eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.6هزار ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: ششصد و پنجاه و چهار 🔷#واقعه‌غدیرخم #علامه‌امینی ↩️ ﺷﺎﻋﺮ ﻣﺎ ﻋﺒﺪﻱ
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: ششصد و پنجاه و پنج 🔷 ↩️ ﻭ ﺍﺯ ﺳﺮﻭﺩﻩ‌ﻫﺎﻱ ﻋﺒﺪﻱ ﺍﺳﺖ: [جلد چهارم ﺻﻔﺤﻪ 206] ﺧﺪﺍﻱ ﻣﺘﻌﺎﻟﻲ، ﻋﻠﻲ ﺭﻏﻢ ﻣﻨﺎﻓﻘﺎﻥ، ﻓﺎﻃﻤﻪ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻫﻤﺴﺮﻱ ﻋﻠﻲ ﺩﺭ ﺁﻭﺭﺩ ﻭ ﻳﻚ ﭘﻨﺠﻢ ﺯﻣﻴﻦ ﺭﺍ ﻣﻬﺮ ﺍﻭ ﻛﺮﺩ، ﺯﻫﻲ ﭼﻨﻴﻦ ﻛﺎﺑﻴﻨﻲ. ﻭ ﻧﻴﺰ ﺍﻣﻴﺮ ﻣﻮﻣﻨﺎﻥ ﺭﺍ ﭼﻨﻴﻦ ﻣﻲ‌ﺳﺘﺎﻳﺪ: ﭼﻪ ﺷﺒﻬﺎﻱ ﺳﺨﺘﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺑﻴﺪﺍﺭ ﻣﺎﻧﺪ ﻭ ﭼﻪ ﺭﻭﺯﻫﺎﻱ ﮔﺮﻣﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺭﻭﺯﻩ ﺩﺍﺭﻱ ﮔﺬﺭﺍﻧﺪ. ﻭ ﻧﻴﺰ ﺩﺭ ﻣﺪﺡ ﻋﻠﻲ (ﻉ) ﮔﻔﺘﻪ ﺍﺳﺖ: ﺍﻱ ﻋﻠﻲ ﺗﻮ ﭼﺸﻢ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺟﻨﺐ ﺍﻟﻬﻲ ﻛﻪ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺩﺭ ﺣﻘﺖ ﺗﻘﺼﻴﺮ ﻛﺮﺩ، ﺑﻪ ﺧﻮﺍﺭﻱ ﺩﺭ ﺩﻭﺯﺥ ﺍﻓﺘﺎﺩ ﺗﻮ ﻛﺸﺘﻲ ﻧﺠﺎﺕ ﻭ ﺻﺮﺍﻁ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﺟﺎﻭﺩﺍﻧﻪ، ﻫﺪﺍﻳﺘﻲ. ﻟﺐ ﺗﺸﻨﮕﺎﻥ ﺣﻮﺽ ﻛﻮﺛﺮ، ﺑﺮ ﺗﻮ ﻭﺍﺭﺩ ﻣﻴﺸﻮﻧﺪ، ﮔﺮﻭﻫﻲ ﺭﺍ ﺳﻴﺮ ﺍﺏ ﻭﻋﺪﻩ ﺍﻱ ﺭﺍ ﻣﺤﺮﻭﻡ ﻣﻲ‌ﻛﻨﻲ. ﺗﻮﺋﻲ ﮔﺬﺭﮔﺎﻫﻲ ﻛﻪ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺭﺍﺑﺨﻮﺍﻫﻲ ﺑﻪ ﺑﻬﺸﺖ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺑﺨﻮﺍﻫﻲ ﺑﻪ ﺩﻭﺯﺥ ﻣﻲ‌ﻓﺮﺳﺘﻲ. ﺑﻴﺎﻥ ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﺍﺣﺎﺩﻳﺜﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺑﻌﺾ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺍﺑﻴﺎﺕ ﺍﺳﺖ، ﮔﺬﺷﺖ. ﻭ ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺳﺮﻭﺩﻩ ﺍﻭ: ﻭ ﻋﻠﻴﻚ ﺍﻟﻮﺭﺩ ﺗﺴﻘﻲ ﻣﻦ ﺍﻟﺤﻮﺽ ﻣﻦ ﺷﺌﺖ ﻧﺜﻨﻲ ﻣﺤﺮﻭﻣﺎ ﺍﺷﺎﺭﺗﻲ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺳﻘﺎﻳﺖ ﺣﻮﺽ ﻛﻮﺛﺮ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺑﺎ ﻋﻠﻲ ﺍﻣﻴﺮ ﻣﻮﻣﻨﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﺧﻮﻳﺶ ﺭﺍ ﺳﻴﺮﺍﺏ ﻣﻲ‌ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ ﻭ ﺩﻭ ﺭﻭﻳﺎﻥ ﻭ ﻧﺎ ﺳﭙﺎﺳﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻣﻲ‌ﺭﺍﻧﺪ. ﻭ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺑﺎﺭﻩ ﺩﺭ ﻛﺘﺐ ﺻﺤﺎﺡ ﻭ ﻣﺴﺎﻧﻴﺪ، ﺍﺣﺎﺩﻳﺜﻲ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺎ ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﺁﻧﺮﺍ ﻳﺎﺩ ﻣﻲ‌ﻛﻨﻴﻢ: 1- ﻃﺒﺮﺍﻧﻲ ﺑﺎﺳﻨﺎﺩ ﺭﺟﺎﻝ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﻋﺘﻤﺎﺩ، ﺍﺯ ﺍﺑﻲ ﺳﻌﻴﺪ ﺧﺪﺭﻱ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺍﻱ ﻋﻠﻲ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﺭﺳﺘﺎﺧﻴﺰ ﺗﺮﺍ ﻋﺼﺎﺋﻲ ﺍﺯ ﻋﺼﺎﻫﺎﻱ ﺑﻬﺸﺘﻲ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺁﻥ ﻣﻨﺎﻓﻘﺎﻧﺮﺍ ﺍﺯ ﺣﻮﺽ ﻣﻲ‌ﺭﺍﻧﻲ. ﺍﻟﺬﺧﺎﺋﺮ ﺹ 91، ﺍﻟﺮﻳﺎﺽ ﺹ 211. 2 ﻣﺠﻤﻊ ﺍﻟﺰﻭﺍﺋﺪ 9 ﺹ 145، ﺍﻟﺼﻮﺍﻋﻖ [ ﺻﻔﺤﻪ 207] ﺹ 104. 2- ﺍﺣﻤﺪ ﺩﺭ (ﺍﻟﻤﻨﺎﻗﺐ) ﺑﻪ ﺍﺳﻨﺎﺩ ﺧﻮﺩ ﺍﺯ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪ ﺑﻦ ﺍﺟﺎﺭﻩ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺍﻣﻴﺮ ﻣﻮﻣﻨﺎﻥ ﻋﻠﻲ ﺑﻦ ﺍﺑﻲ ﻃﺎﻟﺐ، ﺍﺯ ﻓﺮﺍﺯ ﻣﻨﺒﺮ ﺷﻨﻴﺪﻡ ﻛﻪ ﻣﻲ‌ﮔﻔﺖ: ﻣﻦ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﺩﺳﺖ ﻛﻮﺗﺎﻫﻢ ﻛﻔﺎﺭ ﻭ ﻣﻨﺎﻓﻘﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺣﻮﺽ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﻣﻲ‌ﺭﺍﻧﻢ ﻫﻤﺎﻥ ﻃﻮﺭ ﻛﻪ ﺳﺎﺭﺑﺎﻧﺎﻥ ﺷﺘﺮ ﺑﻴﮕﺎﻧﻪ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺁﺑﺸﺨﻮﺭ ﻣﻲ‌ﺭﺍﻧﻨﺪ. ﻃﺒﺮﺍﻧﻲ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺭﺍ ﺩﺭ " ﺍﻟﺎﻭﺳﻂ " ﺁﻭﺭﺩﻩ ﻭ ﺩﺭ ﺝ 9 " ﻣﺠﻤﻊ ﺍﻟﺰﺍﻭﺋﺪ " ﺹ 139 ﻭ " ﺍﻟﺮﻳﺎﺽ ﺍﻟﻨﻀﺮﻩ " 2 ﺹ 211 ﻭ ﻛﻨﺰ ﺍﻟﻌﻤﺎﻝ 6 ﺹ 403 ﻧﻴﺰ ﻳﺎﺩ ﮔﺮﺩﻳﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
🔊#ضراب_اصفهانی_صلوات_آسمانی 🎙 استاد امینی خواه * ضراب اصفهانی و روایت ملاقات با ولی‌عصر ارواحنافد
Mo`mene Tararikhte (1402-09-16) Mashhade Moghadas.mp3
26.66M
🔈 🎙 استاد امینی خواه 📌 شاخص‌های مؤمن واقعی و مؤمن تراریخته * اصطلاح تراریخته؛ محصولاتی که در اصل آن تغییراتی ایجاد می‌کنند [01:20] * چرا از برخی اعمال خود مانند دعا و زیارت اثر نمی‌بینیم؟ [05:00] * اقرار به نقص؛ شرط به جا آوردن یک عمل درست و مطلوب! [05:44] * نهیب سنگین امیرالمؤمنین(عليه‌السلام) به جوانی که استغفار می‌کرد! [07:50] * اعمال واقعی تنها اعمال اهل‌بیت(علیهم‌السلام) است؛ و اعمال ما به واسطه ایشان قبول می‌شود [09:08] * شباهت به اهل‌بیت(علیهم‌السلام) حتی در حد اسم؛ عامل قرار گرفتن در دایره غفران الهی [13:44] ⚜ شاخص‌های مؤمن واقعی در بیان امام رضا (عليه‌السلام): [16:06] 1⃣ سنت از خداوند: کتمان سِرّ [17:55] * ماجرای زیبای عالمی که گوش سنگینی داشت! [19:20] 2⃣ سنت از پیامبر(ص): مدارای با مردم [25:49] * خداوند با چه کسانی سخت حساب و کتاب می‌کند؟ [27:56] * صفای عجیب مرحوم سید‌مهدی‌قوام (ره) هنگام خرید؛ خدایا ما را در هَم بخر! [29:34] * محبت عظیم نسبت به مردم و مدارای با آن‌ها در سیره پیامبر اکرم (صل‌الله‌علیه‌وآله) [30:40] * هم‌کلامی و معاشرت با مردم در سیره پیامبر اکرم (صل‌الله‌علیه‌وآله) [35:48] 3⃣ سنت از اولیاء الهی (علیهم‌السلام): صبر در روزهای شیرین و تلخ [37:20] * صبر در روزهای شیرین به چه معناست؟ [37:45] * مواجهه عجیب امام خمینی (ره) با ماجرای شهادت حاج آقا مصطفی (ره) [40:49] * ماجرای عجیب خواب شیخ عبد الزهرا کعبی و روضه حسنین (علیهماالسلام) در فاطمیه ... [45:32] ⏰ مدت زمان: ۵۴:۴۱ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. «أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ» بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ ۞ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ ۚ وَمَن يَتَّبِعْ خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ فَإِنَّهُ يَأْمُرُ بِالْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ ۚ وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ مَا زَكَىٰ مِنكُم مِّنْ أَحَدٍ أَبَدًا وَلَٰكِنَّ اللَّهَ يُزَكِّي مَن يَشَاءُ ۗ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ اى کسانى که ایمان آورده اید! از گامهاى شیطان پیروى نکنید. هر کس پیرو گامهاى شیطان شود او به کارهاى زشت و منکر فرمان مى دهد. و اگر فضل و رحمت الهى شامل حال شما نبود، هرگز احدى از شما پاک نمى شد. ولى خداوند هر که را بخواهد (و شایسته باشد) پاکیزه مى سازد، و خدا شنوا و داناست. (نور/21) * وَلَا يَأْتَلِ أُولُو الْفَضْلِ مِنكُمْ وَالسَّعَةِ أَن يُؤْتُوا أُولِي الْقُرْبَىٰ وَالْمَسَاكِينَ وَالْمُهَاجِرِينَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ۖ وَلْيَعْفُوا وَلْيَصْفَحُوا ۗ أَلَا تُحِبُّونَ أَن يَغْفِرَ اللَّهُ لَكُمْ ۗ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ آنها که از میان شما داراى برترى (مالى) و وسعت زندگى هستند نباید سوگند یاد کنند که از انفاق نسبت به نزدیکان و مستمندان و مهاجران در راه خدا دریغ نمایند. آنها باید عفو کنند و چشم بپوشند. آیا دوست نمى دارید خداوند شما را بیامرزد؟! و خداوند آمرزنده و مهربان است. (نور/22) * إِنَّ الَّذِينَ يَرْمُونَ الْمُحْصَنَاتِ الْغَافِلَاتِ الْمُؤْمِنَاتِ لُعِنُوا فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ کسانى که زنان پاکدامن و بى خبر (از هر گونه آلودگى) و مؤمن را متهم مى سازند، در دنیا و آخرت از رحمت الهى دور شدند و عذاب سختى براى آنهاست. (نور/23) * يَوْمَ تَشْهَدُ عَلَيْهِمْ أَلْسِنَتُهُمْ وَأَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُم بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ در روزى که زبانها و دستها و پاهایشان بر ضدّ آنها بر اعمالى که مرتکب مى شدند گواهى مى دهد. (نور/24) * يَوْمَئِذٍ يُوَفِّيهِمُ اللَّهُ دِينَهُمُ الْحَقَّ وَيَعْلَمُونَ أَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ الْمُبِينُ آن روز، خداوند جزاى واقعى آنان را بى کم و کاست مى دهد. و مى دانند که خداوند حقِّ آشکار است. (نور/25) ***
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه نور آیات ۱۷ الی ۲۰ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️ ذکر این نکته
📝تفسیر سوره مبارکه نور آیات ۲۱ الی ۲۵ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ⚖ مجازات هم حسابى دارد! گر چه این آیات، صریحاً داستان افک را دنبال نمى کند ولى تکمیلى براى محتواى آن محسوب مى شود، و هشدارى است به همه مؤمنان که نفوذ افکار و اعمال شیطانى، گاه به صورت تدریجى و کم رنگ است و اگر در همان گام هاى نخست کنترل نشود، وقتى انسان متوجه مى گردد، که کار از کار گذشته است. بنابراین، هنگامى که نخستین وسوسه هاى اشاعه فحشاء، یا هر گناه دیگر آشکار مى شود، باید همان جا در مقابل آن ایستاد، تا آلودگى گسترش پیدا نکند. در نخستین آیه، روى سخن را به مؤمنان کرده، مى گوید: اى کسانى که ایمان آورده اید از گام هاى شیطان پیروى نکنید، و هر کس از گام هاى شیطان پیروى کند، به انحراف، گمراهى، فحشاء و منکر کشیده مى شود; چرا که شیطان دعوت به فحشاء و منکر مى کند (یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیْطانِ وَ مَنْ یَتَّبِعْ خُطُواتِ الشَّیْطانِ فَإِنَّهُ یَأْمُرُ بِالْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ).(۱) اگر شیطان را به معنى وسیع کلمه، یعنى هر موجود موذى و تبهکار و ویرانگر تفسیر کنیم، گستردگى این هشدار، در تمام ابعاد زندگى روشن مى شود. هرگز یک انسان پاکدامن و با ایمان، یک مرتبه در آغوش فساد قرار نمى گیرد، بلکه گام به گام این راه را مى سپرد: گام اول، معاشرت و دوستى با آلودگان است. گام دوم، شرکت در مجلس آنها. گام سوم، فکر گناه. گام چهارم، ارتکاب مصادیق مشکوک و شبهات. گام پنجم، انجام گناهان صغیره. و بالاخره در گام هاى بعد گرفتار بدترین کبائر مى شود، درست به کسى مى ماند که زمام خویش به دست جنایتکارى سپرده، او را گام به گام به سوى پرتگاه مى برد، تا سقوط کند و نابود گردد، آرى، این است خطوات شیطان .(۲) پس از آن، به یکى از مهمترین نعمت هاى بزرگش بر انسان ها در طریق هدایت اشاره کرده، چنین مى گوید: اگر فضل و رحمت الهى بر شما نبود، احدى از شما هرگز پاک نمى شد، ولى خداوند هر که را بخواهد تزکیه مى کند، و خدا شنوا و دانا است (وَ لَوْ لا فَضْلُ اللّهِ عَلَیْکُمْ وَ رَحْمَتُهُ ما زَکى مِنْکُمْ مِنْ أَحَد أَبَداً وَ لکِنَّ اللّهَ یُزَکِّی مَنْ یَشاءُ وَ اللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ). بدون شک، فضل و رحمت الهى است که موجب نجات انسان ها از آلودگى ها، انحرافات و گناهان مى شود; چرا که از یک سو، موهبت عقل را داده، و از سوى دیگر، موهبت وجود پیامبر و احکامى که از طریق وحى نازل مى گردد، ولى از میان این مواهب، توفیقات خاص او و امدادهاى غیبیش که شامل حال انسان هاى آماده، مستعد و مستحق مى گردد، مهمترین عامل پاکى و تزکیه است. جمله مَنْ یَشاء ـ چنان که بارها گفته ایم ـ به معنى اراده و مشیت بى دلیل نیست، بلکه تا مجاهده و تلاشى از ناحیه بندگان نباشد، هدایت و موهبتى از ناحیه خدا صورت نمى گیرد، آن کس که طالب این راه است، در آن گام مى نهد و جهاد مى کند، دستش را مى گیرد، از وسوسه شیاطین حفظش مى کند، و به سر منزل مقصود مى رساند. و به تعبیر دیگر، فضل و رحمت الهى، گاه جنبه تشریعى دارد، و آن از طریق بعثت پیامبران، نزول کتب آسمانى، تشریع احکام و بشارت ها و انذارها است. و گاه، جنبه تکوینى دارد و آن از طریق امدادهاى معنوى و الهى است، و آیات مورد بحث (به قرینه جمله مَنْ یَشاء ) بیشتر ناظر به قسمت دوم است. ضمناً، باید توجه داشت: زکات و تزکیه در اصل، به معنى نمو یافتن و نمو دادن است، ولى در بسیارى از موارد، به معنى پاک شدن و پاک کردن به کار رفته، و این هر دو ممکن است به یک ریشه باز گردد; زیرا تا پاکى از موانع و مفاسد و رذائل نباشد، نمو و رشد امکان پذیر نخواهد بود. * * * ✍ پی نوشت: ۱ ـ جمله وَ مَنْ یَتَّبِعْ خُطُواتِ الشَّیْطانِ فَإِنَّهُ یَأْمُرُ بِالْفَحْشاءِ در حقیقت محذوفى دارد (جزاى شرط) و تقدیر چنین است: وَ مَنْ یَتَّبِعْ خُطُواتِ الشَّیْطانِ اِرْتَکَبَ الْفَحْشاءَ وَ الْمُنْکَرَ فَإِنَّهُ یَأْمُرُ بِهِما (روح المعانى، جلد ۱۸، صفحه ۱۱۲، ذیل آیات مورد بحث). و باید توجه داشت جمله فَإِنَّهُ یَأْمُرُ بِالْفَحْشاءِ نمى تواند جزاى شرط باشد. ۲ ـ در مورد فرق میان فحشاء و منکر در جلد ۱۱، صفحه ۳۷٠، ذیل آیه ۹٠ سوره نحل بحث کرده ایم. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2