.
یکی از مظلومیتهای حضرت رسول این است که معمولا به کیفیت شهادت ایشان توجه نمیشود. و معمولا میگویند رحلت حضرت رسول!!! حال بنده قصدردارم در خصوص کیفیت مرگ پیامبرگرامی اسلام با شما صحبت کنم،دیگر قضاوت باخودتان...
کتابهای سیره و حدیث مرگ رسول خدا بوسیله سم را تایید کرده اند و آن را با احادیث متواتر ذکر کرده اند از جمله:
ابن سعد میگوید در روایتی آمده است: پیامبر(صلی الله علیه وآله)مسموم درگذشت و شصت و سه ساله بود. این قول ابن عبده است.
شیخ مفید میگوید: او در مدینه روز دوشنبه دوشب باقیمانده از ماه صفر در سال دهم هجری درگذشت درحالیکه شصت و سه سال داشت.
علامه حلی شهادت رسول خدا را به وسیله سم ذکر میکند.
در کتاب جامع الرواه آمده است: پیامبر در مدینه مسموم درگذشت.
شیخ طوسی میگوید: رسول خدا دو شب باقیمانده از ماه صفر در سال دهم هجری مسموم درگذشت.
بیهقی از عبدالله بن مسعود روایت کرده است که وی گفت: اگر ۹ بار قسم بخورم که رسول خدا کشته شده است برایم محبوبتر است از اینکه یکبار قسم بخورم که او کشته نشده است به جهت اینکه خداوند او را پیامبر شهید قرار داده است.
حاکم نیشابور کشته شدن رسول خدا را تایید کرده است. آنجا که میگوید: شعبی گفته است: بخدا قسم رسول خدا و ابوبکر با سم کشته شدند و عمر و عثمان و علی بن ابیطالب با شمشیر کشته شدند و حسن بن علی با سم و حسین بن علی با شمشیر کشته شد.
ابن مسعود کشته شدن پیامبر در سنه ۱۱ هجری تایید و تاکید کرده است.
رسول خدا ص فرمود: هیچ پیامبری یا وصی او نیست مگر آنکه شهید میشود.
و همچنین فرمودند: هیچ کس از ما (اهل بیت) نیست مگر آنکه مسموم یا مقتول خواهد بود.
پس شهادت حضرت رسول توسط سم قطعی است. ولی چه کسی و در چه زمانی ایشان را به شهادت رسانده اند؟؟؟
زمان شهادت حضرت رسول (صلی الله علیه و آله)
ظاهرا بیشترین فاصله ای را که بین فرمان حمله به شام به رهبری اسامه و شهادت حضرت رسول بیان شده است دو هفته است. (المغازی واقدی ج۱ص۱۲۶) به دلیل زیاد بودن روایات در این زمینه بنده به بیان مصادر کفایت میکنم: الطبقات الکبری ابن سعد جلد دوم و سیره ابن هشام و انساب الاشراف جلد اول و عیون الاثر جلد دوم.
در تمامی این مصادر فاصله ۱۲ الی ۱۴ روز فاصله بین دستور حمله به شام و شهادت بیان شده است. شهادت ایشان در سال ۱۱ هجری و در سن شصت و سه سالگی بوده است.
@Nahjolbalaghe2
4_727884196600610886.mp3
6.75M
🔴 نداشتن توفیق نماز شب بر اثر چیست ؟
🍃🍂
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
🍃 ✨ #بِسْمِاللهِالرَّحْمنِالرَّحِيم✨ ✨وَاضْرِبْ لَهُم مَّثَلاً أَصْحَابَ الْقَرْيَةِ إِذْ جَاءه
✨
✨ #بِسْمِاللهِالرَّحْمنِالرَّحِيم✨
✨وَجَاء مِنْ أَقْصَي الْمَدِينَةِ رَجُلٌ يَسْعَي قَالَ يَا قَوْمِ اتَّبِعُوا الْمُرْسَلِينَ (20)
✨اتَّبِعُوا مَن لاَّ يَسْأَلُكُمْ أَجْراً وَهُم مُّهْتَدُونَ (21)
/یس
🍃و از دورترين منطقه شهر، مردى با شتاب آمد (و) گفت: اى قوم من! از اين انبيا پيروى كنيد.
🍃از كسانى كه پاداشى درخواست نمى كنند و خود هدايت يافته اند پيروى كنيد.
🔹- دور بودن از شهر، نشانه دورى از فرهنگ نيست. «و جاءَ من أقصا المدينه رجل»
🔹- حمايت از حقّ، مرز و منطقه ندارد. «جاء من أقصا المدينه رجل»
🔹- گاهى يك تنه بايد حركت كرد و فرياد كشيد. «جاء من أقصا المدينه رجل» حضرت على عليه السلام مى فرمايد: در راه حقّ از اندك بودن پيروان نهراسيد.(605)
🔹- براى حمايت از حقّ، مسافت طولانى نبايد مانع باشد. «أقصا المدينة»
🔹- طرفدارى از حقّ، انگيزه و سوز لازم دارد نه نشان و عنوان. «رجلٌ»
🔹- حمايت از حقّ، بايد با شدّت، سرعت، منطق و عاطفه همراه باشد. «يسعى - يا قوم - هم مهتدون»
🔹- شكستن سكوت و فرياد زدن در محيطهاى انحرافى، براى حمايت از رهبرى حقّ مورد ستايش خداوند است. «قال يا قوم»
🔹- اخلاص در تبليغ، شرط جذب مردم است. «اتّبعوا من لا يسئلكم أجراً» مناديان حقّ نبايد از مردم مزدى بخواهند.
🔹- هاديان بايد خود مهتدى باشند. «اتّبعوا... مهتدون»
-----
605) نهج البلاغه، خطبه 2011.
🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃
@Nahjolbalaghe2
#تفسیرقرآن
هدایت شده از قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
🌷🌷
✅ #دعاىروزدوشنبه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَمْ يُشْهِدْ أَحَداً حِينَ فَطَرَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ وَ لاَ اتَّخَذَ مُعِيناً حِينَ بَرَأَ النَّسَمَاتِ لَمْ يُشَارَكْ فِي الْإِلَهِيَّةِ وَ لَمْ يُظَاهَرْ فِي الْوَحْدَانِيَّةِ كَلَّتِ الْأَلْسُنُ عَنْ غَايَةِ صِفَتِهِ وَ الْعُقُولُ عَنْ كُنْهِ مَعْرِفَتِهِ وَ تَوَاضَعَتِ الْجَبَابِرَةُ لِهَيْبَتِهِ وَ عَنَتِ الْوُجُوهُ لِخَشْيَتِهِ وَ انْقَادَ كُلُّ عَظِيمٍ لِعَظَمَتِهِ فَلَكَ الْحَمْدُ مُتَوَاتِراً مُتَّسِقاً وَ مُتَوَالِياً مُسْتَوْسِقاً (مُسْتَوْثِقاً) وَ صَلَوَاتُهُ عَلَى رَسُولِهِ أَبَداً وَ سَلاَمُهُ دَائِماً سَرْمَداً اللَّهُمَّ اجْعَلْ أَوَّلَ يَوْمِي هَذَا صَلاَحاً وَ أَوْسَطَهُ فَلاَحاً وَ آخِرَهُ نَجَاحاً وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْ يَوْمٍ أَوَّلُهُ فَزَعٌ وَ أَوْسَطُهُ جَزَعٌ وَ آخِرُهُ وَجَعٌ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْتَغْفِرُكَ لِكُلِّ نَذْرٍ نَذَرْتُهُ وَ كُلِّ وَعْدٍ وَعَدْتُهُ وَ كُلِّ عَهْدٍ عَاهَدْتُهُ ثُمَّ لَمْ أَفِ بِهِ وَ أَسْأَلُكَ فِي مَظَالِمِ عِبَادِكَ عِنْدِي فَأَيُّمَا عَبْدٍ مِنْ عَبِيدِكَ أَوْ أَمَةٍ مِنْ إِمَائِكَ كَانَتْ لَهُ قِبَلِي مَظْلِمَةٌ ظَلَمْتُهَا إِيَّاهُ فِي نَفْسِهِ أَوْ فِي عِرْضِهِ أَوْ فِي مَالِهِ أَوْ فِي أَهْلِهِ وَ وَلَدِهِ أَوْ غِيبَةٌ اغْتَبْتُهُ بِهَا أَوْ تَحَامُلٌ عَلَيْهِ بِمَيْلٍ أَوْ هَوًى أَوْ أَنَفَةٍ أَوْ حَمِيَّةٍ أَوْ رِيَاءٍ أَوْ عَصَبِيَّةٍ غَائِباً كَانَ أَوْ شَاهِداً وَ حَيّاً كَانَ أَوْ مَيِّتاً فَقَصُرَتْ يَدِي وَ ضَاقَ وُسْعِي عَنْ رَدِّهَا إِلَيْهِ وَ التَّحَلُّلِ مِنْهُ فَأَسْأَلُكَ يَا مَنْ يَمْلِكُ الْحَاجَاتِ وَ هِيَ مُسْتَجِيبَةٌ لِمَشِيَّتِهِ وَ مُسْرِعَةٌ إِلَى إِرَادَتِهِ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تُرْضِيَهُ عَنِّي بِمَا (بِمَ) شِئْتَ وَ تَهَبَ لِي مِنْ عِنْدِكَ رَحْمَةً إِنَّهُ لاَ تَنْقُصُكَ الْمَغْفِرَةُ وَ لاَ تَضُرُّكَ الْمَوْهِبَةُ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ اللَّهُمَّ أَوْلِنِي فِي كُلِّ يَوْمِ إِثْنَيْنِ نِعْمَتَيْنِ مِنْكَ ثِنْتَيْنِ سَعَادَةً فِي أَوَّلِهِ بِطَاعَتِكَ وَ نِعْمَةً فِي آخِرِهِ بِمَغْفِرَتِكَ يَا مَنْ هُوَ الْإِلَهُ وَ لاَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ سِوَاهُ.
🌷🌷
هدایت شده از قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
🌹🌹
✅ #زیارتروزدوشنبه
💥روز دوشنبه روز زیارت امام حسن و امام حسین علیهم السلام است⬇️
🌹 #زیارتامامحسنعلیهالسلام
السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ رَسُولِ رَبِّ الْعَالَمِينَ السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا حَبِيبَ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا صِفْوَةَ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا أَمِينَ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا نُورَ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا صِرَاطَ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا بَيَانَ حُكْمِ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا نَاصِرَ دِينِ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَاالسَّيِّدُ الزَّكِيُّ السَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْبَرُّ الْوَفِيُ السَّلاَمُ عَلَيْك َأَيُّهَاالْقَائِمُ الْأَمِينُ السَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَالِمُ بِالتَّأْوِيلِ السَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْهَادِي الْمَهْدِيُ السَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الطَّاهِرُ الزَّكِيُ السَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا التَّقِيُّ النَّقِيُّ السَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْحَقُّ الْحَقِيقُ السَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الشَّهِيدُ الصِّدِّيقُ السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ الْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ.
🌹 #زيارتامامحسينعليهالسلام:
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ سَيِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ أَشْهَدُ أَنَّكَ أَقَمْتَ الصَّلاَةَ وَ آتَيْتَ الزَّكَاةَ وَ أَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَيْتَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ عَبَدْتَ اللَّهَ مُخْلِصاً وَ جَاهَدْتَ فِي اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ حَتَّى أَتَاكَ الْيَقِينُ فَعَلَيْكَ السَّلاَمُ مِنِّي مَا بَقِيتُ وَ بَقِيَ اللَّيْلُ وَ النَّهَارُ وَ عَلَى آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ أَنَا يَا مَوْلاَيَ مَوْلًى لَكَ وَ لِآلِ بَيْتِكَ سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَكُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَكُمْ مُؤْمِنٌ بِسِرِّكُمْ وَ جَهْرِكُمْ وَ ظَاهِرِكُمْ وَ بَاطِنِكُمْ لَعَنَ اللَّهُ أَعْدَاءَكُمْ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ وَ أَنَا أَبْرَأُ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى مِنْهُمْ يَا مَوْلاَيَ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ يَا مَوْلاَيَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ هَذَا يَوْمُ الْإِثْنَيْنِ وَ هُوَ يَوْمُكُمَا وَ بِاسْمِكُمَا وَ أَنَا فِيهِ ضَيْفُكُمَا فَأَضِيفَانِي وَ أَحْسِنَا ضِيَافَتِي فَنِعْمَ مَنِ اسْتُضِيفَ بِهِ أَنْتُمَا وَ أَنَا فِيهِ مِنْ جِوَارِكُمَا فَأَجِيرَانِي فَإِنَّكُمَا مَأْمُورَانِ بِالضِّيَافَةِ وَ الْإِجَارَةِ فَصَلَّى اللَّهُ عَلَيْكُمَا وَ آلِكُمَا الطَّيِّبِينَ.
🌺🌺
هدایت شده از قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
🌺
✅ برنامه روزانه کانال :
🌷شنبههاو سهشنبهها شرح 🦋خطبه ها بصورت متن و صوت یا فیلم
🌹یکشنبهها و چهارشنبههاشرح 🌴حکمتها متن و صوت
🌷دوشنبهها و پنجشنبهها شرح 🕊نامه ها متن و صوت
🌸جمعه ها مطالب در زمینه 💚مهدویت
روزانه انشاءالله وقت شد مطالب دیگر هم در کانال گذاشته میشود.
🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
⚘ 📚نهج البلاغه/نامه ۸-به جرير بن عبدالله البجلي 🔸 #وادار ساختن معاويه به بيعت پس از نام خدا و د
💥
✅شرح و تفسیر نامه ۸
( مکارم شیرازی )
📜از نامه هاى امام(عليه السلام) است که به جرير بن عبدالله بجلّى هنگامى که او را به سوى معاويه (براى اتمام حجّت نهايى) فرستاد نگاشت.
🌸نامه در یک نگاه:
🔸محتواى نامه کاملا روشن است امام(علیه السلام) مى خواهد فرستاده اش جریر، به معاویه اتمام حجت نهایى را بکند که اگر آماده بیعت است بیعت کند; و اگر آماده بیعت نیست مفهومش این است که قصد جنگ دارد.
🍂در مسير حلّ مشکل از طريق مسالمت آميز:
🌼در تواريخ آمده است هنگامى که امير مؤمنان على(عليه السلام) به جرير مأموريت داد تا نزد معاويه برود و از او بيعت بگيرد و او پيام امام(عليه السلام) را به معاويه رساند معاويه پيوسته امروز و فردا مى کرد تا جايى که اصحاب امير مؤمنان او را متهم به همکارى با معاويه کردند و امام(عليه السلام) درباره او فرمود: آن قدر جرير نزد معاويه درنگ کرده است که يا گنهکار است و يا فريب خورده!
♦️لذا امام(عليه السلام) نامه مورد بحث را براى جرير مرقوم فرمود تا بيش از اين معطل نشود و يکى از دو جواب را از معاويه بگيرد، يا بيعت کند يا اعلان جنگ دهد. امام(عليه السلام) در اين نامه مى فرمايد:
✨«اما بعد (از حمد و ثناى الهى) هنگامى که نامه من به تو رسيد معاويه را به حکم نهايى دعوت کن و براى يک طرفه شدن کار، او را به يک نتيجه جزمى وادار ساز. سپس او را ميان جنگى آواره کننده يا تسليمى رسواگر مخير ساز اگر جنگ را اختيار کرد به او اعلان جنگ کن و اگر راه صلح و سلامت را پيش گرفت از او بيعت بگير والسلام»;
✨ (أَمَّا بَعْدُ، فَإِذَا أَتَاکَ کِتَابِي فَاحْمِلْ مُعَاوِيَةَ عَلَى الْفَصْلِ(2)، وَخُذْهُ بِالاَْمْرِ الْجَزْمِ، ثُمَّ خَيِّرْهُ بَيْنَ حَرْب مُجْلِيَة(3)، أَوْ سِلْم مُخْزِيَة(4)، فَإِنِ اخْتَارَ الْحَرْبَ فَانْبِذْ(5) إِلَيْهِ، وَإِنِ اخْتَارَ السِّلْمَ فَخُذْ بَيْعَتَهُ، وَالسَّلاَمُ).
🍃هنگامى که نامه امام(عليه السلام) در شام به جرير رسيد آن را به دست معاويه داد و خود به پا خاست و براى مردم سخن گفت و تذکر داد که همه شما از وضع عثمان آگاهيد و تمام بلاد بدون گفتگو با على بيعت کرده اند; يعنى با شخصى که اگر مسأله خلافت به اختيار خود ما گذاشته مى شد کسى جز او را نمى پذيرفتيد.
🔷نکته:
❓جرير بن عبدالله کيست؟
جرير بن عبدالله از مشاهير صحابه از قبيله بجيله از قبايل يمن است. بجيله نام زنى بود معروف در آن قبيله که قبيله به نام او ناميده شد و گاهى منسوب به آن قبيله را بجلى مى گويند.
🔰جرير در سال دهم هجرت در رأس 150 تن از قبيله بجله نزد رسول خدا آمد و اسلام آورد. پيغمبر او را احترام کرد و هنگامى که دست خود را براى بيعت گشود فرمود: بيعت به اين شرط که به يکتايى خداوند و نبوّت من ايمان داشته باشى نماز را به پا دارى و زکات را بپردازى خير خواه مسلمانان باشى و روزه ماه رمضان را انجام دهى و والى مسلمانان را اطاعت کنى.
🌿سپس آن حضرت اوضاع منطقه زندگى او را سؤال کرد جرير عرض کرد: يا رسول الله اسلام در آن منطقه ظاهر شده و مردم بتها را شکستند. فرمود: بت «ذوالخلصه» چطور؟ عرض کرد اين بت بزرگ به حال خود باقى است. حضرت وى را مأمور به نابود کردن آن ساخت. جرير با 200 تن از قبيله خويش به آنجا شتافت و بعد از چند روز بازگشت و عرض کرد: به خدا سوگند آن را ويران کردم و به پيش چشم عبادت کنندگانش آتش زدم.
🔸جرير همراه قبيله بجيله در فتح قادسيه شرکت داشت و مؤثر بود. بعداً از سوى عثمان به عنوان فرماندار منطقه همدان نصب شد و بعد از قتل عثمان و رسيدن نامه امير مؤمنان به او، مردم را به امامت حضرت و بيعت با او دعوت کرد و بعد از چندى به کوفه آمد و چون در ميان مردم شام شهرتى داشت امام(عليه السلام) نامه خود را که براى معاويه نوشته بود به دست او داد که به شام برود; ولى نتوانست نقش خود را به خوبى ايفا کند و به کوفه بازگشت. مردم عراق به او بدبين شدند و او را طرفدار معاويه شمردند. جرير از بدبينى عراقيان دلگير شد و به جزيره قرقيسا رفت و از کارهاى سياسى و اجتماعى دورى گزيد.
🌱ادامه مطلب در پست بعد ⬇️
⚘ @Nahjolbalaghe2
#شرحوتفسیرنامههاینهجالبلاغه
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
💥 ✅شرح و تفسیر نامه ۸ ( مکارم شیرازی ) 📜از نامه هاى امام(عليه السلام) است که به جرير بن عبدالله ب
.
✅ادامه شرح و تفسیر نامه ۸
📚پی نوشت:
1 . سند نامه: از کسانى که قبل از سيّد رضى اين نامه را نقل کردند نصر بن مزاحم در کتاب صفين و ابن عبد ربه در کتاب عقد الفريد است (مصادر نهج البلاغه، ج 3، ص 211).
2 . «فصل» در اصل به معناى جدايى است و به حکم قطعى که از قاضى و غير قاضى صادر مى شود، فصل گفته مى شود، زيرا ميان ارباب دعوا جدايى مى افکند و مسائل مشتبه را از هم جدا مى سازد.
3 . «مجلية» از ريشه «اجلاء» به معناى اخراج از وطن است و ريشه اصلى آن «جلاء» به معناى آشکار شدن است و به همين مناسبت به خروج از شهر نيز اطلاق شده، گويى شخص در شهر مخفى است و با خروج آشکار مى گردد و «جلاء» به معناى صيقل دادن نيز، نوعى آشکار شدن رنگ حقيقى است که در زير زنگار پوشيده شده بود.
4 . «مخزية» از ريشه «خزى» است که به باب افعال رفته و «خزى» به معناى رسوايى و ذلت آمده است و شايد ريشه اصل رسوايى باشد که سبب ذلت هم مى شود و جمعى از ارباب لغت ريشه اصلى آن را بدحالى حاصل از وقوع در بلا و رسوايى و ذلت دانسته اند.
5 . «فانبذ» از ريشه «نبذ» بر وزن «سبز» در اصل به معناى دور افکندن اشياى بى ارزش است و گاه به معناى اعلام کردن نيز آمده; گويى سخنى به سوى طرف افکنده مى شود، خواه اين سخن الغاى پيمان باشد يا اعلان جنگ يا چيز ديگر و در جمله بالا به معناى اعلان جنگ است.
⚘ eitaa.com/Nahjolbalaghe2
#شرحوتفسیرنامههاینهجالبلاغه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 چه جور بازیهایی برای بچهها مناسب است؟
✅پیشنهاد دانلود
🍃
@Nahjolbalaghe2
شرح_صوتی_نامه_۹.mp3
7.11M
✅شرح نامه ۹
/بنیادمجازی
کانال نهجالبلاغه 🌺✨
⚘ eitaa.com/Nahjolbalaghe2
#شرحوتفسیرنامههاینهجالبلاغه
🍃
🌷گفتگوی امام صادق علیه السلام با طبیب هندی
🔺امام صادق علیه السلام فرمودند : اجازه می دهید چیز هایی از شما سئوال کنم.
طبیب گفت : بپرسید اگر بدانم جواب می گویم.
❓امام صادق علیه السلام فرمودند : چرا سر آدمی دارای مفصل ها است و یک پارچه نیست ؟
طبیب گفت : نمی دانم.
❓ امام صادق علیه السلام فرمودند : چرا پیشانی مانند روی سر از موی پوشیده نیست ؟
طبیب گفت : نمی دانم.
❓امام صادق علیه السلام فرمودند : چرا در پیشانی خطوط مختلفی نقش شده است ؟
طبیب گفت : نمی دانم.
❓امام صادق علیه السلام فرمودند : چرا ابرو بالای چشم قرار گرفته است ؟
طبیب گفت : نمی دانم.
❓امام صادق علیه السلام فرمودند : چرا چشم را به شکل لوزی ساخته اند ؟
طبیب گفت : نمی دانم.
❓امام صادق علیه السلام فرمودند : چرا بینی میان دو چشم قرار دارد ؟
طبیب گفت : نمی دانم.
❓امام صادق علیه السلام فرمودند :چرا سوراخ بینی را به زیر آن قرار داده اند؟
طبیب گفت : نمی دانم.
❓امام صادق علیه السلام فرمودند : چرا لب آب خوره را روی دهان مقرر
داده اند ؟
طبیب گفت : نمی دانم.
❓امام صادق علیه السلام فرمودند : چرا دندان جلو تیز است و دندان های آسیا پهن و انیاب دراز ؟
طبیب گفت : نمی دانم.
❓امام صادق علیه السلام فرمودند : چرا مرد ریش دارد ؟
طبیب گفت : نمی دانم.
❓امام صادق علیه السلام فرمودند : چرا کف دست و پا مو ندارد ؟
طبیب گفت : نمی دانم.
❓امام صادق علیه السلام فرمودند : چرا ناخن و مو روح ندارند؟
طبیب گفت : نمی دانم.
❓امام صادق علیه السلام فرمودند : چرا دل ( قلب ) صنوبری شکل است ؟
طبیب گفت : نمی دانم.
❓امام صادق علیه السلام فرمودند : چرا ریه بدو قسمت ساخته شده و در جای خود متحرک است ؟
طبیب گفت : نمی دانم.
❓امام صادق علیه السلام فرمودند : چرا کبد محدب است ؟ ( مانند کیسه لاستیکی آب )
طبیب گفت : نمی دانم.
❓امام صادق علیه السلام فرمودند : چرا کلیه مانند لوبیا ساخته شده است ؟
طبیب گفت : نمی دانم.
❓امام صادق علیه السلام فرمودند : چرا درون کاسه زانو به سمت جلو است؟
طبیب گفت : نمی دانم.
❓امام صادق علیه السلام فرمودند : چرا میان کف پا گود است و به زمین نمی چسبد ؟
طبیب گفت : نمی دانم.
✅ امام صادق علیه السلام فرمودند : ولی به فضل خداوند ، به حکمت همه این ها آگاهم.
طبیب گفت : بفرمایید استفاده کنم
⬇️
🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃
@Nahjolbalaghe2
✅ امام صادق علیه السلام فرمودند : پس گوش کن.
💐 سر را یک پارچه نیافرید ، بلکه از قطعات مختلف ترکیب نمود و شکافها برایش قرار داد تا صدا ، آن را نیازارد.
💐 موی را بالای سر رویانید تا به وسیله ی آن روغن لازم به دماغ برسد و بخارات مغز خارج شود و در عین حال پوششی برای سرما و گرما باشد.
💐 پیشانی را از موی عاری کرد تا چشم به وسیله ی آن نور بگیرد.
💐 در پیشانی خطوط و نقوش رسم کرده تا از ریزش عرق به چشم ها مانع شود و هم چون نهرهایی روی زمین ، محل جریان آب می شود از پخش آن عرق مانع شود.
💐 ابروان را بالای چشم ها قرار داد ، تا به قدر لزوم نور به چشم برسد و از افراط جلوگیری شود. زیادی نور ، چشم را اذیت می کند لذا در روشنی زیاد دست را برابر چشم می گیریم تا آسیب نبیند.
💐 بینی را میان دو چشم قرار داد که نور را به دوقسمت مساوی تقسیم کند تا به طور اعتدال به چشم برسد.
💐 چشم را لوزی شکل آفریده تا دارو های لازم که به وسیله میل استعمال می شود به آسانی وارد چشم شده و چرک و مرض به سهولت از آن به وسیله ی اشک خارج شود.
💐 سوراخ بینی را در زیر آن قرار داد تا چرک های مغز از آن خارج و بو های خوش و لازم که بوسیله هوا متصاعد می گیرد از آن بالا رود.
💐 لب و آب خوره را روی دهان بنا کرد تا از ورود کثافات دماغ به دهان جلو گیری کند و خوراک را از آلودگی به آن نگهدارد.
💐 دندان های جلو را تیز آفریده تا غذا را به وسیله ی آن پاره کنند ، آسیا را پهن نموده تا غذا به وسیله ی آن کوبید شود و نرم گردد ، انیاب را درازتر ساخته تا میان اضراس و اسنان چون ستونی استوار باشد.
💐 ریش را برای مرد قرار داده تا محتاج به پوشیدن صورت نباشد و از زن به وسیله ی آن شناخته گردد.
💐 کف دست از موی برهنه مانده تا اشیاء را به آن لمس کند و از قوۀ لامسه بهرۀ وافری داشته باشید.
💐 موی و ناخن را روح نداد تا چیدن و بریدن آن تألمی ایجاد نکند.
💐 دل را صنوبری شکل ( شکل میوه کاج ) آفریده تا در آویختگی خود نوک باریکش در ریه داخل شده از نسیم آن خنک شود و مغز سر از حرارت آن آسیب نبیند.
💐 ریه را دو قطعه قرار داد تا قسمتی از قلب در تنگ نایی آن واقع شده و از حرکت آن نسیم بگیرد.
💐 کبد را محدب آفرید تا معده سنگینی خود بر او فشار آورده بخارات مسموم از آن خارج شود.
💐 کلیه را مانند لوبیا ساخته زیرا ( کلیه ) محل ریزش وقطرات منی است که نقطه نقطه بر آن می چکد . اگر کروی یا چهار گوش بود نقطه ها با هم اتصال می یافت و هنگام خروج موجب التذاذ نمی گشت چه آن که منی از از فقرات پشت به سوی کلیه حرکت می کند و گاهی منقبض و گاهی منبسط شده منی را قطره قطره به سوی مثانه پرتاب می کند.
💐 کاسه زانو را به سمت جلو در میانه پا قرار داده زیرا آدمی زاد به طور محاذی راه می رود و اگر غیر از آن بود راه رفتنش مشکل و حرکاتش نا موزون بود.
💐 زیر قدم های پا را تهی کرده تا همه ی پا به زمین نچسبد زیرا اگر تمامش به زمین می چسبید مانند دسته هاونی بود که گرانیش باعث ناراحتی می شد و سنگ ریزه هر چند ریز و کوچک فشار سنگینی به کف پا وارد می کند و باعث درد فراوانی می شود.
📚 بحارالانوار ج 10 / 207.
بر گرفته از کتاب طب الصادق علیه السلام.
🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃
@Nahjolbalaghe2
هدایت شده از کانال"عطررضوی"
🌴سلام
بااحترام کانال وسوپرگروه عطررضوی را همراهی نمایید.
کانال
https://eitaa.com/atr_razavi
گروه
http://eitaa.com/joinchat/1187184654C82c79fd406
🌴لطفامارا به دوستان معرفی بفرمائید.
🌷🌷🌷
5d25c46945dff9297073c160_8027869150104505678.mp3
4.82M
✅سخنرانی حاج آقا قرائتی
🔹موضوع: تمرین تقوا...
🔸کوتاه و شنیدنی
@Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پول حلال از نظر امام رضا(ع)⬆️
🏴
@Nahjolbalaghe2