قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: پانصد و نود و سه 🔷#واقعهغدیرخم #علامهامینی ↩️ 10- " ﻣﺮﺯﺑﺎﻧﻲ " ﺩﺭ
.
📝ترجمه کتاب الغدیر
✅ قسمت: پانصد و نود و سه
🔷#واقعهغدیرخم
#علامهامینی
↩️ 11- " ﺟﺎﺣﻆ " ﺍﺯ ﺍﺳﻤﺎﻋﻴﻞ ﺑﻦ ﺳﺎﺣﺮ ﻧﻘﻞ ﻣﻲﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﮔﻔﺖ: ﻣﻦ ﺳﺎﻗﻲ ﺳﻴﺪ ﺣﻤﻴﺮﻱ ﻭ " ﺍﺑﺎﺩﻟﺎﻣﻪ " ﺑﻮﺩﻡ، ﺳﻴﺪ ﻣﺴﺖ ﺷﺪ ﻭ ﺩﻳﺪﮔﺎﻧﺶ ﺭﺍ ﭼﻨﺎﻥ ﺑﺮ ﻫﻢ ﻧﻬﺎﺩ ﻛﻪ ﭘﻨﺪﺍﺷﺘﻴﻢ ﺑﻪ ﺧﻮﺍﺏ ﺭﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺩﺧﺘﺮ ﺯﺷﺖ ﺭﻭﻱ " ﺍﺑﺎﺩﻟﺎﻣﻪ " ﺁﻣﺪ. ﭘﺪﺭﺵ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺁﻏﻮﺵ ﮔﺮﻓﺖ ﻭ ﺭﻗﺼﺎﻧﺪ ﻭ ﺧﻮﺍﻧﺪ. ﻧﻪ ﻣﺮﻳﻢ ﻣﺎﺩﺭ ﻋﻴﺴﻲ ﺷﻴﺮﺕ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻧﻪ ﻟﻘﻤﺎﻥ ﺣﻜﻴﻢ ﺳﺮﭘﺮﺳﺘﻴﺖ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﺳﻴﺪ ﺩﻳﺪﮔﺎﻧﺶ ﺭﺍ ﮔﺸﻮﺩﻩ ﻭ ﮔﻔﺖ: ﻟﻴﻜﻦ ﻣﺎﺩﺭﻱ ﺑﺪ، ﺗﺮﺍ ﺑﻪ ﺳﻴﻨﻪ ﭼﺴﺒﺎﻧﺪﻩ ﻭ ﭘﺪﺭﻱ ﭘﺴﺖ ﭘﺮﻭﺭﺵ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ. 12- ﺷﻴﺦ ﻃﺎﺋﻔﻪ، ﺑﻪ ﻃﻮﺭﻳﻜﻪ ﺩﺭ ﺍﻣﺎﻟﻲ ﻭﻱ ﺑﻪ ﻓﺮﺯﻧﺪﺵ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﺑﻪ ﺍﺳﻨﺎﺩ ﺧﻮﺩ ﺍﺯ ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ ﺟﺒﻠﻪ ﻛﻮﻓﻲ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﮔﻔﺖ: ﺳﻴﺪ ﺑﻦ ﻣﺤﻤﺪ ﺣﻤﻴﺮﻱ ﻭ ﺟﻌﻔﺮ ﺑﻦ ﻋﻔﺎﻥ ﻃﺎﺋﻲ ﺩﺭ ﻧﺰﺩ ﻣﺎ ﮔﺮﺩ ﺁﻣﺪﻧﺪ. ﺳﻴﺪ ﺑﻪ ﻭﻱ ﮔﻔﺖ: ﻭﺍﻱ ﺑﺮ ﺗﻮ ﺁﻳﺎ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺩﻭﺩﻣﺎﻥ ﻣﺤﻤﺪ ﭼﻨﻴﻦ ﺑﺪ ﮔﻮﺋﻲ ﻣﻲﻛﻨﻲ ﻛﻪ: ﻣﺎ ﺑﺎﻝ ﺑﻴﺘﻜﻢ ﻳﺨﺮﺏ ﺳﻘﻔﻪ ﻭ ﺛﻴﺎﺑﻜﻢ ﻣﻦ ﺍﺭﺫﻝ ﺍﻟﺎﺛﻮﺍﺏ ﺟﻌﻔﺮ ﮔﻔﺖ: ﺑﺪ ﻧﮕﻔﺘﻨﻪ ﺍﻡ، ﺳﻴﺪ ﮔﻔﺖ: ﺍﮔﺮ ﻧﻤﻲ ﺗﻮﺍﻧﻲ ﺧﻮﺏ ﺛﻨﺎ ﻛﻨﻲ ﺩﺳﺖ ﻛﻢ
ﺧﺎﻣﻮﺵ ﺑﻤﺎﻥ، ﺁﻳﺎ ﺧﺎﻧﺪﺍﻥ ﻣﺤﻤﺪ ﺭﺍ ﭼﻨﻴﻦ ﺗﻮﺻﻴﻒ ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ؟. ﺍﻣﺎ ﺗﺮﺍ ﻣﻌﺬﻭﺭ ﻣﻲﺩﺍﺭﻳﻢ. ﻃﺒﻊ ﻭ ﻛﺎﺭ ﺷﺎﻋﺮﻱ ﻭ ﻣﻨﺘﻬﺎﻱ ﺍﻧﺪﻳﺸﻪ ﺗﻮ ﻫﻤﻴﻦ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﻛﻢ ﻗﺼﻴﺪﻩ ﺍﻱ ﺳﺮﻭﺩﻩﺍﻡ ﻛﻪ ﺯﺷﺘﻲ ﻣﺪﺡ ﺗﺮﺍ ﺍﺯ ﺳﺎﺣﺖ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺮ ﻃﺮﻑ ﻣﻲﻛﻨﺪ ﻭ ﺁﻥ ﭼﻨﻴﻦ ﺍﺳﺖ: ﻗﺴﻢ ﺑﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻭ ﻧﻌﻤﺘﻬﺎﻱ ﺍﻭ. (ﻭ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻣﺴﻮﻝ ﺳﺨﻨﺎﻥ ﺧﻮﻳﺸﺘﻦ ﺍﺳﺖ) ﻛﻪ ﻧﻬﺎﺩ ﻋﻠﻲ ﺑﻦ ﺍﺑﻲ ﻃﺎﻟﺐ ﺑﺮ ﭘﺎﺭﺳﺎﺋﻲ ﻭ ﻧﻴﻜﻮﺋﻲ ﺳﺮﺷﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﻭ ﺍﻭ ﺍﻣﺎﻣﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮ ﻫﻤﻪ ﺍﻣﺖ ﺑﺮﺗﺮﻱ ﺩﺍﺭﺩ. ﻭ ﺍﻭ ﻗﺎﺋﻞ ﻭ ﻗﺎﺻﺪ ﺣﻖ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﻪ ﺑﺎﻃﻞ ﻧﻤﻲ ﮔﺮﺍﻳﺪ. ﺁﻧﮕﺎﻩ ﻛﻪ ﻣﻴﺪﺍﻥ ﺟﻨﮓ ﻧﻴﺰﻩﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻧﻤﺎﻳﺶ ﻣﻲﺁﻭﺭﺩ ﻭ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﻣﺮﺩ ﺍﺯ ﺭﻓﺘﻦ ﺑﻪ ﻣﻴﺪﺍﻥ ﺑﺎﺯ ﻣﻲﺍﻳﺴﺘﻨﺪ، ﺍﻭ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺣﺮﻳﻒ ﻣﻲﺷﺘﺎﺑﺪ. ﻭ ﺷﻤﺸﻴﺮﻱ ﺑﺮﻧﺪﻩ ﻭ ﻛﺸﻴﺪﻩ ﺩﺭ ﺩﺳﺖ ﺩﺍﺭﺩ. ﻭ ﺑﻪ ﺷﻴﺮﻱ ﻣﻲﻣﺎﻧﺪ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺑﻴﺶ ﺩﺭ ﺁﻣﺪﻩ ﻭ ﻣﻴﺎﻥ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﺧﻮﺩ ﺑﺮﺍﻩ ﺍﻓﺘﺎﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﻋﻠﻲ ﻣﺮﺩﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻴﻜﺎﺋﻴﻞ ﻭ ﺟﺒﺮﺋﻴﻞ ﺩﺭ ﺷﺐ ﺑﺪﺭﺑﺮ ﻭﻱ ﺳﻠﺎﻡ ﺩﺍﺩﻧﺪ. ﻣﻴﻜﺎﺋﻴﻞ ﺑﺎ ﻫﺰﺍﺭ ﻓﺮﺷﺘﻪ ﻭ ﺟﺒﺮﺋﻴﻞ ﻧﻴﺰ ﺑﺎ ﻫﺰﺍﺭ ﻓﺮﺷﺘﻪ ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﺍﺳﺮﺍﻓﻴﻞ ﻧﻴﺰ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺷﺐ ﺑﺪﺭ ﺑﻪ ﻳﺎﺭﻱ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺁﻣﺪﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ - ﭼﻨﺎﻧﻜﻪ ﻃﻴﺮ ﺍﺑﺎﺑﻴﻞ ﺑﻪ ﺣﻤﺎﻳﺖ ﺍﺯ ﺧﺎﻧﻪ ﺧﺪﺍ - ﭼﻮﻥ
ﺑﺎ ﻋﻠﻲ ﺭﻭﺑﺮﻭ ﺷﺪﻧﺪ ﺑﻪ ﻭﻱ ﺳﻠﺎﻡ ﻛﺮﺩﻧﺪ. ﻭ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻧﺸﺎﻥ ﺑﺰﺭﮔﺪﺍﺷﺖ ﻭ ﺍﻋﻈﺎﻡ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻋﻠﻲ. ﺍﻱ ﺟﻌﻔﺮ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻋﻠﻲ ﺍﻳﻦ ﭼﻨﻴﻦ ﺑﺎﻳﺪ ﺳﺨﻦ ﮔﻔﺖ ﻭ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺷﻌﺮ ﺗﺮﺍ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺮﺍﻱ ﺩﺭﻣﺎﻧﺪﮔﺎﻥ ﻭ ﺑﻴﭽﺎﺭﮔﺎﻥ ﮔﻔﺖ. ﺟﻌﻔﺮ ﺳﺮ ﺳﻴﺪ ﺭﺍ ﺑﻮﺳﻴﺪ ﻭ ﮔﻔﺖ: ﺍﻱ ﺍﺑﺎ ﻫﺎﺷﻢ ﺗﻮ ﺭﺋﻴﺴﻲ ﻭ ﻣﺎ ﭘﻴﺮﻭ. ﺍﻳﻦ ﺣﺪﻳﺚ ﺭﺍ ﺍﺑﻮ ﺟﻌﻔﺮ ﻃﺒﺮﻱ ﺩﺭ ﺟﺰﺀ ﺩﻭﻡ ﺑﺸﺎﺭﻩ ﺍﻟﻤﺼﻄﻔﻲ " ﺍﺯ ﺷﻴﺦ ﺍﺑﻲ ﻋﻠﻲ ﺍﺑﻦ ﺷﻴﺦ ﺍﻟﻄﺎﻳﻔﻪ ﻭ ﺍﻭ ﺑﻪ ﺍﺳﻨﺎﺩ ﺧﻮﺩ ﺍﺯ ﭘﺪﺭﺵ ﻧﻘﻞ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.
↩️ ادامه دارد...
@Nahjolbalaghe2
01_Be_Vaghte_Shaam_1403_05_15_Mashhad_Moghadas_Aminikhaah.ir.mp3
26.69M
🎙 حجتالاسلام والمسلمین استاد امینی خواه:
🔴 به وقت شام
🎤 جلسه اول
📝 محور سخنرانی
✔️ اوضاع سختی که لرزه به تن انسان میاندازد؛ توصیف وضعیت کاروان اسرای حسینی در مسیر شام
✔️ شهر رازآلود شام؛ از زندگی حضرت ابراهیم (علیهالسلام) تا حکومت حضرت سلیمان (علیهالسلام) و پیدایش یهود
✔️ شهر اعجاب برانگیز شام؛ از وعده تحقق حاکمیت الهی تا مرکز فتنههای قبل از ظهور و پایتخت سفیانی
✔️ محدوده شهر شام: سوریه، لبنان، اردن، فلسطین
✔️ درگیری امیّه و هاشم از قبل اسلام تا زمان ظهور
✔️ سفیانی؛ سپر و مدافع یهودیان در درگیریهای آخرالزمانی
✔️ حتمیت مسئله سفیانی و عدم امکان بداء در آن
✔️ آن که فلسطینیها را بیچاره کرد محمودعباس بود نه نتانیاهو!
✔️ کربلا همچنان جاریست چرا که حقیقت آن جنگ بین اسلام علوی و اسلام اموی بود
✔️ شهر شام؛ منطقهای که بر اساس بغض اهل بیت (علیهمالسلام) تربیت شدند
✔️ روایت جناب سهلبنسعدساعدی از وضعیت شام به هنگام ورود اسرای حسینی
@Nahjolbalaghe2
.
«أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ»
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
وَلَقَدْ خَلَقْنَا فَوْقَكُمْ سَبْعَ طَرَائِقَ وَمَا كُنَّا عَنِ الْخَلْقِ غَافِلِينَ
ما بر فراز شما هفت راه [= طبقات هفتگانه آسمان ]را قرار دادیم. و هرگز از خلق (خود) غافل نبوده ایم.
(مؤمنون/17)
***
وَأَنزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً بِقَدَرٍ فَأَسْكَنَّاهُ فِي الْأَرْضِ ۖ وَإِنَّا عَلَىٰ ذَهَابٍ بِهِ لَقَادِرُونَ
و از آسمان، آبى به اندازه معین فرو فرستادیم. و آن را در زمین (در جایگاه مخصوصى) ساکن نمودیم. و ما بر از بین بردن آن کاملاً قادریم.
(مؤمنون/18)
*
فَأَنشَأْنَا لَكُم بِهِ جَنَّاتٍ مِّن نَّخِيلٍ وَأَعْنَابٍ لَّكُمْ فِيهَا فَوَاكِهُ كَثِيرَةٌ وَمِنْهَا تَأْكُلُونَ
پس بوسیله آن باغهایى از درختان نخل و انگور براى شما ایجاد کردیم. باغهایى که در آن براى شما میوه هاى فراوانى است. و از آن مى خورید.
(مؤمنون/19)
*
وَشَجَرَةً تَخْرُجُ مِن طُورِ سَيْنَاءَ تَنبُتُ بِالدُّهْنِ وَصِبْغٍ لِّلْآكِلِينَ
و (نیز) درختى را که از طور سینا مى روید
[= درخت زیتون]، و از آن روغن و «نان خورش» براى خورندگان فراهم مى گردد (آفریدیم).
(مؤمنون/20)
*
وَإِنَّ لَكُمْ فِي الْأَنْعَامِ لَعِبْرَةً ۖ نُّسْقِيكُم مِّمَّا فِي بُطُونِهَا وَلَكُمْ فِيهَا مَنَافِعُ كَثِيرَةٌ وَمِنْهَا تَأْكُلُونَ
و در آفرینش چهارپایان براى شما عبرتى است. از آنچه (از شیر)
در درون آنهاست به شما مى نوشانیم. و براى شما در آنها منافع بسیار (دیگرى) است. و از (گوشت) آنها مى خورید.
(مؤمنون/21)
*
وَعَلَيْهَا وَعَلَى الْفُلْكِ تُحْمَلُونَ
و بر آنها و بر کشتیها سوار مى شوید.
(مؤمنون/22)
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
↩️ نکته ها: ۱ ـ اثبات مبدأ و معاد با یک دلیل جالب این که در آیات فوق، براى اثبات وجود خدا و قدرت و
📝تفسیر سوره مبارکه حج آیات ۱۷ الی ۲۲
📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی
✅ باز هم نشانه هاى توحید
گفتیم قرآن پس از ذکر صفات مؤمنان، به طرق تحصیل ایمان پرداخته، و در آیات گذشته، چنان که دیدیم، از آیات انفسى و نشانه هاى عظمت پروردگار در وجود خود ما سخن گفت، اکنون به جهان برون و آیات آفاقى مى پردازد و عظمت آفرینش را در آسمان و زمین منعکس مى کند:
نخست مى فرماید: ما بر فراز شما هفت طریقه آفریدیم (وَ لَقَدْ خَلَقْنا فَوْقَکُمْ سَبْعَ طَرائِقَ).
طرائق جمع طریقه به معنى راه یا به معنى طبقه است، در صورت اول، معنى آیه چنین مى شود: ما هفت راه بالاى سر شما آفریدیم، ممکن است این راه ها طرق رفت و آمد فرشتگان باشد، و ممکن است مدار گردش ستارگان آسمان.
بنابر معنى دوم، مفهومش این است: ما هفت طبقه (هفت آسمان) بر فراز شما آفریدیم.
درباره آسمان هاى هفتگانه، قبلاً سخن بسیار گفته ایم، آنچه در اینجا به عنوان اشاره باید گفت، این است:
اگر عدد هفت را به معنى تکثیر بگیریم مفهومش این است که بر فراز شما عالم هاى بسیار و کرات، کواکب و سیارات بى شمارى است.
تعبیر به طبقه هرگز نباید افلاک بطلمیوسى را که همچون پوست پیاز بر فراز یکدیگر قرار داشتند، تداعى کند، و چنین تصور شود: قرآن بر این فرضیه نادرست تکیه کرده، بلکه طرائق و طبقات اشاره به عوالمى است که در فواصل مختلف از ما قرار دارند و نسبت به ما هر یک، فوق دیگرى است، بعضى دورتر و بعضى نزدیک تر.
و اگر عدد سبع (هفت) را، عدد شمارش و تعداد بگیریم، مفهومش این است، غیر از این عالمى که شما مى بینید (مجموعه ثوابت و سیارات و کهکشان ها) شش عالم دیگر، ما فوق آن قرار دارد که هنوز دست علم و دانش بشر به آن نرسیده است.
و هر گاه، به نقشه منظومه شمسى و قرار گرفتن سیارات مختلف برگرد آن درست دقت کنیم، تفسیر دیگرى نیز براى این آیه مى توان یافت و آن این که: از این نُه سیاره که گرد آفتاب مى گردند، دو سیاره (عطارد و زهره) مدارشان زیر مدار زمین است، در حالى که شش سیاره دیگر مدارشان بیرون مدار زمین و شبیه طبقاتى است که یکى بر فراز دیگرى قرار گرفته و هنگامى که مدار کره ماه را که آن هم گرد زمین مى چرخد، بر آن بیفزائیم عدد هفت مدار (مسیر) یا هفت طبقه تکمیل مى گردد (دقت کنید).
و از آنجا که تعدد عوالم و طرق آنها، ممکن است این توهم را به وجود آورد که آیا این وسعت و عظمت عالم موجب نخواهد شد آفریدگار از آنها غافل گردد، در پایان آیه بلا فاصله مى فرماید: ما هرگز از آفرینش خود غافل نبوده و نخواهیم بود (وَ ما کُنّا عَنِ الْخَلْقِ غافِلِینَ).
تکیه بر روى عنوان خلق در اینجا اشاره به این است که: مسأله آفرینش و خلقت، به خودى خود دلیل علم آفریدگار و توجه او به آنها است، مگر مى شود آفریننده از آفریده خود غافل باشد؟!. این احتمال نیز، در تفسیر آیه وجود دارد که: منظور این است: ما راه هاى فراوانى براى آمد و شد فرشتگان بر فراز شما قرار دادیم و از حال شما غافل نیستیم و فرشتگان ما نیز شاهد و ناظر اعمال شمایند.
* * *
آیه بعد، به یکى دیگر از مظاهر قدرت الهى که از برکات آسمان و زمین محسوب مى شود، یعنى باران، اشاره کرده مى گوید: ما از آسمان آبى فرو فرستادیم به اندازه معین (وَ أَنْزَلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً بِقَدَر).
نه آن قدر زیاد که زمین ها را در خود غرق کند، و نه آن قدر کم که تشنه کامان در جهان گیاهان و حیوانات، سیراب نگردند.
آرى، از آسمان که بگذریم و به زمین بپردازیم یکى از مهمترین مواهب الهى آبى است که مایه حیات همه موجودات زنده است.
سپس، به مسأله مهمترى در همین رابطه که مسأله ذخیره آب ها در منابع زیر زمینى است پرداخته مى گوید: ما این آب را در زمین در مخازن مخصوص، ساکن کردیم، در حالى که اگر مى خواستیم آن را از بین ببریم کاملاً قدرت داشتیم (فَأَسْکَنّاهُ فِی الأَرْضِ وَ إِنّا عَلى ذَهاب بِهِ لَقادِرُونَ).
مى دانیم قشر روئین زمین از دو طبقه کاملاً مختلف تشکیل یافته: طبقه نفوذ پذیر و طبقه نفوذناپذیر.
اگر تمام قشر زمین نفوذ پذیر بود آب هاى باران فوراً در اعماق زمین فرو مى رفتند و بعد از یک باران ممتد و طولانى همه جا خشک مى شد و قطره اى آب پیدا نبود!
و اگر تمام قشر زمین طبقه نفوذ ناپذیر همچون گل رس بود تمام آب هاى باران در سطح زمین مى ماندند، آلوده و متعفن مى شدند و عرصه زمین را بر انسان تنگ مى کردند، و این آبى که مایه حیات است مایه مرگ انسان مى شد.
ولى خداوند بزرگ و منان، قشر بالا را نفوذ پذیر و قشر زیرین را نفوذ ناپذیر قرار داده، تا آب ها در زمین فرو روند و در منطقه نفوذ ناپذیر مهار شوند و ذخیره گردند، و بعداً از طریق چشمه ها، چاه ها و قنات ها مورد استفاده واقع شوند، بى آن که بگندند و تولید مزاحمت، یا آلودگى پیدا کنند.
↩️ ادامه دارد...
@Nahjolbalaghe2
23.Mumenoon.021-23.mp3
1.92M
🎙 تفسیر صوتی آیات ۱۸ الی ۲۳ سوره مبارکه مومنون
📝 مفسّر : حجتالاسلاموالمسلمین قرائتی
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
📝 شرح و تفسیر حکمت ۴۱۷ 🤲 شرایط توبه و استغفار واقعی ↩️ درباره توبه بحث هاى زيادى مطرح است كه در اي
📝 شرح و تفسیر حکمت ۴۱۷
🤲 شرایط توبه و استغفار واقعی
↩️ ابوبصير مى گويد:گفته هاى او در دل من اثركرد هنگامى كه خدمت امام صادق(عليه السلام) رسيدم شرح حال او را به آن حضرت عرض كردم. فرمود: هنگامى كه به كوفه بازگشتى او به ديدار تو مى آيد. به او بگو جعفر بن محمّد براى تو پيغام فرستاده و گفته است كه دست از اين كارها بردار، من بهشت را براى تو تضمين مى كنم.
ابوبصير مى گويد: وقتى به كوفه بازگشتم در ميان كسانى كه به ديدار من آمدند همسايه گنهكارم بود. هنگامى كه خواست برخيزد و برود اشاره كردم بنشين تا منزل خلوت شود من كارى با تو دارم. هنگامى كه منزل خلوت شد به او گفتم: حال تو را براى امام صادق(عليه السلام) شرح دادم امام(عليه السلام) فرمود: سلام مرا به او برسان و به او بگو اعمال ناشايست خود را ترك كند و در برابر آن، من بهشت را براى او تضمين مى كنم.
مرد همسايه با شنيدن اين سخن، سخت منقلب شد و گريه كرد. سپس گفت: تو را به خدا جعفر بن محمّد چنين پيامى به من داده است؟ ابوبصير مى گويد: قسم ياد كردم كه اين پيام آن حضرت است. آن مرد گفت: همين كافى است و سپس از نزد من بيرون رفت.
بعد از چند روز كسى را به سراغ من فرستاد تا نزد او بروم. ديدم پشت در خانه ايستاده در حالى كه بدنش تقريباً برهنه است. گفت: اى ابوبصير! هرچه در منزل از اموال حرام بود آن ها را در راه خدا دادم. (يا به صاحبانش بازگرداندم) و تو مى بينى اكنون در چه حالم.
ابوبصير مى گويد: با كمك برادران شيعه، لباس (و ساير نيازمندى ها را) براى او گردآورى كردم (در حالى كه از تصميم و همت او سخت شگفت زده بودم).
مدتى گذشت بار ديگر به سراغ من فرستاد كه بيا من بيمارم. ابوبصير مى گويد: به سراغش رفتم و مرتباً براى درمان او مى كوشيدم ولى درمان ها سودى نبخشيد و سرانجام در آستانه رحلت از دنيا قرار گرفت.
ابوبصير مى گويد: در واپسين ساعات عمر در كنار او نشسته بودم و او بيهوش شد. هنگامى كه به هوش آمد صدا زد: اى ابوبصير! دوست تو به عهدش وفا كرد. اين سخن را گفت و چشم از دنيا فروبست.
ابوبصير اضافه مى كند: مدّتى بعد به زيارت خانه خدا رفتم; سپس براى زيارت امام صادق(عليه السلام) به مدينه آمدم هنگامى كه مى خواستم وارد منزل آن حضرت شوم در حالى كه يك پاى من در دالان خانه بود و پاى ديگرم در حياط خانه، امام(عليه السلام) از داخل اطاق صدا زد و فرمود: «يا أَبَا بَصِير قَدْ وَفَينَا لِصَاحِبِكَ; اى ابوبصير! ما به عهدى كه با دوست تو كرده بوديم وفا كرديم!»[7]. [8]
✍ پی نوشت:
[7]. كافى، ج 1، ص 474، ح 5.
[8]. سند گفتار حكيمانه: اين كلام آموزنده را قبل از سيد رضى مرحوم ابن شعبه حرانى در كتاب تحف العقول نقل كرده ولى طولانى تر از مرحوم سيد رضى، و بعد از مرحوم سيد رضى فخر رازى در تفسير خود و ديلمى در كتاب ارشاد آن را آورده اند. (مصادر نهج البلاغه، ج 4، ص 295)
✔️ پایان
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
🎙شرح صوتی حکمت های نهج البلاغه 🔷 حکمت های: ۴۱۲ الی ۴۱۴ @Nahjolbalaghe2
شرح_صوتی_حکمت_۴۱۵_و_۴۱۶_و_۴۱۷.mp3
6.6M
🎙شرح صوتی حکمت های نهج البلاغه
🔷 حکمت های: ۴۱۵ الی ۴۱۷
@Nahjolbalaghe2
#در_محضر_اهل_بیت
#امام_زمان
⛅️ امام مهدی(علیهالسلام) :
لِیعمَل کلُّ امْرِءٍ علَی ما یقَرَّبُ مِن مَحَبَّتِنا .
هر یک از شما باید کاری کند که با آن به محبّت ما نزدیک شود.
📚بحار الأنوار، ج ۵۳ ، ص ۱۷۶
@Nahjolbalaghe2
سخنرانی 1403.08.23.mp3
24.78M
#موعظه
🏴 ایام فاطمیه
🎙 حجت الاسلام والمسلمین راجی
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: پانصد و نود و سه 🔷#واقعهغدیرخم #علامهامینی ↩️ 11- " ﺟﺎﺣﻆ " ﺍﺯ ﺍﺳ
.
📝ترجمه کتاب الغدیر
✅ قسمت: پانصد و نود و چهار
🔷#واقعهغدیرخم
#علامهامینی
↩️ ﺧﻠﻔﺎﺀ ﺭﻭﺯﮔﺎﺭ ﺳﻴﺪ ﺳﻴﺪ 10 ﺗﻦ ﺍﺯ ﺧﻠﻔﺎﺀ ﺭﺍ ﻛﻪ ﭘﻨﺞ ﺗﻦ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺯ ﺑﻨﻲ ﺍﻣﻴﻪ ﻭ ﭘﻨﺞ ﻧﻔﺮ ﺍﺯ ﺑﻨﻲ ﻋﺒﺎﺱ ﺑﻮﺩﻧﺪ، ﺩﺭﻙ ﻛﺮﺩ: [ ﺻﻔﺤﻪ 131] 1- ﻫﺸﺎﻡ ﺑﻦ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻤﻠﻚ ﺩﺭ ﮔﺬﺷﺘﻪ 125 ﻩ. ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺧﻠﺎﻓﺖ 19 ﺳﺎﻝ ﻭ 9 ﻣﺎﻩ. ﺳﻴﺪ ﺩﺭ ﺁﻏﺎﺯ ﺧﻠﺎﻓﺖ ﻭﻱ ﺑﻪ ﺩﻧﻴﺎ ﺁﻣﺪ 2- ﻭﻟﻴﺪ ﺑﻦ ﻳﺰﻳﺪ ﺑﻦ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻤﻠﻚ، ﻣﻘﺘﻮﻝ ﺑﻪ ﺳﺎﻝ 126 3- ﻳﺰﻳﺪ ﺑﻦ ﻭﻟﻴﺪ ﺩﺭ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺑﻪ ﺳﺎﻝ 126 ﻩ. ﭘﺲ ﺍﺯ 6 ﻣﺎﻩ ﻣﻤﻠﻜﺖ ﺩﺍﺭﻱ 4- ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﺑﻦ ﻭﻟﻴﺪ ﻣﺘﻮﻓﻲ ﺑﻪ ﺳﺎﻝ 127 ﻩ. ﭘﺲ ﺍﺯ ﺳﻪ ﻣﺎﻩ ﻣﻤﻠﻜﺖ ﺩﺍﺭﻱ 5- ﻣﺮﻭﺍﻥ ﺑﻦ ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ ﻣﺮﻭﺍﻥ ﺣﻜﻢ. ﻣﻘﺘﻮﻝ ﺑﻪ ﺳﺎﻝ 132 ﻩ. ﻛﻪ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﺑﻨﻲ ﺍﻣﻴﻪ ﺑﻪ ﻭﻱ ﺯﻭﺍﻝ ﻳﺎﻓﺖ 6- ﺳﻔﺎﺡ ﻛﻪ ﺍﻭﻟﻴﻦ ﻛﺴﻲ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﺑﻨﻲ ﻋﺒﺎﺱ ﻛﻪ ﺑﺤﻜﻮﻣﺖ ﺭﺳﻴﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ 136 ﻩ ﺩﺭ ﮔﺬﺷﺖ ﻭ ﺳﻴﺪ ﺭﺍ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺍﻭ ﺷﻌﺮﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ " ﺍﻏﺎﻧﻲ " ﻭ " ﻓﻮﺍﺕ ﺍﻟﻮﻓﻴﺎﺕ " ﻭ ﺻﻔﺤﻪ 214 ﺟﻠﺪ 2 " ﺷﺮﺡ ﻧﻬﺞ ﺍﻟﺒﻠﺎﻏﻪ ﺍﺑﻦ ﺍﺑﻲ ﺍﻟﺤﺪﻳﺪ " ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺳﻬﻢ ﺳﺎﻟﺎﻧﻪ ﺳﻴﺪ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺩﺭ ﻫﺮ ﺳﺎﻝ ﻛﻨﻴﺰﻱ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺧﺪﻣﺘﮕﺰﺍﺭ ﺁﻥ ﻛﻨﻴﺰ، ﻭ ﻛﻴﺴﻪ ﺩﺭﻫﻤﻲ ﺳﺮ ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺁﻭﺭﻧﺪﻩ ﺁﻥ ﻭ ﺍﺳﺒﻲ ﺑﻮﺩ ﻭ ﻣﻬﻤﺘﺮ ﺁﻥ ﻭ ﺻﻨﺪﻭﻗﻲ ﺍﺯ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﺟﺎﻣﻪ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺣﺎﻣﻞ ﺁﻥ
7- ﻣﻨﺼﻮﺭ ﻣﺘﻮﻓﻲ ﺑﻪ ﺳﺎﻝ 158 ﻩ. ﺳﻴﺪ ﺩﺭ ﻧﺰﺩ ﻭﻱ ﺣﺎﻟﻲ ﺧﻮﺵ ﻭ ﺯﺑﺎﻧﻲ ﺁﺯﺍﺩ ﺩﺍﺷﺖ ﺑﺮﺍﻱ ﮔﻔﺘﻦ ﺁﻧﭽﻪ ﻣﻲﺧﻮﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﺮﻣﺎﻩ ﻫﺰﺍﺭ ﺩﺭﻫﻢ ﻣﺎﻫﺎﻧﻪ ﻧﻴﺰ 8- ﻣﻬﺪﻱ ﻓﺮﺯﻧﺪ ﻣﻨﺼﻮﺭ ﺩﺭ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺳﺎﻝ 169 ﻩ ﻛﻪ ﺳﻴﺪ ﺩﺭ ﺁﻏﺎﺯ ﺧﻠﺎﻓﺖ ﺍﺯ ﺍﻭ ﭘﺮﻫﻴﺰ ﻭ ﺍﻭ ﺭﺍﻫﺠﻮﻣﻲ ﻧﻤﻮﺩ ﭘﺲ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭ ﺁﻣﺪ ﻭ ﭘﻮﺯﺵ ﻃﻠﺒﻴﺪ ﻭ ﻣﻬﺪﻱ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺧﺸﻨﻮﺩ ﺷﺪ ﻭ ﺳﻴﺪ ﺑﻪ ﻣﺪﺡ ﺍﻭ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ، ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﺍﺧﺒﺎﺭ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺭﻭﺍﺑﻂ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﮔﺬﺷﺖ 9- ﻫﺎﺩﻱ ﭘﺴﺮ ﻣﻬﺪﻱ ﺩﺭ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺑﻪ ﺳﺎﻝ 170 ﻩ 10- ﺭﺷﻴﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ 193 ﻩ ﭘﺲ ﺍﺯ 23 ﺳﺎﻝ ﺳﻠﻄﻨﺖ ﺩﺭ ﮔﺬﺷﺖ، ﺳﻴﺪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﻭ ﻗﺼﻴﺪﻩ ﺳﺘﻮﺩ ﻭ ﺭﺷﻴﺪ ﺑﻪ ﺩﻭ ﺑﺪﺭﻩ ﺑﺮﺍﻱ ﻭﻱ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺩﺍﺩ. ﻭ ﺳﻴﺪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﭘﺨﺶ ﻭ ﺑﺨﺶ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺧﺒﺮ ﺁﻥ ﺑﻪ ﺭﺷﻴﺪ ﺭﺳﻴﺪ ﻭ ﮔﻔﺖ ﻣﻲﭘﻨﺪﺍﺷﺘﻢ ﻛﻪ ﺍﺑﺎ ﻫﺎﺷﻢ ﺍﺯ ﻗﺒﻮﻝ ﺟﺎﻳﺰﻩ ﻣﺎ ﭘﺮﻫﻴﺰ ﻣﻲﻛﻨﺪ. ﻣﺮﺯﺑﺎﻧﻲ ﺩﺭ ﺍﺧﺒﺎﺭ ﺍﻟﺴﻴﺪ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﺳﺖ. ﭼﻮﻥ ﺭﺷﻴﺪ ﺑﻪ ﺣﻜﻮﻣﺖ، ﺭﺳﻴﺪ ﺑﻪ ﻭﻱ ﮔﺰﺍﺭﺵ ﺩﺍﺩﻧﺪ ﻛﻪ ﺳﻴﺪ ﺭﺍﻓﻀﻲ ﺍﺳﺖ، ﻭﻱ ﺭﺍ ﺣﺎﺿﺮ ﻛﺮﺩ، ﺳﻴﺪ ﮔﻔﺖ: ﺍﮔﺮ ﺭﺍﻓﻀﻲ ﻛﺴﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻨﻲ ﻫﺎﺷﻢ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﻣﻲﺩﺍﺭﺩ ﻭ
ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﻣﻘﺪﻡ ﻣﻲﺷﻤﺎﺭﺩ، ﻣﻦ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻋﺬﺭﻱ ﻧﺨﻮﺍﻫﻢ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺳﺖ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﺮ ﻧﺨﻮﺍﻫﻢ ﺩﺍﺷﺖ ﻭ ﺍﮔﺮ ﻏﻴﺮ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻣﻦ ﺑﻪ ﻏﻴﺮ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩﻱ ﻧﺪﺍﺭﻡ.
↩️ ادامه دارد...
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
🎙 حجتالاسلام والمسلمین استاد امینی خواه: 🔴 به وقت شام 🎤 جلسه اول 📝 محور سخنرانی ✔️ اوضاع سختی
02_Be_Vaghte_Shaam_1403_05_16_Mashhad_Moghadas_Aminikhaah.ir.mp3
32.27M
🎙 حجتالاسلام والمسلمین استاد امینی خواه:
🔴 به وقت شام
🎤 جلسه دوم
📝 محور سخنرانی
✔️اهمیت ژئوپلوتیک شهر شام؛ ظهور موعود یهود و مسیح
✔️علت نامگذاری شهر شام: سکونت جناب سام بن نوح در این شهر
✔️امکانات فراوان و جنگ همیشگی و تاریخی بر سر شهر شام
✔️شام؛ شهر شومی و بدبختی
✔️یمن؛ شهر یُمن و برکت
✔️سهمخواهی یهود، مسحیت و مسلمانان از شهر شام
✔️مسجدالاقصی؛ ارض مبارکه ذکر شده در قرآن
✔️مرکزیت کعبه و شکل گیری شرق و غرب بر اساس آن
✔️مصر؛ زندان اقوامی که خدا به ایشان غضب کرده
✔️ترس یهودیان از ایران بر اساس پیشگوییهای خودشان
✔️اکراه امام باقر (علیهالسلام) از خوردن غذا در ظرف مصری
✔️مسجدالاقصی؛ مرکز حکومت جهانی حضرت سلیمان (علیهالسلام)
✔️خدمت خلیفه دوم به یهودیان و فرستادن ایشان به فلسطین
✔️ماجرای عجیب ماهگرفتی در زمان حضرت موسی (علیهالسلام) و پیرزن با معرفت
@Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فاطمیه
بازشدن درب خانه حضرت زهرا (س) برای اولین بار
دراین فیلم به درخواست رییس جمهور چچن، درب خانه حضرت زهرا (س) به دست سعودیها گشوده میشود و رمضان احمدوویچ قدیروف،جلوی چشم وهابیها، خاک کف خانه بی بی را میبوسد و به در و دیوار آن تبرک میجوید...
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه حج آیات ۱۷ الی ۲۲ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ✅ باز هم نشانه ها
📝تفسیر سوره مبارکه حج آیات ۱۷ الی ۲۲
📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی
↩️ این آب گوارائى را که ما امروز از چاه عمیق بیرون مى کشیم و با نوشیدن آن، جان تازه پیدا مى کنیم، ممکن است از قطرات بارانى باشد که هزاران سال قبل از ابرها نازل شده، و در اعماق زمین براى امروز ذخیره گشته است، بى آن که فاسد شود.
به هر حال، کسى که انسان را براى زندگى آفرید و مهمترین مایه حیات او را آب قرار داد، منابع بسیار مهمى براى ذخیره این ماده حیاتى قبل از او آفریده و آب ها را در آن ذخیره کرده است!.
البته قسمتى از ذخیره هاى این ماده حیاتى، بر فراز کوه ها است (به صورت برف ها و یخ ها) که گاهى همه ساله آب شده جریان مى یابد و گاه صدها و یا هزاران سال بر قله کوهى مى مانند، تا روزى که فرمان نزول به آنها داده شود و بر اثر تغییر حرارت جوى، به سوى دشت و هامون سرازیر گردد و زمین هاى تشنه را سیراب کند، ولى با توجه به کلمه فى در فِى الأَرْض چنین به نظر مى رسد که آیه اشاره به منابع زیر زمینى آب مى کند، نه فوق زمینى.
* * *
و به دنبال نعمت پر برکت باران، به محصولاتى که از آن مى روید اشاره کرده مى گوید: ما به وسیله این آب، باغ هائى از درخت نخل و انگور براى شما ایجاد
کردیم، باغ هائى که در آن میوه هاى بسیار است و از آن مى خورید (فَأَنْشَأْنا لَکُمْ بِهِ جَنّات مِنْ نَخِیل وَ أَعْناب لَکُمْ فِیها فَواکِهُ کَثِیرَةٌ وَ مِنْها تَأْکُلُونَ).
خرما و انگور تنها محصول آنها نیست بلکه، این دو، محصول عمده و پر ارزش آنها است و گر نه انواع مختلفى از دیگر میوه ها در آن یافت مى شود.
جمله وَ مِنْها تَأْکُلُونَ: از آن مى خورید ممکن است اشاره به این باشد که محصول این باغ هاى پر برکت، تنها میوه هاى آنها نیست، بلکه خوردنى، بخشى از آن است.
این باغ ها (از جمله نخلستان ها) استفاده هاى فراوان دیگرى براى زندگى انسان دارد، از برگ هاى آنها، فرش، و گاهى لباس درست مى کنند، از چوب هاى آنها خانه مى سازند، از ریشه ها و برگ ها و میوه هاى بعضى از این درختان مواد داروئى مى گیرند، و نیز از بسیارى از آنها علوفه براى دام ها، و از چوب آنها براى سوخت استفاده مى کنند.
فخر رازى در تفسیر خود، این احتمال را نیز داده که: منظور از مِنْها تَأْکُلُون این است که: زندگى و روزى شما از این باغ ها اداره مى شود، درست همانند این که در فارسى مى گوئیم: فلان کس از فلان کسب و کار نان مى خورد (یعنى گذران زندگى او از آن است).(۳)
این نکته نیز قابل توجه است که: در آیات فوق، مبدأ حیات انسانى آب نطفه شمرده شده، و مبدأ حیات گیاهى آب باران، در واقع این دو نمونه برجسته حیات، هر دو از آب سرچشمه مى گیرند، آرى قانون خداوند، قانون واحد و گسترده اى در همه جا است.
* * *
آن گاه به یکى دیگر از درختان پر برکتى که از همین آب باران پرورش مى یابد اشاره کرده مى گوید: علاوه بر این باغ هاى نخل و انگور و میوه هاى دیگر درختى ایجاد کردیم که از طور سیناء مى روید و از آن روغن و نان خورش (۴)براى خورندگان به دست مى آید (وَ شَجَرَةً تَخْرُجُ مِنْ طُورِ سَیْناءَ تَنْبُتُ بِالدُّهْنِ وَ صِبْغ لِلآکِلِینَ).
در این که: منظور از طور سیناء چیست؟ مفسران دو احتمال عمده داده اند:
نخست این که: اشاره به همان کوه طور معروف است که در صحراى سینا قرار دارد، و اگر مى بینیم قرآن در اینجا درخت زیتون را به عنوان درختى که از کوه طور مى روید توصیف کرده به خاطر آن است که عرب هاى حجاز هنگامى که از بیابان هاى خشک این منطقه مى گذشتند و به شمال رو مى آوردند نخستین منطقه اى که در آن به درخت هاى پر بار زیتون بر خورد مى کردند، منطقه طور در جنوب صحراى سیناء بوده است، مشاهده نقشه جغرافیائى این مطلب را به خوبى روشن مى کند.
✍ پی نوشت :
۳ ـ بنابر تفسیر اول مِن ، تبعیضیه است، و بنابر تفسیر دوم ابتدائیه .
۴ ـ غذائى که همراه با نان مى خورند.
↩️ ادامه دارد...
@Nahjolbalaghe2