eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.6هزار ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه حج آیه ۱۸ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی همه موجودات جهان در پیشگا
📝تفسیر سوره مبارکه حج آیه ۱۸ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️ ۲ ـ آیا سجود فرشتگان تشریعى است؟ بى شک در جمله یَسْجُدُ لَهُ مَنْ فِی السَّماواتِ فرشتگان داخلند، ولى آیا سجده آنها تکوینى است یا تشریعى؟ با توجه به این که: آنها داراى عقل، شعور، معرفت و اراده اند، سجود آنها جنبه تشریعى دارد یعنى عبادت و خضوعى است که با اراده و اختیار انجام مى گیرد قرآن درباره فرشتگان مى گوید: لا یَعْصُونَ اللّهَ ما أَمَرهُمْ وَ یَفْعَلُونَ ما یُؤْمَرُونَ: آنها هیچ یک از فرمان هاى الهى را عصیان نمى کنند و آنچه را که او دستور داده انجام مى دهند .(۲) و از نظر سجود تکوینى، فرشتگان چون دیگر موجودات هستند. * * * ۳ ـ پاسخ به چند سؤال ۱ ـ با توجه به این که: مَنْ فِى الأَرْض ، شامل همه انسان ها مى شود، چرا بعد از آن جمله کَثِیْرٌ مِنَ النّاس آمده است؟ در پاسخ مى توان گفت: این جمله، در حقیقت توضیحى است براى مَنْ فِى الأَرْض یعنى ساکنان زمین دو گروهند، گروهى مؤمن و خاضع در برابر خدا و گروهى کافر و متمرد و سرکش. این احتمال را نیز بعضى از مفسران داده اند که: تعبیر مَنْ فِى الأَرْض که جنبه عمومى دارد، اشاره به سجود تکوینى است که همه انسان ها حتى کافران جزء، جزء وجودشان در آن شرکت دارند، ولى جمله کَثِیْرٌ مِنَ النّاس ... اشاره به سجود تشریعى است که در آن با هم مختلفند. (چنان که پیشتر گفته شد). این احتمال نیز وجود دارد که: مَنْ فِى الأَرْض اشاره به فرشتگان ساکن زمین باشد مانند مَنْ فِى السَّماء که اشاره به فرشتگان ساکن آسمان ها است، در حالى که جمله بعد، از انسان هاى ساکن زمین سخن مى گوید. ۲ ـ چرا در این آیه از ساکنان آسمان و زمین، سخن به میان آمده نه از خود آسمان و زمین؟. در پاسخ مى گوئیم: آسمان ها همان ستارگانند که در کلمه نجوم جمعند، و ذکر جبال (کوه ها) که قسمت مهمى از کره زمین را تشکیل مى دهند اشاره به خود زمین است. ۳ ـ بالاخره، آخرین سؤال این است: چرا أَ لَمْ تَرَ (آیا نمى بینى) فرموده، با این که: سجده عمومى موجودات چیزى نیست که با چشم دیده شود؟ اما با توجه به این که: رؤیت در لسان عرب، گاهى به معنى علم مى آید پاسخ این سؤال نیز روشن مى شود. به علاوه، گاه از مسائل بسیار روشن تعبیر به مشاهده مى کنیم، مثلاً مى گویند: آیا نمى بینى که فلان انسان، حسود و بخیل است، یا فلان انسان عالم و عادل است (در حالى که این صفات جنبه حسى ندارد) منظور درک قطعى است. ✍ پی نوشت: ۲ ـ تحریم، آیه ۶. ✔️ پایان @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝 شرح و تفسیر خطبه ۱۰۲ بخش اول ⚖ حسابرسی اعمال در قیامت 🔭 خطبه در يك نگاه: اين خطبه از دو بخش تشك
📝 شرح و تفسیر خطبه ۱۰۲ بخش اول ⚖ حسابرسی اعمال در قیامت ↩️ سپس مى افزايد: آنها در حالى در دادگاه عدل الهى حاضر مى شوند که «عرق (از سرو رويشان فرو مى ريزد به گونه اى که) بر دهانشان لجام زده، و لرزش زمين تمام اندامشان را مى لرزاند». (قَدْ أَلْجَمَهُمُ الْعَرَقُ، وَ رَجَفَتْ(5) بِهِمُ الأَرْضُ). آيا اين عرق ريزان شديد، به خاطر گرمى فضاى محشر است، يا از شدّت شرمندگى و خجالت، و يا هر دو؟! و نيز لرزش زمين آيا به خاطر اعمال آنهاست، يا طبيعت دادگاه عدل الهى اين چنين است، تا همه به فکر خويش باشند و به آنچه انجام داده اند بى کم و کاست اعتراف کنند؟! هر چه باشد محيط رعب آور عجيبى است. در آيات و روايات اسلامى نيز اشارات زيادى به عوامل و اسباب وحشت زاى روز محشر شده است. (خداوند همه ما را حفظ کند و در آن روز، مشمول الطاف کريمانه اش قرار دهد!). بعضى از شارحان نهج البلاغه در اينجا - مانند بسيارى ديگر از موارد - اصرار دارند که الفاظ بالا را کنايه از امور باطنى و روحانى بدانند; در حالى که هيچ نيازى به اين گونه تأويلها که شاهد و قرينه اى ندارد، نيست و اگر ما باب اين گونه تأويلات را در آيات و روايات بگشاييم، باب «تفسير به رأى» گشوده مى شود و هر کس آنچه را تمايل به آن دارد، از آيات و روايات مى فهمد و به شيوه بعضى از روشنفکرنمايان «قرائت هاى جديد در آيات و روايات» شروع مى شود، در اين صورت مسلّم است که اصالت همه متون مذهبى مخدوش مى گردد و چيزى براى استدلال بر مسايل عقيدتى و عملى باقى نمى ماند. امام(عليه السلام) در پايان اين بخش، به يکى ديگر از مشکلات عظيم صحنه قيامت اشاره کرده، مى فرمايد: «بهترين حال براى کسانى که در عرصه محشر حاضرند، حال کسى است که جاى پايى پيدا کند، يا محلّى براى خود به دست آورد». (فَأَحْسَنُهُمْ حَالا مَنْ وَجَدَ لِقَدَمَيْهِ مَوْضِعاً، وَ لِنَفْسِهِ مُتَّسَعاً). اين تعبير اشاره به يکى از مشکلات عظيم صحنه محشر است که بر اثر کثرت جمعيّت و ضيق مکان حاصل مى شود و از تعبيرات روايات بر مى آيد که هول محشر و وحشت حساب رسى اعمال، مسأله عامّى است که همه حاضران در محشر را فرا مى گيرد; چرا که حتّى نيکوکاران از حساب رسى دقيق پروردگار، بيم ناکند! هول محشر عوامل فراوانى دارد که يکى از آنها همان ضيق مکان است که در جمله بالا آمده است.(6) **** ✍ پی نوشت: 5. «رَجف» از مادّه «رجف» (بر وزن ربط) به معناى اضطراب و لرزه شديد است و از آنجا که اخبار فتنه انگيز، مايه اضطراب جامعه مى شود، به آن «اراجيف» مى گويند. 6. سند خطبه: اين خطبه در منابعى كه قبل از «سيّد رضى» نگاشته شده، به دست نيامده؛ ولى در هر حال، به نظر مى رسد كه جزئى از خطبه 128- كه به خواست خدا به زودى به شرح آن خواهيم پرداخت- مى باشد؛ ولى در كتاب هايى كه بعد از «سيّد رضى» نوشته شده، ديده مى شود. ✔️ پایان بخش اول خطبه ۱۰۲ @Nahjolbalaghe2  
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ صفات مشاور! ☀️امام علی علیه السلام «و [در مشورت]... از خدا بترس و سعى نكن در مشورت، مطابق ميل و هوس مشورت خواه نظر دهى؛ زيرا كه باب ميل او مشورت دادن پستى است؛ و خوب گوش ندادن به حرفهاى او خيانت است». 🔹«... و خَفِ اللّهَ في مُوافَقَةِ هَوَى المُستَشِيرِ؛ فإنّ التِماسَ مُوافَقَتِهِ لُؤمٌ، و سُوءَ الإسماعِ منهُ خيانَةٌ» 📚 الدرّة الباهرة : ص۳۱ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: پانصد و چهل و یک 🔷#واقعه‌غدیرخم #علامه‌امینی 4⃣ ﻏﺪﻳﺮﻳﻪ 04 ﺁﻧﮕﺎﻩ
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: پانصد و چهل و دو 🔷 5⃣ﻏﺪﻳﺮﻳﻪ ۵ ﻣﺮﺍ ﺩﺭ ﻣﻬﺮﻱ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺳﺮﻭﺭ ﻭ ﺍﻣﺎﻡ ﺭﺍ ﺳﺘﻴﻨﻢ ﻣﻲ‌ﻭﺭﺯﻡ، ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺳﺮ ﺯﻧﺶ ﻭ ﻧﻜﻮﻫﺶ ﻛﺮﺩﻳﺪ. ﺳﻴﺪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻗﺼﻴﺪﻩ ﮔﻮﻳﺪ: ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻳﺎﺩ ﺁﺭﻳﺪ ﻛﻪ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺩﺭ ﺳﺎﻳﻪ ﺩﺭﺧﺖ ﺑﺰﺭﮔﻲ ﺍﻳﺴﺘﺎﺩ ﻭ ﻣﺮﺩﻡ ﺭﻭﺯ ﮔﺮﻡ ﻭ ﺳﻮﺯﺍﻧﻲ ﺭﺍ ﮔﺬﺭﺍﻧﺪﻧﺪ. ﺩﺳﺘﺶ (ﻋﻠﻲ) ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺭﺍﺳﺖ ﺧﻮﺩ ﺑﻠﻨﺪ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺑﺎ ﺁﻫﻨﮕﻲ ﺭﺳﺎ ﻧﺎﻣﻚ ﺑﺮﺩ ﻭ ﮔﻔﺖ: ﺍﻱ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺍﻳﻦ، ﺩﻭﺳﺖ ﻭ ﻭﺯﻳﺮ ﻭ ﻭﺍﺭﺙ ﻭ ﻫﻢ ﭘﻴﻤﺎﻥ ﻭ ﭘﺴﺮ ﻋﻢ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ. ﻫﺎﻥ ﻫﺮ ﻛﺲ ﻣﻦ ﻣﻮﻟﺎﻱ ﺍﻭﻳﻢ ﺍﻳﻦ ﻋﻠﻲ ﻣﻮﻟﺎﻱ ﺍﻭﺳﺖ. ﭘﺲ ﺑﻪ ﭘﻴﻤﺎﻧﻬﺎﻱ ﻣﻦ ﻭﻓﺎﺩﺍﺭ ﺑﺎﺷﻴﺪ ﻧﺴﺒﺖ ﻋﻠﻲ ﺑﻪ ﻣﻦ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﻫﺎﺭﻭﻥ ﭘﺴﺮ ﻋﻤﺮﺍﻥ ﺑﺎ ﺑﺮﺍﺩﺭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﺍﻭ ﺍﺳﺖ. 6⃣ ﻏﺪﻳﺮﻳﻪ ۶ ﺑﺎﺭﺍﻥ ﺑﺎﻣﺪﺍﺩﻱ، ﺑﺮ ﺁﻝ ﻓﺎﻃﻤﻪ ﺑﺎﺭﻳﺪﻥ ﮔﺮﻓﺖ. ﻭ ﺳﻴﻞ ﺍﺷﻚ ﺍﺯ ﺩﻳﺪﻩ ﺭ ﻭﺍﻥ ﻭ ﺭﻳﺰﺍﻥ ﺷﺪ. ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻗﺼﻴﺪﻩ ﮔﻮﻳﺪ: ﺩﺭ ﻧﻴﻤﺮﻭﺯﻱ ﻛﻪ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻏﺪﻳﺮ ﺧﻢ ﮔﺮﺩ ﺁﻭﺭﺩ، ﺳﺨﻦ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺷﻨﻴﺪﻧﺪ ﻛﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺍﻭﻟﻲ ﺍﺯ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﺑﻪ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﻛﻴﺴﺖ؟ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ، ﻛﻪ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻫﻤﺎﻫﻨﮓ ﮔﻔﺘﻨﺪ: [جلد چهارم ﺻﻔﺤﻪ 57] ﺗﻮ ﻣﻮﻟﺎ ﻭ ﺗﺮﺳﺎﻧﻨﺪﻩ ﻣﺎ، ﻭ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﻣﺎ ﺑﻪ ﻣﺎ ﺍﻭﻟﺎﺋﻲ، (ﻭ ﺍﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ) ﭘﺲ ﻭﻱ ﻭ ﻣﻮﻟﺎﻱ ﺷﻤﺎ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﻨﻦ ﺍﻳﻦ ﻋﻠﻲ ﺭﻫﺒﺮ ﻭ ﻭﺯﻳﺮ ﺍﺳﺖ. ﺍﻭ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻭ ﺗﺎ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻣﺮﮒ ﻣﻦ، ﻭﺯﻳﺮ ﻣﻦ ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺧﻠﻴﻔﻪ ﻭ ﺍﻣﻴﺮ ﺷﻤﺎ ﺍﺳﺖ. ﭘﺲ ﻫﺮ ﻛﺪﺍﻡ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﻋﻠﻲ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﺩ، ﺧﺪﺍ ﺑﺎ ﺍﻭ ﺩﻭﺳﺖ ﺑﺎﺩ ﻭ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻣﺮﮒ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺷﺎﺩﻱ ﺭﻭﺑﺮﻭ ﻛﻨﺎﺩ ﻭ ﺁﻧﻜﻪ ﺍﺯ ﻣﻴﺎﻥ ﺷﻤﺎ، ﺍﻭ ﺭﺍ ﺩﺷﻤﻦ ﻣﻲ‌ﺩﺍﺭﺩ ﺧﺪﺍ ﺩﺷﻤﻦ ﺍﻭ ﺑﺎﺩ ﻭ ﺯﻣﺎﻥ ﻣﺮﮒ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺧﻮﺍﺭﻱ ﺭﺳﺎﻧﺎﺩ. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا