eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.6هزار ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. «أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ» بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَيَصُدُّونَ عَن سَبِيلِ اللَّهِ وَالْمَسْجِدِ الْحَرَامِ الَّذِي جَعَلْنَاهُ لِلنَّاسِ سَوَاءً الْعَاكِفُ فِيهِ وَالْبَادِ ۚ وَمَن يُرِدْ فِيهِ بِإِلْحَادٍ بِظُلْمٍ نُّذِقْهُ مِنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ کسانى که کافر شدند، و (مردم را) از راه خدا بازداشتند، و (همچنین) از مسجدالحرام، که آن را براى همه مردم، برابر قرار دادیم، چه کسانى که در آن جا زندگى مى کنند یا از نقاط دور وارد مى شوند. و (نیز) هرکس بخواهد در این سرزمین به انحراف و ستم روى آورد، ما از عذابى دردناک به او مى چشانیم! (حج/25) @Nahjolbalaghe2
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه حج آیات ۱۹ الی ۲۴ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️ در آیات بعد، ب
📝تفسیر سوره مبارکه حج آیه ۲۵ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی 🔺 مانعان خانه خدا! در آیات گذشته سخن از کفار به طور مطلق در میان بود، ولى در آیه مورد بحث، اشاره به گروه خاصى از آنان شده است که داراى تخلفات و گناهان سنگین مخصوصاً در رابطه با مسجد الحرام و مراسم پرشکوه حج هستند. نخست مى گوید: کسانى که کافر شدند و مردم را از راه خدا، جلوگیرى مى کنند... (إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا وَ یَصُدُّونَ عَنْ سَبِیلِ اللّهِ). همچنین مردم با ایمان را از کانون بزرگ توحید، مسجد الحرام باز مى دارند، همان مرکزى که آن را براى همه مردم یکسان قرار داده ایم، چه آنها که در آن سرزمین زندگى مى کنند و چه آنها که از نقاط دور به سوى آن مى آیند مستحق عذابى دردناکند (وَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ الَّذِی جَعَلْناهُ لِلنّاسِ سَواءً الْعاکِفُ فِیهِ وَ الْبادِ). و هر کس بخواهد در این سرزمین از طریق حق، منحرف گردد، دست به ظلم و ستم بیالاید ما از عذاب دردناک به او مى چشانیم (وَ مَنْ یُرِدْ فِیهِ بِإِلْحاد بِظُلْم نُذِقْهُ مِنْ عَذاب أَلِیم). در واقع این گروه از کافران، علاوه بر انکار حق، مرتکب سه جنایت بزرگ شده اند: ۱ ـ جلوگیرى از راه خدا و ایمان و طاعت او. ۲ ـ جلوگیرى از عبادت کنندگان و زوار خانه خدا و قرار دادن امتیازى براى خود. ۳ ـ در این سرزمین مقدس دست به ظلم و گناه و الحاد مى زنند. خداوند این گروه را که مستحق عذاب الیم اند، کیفر مى دهد. * * * نکته ها: ۱ ـ در این آیه، کفر این گروه به صورت فعل ماضى ، و جلوگیرى از طریق خدا به صورت فعل مضارع آمده، اشاره به این که: کفر آنها قدیمى است و اما تلاش و کوشششان براى گمراه ساختن مردم، همیشگى و مستمر است. به تعبیر دیگر، جمله اول از اعتقاد باطل آنها که یک امر ثابت است سخن مى گوید، و جمله دوم، از عمل آنها که تکرار صَدِّ عَنْ سَبِیْلِ اللّه است. * * * ۲ ـ منظور از صَدِّ عَنْ سَبِیْلِ اللّه ، هر گونه تلاش و کوشش براى جلوگیرى مردم از ایمان و اعمال صالح است، و تمام برنامه هاى تبلیغاتى و عملى که در جهت تخریب اعتقادات و انحراف آنها از راه هاى صحیح و اعمال پاک انجام مى گیرد، در این مفهوم وسیع جمع است. * * * ۳ ـ همه مردم در این مرکز عبادت یکسانند در تفسیر جمله سَواءً الْعاکِفُ فِیهِ وَ الْبادِ مفسران بیانات گوناگونى دارند: بعضى گفته اند: منظور این است که: همه مردم در مراسم عبادت در این کانون توحید یکسانند، و هیچ کس حق مزاحمت به دیگرى در امر حج و عبادت در کنار خانه خدا ندارد. در حالى که بعضى معنى وسیع ترى براى این جمله قائل شده اند و گفته اند: نه تنها در مراسم عبادت، مردم یکسانند، که در استفاده کردن از زمین و خانه هاى اطراف مکّه براى استراحت و سایر نیازهاى خود نیز باید مساوات باشد. به همین جهت، جمعى از فقهاء خرید، فروش و اجاره خانه هاى مکّه را تحریم کرده اند و آیه فوق را شاهد بر آن مى دانند. در روایات اسلامى نیز تأکید شده: نباید زوار خانه خدا را از سکونت در خانه ها و منازل مکّه جلوگیرى کرد که: بعضى به صورت تحریم و بعضى به صورت کراهت است. در نهج البلاغه در نامه اى که على(علیه السلام) به قثم بن عباس فرماندار مکّه نگاشت، چنین مى خوانیم: وَ مُرْ أَهْلَ مَکَّةَ أَلاّ یَأْخُذُوا مِنْ سَاکِن أَجْراً، فَإِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ یَقُولُ: سَواءً الْعاکِفُ فِیهِ وَ الْبادِ فَالْعَاکِفُ الْمُقِیمُ بِهِ، وَ الْبَادِی الَّذِی یَحُجُّ إِلَیْهِ مِنْ غَیْرِ أَهْلِهِ: به مردم مکّه دستور ده، تا از کسانى که در این شهر سکنى مى کنند اجاره بها نگیرند; زیرا خداوند مى فرماید: در این سرزمین کسانى که مقیم اند یا از بیرون مى آیند یکسانند، منظور از عاکف کسى است که در آنجا اقامت دارد، و از بادى کسى است که از نقاط دیگر به قصد حج مى آید .(۱) در حدیث دیگرى از امام صادق(علیه السلام) در تفسیر همین آیه، مى خوانیم: کانَتْ مَکَّةُ لَیْسَ عَلى شَیْء مِنْها بابٌ، وَ کانَ أَوَّلُ مَنْ عَلَّقَ عَلى بابِهِ الْمِصْرَاعَیْنِ، مُعَاوِیَةَ بْنَ أَبِی سُفْیَانَ، وَ لَیْسَ یَنْبَغِی لاِ َحَد أَنْ یَمْنَعَ الْحَاجَّ شَیْئاً مِنَ الدُّورِ وَ مَنَازِلِها: در آغاز خانه هاى مکّه، در نداشت، نخستین کسى که براى خانه خود در گذاشت معاویه بود، و سزاوار نیست هیچ کس حجاج را از خانه ها و منازل مکّه منع کند .(۲) ✍ پی نوشت: ۱ ـ نهج البلاغه ، نامه ۶۷. ۲ـ تهذیب ، جلد ۵، صفحه ۴۲٠. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
22.Hajj.24-25.mp3
2.37M
🎙 تفسیر صوتی آیات ۲۴ و ۲۵ سوره مبارکه حج مفسّر : حجت‌الاسلام‌والمسلمین قرائتی @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏷 همسردهی و لطف خدا! ☀️امام صادق علیه السلام : ✓ «هر كس بى‌همسرى را همسر بدهد، از كسانى است كه خداوند عز و جل در روز قيامت، به او نظر [ لطف ] مى‌افكنَد». ⁙ «مَن زَوَّجَ أعزَبا، كانَ مِمَّن يَنظُرُ اللّهُ عز و جل إلَيهِ يَومَ القِيامَةِ». 📚 الكافي: ج٥ ص٣٣١ ح٢ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
11.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
عدالتِ حیرت انگیزِ امیرالمؤمنین صلوات الله علیه 🎥 حجت‌الاسلام کاشانی @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: پانصد و چهل و چهار 🔷#واقعه‌غدیرخم #علامه‌امینی 8⃣ ﻏﺪﻳﺮﻳﻪ ۸ ﺩﺭ ﺩﻳ
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: پانصد و چهل و پنج 🔷 ↩️ ﻭ ﺧﺒﺮﻱ ﻫﻢ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺩﺭ ﺁﻣﺪﻥ ﺑﻪ ﻣﺴﺠﺪ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ، ﻋﻠﻲ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻭﻳﮋﮔﻲ ﺩﺍﺩﻩ ﻭ ﻭﺭﻭﺩﺵ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺧﺎﻧﻪ ﺑﻪ ﻣﺴﺠﺪ، ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺟﻨﺎﺑﺖ ﻭ ﻃﻬﺎﺭﺕ، ﻭ ﺩﺭ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﻭ ﻧﻬﺎﻥ ﺭﻭﺍ ﺩﺍﻧﺴﺘﻪ ﻭ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻭﺣﻴﻲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺟﺎﻧﺐ ﺧﺪﺍﻱ ﺟﺒﺎﺭ ﻓﺮﻭﺩ ﺁﻣﺪ، ﺍﺯ ﻣﺴﺠﺪ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. " ﻋﻠﻲ " ﻭ " ﺣﺴﻴﻦ " ﻭ " ﺣﺴﻦ " ﭘﺎﻙ ﻧﻬﺎﺩ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺧﺎﻧﺪﺍﻥ ﭘﺎﻛﻴﺰﻩ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﻧﻴﺰ ﻓﺎﻃﻤﻪ ﺭﺍ، ﻛﻪ ﻫﻤﮕﺎﻥ ﺍﻫﻞ ﻛﺴﺎﺋﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺍﻛﺮﺍﻡ ﻭ ﺍﻳﺜﺎﺭ ﻭﻳﮋﮔﻲ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﺍﻧﺪ، ﺩﻭﺳﺖ ﺑﺪﺍﺭﻳﺪ. ﻭ ﺁﻥ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺍﻳﻨﺎﻥ ﺩﺷﻤﻨﻲ ﻭﺭﺯﺩ، ﺩﺷﻤﻦ ﺧﺪﺍ، ﻭ ﺭﺍﻫﻲ ﺧﻮﺍﺭﻱ ﻭ ﺩﻭﺯﺥ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ. ﺩﺭ ﻛﺎﺭ ﭼﻨﻴﻦ ﻛﻴﻨﻪ ﺗﻮﺯﻱ ﺍﺯ ﺟﺎﻧﺐ ﺧﺪﺍﻱ ﺑﺮﻳﻦ، ﻧﺸﺎﻧﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻋﻴﺐ ﺷﻨﺎﺱ ﺳﺮﺯﻧﺶ ﮔﺮ، ﺑﻪ ﺧﻮﺑﻲ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﻲ‌ﻳﺎﺑﺪ. ﻭ ﺗﻮﺍﻱ ﺳﻮﺍﺭ ﺩﺭ ﭘﺴﺘﻲ ﻭ ﻛﻴﻨﻪ ﺗﻮﺯﻱ ﺳﺮ ﺁﻣﺪ ﻫﻤﻪ ﺁﻧﻬﺎﺋﻲ. ﺍﺯ ﻛﺴﻲ ﺧﺮﺩﻩ ﻣﻲ‌ﮔﻴﺮﻱ ﻛﻪ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﻣﺮﺩﻡ، ﺍﻭ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻣﻴﺎﻥ ﻫﻤﻪ ﭘﺎﻛﺎﻥ ﻭ ﻧﻴﻜﺎﻥ ﺑﻪ ﺑﺮﺍﺩﺭﻱ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪ. ﻭ ﺩﺭ ﻏﺪﻳﺮ ﺧﻢ، ﺑﻪ ﮔﻔﺘﺎﺭﻱ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﻭ ﻏﻴﺮ ﻗﺎﺑﻞ ﺍﻧﻜﺎﺭ، ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺍﺵ ﻓﺮﻣﻮﺩ: " ﻫﺮ ﻛﺴﻲ [ ﺻﻔﺤﻪ 61] ﻣﻦ ﺳﺮﻭﺭ ﺍﻭﻳﻢ، ﺍﻳﻦ ﻋﻠﻲ ﺳﺮﻭﺭ ﺍﻭ ﺍﺳﺖ. ﭘﺲ ﻧﺎﺳﭙﺎﺱ ﻧﺒﺎﺷﻴﺪ. ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﻦ، ﺍﻭ ﺭﺍ ﺗﻜﻴﻪ ﮔﺎﻩ ﺧﻮﻳﺶ ﺳﺎﺯﻳﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺳﺮﺍﺏ ﺭﻭﺍﻥ ﭘﻨﺪﺍﺭ ﻧﻴﻔﺘﻴﺪ ". ﻭ ﺳﻴﺪ، ﺩﺭ ﻫﺠﻮ ﺳﻮﺍﺭ، ﻗﺎﺿﻲ، ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﺮﮔﺶ، ﺍِِﻳﻦ ﭼﻜﺎﻣﻪ ﺭﺍ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ: ﺍﻱ ﺁﻧﻜﻪ ﭘﺎﻛﻲ ﺳﻮﺍﺭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﻭﺵ ﻣﻲ‌ﻛﺸﻲ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺧﺎﻧﻪ ﺍﺵ ﺑﻪ ﺩﻭﺯﺥ ﻣﻲ‌ﺑﺮﻱ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﭘﺎﻛﻲ ﻣﺒﺨﺸﺎﺩ ﺑﻪ ﺟﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺟﺮﺛﻮﻣﻪ ﺁﻥ، ﺭﻭﺯﮔﺎﺭ ﺭﺍ ﺳﺨﺖ ﺑﻪ ﻧﻨﮓ ﻭ ﻋﺎﺭ ﮔﺬﺭﺍﻧﺪ. ﺗﺎ ﺑﻪ ﺩﺭﺩﻣﻨﺪﻱ ﺩﺭ ﻗﻌﺮ ﻭﺍﺩﻱ ﺩﻭﺯﺥ، ﺩﺭ ﺍﻓﺘﺎﺩ ﻭ ﭘﻴﻜﺮﺵ ﻧﻴﺰ ﺑﺴﺘﻪ ﭘﻠﻴﺪﻳﻬﺎ ﺷﺪ. ﻛﺎﺭ ﺧﺪﺍﻱ ﺭﺣﻤﻦ ﺭﺍ، ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺳﻮﺍﺭ ﺷﮕﻔﺖ ﺍﻧﮕﻴﺰ ﺩﻳﺪﻡ ﻭ ﺍﺣﻜﺎﻡ ﺧﺪﺍﻱ ﺭﺍ ﺟﺮﻳﺎﻧﻲ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﺍﺳﺖ. ﺑﺮﻭ، ﺍﻱ ﻟﻌﻨﺖ ﺧﺪﺍﻱ ﺭﺣﻤﺎﻥ ﺑﺮ ﺗﻮ ﺑﺎﺩ ﻭ ﺍﻱ ﺑﺪﺗﺮﻳﻦ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺯﻧﺪﻩ ﺧﺪﺍﻱ ﻳﻜﺘﺎ ﺍﻱ ﺩﺷﻤﻦ ﺍﻣﻴﺮ ﻣﻮﻣﻨﺎﻥ، ﺁﻥ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﻏﺪﻳﺮ ﺑﺎ ﺳﺨﻨﻲ ﺍﻧﻜﺎﺭ ﻧﺎﭘﺬﻳﺮ، ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻴﻜﻪ ﻫﻤﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻮﺩﻧﺪ، ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺍﺵ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻫﺮ ﻛﺲ ﻣﻦ ﺩﺭ ﻧﻬﺎﻥ ﻭ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﺳﺮﻭﺭ ﺍﻭﻳﻢ، ﺍﻳﻦ ﻋﻠﻲ ﺑﺮﺍﺩﺭ ﻣﻦ ﻭ ﺟﺎﻧﺸﻴﻦ ﻣﻦ ﺩﺭ ﻛﺎﺭﻫﺎ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻗﺎﺋﻢ ﻣﻘﺎﻡ ﻣﻦ ﺩﺭ ﻫﺮ ﻳﺎﺩ ﻛﺮﺩﻱ ﺍﺳﺖ. ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ ﻫﺮ ﻛﺲ ﻋﻠﻲ ﺭﺍ ﺩﺷﻤﻦ ﺩﺍﺭﺩ، ﻭﻱ ﺭﺍ ﺩﺷﻤﻦ ﺩﺍﺭ، ﻭ ﺑﻪ ﺟﻬﻨﻢ ﺳﻮﺯﺍﻧﺶ ﺩﺭ ﺍﻧﺪﺍﺯ. ﻭ ﺗﻮ ﺍﻱ ﺳﻮﺍﺭ ﺑﻪ ﺩﺷﻤﻨﻲ ﻋﻠﻲ ﺑﻲ ﺷﻚ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ ﺩﺷﻤﻨﻲ ﻛﺮﺩﻱ، ﭘﺲ ﻫﺎﻥ ﺍﻱ ﺟﻬﻨﻢ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻛﺎﻡ ﺧﻮﻳﺶ ﻓﺮﻭ ﺑﺮ. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا