eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.6هزار ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
. ✅شرح حکمت ۸ ( مکارم شیرازی ) 💥شگفتى هاى انسان: 🌺امام(عليه السلام) در اين بخش از سخنان حکمت آميز
. ✅ادامه شرح حکمت ۸ 💥شگفتى هاى ساختمان چشم بيش از آن است که در يک کتاب بگنجد و از اينجا به عظمت کلام مولى مى توان پى برد که مى فرمايد: «انسان با يک قطعه چربى کوچک مى تواند اين همه صحنه ها را ببيند». ✨قرآن مجيد نيز به آفرينش چشم ها در مسئله خداشناسى اشاره کرده و مى فرمايد: «(أَلَمْ نَجْعَلْ لَهُ عَيْنَيْنِ); آيا براى انسان دو چشم نيافريديم؟».(1) 🔹اين نکته نيز شايان توجه است که در مورد چگونگى بينايى فلاسفه قديم معتقد بودند که شعاعى از درون چشم انسان بيرون مى آيد و با جسم برخورد مى کند و انسان آن را مى بيند در حالى که امروز عکس آن مسلم است درست همان گونه که نور از بيرون به دستگاه هاى عکس بردارى مى تابد تا عکس اشياء را منتقل کند چشم انسان نيز از نور بيرونى براى عکس بردارى بهره مى گيرد. 🔹مرحوم مغنيه در شرح نهج البلاغه خود به نکته قابل ملاحظه اى در اينجا اشاره کرده که با ذکر آن سخن را درباره چشم پايان مى دهيم او مى گويد: چشم دو کار مهم مى کند نخست اين که صحنه هاى خارج را به درون دل منتقل مى سازد و انسان را از آنچه در اطرافش مى گذرد آگاه مى کند و ديگر اين که آنچه در درون قلب است از محبت و عداوت و هوشيارى و بلاهت و خير و شر به چشم منتقل مى سازد و چشم مى تواند آيينه اسرار درون انسان باشد. 🌺آن گاه امام دومين شگفتى وجود انسان را بيان مى فرمايد که: «و (تعجب کنيد که انسان) با قطعه گوشتى سخن مى گويد»; (وَيَتَکَلَّمُ بِلَحْم). 🌿با اين که سخن گفتن براى ما کار بسيار ساده اى به نظر مى رسد که حتى از کودکى با آن آشنا بوده ايم ولى اگر درست بينديشيم کار بسيار پيچيده اى است. به هنگام اداى يک جمله زبان بايد با سرعت روى مخارج متعدد حروف بچرخد و مخرج لازم را مثلا براى حرف «ز» انتخاب کند و بلافاصله به سراغ حرف «ب» برود و آنگاه آرام بگيرد و اجازه دهد حرف «الف» از فضاى دهان پخش شود بلافاصله روى مخرج «نون» قرار گيرد تا واژه زبان تلفظ شود. حال فکر کنيد وراى خواندن يک مقاله يا بيان سخنرانى اين زبان چه جوالانى بايد در درون دهان داشته باشد که مسلسل وار جاى خود را تغيير دهد که اگر دير بجنبد کلمه غلطى بر زبان جارى مى شود و جالب اين است که چنان اين جابجايى عادت انسان مى شود که گويى به صورت خودکار در آمده است و انسان مى تواند همه حوادث عالم هستى را با همين قطعه گوشت بسيار ساده ادا کند و اين نکته نيز قابل توجه است که صدها يا هزاران زبان براى تکلم در دنيا وجود دارد و همگى با حرکات زبانشان مى توانند مقاصد خود را بيان کنند. 🍃از آنجا که اگر اين زبان دائماً تر و تازه نباشد نمى تواند چنين حرکات سريعى از خود نشان بدهد خداوند چشمه هايى جوشان در زير زبان و دهان انسان قرار داده است که مرتباً بزاق از آن تراوش مى کند و زبان را نرم و فعال نگه مى دارد و ديده ايم به هنگام تشنگى شديد و کم شدن آب دهان انسان بسيار به زحمت سخن مى گويد. 🔹نکته مهم در مسئله سخن گفتن اين است که مطالبى را که انسان مى خواهد براى ديگران بيان کند نخست به صورت کلى در روح و مغزش حاضر مى شود و بعد کلمات را براى اداى آن انتخاب مى کند سپس به زبان فرمان مى دهد که با استفاده از مخارج حروف، کلمات را تنظيم کند و سپس جمله ها را آماده سازد تا ديگران از مقاصد دورنى او آگاه شوند. حال فکر کنيد يک کودک پنج ساله شيرين زبان هنگامى که مى خواهد سخن بگويد تمام اين مراحل پيچيده و بسيار حساس را طى مى کند تا مقصود خود را به ديگران برساند. بزرگ است خدايى که چنين قدرتى به انسان و مخصوصاً به يک قطعه گوشت ساده در دهان او داده است. 🌹آن گاه امام در سومين جمله از حس شنوايى انسان سخن مى گويد و مى فرمايد: «(اين مايه تعجب است که) انسان با استخوانى مى شنود»; (وَيَسْمَعُ۳ بِعَظْم). 🌻در تفسير «عظم» (استخوان) بسيارى از شارحان نهج البلاغه به واسطه عدم آشنايى با تشريح بدن انسان و يا عدم پيشرفت اين علم در زمان آنها گرفتار مشکلات زيادى شده اند در حالى که امروز که اين علم پيشرفته است ما به خوبى مى فهميم که منظور امام(عليه السلام) چيست. امواج صوتى از مجارى گوش وارد مى شود و در آن پيچ و خم تعديل مى يابد سپس به پرده گوش مى رسد. در پشت اين پرده دو استخوان ظريف به نام استخوان هاى چکشى و سندانى وجود دارد که بى شباهت به چکش و سندان نيست. دسته استخوان چکشى به پرده صماخ متکى است و از ارتعاش آن به حرکت در مى آيد. (دانشمندان مى گويند: علاوه بر دو استخوان چکشى و سندانى، استخوان ديگرى به نام استخوان رکابى نيز هست که آن نيز نقش مؤثرى در شنوايى دارد.) اين دو استخوان به حرکت درمى آيند و عصبى که در پشت آنهاست از اين حرکت متأثر شده پيام را به مغز منتقل مى کند و انسان کلمات و حروفى را که دريافته با آنچه قبلاً آموخته است تطبیق میدهد 🌱ادامه دارد... ⚘ @Nahjolbalaghe2
‌ ✅ مرحوم شیخ رجبعلی خیاط میگوید : 🔹 روزی دو ملک آمدند خانه ما . گفتم برای قبض روح آمده اید ؟ گفتند : نه . گفتم : پس چه ؟ 🖱گفتند : برای یاد دادن راه فنا آمده ایم . راه این است : 1️⃣ از خودت چیزی نمی گویی . 2️⃣ غیر از خدا هیچ نمی خواهی . گفتم : همین ؟ گفتند : بقیه ، قیل وقال است . 🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃 @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
⚘ 📚نهج البلاغه/حکمت ۹ 🍃شناخت ره آورد اقبال و ادبار دنیا ✨ وَ قَالَ ( عليه السلام ) : إِذَا أَقْبَ
⚘ 📚نهج البلاغه/حکمت ۹ 🍃شناخت ره آورد اقبال و ادبار دنیا ✨ وَ قَالَ ( عليه السلام ) : إِذَا أَقْبَلَتِ الدُّنْيَا عَلَي أَحَدٍ أَعَارَتْهُ مَحَاسِنَ غَيْرِهِ وَ إِذَا أَدْبَرَتْ عَنْهُ سَلَبَتْهُ مَحَاسِنَ نَفْسِهِ . ✅و درود خدا بر او فرمود: چون دنيا به كسي روي آورد، نيكيهاي ديگران را به او عاريت دهد، و چون از او روي برگرداند خوبيهاي او را نيز بربايد. 🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃 @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Hekmat 009.mp3
1.66M
✅شرح‌حکمت۹ 🔹استاد نظافت ⚘ eitaa.com/Nahjolbalaghe2 #شرح‌و‌تفسیر‌حکمت‌های‌نهج‌البلاغه
6.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 شرطی که خداوند برای اجابت دعای موسی قرار داد!! 🔺#استقامت اگر ملت ها و زبدگان و نخبگان #استقامت رو فراموش نکنن، #قطعا پیروزی نصیب خواهد شد.. 🔹مقام معظم رهبری 🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃 @Nahjolbalaghe2
1_14421384.mp3
3.69M
✅هر چه قدر ارادت داری واسه اقا امام زمان(عج) بفرست همه بشنونن التماس دعای فرج🙏 🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃 @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
✨ #بِسْمِ‌اللهِ‌الرَّحْمنِ‌الرَّحِيم✨ تَنزِيلَ الْعَزِيزِ الرَّحِيمِ (5) لِتُنذِرَ قَوْماً مَّا أُ
💥 ✨ ✨ ✨إِنَّا نَحْنُ نُحْيِي الْمَوْتَي وَنَكْتُبُ مَا قَدَّمُوا وَآثَارَهُمْ وَكُلَّ شَيْءٍ أحْصَيْنَاهُ فِي إِمَامٍ مُبِينٍ (12) /یس 🍃همانا ما مردگان را زنده مى كنيم و آن چه را از پيش فرستاده اند و آثارشان را مى نويسيم و هر چيزى را در (كتاب و) پيشوايى روشن برشمرده ايم. 🔴آنچه از انسان سرمى زند، در پرونده عمل او ثبت مى شود و در قيامت به شكل كتابى در اختيار او قرار مى گيرد. اين كتاب ها سه نوع است: ♦️الف: كتاب شخصى. «اقرء كتابك»(594) ♦️ب: كتاب امّت ها. «كلّ اُمّة تدعى الى كتابها»(595) ♦️ج: كتاب جامع. «كلّ شى ء احصيناه فى امام مبين»، «فى لوح محفوظ»(596) 📖كلمه «امام»، هم به كتاب گفته شده، «و من قبله كتاب موسى اماما»(597) 👥 و هم به اشخاص، «انّى جاعلك للنّاس اماما»(598) 🌷 در روايات، حضرت علىّ بن ابى طالب عليهما السلام به عنوان يكى از مصاديق «امام مبين» معرّفى شده كه همه ى علوم در نزد اوست.(599) 🔰بيشتر مفسّران مراد از «امام مبين» را لوح محفوظ دانسته اند كه در قرآن به آن «اُمّ الكتاب»(600) گفته شده است و از آن جايى كه اين كتاب حاوى تمام دانش ها است و همه چيز و همه كس تابع مقدّراتى است كه در آن نوشته شده، به آن «امام» گفته اند.(601) ----- 594) اسراء، 14. 595) جاثيه، 28. 596) بروج، 22. 597) هود، 17. 598) بقره، 124. 599) تفسير نورالثقلين. 600) زخرف، 4. 601) تفسير راهنما. 🔹- در برابر عقايد انحرافى و انكارآميز كافران، با صراحت و قاطعيّت سخن بگوييد. «انّا نحن نُحى» 🔹- همه مردگان در قيامت زنده مى شوند. «نحىِ الموتى» 🔹- پرونده ى عمل انسان، حتّى پس از مرگ او تا قيامت باز است. «نكتب... و آثارهم» 🔹- نه فقط اعمال، بلكه همه آثار آن نيز ثبت مى شود و در حساب قيامت لحاظ مى گردد. «نكتب ما قدّموا آثارهم» (خواه آثار خير نظير وقف و صدقه جاريه و آموختن علم به مردم و... يا آثار شرّ مثل تأسيس مراكز فحشا.) 🔹- سروكار ما در قيامت با خداست. «انّا، نحن، نحى، نكتب، احصينا» 🔹- انسان، تنها ضامن اعمال خود نيست، بلكه مسئول پيامدهاى آن نيز هست. «و آثارهم» 🔹- دستگاه محاسباتى خداوند دقيق است. «كلّ شى ء احصيناه» 🔹- دادگاه الهى، پيش روى همه روشن است. «احصيناه فى امام مبين» ⚘ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا