮ ﻧﻮﺷﺖ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻧﺎﻣﺶ ﺭﻗﻢ ﺯﺩ. ﻭ ﺧﺪﺍ ﻧﮕﻬﺒﺎﻥ ﺧﻮﻥ ﭘﺎﻙ ﺑﺰﻣﻴﻦ ﺭﻳﺨﺘﻪ ﺍﻭﺳﺖ. ﺷﻬﺎﺩﺗﺶ ﺩﺭ ﻛﻮﻓﻪ ﻭ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺧﻠﺎﻓﺖ " ﻣﺮﻭﺍﻥ ﺑﻦ ﻣﺤﻤﺪ ﺭ ﺑﻪ ﺳﺎﻝ 126 ﻩ ﻕ ﺍﺗﻔﺎﻕ ﺍﻓﺘﺎﺩ، ﻭ ﺳﺒﺐ ﻣﺮﮔﺶ ﻫﻤﺎﻥ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ " ﺣﺠﺮ ﺑﻦ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﺠﺒﺎﺭ " ﺁﻭﺭﺩﻩ ﻭ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺟﻌﻔﺮﻳﺎﻥ، ﺑﺮ ﺧﺎﻟﺪ ﻗﺴﺮﻱ ﺧﺮﻭﺝ ﻛﺮﺩﻧﺪ. ﺍﻭ ﺑﻲ ﺧﺒﺮ ﺑﺮ ﻣﻨﺒﺮ ﺧﻄﺒﻪ ﻣﻲﺧﻮﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﺍﻳﻨﺎﻥ ﺩﺭ ﻗﻴﺎﻓﻪ ﺷﻠﻮﺍﺭ ﭘﻮﺷﻴﺪﮔﺎﻥ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺭﻳﺨﺘﻨﺪ ﻭ ﻓﺮﻳﺎﺩ ﻛﺮﺩﻧﺪ: ﻟﺒﻴﻚ ﺟﻌﻔﺮ، ﻟﺒﻴﻚ ﺟﻌﻔﺮ، ﺧﺎﻟﺪ، ﺩﺭ ﺣﻴﻦ ﺧﻄﺒﻪ، ﺍﺯ ﺟﺮﻳﺎﻥ ﺧﺒﺮ ﻳﺎﻓﺖ ﻭ ﺑﻪ ﺩﻫﺸﺖ ﺍﻓﺘﺎﺩ ﻭ ﺑﻲ ﺁﻧﻜﻪ ﺑﻔﻬﻤﺪ ﭼﻪ ﻣﻲﮔﻮﻳﺪ، ﮔﻔﺖ ﻛﻪ ﺍﻃﻌﻤﻮﻧﻲ ﻣﺎﺀ: " ﺁﺑﻢ ﺑﺪﻫﻴﺪ ".
[ جلد چهارم ﺻﻔﺤﻪ 51]
ﻣﺮﺩﻡ ﺑﺮ ﺟﻌﻔﺮﻳﺎﻥ ﺷﻮﺭﻳﺪﻧﺪ، ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺩﺳﺘﮕﻴﺮ ﻛﺮﺩﻧﺪ، ﻭ ﺑﻪ
ﻣﺴﺠﺪ ﺁﻭﺭﺩﻧﺪ ﻭ ﺑﻮﺗﻪﻫﺎﻱ ﻧﻲ ﺣﺎﺿﺮ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻭ ﺑﻪ ﻧﻔﺖ ﺁﻟﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺍﺩﻧﺪ ﻭ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﻧﮕﻪ ﺩﺍﺭ. ﻭ ﺁﻧﻘﺪﺭ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺯﺩﻧﺪ ﺗﺎ ﭼﻨﻴﻦ ﻛﺮﺩ، ﺳﭙﺲ ﺑﻮﺗﻪﻫﺎ ﺭﺍ ﺁﺗﺶ ﺯﺩﻧﺪ ﻭ ﻫﻤﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺳﻮﺯﺍﻧﺪﻧﺪ. ﭼﻮﻥ ﺧﺎﻟﺪ ﺍﺯ ﻋﺮﺍﻕ ﻣﻌﺰﻭﻝ ﺷﺪ، ﻭ ﻳﻮﺳﻒ ﺑﻦ ﻋﻤﺮﻭ، ﭘﺲ ﺍﺯ ﻭﻱ ﺣﻜﻤﺮﺍﻧﻲ ﻳﺎﻓﺖ، ﻛﻤﻴﺖ ﺑﺮ ﺍﻭ ﻭﺍﺭﺩ ﺩ ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﻭﻱ، ﭘﺲ ﺍﺯ ﻛﺸﺘﻦ ﺯﻳﺪ ﺑﻦ ﻋﻠﻲ ﻣﺪﻳﺤﻪ ﺍﻱ ﮔﻔﺘﻪ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺳﺮﻭﺩﻩ ﺧﻮﻳﺶ ﺭﺍ ﭼﻨﻴﻦ ﺧﻮﺍﻧﺪ: ﺁﺷﻜﺎﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺮﺩﻡ ﺁﻣﺪﻱ، ﻭ ﭼﻮﻥ ﻛﺴﻲ ﻧﺒﻮﺩﻱ ﻛﻪ ﻛﺎﺧﺶ ﺩﺭﻱ ﺑﺰﺭﮒ ﻭ ﻗﻔﻞ ﺯﺩﻩ ﺩﺍﺭﺩ. ﺧﺎﻟﺪﻱ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺩﻫﺎﻥ ﺑﺎﺯ ﺁﺏ ﻣﻲﺧﻮﺍﺳﺖ ﻭ ﻛﺸﻨﺪﮔﺎﻥ ﺍﻭ ﻓﺮﻳﺎﺩ ﻣﻲﻛﺸﻴﺪﻧﺪ، ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﺗﻮ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ. ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺣﺎﻝ، ﻫﺸﺖ ﺗﻦ ﺳﭙﺎﻫﻲ ﻛﻪ ﺑﺎﻟﺎﻱ ﺳﺮ ﻳﻮﺳﻒ ﺑﻦ ﻋﻤﺮ ﺍﻳﺴﺘﺎﺩﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ، ﺑﻪ ﻧﻔﻊ ﺧﺎﻟﺪ ﺑﻪ ﺗﻌﻘﻴﺐ ﺍﻓﺘﺎﺩﻧﺪ ﻭ ﺳﺮ ﺷﻤﺸﻴﺮﻫﺎﻱ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺷﻜﻢ ﻛﻤﻴﺖ ﻧﻬﺎﺩﻧﺪ ﻭ ﻓﺮﻭ ﺑﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻣﻴﺮ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺁﻧﻜﻪ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﺑﮕﻴﺮﻱ، ﺷﻌﺮ ﻣﻲﺧﻮﺍﻧﻲ؟ ﻭ ﺧﻮﻥ ﭘﻴﻮﺳﺘﻪ ﺍﺯ ﺍﻭ ﻣﻲﺭﻳﺨﺖ ﺗﺎ ﺳﺮ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﺭ ﮔﺬﺷﺖ. ﻣﺴﺘﻬﻞ، ﻓﺮﺯﻧﺪ ﻛﻤﻴﺖ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻦ، ﺩﺭ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻣﺮﮒ ﭘﺪﺭ ﺑﺮ ﺑﺎﻟﻴﻨﺶ ﺑﻮﺩﻡ. ﺍﻭ ﺩﺭ ﻟﺤﻈﺎﺕ ﻣﺮﮒ ﺑﻲ ﻫﻮﺵ ﺷﺪ ﻭ ﭼﻮﻥ ﺑﻪ ﻫﻮﺵ ﺁﻣﺪ، ﺳﻪ ﺑﺎﺭ ﮔﻔﺖ: ﺑﺎﺭ ﺧﺪﺍﻳﺎ ﺧﺎﻧﺪﺍﻥ ﻣﺤﻤﺪ
(ﺹ). ﺁﻧﮕﺎﻩ ﺑﻪ ﻣﻦ ﮔﻔﺖ: ﭘﺴﺮﻡ ﺩﻭﺳﺖ ﻣﻲﺩﺍﺷﺘﻢ ﻛﻪ ﺯﻧﺎﻥ ﺑﻨﻲ ﻛﻠﺐ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺑﻴﺖ ﻫﺠﻮ ﻧﻤﻲ ﻛﺮﺩﻡ ﻛﻪ: ﺁﻧﻬﺎ، ﺑﺎ ﭼﺎﻛﺮﺍﻥ ﻭ ﻣﺰﺩﻭﺭﺍﻥ، ﺑﻪ ﻧﺎﭘﺎﻛﻲ، ﺟﺎﻣﻪ ﺍﺯ ﺗﻦ ﺯﻧﺎﻥ ﺑﻨﻲ ﻛﻠﺐ ﺑﺮﮔﺮﻓﺘﻨﺪ. ﭼﻪ، ﻧﺴﺒﺖ ﺗﺒﻬﻜﺎﺭﻱ ﺑﻪ ﻫﻤﻪ ﺯﻧﻬﺎ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻡ. ﺑﺨﺪﺍ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﻫﻴﭻ ﺷﺒﻲ ﺍﺯ ﺧﺎﻧﻪ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻧﻴﺎﻣﺪﻡ، ﻣﮕﺮ ﺁﻧﻜﻪ ﻣﻲﺗﺮﺳﻴﺪﻡ ﻛﻪ ﺳﺘﺎﺭﮔﺎﻥ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺑﺮ ﺳﺮﻡ ﻓﺮﻭ ﺭﻳﺰﻧﺪ. ﺳﭙﺲ ﮔﻔﺖ:
[ جلد چهارم ﺻﻔﺤﻪ 52]
ﻓﺮﺯﻧﺪﻡ ﺩﺭ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ، ﺑﻪ ﻣﻦ ﭼﻨﻴﻦ ﺭﺳﻴﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﭘﺸﺖ ﺩﺭﻭﺍﺯﻩ " ﻛﻮﻓﻪ " ﺧﻨﺪﻗﻲ ﻛﻨﺪﻩ ﻣﻲﺷﻮﺩ، ﻭ ﻣﺮﺩﮔﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﮔﻮﺭ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻣﻲﺁﻭﺭﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﮔﻮﺭﻫﺎﻱ ﺩﻳﮕﺮ ﻣﻲﺑﺮﻧﺪ. ﻣﺮﺍ ﺩﺭ ﭘﺸﺖ ﻛﻮﻓﻪ ﺩﻓﻦ ﻣﻜﻦ، ﻭ ﭼﻮﻥ ﺑﻤﻴﺮﻡ ﻣﺮﺍ ﺑﻪ ﺟﺎﻳﮕﺎﻫﻲ ﺁﻩ ﺁﻥ ﺭﺍ " ﻣﻜﺮﺍﻥ " ﻣﻲﮔﻮﻳﻨﺪ، ﺑﺒﺮ ﻭ ﺁﻧﺠﺎ ﺑﻪ ﺧﺎﻙ ﺑﺴﭙﺎﺭ. ﺍﻭ ﺭﺍ ﺩﺭﻫﻤﺎﻥ ﻣﻮﺿﻊ ﺑﻪ ﺧﺎﻙ ﺳﭙﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﻭﻱ، ﺍﻭﻝ ﻛﺴﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﮔﻮﺭﺳﺘﺎﻥ ﻛﻪ ﺗﺎ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﻗﺒﺮﺳﺘﺎﻥ ﺑﻨﻲ ﺍﺳﺪ ﺍﺳﺖ، ﺑﻪ ﺧﺎﻙ ﺭﻓﺖ.
↩️ ادامه دارد...
@Nahjolbalaghe2
#درمحضر_اهلبیت
🏷 پس از نومیدی!
☀️امام رضا علیه السلام
«همانا فرج و گشايش، پس از نوميدى مىآيد».
🔹«إنّما يَجيءُ الفَرَجُ على اليَأْسِ»
📚 بحار الأنوار : ج٥٢ ص١١٠ ح
#امام_زمان