eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.6هزار ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏷 کسی که نمرده است! ☀️امام علی علیه السلام «كسى كه كارهاى خوبى از خود به يادگار گذارد كه سرمشق ديگران باشد، نمرده است. كسى كه حكمتى را نشر دهد، نامش بدان برده شود». 🔹«لَم يَمُتْ مَن تَرَكَ أفعالاً يُقْتَدى بها مِن الخَيرِ. مَن نَشَرَ حِكمَةً ذُكِرَ بها » 📚 كنز الفوائد : ج۱ ص۳۴۹ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺گناه‌، خیلی‌ سر راهم قرار میگیره چیکارش کنم؟! 🎥 استاد ماندگاری @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: پانصد و سی و هفت 🔷#واقعه‌غدیرخم #علامه‌امینی ↩️ ﻛﻤﻴﺖ ﻭ ﻳﺰﻳﺪ ﺑﻦ ﻋﺒ
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: پانصد و سی و هشت 🔷 ↩️ ﻭﻟﺎﺩﺕ ﻭ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﻛﻤﻴﺖ ﻛﻤﻴﺖ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ﺷﺼﺘﻢ ﺍﺯ ﻫﺠﺮﺕ ﺩﺭﺳﺖ ﺩﺭ ﺳﻨﻪ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﺍﻣﺎﻡ ﺳﺒﻂ ﺷﻬﻴﺪ - ﺩﺭﻭﺩ ﺧﺪﺍ ﺑﺮ ﺍﻭ ﺑﺎﺩ - ﺑﻪ ﺩﻧﻴﺎ ﺁﻣﺪ. ﻭ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎﻱ ﺧﻮﻳﺶ ﺑﻪ ﺧﺸﻨﻮﺩﻱ ﻭ ﺧﻮﺷﺒﺨﺘﻲ ﺯﻳﺴﺖ. ﻭ ﻫﻤﻪ ﺍﻳﻦ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺭﺍﻫﻲ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻳﺶ ﺑﺮﺍﻳﺶ ﺧﻮﺍﺳﺘﻪ ﺑﻮﺩ، ﮔﺬﺭﺍﻧﺪ ﻭ ﻣﺮﺩﻡ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺭﺍﻩ ﺭﺍﺳﺖ ﻓﺮﺍ ﺧﻮﺍﻧﺪ. ﺗﺎ ﺁﻧﮕﺎﻩ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺑﺮﻛﺖ ﺩﻋﺎﻱ ﺍﻣﺎﻡ ﺯﻳﻦ ﺍﻟﻌﺎﺑﺪﻳﻦ (ﻉ) ﻗﻠﻢ ﺗﻘﺪﻳﺮ، ﺳﺮ ﻧﻮﺷﺖ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻧﺎﻣﺶ ﺭﻗﻢ ﺯﺩ. ﻭ ﺧﺪﺍ ﻧﮕﻬﺒﺎﻥ ﺧﻮﻥ ﭘﺎﻙ ﺑﺰﻣﻴﻦ ﺭﻳﺨﺘﻪ ﺍﻭﺳﺖ. ﺷﻬﺎﺩﺗﺶ ﺩﺭ ﻛﻮﻓﻪ ﻭ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺧﻠﺎﻓﺖ " ﻣﺮﻭﺍﻥ ﺑﻦ ﻣﺤﻤﺪ ﺭ ﺑﻪ ﺳﺎﻝ 126 ﻩ ﻕ ﺍﺗﻔﺎﻕ ﺍﻓﺘﺎﺩ، ﻭ ﺳﺒﺐ ﻣﺮﮔﺶ ﻫﻤﺎﻥ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ " ﺣﺠﺮ ﺑﻦ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﺠﺒﺎﺭ " ﺁﻭﺭﺩﻩ ﻭ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺟﻌﻔﺮﻳﺎﻥ، ﺑﺮ ﺧﺎﻟﺪ ﻗﺴﺮﻱ ﺧﺮﻭﺝ ﻛﺮﺩﻧﺪ. ﺍﻭ ﺑﻲ ﺧﺒﺮ ﺑﺮ ﻣﻨﺒﺮ ﺧﻄﺒﻪ ﻣﻲ‌ﺧﻮﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﺍﻳﻨﺎﻥ ﺩﺭ ﻗﻴﺎﻓﻪ ﺷﻠﻮﺍﺭ ﭘﻮﺷﻴﺪﮔﺎﻥ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺭﻳﺨﺘﻨﺪ ﻭ ﻓﺮﻳﺎﺩ ﻛﺮﺩﻧﺪ: ﻟﺒﻴﻚ ﺟﻌﻔﺮ، ﻟﺒﻴﻚ ﺟﻌﻔﺮ، ﺧﺎﻟﺪ، ﺩﺭ ﺣﻴﻦ ﺧﻄﺒﻪ، ﺍﺯ ﺟﺮﻳﺎﻥ ﺧﺒﺮ ﻳﺎﻓﺖ ﻭ ﺑﻪ ﺩﻫﺸﺖ ﺍﻓﺘﺎﺩ ﻭ ﺑﻲ ﺁﻧﻜﻪ ﺑﻔﻬﻤﺪ ﭼﻪ ﻣﻲ‌ﮔﻮﻳﺪ، ﮔﻔﺖ ﻛﻪ ﺍﻃﻌﻤﻮﻧﻲ ﻣﺎﺀ: " ﺁﺑﻢ ﺑﺪﻫﻴﺪ ". [ جلد چهارم ﺻﻔﺤﻪ 51] ﻣﺮﺩﻡ ﺑﺮ ﺟﻌﻔﺮﻳﺎﻥ ﺷﻮﺭﻳﺪﻧﺪ، ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺩﺳﺘﮕﻴﺮ ﻛﺮﺩﻧﺪ، ﻭ ﺑﻪ ﻣﺴﺠﺪ ﺁﻭﺭﺩﻧﺪ ﻭ ﺑﻮﺗﻪ‌ﻫﺎﻱ ﻧﻲ ﺣﺎﺿﺮ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻭ ﺑﻪ ﻧﻔﺖ ﺁﻟﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺍﺩﻧﺪ ﻭ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﻧﮕﻪ ﺩﺍﺭ. ﻭ ﺁﻧﻘﺪﺭ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺯﺩﻧﺪ ﺗﺎ ﭼﻨﻴﻦ ﻛﺮﺩ، ﺳﭙﺲ ﺑﻮﺗﻪ‌ﻫﺎ ﺭﺍ ﺁﺗﺶ ﺯﺩﻧﺪ ﻭ ﻫﻤﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺳﻮﺯﺍﻧﺪﻧﺪ. ﭼﻮﻥ ﺧﺎﻟﺪ ﺍﺯ ﻋﺮﺍﻕ ﻣﻌﺰﻭﻝ ﺷﺪ، ﻭ ﻳﻮﺳﻒ ﺑﻦ ﻋﻤﺮﻭ، ﭘﺲ ﺍﺯ ﻭﻱ ﺣﻜﻤﺮﺍﻧﻲ ﻳﺎﻓﺖ، ﻛﻤﻴﺖ ﺑﺮ ﺍﻭ ﻭﺍﺭﺩ ﺩ ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﻭﻱ، ﭘﺲ ﺍﺯ ﻛﺸﺘﻦ ﺯﻳﺪ ﺑﻦ ﻋﻠﻲ ﻣﺪﻳﺤﻪ ﺍﻱ ﮔﻔﺘﻪ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺳﺮﻭﺩﻩ ﺧﻮﻳﺶ ﺭﺍ ﭼﻨﻴﻦ ﺧﻮﺍﻧﺪ: ﺁﺷﻜﺎﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺮﺩﻡ ﺁﻣﺪﻱ، ﻭ ﭼﻮﻥ ﻛﺴﻲ ﻧﺒﻮﺩﻱ ﻛﻪ ﻛﺎﺧﺶ ﺩﺭﻱ ﺑﺰﺭﮒ ﻭ ﻗﻔﻞ ﺯﺩﻩ ﺩﺍﺭﺩ. ﺧﺎﻟﺪﻱ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺩﻫﺎﻥ ﺑﺎﺯ ﺁﺏ ﻣﻲ‌ﺧﻮﺍﺳﺖ ﻭ ﻛﺸﻨﺪﮔﺎﻥ ﺍﻭ ﻓﺮﻳﺎﺩ ﻣﻲ‌ﻛﺸﻴﺪﻧﺪ، ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﺗﻮ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ. ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺣﺎﻝ، ﻫﺸﺖ ﺗﻦ ﺳﭙﺎﻫﻲ ﻛﻪ ﺑﺎﻟﺎﻱ ﺳﺮ ﻳﻮﺳﻒ ﺑﻦ ﻋﻤﺮ ﺍﻳﺴﺘﺎﺩﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ، ﺑﻪ ﻧﻔﻊ ﺧﺎﻟﺪ ﺑﻪ ﺗﻌﻘﻴﺐ ﺍﻓﺘﺎﺩﻧﺪ ﻭ ﺳﺮ ﺷﻤﺸﻴﺮﻫﺎﻱ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺷﻜﻢ ﻛﻤﻴﺖ ﻧﻬﺎﺩﻧﺪ ﻭ ﻓﺮﻭ ﺑﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻣﻴﺮ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺁﻧﻜﻪ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﺑﮕﻴﺮﻱ، ﺷﻌﺮ ﻣﻲ‌ﺧﻮﺍﻧﻲ؟ ﻭ ﺧﻮﻥ ﭘﻴﻮﺳﺘﻪ ﺍﺯ ﺍﻭ ﻣﻲ‌ﺭﻳﺨﺖ ﺗﺎ ﺳﺮ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﺭ ﮔﺬﺷﺖ. ﻣﺴﺘﻬﻞ، ﻓﺮﺯﻧﺪ ﻛﻤﻴﺖ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻦ، ﺩﺭ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻣﺮﮒ ﭘﺪﺭ ﺑﺮ ﺑﺎﻟﻴﻨﺶ ﺑﻮﺩﻡ. ﺍﻭ ﺩﺭ ﻟﺤﻈﺎﺕ ﻣﺮﮒ ﺑﻲ ﻫﻮﺵ ﺷﺪ ﻭ ﭼﻮﻥ ﺑﻪ ﻫﻮﺵ ﺁﻣﺪ، ﺳﻪ ﺑﺎﺭ ﮔﻔﺖ: ﺑﺎﺭ ﺧﺪﺍﻳﺎ ﺧﺎﻧﺪﺍﻥ ﻣﺤﻤﺪ (ﺹ). ﺁﻧﮕﺎﻩ ﺑﻪ ﻣﻦ ﮔﻔﺖ: ﭘﺴﺮﻡ ﺩﻭﺳﺖ ﻣﻲ‌ﺩﺍﺷﺘﻢ ﻛﻪ ﺯﻧﺎﻥ ﺑﻨﻲ ﻛﻠﺐ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺑﻴﺖ ﻫﺠﻮ ﻧﻤﻲ ﻛﺮﺩﻡ ﻛﻪ: ﺁﻧﻬﺎ، ﺑﺎ ﭼﺎﻛﺮﺍﻥ ﻭ ﻣﺰﺩﻭﺭﺍﻥ، ﺑﻪ ﻧﺎﭘﺎﻛﻲ، ﺟﺎﻣﻪ ﺍﺯ ﺗﻦ ﺯﻧﺎﻥ ﺑﻨﻲ ﻛﻠﺐ ﺑﺮﮔﺮﻓﺘﻨﺪ. ﭼﻪ، ﻧﺴﺒﺖ ﺗﺒﻬﻜﺎﺭﻱ ﺑﻪ ﻫﻤﻪ ﺯﻧﻬﺎ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻡ. ﺑﺨﺪﺍ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﻫﻴﭻ ﺷﺒﻲ ﺍﺯ ﺧﺎﻧﻪ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻧﻴﺎﻣﺪﻡ، ﻣﮕﺮ ﺁﻧﻜﻪ ﻣﻲ‌ﺗﺮﺳﻴﺪﻡ ﻛﻪ ﺳﺘﺎﺭﮔﺎﻥ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺑﺮ ﺳﺮﻡ ﻓﺮﻭ ﺭﻳﺰﻧﺪ. ﺳﭙﺲ ﮔﻔﺖ: [ جلد چهارم ﺻﻔﺤﻪ 52] ﻓﺮﺯﻧﺪﻡ ﺩﺭ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ، ﺑﻪ ﻣﻦ ﭼﻨﻴﻦ ﺭﺳﻴﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﭘﺸﺖ ﺩﺭﻭﺍﺯﻩ " ﻛﻮﻓﻪ " ﺧﻨﺪﻗﻲ ﻛﻨﺪﻩ ﻣﻲ‌ﺷﻮﺩ، ﻭ ﻣﺮﺩﮔﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﮔﻮﺭ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻣﻲ‌ﺁﻭﺭﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﮔﻮﺭﻫﺎﻱ ﺩﻳﮕﺮ ﻣﻲ‌ﺑﺮﻧﺪ. ﻣﺮﺍ ﺩﺭ ﭘﺸﺖ ﻛﻮﻓﻪ ﺩﻓﻦ ﻣﻜﻦ، ﻭ ﭼﻮﻥ ﺑﻤﻴﺮﻡ ﻣﺮﺍ ﺑﻪ ﺟﺎﻳﮕﺎﻫﻲ ﺁﻩ ﺁﻥ ﺭﺍ " ﻣﻜﺮﺍﻥ " ﻣﻲ‌ﮔﻮﻳﻨﺪ، ﺑﺒﺮ ﻭ ﺁﻧﺠﺎ ﺑﻪ ﺧﺎﻙ ﺑﺴﭙﺎﺭ. ﺍﻭ ﺭﺍ ﺩﺭﻫﻤﺎﻥ ﻣﻮﺿﻊ ﺑﻪ ﺧﺎﻙ ﺳﭙﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﻭﻱ، ﺍﻭﻝ ﻛﺴﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﮔﻮﺭﺳﺘﺎﻥ ﻛﻪ ﺗﺎ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﻗﺒﺮﺳﺘﺎﻥ ﺑﻨﻲ ﺍﺳﺪ ﺍﺳﺖ، ﺑﻪ ﺧﺎﻙ ﺭﻓﺖ. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
🏷 پس از نومیدی! ☀️امام رضا علیه السلام «همانا فرج و گشايش، پس از نوميدى مى‌آيد». 🔹«إنّما يَجيءُ الفَرَجُ على اليَأْسِ» 📚 بحار الأنوار : ج٥٢ ص١١٠ ح
90-03-18 rafiee tafsir sure yasin(ayehe 69).mp3
35.2M
🎙موضوع: تفسیر سوره یس ۲۵ 📝 آزار پیامبر (ص) 📻دکتر رفیعی 📅تاریخ : ۱۳۹۰/۰۳/۱۸ 🕌 حرم حضرت معصومه (س)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
🌧 شأن نزول: بعضى از مفسران، در شأن نزول نخستین آیه از آیات فوق، چنین نقل کرده اند: گروهى از قبیله
📝تفسیر سوره مبارکه حج آیات ۱۵ الی ۱۷ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ✔️ نکته ها: ۱ ـ پیوند آیات پیوند این آیه، با آیات قبل، از این نظر است که: در آیه قبل، سخن از هدایت الهى در دل هاى آماده بود، ولى از آنجا که همه دل ها آماده نیست، تعصبها، لجاجتها و تقلیدهاى کورکورانه سدّ محکمى در برابر پذیرش هدایت است، مى گوید: این گروه بندى ها و اختلافات در میان عده اى، همچنان تا دامنه قیامت باقى خواهد ماند، و تنها در آن روز، همه خفایا آشکار مى گردد و اختلافات، برچیده خواهد شد. به علاوه، در آیات گذشته، سخن از گروه هاى سه گانه اى بود که بعضى بى دلیل درباره خدا و رستاخیز به مجادله برمى خیزند، و بعضى کارشان اغواگرى است، و گروهى افراد سست ایمانى هستند که گاه به این سو و گاه به آن سو پرتاب مى شوند آیه مورد بحث، به نمونه هاى این گروه ها که در برابر مؤمنان قرار گرفته اند اشاره مى کند. از همه اینها گذشته، بحث درباره معاد در آیات پیشین این سؤال را مطرح مى کند، که هدف از معاد چیست؟ در آیه مورد بحث یکى از اهداف آن که پایان گرفتن اختلافات و بازگشت به وحدت است بیان شده. * * * ۲ ـ مجوس کیانند؟ واژه مجوس فقط یک بار در قرآن مجید در همین آیات مطرح شده، و با توجه به این که: در برابر مشرکان و در صف ادیان آسمانى قرار گرفته اند، چنین برمى آید که: آنها داراى دین، کتاب و پیامبرى بوده اند. تردیدى نیست که امروز مجوس به پیروان زردشت گفته مى شود، و یا لااقل، پیروان زردشت بخش مهمى از آنان را تشکیل مى دهند، ولى تاریخ خود زردشت نیز به هیچ وجه روشن نمى باشد، تا آنجا که بعضى ظهور او را در قرن یازدهم قبل از میلاد دانسته اند و بعضى در قرن ششم یا هفتم!.(۴) این تفاوت و اختلاف عجیب یعنى پنج قرن! نشان مى دهد: تا چه اندازه تاریخ زردشت تاریک و مبهم است. معروف این است او کتابى به نام اوستا داشته که در سلطه اسکندر بر ایران از بین رفته است، و بعداً در زمان بعضى از پادشاهان ساسانى، بازنویسى شده.(۵) از عقائد آنها مطالب زیادى در دست نداریم، ولى چیزى که امروز بیش از همه شهرت دارد مسأله اعتقاد به دو مبدأ خیر و شرّ یا نور و ظلمت است. به این ترتیب که: خداى نیکى ها و نور را اهورا مزدا و خداى شرّ و ظلمت را اهریمن مى دانند، و به عناصر چهار گانه، مخصوصاً آتش احترام مى گذارند تا آنجا که آنها را آتش پرست مى خوانند و هر جا آنها هستند آتشکده اى کوچک یا بزرگ نیز، وجود دارد. بعضى واژه مجوس را از ماده مغ که به پیشوایان و روحانیین این مذهب مى گفتند، مشتق مى دانند، و مُؤْبَد که اکنون به روحانیین آنها گفته مى شود در اصل از ریشه مغود بوده. در روایات اسلامى آنها را از پیروان یکى از انبیاى بر حق شمرده شده اند (که بعداً از اصل توحید منحرف گشته و به افکار و عقائد شرک آلود روى آورده اند). ✍ پی نوشت: ۴ ـ اعلام القرآن ، صفحه ۵۵٠. ۵ ـ المیزان ، جلد ۱۴، صفحه ۳۹۲. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2